فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فصل در بیان ملکه قناعت

فصل در بیان ملکه قناعت
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11
فصل در بیان ملکه قناعت

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

فصل در بیان ملکه قناعت

قناعت سرافرازد ای مرد هوش سریر طمع بر نیاید ز دوش

ضد صفت حرص ملکه ی قناعت است و این حالتی است از برای نفس که باعث اکتفا کردن آدمی است بقدر حاجت و ضرورت و زحمت نکشیدن در تحصیل فضول از مال و این از جمله ی صفات فاضله و اخلاق حسنه است و همه ی فضائل به آن منوط بلکه راحت در دنیا و آخرت به آن مربوط است وصفت قناعت مرکبی است که آدمی را به مقصد می رساند و وسیله ایست که سعادت ابدی را به جانب آدمی می کشاند زیرا که هر که بقدر ضرورت قناعت نمود و دل را مشغول قدر زیاد نکرد همیشه فارغ البال و مطمئن خاطر است و حواس او جمع و تحصیل آخرت بر او سهل و آسان می گردد و هر که از این صفت محروم و آلوده حرص و طمع و طول امل گشت به دنیا فرو می رود و خاطر او پریشان و کار او متفرق می گردد و با وجود این چگونه می تواند تحصیل آخرت نماید و به درجات اخیار و ابرار رسد.

از حضرت رسول (ص) مرویست که فرمود خوشا به حال کسی که هدایت به دین اسلام یابد و بقدر کفاف به او برسد و قناعت کند و فرمود ای مردمان چندان سعی در طلب دنیا نمی رود مگر اینکه روزی که از برای او مقدر است به وی رسد و در حدیث قدسی وارد است که ای فرزند آدم اگر همه ی دنیا از تو باشد زیاده از قوت تو عاید تو نخواهد شد پس هرگاه من بقدر قوت تو به تو برسانم و حساب او را از دیگری جویم به تو احسان کرده خواهم بود- مرویست که موسی از حق تعالی سئوال کرد که کدام یک از بندگان غنی ترند فرمود هرکدام قانع ترند- حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمود که ای فرزند آدم اگر از دنیا آنقدر می خواهی که کفایت تراکند اندک چیز از آن ترا سیر می کندو اگر زیادتر از کفایت می طلبی تمام آنچه در دنیا هست تو را سیر نخواهد کرد و کفایت ترا نخواهد نمود.


عناصر داستان 44 ص

عناصر داستان 44 ص
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
عناصر داستان 44 ص

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

عناصر داستان 44 ص

داستان، امر واقع، و حقیقت

داستان قصه‌ای بر ساخته است. این تعریف حوزه‌های بسیاری را در بر می گیرد؛ از آن جمله است: دروغ‌هایی که در خانه و خانواده سر هم می کنیم تا خود را از کنجکاوی ‌های آزارنده حفظ کنیم، و لطیفه‌هایی که تصادفاً می شنویم و بعد من باب مکالمة مؤدبانه (یا غیر مؤدبانه) بازگو می کنیم، و نیز آثار ادبی خیالپرورد و بزرگی چون بهشت گمشدة میلتون یا خود کتاب مقدس. بله، می گویم که کتاب مقدس داستان است، اما پیش از آنکه از سر اعتقاد به شکاکیت به رضایت سر بجنبانید، چند کلمة دیگر را هم بخوانید. کتاب مقدس داستان است چون قصة بر ساخته است.

امر واقع و داستان آشنایان قدیم‌اند. هر دو از واژه‌های لاتین مشتق شده‌اند. Fact (امر واقع) از facere – ساختن یا کردن – گرفته شده است. Fiction (داستان) از fingere – ساختن یا شکل دادن. شاید فکر کنید چه کلمات ساده‌ای – چرا که نغمة دیگری از سر تأکید یا عدم تأکید بر آنها بار نشده است. اما اقبال این دو در جهان واژه‌ها به یکسان نبوده است. کار و بار fact (امر واقع) رونق فراوان یافته است. در مکالمات روزمرة ما fact (امر واقع) با ستون‌های جامعة زبان یعنی «واقعیت» و «حقیقت» پیوند خورده است. اما fiction (داستان) همنشین موجودات مشکوکی است چون «غیرواقعی بودن» و «دروغ بودن». با این همه، اگر نیک بنگریم. می توانیم ببینیم که نسبت «امر واقع» و «داستان» با «واقعی» و «حقیقی» دقیقاً همانی نیست که به ظاهر می نماید. معنای تحت اللفظی امر واقع هنوز هم در نظر ما «امر رخ داده» است. و داستان هم هرگز معنای «امر ساخته شده» اش را از دست نداده است. اما امور رخ داده یا ساخته شده از چه نظر حقیقت یا واقعیت می یابند؟ امر رخ داده وقتی انجام می گیرد، دیگر وجود واقعی ندارد. ممکن است پیامدهایی داشته باشد، و ممکن است اسنادی وجود داشته باشند دال بر اینکه قبلاً وجود داشته است (مثلاً اسنادی وجود داشته باشند دال بر اینکه قبلاً وجود داشته است (مثلاً جنگ داخلی آمریکا). اما همین که رخ داد


عشق حماسی و حماسه‌ی عشق

عشق حماسی و حماسه‌ی عشق
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 129 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
عشق حماسی و حماسه‌ی عشق

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

عشق حماسی و حماسه‌ی عشق

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

پیشگفتار

2

تعریف عشق

3

انواع عشق

4

عشق حقیقی

5

عشق مجازی

8

عوامل عشق

10

عشق در آثار سعدی

12

عشق از دیدگاه حافظ

14

عشق حماسی

17

عشق در ایران باستان

18

حماسه عشق

21

نتیجه

24

منابع و ماخذ

25


عامل رفع مبتدا و خبر

عامل رفع مبتدا و خبر
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 333 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11
عامل رفع مبتدا و خبر

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

عامل رفع مبتدا و خبر

چکیده‌ی تحقیق

در رابطه‌ی با عامل رفع مبتدا و خبر قول‌های فراوانی وجود دارد که ما در اینجا به دو قول اکتفا می‌کنیم:

کوفیون

کوفیون می‌گویند: مبتدا خبر را و خبر هم مبتدا را رفع می‌دهد.

