فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

گزارش کارآموزی شرکت هنگام طراحان نواندیش

گزارش کارآموزی شرکت هنگام طراحان نواندیش در 65 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 52 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 65
گزارش کارآموزی شرکت هنگام طراحان نواندیش

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی شرکت هنگام طراحان نواندیش در 65 صفحه ورد قابل ویرایش



فهرست

پیشینه تبلیغات تجاری در ایران

طرح های تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات

بررسی‌‌های تبلیغاتی در کشور

وسائل تبلیغاتی دیگر

بررسی مشاغل صنعت تبلیغات و ویژگیهای آنها

فرم واطلاعات اساسنامه شرکت

فرم صورتجلسه

طبقه بندی شرکت از لحاظ حسابداری

چرخه حسابداری

تجزیه و تحلیل و ثبت معاملات

دفاتر حسابداری

سند حسابداری

ثبت فعالیتهای مالی در سند حسابداری

ترازآمایشی

اصلاحات

انواع حسابها

گزارشهای مالی میان دوره ای

نحوه ارائه اطلاعات در صورتهای مالی

ویژگیهای صورتهای مالی

اجزای صورتهای مالی

یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی

صورتهای عملکرد مالی

صورت جریان وجوه نقد

انعطاف پذیری مالی

آشنایی با سیستم حسابداری همکاران سیستم




پیشینه تبلیغات تجاری در ایران

سالهای 1327 تا 1334

در این قسمت به مرور مهمترین وقایع تبلیغات تجاری بین سالهای 1327 تا 1334 می‌پردازیم.

پیشرفت های حرفه تبلیغات در این دوره شش ساله بی نهایت ناچیز بود و بیلان این پیشرفت به شرح زیر عنوان شده است:

" تهیه اسلاید و نمایش آن که خصوصاً در سینماها اوج گرفت. در طرحهای اسلاید که در ابتدا فقط متن تبلیغاتی را تشکیل می داد تصاویر ساده نیز وارد شد. نقاش های مؤسسات تبلیغاتی طرح اسلاید را روی کاغذ سفید با مرکب نقاشی می‌کردند و عکاسخانه‌ای که در خیابان سپه نزدیک چهارراه حسن آباد قرار داشت این طرحها را روی شیشه‌های مربع به سایز 6×6 سانتیمتر چاپ می‌کرد و چنانچه مشتری اسلاید رنگی سفارش می‌داد پس از چاپ طرح روی شیشه، نقاش مؤسسه تبلیغاتی شروع به رنگ آمیزی می‌کرد. این شیشه در محل نمایش اسلاید که جداگانه در اطاق نمایش سینما نصب شده بود قرار می‌گرفت و قبل از شروع فیلم سینمایی روی پرده سینما منعکس می شد. در این دوره جز این تکنیک ساده تکنیک دیگری معمول نبود. "

از سال 1332 تا مدتها بعد تنها تغییری که در نمایش اسلایدهای سینمایی به چشم می‌خورد ، ناطق کردن نمایش اسلایدها بود. بدین ترتیب که گفتاری بین 15 تا 20 ثانیه برای هر اسلاید روی نوار ضبط می‌گردید و متصدی نمایش همزمان با پخش گفتار هر اسلاید، نمایش همان اسلاید را نیز شروع می‌کرد.



طرح های تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات

در فاصله بین سالهای 1327 تا 1334 تغییرات قابل توجهی در طرح‌های تبلیغاتی و در نشریات صورت گرفت. در این فاصله شرکتهای وارداتی بزرگی شروع به کار کردند و شرکتهای مختلط ایرانی و اروپایی و آمریکایی در تهران یکی پس از دیگری تاسیس شدند. فرودگاه مهرآباد دارای تجهیزات مخصوص یک فرودگاه بین‌المللی شد و شرکتهای بزرگ هواپیمایی فعالیت‌های پرواز از فراز ایران و استفاده از فرودگاه مهرآباد را آغاز نمودند و همزمان برای جلب مسافرین ایرانی تبلیغات وسیعی را اجرا کردند.

در این دوره هنوز فعالیتهای تولیدی چندان رونق نیافته بود و واردات ، حرفه‌ اصلی بازرگانان ایرانی را تشکیل می‌داد. شرکتهای تولیدکننده خارجی برای تصاحب بازار ایران بودجه‌های قابل ملاحظه‌ای را مستقیماً از طریق مؤسسات تبلیغاتی بین المللی یا توسط نماینده‌های محلی صرف تبلیغات می‌کردند، تبلیغات تجاری در این دوره رنگ خارجی داشت و جز در چند مورد محدود هیچ فکر و طرح ملی و ایرانی دیده نمی‌شد. بدین جهت حرفه تبلیغات حرفه‌ای آسان و بدون نیاز به اطلاعات فنی لازم بود. هرکس می‌توانست با در دست داشتن یک یا چند آگهی دهنده، مؤسسه تبلیغاتی دایر کند و نیز می‌توانست از دستمزدی که بطور کارمزد و به آسانی به دست می‌آورد به این حرفه توسعه دهد.

در این دوره چند مؤسسه تبلیغاتی با سابقه که قبلاً به وجود آمده بودند توسعه یافتند و در حدود 50 مؤسسه تبلیغاتی جدید نیز پا به عرصه وجود گذاردند. همچنین در این دوران جراید بزرگ‌تری رسانه تبلیغات قرار گرفتند و به از آنجاکه فیلمهای کوتاه مدت سیاه و سفید یا رنگی ممکن و با صرفه نبود و امکان خرج بودجه‌های بیشتر در سینماها وجود نداشت بدین جهت حدود 70 درصد بودجه طرح‌های تبلیغاتی در جراید و بخصوص در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان خرج می‌شد.

یکی از قدیمی‌ترین آگهی‌های ایران که با شعر و تصویر در جراید درج می‌شد مربوط بود به نوعی قرص مسکن به نام “حب دکتر راس” شعر مذکور چنین بود:

آدمی بودی که خوردی لوبیا لوبیا بود به دهانش زولبیا

بعد از آن درد دل و اشکم گرفت شکمش درد و دلش بلغم گرفت

به این ترتیب اشعار مختلف بیش از هر کشور دیگری در متون موسیقی و در آگهی‌های بازرگانی ایران در آن روزگار جا گرفته بود و هر روز نقش تازه‌ای را به عهده می‌گرفت.

بررسی‌‌های تبلیغاتی در کشور

در فاصله بین سالهای 1327 تا 1334 چند بررسی تبلیغاتی نسبت به بازار ایران توسط تولیدکنندگان خارجی به عمل آمد و برای اولین بار ظرفیت بازار ایران در مورد لوازم بهداشتی و آرایشی تا حدودی با ارقام مشخص گردید. شرکت‌های مختلط ایرانی و خارجی که در این دوره پایه‌گذاری شده بودند درصدد سرازیر کردن انواع لوازم آرایشی و پودرهای لباسشوئی ساخت خارج در بازار ایران بودند و اطلاع بر قدرت جذب بازار ایران مهمترین کاری بود که می‌بایست قبلاً انجام شود.

در این دوره روش مراجعه به فروشندگان برای جمع‌آوری آمار فروش، مراجعه به منازل، جمع‌آوری نشریات و خواست‌های مصرف‌کنندگان رونق گرفت. در این راستا در شرکت‌های بازرگانی دائره بررسی بازار در کنار دائره فروش تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد. چند شرکت بازرگانی مهم کم‌کم شروع به تهیه آمار فروش و شناسنامه برای فروشگاه‌های تهران و مراکز استان‌ها کردند و پایه یک مرکز فعال توزیع پخش محصول را پی‌ریزی نمودند.

وسائل تبلیغاتی دیگر

در این دوره اطلاع بر اهمیت فروشگاه‌ها و تأثیری که فروشنده‌ها و فروشگاه‌ها در ازدیاد فروش داشتند موجب شد که تهیه پلاکاردهای رنگی برای نصب در داخل فروشگاه‌ها و مراکز عمومی و همچنین تهیه انواع وسائل ثابت تبلیغاتی برای نصب در ویترین مغازه‌ها رونق گیرد. این قبیل وسایل اکثرأ در خارج از کشور تهیه می‌شد زیرا در ایران هنوز صنعت تهیه گراور رنگی و چاپ تکامل‌نیافته بود و شرکت‌های تبلیغاتی از عهده تهیه کارهای جالب رنگی برنمی‌آمدند.

در این دوره تابلوهای فلزی کم و بیش تهیه می‌شد، از این تابلوها برای نصب در سردر مغازه‌ها و روی دیوارها استفاده می‌شد، همچنین از نوع بزرگ تابلوها برای نصب در کنار جاده‌ها استفاده می‌گردید و برای اولین بار تبلیغات به شکل همه‌جانبه پی‌ریزی ‌شد.

آثاری از تولد نوزادی که بعدها خیابان‌ها را پر کرد بوجود آمد. این آثار تابلوهای نئون بود که در این دوره در شکل کاملاً ابتدائی خود دیده می‌شد، تنها یک یا دو کارخانه با تهیه تابلوهای نئون فعالیت خود را آغاز می‌کردند و می‌رفت که این وسیله جالب تبلیغاتی تدریجاً شکل گیرد و رشد کند.

شروع به تهیه کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی نیز یکی دیگر از پدیده‌های این دوره است. به خصوص واردکنندگان لوازم آرایشی ضمن کالاهای وارداتی تعداد زیادی کاتالوگ و بروشور نیز وارد ایران کردند که در ابتدا فقط آدرس واردکننده روی آن چاپ می‌شد، ولی بعدها متن بروشورها و کاتالوگ‌ها نیز به فارسی برگردانیده ‌شد و به صورت یک وسیله کاملاً فارسی و قابل استفاده برای مصرف‌کنندگان ایرانی درآمد.

همچنین کاتالوگ‌های شرکتهای واردکننده اتومبیل از جمله مهمترین و نفیس‌ترین کاتالوگ‌ها بودند و بروشورهای واردکنندگان لوازم آرایشی زیباترین نوع بروشورها را تشکیل می‌دادند.

بررسی مشاغل صنعت تبلیغات و ویژگیهای آنها

صنعت تبلیغات از تنوع زیادی از مشاغل برخوردار است. شاید متنوع‌ترین مشاغل تبلیغات را در مؤسسات تبلیغاتی بتوان یافت. دیوید اگیلوی که از افراد بنام صنعت تبلیغات به شمار می‌آید در کتاب (Ogilvy on Advertising) که انتشارات مبلغان آنرا تحت عنوان "رازهای تبلیغات" ترجمه و چاپ نموده است به بررسی مشاغل مختلف تبلیغات و ویژگیهای لازم برای هریک پرداخته است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

آگهی نویسان

شاید آگهی‌نویسان ییش از دیگران در مؤسسات تبلیغاتی به چشم نیایند. اما آنها مهمترین افراد به شمار می‌آیند. یک آگهی نویس موفق، نشانه‌هایی بدین شرح دارد:

1- کنجکاوی شدید درباره محصولات، مردم و تبلیغات

2- حس طنز

3- عادت به سختکوشی

4- توانایی بصری

5- آرزوی نوشتن یک برنامه تبلیغاتی، بهتر از تمامی آنچه تا کنون نوشته شده است.

"ویلیام مینارد" از بنگاه بیتز می‌گوید: "اکثر آگهی‌نویسان خوب، به دو دسته تقسیم می‌شوند: شاعران و قاتلان. شاعران، آگهی را مقصود و انتهای کار می‌دانند. قاتلان، آنرا وسیله‌ای برای رسیدن به مقصود می‌بینند." اگر شما، هم قاتل و هم شاعر باشید، موفق می‌شوید.

مدیر هنری

این شغل به داشتن اطلاعات کافی در زمینه فیلم‌سازی، صفحه‌بندی، عکاسی و چاپ نیاز دارد. ضمن اینکه داشتن ذوق هنری نیز در این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته مدیران هنری در خدمت آگهی نویسان بودند ولی در جهان امروز، جایگاه بالاتری به دست آورده‌اند تا آنجا که برخی از مدیران هنری تا حد "مدیران خلاقیت" ارتقا پیدا کرده‌اند.

مدیر امور مشتریان (Account Executive)

به کسی گفته می‌شود که پاسخگوی مشتریان و مراجعه‌کنندگان است و کارهای آنان را راه می‌اندازد و به عنوان رابط بین مؤسسه و مشتریان و یا مؤسسه و عموم مردم عمل می‌کند. نقش اصلی مدیر امور مشتریان، تحصیل بهترین کار ممکن از دیگر بخش‌های مؤسسه است. آنها هر روز با مشتریان و سفارش دهندگان آگهی تماس دارند.

شما هرگز مدیر امور مشتریان موفقی نخواهید شد مگر اینکه بیاموزید چگونه وجهه و معرفی خوبی از خود ارائه دهید. بیشتر مشتریان شما سازمانهای تولیدی و خدماتی هستند و شما باید بتوانید برنامه‌های تبلیغاتی را به آنها بفروشید. معرفی نامه باید به خوبی نوشته شده و به خوبی نیز ارائه شود. هرگز مشتریان خود را افراد ساده‌لوح نپندارید. با‌ آنها دوست شوید اما در سیاست‌های آنها دخالت نکنید. می‌توانید به مشتریتان بگویید که اگر به جای او بودید چه می‌کردید، اما این حق را برای او محفوظ بدارید که خود تصمیم بگیرد چه تبلیغاتی باید انجام شود. چراکه این در واقع کالای او، پول او و در نهایت مسؤلیت اوست. اسرار مشتریانتان را کاملاً حفظ کنید و مسائل تجاری آنها را در مجامع و اماکن عمومی مطرح نسازید. سعی کنید که گزاشهای که می‌نویسید واضح و روشن باشد. هرچه گزارشات شما طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد ممکن است توسط مدیرانی که قدرت عمل روی آنها را دارند کمتر خوانده شوند.

محققان

برای اشتغال در بخش تحقیقاتی یک مؤسسه تبلیغاتی خوب،‌ به تفکری تحلیلی و توانایی نوشتن گزارشهای مناسب نیاز خواهید داشت. احتمالاً داشتن مدرک دانشگاهی در رشته آمار و یا روان شناسی نیز بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر آن باید بتوانید با حس تفاهم با افراد بخش خلاقیت (که بیشترشان شدیداً نسبت به تحقیقات حساسند)کار کنید. از همه مهمتر شما باید ضمن حفظ هوشیاری، در عقایدتان صادق باشید. محققی که مسائل انحرافی و جانبدارانه را در گزارش‌هایش وارد کند موجب خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد.





وظیفه کارگزار تبلیغاتی، ترویج اطلاعات شایسته به جای اغواگری است

مقدمه: تبلیغات بازرگانی به باور برخی از اندیشمندان حوزه ارتباطات موجب مصرف‌گرایی، مسخ شدگی، تسخیر فضای ذهنی مخاطب، اسارت و سرگشتگی و حرمان بشر از ارزش‌های اخلاقی و جایگزین کردن ارزش‌های بازار به جای آن می‌شود، این در حالی است که برخی دیگر از نظریه‌پردازان نه تنها تبلیغات را دشمن بشر نمی‌دانند بلکه معتقدند می‌تواند موجبات بسط و گسترش کالا و خدمات در سطوح وسیع( ملی و بین‌المللی) رونق بازار و کارآمدی صنعت و شکوفایی اقتصاد شود، این گروه همچنین معتقدند؛ اگر تبلیغات به درستی مهار شود، نه تنها موجب تباهی بشر نخواهد شد، بلکه می‌تواند زمینه رستگاری او را نیز فراهم آورد.
بنابراین تبلیغات تجاری از دو جنبه مثبت و منفی قابل بررسی است به این معنا که هم می‌تواند موجب اضمحلال اخلاقی افراد، فردگرایی، تهی شدن هویت فردی و اجتماعی آنان شده و هم موجب افزایش تقاضای عرضه و خرید کالاها و خدمات در جامعه و از همه مهمتر شکوفایی و رونق اقتصادی در بازار شود. حال پرسش این است که چه سازوکارهایی را می‌توان به کار بست تا از تبلیغات در راستای رشد و توسعه اقتصادی و تقویت و تحکیم باورها و ارزش‌های ملی و مذهبی مدد جست.

تبلیغات بازرگانی پدیده دوران سرمایه‌داری است و به همین دلیل می‌بینیم که در آن بر قابلیت مصرف کالاها و خدمات تاکید می‌شود . بنابراین نگاه و پرداخت بومی به این پدیده ضرورت می‌یابد، چون جامعه ما مختصات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خاص خود را دارد. بومی‌گرایی در تبلیغات بازرگانی می‌تواند معطوف به رویکردها و یا معطوف به روش‌ها باشد. طبعا بافت فرهنگی ـ اجتماعی و نیز ملاحظات اقتصادی اجازه نمی‌دهند رویکرد ما به تبلیغات بازرگانی توسعه روحیه مصرف‌گرایی و شیفتگی غیرمنطقی به مد و تعویض مدام همه چیز باشد. در خصوص روش‌ها نیز در کشورهای مختلف با توجه به تفاوت‌های فرهنگی، سبک‌ها و الگوهای متفاوتی عمل می‌شود. مهم این است که کارگزاران تبلیغاتی در جامعه ما در انتخاب و کاربرد روش‌ها توام با شناخت فرهنگی و رعایت جنبه‌های مرتبط با آن عمل کنند. به طور مثال ببینید که در کشورهای دیگر چگونه سبک‌های تبلیغاتی‌شان با فرهنگ‌شان گره خورده است؛ در تبلیغات آمریکایی، شیوه برخورد با مخاطب، مستقیم، بی‌واسطه و بی‌پرواست. در تبلیغات این کشور منافع فرد به منافع گروه ارجحیت و اولویت دارد و مخاطب تحریک می‌شود تا حد امکان از منافع خود دفاع و استفاده کند. این نوع تبلیغات، مخاطب را به نقطه حساس می‌رساند و با ایجاد انگیزه او را به تصمیم‌سازی وا می‌دارد. غلو، گزافه‌گویی و تاکید، از ویژگی‌های تبلیغات آمریکایی است و یا در بسیاری از تبلیغات تجاری انگلیسی این خطاب وجود دارد که " هرچه دوست داری بکن" یا " به وجود خودت اهمیت بده" یا در تبلیغات انگلیسی، از ایجاد ذهنیتت بسیار استفاده می‌شود و جاذبه‌های شخصی و تاکید بر موفقیت‌های فردی در این تبلیغات عمومیت دارد. طبعا در فرهنگ اسلامی ایرانی ما چنین روش‌هایی قابل تقلید نیستند. برعکس فرهنگ ما اقتضا می‌کند که بر نیاز به سازندگی و تولید ارزش تاکید بیشتری شود، به آمار و اطلاعات و حقایق واقعی استناد شود، آموزش نحوه به کارگیری محصولات به مصرف‌کنندگان مورد توجه باشد، ارزش‌هایی مانند کیفیت، خلوص، مشخصات فنی، دوام و عملکرد کالاها مورد تبلیغ قرار گیرند و مخاطب را از سطحی‌نگری و احساس‌گرایی فاصله دهند. اصولاً در فرهنگ ما، آزادی زیاد که ممکن است منتهی به ایجاد بی‌نظمی و هرج و مرج شود، مورد قبول نیست و قاعده این است که هرچیزی حد و اندازه معقول خودش را داشته باشد. در سناریوهای تبلیغاتی ایرانی باید توجه و احترام به پیش‌کسوتان مدنظر باشد. ضمن این که اصالت جامعه و منافع جمعی بر منافع فردی ارجحیت داشته باشد. به هر حال برابر باورها و هنجارهای فرهنگی مورد تاکید در نظام اجتماعی ما، انسان‌ها باید به گونه‌ای با واقعیت‌های اجتماعی آشنا شوند که ارزش‌های انسانی و اخلاقی را فدای ارزش‌های بازار نکنند.

