دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 58 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
تحقیق در مورد آثار ،خواجه عبدالله انصاری ، خیام ؛ سعدی،،جامی، انوری
خواجه عبدالله انصاری
آثار
طبقات الصوفیه
منازل السائرین
کنز السالکین
رسایل .................
خیام
آثار
خیام آثار علمی و ادبی بسیاری تألیف کردهاست.
او میزان الحکمت را دربارهٔ فیزیک و لوازم الامکنت را در دانش هواشناسی نوشت. نوروزنامه دیگر اثر ادبی اوست، در پدیداری نوروز و آیین پادشاهان ایرانی و اسب و زر و قلم و شراب که در حدود ۴۹۵ هجری قمری نگاشته شدهاست. کتاب جبر و مقابله خیام با تلاش دانش پژوهان اروپایی در سال ۱۷۴۲ در یکی از کتابخانههای لیدن یافته شد. این کتاب در ۱۸۱۵ توسط تنی چند از دانشمندان فرانسوی ترجمه و منشر شد.
رسالة فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله به زبان عربی، در بارهٔ معادلات درجهٔ سوم.رسالة فی شرح مااشکل من مصادرات کتاب اقلیدس در مورد خطوط موازی و نظریهٔ نسبتها.رساله میزانالحکمه. «راهحل جبری مسئلهٔ تعیین مقادیر طلا و نقره را در
هشت صفحه ورد
دسته بندی | فقه و علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 12 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
آیاتی از قرآن کریم که اشاره به مسائل علمی جدید کردند
سوره لقمان آیه 10 و سوره رعد آیه 2 اشاره به «جاذبه عمومی بین اجرام آسمانی» دارد.
سوره "یس" آیه 38 اشاره به حرکت خورشید و داشتن مستقر و محل معین دارد و امروزه
مفصل ارجاع می دهیم:
1- سوره لقمان آیه 10 و سوره رعد آیه 2 اشاره به «جاذبه عمومی بین اجرام آسمانی» دارد.
2- سوره "یس" آیه 38 اشاره به حرکت خورشید و داشتن مستقر و محل معین دارد و امروزهدسته بندی | مامایی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 215 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
تکامل جنین بر حسب هفته
جنین در هفته دو تا سوم بارداری جنین تقریبا میکروسکوپیک است. سلول های خونی هستهدار،در کیسه زرده و لایههای مزوتلیال جفت شروع به تکامل میکنند.
جنین در پایان هفته چهارم بارداری قلب جنین شروع به تپیدن میکند و خون را به همه بخشهای جنین میرساند. در این زمان چشم، بینی و گوش بیرونی هنوز تشکیل نشده و دیده نمیشود. تشکیلدستگاه گوارش آغاز میشود و جوانههای کوچکی که در آینده دستها و پاها را تشکیل میدهند در این هنگام دیده میشوند. در این زمان اندازه جنین ۶ تا ۱۰۰ میلیمتر میباشد. یعنی به اندازه یک تخم سیب درختی.
در هفته ششم کبد جنین شروع به ساختن سلولهای خونی میکند.
جنین در پایان هفته هشتم وزن جنین در حدود یک گرم و طول قد او در حدود ۲/۵ سانتیمتر است. اندامها شروع به مشخص شدن کردهاند، بازو، آرنج، ساعد، دستها، ران، ساق پاها کم و بیش دیده میشوند. در این هنگام بخشی که قبلا به شکل دم دیده میشد، از بین میرود.
جنین در پایان هفته دوازدهم وزن جنین ۳۰ گرم و طول قد او ۷٫۵ تا ۹ سانتیمتر میباشد، طحال و سایر بافتهای لنفاوی بدن نیز ساخت سلولهای خونی را اغاز می نمایند. اندامها کاملا تشکیل شدهاند. بازوها،انگشتان، دستها و پاها کاملا مشخص شده و تشکیل بافتها آغاز میگردد. گوش خارجی دیده میشود، چشم تقریبا کامل شده ولی پلکها هنوز بستهاند. ضربان قلب جنین را با وسایل مخصوص و دقیق فراصوتی تشخیص داد.
تکامل جنین بر حسب هفته
جنین در هفته دو تا سوم بارداری جنین تقریبا میکروسکوپیک است. سلول های خونی هستهدار،در کیسه زرده و لایههای مزوتلیال جفت شروع به تکامل میکنند.
