فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی

پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز معماری اسلامی در 80 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
بازدید ها 1
فرمت فایل pptx
حجم فایل 663 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 80
پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی در 80 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


فهرست مطالب

موقعیت جغرافیای استان آذربایجان شرقی

سایت پلان مسجد کبود

پرسپکتیو مسجد کبود

موقیعت شهری مسجد کبود

سایت پلان و قسمتی از پلان پارک خاقانی تبریز

پلان مسجد کبود

مقطع عرضی و مقطع طولی

پرسپکتیو خارجی

مسجد کبود تبریز

سردرب ورودی مسجد

کاشی کاری مسجد کبود

فهرست و محل عکسها در مسجد کبود

مسجد کبود تبریز

این بنا در مرکز شهر تبریز واقع است ویکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی به سبک آذری بشمار می رود.

این مسجد در زبان محلی ، گوی مچید(مسجد کبود) ودر منابع گاه مسجد جهان شاه نامیده می شود؛ اما در گذشته به مسجد و عمارت مظفریه معروف بوده است .

بانی بنا، میرزا جهان شاه بن قرایوسف ترکمن-و به روایات دیگر همسر وی: جهان بیگم خاتون یا دخترش صالحه خاتون-سومین پادشاه از سلاطین طایفه قراقویونلواست که در سال 839ه-ق در آذربایجان و نواحی شمال غرب ایران حکومت می کرده است و بر طبق بقایای کتیبه موجود، این بنا را در سال 870ه- ق به پایان رسانده است،که طراح بنا« میر نعمت الله بن البواب»:نبیره میر عبدالوهاب تبریزی بوده است.

از قرار گفته بعضی از محققان،عمارت مظفریه منحصر به مسجد نبوده: بلکه عمارات و ساختمانها و تفرعات زیادی- از خانقاه و ملحقات و زوایا و صحن ها و رواق و حوضخانه-داشته است که همگی از بین رفته اند.

بقایای این مسجد در طی قرون گذشته در اثر زلزله و بی توجهی، متحمل صدمات جبران ناپذیری شده است؛ به طوری که تا دوره اخیر، گنبد و مناره های آن ریخته و بصورت ویران و مخروبه ای در آمده بوده است . بقایای مسجد کبود- که بجز چند طاق شکسته و سر در خارجی نبوده- در دوره اخیر، به همت مسئولین مربوطه باسازی و تعمیر اساسی گردیده است.


سیاحان و نویسندگان متعددی در قرون گذشته از این بنا دیدن کرده و شرح های از آن ارائه داده اند. کاتب چلبی، مورخ عثمانی که در تاریخ 1045به تبریز آمده ،در تاریخ جهان نما می نویسد: درگاه مسجد جهان شاه، بلندتر از طاق کسری است.

کاشی کاری مسجد کبود

از دورآبی رنگ بنظر می آید و در سایر رنگها و نقشها از سفید و طلایی و فیروزه ای در متن سراسری مستحیل می گردد از نزدیک تقسیم بندی منطقی سطح بدنه به اشکال مختلف و سطوح متفاوت و ستونهای گرد و مقرنس و تخصیص هر قسمت به نقوشی کاملاً متمایز از هم از حیث طرح و نقش و رنگ آمیزی آن، بدقت بیشتر از فاصله کمتر از یک متر احتیاج دارد و در چنین حالتی مفاهیم عادی زمان و مکان و نقش و نگار از بین رفته و بیننده بی اختیار کلماتی را که نشانه حیرت و تعجب باشد بر زبان می راند و دست مریزاد بر معرق گران آن می گوید.


پیش نمایش فایل

پیش نمایش مسجد کبود تبریز


پاورپوینت بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی

پاورپوینت بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی معماری اسلامی در 80 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
بازدید ها 0
فرمت فایل pptx
حجم فایل 3742 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 80
پاورپوینت بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی در 80 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


فهرست مطالب

مقدمه

سردر ورودی

حیاط بزرگ

راهروِ میانی یا صحن کوچک

چله خانه جدید (قربانگاه )

مدخل صحن اصلی یا سردر عباسی

صحن اصلی یا حیاط داخلی

جنّت سرا

دارالحدیث یا طاق متولّی

نمای بیرونی قندیل خانه

درگاه ورودی قندیل خانه

قندیل خانه یا دارالحُفّاظ

چینی خانه

آرامگاه شاه اسماعیل

گنبد اللّه اللّه

حرم خانه

شهیدگاه

منابع

مقدمه

یکی ازآثار تاریخی ایران که اخیرا در فهرست جهانی آثار تاریخی به ثبت رسیده است، مجموعه شیخ صفی‌ الدین اردبیلی است. مجموعه ‌ای مشتمل بر ساختمان‌ هایی با سبک ‌های معماری آذری و اصفهانی که همه از شاهکارهای معماری ایران در دوره صفویه به شمارمی‌آیند.