ما دستمایه‌های فرهنگی خوبی برای ترویج و توسعه باورها داریم که می‌توان از آن‌ها به موازات انجام برنامه‌های تبلیغات بازرگانی استفاده کرد. به عنوان نمونه با توجه به جایگاه خانواده در ایران و ابعاد خانوار و این که هنوز خانواده به عنوان هسته اصلی نظام اجتماعی کارکرد خود را دارد می‌توان در تبلیغات ضمن توجه به کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگوهای خانوادگی درون تبلیغات از کلمات دارای احساس، عاطفه، ترحم، لطف و مهربانی بهره گرفت و یا در پس زمینه تبلیغ، تصاویری از هنر و نمادها و میراث فرهنگی کشور را نشان داد، از تصاویر طبیعت بکر و زیبای ایران برای نشان دادن خلوص و پاکی استفاده کرد، از استعارات و اشارات فراوان موجود در ادبیات کهن این مرز و بوم بهره گرفت، جاذبه‌های معنوی را نمایش داد، خلقیات و منش والای مردم ایران از جمله خونگرمی، مهربانی، اصالت و نجابت را نمایش داد، پایبندی به سنت‌های حسنه مانند صله رحم، دید و بازدید، اجتماعات ملی و محلی، شکوه آیین‌ها و عبادات جمعی را عرضه کرد، منافع همکاری، مشارکت، کار و تفریح جمعی و مانند اینها را یادآور شد. همه این‌ها موجب می‌شوند که ما رویکرد و روش فرهنگی ویژه خود را در تبلیغات بازرگانی داشته باشیم و کپی‌بردار دیگران نشویم و به جای اغواگری در ضمن تبلیغ، مروج اطلاعات شایسته و بایسته باشیم.

تبلیغات بازرگانی فی‌نفسه اغواگر یا هوشیارساز نیست، این ما هستیم که می‌توانیم به آن جلوه اغواکننده یا روشنگر ببخشیم. هر گاه در ضمن ارایه تبلیغ، هدف را افزایش شناخت و آگاهی‌ها به دور از تزویر و دروغ قرار دهیم و به ملاحظات اخلاقی توجه داشته باشیم، تبلیغ خاصیت روشنگر می‌یابد و برعکس هرگاه از جاذبه‌های صرف احساسی و تخیل‌پردازی و ایجاد غیر واقعی در جهت دگرگون نشان دادن واقعیت استفاده کنیم به اغواگری و فریب نزدیک شده‌ایم.



مزایای دفتر روزنامه عمومی

آثار کامل رویداد مالی را یکجا افشا می کند .
تمامی فعالیتهای مالی یک موسسه را بطور مرتب و به ترتیبی که بطور روزانه صورت گرفته است ، نشان می دهد .
احتمال وقوع اشتباهات حسابداران را کاهش می دهد.



ثبت فعالیت های مالی در دفتر روزنامه عمومی

ثبت فعالیت های مالی در دفتر روزنامه بشرح زیر انجام می پذیرد :

الف . شماره سند حسابداری که همان شماره ردیف دفتر روزنامه است در ستون اول دفتر روزنامه نوشته می شود .

ب . تاریخ سند حسابداری به روز و ماه در ستون دوم دفتر روزنامه نوشته می شود .

ج . عنوان حسابهای بدهکار و بستانکار و توضیح مختصری در خصوص فعالیت مالی به ستون سوم دفتر روزنامه انتقال داده می شود .

د . در ستون چهارم یا ستون عطف دفتر روزنامه ، هنگام انتقال اطلاعات به دفتر کل شماره صفحه (یا شماره حساب) دفتر کل نوشته می شود .

ه . در ستون پنجم مبلغ بدهکار حساب (حسابهای) بدهکار سند حسابداری نوشته می شود .

و . در ستون ششم مبلغ بستانکار حساب(حسابهای بستانکار) سند حسابداری نوشته می شود .



بایستی به هنگام ثبت دفتر روزنامه موارد زیر در نظر گرفته شود :

ابتدا حساب (حسابهای) بدهکار و سپس حساب(حسابهای) بستانکار در یک ثبت آورده می شوند.
هر حساب بر روی یک سطر نوشته شده و مبلغ مربوط در روی آن (ستون بدهکار یا بستانکار) درج می شود .
توضیح هر ثبت در پائین حسابهای همان ثبت و به اختصار نوشته می شود .
بعد از اتمام هر ثبت خطی بین دو خط عمودی ستون شرح بر روی اولین سطر کشیده شود این خط نباید خطوط ستون شرح را قطع نماید.
اصول آئین نامه تحریر دفتر نویسی رعایت شود .

دفتر روزنامه انواع متعددی دارد . دفتر روزنامه ای را که در آن کلیه فعالیت های مالی ثبت می شود ، دفتر روزنامه عمومی گویند . ولی دفتر روزنامه ای را که در آن فقط یک نوع معینی از فعالیتهای مالی ثبت می شود را دفتر روزنامه اختصاصی گویند. مانند : دفتر روزنامه فروش ، دفتر روزنامه خرید ، دفتر روزنامه دریافت های نقدی و دفتر روزنامه پرداخت های نقدی.



دفتر کل

مقدمه

دفتر کل ، دفتری است که تمامی فعالیت های مالی یک موسسه به تفکیک حسابها در آن نوشته می شود . به دفتر کل دفتر ثبت نهایی نیز گویند و حداقل هفته ای یک مرتبه اقلام دفتر روزنامه بایستی به این دفتر منتقل شود .

پس از آنکه فعالیت های مالی در دفتر روزنامه ثبت شد مبالغ بدهکار و بستانکار هر رویداد مایل به ترتیب در بدهکار و بستانکار حسابهای مربوط در دفتر کل نوشته می شود که به این کار انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل گفته می شود .

می دانیم که فعالیت های مالی در دفتر روزنامه بر حسب تاریخ و به ترتیب وقوع آنها و بدون توجه به نوع معامله ثبت می شوند . با مراجعه به دفتر روزنامه نمی توان وضع کلی هر حساب ، حجم و چگونگی آن را تشخیص داد . زیرا برای هر فعالیت مالی به تنهایی و بطور مستقل باید طرف بدهکار و بستانکار آن تشخیص داده شده و در دفتر روزنامه ثبت شود . بنابر این لازم است که حسابهایی که بدین ترتیب در دفتر روزنامه ثبت می شوند در جایی متمرکز شوند ، دفتر کل محل تمرکز این حسابهاست .

فعالیت های مالی که متوالیاً صورت می گیرد پس از تشخیص طرف حسابهای آنها در دفتر روزنامه ثبت شده و آنگاه هر یک از آنها به حساب معینی در دفتر کل منتقل می شوند.

- اصلاح حسابهای درامد بابت درامدهای ثبت نشده



انواع حسابها

اول : حسابهای موقت

حسابهایی هستند که منحصراً در یک دوره مالی مورد استفاده قرار می گیرند . مانده این حسابها به سال بعد انتقال نمی یابد . گروه حسابهای درامد ، هزینه و همچنین حساب برداشت همگی حسابهای موقت می باشند .

دوم : حسابهای دائمی

حسابهایی می باشند که مانده آنها از یک سال به سال مالی بعد انتقال می یابد . گروه حسابهای دارایی ، بدهی و سرمایه همگی حسابهای دائمی هستند.

سوم : حسابهای مخلوط

حسابهایی هستند که ماهیت دوگانه دارند . حسابهایی که بخشی از آن ماهیت حسابهای دائمی و بخش دیگر آن دارای ماهیت حسابهای موقت می باشند را حسابهای مخلوط می نامند . حسابهای مخلوط در پایان سال مالی در حاسب سود و زیان سال متمرکز می گردند و از آنجا که صرفاً برای تعیین سود و زیان ویژه موضوعیت خود را از دست می دهند یا به عبارتی ماموریت آنها خاتمه می یابد .

در پایان یک سال مالی اقلام مندرج در ترازنامه ، افزایش و کاهش نیافته و عیناً در سال مالی بعد موضوعیت دارند . چنین حسابهایی را که از افتتاح یک موسسه تا زمان انحلال (یا ورشکستگی) آن معتبر بوده و مانده ها از سالی به سال دگر قابل انتقال است را حسابهای دائمی می نامیم .

برخی از حسابهای در زمان وقوع فعالیت مالی به شکل یک دارایی یا بدهی ثبت می گردند اما در پایان دوره مالی تلقی آن به عنوان یک حساب دارایی یا بدهی بطور کامل و مستقیم ، صحیح نمی باشد .



گزارشهای مالی میان دوره ای

مقدمه

هدف از این گزارش تعیین حداقل محتوای گزارش مالی میان دوره ای و تعیین اصول شناخت و اندازه گیری قابل اعمال در تهیه صورتهای مالی کامل یا فشرده میان دوره ای است . گزارش مالی میان دوره ای به موقع و قابل اتکا، اطلاعات مفیدی در رابطه با توان کسب سود و ایجاد جریانهای نقدی ، شرایط مالی و نقدینگی واحد تجاری برای سرمایه گذاران ؛ اعتبار دهندگان و سایر استفاده کنندگان فراهم می آورد .

دامنه کاربرد

در این گزارشها الزامات خاصی در رابطه با اینکه کدام واحد های تجاری ملزم به انتشار گزارش مالی میان دوره ای هستند و همچنین زمان تهیه و تناوب این گزارشها تعیین نمی شود . معمولاً مراجع قانونی ، آن گروه از واحدهای تجاری را که اوراق سهام یا اوراق مشارکت آنها به عموم عرضه می شود ، ملزم به تهیه و ارائع گزارش مالی میان دوره ای می کنند . این استاندارد برای کلیه واحدهای تجاری که به صورت اختیاری یا اجباری گزارش مالی میان دوره ای منتشر می کنند ، کاربرد دارد .



تعاریف

اصطلاحات ذیل در گزارشها با معانی مشخص زیر بکار رفته است :

دوره میانی : دوره مالی گزارشگری کوتاه تر ازیک سال مالی است .
گزارش مالی میان دوره ای : گزارشی برای یک دوره میانی است که شامل مجموعه کامل صورتهای مالی (طبق استاندارد حسابداری شماره 1 با عنوان « نحوه ارائه صورتهای مالی » ) یا صورتهای مالی فشرده 0طبق این استاندارد) است .
صورتهای مالی فشرده : حداقل شامل صورتهای مالی اساسی و گزیده ای از یادداشتهای توضیحی مطابق الزامات این استاندارد است .


گزارش کارآموزی کامپیوتر در شرکت داده پردازی فن آوا (ISP)

گزارش کارآموزی کامپیوتر در شرکت داده پردازی فن آوا (ISP)در 135 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 2517 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 135
گزارش کارآموزی کامپیوتر در شرکت داده پردازی فن آوا (ISP)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی کامپیوتر در شرکت داده پردازی فن آوا ( ISP )در 135 صفحه ورد قابل ویرایش


چکیده

همانگونه که می دانیم کارآموزی نقطه شروعی است برای آماده شدن جهت ورود به بازار کار،و استفاده بهینه از این فرصت مناسب برای کلیه دانشجویان علاقمند به اشتغال در جامعه بسیار سودمند ومفید می باشد.

گزارش در دست حاصل یک ماه و نیم کارآموزی درشرکت داده پردازی فن آوامی باشد که حاوی سرفصل‌های مورد آموزش و استفاده در این واحد می باشد،که در نه بخش ارائه شده است.

بخش اول به معرفی گروه فن آوا که یکی از بزرگترین شرکت‌های کامپیوتری مهم کشور می باشد اختصاص دارد.

بخش دوم به معرفی خانواده XDSL ومقایسه تکنیک‌های DSL وهمچنین نحوه نصب مودمADSL وچک لیست رفع مشکلات احتمالی پرداخته است.

بخش سوم حاوی مطالبی راجع به پروتکل PPPOE می باشد که بعد از معرفی این پروتکل مختصری از مزایای آن ذکر شده است.

دربخش چهارم مشخصات کلی سیستم ATM ازجمله فرمت هدرسلول،اجزاءهدرسلول وساختارولایه تنظیم آن آورده شده است.

بخش پنجم شرح کاملی از پروتکل TCP/IP راشامل می شود.

دربخش ششم خطوطE1 ،دلایل استفاده،وتکنیک دیجیتالی کهE1 برای انتقال Voice و Data استفاده می‌کند توضیح داده شده است.

فصل هفتم به نقش روتر درشبکه‌های WAN اشاره می کند.

فصل هشتم افزایش دهنده سرعت Telezoo رامعرفی می کند.

ونهایتادربخش نهم به مباحثی از HTML ودستورات آن اختصاص یافته است.






سه



پیشگفتار

امروزه با پیشرفت و توسعه انفورماتیک و علوم کامپیوتر در کلیه زمینه‌ها , این رشته به عنوان جزء لاینفکی از کلیه علوم در آمده و کاربرد آن هر روز در جامعه بیشتر احساس می گردد.استفاده و بکار گیری کامپیوتر در تمامی علوم و رشته‌ها همه گویای نقش واقعی این پدیده می باشد.

از جمله مزایای علم کامپیوتر به وجود آمدن اینترنت می باشد که منبعی جامع برای پاسخگویی به نیاز‌ها درتمام علوم می باشد.

در این بین سرعت دستیابی به آن یکی نیاز‌هایی است که هرروزه با پیشرفت علم وتکنولوژی راه‌های جدیدی برای بالابردن آن یافت می شود. یکی از این راه‌های موفق تکنولوژی ADSL می‌باشد که بر اساس سیم بندی تلفن‌ها و بلااستفاده بودن بیش ازنیمی از پهنای این سیم می باشد، به این صورت که اطلاعات روی این بخش بلا استفاده ردوبدل شوند بدون اینکه به بخش انتقال صدا صدمه ای برسانند.

درشرکت داده پردازی فن آوا با استفاده ازابزار‌ها و پروتکل‌های خاص این تکنولوژی، خطوط ADSL به مشتریان عرضه می شد،که درطی کارآموزی ما بااین تکنولوژی به طورکامل آشنا شدیم.درپایان اززحمات استادمحترم شاهرخی که درطول دوره راهنمای مابودند وهمچنین استادمحترم بهدادبه عنوان استادکارآموزی تشکروقدردانی می کنیم.










