دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 24 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 12 |
مقیاس سلامت خانواده اصلی(FOS)
آلن جی . هاوستات، ویلیام تی . اندرسون ، فرد پی . پیرسی، ساموئل دبلیو. کوچران و مارشال فاین
هر خانواده ای منحصر به فرد است و شیوه خاص خود را برای انجام امور دارد. لذا در این مقیاس جواب یا انتخاب صحیح یا غلط وجود ندارد.مهم آن است که شما هر چه صادقانه تر پاسخ دهید.
برای پاسخ دادن به عبارات زیر ، خانواده اصلی خود را آن گونه که به خاطر دارید در نظر بگیرید. جواب خود را با استفاده از نمرات و با کشیدن دایره دور عدد مناسب مشخص کنید.لطفا به تمام عبارات پاسخ دهید.
5 = قویا موافقم که این عبارت توصیف خانواده اصلی من است.
4 = موافقم که این عبارت توصیف خانواده اصلی من است.
3 = خنثی(نه موافق و نه مخالف)
2 = مخالفم، این عبارت توصیف خانواده اصلی من نیست.
1 = قویا مخالفم، این عبارت توصیف خانواده اصلی من نیست.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 83 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
معرفی پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی (MSPSS)
مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی یک ابزار 12 گویه ای است که به منظور ارزیابی حمایت اجتماعی ادراک شده از سه منبع خانواده، دوستان و افراد مهم در زندگی توسط زیمت و همکاران (1988) تهیه شده است. این مقیاس میزان حمایت اجتماعی ادراک شده فرد را در هر یک از سه حیطه مذکور در طیف 5 گزینه ای لیکرت کاملا مخالفم تا کاملاً موافقم می سنجد.
نحوه نمره گذاری
برای به دست آوردن نمره کل این مقیاس، نمره همه گویه ها با هم جمع شده و بر تعداد آنها (12) تقسیم می شود. نمره هر زیر مقیاس نیز از حاصل جمع نمرات گویه های مربوط به آن تقسیم بر تعداد گویه های آن زیر مقیاس (4) به دست می آید.
روایی و پایایی ابزار
روایی و پایایی این مقیاس توسط زیمت و همکاران در حد مطلوب گزارش شده است. رستمی و همکاران (1389) ضریب آلفای کرونباخ خرده مقیاسهای حمایت اجتماعی را بین 76/0 تا 89/0 به دست آورده اند. سلیمی، جوکار و نیک پور (1388) پایایی مقیاس را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سه بعد حمایت اجتماعی دریافت شده از سوی خانواده، دوستان و افراد مهم زندگی به ترتیب 89/0، 86/0 و 82/0 گزارش کرده اند.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (TSIS)
این پرسشنامه توسط سیلورا ، مارتین یوسن و داهل (۲۰۰۱) تهیه شده است، که سه حوزه هوش اجتماعی یعنی پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی را میسنجد. این پرسشنامه از ۲۱گویه تشکیل شده است. مارتین یوسن و داهل (۲۰۰۱) ضرایب پایایی آنها را برای خرده مقیاسهای پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی ، ۸۱/۰، ۸۶/۰، ۷۹/۰ و برای کل ۸۳/۰ برآورد کرده اند. رضایی (۱۳۸۹) با اجرای مقیاس مذکور بر ۴۱۳ از دانشجویان دانشگاه تبریز ضریب پایایی را برای کل مقیاس ۷۵/۰ و برای خرده مقیاس های پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی به ترتیب۷۳/۰ ، ۶۶/۰ و ۶۴/۰ بدست آورد. در سوالات ۱-۳-۶-۷-۹-۱۰-۱۴-۱۷-۱۸-۱۹-۲۰ برای گزینه کاملاً مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم، کاملاًموافقم به ترتیب نمره های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ منظور شده است و بقیه گویه ها به صورت برعکس نمره گذاری می شود. به این ترتیب حداقل نمره کل گویه های این ابزار برابر ۲۱ و حداکثر ۱۰۵ می باشد. گویه های ۱-۳-۶-۹-۱۴-۱۷-18-۱۹مربوط به مولفه پردازش اطلاعات اجتماعی بوده و گویه های ۴-۷-۱۰-۱۲-۱۵-۲۰ مربوط به مولفه مهارت اجتماعی بوده و گویه های ۲-۵-۸-۱۱-۱۳-۱۶-۲۱مربوط به مولفه آگاهی اجتماعی می باشد.
در بررسی هنجاریابی پرسشنامه فوق توسط رضائی (1389) سوالات 3، 18 به دلیل بار عاملی کمتر از 3/0 حذف گردیده است و همچنین سوال 18 به دلیل تأثیر در بالا و پایین آمدن ضریب پایایی حذف گردیده است. استفاده کنندگان این پرسشنامه هم میتوانند به نسخه اصلی که همان 21 سوال هست اطمینان نمایند و هم به هنجاریابی دکتر رضائی که به 18 سوال کاهش یافته.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
شاخص های مدل تعالی سازمانیEFQM
محقّق به منظور دستیابی به داده های مورد نیاز جهت آزمون فرضیه ها از توزیع پرسشنامه بین کارکنان بانک تجارت استان گیلان، به عنوان ابزار اصلی استفاده نموده است.