آرامگاه شیخ صفی الدین و ساختمان های پیرامون آن در سده ی هشتم بنیاد نهاده شده، گر چه به گواهی آثار بازمانده، پیش از روزگار شیخ صفی در آنجا ساختمان هایی بوده است. ولی آنچه امروز دیده می شود از شیوه ی آذری و افزوده های پس از آن شیوه ی اصفهانی است که از شاهکارهای معماری بشمار می رود.
ساختمان های پیرامون آرامگاه یا گنبد الله الله در برگیرنده ی خانقاه چینی خانه، آرامگاه شاه اسماعیل و بی بی آغا ماه منیر، حرم خانه، جنت سراء تالار تنبی و چله خانه می باشد.

سردر ورودی

سر در ورودی بقعه در جبهة شرقی میدان عالی قاپو قرار دارد که درِ دو لنگة چوبی آن به حیاط بزرگ باز می شود. در مقابل این سردر، در جانب غربی همین میدان ، سردر اصلی بقعه به نام عالی قاپو قرار داشته است که در دوران شاه عباس دوم به دست یوسف شاه بن ملک صفیا ساخته شده بود. به استناد کتیبة معرّق بدنة این سردر، که در انبار بقعه نگهداری می شود، کاشیکاری آن را اسماعیل بن نقّاش اردبیلی در 1057 انجام داده است . این سردر در 1321 ش بکلی برچیده شد

چله خانه جدید (قربانگاه )

ین بنا که احتمالاً قدیمترین عنصر مجموعه است ، بیشتر از دیگر بخشها آسیب دیده و در حال حاضر حیاطی متروک و مربع شکل است که در جبهة غربی آن ، حجره هایی با نمای آجری و طاق قوسی وجود دارد. در شمال غربی چلّه خانه و در یکی از حجرات که سقف آن ریخته است ، بقایای پلکانی آجری به چشم می خورد که به طبقة فوقانی راه می برد، ازینرو به نظر می رسد که چلّه خانه درگذشته طبقة فوقانی نیز داشته است . با توجه به نام و ترکیب ظاهری این بنا می توان آن را بخشی از خانقاه خود شیخ صفی دانست که به مراسم آیینی و چله نشینی و بیتوتة دراویش اختصاص داشته است .اطلاق نام قربانگاه به این مکان نیز از آنجاست که این محل بعد از دورة صفویه و پس از ویرانی به صورت قربانگاه در آمد؛ چنانکه اطلاق واژة جدید به این فضا نیز از آنروست که چله خانة قدیمتری هم وجود داشته که امروز به صورت حجره هایی دو طبقه در جبهة شمال غربی صحن اصلی واقع شده است .

پیش نمایش فایل

پیش نمایش شیخ صفی الدین اردبیلی


پاورپوینت بررسی مسجد جامع نی ریز - معماری اسلامی

پاورپوینت بررسی مسجد جامع نی ریز معماری اسلامی در 30 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
بازدید ها 1
فرمت فایل pptx
حجم فایل 766 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
پاورپوینت بررسی مسجد جامع نی ریز - معماری اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت بررسی مسجد جامع نی ریز - معماری اسلامی در 30 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مسجد جامع نیریز:

این بنا در شهرستان نیریز در 220 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع گردیده و یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است که به تأسی از معماری دوره ساسانی، با نقشه یک ایوانی ساخته شده و در طی دوره های بعدی، الحاقاتی بدان افزوده شده یا تعمیراتی در آن به عمل آمده است.

در آن دوره بیش از ۷۰۰ کارگاه نیزه و شمشیر و زره سازی در آن وجود داشته و در واقع اسلحه خانه داریوش کبیر بوده‌است.

یکی از گمان‌هایی که در مورد اسم نی ریز می‌برند نام نیزه ریز می‌باشد که به خاطر نیزه سازی در دوره هخامنشی می‌باشد.

نقشه کنونی مسجد عبارت از یک صحن مربع مستطیل، دو ایوان جنوبی و شمالی، رواق ها و شبستان های اطراف صحن است . با توجه به بررسی هایی که توسط آندره گدار صورت گرفته، بخشی اصلی و قدیمی مسجد، ایوان عمیقی به طول 18 و عرض 5/7 متر است که با طاق گهواره ای- با شکستگی قوسی اندک - پوشش یافته است.

ایوان مذکور که قدیمی ترین قسمت مسجد می باشد ، در جبهه ی جنوبی صحن و جانب قبله قرار دارد و بنای اصلی مسجد به شمار می آید.