چهار



فهرست مطالب



فصل اول : گروه فن آوا 15

1-1- معرفی گروه فن آوا: 15

1-1-1- شرکت توسعه سازه پای: 17

1-1-2- شرکت فن آوا کارت: 18

1-1-3- شرکت ارتباطات فن آوا : 19

1-1-4- شرکت ارتباطات کوه نور: 19

1-1-5- شرکت داده سامانه فن آوا: 20

1-1-6- شرکت گسترش صنایع فن آوا: 22

1-1-7 - شرکت مشاوره فن آوا: 23

1-1-8- شرکت فن آوا موج: 23

1-1-9- شرکت داده پردازی فن آوا: 25

1-1-10- شرکت فن آوا ماهواره (س‌هامی خاص): 28

1-1-11- شرکت فن آوا سیستم (س‌هامی خاص): 28

1-2- سرویس‌های گروه فن آوا: 29

1-2-1- سرویس V-Sat گروه فن آوا: 29

1-2-2- سرویس(ISP) Internet Service Provider گروه فن آوا: 31



پنج


1-2-3- سرویس Internet Data Center (IDC) گروه فن آوا: 32

1-2-4- سرویس پرداخت الکترونیک گروه فن آوا: 33

1-2-5- سرویس پهنای باند گروه فن آوا: 34

1-2-6- سرویس تلفن ثابت گروه فن آوا: 34

1-3- جریان کار شرکت داده پردازی فن آوا: 34

فصل دوم : خانواده XDSL. 36

2-1- تکنولوژی DSL : 36

2-1-1- چگونگی عملکرد تکنولوژی DSL : 37

2-1-2- تجهیزات DSL : 39

2-2- معرفی تکنیک : ADSL. 40

2-2-1- مدولاسیون‌های سیستم ADSL : 41

2-2-1-1- روش CAP : 42

2-2-1-2 - روش DMT : 42

2-3- معرفی تکنیک VDSL : 43

2-3-1- سرعت VDSL : 44

2-3-2- تجهیزات VDSL : 44

2-3-3- آینده VDSL : 45

2-4- نصب مودم ADSL : 47

2-4-1- نصب تجهیزات : 47



شش


2-4-2- شکل شماتیک نصب تجهیزات : 48

2-4-3- تست اولیه : 49

2-4-4- نصب راه انداز (Driver) مربوط به مودم : 49

2-4-5- نحوه ساختن ADSL Connection و تنظیمات مربوطه در WinXP : 52

2-5- چک لیست مشکلات رایج کاربران: 62

2-5-1- تست کردن POWER : 62

2-5-2- تست کردنDSL Link : 62

2-5-3- تست کردن USB یا Ethernet : 64

2-5-4- چک کردن تنظیمات PPPoE : 65

2-5-5- چک کردن تنظیمات TCP/IP : 65

2-5-6- تست DNS : 69

2-5-7- تنظیمات Browser : 70

2-5-8- تست و تحویل کیفیت خط : 71

فصل سوم :PPPOE. 73

3-1- تاریخچه PPPOE ( History of PPP over Ethernet ): 75

3-2 - مختصری از مزایای استفاده از پروتکل PPPOE : 75

فصل چهارم : مشخصات کلی سیستم ATM.. 80

4-1- فرمت هدر سلول ATM : 80

4-2- اجزاء هدر سلول ATM : 81



هفت


4-3- ساختار مدل ATM : 82

4-4- لایه‌های تنظیم ATM : 84

فصل پنجم : پروتکل TCP/IP. 87

5-1- معرفی پروتکل TCP/IP: 87

5-2- لایه‌های پروتکل TCP/IP: 88

5-2-1- لایه Application : 89

5-2-2- لایه Transport : 90

5-2-3- لایه اینترنت : 90

5-2-4- لایه Network Interface : 91

5-3- مشخص نمودن برنامه‌ها: 91

5-4- آدرس IP : 92

5-5- پورت TCP/UDP : 92

5-6- سوکت ( Socket ): 93

5-7- پروتکل‌های اساسی TCP/IP : 93

5-8- پروتکل TCP : لایه Transport 93

5-9- پروتکل UDP : لایه Transport 94

5-10- پروتکل IP : لایه Internet 95

5-11- پروتکل ICMP : لایه Internet 96

5-12- پروتکل IGMP : لایه Internet 97



هشت


5-13- پروتکل ARP : لایه Internet 97

فصل ششم : خطوط E1. 99

فصل هفتم : روتر و نقش آن در شبکه‌های WAN.. 102

فصل هشتم : افزایش دهنده سرعت اینترنت Telezoo ( Speedy ) 108

8-1- Speedy چگونه کار می کند؟ 108

8-2- استفاده از Speedy چگونه است ؟ 109

8-3- حداقل امکانات برای اجرای Speedy چیست ؟ 109

8-4- Speedy با چه سیستم اتصال به اینترنت کار می کند و آیا جایگزین ISP است ؟ 111

8-5- آیا می توان به طور هم زمان از خطوط تلفن Speedy استفاده کرد؟ 111

8-6- آیا Speedyدر هر کشور قابل استفاده است ؟ 111

8-7- آیا می توان را به همراه تلفن همراه استفاده کرد ؟ 111

8-8- آیا Speedy سرعتE-Mail را نیز بالا می برد ؟ 112

8-9- آیا Speedy قابلیت استفاده بر روی بیش از یک کامپیوتر را دارد؟ 112

8-10- چگونگی ارائه خدماتADSL شرکت فن آوا در شهرستان‌ها: 112

فصل نهم : HTML. 114

9-1- شکل کلی دستورات HTML : 114

9-1-1- تعیین تیتر‌ها وپاراگراف بندی: 115

9-1-2- تعیین نوع متن،توضیحات وخط افقی: 115



نه


9-1-3- ایجاد پیوند و انتقال تصویر صفحه وب : 116

9-2- لیست‌ها درHTML : 117

9-2-1- لیست مرتب : 117

9-2-2- لیست‌های نامرتب: 118

9-2-3- لیست‌های تعریفی: 119

9-3- تعریف جدول: 120

9-3-1- صفات rowspan و colspan : 121

9-3-2- جدول و صفحه آرایی : 121

9-4- فرم‌ها و پرسش نامه‌ها: 122

9-4-1- ایجاد پرسش نامه در صفحه وب با HTML : 122

9-4-2- دستور

: 123

9-4-3- صفت action : 124

9-4-4- صفت method : 124

9-4-5- نحوه کاربرد form: 125

9-4-6- کنترل‌های فرم: 126

9-4-7- کنترل‌های متنی: 126

9-4-8- فیلد رمز در form: 127

9-4-9- فیلد متنی چند خطی: 128

9-4-10- منو‌ها باز شونده : 128

9-4-11- لیست لغزنده: 129



ده


9-4-12- کادر‌های کنترلی : 130

9-4-13- دکمه‌های رادیویی: 130

9-4-14- دکمه‌های Reset و Submit : 131

9-4-15- استفاده از دکمه‌های تصویری به جای submit : 131

9-5- ادامه مراحل کارآموزی : 132

فهرست مآخذ. 134








یازده



فهرست جداول




جدول 2-1- مقایسه تکنیک‌های مختلف DSL ....................................................... 46














دوازده



فهرست اشکال




شکل 2-1- تجهیزات داخل Rack ......................................................................... 40

شکل 2-2- متعلقات جعبه مودم .............................................................................. 47

شکل 2-3- اتصال مودم ازطریق کابل USB............................................................. 48

شکل 2-4- اتصال مودم از طریق کابل شبکه.............................................................. 49

شکل 2-5- مرحله اول نصب درایور مودم ................................................................ 50

شکل 2-6- مرحله دوم نصب درایور مودم ............................................................... 50

شکل 2-7- مرحله سوم نصب درایور مودم ............................................................... 51

شکل 2- 8- مرحله چهارم نصب درایور مودم .......................................................... 51

شکل 2- 9- مرحله اول ساخت ADSL Connection.......................................... 52

شکل 2-10- مرحله دوم ساخت ADSL Connection ...................................... 53

شکل 2-11- مرحله سوم ساخت ADSL Connection........................................ 53

شکل 2-12- مرحله چهارم ساخت ADSL Connection..................................... 54

شکل 2-13- مرحله پنجم ساخت ADSL Connection....................................... 55



سیزده


شکل 2-14- مرحله ششم ساخت ADSL Connection....................................... 55

شکل 2-15- مرحله هفتم ساخت ADSL Connection........................................ 56

شکل 2-16- مرحله هشتم ساخت ADSL Connection...................................... 57

شکل 2-17- مرحله نهم ساخت ADSL Connection......................................... 58

شکل 2-18- مرحله دهم ساخت ADSL Connection........................................ 58

شکل 2-19- مرحله یازدهم ساخت ADSL Connection.................................... 59

شکل 2-20- مرحله دوازدهم ساخت ADSL Connection.................................. 60

شکل 2-21- مرحله سیزدهم ساخت ADSL Connection................................... 61

شکل 2-22- مرحله چهاردهم ساخت ADSL Connection................................. 61

شکل 3-1- Password Autthentication Protocol ..................................... 77

شکل 3-2- Phas Sequence ............................................................................ 78

شکل 3-3- ساختار فیزیکی .................................................................................... 79

شکل 4-1- مقایسه فرمت UNI , NNI ................................................................. 81

شکل 5-1- لایه‌های پروتکل TCP/IP ................................................................... 89

شکل 5-2- نحوه تمایز دو برنامه درTCP/IP........................................................... 92

شکل 5-3- لایه Transport ................................................................................ 94

شکل 5-4- پروتکل ICMP : لایه Internet ......................................................... 96

شکل 5-5- الف) پروتکلICMP :لایه Internet ب)پروتکلARP لایهInternet .. 98

شکل 7-1- نمایی از اتاق کانکس واقع درمرکزمخابرات........................................... 105

شکل 7-2- طرح شماتیک نصب تجهیزات پروژهPAP فن آوا................................. 105

شکل 7-3- ساختار بلوکی سمت Dslam.............................................................. 106

شکل 7-4- ساختار بلوکی سمت User................................................................. 107






چهارده




فصل اول : گروه فن آوا
1-1- معرفی گروه فن آوا:

گروه فن آوا در اواخر سا ل 1381 با دف توسعه پایدار صنعت ارتباطات و فن آوری اطلاعات با مشارکت شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری کشور همچون:

- گروه بهمن

- صندوق بازنشستگی کشور

- سازمان تامین اجتماعی

- بانک ملی

- بیمه ایران

- بیمه مرکزی

- بانک مسکن

- خوارزمی

- بیمه دانا

با سرمایه 300 میلیارد ریال وبا اساس نامه موردتایید سازمان بورس اوراق بهادار تاسیس شد و با موافقت سهام داران در جلسه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در پاییز 1382 سرمایه گروه به میزان 2500 میلیارد ریال افزایش ودر اختیار هیات مدیره گروه فن آوا قرار گرفت،گروه فن آوا در دو حوزه فن آوری اطلاعات و فن آوری ارتباطات، کسب وکاربر‌های خود را تعریف نموده است که عبارتند از:

· حوزه فن آوری اطلاعات

- مراکز IT همچون مرکز خدمات داده اینترنتی IDC

- کاربرد‌های سازمانی IT

- سرویس‌های عمومی IT

حوزه فن آوری ارتباطات

- سرویس‌های الکترونیکی

- شبکه‌های ارتباطاتی

- مدیریت شبکه

- سرویس‌های ارتباطاتی

گروه فن آوا به عنوان شرکت هلدینگ تخصصی وسرمایه گذار در زمینه ITC مسئولیت خطیری چون برنامه ریزی،سیاست گذاری وهدایت،توسعه کسب وکار،نظارت وکنترل رابرعهده دارد و امور اجرائی را به شرکت‌های تخصصی تشکیل یافته تحت پوشش خود با جذب نیرو‌های متخصص وکارآمد واگذار نموده است.

خدمات گروه فن آوا عبارتند از:

- سرمایه گذاری در پروژه‌های کلان ITC کشور

- بستر سازی لازم برای استفاده از تکنولوژی

برتر ICT

- زمینه ساز انتقال دانش فنی شرکت‌های برتر

ج‌هانی در زمینه ITC

- پشتیبانی از طرح‌های منجر به کسب وکار

اقتصادی وتوسعه محورمتخصصین و نخبگان صنعت ITC

- همکاری در جهت تقویت وتوسعه کسب وکار‌های

ایجاد شده از سوی کار آفرینان و متخصصین

صنعت ITC
1-1-1- شرکت توسعه سازه پای:

شرکت توسعه سازه پای از شرکت‌های همکار گروه فن آوا است که با هدف گسترش صنعت ITC وایجاد Backbone ماهواره ای، در داخل وخاج از کشور در سال 82 به صورت س‌هامی عام به ثبت رسیده است و پس از آغاز فعالیت در سال 83 موفق به دریافت پروانه خدمات انتقال داده‌ها از طریق ارتباطات ماهواره ای از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای فعالیت‌های خود گردیده است.

توسعه سازه پای به منظور گسترش وارتقای کیفیت فعالیت‌ها و سرویس‌های خود در سطح استاندارد‌های بین المللی به عضویت مجمع ج‌هانی vsat درآمده است و از سوی دیگر در داخل کشور نیز عضو شورای عالی انفورماتیک و انجمن ارتباطات ماهواره ای کشور است.

شرکت توسعه سازه پای به عنوان شرکت ایرانی فعال درصدد ارائه خدمات درزمینه vsat منطبق با استاندارد‌های ج‌هانی کیفیت و با هدف پوشش دادن منطقه خاور میانه و ارائه سرویس به کلیه مشترکین در این منطقه با ایجاد( HUB ) اختصاصی می باشد. ازسرویس‌های قابل ارائه این شرکت می توان به :

- انتقال داده از طریق ارتباط ماهواره ای

- سرویس رد یابی Online

- سرویس آموزش از راه دور

- ایجاد شبکه‌های اختصاصی

اشاره کرد.
1-1-2- شرکت فن آوا کارت:

شرکت فن آوا کارت به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه فن آوا برای فعالیت در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک psp درسال 1382 تاسیس گردید.

این شرکت جزء یکی از شرکت‌های دارای مجوز از بانک مرکزی، برای فعالیت الکترونیکی psp است. فن آوا کارت مصمم است تا با تلاش در این راه سهم قابل توجهی از ظرفیت موجود بازار را به دست آورد.

الویت‌های شرکت فن آوا کارت به عنوان ارائه کننده خدمات مبتنی بر کارت‌های الکترونیک،ارائه خدمات بیمه موثر وارزان به جامعه است. از جمله خدمات قابل ارائه توسط این شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- خدمات پرداخت الکترونیکی psp

- ایجاد شبکه یک پارچه کارت خوان

- ارئه راه کار‌های جامع کارت‌های هوشمند

الکترونیک
1-1-3- شرکت ارتباطات فن آوا :

این شرکت در سال 1382 باهدف ارائه خدمات و ارتباطات اینترنتی تاسیس و مجوز سرویس دهی اینترنتی ISP رابرای استان تهران وکلیه استان‌های کشور از وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات دریافت کرده است.

ارتباطات فن آوا با چشم انداز تبدیل شدن به بزرگترین سرویس دهنده اینترنتی در خاور میانه با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا فعالیت خود را آغاز کرده است.

شرکت ارتباطات فن آوا در راستای تحقق اهداف خود اقدام به ارائه سرویس‌های زیر نموده است:

- سرویس خدمات اینترنتی از طریق کارت‌های ساعتی

- ارائه سرویس اینترنتی نامحدود
1-1-4- شرکت ارتباطات کوه نور:

شرکت ارتباطات کوه نور در سال 1379 به منظور فعالیت در حوزه ارتباطات تاسیس و در سال 1381 موفق به اخذ پروانه ایجاد شبکه و اپراتوری تلفن ثابت از وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات با ظرفیت 100000 شکاره در استان اصف‌هان و مرکزی گردید.

این شرکت هدف تبدیل شدن به بزرگترین شرکت اپراتوری تلفن ثابت در خاور میانه توسعه خود را آغاز کرده است. اهداف این شرکت ارائه خدمات تلفن ثابت و تامین ارتباطات مجتمع‌های بزرگ تجاری،اداری ومسکونی و شهرک‌های اقماری وایجاد شبکه سراسری تلفن ثابت بدون سیم و باسیم همراه خدمات ارزش افزوده در ایران با استفاده از تکنولوژی برتردنیااست. شرکت ارتباطات کوه نور با استفاده از تکنولوژی نسل آینده ( ( NGN وسویچ‌های نرم افزاری Soft Switch،شبکه هوشمند IN، شبکه دسترسی بدون سیم بر مبنای Wimax نسبت به ایجاد شبکه‌های زیر ساخت و شبکه‌های تلفن ثابت اقدام می نماید.

اهداف مهم شرکت ارتباطات کوه نور در حوزه شبکه‌های تلفن ثابت و زیر ساخت عبارتند از:

- سرمایه گذاری در پروژه‌های عظیم زیر بنایی وزیر ساختی ارتباطات

- بر قراری اتحاد استراتژیک با شرکت‌های خارجی وداخلی موفق وهمکاری ومشارکت با آن‌ها در اجرای پروژه‌های بزرگ

- به روز رسانی تکنولوژی‌های مورد استفاده وسرمایه گذاری مجدد در آن‌ها

- استفاده از نیرو‌های متخصص وکارآمد

- راه اندازی سریع شبکه‌های ارتباطی
1-1-5- شرکت داده سامانه فن آوا:

شرکت داده سامانه فن آوا یکی از شرکت‌های وابسته به گروه فن آوا است. که با هدف ارائه و توسعه خدمات دیتای اینترنتی، در سال 1382 تشکیل گردید. این شرکت، جزء اولین شرکت‌های ایرانی است که موفق به اخذ مجوز IDC شده است و هم اکنون در حال ارائه خدمات است.
این شرکت با چشم انداز ایجاد بزرگترین مرکز داده‌های اینترنتی در منطقه و ارائه خدمات با کیفیت، مأموریت‌هایی را برای خود برنامه ریزی کرده است که عبارتند از :

- ارائه بهترین خدمات نگهداری و ذخیره سازی Data باامنیت بسیار بالا (High Security)

- ارائه ارتباطات پرسرعت بااستفاده از شبکه زیر ساخت Dataی کشور

انواع سرویس Data ی اینترنتی (IDC) :

- سرویس‌های پست الکترونیکی : شامل Email، Instant Massage

- سرویس‌های میزبانی فضای وب (Web Hosting)

شامل : Domain،mail , File Transfer Protocal (FTP) وData Base

- سرویس‌های برنامه‌های کاربردی (ASP)

- سرویس‌های ارائه محتوی (Content Providing)

- سرویس‌های تجارت الکترونیک

- سرویس‌های اشتراک مکانی سرور

- سرویس‌های اختصاصی

- سرویس‌های مکالمه تلفنی

- سرویس‌های شبکه‌های مجازی – VPN

- سرویس‌های بازی‌های کامپیوتری (Net Game)

- سرویس‌های بانک داری الکترونیکی (E-Banking)

- سرویس اخبار (News)

- سرویس‌های آموزش از راه دور

- سرویس‌های تصویر اینترنتی

استراتژی‌های شرکت داده سامانه فن آوا همکاری و مشارکت با شرکت‌های به نام داخلی و خارجی در حوزه (Strategy)اتحاد استراتژیک و تشکیل کنسرسیوم‌های حقوقی درجهت کسب سهم بیشتر از بازار IT در ایران و منطقه جذب نیرو‌های مستعد و متخصص داخلی در زمینه IT ایجاد دسترسی به Data با سرعت و کیفیت بالا ایجاد ارزش افزوده اقتصادی برای مشترکین، ارائه تعرفه‌های رقابتی، هم افزایی و سازگاری با شبکه‌های انتقال Data و Voice ارائه خدمات Dataی اینترنتی به مشترکین از جمله سازمان‌ها و وزارت خانه‌های دولتی و خصوصی در حد استاندارد‌های ج‌هانی ارائه سرویس‌های جدید براساس نیاز‌های جدید مشترکین و به روز رسانی سرویس‌های ارائه شده همگام با پیشرفت تکنولوژی روز دنیا در جهت رضایت مشتریان برای اصل مشتری مداری تکنولوژی‌های مورد استفاده شرکت داده سامانه فن آوا در ارائه سرویس‌های IDC:

- استفاده از Multi Layer Core Switch و High end L3 Switch

- استفاده از تجهیزات امنیتی IDP

- استفاده از سرور‌های با قابلیت بالا از جمله

Sun-Server به صورت cluster

- استفاده از تجهیزات ذخیره و بازاریابی اطلاعات (SAN)

- استفاده از تجهیزات پیشرفته جهت امنیت لایه L2

- استفاده از (MG Soft Switch) جهت ارتباط با

شبکه PSTN و PLMN

- استفاده از لینک‌های ارتباطی OCM/STM1 باشبکه

‌های Data ی کشوری
1-1-6- شرکت گسترش صنایع فن آوا:

این شرکت با هدف طراحی و ساخت تجهیزات و امکانات فناوری اطلاعات در کشور تاسیس گردیده است.