جنین در پایان هفته چهارم بارداری قلب جنین شروع به تپیدن میکند و خون را به همه بخشهای جنین میرساند. در این زمان چشم، بینی و گوش بیرونی هنوز تشکیل نشده و دیده نمیشود. تشکیلدستگاه گوارش آغاز میشود و جوانههای کوچکی که در آینده دستها و پاها را تشکیل میدهند در این هنگام دیده میشوند. در این زمان اندازه جنین ۶ تا ۱۰۰ میلیمتر میباشد. یعنی به اندازه یک تخم سیب درختی.
در هفته ششم کبد جنین شروع به ساختن سلولهای خونی میکند.
جنین در پایان هفته هشتم وزن جنین در حدود یک گرم و طول قد او در حدود ۲/۵ سانتیمتر است. اندامها شروع به مشخص شدن کردهاند، بازو، آرنج، ساعد، دستها، ران، ساق پاها کم و بیش دیده میشوند. در این هنگام بخشی که قبلا به شکل دم دیده میشد، از بین میرود.
جنین در پایان هفته دوازدهم وزن جنین ۳۰ گرم و طول قد او ۷٫۵ تا ۹ سانتیمتر میباشد، طحال و سایر بافتهای لنفاوی بدن نیز ساخت سلولهای خونی را اغاز می نمایند. اندامها کاملا تشکیل شدهاند. بازوها،انگشتان، دستها و پاها کاملا مشخص شده و تشکیل بافتها آغاز میگردد. گوش خارجی دیده میشود، چشم تقریبا کامل شده ولی پلکها هنوز بستهاند. ضربان قلب جنین را با وسایل مخصوص و دقیق فراصوتی تشخیص داد.
دسته بندی | فقه و علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 142 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
قرآن در موارد مختلف به این صفت الهی اشاره می کند: 2
«شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمًَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»
«خدا که همواره به عدل قیام دارد گواهى مىدهد که جز او هیچ معبودى نیست و فرشتگان [او] و دانشوران [نیز گواهى مىدهند که] جز او که توانا و حکیم است هیچ معبودى نیست» (آل عمران/ 18(
«وَ نَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَإِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَ کَفَى بِنَا حَاسِبِینَ»
«و ترازوهاى داد را در روز رستاخیز مىنهیم پس هیچ کس [در] چیزى ستم نمىبیند و اگر [عمل] هموزن دانه خردلى باشد آن را مىآوریم و کافى است که ما حسابرس باشیم» (انبیاء/47(
اساسا معیار و مقیاس برای فعل الهی قرار دادن نوعی تعیین و تکلیف و وظیفه، و تحدید و تقیید مشیت و اراده برای ذات حق محسوب میشود. عدل، مقیاس فعل پروردگار نیست، بلکه فعل پروردگار، مقیاس عدل است
معناى عدل
در مناسبات انسانی عدل عبارت است از ادا کردن حق دیگران و استیفای حق خود از دیگران. پس عادل کسى است که حقوق دیگران را پایمال نمى کند. تعریف عدالت در مناسبات انسانی با مسئله حق درآمیخته است. اما حق همیشه یک تکلیف را به دنبال خود دارد؛ من حق دارم مورد احترام واقع شوم و در مقال وظیفه دارم که احترام دیگران را نیز حفظ کنم. اما در مورد خداوند تکلیف معنی ندارد چرا که هیچ کس با خداوند در شرایط مساوى نیست تا با فلان عملِ خویش استحقاق خاصى پیدا کرده و از این طریق، خداوند مکلف شود. پس عدالت خداوند به چه معناست؟
«عدل» در لغت به معانی مختلفی بکار رفته است. برخی از معانی بکار رفته برای عدل عبارت است از تعادل و تناسب، تساوی 3 و برابری4، اعتدال در امور و حد وسط میان افراط و تفریط، استواء و استقامت:
«العدالة و المعادلة لفظ یقتضی معنی المساوات...فالعدل هو التقسیط علی سواء...»(مفردات راغب، ص 325(
اگر بخواهیم قدر متیقن تعاریف ذکر شده از معنای عدل را مدّنظر قرار دهیم می¬توانیم بگوییم زمانی مفهوم عدالت محقق می شود که هر چیزی در جایگاه مناسب خود قرار گیرد.
امام علی(علیه السلام) در کلماتشان به همین معنا از عدل اشاره می کنند:
«العدل یضع الامور مواضعها»؛ «عدل هر چیزی را در جایگاه ویژه خود قرار میدهد» (نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 437(
این معنای از عدل در کلمات فلاسفه نیز به چشم میخورد؛ حکیم سبزواری در تعریف عدل گفته است:
«وضع کل شیء فی موضعه و اعطاء کل ذی حقّ حقّه»
«هر چیزی را در جای مناسب خود نهادن، و حق هر صاحب حقی را به او اعطا نمودن» (شرح الاسماء الحسنی، ص 54(
بطور کلی تعریف فلاسفه اسلامی از مفهوم عدل را می توان در این جمله خلاصه نمود:
«العدل هو وضع کل شىء فى موضعه»
«عدل نشاندن هر چیز در جایگاه بایسته خودش است»
این تعریف مبتنی بر این دیدگاه است که هر چیز جایگاه مشخص و معلومی در جهان دارد و وظیفه اى معیّن به عهده اوست. در مقالات بعدی بحث عدل را مورد بررسی بیشتری قرار خواهیم داد.