یکی از ابزارهای رایج تحقیقات برای جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد. پرسشنامه مجموعه ای از پرسش هاست که در آن از پاسخ دهنده خواسته می شود نظر خود را نسبت به آنها ارائه نماید. در تحقیق حاضر نیز برای جمع آوری اطّلاعات میدانی در بین کارکنان بانک تجارت استان گیلان از پرسشنامه استفاده شده است.
ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﯾﮏ روش ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺷﺪه، ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ وﺟﻮه ﻣﺨﺘﻠﻒ بانک، ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓته اﺳﺖ ﮐﻪ روی ﻫﻢ رﻓﺘﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻫﺎ و دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻣﯽ ﮔﺬارد. در ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣه ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﻌﺎﻟﯽ در ﺑﻌﺪ وﺳﯿﻊ درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه و ﺻﺮﻓﺎً ﺑﻪ وﺟﻮه
ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﯿﻔﯿّﺖ(ﻣﺎﻧﻨﺪ ISO9000) ﻣﺤﺪود ﻧﻤﯽﺷﻮد. اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ دارای 50 ﺳﻮال ﺑﺴﺘﻪ و ﻫﻢ وزن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺧﺼﻮﺻﯿّﺎت اﺻﻠﯽ و ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد آن در اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﯾﮏاز 50 ﺳﻮال، اﺛﺮی ﯾﮑﺴﺎن ﺑﺮ اﻣﺘﯿﺎز سازمان دارﻧﺪ. ﭘﻨﺞ ﻣﻌﯿﺎر اوّل ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﻨﺞ ﻓﺮﺿﯿﻪ در آﻣﺪه اﻧﺪ دارای 500 اﻣﺘﯿﺎز ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻌﻨﻮان ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺗﻮاﻧﻤﺪﺳﺎز ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﭼﻬﺎر ﻣﻌﯿﺎر دوّم ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﭼﻬﺎر ﻓﺮﺿﯿﻪ دوّم ﮔﻨﺠﺎﻧﺪه ﺷﺪه اﻧﺪ ﻫﻢ دارای500 اﻣﺘﯿﺎز ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﻌﻨﻮان ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﯾﮑﯽ از وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻓﻮق اﻟﻌﺎده و ﮐﻠﯿﺪی اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﯾﻦاﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﯾﮏ از 50 ﺳﻮال دارای ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﯾﮑﻨﻮاﺧﺖ و ﻣﺘﻌﺎدل ﺑﺮ اﻣﺘﯿﺎزدﻫﯽ ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ.
به منظور امتیازدهی در این پرسشنامه برای هر سوال چهار گزینه جواب در نظر گرفته شده است گزینه اول که با حرف D نشان داده شده و معادل 0 درصد است یعنی فعّالیّتی شروع نشده است, گزینه دوم که با حرف C نشان داده شده و معادل 33 درصد است یعنی پیشرفت جزیی دارد, گزینه سوم که با حرف B نشان داده شده و معادل 67 درصد است یعنی پیشرفت قابل ملاحظه ای دارد و در نهایت گزینه چهارم که با حرف A نشان داده شده و معادل 100 درصد است یعنی به طور کامل به نتیجه رسیده است و از آنجاییکه هر سوال از سهمی مساوی در ارزیابی نهایی برخوردار است پس امتیاز داده شده به هر قسمت یا کل پرسشنامه با جمع زدن درصدهای علامت خورده در هر ستون به دست می آید یعنی در محاسبه درصد دستیابی به اهداف ابتدا مجموع درصد های به دست آمده از A,B,C,D را به دست آورده و سپس تقسیم بر تعداد سوال هر معیار می نماییم. به عنوان مثال برای سنجش معیار رهبری مجموع درصدها تقسیم بر پنج می شود.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 31 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
در این تحقیق برای جمعآوری دادههای مرتبط با تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و با استفاده از اطلاعات حاصل از پرسشنامه مذکور فرضیههای تحقیق مورد سنجش و آزمون قرار گرفتند. یکی از روشهای بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی روش پرسشنامهای است که امر گردآوری اطلاعـات را در سطح وسیع امکان پذیر میسازد (حافظنیا،1386: 179). پرسشنامه بکار گرفته شده در تحقیق حاضر از سه قسمت اصلی (شامل سؤالهای مربوط به اخلاقکار، هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) و قسمت مربوط به سؤالهای جمعیتشناختی تشکیل شده است. سؤالهای مربوط به متغیرهای اصلی با الگو قرار دادن پرسشنامههای استاندارد اخلاقکار پتی (1995)، هوش سازمانی آلبرخت (2003) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف (2000) و پس از تغییرات مربوط به بومیسازی طراحی گردید. به جهت بومیسازی پرسشنامه مراحل زیر طی شد:
1- حذف سؤالهای مشابه و متضاد؛ و سؤالهایی که هم پوشی معنایی داشتند.
2- تغییر خصوصیات در نظر گرفته شده برای ابعاد به جملات توصیفی قابل درک.
بر همین اساس پرسشنامه مزبور در مجموع شامل 68 سؤال است که به تفکیک عبارتند از 3 سؤال جمعیت شناختی (جنسیت، گروه سنی و سطح تحصیلات)، 30 سؤال مربوط به اخلاقکار، 25 سؤال مربوط به هوش سازمانی و 10 سؤال مربوط به حیطه رفتار شهروندی سازمانی. تفکیک تعداد سؤالهای به کار برده شده در پرسشنامه بر اساس ابعاد مورد نظر متغیرهای اصلی به قرار زیر است