اهم فعالیت‌های این شرکت بدین شرح می‌باشد :

- بررسی و شناخت صنعت سخت افزاری کشور

- طراحی محصولات فناوری اطلاعات بسته به نوع

تقاضای بازار

- تدوین استاندارد‌هایی برای بومی سازی برخی

محصولات مورد نیاز داخلی
1-1-7 - شرکت مشاوره فن آوا:

شرکت مشاوره فن آوا با فعالیت در تحقیقات کاربردی و توسعه سیستم‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارائه مشاوره فنی و اقتصادی یکی از شرکت‌های حائز اهمیت گروه فن آوا است.

س‌هام این شرکت 100 درصد متعلق به گروه است و مسئولیت انتشار نشریه تخصصی گروه فن آوا را در سطح ملی و بین المللی به عهده دارد.

برخی از محور‌های فعالیت شرکت مشاوره فن آوا به شرح ذیل است :

- طراحی سیستم‌های مخابراتی

-Site Survey وبررسی میزان تشعشعی آنتن‌ها

- برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی

- انتشار نشریه تخصصی ICT

- برنامه ریزی و کنترل پروژه طرح‌های ICT

- تجزیه و تحلیل طرح‌های اقتصادیICT
1-1-8- شرکت فن آوا موج:

شرکت فن آوا موج در سال 1383 با هدف انجام امور فنی و مهندسی گروه فن آوا از قبیل: طراحی، نظارت، اجرا و پشتیبانی شبکه ‏‌های مختلف تاسیس شده است. این شرکت با اهداف تبدیل شدن به بزرگترین و حرفه ای ترین مجموعه طراحی و مهندسی و اجرا در زمینه ICT در ایران و خاور میانه کار خود را آغاز کرده است.ماموریت این شرکت ارائه خدمات فنی و مهندسی از جمله طراحی، نصب و راه اندازی، پشتیبانی و نگهداری کلیه شبکه‌ها و تجهیزات شرکت‌های مختلف گروه فن آوا در زمینه‌های شبکه تلفن ثابت (PSTN)، شبکه دیتا (DN) به صورت با سیم و بی سیم و ماهوار‌های، بر مبنای آخرین تکنولوژی موجود می باشد.

این شرکت در راستای رسالت خود از تجهیزات NGN, Media gateway , Softswitch، WiMAX، IN، NG، NG-SDH روتر‌های IP-DSLAM , IP-MPLS‌های نسل 3، Carrier Grade, NAS سوئیچ‌های هسته Multilayer، سرور‌های SUB، تجهیزات امنیت دیتا IDP، تجهیزات IP-VSAT جهت هر یک از پروژه‌های PAP، تلفن ثابت VoIP , VSAT , IDC , ISP شبکه دسترسی بی سیم و چندین پروژه بزرگ دیگر استفاده کرده است.

دیگر برنامه‌های این شرکت عبارتند از:

- سرمایه گذاری کلان در زمینه تحقیقات به منظور بالا بردن توان علمی، فنی و بروز رسانی آن

- مشارکت با شرکت‌های بزرگ در جهت انتقال دانش فنی و مهندسی

- برقراری اتحاد استراتژیک با شرکت‌های خارجی موفق، همکاری و مشارکت با آن‌ها در اجرای پروژه‌های بزرگ ملی

- به کارگیری نیرو‌های متخصص و کارآمد داخلی و خارجی

بخشی از پروژه‌های انجام گرفته و در حال انجام عبارتند از:

- طراحی و اجرای شبکه PAP بر مبنای DSLAM در حدود 300 مرکز مخابراتی در تمامی استان‌ها

- طراحی و اجرای شبکه IP/MPLS در تمامی استان‌ها

- طراحی و اجرای شبکه تلفن ثابت بر مبنای تکنولوژی HOST/Remote در استان‌های اصف‌هان و مرکزی

- طراحی و اجرای شبکه NGN ,IAD, Media , gateway , Soft Switch جهت پیاده سازی. شبکه تلفن ثابت بر مبنای VOIP Over DSL و VOIP Over Wireless و استفاده از gateway‌های مختلف از جمله TG وAMG است.

- طراحی و اجرای پروژه (ISP) dial up تمامی استان‌های کشور

- طراحی و اجرای شبکه VOIP جهت تمامی استان‌ها به منظور مکالمه VOIP بین استانی و بین المللی

- طراحی و اجرای NOC در شهر‌های تهران و اصف‌هان

- طراحی و اجرای IDC در شهر‌های تهران و اصف‌هان

- طراحی و اجرای شبکه Wireless بر مبنای WiMAX در کلیه مراکز استان‌ها
1-1-9- شرکت داده پردازی فن آوا:

شرکت داده پردازی فن آوا یکی از شرکت‌های تحت پوشش گروه فن آوا ( هلدینگ تخصصی در حوزه IT,ICT ) است که از سال 1382 فعالیت خود را با هدف ارائه خدمات انتقال داده‌ها و سرویس‌های جانبی آن آغاز کرده و در حال حاضر دارنده پروانه خدمات انتقال داده‌ها (PAP) در سطح کشور است. علاوه بر این، شرکت داده پردازی فن آوا قادر به ارائه سرویس‌هایی بر پایه تکنولوژی‌های مبتنی بر شبکه Wireless و فیبر نوری نیز می باشد. این شرکت با پشتوانه و همکاری مجموعه‌های فنی گروه فن آوا و شرکاء خارجی ُ تراز اول خود در حوزه IT اقدام به تامین تجهیزات اصلی ( با تکنولوژی نسل سوم IP-DSLAM ) نموده و در سرتاسر ایران بستر لازم برای ارائه سرویس‌های انتقال پر سرعت داده‌ها را فراهم نموده است.

Asymmetric Digital Subscriber Line : ADSL

تکنولوژی DSL حدود 10 سال است که پا به عرصه ارتباطات در منازل و سازمان‌های کشور‌های پیشرفته گذاشته و با توجه به قابلیت‌های بی نظیرش بستر مناسبی را جهت برطرف نمودن نیاز‌های ارتباطی مردم و شرکت‌ها فراهم کرده است. بطوری که مردم در تمامی سطوح می‌توانند با یک آموزش ساده از خدمات مبتنی بر این خطوط استفاده کنند. و بسیاری از سفر‌های درون شهری و بین شهری را از طریق خطوط تلفن و با صرفه جویی در زمان و هزینه انجام دهند.

مزایا و کاربری‌ها :

- سرعت‌های دسترسی و ارتباطی بالا (چندین برابر

تکنولوژی Dial up)

- استفاده همزمان از سرویس‌های Voice و Data بر

روی خط تلفن ثابت (عدم اشغال خط تلفن در هنگام

استفاده Online از اینترنت)

- عدم نیاز به شماره گیری جهت اتصال به شبکه و

دائم بودن ارتباط

- صرفه اقتصادی از لحاظ هزینه اینترنت (بدون

هزینه پالس مکالمه)

- استفاده نامحدودازاینترنت(Brodband Unlimited )

- ارتباط بین چند کاربر و انتقال اطلاعات امنیت و کیفیت مطلوب (شبکه VPNبر اساس تکنولوژیIP-MPLS)

- امکان بهره گیری از سیستم‌های صوتی و تصویری باکیفیت مطلوب (تماشای فیلم وشنیدن موسیقی از طریق اینترنت و ایجاد ویدئو کنفرانس)

- امکان بهره گیری از سرویس‌های Demand (VOD) Video On بر روی تلویزیون

- امکان استفاده از سرگرمی‌های اینترنتی با سرعت بالا (Game net)

- ارائه سرویس‌های متنوع بصورت مجازی و از راه دوراز جمله :

E- Commerce - و E-Learningو Tele-Educationو E-Medicine

- امکان ارائه +G.SHDSL /VDSL / ADSL / ADSL2

- ایجاد شبکه‌های IP-Telephony از طریق بستر ADSL

- ایجادشبکه‌های امن برای مصارفی نظیرE-Banking

- قابلیت Customize کردن انواع سفارشات شرکتی

به همراه حفظ تمامی قابلیت‌های شبکه ADSL

امتیاز ویژه :

شرکت داده پردازی فن آوا با توجه به امکانات وسیع گروه فن آوا در سایر حوزه‌های IT امکانات ویژه ای مثل Email و Web اختصاصی، ارتباط از طریق ماهواره ( VSAT )، طراحی شبکه، طراحی نرم افزار‌های کاربردی، خدمات مبتنی بر کارت و... را برای مشترکین خود با تخفیف‌های خاص ارائه می‌نماید.
1-1-10- شرکت فن آوا ماهواره (س‌هامی خاص):

شرکت ماهواره ای فن آوا به منظور اجرای پروژه انتقال دیتا از طریق ماهواره( VSAT) شرکت ماهواره ای فن آوا به منظور اجرای پروژه انتقال دیتا از طریق ماهواره (VSAT) تأسیس گردیده است.

- پروژه VSAT پروژه ای است که نقاط یک مجموعه را ازطریق ماهواره به یکدیگرمتصل و انتقال دیتا را میسر می‌سازد.

- بررسی تکنولوژی‌های مختلف انتقال دیتااز طریق ماهواره

- بررسی و مذاکره با شرکت‌های فروشنده تجهیزات و صاحب تکنولوژی پروژه فوق

- بازاریابی و مذاکره با مشتریان عمده نظیر بانک ‌ها

- اخذ مجوزاجرای VSAT برای 7 نقطه ازپروژه بزرگراه تهران – شمال

- فعالیت در جهت اخذ مجوز اپراتوری VSAT

- فعالیت در جهت اخذ مجوز VSAT برای اتصال سه نقطه از گروه بهمن

- عقد تفاهم نامه با شرکت پلنکسیز برای همکاری‌‌های فنی و راهبری
1-1-11- شرکت فن آوا سیستم (سهامی خاص):

عمده فعالیت‌های این شرکت در زمینه برنامه نویسی و تولید نرم افزار‌های کاربردی و تهیه سیستم‌های جامع نرم افزاری می‌باشد.
فصل سوم :PPPOE

PPPOE پروتکل PPP (که برای پورت‌ها و ارتباطات سریال طراحی شده است) می‌باشد که برای شبکه اترنت تطبیق داده شده است. قابل ذکر است زمانی که پروتکل PPP برای ارتباطات سریال طراحی شده بود هم غیر ضروری و هم غیر ممکن بود که آن را برای شبکه‌های اترنت قابل استفاده کنند و شاید در آن مقطع موجب شگفتی بود که کسی نیاز به اجرای پروتکل PPP بر روی شبکه اترنت داشته باشد.

یک شبکه و ترافیک حاصل از پکت‌ها را می‌توان با یک شبکه خیابان‌های شهری و ترافیک حاصل از وسایل نقلیه مقایسه نمود. در خیابان‌های یک شهر معبر‌های ورودی و خروجی زیادی وجود دارند و همچنین با احداث تقاطع‌های شهری می‌توان تعداد این معبر‌های دسترسی را اضافه نمود. اما پیش بینی دقیق تعداد ماشین‌های موجود در هر خیابان کاری بسیار پیچیده به نظر می‌رسد. پروتکل PPP در این مدل شبیه سازی شده نظیر شبکه‌های مترو می‌باشد. انتقال در این مسیر بین دو منتهی الیه مشخص انجام می‌گیرد. مسافران با ارائه بلیط می‌توانند از یک مبدأ وارد و از یک مقصد از پیش تعیین شده و مشخصی خارج شوند. به واسطه چنین روشی هم کار شمارش و حسابرسی مسافران به راحتی انجام می‌گیرد و هم مسافران را به آسانی مشاهده و بررسی نمود. بنابراین PPPOE درست مشابه مترو شهری است که کار دسترسی به دو نقطه مشخص را با سرعت بالا امکان پذیر می‌سازد و ترافیک عبوری از این شبکه نیز به راحتی قابل بررسی است.

PPPOE قادر می‌سازد که یک مجموعه از کاربران توسط مودم Bridge ساده به Remove Access Concentrator متصل گردند. هر کاربر از سرویس‌های PPP مختص به خود بهره می‌برد و با Interface‌های کاملاً آشنایی مواجه است. مسائل مربوط به حساب کاربران، فیلترینگ و نوع سرویس‌ها می‌تواند بر اساس درخواست خود کاربر متفاوت باشد.

برای ایجاد یک ارتباط PPPOE، هر سلول PPP بایستی آدرس اترنت انت‌هایی را بداند تا قادر به اختصاص یک Session Identifier واحد باشد. پروتکل شناسایی جهت تشخیص و اختصاص موارد مذکور در سرویس PPPOE گنجانده شده است.

کاربران می‌توانند با استفاده از NIC ( Network Interface Card ) استاندارد و مودم‌های ADSL / DSL استاندارد از سرویس PPPOE بهره ببرند.Encapsulation مربوط به این پروتکل همان RFC1483 Bridged می‌باشد.

معمولاً کاربران مراحل ذیل را جهت ایجاد یک ارتباط PPPOE با سرویس دهنده خود طی می‌کنند :

نصب یک مودم ADSL / DSL که PVC آن ا زپیش تنظیم شده است.
نصب یک کارت شبکه با پورت اترنت و اتصال آن به مودم ADSL.
نصب درایور PPPOE ( معمولاً سرویس‌های PPPOE بر روی ویندوز‌های XP و 2003 بصورت Default وجود دارد ).
با استفاده از Windows Dialup Networking یک ارتباط PPP جدیدی برروی مودم ADSL ایجاد کنید.
User Name و Password تعیین شده را به مانند سرویس‌های Dial up معمولی وارد کنید و دکمه Connect را کلیک نمایید.

وقتی که کاربر کلید Connect را می‌فشارد یک سلول PPPOE ایجاد می‌شود. این سلول PPPOE توسط Modem bridge DSL و ATM PVC به سمت سرویس دهنده (PAP ) انتقال می‌یابد. در نتیجه کاربران به مانند سرویس‌های Dialup کنونی می‌توانند به اینترنت متصل شوند با این تفاوت که می‌توانند از ارتباطی سریع تر و پهنای باند بیشتری برخوردار گردند. این اترنت است که پیام‌های PPP را بین Client و سرور جابجا می‌کند و فقط با استفاده از یک Line و مودم ADSL کاربران متعددی می‌توانند با استفاده از سلول‌های PPP و بدون کمترین تنظیمات اضافی به شبکه‌های دلخواه خود همچون اینترنت، VOD، Gaming و... اتصال یابند.
3-1- تاریخچه PPPOE ( History of PPP over Ethernet ):

پروتکل PPPOE در آگوست 1998 در انجمن ( Ethernet Engineering Task Force) EETF به ثبت رسید و در فوریه 1999، انتشار یافت.

حسن این پروتکل درآن بود که نه کاربران نیاز به اطلاعات بیشتری از آنچه که در شیوه‌های مرسوم DialUp دارند،داشتند و نه Service Provider‌ها نیاز به تغییرات اساسی در ساختار DHCP Server , Accounting Server و... داشتند. با تلفیق در پروتکل استاندارد معتبر یعنی اترنت و PPP سرویس‌های PPPOE امروز میزان دسترسی به سرعت بالا را برای کاربران فراهم می‌کند.
3-2 - مختصری از مزایای استفاده از پروتکل PPPOE :

- استفاده بهینه و حداکثر از IP Address Pool :

همانگونه که ذکر شد سلول‌های PPPOE همانند سلول‌های PPP هستند در نتیجه IP Address بصورت Dynamic تخصیص داده می‌شود. همچنین IP Address‌های تخصیص داده شده در هر ارتباط جدیدی تغییر می‌یابند.

- استفاده از پروتکل‌های مختلف :

PPPOE قادر به Encapsulate پروتکل‌های غیر IP نیز می‌باشد در واقع می‌توان گفت که هر پروتکلی که توسط PPP, Encapsulate می‌شود می‌توان از طریق PPPOE نیز ارسال نمود.

- بکار گیری Authentication جهت اختصاص سرویس‌های اضافی به کاربران :

از آنجا که در این پروتکل قبل از تخصیص سلول PPPOE یک کاربر، باید مراحل Authentication توسط نرم افزار‌های مربوطه ( Radius Support ) صورت پذیرد می‌توان سرویس‌های مختلف ( Value Added Service) را از طریق این شیوه در اختیار کاربران گذاشت.

- کاهش هزینه‌های سرویس دهنده :

ارتقاء از سیستم Dialup کنونی به شیوه ADSL-PPPOE برای سرویس دهنده‌ها با هزینه اندکی صورت می‌پذیرد چرا که سرویس دهنده هیچ گونه نیازی به تغییر ساختار در سرور‌ها و نرم افزار‌های موجود کنونی نخواهند داشت.

همچنین با استفاده از نرم افزار‌های Radius Authentication نیز می‌توان تعداد کاربران مرتبط از طریق یک مودم ADSL را کاملاً کنترل نمایید.