سؤال:
با وجود این همه تبعیض و بی عدالتی که بین انسانها هست، و بسیاری همه زمینه های یک زندگی خوب را دارند و از سیری نمی دانند چه کنند، در حالی که در کنار آنها انسانها و خانواده های فراوانی در پیچ و خمهای بی شمار مشکلاتاقتصادی، اجتماعی و غیر آن کمر خم کرده و گاهی از داشتن امکانات اولی و ضروری زندگی محروم اند، چگونه از عدالت الهی سخن می گویید؟
پاسخ:
این چکیده دو غمنامه ای بود که این خواننده گرامی به قلم آورده و برای مجله ارسال کرده و خواستار پاسخ آن شده است.
برای یافتن جواب این پرسش توجه بر چند امر بایسته است:
1ـ آفریدگار بزرگ هستی اراده فرمود تا جهان آفرینش را در مظاهر گوناگون و مراتب مختلف با اشکال و صورتهای متنوع بیافریند تا عالم خلقت تک چهره و متحدالشکل نباشد. البته اختلاف و تفاوت در کارگاه هستی به معنای وجود تضاد و نفی یکدیگر و از هم گسیختگی و در هم ریختگی نیست که چنین چیزی از نظر قرآن(1) و علم مردود است. بلکه مقصود همان گونه که ذکر شد، اختلاف مراتب وجودی پدیده ها و گونه گون بودن اندازه ها، صورتها، کمیتها و کیفیتهای مظاهر آفرینش است، و این نوع از خلقت به عنوان بهترین نظام برگزیده شده است. از جماد و نبات و حیوان و انواع و اقسام بی شمار هر یک و مراتب و درجات آنها.
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 100 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
این تحقیق در مورد شیوه زندگی سالم میباشد .
رعایت بهداشت فردی:
بهداشت فردی وبکاربستن تعالیم بهداشتی جهت سالم ماندن وحفظ تندرستی وفراهم نمودن شرایطی جهت کاهش مخاطرات بهداشت فردی که می تواند به بهداشت عمومی مربوط شود بسیار حائز اهمیت است واز انتشار بیماری در جامعه جلوگویری می کند.
روش های تغییر:
کنترل و حفظ وزن بدن در حد مطلوب
استفاده از مواد غذایی متنوع
انتخاب رژیم غذایی مناسب که چربی آن کم وحاوی مقادیر زیادی غلات، میوه وسبزیجات باشد.
انتخاب رژیم غذایی مناسب که حاوی مقادیر کمی از مواد قندی، نمک وچربی باشد.
استفاده از شیرو لبنیات در رژیم غذایی روزانه.
به چه دلیل ما نیازمند شیوه ای سالم برای زندگی هستیم؟
همه ما مسؤلیم برای حفظ سلامتی خود چیزهایی را یادبگیریم وبه آن عمل نماییم که باعث حفظ سلامت وبرخورداری از سلامتی کامل می شود ودیگران را نیز تشویق و ترغیب نماییم تا با بکارگیری این روشها که برای ادامه زندگی ضروری است در راه یک زندگی سالم، شاد وباطراوت وهدفمند گام بردارند و به دلیل ایکه کلید برخورداری از یک زندگی سالم جهت استفاده هرچه بیشتر وبهتراز مواهب زندگی انتخاب روشی مناسب وسالم است تا با اتخاذ این شیوه زندگی سالم ، احساس خوبی از زندگی خود داشته باشیم
در اینصورت است که: خواب وبهتر و راحتتری داشته وانرژی بیشتری جهت فعالیتهای خود خواهیم داشت و همواره آرام و راحت خواهیم بود وظاهری هوشایند خواهیم داشت ، فیزیک بدنی مناسب، عضلاتی قوی ، پوستی سالم وشاداب، چشمانی شفاف و مویی سالم خواهیم داشت و همیشه شاد وخوشحال بوده ودارای یک نگرش مثبت به زندگی هستیم وانگیزه کافی جهت فعالیت داشته واین نگرش مرتباً افزایش خواهد یافت.
7 صفحه ورد