فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود پژوهش رنگ در نشانه (پیکتوگرام)

طراحی پیکتوگرام برای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف از انتخاب عنوان (رنگ در نشانه پیکتوگرام) شناختن مخاطب و ایجاد ارتباط و نفوذ در احساس و اندیشة او می‌باشد بسیار اتفاق افتاده است که در برابر هشدارهای بصری چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی احساس خطر و امنیت کرده‌ایم و همانگونه که علائم ونشانه‌های راهنمایی و رانندگی بعنوان یکی از پایه‌های اصلی و
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 29664 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 123
دانلود پژوهش رنگ در نشانه (پیکتوگرام)

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

طراحی پیکتوگرام برای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

پیشگفتار

انسان موجودی است اجتماعی، چنانکه از بدو خلقت همواره درصدد آن بوده تا با همنوعان خود ارتباط برقرار کند اما از آن جهت که قادر به سخن گفتن نبود بنابراین بوسیله حرکات دست و علائمی که از این طریق نمایش می‌داد با افراد و اشخاص اطراف خود ارتباط برقرار می‌کرد. سپس زمانی رسید که شروع به انتقال این حالات و علائم بر روی دیوارة غارها نمود. بدین‌گونه که تصاویری از آنچه که مورد نظر وی بودند را ترسیم می‌نمود تا بتواند مفهوم خود را برساند اما در پاره‌ای از موارد این تصاویر نمی‌توانستند کمک وی باشد. چنانکه برای بیان احساسات و برخی از مسائل دیگر مجاب به اختراع خط و زبان گردید اما آثاری که مربوط به هزاران سال قبل می‌باشند و بر دیوارة غارها همچنان منقوش هستند یکی می‌باشند بین بشر ابتدایی وانسان امروزی بدین‌گونه که از طریق علائم ما می‌توانیم به بسیاری از امور آنروز پی ببریم. از این نکته مشاهده می‌شود که گرچه خط و زبان اختراع شده‌اند اما محدودیتهایی که این دو دارا می‌باشند را در تصاویر مشاهده نمی‌کنیم همچنانکه امروز ما می‌توانیم به نوشتارهای تصویری انسانهای اولیه آگاهی یابیم اما حتی در جهان پیشرفته امروزی به هنگام مسافرت از یک نقطه جهان به نقطه دیگر اگر قرار بر تکیه به زبان و خط باشد، نه‌تنها نمی‌‌توانیم با انسانهای عصر خود ارتباط برقرار کنیم بلکه مشکلات عدیدة بی‌شماری را پیش روی خود خواهیم داشت که معلول همین نقص در ارتباط می‌باشد. چنانکه پیشتر مطرح شد نیاز به صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن در بشر ابتدائی بعدها باعث اختراع خط و الفبا و علائم ... شد واین اختراعات مرحله به مرحله پیشرفت نمود و با متحد شدن انسان اختراعات نیز گسترش یافتند و انسان گام به گام پیشرفت نمود تا به این نقطه از زمان با وجود امکانات بی‌شمار رسید.

در این راستا هنر نیز دارای ابعاد گوناگونی شد که گرچه به نسبت ظاهر و صورت اولیه خود بسیار متفاوت است اما همچنان ریشه در نقطة تولد خود دارد. این پیشرفت و گسترش تا این حد ادامه یافته که از دیوارة‌ غارها به شکل کنونی خود رسیده و دارای مختصات خاص خود و متخصصان مختلف گشته است و به شاخه‌ها و رشته‌های مختلفی تقسیم گشته. گرافیک یکی از این شاخه‌ها می‌باشد که با وجود آنکه به ظاهر هنری نوپاست اما در حقیقت دارای سابقه بس کهن است.

چرا که تمامی علائم و تصاویری که در ابتدای تاریخ هنر یافت شده‌‌اند آثار گرافیکی بوده‌اند که در اختیار بشر اولیه قرار داشته‌اند همچون علائم وتصاویر منقوش بر دیوارة‌ غارها که برای ارتباط برقرار نمودن آنها مورد استفاده بوده‌اند و ما نیز با تکیه به این علائم، اطلاعاتی پیرامون نوع زندگی و محیط زندگی آنها به دست می‌آوریم. بنابراین می‌توان گفت که علامت در عمل نوعی ارتباط است آنچنانکه ما نیز امروزه متکی به این علائم و نمادها می‌باشیم. اما به گونه‌ای کاملا متفاوت از همتایان اولیه آنها، این علائم و نشانه‌ها که در ابتدا صرفا بیانگر مفاهیم خاصی بوده‌اند با گذشت زمان دارای قواعد و چهارچوبی گشته‌‌اند و نیز دارای انواع مختلی شده‌اند که پیکتوگرام یک نوع نشانة تصویری می‌باشد که در دنیای کنونی ما استفادة فراوانی دارد و من سعی کرده‌ام در این رساله به انواع پیکتوگرام و خصوصایت آن و کاربرد رنگ در پیکتوگرام بپردازم. که با تکیه بر قواعد و علم مورد نیاز برای آنها تهیه می‌گردند. با توجه به محیط پیرامون خود مشاهده می‌کنیم که علائم نقش به سزایی را در زندگی، ایفا می‌کنند و در هر مکان و موقعیتی می‌‌توانند به منظورهای مختلف یاری‌رسان ما باشند.