گزارش کارآموزی کارخانه‌ی صنعتی پیروزی

گزارش کارآموزی کارخانه‌ی صنعتی پیروزی در 210 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 13
فرمت فایل doc
حجم فایل 535 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 210
گزارش کارآموزی کارخانه‌ی صنعتی پیروزی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی کارخانه‌ی صنعتی پیروزی در 210 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه.............................................................................................................. 1

فصل اول: سیستم....................................................................................... 14

1-1- سیستم............................................................................................. 14

1-2- ویژگی های سیستم.......................................................................... 14

1-3- محیط سیستم................................................................................... 15

1-4- انواع سیستم..................................................................................... 15

1-5- شمای سیستم.................................................................................. 16

1-6- آرایش درونی سیستم...................................................................... 20

1-7- سیستم کارخانه پیروزی.................................................................. 21

فصل دوم: طرح ریزی و مدیریت کارخانه................................................. 39

2-1- روش کلی برنامه ریزی وجایابی کارخانه........................................ 40

2-2- استقرار کارخانه ها و ساختمان های صنعتی................................... 42

2-3- طراحی ساختمان و ساخت آن.......................................................... 47

2-4- مسایل خدماتی کارکنان.................................................................... 56

2-5- طرح ریزی شرایط کاری.................................................................. 63

2-6- هزینه................................................................................................. 80

2-7- انرژی................................................................................................ 82

2-8- انواع فرآیندهای تولیدی.................................................................... 83

2-9- تعیین ظرفیت تولیدی......................................................................... 87

2-10- تجزیه و تحلیل رابطه ی فعالیت ها................................................. 89

2-11- شمای کارخانه ی پیروزی............................................................. 90

فصل سوم: مواد و محصولات.................................................................... 92

3-1- موجودی........................................................................................... 92

3-2-دوره (سیکل) محصول..................................................................... 100

3-3- برگشت مجدد در طراحی فرآیند تولیدی........................................ 106

3-4- مواد و فرآیندها 3-5- طبقه بندی کردن مواد.............................. 111

3-5- طبقه بندی کردن مواد.................................................................... 120

فصل چهارم: خرید.................................................................................... 126

4-1-خرید................................................................................................ 126

4-2- انواع قیمت و حمل کالای خریداری شده........................................ 134

4-3- مز ایده و مناقصه........................................................................... 135

4-4- مدیر تدارکات.................................................................................. 138

فصل پنجم: انبار....................................................................................... 140

5-1- انبار................................................................................................ 141

5-2- سازمان انبار.................................................................................. 142

5-3- روش های انبار کردن.................................................................... 143

5-4- انبار کردن محصولات.................................................................... 147

5-5- انبار تعمیرات و مواد اولیه............................................................. 154

5-6- وظایف انباردار............................................................................... 156

5-7- منابع ورود کالا به انبار.................................................................. 157

5-8- معرفی برخی فرم ها....................................................................... 158

فصل ششم: ایمنی.................................................................................... 169

6-1- ایمنی.............................................................................................. 169

6-2- حوادث............................................................................................ 172

6-3- ایمنی برق........................................................................................ 175

6-4- حریق.............................................................................................. 180

7-4- انواع سم......................................................................................... 182

فصل هفتم: نظام های کاری..................................................................... 185

7-1- سیستم های نوبت کاری................................................................. 185

7-2- جمعیت انسانی................................................................................ 186

7-3- استراحت......................................................................................... 187

7-4- کار یکنواخت................................................................................... 189

فصل هشتم: بسته بندی، بازرسی ، حمل و نقل...................................... 193

8-1- بسته بندی....................................................................................... 193

8-2- بازرسی.......................................................................................... 195

8-3- اساس آنالیز سیستماتیک حمل و نقل.............................................. 197

خلاصه...................................................................................................... 207

فهرست منابع و مأخذ............................................................................... 210



مقدمه:

در دنیای امروز مسأله تولیدات و خدمات مسأله عمده‌ای است که هیچ جامعه‌ای خود را بر کنار از آن نمی‌بیند. جوامع مختلف هر کدام با مسأله‌ی ارایه‌ی خدمات و تولیدات برای بقای خود در گیرند و تلاش آن‌ها بر آن است که با توجه به شرایط و امکانات موجود، خدمات و تولیدات را در حد مطلوب فراهم آورند. خدمات اداری و بانکی، خدمات رفاهی و درمانی، خدمات آموزشی و فرهنگی، تولید مواد غذایی، تولید محصولات کشاورزی.... جزیی از سیاهه‌ی بی‌انتهای خدمات و تولیدات در جوامع امروزی است. بدین ترتیب به سادگی می‌توان دریافت که مدیریت برای ارایه‌ی این خدمات و تولیدات از ضرورت‌های هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

«مدیریت عملیات»‌ مدیریت ارایه خدمات و تولیدات است و هدف آن هماهنگ کردن کوشش‌ها و تلاش‌ها و به کارگیری منابع و امکانات برای ارایه و حصول خدمات و تولیدات به بهترین وجه ممکن می‌باشد. کوشش در این است که از منابع موجود نهایت استفاده‌ی مطلوب به عمل آید و از اتلاف و اسراف منابع و امکانات پرهیز شود.

«مدیریت عملیات» عنوان کلی است که هم مدیر تولید در یک مؤسسه تولید و هم مدیر خدماتی در یک سازمان خدماتی را در بر می‌گیرد، چه هر دوی این مدیران «عملیاتی» را برای وصول به هدف سازمان‌هایشان که ارایه‌ی تولیدات و خدمات است، انجام می‌دهند و هر دو صرف نظر از نوع خدمات یا محصولشان «مدیر عملیاتی» می‌باشند. «کوستاس اِن در ویتسیوتیس» تفاوت بین ارایه خدمات و محصول را براساس چندین نکته بیان کرده است. از جمله اینکه، ارایه‌ی خدمات می‌تواند برای برآورد نیازهای بشر و به منظور دستیابی به مقاصد بخصوصی مثل بهداشت، محافظت و... صورت گیرد؛ لذا ارایه‌ی آن‌ها یا برای حفظ شرایط مناسب زندگی (تعمیرات، نگهداری، بهداشت و...) است و یا برای فراهم کردن سایر نیازهای جامعه‌ی بشری مثل تفریحات، مساجد، حمل و نقل شهری و مانند آن می‌تواند باشد.

ایشان درباره‌ی تفاوت‌های خدمات و محصولات به نکات زیر هم اشاره کرده است:

1 ـ خدمات معمولاً باید در ارتباط با مردم و استفاده‌کنندگان آن‌ها باشد. این خدمات به طور کلی در هنگام ارایه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مانند بهداشت، بیمارستان‌ها، حمل و نقل...

2 ـ نحوه‌ی توزیع و ارایه خدمات، دارای مشکلات و مسایل خاصی است از جمله اینکه قابل ذخیره نیستند و اگر در هنگام ارایه، استفاده نشود از بین می‌روند، مانند تخت‌های خالی بیمارستان‌ها، صندلی‌های خالی قطارها و...

3ـ خدمات به سختی قابل استاندارد کردن هستند، بنابراین گذاشتن معیارهای مشخص و معین برای آن‌ها مشکل است. مثلاً ممکن است روش خدمت‌دهی دو بیمارستان یا نحوه ویزیت دو پزشک که درجه‌ی تخصصی یکسانی دارند متفاوت باشد. البته می‌توان در این زمینه با ارایه‌ی استانداردهای خاص تا اندازه‌ای ضوابطی را اعمال کرد.

4 ـ خدمات هم مانند محصولات، با تغییر در مقدار تقاضا تغییر می‌کند. این تغییرات می‌تواند فصلی، ماهانه و یا حتی ساعتی باشد.

5 ـ عامل زمان می‌تواند در نحوه‌ی ارایه‌ی خدمات مؤثر باشد، زیرا نیازهای بشر به بهداشت، محیط زیست، خدمات سریع‌تر و چیزهای دیگر همواره در افزایش و تغییر است. به طور کلی اکثر سیستم‌های عملیاتی، ترکیبی از محصول و خدمات را ارایه می‌کند و تحقیقات و بررسی‌های لازم را چنان پی می‌گیرند که بتوانند به همراه محصول، یک سیستم خدماتی مناسب و درخور، برای رضایت مشتری فراهم آورند.

سیر تحولات مدیریت:

اگرچه رشته‌ای به نام مدیریت در میان سایر رشته‌های علمی، رشته‌های جدید به شمار می‌آید اما با نگاهی به تاریخ و زندگی ملل و اقوام مختلف می‌توان دریافت که مدیریت پدیده‌ی جدیدی نیست و از دوران کهن وجود داشته است. ابنیه و آثار باستانی در هر گوشه‌ی این جهان پهناور نشانگر کوشش‌ها و تلاش‌های هماهنگی است که بدون وجود مدیران و سرپرستان قابل و کارآزموده، احداث آن‌ها میسر نبوده است. قشون‌های منظم، سازمان دولت‌های بزرگ باستانی، لشگرکشی‌ها و کشورگشایی‌ها و کشورداری‌ها همه و همه مظاهر و نمودهای مدیریت در سطح گسترده‌ای در گذشته می‌باشند.

مدیریت علمی:

زمینه‌ی پیدایش مدیریت به عنوان رشته‌ای در میان سایر رشته‌های علمی از اواخر قرن 18 می‌باشد. با نظریه‌ی تقسیم کار آدام اسمیت (Adam Smith) که بر تخصصی شدن مشاغل تأکید داشت، کار نظریه‌پردازی در مدیریت آغاز شد و در اوایل قرن 20 فردریک تیلور (Fredrick Taylor) با استفاده از نظریه اسمیت و ادعای یافتن روش‌های علمی برای انجام کار، مکتب مدیریت علمی را که اولین مکتب مدیریت می‌باشد پایه‌گذاری کرد، در مدیریت علمی تأکید بر آن بود که با استفاده از روش‌های علمی در مدیریت می‌توان بازدهی اقتصادی منابع سازمان را به حداکثر ممکن افزایش داد. در این مکتب سازمان به صورت سیستم بسته‌ای در نظر گرفته شده بود و انسان‌ها با انگیزه‌های مادی به کار تشویق می‌شدند. بازدهی اقتصادی، توجه به شرایط فیزیکی محیط کار، تجزیه و تحلیل وظایف، به کارگیری روش‌های انجام کار و ایجاد استاندارد برای انجام وظایف از خصوصیات این مکتب مدیریت است. در مدیریت علمی کارآیی (Efficiency) مسأله اساسی هر سازمانی است و آن را از تقسیم ستاده‌ها به داده‌ها می‌توان به دست آورد. در اغلب سازمان‌ها ستاده‌ها به صورت خدمت یا کالای خاصی می‌باشند و داده‌ها غالباً عبارت از زمین، سرمایه، نیروی انسانی و مواد هستند.

راندمان یا کارایی

در مدیریت علمی به مسأله برنامه‌ریزی توجه فراوان شده است و وظایف اساسی مدیر برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت عنوان گردیده است.

سه بعد مدیریت علمی کارخانه که در اغلب برنامه‌ریزی‌های تسهیلات تولیدی و به صورت‌های زیر می‌باشد:

1 ـ مدیریت و طرح‌ریزی تسهیلات

2 ـ مدیریت و پایایی تسهیلات

3 ـ مدیریت و طرح‌ریزی عملیات

مشخص است که هر یک از ابعاد مذکور با یکدیگر تداخل‌هایی عمیق دارند که طرح یکی از آن‌ها بدون دیگری مقدور نخواهد بود. به عنوان مثال در جایی که تعادل خط تولید و بعد مدیریت عملیات مطرح می‌شود، طرح آن بدون در نظر گرفتن مدیریت و طرح‌ریزی تسهیلات که شامل طراحی استقرارها، کارگاه‌ها و سیستم حمل و نقل است امکان‌پذیر نبوده، هم‌چنین طرح هر یک از دو موضوع اخیر بدون در نظر گرفتن یک جایابی آرمانی در کارخانه (مدیریت و جایابی تسهیلات) که دسترسی به عوامل بیرونی مثل خدمات، مشتری و تسهیلات دیگر را در بر می‌گیرد بی‌فایده است و عملاً سودآوری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.



روابط انسانی ـ مکتب رفتاری سازمان:

مکتب رفتاری سازمان که بیشتر به روابط انسانی شهرت دارد با تحقیقاتی آغاز شد که پژوهشگران ضمن آن متوجه شدند کارکنان تحت آزمایش برخلاف نظرات ابراز شده در مکتب مدیریت علمی تنها به شرایط فیزیکی محیط کار حساس نبوده بلکه نسبت به شرایط روانی و روحی کار نیز واکنش نشان می‌دهند. کارگری که احساس می‌کند در محیط کار دارای ارزش و احترام است، نسبت به وی صمیمیت و محبت ابراز می‌شود و برای او ارزش قائل هستند، با علاقه بیشتری کار می‌کند و بازدهی بالاتری دارد. بدین ترتیب مکتب روابط انسانی نظریه انسان ماشینی سازمان را که در مدیریت علمی مطرح شده بود مورد تردید قرار داد و نیازهای غیر مادی انسان را مؤثر در کارآیی دانست.

گاهی این شبهه پیش می‌آید که در مدیریت عملیات، موازین مدیریت علمی اساس کار است و اصول مکتب روابط انسانی در این رشته از مدیریت جایی ندارد، در حالی که مدیریت عملیات از مسایل انسانی جدا نیست و بدون توجه به چگونگی رفتارهای آدمی در سازمان، نمی‌تواند نتایج سازنده‌ای را عاید سازمان کند. گرچه مدیریت عملیات با توجه به ابعاد فنی و تکنیکی مطرح شده است اما باید در نظر داشت که ابعاد روانی و انسانی در مدیریت نقش عمده‌ای داشته و همواره باید در مد نظر قرار داشته باشند.



1 ـ سیستم

سیستم مجموعه‌ای از اجزا و روابط میان آن‌ها که توسط ویژگی‌های معین به هم وابسته یا مرتبط می‌شوند و این اجزاء با محیط‌شان در تبادل می‌باشند و یک کل را تشکیل می‌دهند. سیستم دارای مرزبندی مشخصی می‌باشد که آن را از سایر سیستم‌ها قابل تمیز می‌سازد و در همان حال هر سیستمی جزیی از یک سیستم بزرگ‌تر به شمار می‌آید و با آن در ارتباط است. مجموعه اجزا هر سیستم با هم در ارتباط و تعامل بوده و ترکیب اجزاء در قالب سیستم متفاوت با مجموع ساده‌ی اجزاء آن می‌باشد سیستم برای بقای خود با محیط‌اش در ارتباط است و ضمن تأثیرپذیری از آن بر آن تأثیر می‌گذارد. هر سیستم شامل یک سری خرده سیستم یا sub.s می‌باشد که به آن جعبه سیاه هم می‌گویند.
1 ـ 2 ویژگی‌های سیستم

خواص، اجزا، عناصر و روابط درون هر سیستم را ویژگی‌های آن سیستم گویند. ویژگی‌های یک سیستم را به دو نوع کلی تقسیم می‌کنند:

1 ـ 2 ـ 1 توصیفی: ویژگی‌هایی هستند که یک موجودیت را آن گونه که هست توصیف می‌کند.

1 ـ 2 ـ 2 همراه: ویژگی‌هایی هستند که مطرح شدن یا نشدن آن‌ها برای توصیف جنبه‌های مورد نظر از یک موجودیت تفاوتی نداشته باشد.
1 ـ 3 محیط سیستم

محیط هر سیستم شامل آن چیزهایی است که خارج از کنترل کامل سیستم می‌باشد ولی به گونه‌ی بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.
1 ـ 4 انواع سیستم‌ها

1 ـ 4 ـ 1 ـ سیستم بسته: سیستمی است که عملیات خودش را به طور خودکار از طریق ابزار واکنش نسبت به اطلاعات تولید شده توسط خود کنترل یا تعدیل می‌کند یا به عبارتی دارای یک نیروی خودکنترلی است.

1 ـ 4 ـ 2 سیستم باز: سیستمی است که با محیط اطراف خود تبادل انرژی، ماده، اطلاعات دارد.

این کارخانه نوعی سیستم باز می‌باشد که در واقع با محیط اطرافش در تبادل است، اما سیستم باز دارای یک سری ویژگی‌ها می‌باشد که در ذیل به شرح آن می‌پردازیم:

الف/ آگاهی نسبت به محیط: هر سیستم مرزی دارد که آن را از محیط اطرافش مجزا می‌کند. مرزها شروع و پایان هر سیستم یا خرده سیستم را مشخص می‌کند، مرز یک سیستم ممکن است ماهیت فیزیکی یا غیر فیزیکی داشته باشد.

ب/ موازنه‌ی میان فعالیت‌های انطباقی و نگه‌دارنده: سیستم‌های باز همواره میان این دو دسته از فعالیت‌ها که اغلب با هم تضاد دارند موازنه ایجاد می‌کند. در نتیجه‌ی این فعالیت‌ها تغییرات سریعی که ممکن است سیستم را از حالت تعادل خارج کند ممانعت می‌شود.

ج/ حرکت به سوی رشد و توسعه: سیستم برای جلوگیری از بی‌نظمی در ورود انرژی به خود حتی‌المقدور تعادل و تبادل انرژی را حفظ کرده و حالتی از ثبات نسبی را ایجاد می‌کند.

د/ هم‌پایانی: مفهومش این است که برای انجام هر کار شیوه‌های گوناگونی وجود دارد، به بیان دقیق‌تر هر سیستم می‌تواند از طرق گوناگون و وضعیت‌های متفاوت به هدف نهایی خود برسد.

ه‍./ آنتروپی منفی: در حالت کلی آنتروپی کهولت و بی‌نظمی در یک سیستم می‌باشد. سیستم‌های باز با خاصیت داشتن آنتروپی منفی می‌توانند خود را ترمیم کرده و با حفظ ساختار خود زنده بمانند، حتی با وارد کردن انرژی اضافی رشد کنند.

و/ تبعیت از یک الگوی دایره‌ای یا تناوبی: سیستم‌های باز با دوره‌های متناوبی از حوادث سر و کار دارند به این ترتیب که بازداده‌های سیستم، تغییرکننده‌های داده‌های جدیدی هستند که تکرار دوره تناوب ممکن است.

خ/ بازخورد: سیستم‌های باز به طور مستمر اطلاعاتی را از محیط دریافت می‌کنند. وجود این اطلاعات به تنظیم روابط سیستم با محیط کمک کرده و امکان انجام اقدام اصلاح را فراهم می‌کند. بازخورد به دو نوع تقسیم می‌شود:

1. خ سیستم بازخورد مثبت (positive Feedback): سیستمی است که فرآیندهای رشد را ایجاد و تقویت می‌کند. در این نوع سیستم‌ها عملکرد نتیجه‌ای را به همراه خواهد داشت که بتواند مولد عملکرد بیشتری برای آینده باشد.

2. خ سیستم بازخورد منفی (Negative Feedback): سیستمی است که نسبت به عدم تحقق هدف واکنش نشان می‌دهد.
1 ـ 5 شمای سیستم

شمای سیستم به صورت زیر می‌باشد:







در این شمای سیستم از یک سری از پارامترها استفاده شده است که به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

1) در واقع همان input یا ورودی‌ها یا مواد اولیه می‌باشند.

1) در واقع همان output یا خروجی‌ها یا ستاده‌ها می‌باشند.

3) Feedback: همان بازخورد می‌باشد. در جریان تولید یا تدارک خدمات لازم است که نتایج حاصله با آنچه در ابتدا مورد نظر بوده است مقایسه شود و در صورتی که اصلاحاتی ضرورت داشته باشد انجام پذیرد. این جریان که بازخورد یا برگشت اطلاعات نامیده می‌شود، از اساسی‌ترین تدابیر برای ارتباط سیستم با محیط‌اش می‌باشد و بقای سیستم تا حدود زیادی در گروی کارآمد بودن این مکانیسم اطلاعاتی است.

4) process: همان پردازش و یا عملیات می‌باشد. تغییرات و رویدادهای غیر قابل پیش‌بینی نیز به «عملیات» و جریان تولید و تدارک خدمات تأثیر می‌گذارند و مدیر عملیاتی باید برای واکنش در مقابل چنین وقایعی نیز آمادگی داشته باشد، مثلاً کمبود ناگهانی مواد اولیه، خرابی غیر مترقبه دستگاه‌ها و کمبود نیروی انسانی پیش‌بینی نشده از عواملی است که بر سازمان و سیستم عملیاتی اثر می‌گذارد و در صورتی که واکنش درستی در مقابل آن‌ها نشان داده نشود مشکلات اساسی ایجاد می‌شود.