ایوان یاد شده با توجه به بررسی هایی که بر روی آن صورت گرفته ، ایوان عمیقی به طول 18 متر و عرض 7/5 متر است که دارای طاقی ساده گهواره ای شکل بوده ، با شکستگی قوسی اندک پوشش یافته است که در دو طرف آن دو جرز پهن آجری قرار دارد و اضلاع شرقی و غربی هر یک دارای پنج طاقنمای عمیق است که اکنون از صورت طاقنمایی خارج شده است.

پیش نمایش فایل

پیش نمایش مسجد جامع نی ریز


پاورپوینت بررسی مسجد جامع اصفهان - معماری اسلامی

پاورپوینت بررسی مسجد جامع اصفهان معماری اسلامی در 27 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
بازدید ها 0
فرمت فایل pptx
حجم فایل 759 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27
پاورپوینت بررسی مسجد جامع اصفهان - معماری اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت بررسی مسجد جامع اصفهان - معماری اسلامی در 27 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

فهرست مطالب :

تاریخچه

مشخصات

دوره اول تا دهم احداث با تصاویر

تزئینات بنا

سنگابها (درمسجد جامع اصفهان چهار سنگاب قرار دارد)

محراب ها

محراب الجایتو

درباره معماری مسجد جامع اصفهان

مهم ترین دوره های گسترش و تحول مسجد جامع اصفهان از سده 9 تا 17

منابع و مآخذ

مشخصات

مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است. این مسجد مجموعه تاریخی وسعی را به ابعاد ۱۷۰ در ۱۴۰ متر در شمال شرقی اصفهان و کنار میدان کهنه نشان می‌دهد و امروز شامل قسمتهای مختلفی است از قبیل گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، ضمن چهار ایوانی شبستانها، مدرسه مظفری محراب الجایتو که هر یک نمایانگر سیر هنر معماری اسلامی در دوره‌ای خاص هستند. بنا بر شواهد تاریخی، مسجد جامع اصفهان بر روی ویرانه‌های مسجد قدیمی تری ساخته شده که اعراب ساکن قریه طهران در اصفهان در قرن دوم هجری در یهودیه بنا کرده بودند. مسجد اولی بر خرابه‌های ابنیه‌ای مربوط به اواخر دوره ساسانی برپا شده بود

مهم‌ترین طرحهای توسعه در دوران آل بویه و صفویه صورت پذیرفته‌اند. سبک معماری مسجد شیوه رازی است.

مسجد جامع اصفهان منعکس کننده هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای سنتی و اسلامی است.

ارتفاع گنبد عظیم مسجد شاه ۵۲ متر و ارتفاع منارههای داخل آن ۴۸ متر و ارتفاه مناره‌های سردر آن در میدان نقش جهان ۴۲ متر است. از نکات جالب در مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی است. قطعات بزرگ سنگ‌های مرمر یکپارچه و سنگابهای نفیس، از دیگر دیدنیهای جالب این مسجد است.

این مسجد عظیم دارای دو شبستان قرینه در اضلاع شرقی و غربی صحن است. یکی از این شبستانها (شبستان شرقی) بزرگتر اما ساده و بی‌تزیین است و دیگری (شبستان غربی) کوچکتر است اما تزییناتی با کاشیهای خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز از زیباترین محرابهای مساجد اصفهان است.

در دو زاویه جنوب غربی و جنوب شرقی دو مدرسه به طور قرینه قرار دارد که مدرسه زاویه جنوب شرقی را که حجره‌هایی نیز برای سکونت طلاب دارد، مدرسه ناصری و مدرسه زاویه جنوب غربی را سلیمانیه می‌نامند.

ارتفاع ایوان بزرگ جنوبی مسجد ۳۳ متر است و دو مناره در طرفین آن قرار گرفته‌اند که ارتفاع هر یک از آنها ۴۸ متر است. این دو مناره با کاشی تزیین شده‌اند و نامهای محمد و علی به طور تکراری به خط بنایی بر بدنه آنها نقش بسته است. گنبد بزرگ مسجد تزئینات جالبی از کاشیکاری دارد و نیز داری کتیبه‌ای به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی است.[۸]

تریینات بنا

تزیینات عمده این مسجد از کاشی‌های خشت هفت رنگ است. در مدرسه جنوب غربی مسجد، قطعه سنگ ساده‌ای بر روی زمین به شکل شاخص در محلّ معیّنی تعبیه شده است که ظهر حقیقی اصفهان را در چهار فصل سال نشان می‌دهد و شکل ظاهری آن مانند یه مثلث می باشد و محاسبه آن را شیخ بهائی دانشمند، فقیه و ریاضیدان معروف عهد شاه عبّاس انجام داده است.

کتیبه های این مسجد شاهکار خوشنویسان معروف عهد صفویّه مانند علی رضا عباسی و عبدالباقی تبریزی و محمد رضا امامی است. کتیبه سردر باشکوه مسجد به خطّ علیرضا عباسی خوش نویس نامدار عصر صفویّه است که تاریخ آن سال ۱۰۲۵ ذکر شده است.