عنوان پروژه: رنگ در نشانه (پیکتوگرام)

رشته : گرافیک

مقدمه

هدف از انتخاب عنوان (رنگ در نشانه پیکتوگرام) شناختن مخاطب و ایجاد ارتباط و نفوذ در احساس و اندیشة او می‌باشد. بسیار اتفاق افتاده است که در برابر هشدارهای بصری چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی احساس خطر و امنیت کرده‌ایم و همانگونه که علائم ونشانه‌های راهنمایی و رانندگی بعنوان یکی از پایه‌های اصلی و فرهنگ زندگی در اندیشه‌ها نفوذ کرده است، استفادة آگاهانه و منطقی از رنگ نیز در سایر موارد بی‌تأثیر نخواهد بود. چه بسا رنگ بیشتر از هر پدیدة دیگری اطراف انسان را احاطه کرده و در تمامی مایحتاج روزمـّره اعم از پوشاک، غذا و سایر مواد مصرفی، و غیره بکار گرفته شده است.

در انتخاب و تأثیر رنگها بر افراد با توجه به فرهنگ زندگی، تفاوتهای قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. یکی رنگ آبی را بر دیگری ترجیح می‌دهد و دیگری رنگ سبز را دوست داشتنی می‌داند. به درستی نمی‌توان گفت چرا افراد رنگهای مطلوب و محبوب مخصوص به خویشتن را دارند، شاید زمینه‌های ذهنی، تجربه‌ها، تداعی‌ها و حوادث دیگری که در زندگی بزرگسالان بوجود آمده است افراد را به رنگ مشخصی علاقمند یا متنفر ساخته باشد.

هنوز هیچ مجموعه‌ای دربارة رنگهای مورد پسند مردم در تمامی کشور‌ها به دست نیامده است و از واکنش افراد جماعات گوناگون در برابر رنگ اطلاع کافی نداریم. بدون شک با شناخت عوامل مؤثر در انتخاب رنگ در بین جوامع مختلف با فرهنگ و نوع محل زندگی و سن اشخاص با توجه به سلامت بدن و روح آنها می‌توان به تأثیر فیزیکی و روانی رنگها نیز پی برد.

سن اشخاص در انتخاب رنگ تأثیری قابل ملاحظه دارد، مثلا رنگهای انتخابی خردسالان با بزرگسالان تفاوت دارد. رنگهای زنده و خالص مورد توجه کودکان قرار می‌گیرد. در صورتی که بزرگسالان رنگهای پخته و ترکیب شده را ترجیح می‌دهند. محل زندگی نیز در انتخاب رنگ مؤثر است ودر مناطقی که هوا آفتابی است نوع انتخاب رنگ اشخاص با مناطق ابری تفاوت دارد و نیز فصول سالانه عاملی است که اشخاص را در برابر سؤال محقق وادار به جوابهایی متناسب با فصل می‌سازد. فرهنگ جامعه در عقیدة‌ انتخاب رنگ بی‌اثر نیست. می‌توان برای تشخیص سلیقة اشخاص به تحقیقات روانی و اجتماعی دست برد، در این تحقیقات مصاحبه و تکثیر پرسشنامه از وسایل تحقیقی به شمار می‌آید، بعد از هر تحقیق می‌توان سلیقة جمعی یا گروهی را دریافت. سلامت بدن و سلامت روح نیز جزء خصایص است. به هر صورت انتخاب رنگی که به وسیلة‌ فردی ابراز می‌شود نوعی انتخاب شخصی است ولی در تعیین رنگ الزاما باید به انتخاب گروه و یا جامعه واقف شد.

باید توجه داشت هر درجه از رنگها که ضعیف یا قوی باشند خصایص و تأثیر ویژه‌ای دارند که خصایص یک رنگ ممکن است در کشورها و جماعت مختلف تأثیر متفاوت بگذارند.

انسان سیستم کدگذاری رنگ را ایجاد کرد، هر چه کد ساده‌تر باشد، آسانتر پیام فهمیده خواهد شد. ارتباط رنگ با مخاطبین خود، مستقیم‌تر از لغات و اعداد است. مثلا در چراغهای ترافیک، عملکرد رنگ به شکل کد خوب است. زیرا به سرعت منتقل شده، فهمیده و پذیرفته شده است.