به طور کلی «عملیات» در سازمان به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که برای تولید کالا یا تدارک خدمات انجام می‌پذیرد و از این رو تمامی سازمان‌ها را اعم از خدماتی یا تولیدی می‌توان براساس الگوی سیستمی مورد بررسی و مطالعه قرار داد و عملیات آن‌ها را در قالب سیستم تجزیه و تحلیل کرد.
1 ـ 6 ـ آرایش درونی سیستم

برای سیستم‌ها عمدتاً سه نوع آرایش وجود دارد:

1 ـ 6 ـ 1 آرایش ساده: در سیستم‌هایی که از آرایش ساده استفاده می‌کنند تعادل ایجاد شده در سیستم صرفاً به اندازه سیستم، محیط آن و نیروهای نسبی آن بستگی دارد.

1 ـ 6 ـ 2 آرایش خودتنظیمی

1 ـ 6 ـ 3 آرایش یادگیرنده

کارخانه پیروزی از لحاظ آرایش درونی از نوع آرایش ساده می‌باشد.
1 ـ 7 سیستم کارخانه پیروزی

حال به توصیف سیستم کارخانه صنعتی پیروزی می‌پردازیم و کلیه قسمت‌های مختلف یک سیستم را (input/ output/ ...) توضیح می‌دهیم:

1-7-1- مواد اولیه:

مواد اولیه مورد نیاز برای این کارخانه چدن، پیچ، رنگ، دستگاه‌های فزر و تراش و... می‌باشد. بر روی این مواد اولیه یا به عبارتی inputها عملیاتی انجام می‌گیرد (در ذیل به شرح کامل آن می‌پردازیم) و ستاده‌هایی که همان یاتاقان‌های مختلف می‌باشند حاصل می‌شود که انواع این یاتاقان‌ها و کاربردهایشان در انتها توضیح می‌دهیم.



1 ـ 7 ـ 2 عملیات گوناگون در کارخانه پیروزی:

در گذشته توضیح دادیم، عملیات در سازمان به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که برای تولید کالا و یا تدارک خدمات انجام می‌گیرد، این عملیات در این کارخانه از چند مرحله تشکیل شده است:

ساختن قالب
ساختن حروف و اعداد روی قالب‌ها
ذوب کردن چدن (ریخته‌گری) و عملیات پرداختکاری
فرزکاری
کف‌تراشی
سوراخ‌کاری
تراشکاری
سنگ‌کاری
بتونه‌کاری

10.رنگ زدن

11.بسته‌بندی

حال هر یک از این مراحل را به صورت مجزا توضیح می‌دهیم:

ساختن قالب:

ابتدا قالب‌ها را طبق کاتالوگ و مدل‌های مختلف یاتاقان
(FAG-SKF-SNV-SNH-SN) در قالب‌سازی می‌تراشند، این قالب‌های ساخته شده ابتدا به فرم چوبی می‌باشند، وقتی روی چوب قالب‌ها تراشیده و ساخته شدند، روی آلومینیم می‌روند و از حالت چوبی به حالت آلومینیمی تبدیل می‌شوند.

علت اینکه قالب‌ها به صورت آلومینیمی است و چوبی نمی‌باشد این است که چون چدن خیلی داغ می‌باشد بعد از 3 ـ 4 مرتبه که این ماده‌ی داغ را داخل قالب چوبی می‌ریزند، می‌شکند و این یک نوع هزینه‌ی اضافی برای کارخانه محسوب می‌شود.

ساختن حروف و اعداد روی قالب‌ها:

حروف و اعدادی که روی یاتاقان‌ها نصب می‌شوند شابلون‌هایی هستند که با دستگاه فرز زاویه می‌دهند و این حروف و اعداد را بتونه می‌زنند و در می‌آورند، این شابلون‌ها را با چسب به قالب چوبی نصب می‌کنند، وقتی این حروف و اعداد به قالب چوبی نصب شدند، روی آلومینیم می‌روند و از حالت چوبی خارج شده و به حالت آلومینیمی تبدیل می‌شوند، در واقع به صورت قالب دائمی تبدیل می‌شوند و برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باید دقت شود قالب‌های چوبی قبل از آنکه به صورت آلومینیمی تبدیل شوند، شابلون‌ها با چسب بر روی آن قالب‌ها نصب می‌شوند.

ذوب کردن چدن (ریخته‌گری) و عملیات پرداخت‌کاری:

چدن را با آهن قراضه در دمای ذوب می‌کنند، چدن ذوب شده را در قالب‌های ساخته شده می‌ریزند، مدت 24 ساعت می‌گذارند این چدن ذوب شده در قالب‌های ساخته شده فرم بگیرد و بعد از مدت 24 ساعت، خاک‌ها را از روی آن پاک می‌کنند و در دستگاه سمپلاست قرار می‌دهند و عمل پرداختکاری را انجام می‌دهند.

فرزکاری:

قطعاتی که از ریخته‌گری آورده می‌شوند بر روی دستگاه فرز قرار می‌دهند و عمل کف‌تراشی صورت می‌گیرد.

کف‌تراشی:

در این مرحله ارتفاع پایه را در می‌آورند و بعد عمق پایه را نگاه می‌کنند و عمل کف‌تراشی را انجام می‌دهند و 2 میل برای جای تراش نگاه می‌دارند.

در این مرحله فرد خودش کار نمی‌کند، بلکه الماس‌های نصب شده روی دستگاه این عمل را انجام می‌دهند و عمق آن 6 میل می‌باشد.

برای کف‌تراشی 10 یا 12 یا 14 الماس بر روی کف‌تراش بسته می‌شود و عمل کف‌تراشی را انجام می‌دهند و در این مرحله باید دقت کنیم که اگر الماس‌ها بیش از اندازه شل شوند، می‌شکنند و الماس‌های شکسته شده جزء ضایعات محسوب می‌شود و یک هزینه‌ی سربار برای کارخانه محسوب می‌شود.

الماس را با سنگ الماس یا سنگ دیواری تیز می کنند؛ توجه شود که سنگ دیواری قلمی است و بر روی آهن کار می‌کند؛ و جالب است بدانیم الماس را با جوش برنج، جوش می‌دهند.

سوراخ کاری:

در این مرحله ابتدا برای در پایه جای پیم می‌گذارند که باید فیت (fit) باشد ولق نخورد، در واقع باید مطابق با استاندارد باشد.

در حالت کلی 4 نوع پیم داریم: 4 ـ 6 ـ 8 ـ 10

که خود این پیم‌ها هر کدام دو حالت دارند یعنی پیم 4 به دو صورت cm1 و cm5/1 می‌باشد. (پیم 6 به دو صورت cm1 و cm5/1 و پیم 8 به دو صورت cm2 و cm3 می‌باشد) پیم 10 در این کارخانه کاربرد زیادی ندارد.

ـ سوراخ کاری در پایه:

در این مرحله یک مقدار استانداردی بر روی در، جای خلاصی می‌گذارند تا پیچ راحت بسته شود. برای مثال جنسی که باید پیچ m18 به آن بسته شود، در سوراخ‌کاری با دلر به اندازه‌ی m5/18 آن را سوراخ می‌کند و در واقع m5/0 جای خلاصی می‌گذارند تا پیچ راحت بسته شود و در واقع این m5/0 برای قل آویز کردن می‌باشد.

ـ قل‌آویز کردن: وقتی قطعه‌ها را با دلر سوراخ می‌کنند، آن‌ها را قل‌آویز می‌کنند، در واقع شیارهایی در آن سوراخ‌ها ایجاد می‌کنند تا پیچ‌ها در آن پیچیده شوند و حرکت کنند. در حالت کلی 3 نوع قل‌آویز داریم:

یاتاقان خانگی (ریلی):

این یاتاقان دارای دو قالپاق می‌باشد یکی در و دیگری هم خود یاتاقان است. این یاتاقان 4 پیچ می‌خورد که این پیچ‌ها در سایزهای مختلف می‌باشند (مثلاً 8 ـ 10 ـ 12 ـ 16 ـ 18 ـ ...)

روی در یاتاقان (قالپاق) و زیر پایه، محفظه‌ی گریس‌خور برای روغن‌کاری قرار داده شده است. قبلاً هم گفتیم گریس برای روانکاری و نرم کردن داخل یاتاقان می‌باشد و اگر یاتاقان روغن‌کاری نشود، بلبرینگ می‌ترکد.

این قطعه بر روی زمین ثابت می‌شود. در پشت آن یک سوراخ وجود دارد، وقتی دستگاه کار می‌کند اگر روغن،... در داخل آن بود از آن سوراخ بیرون می‌آید و باعث می‌شود قطعه داغ نشود.

ـ کاربرد یاتاقان خانگی (ریلی):

این یاتاقان در آسانسورها، قطارها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یاتاقان چهارگوش:

این یاتاقان دارای چهار سوراخ در چهارگوشه و در مرکز می‌باشد و اصلاً نباید جای این پیچ‌ها تکان بخورد و یا به عبارتی جابجا شود. جای خلاصی این یاتاقان m1 می‌باشد. این نوع یاتاقان نیز مانند بقیه یاتاقان‌ها دارای محفظه‌ای برای گریس می‌باشد. دارای یک قالپاق (در) می‌باشد و در حالت کلی دو نوع قالپاق داریم:

1. باز: در داخل آن نمد قرار می گیرد.

2. بسته

ـ کاربرد یاتاقان چهارگوش:

دو حالت دارد: هم به دیوار و هم به زمین نصب می‌شود و معمولاً در جاهایی استفاده می‌شود که یک نمد در داخل آن قرار می‌گیرد.

یاتاقان سه گوش:

این یاتاقان دارای سه گوشه می‌باشد و به عبارتی مثلثی شکل است. سه پیچ در سه گوشه‌ی آن قرار دارد.

یاتاقان روغنی:

این یاتاقان دارای 4 پیچ می‌باشد، سطح داخلی آن صاف است و نیازی نیست برای آن جای بلبرینگ درآورده شود. این یاتاقان سه عدد قالپاق می‌خورد و هر قالپاق نیاز به 8 پیچ دارد. روی پایه 2 عدد محفظه برای گریس خوردن و 1 عدد جای قلاب قرار دارد.

یاتاقان کونیک (یک طرف تنگ و یک طرف گشاد):

این قطعه باید حالت زاویه داشته باشد. اندازه‌ی آن باید با اندازه‌ی اصلی مطابقت داشته باشد و نباید کم و زیاد شود چون در این صورت جز ضایعات محسوب می‌شود.

پی (دینام):

این یاتاقان 2 عدد پیچ می‌خورد و نیاز به کف‌تراشی دارد. دو تا جای نمد برای آن تراشیده و در نظر گرفته می‌شود. این قالپاق نیاز به قل‌آویز کردن ندارد. روی پای آن محفظه‌ای برای گریس خوردن در نظر گرفته می‌شود. این نوع یاتاقان هم دو نوع قالپاق دارد:

1. باز

2. بسته

ـ کاربرد پی (دینام):

این یاتاقان هم رو سقف و هم روی زمین کار گذاشته می‌شود و در ژنراتورها،‌ تولید برق و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«همه یاتاقان‌ها نیاز به کف‌تراشی دارند.»





1 ـ 7 ـ 4 بازخورد:

قبلاً در مورد بازخورد توضیحات لازم ارایه شده است. مواد اولیه در جریان پردازش ممکن است ستاده‌هایی را تولید کند که با قطعه‌ی استانداردشده مطابقت نداشته باشد مثلاً ممکن است بلبرینگ تولید شده به جای آن که فیت و اندازه باشد، گشاد و یا تنگ باشد. در این صورت بازخورد انجام شده روی قطعات بدین صورت می‌باشد که اگر بلبرینگ تنگ باشد مقدار m1/0 از آن برمی‌دارند و اگر بلبرینگ گشاد باشد از آن مویی می‌گیرند. در غیر این دو حالت، آن قطعه جزء ضایعات محسوب می‌شود.



1 ـ 8 محیط اطراف کارخانه پیروزی

این کارخانه با شرکت‌های ارج، پیروزی، ایران‌خودرو، ارتش،... در ارتباط می‌باشد.


گزارش کارآموزی کارخانه ی کاشی مریم

گزارش کارآموزی کارخانه ی کاشی مریم در 165 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی عمران
بازدید ها 4
فرمت فایل doc
حجم فایل 5208 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 165
گزارش کارآموزی کارخانه ی کاشی مریم

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی کارخانه ی کاشی مریم در 165 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه و تاریخچه........................................................................................ 1

آسیا کردن و سایش.................................................................................. 3

اسپری درایر............................................................................................. 19

پرس........................................................................................................... 40

خشک کردن.............................................................................................. 59

پخت............................................................................................................ 72

لعاب......................................................................................................... 102

درجه بندی.............................................................................................. 123

فعالیتهای انجام شده............................................................................. 132



بنام خداوند جان و خرد

مقدمه

تمدن کهن ایران زمین سهم بزرگی در تکامل فرهنگ و تمدن بشری داشته است. سفال های به دست آمده از کاوش های باستان شناسی بر قدمت چندین هزار ساله هنر و صنعت سرامیک در این مرز و بوم گواهی می دهند. به طوری که در بررسی تاریخ تکامل صنعت سرامیک در جهان اذعان شده است که استفاده از چرخ کوزه گری در سرزمین ایران به حدود هزاره پنجم و کاربرد لعاب به هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد.

گرچه قرون ششم و هفتم هجری را دوره اوج شکوفایی و عصر طلایی هنر و صنعت سرامیک در ایران نامیده اند اما تا چند قرن پس از آن و پیش از انقلاب صنعتی اروپا نیز شکوه و عظمت خود را حفظ کرد. این صنعت همچون دیگر صنایع در ایران نتوانست دوره گذار به تولید انبوه صنعتی را به خئبی طی کند. بعنوان مثال پیش از آغاز بکار اولین کارخانه کاشی در سال 1339 تولیذ به صورت دستی انجام می گرفت و تعداد کارخانجات کاشی پیش از انقلاب از انگشتان یک دست تجاوز نمی کرد.

سابقه تاریخی، ذخائر مناسب مواد اولیه و همچنین توجه و همت دست اندرکاران این صنعت در دو دهه اخیر و به خصوص راه اندازی کارخانجات متعدد در چند سال گذشته، رشد چشمگیری در کمیت و کیفیت کاشی در ایران بوجود آورده است به طوری که تولید امروز کاشی به مرز یکصد میلیون متر مربع نزدیک شده و روز بروز در حال افزایش می باشد. چنین پیشرفت هایی توجه بیش از پیش به منابع مطالعاتی و افزایش آگاهی های علمی و تخصصی در این زمینه را می طلبد.

در این راستا شرکت کاشی مریم در 5 کیلومتری شهر میبد ، شهر کهن دژ ایران، شهر سفال های رنگارنگ و ماندگار ، در سال 1381 در زمینی به مساحت 25 هکتار فعالیت خود را با تعهد والای سرمایه گذاران ، مدیران ، کارشناسان مجرب صنعت کاشی آغاز کرد.


آسیا کردن و سایش




1-1-تعریف و هدف از سایش ( آسیا کردن ) موادجامد

آسیا کردن و سایش مواد جامد شامل عملیاتی است که هدف آن کاهش ابعاد و اندازه مواد است. این عمل با خرد کردن اولیه ذرات درشت آغاز می شود و با پودر کردن خاتمه می یابد.

با این وجود، هدف از خرد کردن تنها بدست آوردن ذرات کوچک از مواد درشت دانه نیست بلکه هدف از آن، فراهم کردن ذراتی با قطر متوسط و مشخص و با دانه بندی مناسب برای تولید محصول می باشد.

به طور کلی، دلایل فراوانی برای خرد کردن مواد جامد وجود دارد، با وجود این می توان گفت که گستردگی سطح ویژه مواد باعث می شود که توده های هموژن و واکنش های شیمیایی کامل تری را در زمان های کوتاه تر بدست آوریم.

2-1-اثرات ایجاد شده حین آسیا و انتخاب ماشین آلات

اعمال صورت گرفته در طی سایش عبارتند از:

a)فشردگی ساده ( خرد کردن )

b)کوبش و ضربه ( از اجزاء دستگاه به ماده )

c)ضربه( از ماده به دستگاه)

d)سایش

e)برش

کلیه ماشین آلات به کار گرفته شده در فرایند خرد کردن بر اساس اصول گفته شده در فوق کار می کنند.

به منظور شرح محدوده عملکرد ماشین آلاتی که به طور گسترده استفاده می شوند و برای انتخاب مناسب ترین وسیله، طرح زیر دنبال می شود:

a)خرد کننده فکی (jaw crasher)

b)خرد کننده ژیراتوری (Giratory Crushers)

c) آسیاهای دارای لبه متحرک (Edge Runner) و آسیاهای دندانه دار گردان (Tooth Rolling)

d) آسیاهای پرداخت کننده و نرم ساب گردان

e) آسیاهای دیسکی (Disk Mills)

f) آسیاهای چکشی (Hammer Mills) به سرعت پایین

g) آسیاهای میخی (Peg Mills)

h) دستگاه های با سرعت کم (Rod Mills,Ball Mills.Pebble Mills)

i) دستگاه های با سرعت متوسط (Rotary Pin-Mills,Ball Mills)

j) دستگاه های با سرعت زیاد (Bowl Mills و آسیاهای چکشی با سرعت زیاد)

در موردی مخصوص که ما به آن علاقه مندیم یعنی آسیا مواد خام برای مخلوط های سرامیکی، عمدتاً مواد خام ارژیلیتی (Argillaceous) که خصوصیات فیزیکی و مینرالی آنها اغلب غیر یکنواخت است، به کار برده می شود.

مثلاً رسهای ماژولیکا و کاتوفورت(Majolica و Cottoforte ) ترکیبات طبیعی فیلیوسیلیکاتها (Phyllosilicates) هستند مانند:

- ایلیت

- کائولینیت

- کلریت و . . .

( همه آنها با توزیع بسیار ریز اندازه ذرات زیر 8 تا 10 میکرون و ساختار صفحه ای که سختی کمی دارد و درصد بالای رطوبت و آب ترکیبی که در بردارد، مشخص می شوند).

علاوه بر مواد فوق، این رسها دارای مینرال های سخت نیز می باشند. مانند:

- سیلیس

- فلدسپات

- سنگ آهک

- دولومیت

- پیریت

- مینرال های منگنز و . . .