بصریون

بصریون همه‌ی آن‌ها قبول دارند که عامل مبتدا ابتدائیت است ولی در خبر آن اختلاف است:

1ـ ابتدائیت خبر را رفع می‌دهد

2ـ ابتدائیت و مبتدا با هم خبر را رفع می‌دهند

3ـ ابتدا مبتدا را و مبتدا هم خبر را رفع می‌دهد




فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه.................................. 1

نظرات کوفیون........................... 1

ـ نظر شیخ انباری در جواب کوفیون........ 2

ـ ایراد به معنای ابتدائیت.............. 2

ـجواب شیخ انباری به کوفیون............. 4

ـ نظر شیخ انباری در رابطه با اینکه مبتدا و خبر همدیگر را رفع می‌دهند.......................... 4

نظرات بصریون........................... 5

ـ ابتدائیت مبتدا و خبر را رفع می‌‌دهد.... 5

ـ ابتدائیت و مبتدا با هم خبر را رفع می‌دهند 6

ـ ابتدائیت مبتدا را و مبتدا هم خبر را رفع می‌دهد 6

مقدمه

از آن‌جا که علم نحو علمی اعتباری است و در غالب موارد به جز استعمالات عرب معیار مشخصی برای صحت قوانین وجود ندارد، از این رو مواردی که تعلیل به شمار می‌رود و یا به قراردادهای اعتباری تکیه شده است، از طرفی علم نحو بیشتر به دست علمای اهل تسنن رشد و نمو یافته و بع تکمیل رسیده و همین سبب شده تا بعضی از قواعد فقهی آنان مانند استحسان و... وارد علم نحو گردد و روند اختلاف‌نظرها فزونی نهد.


سخنی کوتاه درباره اسطوره 30 ص

سخنی کوتاه درباره اسطوره
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
سخنی کوتاه درباره اسطوره 30 ص

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

سخنی کوتاه درباره اسطوره

سخنی کوتاه درباره اسطوره

اسطوره، معرب واژه یونانی historia به معنی «روایت» و «تاریخ» است. واژه myth در زبان های اروپایی از واژه یونانی mythos گرفته شده به معنی شرح، خبر و قصه. دانش اسطوره شناسی را «میتولوژی» میگویند.

اسطوره واقعیت فرهنگی بسیار پیچیده ای دارد که آن را میتوان از دیدگاه های گوناگون بررسی کرد. جامعه شناسان، قوم شناسان، روان شناسان و دین شناسان از اسطوره ها کمک می گیرند تا بتوانند با جوامع کهن بهتر آشنا شوند. اسطوره خاستگاه تفکر و عاطفه بشر است و آرزوهای او را باز می تاباند. از این رو با فلسفه و دین پیوندی نزدیک دارد و در آثار ادبی و هنری تاثیر فراوان گذاشته است.

انسان در جوامع کهن پیچیدگی های جهان و طبیعت را به گونه ای نمادین برای خود رمزگشایی می کرد. این رمزگشایی های نمادین ساختار اجتماعی اقوام باستانی را به ما نشان می دهند. هر چند اسطوره ها در جزئیات با هم متفاوتند، اما ساختار شان شبیه به هم است، زیرا همگی طرحی جهانی دارند. به نظر یونگ امروزه ما «به لطف نمایه ها و اسطوره های به یادگار مانده، در حال کشف تاریخ باستان هستیم».

موضوع مهم در اسطوره شناسی اهمیتی است که نمادها دارند، زیرا نقش خدایان، نیمه خدایان و قهرمانان را در زندگی اجتماعی مردم در دوران گذشته روشن میسازند.

«اسطوره نقل کننده سرگذشتی قدسی و مینوی است، راوی واقعه ای است که در زمان نخستین، زمان شگرف بدایت همه چیز، رخ داده است. به بیانی دیگر: اسطوره حکایت میکند که چگونه به برکت کارهای نمایان و برجسته موجودات ما فوق طبیعی، واقعیتی، چه کل واقعیت، یا تنها جزئی از آن پا به عرصه وجود نهاده است. بنابراین اسطوره همیشه متضمن روایت یک خلقت است، یعنی می گوید چگونه چیزی پدید آمده و هستی خود را آغاز کرده است. اسطوره فقط از چیزی که واقعاً روی داده و به تمامی پدیدار گشته، سخن می گوید. شخصیت های اسطوره موجودات ما فوق طبیعی اند و خاصه به دلیل کارهایی که در زمان سرآغاز همه چیز انجام داده اند، شهرت دارند. اساطیر کار خلاق آنان را باز می نمایانند و قداست (یا تنها، فوق طبیعی بودن) اعمالشان را عیان میسازند.»


- یونگ انسان و سمبول هایش، ترجمه محمود سلطانیه. 1378 ص 156

- میر چا الیاده: چشم انداز اسطوره، ترجمه جلال ستاری، تهران، 1362. ص 13