دانستن معانی اجتماعی و سمبولیک رنگها در کشورهای مختلف بسیار جالب است. برای شناختن بعضی از این مفاهیم به مفهوم چند رنگ در کشورهای مختلف می‌پردازیم که می‌توان به سهولت دریافت که حتی با وجود فاصله‌های چند هزار کیلومتری، رنگها تقریبا در اذهان بیشتر تداعی سمبولهای مشترکی را می‌کنند. تنها تفاوت آنها بر سر فرهنگهای قومی که ریشه‌های چندهزارساله دارد وبر اثر شرایط جوی متفاوت و عقاید دینی متفاوت و غیره بوجود آمده است.

رنگ سیاه در اکثر کشورها معنی عزا و افسردگی را دارد و رنگ سفید در اکثر کشورها معنی صلح و بیگناهی را دارد و رنگ قرمز معنی خشم و گرما و در پیکتوگرامهای راهنمائی و رانندگی علامت خطر را می‌رساند و سبز در اکثر کشورها معنای جوانی و سبزی و شادی را می‌رساند و رنگ آبی معنی آسایش و ترس و زرد معنای نور و خورشید و بیماری را در اکثر کشورها می‌رساند.

فهرست

عنوان صفحه

چکیده

مقدمه

فصل اول: مفهوم کلی رنگ

رنگ.................................... 2

اثر رنگ................................ 7

رنگ در روانشناسی...................... 13

منشاء اهمیت رنگ........................ 15

فیزیولوژی رنگ......................... 15

معنای هشت رنگ......................... 16

1- رنگ خاکستری....................... 18

2- رنگ آبی.......................... 18

3- رنگ سبز.......................... 20

4- رنگ قرمز......................... 21

5- رنگ زرد.......................... 22

6- رنگ بنفش......................... 24

7- رنگ قهوه‌ای....................... 25

8- رنگ سیاه........................... 26

نقش رنگ در فرهنگ و ملل................ 26

رنگ در تبلیغات........................ 30

1- جلب توجه......................... 31

2- حفظ توجه......................... 33

3- تبادل اطلاعات..................... 34

رنگ در هنر............................ 35

رنگ در ادبیات......................... 36

رنگ در سینما.......................... 38

رنگ در هنرهای تجسمی.................... 38

قرمز................................ 39

زرد................................. 40

سبز................................. 40

آبی................................. 40

سفید................................ 40

سیاه................................ 40

مربع................................ 41

مثلث................................ 41

دایره............................... 42

فصل دوّم: رنگ در هنرهای تجسمی

رنگ در نقاشی.......................... 44

رنگ در گرافیک......................... 47

رنگ در کامپیوتر....................... 48

رنگ در عکاسی.......................... 52

رنگ در معماری......................... 53

نقش رنگ در فضای شهر................... 55

فصل سوم: رنگ با گرایش کاربردی در هنر گرافیک

رنگ در طراحی پوستر..................... 60

رنگ در طراحی جلد...................... 61

رنگ در تصویرسازی...................... 62

رنگ در بسته‌بندی....................... 64

رنگ در صفحه آرائی..................... 67

ایجاد حرکت............................. 68

رنگ تیترها............................. 68

رنگ گذاری متن.......................... 68

رنگ‌گذاری متن........................... 69

رنگ در تصاویر......................... 70

رنگ در روزنامه........................ 71

رنگ در نشانه.......................... 72

فصل چهارم : رنگ در نشانه (پیکتوگرام)

تاریخچة نشانه (نشانه تصویری «پیکتوگرام») 76

پیکتوگرام چیست؟....................... 82

انوع پیکتوگرام........................ 85

رنگ در پیکتوگرام...................... 91

ضرورت رنگ در پیکتوگرام................ 95

ارتباط رنگ با محیط..................... 96

نوع رنگ گذاری........................ 100

بحث تأثیر‌گذاری هر رنگ.................. 101

نتیجه‌گیری:............................ 107

فهرست منابع.......................... 111

فهرست منابع تصویری................... 114

122 صفحه فایل Word


دانلود پژوهش طراحی فنی - استادیوم ورزشی

1350هجری شمسی این جزیره هیچ گونه امکانات ورزشی در خود نداشت در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک ورزشگاه به نام جهان پهلوان تختی با گنجایش دو هزار نفر که دارای زمین فوتبال بود، در این جزیره ساخته شد که تاکنون در دو نوبت برای افزایش گنجایش آن و ساخت چمن مصنوعی، تعمیراتی در آن انجام شده است
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 740 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11
دانلود پژوهش طراحی فنی - استادیوم ورزشی

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

1350هجری شمسی این جزیره هیچ گونه امکانات ورزشی در خود نداشت. در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک ورزشگاه به نام جهان پهلوان تختی با گنجایش دو هزار نفر که دارای زمین فوتبال بود، در این جزیره ساخته شد که تاکنون در دو نوبت برای افزایش گنجایش آن و ساخت چمن مصنوعی، تعمیراتی در آن انجام شده است.