اسپرهای طرفین در ورودی ۸ لوحه با نوشته‌هایی مشکی بر زمینه فیزوه‌ای دارند که در هر یک از این اسپرها، ۴ لوحه کار گذاشته شده. در جلو خان سردر مسجد نیز کتیبه‌هایی با عبارات و اشعاری وجود دارد.

تخت سنگ بزرگی نیز در ضلع غربی جلوخان هست که از نوشته‌های آن تنها بسم الله الرحمن الرحیم به جا مانده است. کتیبه نمای خارجی سردر، خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت وجود دارد. اشعاری به خط نستعلیق در اصلی مسجد را که پوشش نقره و طلا دارد زینت بخشیده است؛ در این اشعار سال اتمام و نصب در ۱۰۳۸ تا ۱۰۵۲ ذکر شده است؛ اشعار فوق‌الذکر ۱۶ بیت است که هشت بیت آن بر یک لنگه و هشت بیت دیگر بر لنگه دیگر آن به طور برجسته نقش بسته است. این در، در ضلع جنوبی واقع است.[۱۰]

پیش نمایش فایل

پیش نمایش مسجد جامع اصفهان


پاورپوینت بررسی مسجد جامع اردستان - معماری اسلامی

پاورپوینت بررسی مسجد جامع اردستان معماری اسلامی در 29 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
بازدید ها 5
فرمت فایل pptx
حجم فایل 695 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
پاورپوینت بررسی مسجد جامع اردستان - معماری اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت بررسی مسجد جامع اردستان - معماری اسلامی در 29 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


پاورپوینت مسجد جامع اردستان - معماری اسلامی

بنای مسجد جامع اردستان در مرکز محله محال اردستان واقع شده و از کهن ‌ترین مساجد ایران است که براساس بررسی های صورت گرفته بنای اولیه آن ، مربوط به قرون اولیه اسلامی است و در دوره سلجوقی تجدید بنا و در دوره های دیگر، بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است. براساس بررسی‌های باستان ‌شناسی، مسجد جامع اولیه اردستان، بین اواخر قرن دوم هجری تا نیمه اول قرن چهارم هجری، بر روی بقایای ساختمان‌های بزرگ خشتی ـ احتمالاً از دوره ساسانی ـ ساخته شده است. در نیمه دوم قرن ششم هجری، با تخریب بخشی از شبستان جنوبی مسجد اولیه، گنبدخانه کنونی بنیاد شده و چندی بعد از آن، ایوان جنوبی و رواق‌های متصل به آن ساخته شده‌اند.

در مرحله بعد، با حفظ ترکیب اصلی، تغییراتی در جرزها و پایه‌ها به منظور تقویت و تحکیم آنها صورت گرفته و سرانجام در مرحله چهارم ساختمانی که احتمالاً دوره صفوی را شامل می‌شود، ایوان‌های دیگر ـ خاوری، باختری و شمالی ـ به صحن اضافه شده‌اند. گسترش و اتصال مسجد به بناهای دیگر ـ مدرسه و حسینیه ـ نیز در همین دوره صورت گرفته است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، ایوان شمالی و غرفه های جانبی آن، در یک زمان ـ 946هـ . ق بر روی آثار مسجد اولیه بنا شده است.

مسجد اولیه با نقشه شبستانی ستون دار، دارای صحن مرکزی تقریباً به اندازه صحن فعلی شبستان‌های ستوندار در چهار جانب صحن، دیوار خشتی محصور کننده و سردر بوده است. شبستان‌های جنوبی و شمالی مسجد دارای پنج دهانه عریض به طرف صحن و سه چشمه عمق و شبستان‌های خاوری و باختری دارای شش دهانه کم عرض‌تر به طرف صحن و دو چشمه عمق بوده‌اند. از نقطه نظر ساختمانی، ستون‌ها دارای تفاوت‌های مشخصی بوده‌اند که به نظر می‌آید به خاطر وجود دوره های مختلف ساختمانی باشد. در گوشه شمال باختری مسجد، ساختمان کوچک و مجزایی ـ در فصل مشترک مسجد و مدرسه ـ قرار دارد که نمازخانه‌ای هم زمان با مسجد اولیه بوده است.

این مسجد در اصل شش ورودی داشته که از طریق دالان‌هایی به صحن مرکزی مربوط می ‌شده، اما ظاهراً دو ورودی مسدود شده است. ورودی اصلی در گوشه جنوب باختری مسجد و سر راه دشت محال قرار گرفته و نمای آن دارای قوس پنج او هفت، دو طاقنمای محرابی شکل، دو لچکی، دو نیم ستون آجری، دو قاب تزیینی و دو سکوی آجری است.

پیش نمایش فایل

پیش نمایش مسجد جامع اردستان