( اینها مواد فشرده ای هستند که سختی متوسط تا زیاد و اندازه بیش از 1mm دارند و نمی توانند آب ترکیب را به دورن شبکه جذب یا رها کنند).

به هنگام استفاده از این مواد، شرایط خاصی باید در نظر گرفته شود:

- انحلال تقریباً کامل انواع رس یا مخلوط اجزاء

- درجه خرد کردن متفاوت بین اجزاء برخی مخلوطهای مینرالوژیکی

- حذف ناخالصی های موجود در مواد خام قبل از خرد کردن.

3-1- خرد کردن خشک و مرطوب (تر)

مواد خام تشکیل دهنده بدنه های سرامیکی یا به صورت خشک و یا به صورت مرطوب خرد یا سایش می شوند.

تکنیک خرد کردن تر (آسیاب) عموماً به منظور بدست آوردن دانه بندی بسیار ریز و همگن نمودن بهتر پودرها به کار گرفته می شود. از طرف دیگر، وقتی که مواد خام بسیار خالص در اختیار داریم یا زمانی که موادی را آماده می سازیم که کیفیت بالایی ندارند، سایش خشک رس ترجیح داده می شود.

در طی سایش تر، مواد خام به منظور کاهش بیشتر اندازه ذرات، در آب پخش می‌شوند.از این گذشته، استفاده از مواد شیمیایی که میزان آب دوغاب را کاهش می دهد و فواید اقتصادی متعاقب آن، باعث می شود که ذراتی با قطر کمتر از 10 میکرون بدست آورند.

انتخاب مناسب ترین تکنولوژی خرد کردن تا حدی به توزیع اندازه ذرات مورد نیاز برای تولید محصول بستگی دارد ولی عوامل دیگر نیز باید در نظر گرفته شوند.

تکنولوژی خرد کردن خشک معمولا برای آسیا کردن مخلوط هایی که حداکثر از دو یا سه نوع رس تشکیل شده اند و خواص فیزیکی و ساختار مینرالی مشابه دارند، به کار برده می شود.

میزان باقی مانده های لایه ای، شنی و یا درشت در خاک های رس باید خیلی کم باشد. به این دلیل هر گاه که مواد خام با خصوصیات فوق در دسترس باشند، پودر حاصل از خرد کردن خشک استفاده می شود تا فراورده های زیر تولید شوند:

- بیسکویت ماژولیکا و کاتافورت

- بیسکویت استون ور و نیمه استون ور (Semi-Stoneware , Stoneware) و محصولات تک پخت متخلخل مربوطه

- کاشی های کف و دیواری تک پخت متخلخل

خرد کردن تر برای مخلوط های طبیعی آرژیلیتی که اندازه مواد سخت به اندازه ای است که امکان گرانول سازی مناسب از طریق سیستم های خرد کردن خشک وجود ندارد، به کار برده می شود.

همچنین زمانی آماده سازی بدنه به روش تر انجام می شود که ترکیبات سرامیک از چند ماده مختلف با خواص فیزیکی متفاوت (سختی، وزن مخصوص، اندازه ذرات) تشکیل شده باشند.

این موضوع در مورد بسیاری از کارخانه های سرامیک که مواد خام مناسب در اختیار ندارند صادق است تا بتوانند کاشی های ماژولیکا و کاتافورت و نیز محصولات شیشه ای شده یا ویتریفه (Vitrified) و تک پخت متخلخل با استفاده از خاک رس قرمز، ماسه، سنگ آهک و دولومیت تولید کنند.

شاید SACMI اولین کارخانه ای باشد که این تکنولوژی را در قسمت های مختلف جهان از جمله مجارستان، برزیل، کشورهای حوزه مدیترانه و شمال آفریقا و.. به کار برده است.

همچنین به منظور خارج کردن ناخالصیهایی که قابل انحلال در آب هستند، آنها را به روش تر آسیا می کنند. در این مورد، ماده ابتدا حل شده و سپس از طریق غربال مناسب الک می شود.

بالاخره، زمانی که محصولات شیشه ای شده (ویتریفه) تولید می شوند یا سیکل پخت بسیار سریع است، تکنولوژی ترسایی ترجیح داده می شود. در واقع، سایش تر امکان تصحیح آسان ترکیب و دستیابی به پودرهای اسپری درایر شده مناسب برای پرس را امکان پذیر می سازد.

از مطالب فوق به این نتیجه می رسیم که از نقطه نظر تکنولوژیکی هیچگونه رقابت و دوگانگی بین تکنولوژی سایش خشک و تر وجود ندارد. اگر آنالیز مواد خام به دقت انجام شود و خصوصیات تکنیکی فراورده چنانکه باید و شاید به حساب آورده شوند، تنها یک انتخاب امکان پذیر است.



4-1-دستگاه ها و ماشین آلت متداول خرد کردن

1-4-1- دستگاه ها و ماشین آلات خرد کردن خشک

a) خرد کردن و آسیا کردن خاک رهای رس

خاکهای رسی که معمولاً برای تولید کاشی به کار می روند، دارای رطوبت ماکزیمم 4 تا 5% هستندو خرد کردن اولیه، اندازه ذرات را از حدود 20cm به ماکزیمم اندازه نهایی 6cm می رساند.

این عمل معمولاً بوسیله ریل ( قرقره) یا غلتک هاب استیل دوار دندانه دار (kibbler Rolls) انجام می شود. خرد کردن بعدی خاک رس ( خرد کردن ثانویه) بوسیله خرد کننده های ضربه ای با صفحع آهنی متحرک ( آسیای ضربه ای) صورت می گیرد. اندازه ذرات ماده به دانه بندی Tout Venant با ماکزیمم اندازه 5mm می رسد.

با توجه به میزان ریزبودن مورد نیاز، خرد کردن توسط Peg Mills، آسیاهای چکشی ثابت یا متحرک و یا Biwl Mills صورت می گیرد.

b) خرد کردن و آسیا کردن شاموت ( رس نسوز کلسینه شده) یا دیگر مواد سخت

مواد مورد استفاده دارای رطوبت ماکزیمم 0/1 تا 0/1% می باشند خرد کردن اولیه توسط خردکننده های فکی انجام می شودکه مواد از ماکزیمم اندازهcm20-10 به دانه بندی Tout Venant با ماکزیمم اندازه ذرات حدود cm6-4 می رسند. دانه بندی بعدی بوسیله خردکننده های ضربه ای تا رسدن به ماکزیمم اندازه cm1-5/0 صورت می گیرزد. خرد کردن نهایی معمولاً بوسیله آسیای چرخ Rinng Mille برای بدست آوردن توزیع اندازه ذرات متوسط یا بوسیله Bowl Mille برای بدست آوردن ذرات ریزتر انجام می شود.

2-4-1. دستگاه ها و ماشین آلات خرد کردن تر

مواد خامی که ماکزیمم رطوبت 12 تا 16% دارند، خرد و آسیا می شوند تا به ابعاد زیر برسند:

خاک های رس: ماکزیمم اندازه 6 تا 8 سانتیمتر

مواد سخت: ماکزیمم اندازه 4/0 تا 6/0 سانتیمتر.

این خاک های رس بوسیله همزن های مخصوص و نیز آسیاهای غلتکی (Drum Mill) پیوسته و غیر پیوسته به صورت سوسپانسیون در آورده می شوند. در عوض مواد خام سخت معمولاً توسط آسیاهای غلتکی پیوسته و غیر پیوسته خرد می شوند. میزان ریز بودن پودر به طور قابل توجهی، با نوع محصول مورد نظر تغییر می کند.

اهمیت دانستن خصوصیات مواد خام برای انتخاب تکنولوژی مناسب

1) مهم ترین پارامترهای فیزیکی

برای کسب بهترین نتایج، هر نوع فراوذده باید طبق مناسب ترین چرخه تکنولوژیکی خرد شود. این مسأله با توجه به تعدادی از پارامترهای پایه تعیین می شود.

a) خواص فیزیکی مواد خام مثل اندازه، رطوبت، سختی و غیره

b) نوع دانه بندی خواسته شده برای پودرهای پرس. این موضوع، در محدوده مشخصی خاص فراورده مورد نظر است.

c) ناخالصی ها نوع موادی که ناخالصی های مواد اولیه را تشکیل می دهند و ابعاد اولیه مربوط.

2) تشکیل دهندگان مینرالی برخی از بدنه های سرامیکی

در صفحات آینده شرح کوتاهی در مورد مواد خام تشکیل دهنده بدنه کاشی ها بیان خواهد شد.

ترکیبات طبیعی آرژیلیتی برای کاشی های دیواری و کف متخلخل (ماژولیکا، کاتوفورت و مونوپروزا)

مینرال های تشکیل دهنده این خاک های رس عبارتند از:

ایلیت، مونتموریلونیت، کائولینیت و کلریت: از 40 تا 60%

کلسیت و دولومیت : از 10 تا 25%

کوارتز آزاد : از 10 تا 20%

مینرال های آهن : از 5 تا 15%

میکا : از 0 تا 5%

در این مورد برای مشخص کردن تکنولوژی خرد کردن مناسب، دانستن میزان رطوبت و اندازه مواد آرژیلیتی و نیز دانه بندی کربنات و میزان ریز بودن سیلیس آزاد ضروری است.

کربنات های موجود در توده آسیا شده، به صورت ذراتی با قطر بیش از mm2/1-3/0 وجود دارند که باعث ایجاد عیب لخته های کربنات کلیسم بر روی بدنه می گردند. با سیستم های خرد کردن توسط ضربه، ذرات کوارتزی درشت در معرض خرد شدن بیشتر که برای بدست آوردن یک مخلوط خوب لازم است قرار نمی گیرند.

به دو دلیل آسیا کردن شدید برای کاشی های ماژولیکا و کاتوفورت لازم نیست: بدنه همیشه لعاب زده می شوذ، مشکلات ناشی از پرس و انقباض پس از پخت ایجاد نمی شود.

- دانسیته ظاهری

دانسیته ظاهری محصولات پرس شدهف عموماض از 95/1 تا تغییر می کند. اگر وزن مخصوص واقعی بدنه های سرامیکی را تقریلاً 7/2-6/2 در نظر بگیریم، نتیجه می شود که حجم کلی فضاعای خالی موجود در بافت کاشی پرس شده به 25% -15 می رسد. برای تولید محصولات متخلخل ( کاشی های دیواری). لزومی ندارد که از پودرهای بسیار فشرده که برای کاشی ها مقاومت مطلوبی در برابر شوک پذیری پدید می آوردند، استفاده شود. در مورد کاشسی های کف با انقباض پخت زیاد و هنگانی که اجزاء با تخلخل کم تولید شده اند، کاهش فضاهای خالی توسط پرس، دمای پخت و انقباض کلی قطعات را کم می کند.

به طور مثال برای محصولات مقاوم به یخ زدن (Anti-Freezing) که از همان بدنه تهیه شده اند، با دو برابر کردن فشار ویژه شکل دادن، میزان انقباض (Shrinkage) 25%- 20 کاهش می یابد در حالیکه دمای شیشه ای شدن کل، 20% -15 کاهش می یابد.

از طرف دیگر، فشردگی بیشتر ذرات تشکیل دهنده بدنه باعث کاهش نفوذپذیری جرم پرس شده می شود بنابراین خشک شدن کاشی ها و خروج گازهای ایجاد شده در طی پخت مشکل می شود.

C- مقاومت خمشی

حداقل مقدار مقاومت خمشی مطلوب برای محفوظ ماندن قطعات در برابر شکستگی های ناشی از جابه جایی و ضربه، برای فراورده خام تقریباً است. به طور کلی، مقادیر مقاومت خمشی مربوط به انواع خاصی از محصولات در جداول 3 و 4 گزارش شده است. میزان رطوبت پودرهای پرس، شدیداً به دانه بندی آنها بستگی دارد که تأثیر چشمگیری بر روی مقاومت خام دارد.

برای بدنه های پخت سفید کاشی های کف در دمای بالا، این پارامتر از با میزان پودر 5/4% تا برای میزان رطوبت حدود 8% متغیر است.

D- خشک شدن

هنگامی که کاشی ها در ماکزیمم مقدار فشار شکل دادن پرس می شوند تا مقاومت خمشی کافی بدست آورند، باید به این مسأله توجه شود که در هنگام خشک شدن، کاشی در معرض شوک های گرمایی قرار می گیرد که باعث می شود قطعه هم انقباض و هم انبساط پیدا کند.

اگر مقاومت خمشی قطعه خیلی کم باشد، در برابر انبساط و انقباض مقاومت نمی کند و ممکن است ترک بردارد. رفتار خشک شدن بدنه های مختلف با هم متفاوت است. در اینجا، برخی از محدوده های نهایی را بیان می کنیم:

- کاشی هایی که در طول کلیه مراخل جرخه خشک شدن، اندازه آنها بزرگ می شود، به سهولت و به تندی رطوبت خود را از دست می دهند.

- کاشی هایی که به میزان زیادی و به سرعت منقبض می شوند و آن زمانی است که رطوبت خود را به سختی از دست می دهند.

خشک شدن کاشب بویژه در طول اولین ساعات چرخه، اهمیت زیادی دارد.

روند خشک شدن از نقطه نظر انقباض ماده و کاهش وزن، قابل مشاهده است که توسط منحتی Biagiot نشان داده می شود.

روند این منحنی و مقادیر انقباض کل، در پایان فرایند خشک شدن بر روی کاشی ها مشاهده می شود و اطلاعاتی در مورد فشارهای شکل دادن بهینه برای اعمال روی بدنه های مختلف با توجه به فرایند خشک شدن نوعی آنها به ما می دهد.

4-5-3. نتایج

پرس عمدتاً توسط ترکیب بدنه و تکنولوژی آماده سازی بدنه کنترل می شود. ترکیب مینرالی، مشخصات شیمیایی- سرامیکی و شرایط فیزیکب بدنه ای که پرس می شود، بر روی خصوصیات و عیوبی که در مراحل مختلف تولید بوجود می آیند، اثر می گذارند.

برای تولید کاشی های کف و دیواری متخلخل بدون انقباض یا با انقباض بسیار کم، پرس کردن خوب و ثابت به متظور حفظ ویژگی ها و کیفیت فراورده، عامل موثر و تعیین کننده نیست. در واقع، اگر پودر موجود در حفره قالب به طور یکنواخت پخش و پرس نشود، به علت ایجاد ترک در هنگام خشک شدن و حرارت دادن و نیز ترک های سرد شدن یا عیوب دیگر، ضایعاتی خواهیم داشت در حالی که پارامترهایی مانند انقباض، جذب آب، بار شکست ( مقاومت) و ضریب انبساط تغییر نمی کنند.

در نتیجه می توان بیان کرد که در مورد تولید کاشی های متخلخل، اعمال خشک شدن و پخت بیش از پرس اهمیت دارند. از طرف دیگر، هنگامی که کاشی های کف شیشه ای شده (Vitrified) با تخلخل کم تولید می شوند، اهمیت پرس اگر بیشتر از خشک شدن و پخت نباشد، کمتر هم نیست. علاوه بر این، با اطمبنان از اینکه پودر به طور یکنواخت پر می شود و پرس به صورت یکنواخت در تمامی نقاط کاشی انجام می گیرد، به منظور بدست آوردن فراورده هایی با خصوصیات ویه، باید میزان فشردگی پودر به مقدار خاصی برسد.

از این گذشته، عدم ثبات نیروی پرس اعمال شده بر ماده، باعث اختلافات چشمگیر در پارامترهای بسیار مهمی مانند: دمای پخت بهینه، تخلخل و بار شکست (مقاومت) و . . . می گردد.


خشک کردن فرآورده های سرامیکی

1-4. مقایسه خشک کن های تونلی با خشک کن های سریع افقی و عمودی

امروزه تقریباً دو نوع از خشک کن هایی که تا کنون بررسی شد، مورد استفاده قرار می گیرند:

- خشک کن های تونلی

- خشک کن های سریع افقی/ عمودی

انتخاب نوع خشک کن با توجه به نوع محصول یا نوع پخت صورت می گیرد. در واقع برای فراورده های متخلخل و دو پخت از خشک کن های تونلی و برای فراورده های تک پخت از خشک کن های سریع(Rapid Drier) استفاده می شود. استثناء این قاعده در مورد کاشی های سایز بزرگ ( بیش از cm25×25) ساخته شده از کاتوفورت یا دیگر مواد است که نمی توان برای خشک شدن آنها را به صورت توده ای قرار داد.

عیوبی که در طی فرایند خشک شدن که یکی از مهم ترین و بحرانی تریم مراحل چرخه تولید است، بوج.د می آیند، فراوان می باشند و اغلب به سهولت مشاهده نمی شوند.


گزارش کارآموزی عمران(مرکز محلّه ی راد)

گزارش کارآموزی عمران(مرکز محلّه ی راد) در 25 صفحه ورد 25 اسلاید قابل ویرایش
دسته بندی عمران
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 1349 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
گزارش کارآموزی عمران(مرکز محلّه ی راد)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی عمران(مرکز محلّه ی راد) در 25 صفحه ورد + 25 اسلاید قابل ویرایش


آجر کاری:

عملیّات آجر کاری شامل انتخاب نوع آجر،نوع ملات ،و روش اجرای کار باید بر اساس مشخّصات نقشه های اجرایی و دستورات دستگاه نظارت انجام گیرد.

به کار بردن آجر های غیر استاندارد به هیچ وجه مجاز نیست.

پیمانکار موظف است با توجه به زمان بندی اجرای عملیّات ،نسبت به تدارک و دپو کردن آجر اقدام نماید.

محل دپو و نحوه ی دپو کردن آجر، باید با نظر دستگاه نظارت و در محل های مناسب کارگاه پیش بینی گردد.

در این جا باید دقّت کرد که دپو کردن به صورتی انجام شود که باعث شکسته شدن آجر نگردد.

مشخصات آجر مصرفی:

ابعاد آجر های دستی شامل طول و عرض و ارتفاع باید به ترتیب 210 و 100 و 55 میلی متر باشد.

وجود یک ترک عمیق در سطح متوسط حداکثر تا عمق 40 میلی متر در آجر پشت کار بلا اشکال است.

طول شکستگی ودندانه ای شدن خطوط وزوایا نیزدرآجرپشت کارنباید از 15 میلیمتر تجاوز






دانه بندی با الک:

تجزیه ی مکانیکی خاک عبارت است از تعیین محدوده ی اندازه ی ذرات موجود در خاک که به صورت درصدی از وزن خشک کل بیان می شود.دانه بندی با الک عبارت است از لرزاندن نمونه خاک روی مجموعه ای از الک ها که چشمه های آن ها به تدریج کوچکتر می شود.معمولا ریز ترین الک شماره ی 200 است و مانده روی الک 200 را درشت دانه و خاک عبوری از الک 200 را ریز دانه می گویند.ریز دانه ها با پر کردن خلل و فرج میان دانه های درشت تر،نقش مهمی را بازی می کنند.

برای مصالح اساس حداکثر درصد عبوری از الک شماره ی 200 حدود 8 تا 10 در صد است و برای زیر اساس این مقدار به حد اکثر 12 در صد محدود می شود.

از روی منحنی دانه بندی می توان درصد شن ، ماسه ، لای و ذرّات هوم اندازه با با رس موجود در خاک را به دست آورد.

خاکی خوب دانه بندی شده که بر روی منحنی دانه بندی ، اندازه ی ذرّات در محدوده ی وسیع تری به صورت تقریباُ پیوسته توزیع شده باشد.

شکل ذرّات در توده ی خاک به اندازه ی دانه بندی دارای اهمّیت است.شکل ذرّآت را با عناوینی چون تیز گوشه،نیمه تیز گوشه،گرد کوشه و... بیان می شود و به صورت کلی به سه دسته ی حجیم، پولکی و سوزنی تقسیم می شود.

شکستگی مصالح:

مصاح مصرفی برای روسازی، برای این که بهتر در همدیگر قفل و بست شوند،می بایست تا حدودی شکسته شوند.

برای تعیین در صد شکستگی مصالح مصرفی]از الک نمره ی 4 استفاده می شود. دانه های باقی مانده روی الک شماره ی 4 را که حداقل در یک وجه شکستگی دارند را جدا کرده و آن ها را وزن می کنند تا درصد شکستگی را از تقسیم این وزن بر وزن کل مصالح مانده روی الک 4 به دست آید.

برای لایه ی اساس حداقل شکستگی 50 در صد و برای مصالح زیر اساس حدود 30 درصد است.

حد خمیری و حد روانی:

این حدود توسط آزمایشات اتر برگ تعیین می شود که بر روی مصالح عبوری از الک 4 انجام می شود.اگر به یک نمونه خاک،آب اضافه کنیم،به حالت روان در میآید و به تدریج که آب از دست می دهد ابتدا به حالت خمیری وسپس به حالت نیمه جامد در می آید.

حد روانی برای مصاح اساس و زیر اساس باید از 25 کمتر باشد.دامنه ی خمیری تفاضل میان حد خمیری و حد روانی است که برای مصالح زیر اساس نباید از 6 درصد بیشتر شود و برای مصالح اساس حدود صفر در نظر گرفته شده است.

سختی مصالح:

به کمک آزمایش سایش لوس آنجلس سختی مصالح به دست می آید.مصالح مصرفی نباید زیر بار وسایل نقلیه و چرخ های غلتک در زمان احداث خرد شوند.

حداکثر سائیدگی مناسب برای مصالح اساس و زیر اساس 50 درصد میباشد

تمیزی مصالح:

برای تعیین تمیزی مصالح از آزمایش SE یا هم ارز ماسه استفاده می شود.این آزمایش را بر روی مصالح عبوری از الک 4 انجام می دهند .

حداقل SE برای مصالح زیر اساس 25 و برای مصالح اساس 50 درصد پیشنهاد شده.

مقاومت خاک:

مقاومت خاک را می توان به گونه های مختلفی به دست آورد که به صورت آزمایش تک محوری، دو محوری و CBR می باشد.

CBR مقاومت نسبی خاک را نسبت به مصالح مرغوب(شکسته شده) نشان می دهد.هر چه CBR خاک بیشتر باشد خاک مرغوب تر است.

درصد ترکم:

در صد تراکمی که برای خاک ها در نظر می گیریم، بر اساس چند پارامتر است:

- نوع راه

- جنس خاک

- میزان تردد

- فاصله ی لایه تا سطح راه

برای زیر اساس و اساس تراکم بالای 95 درصد مبنای کار قرار می گیرد.




پی :

مجموعه بخش هایی از سازه و خاک ِ در تمای با آن ، که در انتقال بار بین سازه و زمین ، از طریق آن صورت می گیرد

به طور کلی می توان پی ها را به چهار گروه عمده تقسیم کرد :

1- پی های سطحی ( Shallow foundation ) یا شالوده ها

2- پی های عمیق (deep foundation ) مانند پی های شمعی

3- پی های نیمه عمیق (Pier foundation ) مانند پی های چاهی

4- پی های ویژه (special foundation ) مانند پی های با صندوقه (Caisson ) و مهار (Anchorage )

پی های سطحی یا شالوده ها :

شالوده ها پی هایی هستند که در عمق کم و نزدیک سطح زمین اجرا می شوند و بار های سازه را به زمین منتقل می کنند .

شالوده ها بر سه نوع اند :

1- شالوده ها ی منفرد footing

2- شالوده های نواری strip footing

3- شالوده های گسترده mat footing

ان چه معمولا" در زیر ساختمان و بر روی پی های عمیق اجرا می شود و بارهای سازه را به پی های عمیق منتقل می کند نیز شالوده است .

واژه ی منفرد جایگزین واژه ی پی تکی یا پاشنه تکی ، شالوده نواری جایگزین پاشنه پیوسته و شالوده گسترده جایگزین رادیه ژنرال و پی گسترده است .

پی های عمیق :

آن دسته از پی ها را که نسبت عمق آن ها به کوچکترین بعد افقیشان از شش تجاوز کند پی های عمیق می نامند . انواع پی های شمعی ، دیوارک ها (barette) و دیوار های جدا کننده (cut off wall) از جمله پی های عمیق اند . پی های عمیق معمولا" به وسیله ی یک سازه ی میانجی که شالوده نامیده می شود بارهای سازه ای را می گیرند و به زمین منتقل می کنند .





پی های نیمه عمیق :

پی های نیمه عمیق ، مانند پی های چاهی حد فاصل شالوده ها و پی های شمعی را تشکیل می دهند .نحوه ی محاسبه ی این گونه پی ها بیشتر شبیه محاسبه شالوده است .



پی های ویژه :

پی های ویژه مانند پی های با صندوقه ، مهارها ، ستون های شنی و غیره با سه گونه ی قبلی پی ها تفاوت زیادی دارند و برای انتقال بارهای سازه به زمین ، ممکن است با بهره گیری از فشار ، کشش یا اصطکاک کار کندد . می توان به منظور عمومیت بخشیدن به مسئله ی انتقال نیرو بین سازه و خاک ، اطراف پوشش های تونل ها را هم از پی های ویژه ب حساب آورد . با این دید می توان سازه های نگهبان ، مانند سپر های فلزی ،ِ دیوار های جدا کننده و غیره نیز به حساب آورد .



پی سازی :

اتخاذ تدابیر لازم و اجرای در خور آن ها به منظور تامین پایداری هر نوع ساختمان برای به وجود آوردن تعادل مناسب بین بنا و زمین در تماس با آن پی سازی نام دارد .

شالوده های منفرد که نزدیک به هم باشند می توانند به یکدیگر پیوسته شوند و به صورت شالوده مرکب کار کنند . شالوده های نواری ممکن است زیر ستون و یا زیر دیوار باشند . شالوده های گسترده بهدو صورت ، بدون تیر و با تیر طراحی و اجرا می شوند .



بررسی ژئو تکنیکی :

بررسی های ژئو تکنیکی ، لایه های زمینی و آب های زیر زمینی را به عنوان عوامل دخیل در پایداری و رفتار مناسب ابنیه موقتی و دائمی مورد مطالعه قرار می دهد. این بررسی ها به منطور ارائه داده های مربوط به رفتار خاک که در طراحی و ساخت بنا ها لازم می آید ، صورت می گیرد .

تحلیل عوامل حاصل در طول بررسی مقدماتی و شناسایی خاک ها به یک جمع بندی کلی شامل مراتب زیر منجر می شود:

- تهیه برش ها و نیمرخ های زمین شناسی و ژئوتکنیکی

- دست یابی به مشخصات مختلف خاک ها برای تدوین طرح و انجام محاسبات

- شناخت جریان های مختلف آب های زیر زمینی و سفره های آب

- بررسی حساسیت لایه های سطحی خاک در برابر یخبندان

- چگونگی خورندگی خاک ها و آب ها در برخورد با مصالح ساختمانی

- بررسی رفتار خاک ها در برابر بار های دینامیکی مانند زلزله

گود برداری های لازم برای اجرای شالوده ها :

هدف گودبداری ایجاد گود هاییی است که بخش هایی از ساختمان که در تماس مستقیم با زمین هستند در آن قرار گیرد . اجرای شالوده ها باید بعد از سالم سازی و خشکانیدن کف گود صورت گیرد سالم سازی کف گود با روش های مناسب ، از قبیل آب کشی و زه کشی عملی است . گودهایی که در مجاورت بناهای موجود ایجاد می شوند نباید به هیچ عنوان پایداری این بنا ها را ، چه در مرحله ی موقت اجرا و چه در مرحله ی نهایی ، دچار نقصان یا اشکال کنند .

تمامی عواملی که در کف گود به آن برخورد می شود مانند سنگ ها ، شالوده های قدیمی و به طور کلی هر شی ء زمینی مقاوم که احتمال تشکیل نقاط سخت موضعی را در زیر شالوده های گسترده و شالوده های نواری پدید می آورند باید تا عمق مناسبی برداشته شوند تا از نا همگنی در زیر شالوده ها اجتناب شود . راه حل های مناسب دیگری هم می توانند به کار گرفته شوند ، تمامی بخش ه ا و عدسی ها ی با قابلیت تراکم بیشتر از زمین طبیعی مجموعه را باید در شرایط یکسان به سازی ی جایگزین کرد تا زمین پی از همگنی کافی برخوردار شود خاک جایگزین را ، در صورت لزوم و با توجه به نوع آن باید متراکم کرد تا معیار های کلی باربری نقصان نیابد . راه حل دیگر ، جایگزینی بخش های برداشت شده با بتن کم عیار است .

عملیات گود برداری شامل فعالیت های ساختمانی از قبیل حفاری چاه ها و مجاری آب و فاضلاب ، خاک برداری ، خاک ریزی ، حفاری و پی کنی با وسایل دستی و ماشین آلات مکانیکی ، عملیات زیر زمینی و نظایر آن است .



ایمنی در کار های گود برداری :

قبل از شروع عملیات گودبرداری باید با همکاری سازمان های ذیربط جریان برق ، گاز ، آب و سایر سرویس های مشابه در محل گود برداری قطع شود و چنان چه محل گودبرداری در نزدیکی و مجاورت یکی از ایستگاه های اصلی خدمات عمومی مانند آتش نشانی باشد ، باید قبلا" مراتب به اطلاع آن ایستگاه رسانده شود . قبل از گودبرداری باید کلیه اشیای زاید از قبیل درخت ، تخته سنگ و ضایعات ساختمانی که ممکن است سبب وقوع حادثه ای شود ف از محل گودبرداری خارج گردد .

در صورتی که حفاری و خاک برداری در عمق پایین تر از پی ساختمان ها و دیوار های حائل یا سطح معابر عمومی که در مجاورت محل حفاری و خاک برداری قرار دارند صورت گیرد . باید اقدام های لازم برای جلوگیری از خطر ناپایداری آن ها به عمل آید . بعد از وقوع بارندگی ، طوفان ، سیل و زلزله باید محل گودبرداری بازدید شود تا در نقاطی که خطر ریزش دیواره وجود دارد ، با استفاده شمع و سپر یا چوب بست ، دیواره تحکیم و تثبیت گردد .

بتن مگر :

اجرای یک لایه بتن مگر در زیر تمام شالوده های بتن آرمه که در مجاورت سطح زیرین خود آرماتور دارند الزامی است . بتن مگر خطر آبوده شدن بتن سازه ای را به هنگام انجام عملیات بتن ریزی مرتفع می نماید . ضخامت لایه بتن پاکیزگی به هیچ عنوان نباید کمتر از پنج سانتی متر باشد .

ریختن بتن مگر باید به مجرد اتمام عملیات گودبرداری صورت گیرد . پاره ای از خاک ها ، مانند مارن ها ، که در زمان پایان عملیات گودبرداری مقاومتی کافی و مناسب دارند ، نسبت به عوامل جوی حساسیت نشان می دهند و در اثر ریزش آ ب باران بر آن ها بعد از چند ساعت گل شده و کاملا" سست می شوند . برخی خاک های دیگر ، مانند شیست ها ، خاصیت تورقی دارند و در مجاورت هوا پوسته پوسته شدهو از جدارهای گود جدا می شوند . به منظور پیشگیری از مشکل فوق و جلوگیری از در معرض هوا قرار گرفتن زمین های قابل تورم ، می توان روی قسمت های گود برداری شده را با ملات ماسه سیمان اندود کرد و یا با ورق کلفتی از پلی اتیلن متناسب با شرایط سطح زمین ، روی آن را پوشاند .

عیار های کمینه بتن مگر :

ارقام ذکر شده زیر برای تامین حفاظت کافی آرماتور ها در برابر خوردگی توسط سازمان مدیریت اعلام شده است :

- برای بتن پاکیزگی و بتن درشت ، حداقل عیار 150 کیوگرم سیمان در متر مکعب بتن است .

- برای شالوده های با بتن غیر مسلح در زیر دیوار های باربر یا ستون ها ، عیار کمینه 200 کیلوگرم سیمان در متر مکعب بتن است .

- برای شالوده های نواری که فقط آرماتور کلاف دارند ، باید عیار کمینه 250 کیلوگرم سیمان در متر مکعب بتن باشد .

- برای بتن شالوده های بتن آرمه ، عیار کمینه 300 کیلو گرم سیمان در متر مکعب بتن است.







ابعاد پی :

عرض ، طول و عمق پی ها کاملا" بستگی به وزن ساختمان و قدرت تحمل خاک محل ساختمان دارد . در ساختمان های بزرگ قبل از شروع کار به وسیله ی آزمایشات مکانیک خاک قدرت مجاز تحملی زمین را تعیین نموده و از روی آن مهندس محاسب ابعاد پی را تعیین می نماید . ولی در ساختمان های کوچک که آزمایشات مکانیک خاک در دسرتس نیست باید از مقاومت زمین در مقابل بار ساختمان مطمئن شویم . اغلب مواقع قدرت مجاز تحملی زمین برای ساختمان های کوچک با مشاهده ی خاک پی و دیدن طبقات آن وطرز قرار گرفتن دانه ها بر روی همدیگر و یا با ضربه زدن به وسیله ی کلنگ به محل پی قابل تشخیص است . گاهی اوقات نیز برای به دست آوردن اطمینان بیشتر می توان اقدام به آزمایشات ساده ی محلی نمود.

انواع پی های مورد استفاده در ساختمان :

پی به صورت های نقطه ای (تکی ) ، نواری ، گیرده اجرا می شود و در مناطقی که خاک توانایی هیچ گونه بار گذاری نداشته باشد از پی گسترده استفاده می کنیم .

معمولا" برای ساختمان های زیر سه طبقه از پی نقطه ای استفاده می شود . در ساختمان هایی که پی نقطه ای اجرا شده در زیر هر ستون یک پی قرار دارد که به وسیله ی شناژ به هم متصل شده اند و بار بنا را به زمین زیر خود منتقل می کنند . در ساختمان هایی که پی تکی جواب گوی بار وارده به زمین نیست در امتداد ستون ها و دیوار ها پی نواری ایجاد می کنند که شبکه مش در @ تمام طول پی نواری وجود دارد . پی گسترده نیز برای بنا های بسیار سنگین و ساختمان های بلند و بر روی خاک هایی که مقاومت کمی دارند طراحی می شود . شمع نیز در زمین ها یی که تحمل بار ندارند مانند زمین های ماسه بادی برای رسیدن به سطح بکر و مقاوم زمین کوبیده می شود .

پی های گسترده :

به این گونه پی ها رادیه ژنرال هم می گویند ، از بتن مسلح ساخته می شوند و دارای محاسبات فنی مفصل و دقت اجرای فوق العاده می باشد . برای ساختمان هایی که دارای وزن فوق العاده زیاد بوده و یا ساختمان هایی که در زمین های ست ساخته می شود این گونه پی ها ایجاد می گردد .

برای ساختنن پی های سراسری باید صفحه ای از بتن به طول و عرض تمام زیر بنای ساختمان به ضخامت محاسبه شده حداقل در حدود 80 تا 100 ساتنی متر ریخته شود . میل گردهای این صفحه بتنی طبق محاسبه به دست می آید . در محل هایی که بار بیشتری وجود دارد ، میل گردهای بیشتری گذاشته می شود . مانند زیر و اطراف ستون ها ، آرماتور های ریشه برای ایجاد ستون های بتنی و یا صفحه های فلزی زیر ستون برای ستون های فلزی روی این صفحه ی بتنی قرا ر می گیرند .



شمع کوبی :

در زمین هایی که خیلی سست بوده و به هیچ وجه قدرت تحمل بار ساختمان را نداشته باشد مانند خاک های دستی یا زمین های ماسه ای و یا در محل هایی که زمین بکر در عمق های زیاد قرار داشته و برداشتن کلیه ی خاک های سطحی مقرون به صرفه نباشد از طریق شمع کوبی بار ساختمان را به زمین بکر منتقل می نمایند . بدین طریق که در امتداد پی های ساختمان یعنی در طول دیوار های اصلی که باربر می باشند با فاصله های معین در حدود 2 تا 2.5 متر چاه حفر می کنند . و در ساختمان های فلزی و بتنی که پی نقطه ای اجرا می شود زیر هر ستون چاه حفر می نماید . و این حفاری را تا زمین بکرو محکم ادامه می دهند و کف چاه ها را خزینه نموده تا سطح اتکاء آن با زمین بیشتر باشد . بعد این چاه ها را با بتن یا شفته پر می کنند . بعد ار پر کردن این چاه ها روی آن را به وسیله ی طاق آجری و یا سنگی و یا تیر های بتنی به هم مربوط نموده و بعد روی آن را دیوار چینی می کنند و یا با نصب صفحه های فلزی روی اسکلت فلزی بنا می نمایند . شفته یا بتن پس از خود گیری مانند ستونی است که در زیر زمین بنا شده و طاق یا تیر بتنی روی آن مانند کلافی این پایه ها را به یکدیگر متصل می کند و در نتیجه بار ساختمان را مستیقیما" به زمین بکر و محکم منتقل می نماید .