از سال ‪ ۱۳۵۷و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا سال ‪ ،۱۳۸۴به دلیل مشکلات جنگ تحمیلی و اولویت‌های سازندگی و زیر بنایی دیگر، تنها سه مجموعه ورزشی شامل یک سالن چند منظوره و دو مجموعه ورزشی دیگر در این جزیره ساخته شد.

بیشترین ساخت و سازهای امکانات و مجموعه‌های ورزشی در جزیره قشم مربوط به دوره دولت نهم است. با پایان یافتن طرح‌های در دست اجرای ورزشی این جزیره که پایان نیمه اول سال آینده است، میانگین سرانه فضای ورزشی جزیره به حد استاندارد (یک متر) خواهد رسید.

به دلیل محرومیت بیش از حد مردم قشم، سازمانها و نهادهای متعددی در توسعه و ساخت و ساز در این جزیره فعال هستند. در تامین نیازهای ورزشی مردم علاوه بر اعتبارات دولتی سازمان تربیت بدنی، منابع مالی دیگری شامل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری و سازمان منطقه آزاد قشم که برای از بین بردن فقر ورزشی جزیره تخصیص داده اند.

این جزیره در قبل از انقلاب با جمعیتی حدود ‪ ۳۰هزار نفر فقط یک استادیوم در شهر قشم داشت و دیگر ساکنان این جزیره هیچ نوع امکانات ورزشی دیگری نداشتند.

علاوه بر ساخت و سازهای ورزشی در چند ساله اخیر که بیش از ‪ ۱۴طرح مهم است، طرح جامع ورزش قشم با همکاری سازمان تربیت بدنی، استانداری هرمزگان و منطقه آزاد قشم تهیه شده و بر اساس آن در پنج سال آینده در ‪ ۳۰روستا با جمعیت بیش از یک هزار نفر سالن ورزشی ساخته خواهد شد.

اداره تربیت بدنی شهرستان قشم دارای شش کارمند و دو نمایندگی در بخش‌های مرکزی و شهاب این جزیره است. ساختمان جدید این اداره به زودی افتتاح خواهد شد و از اجاره نشینی خلاص می‌شوند.

امکانات ورزشی در حال احداث

بیش از ‪ ۱۰مجموعه ورزشی با اعتبار پنجاه میلیارد

...

نوع فایل : WORD

تعداد صفحه : 11


دانلود تحقیق ماوراء صوت (Ultrasound)

یک موج صوتی از این نظر شبیه پرتو X است که هر دو امواج منتقل کننده انرژی هستند یک اختلاف مهمتر این است که پرتوهای X به سادگی از خلاء عبور می‌کنند درحالیکه صوت نیاز به محیطی برای انتقال دارد سرعت صوت بستگی به طبیعت محیط دارد یک روش مفید برای نمایش ماده (محیط) استفاده از ردیفهای ذرات کروی است که نماینده اتمها یا ملکولها هستند که بوسیله فنرهای ریزی
دسته بندی علوم پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 112 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 166
دانلود تحقیق ماوراء صوت (Ultrasound)

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

پرتو X از لحظه کشف به استفاده عملی گذاشته شد, و در طی چند سال اول بهبود در تکنیک و دستگاه به سرعت پیشرفت کرد. برعکس, اولتراسوند در تکامل پزشکیش بطور چشمگیری کند بوده است. تکنولوژی برای ایجاد اولتراسوند و اختصاصات امواج صوتی سالها بود که دانسته شده بود. اولین کوشش مهم برای استفاده عملی در جستجوی ناموفق برای کشتی غرق شده تیتانیک در اقیانوس اطلس شمالی در سال 1912 بکار رفت سایر کوششهای اولیه برای بکارگیری ماوراء صوت در تشخیص پزشکی به همان سرنوشت دچار شد. تکنیکها, بویژه تکنیکهای تصویرسازی تا پژوهشهای گسترده نظامی در جنگ دوم بطور کافی بسط نداشت. سونار, Sonar (Sound Navigation And Ranging) اولین کاربرد مهم موفق بود. کاربردهای موفق پزشکی به فاصله کوتاهی پس از جنگ, در اواخر دهة 1940 و اوایل دهة 1950 شروع شد و پیشرفت پس از آن تند بود.

اختصاصات صوت

یک موج صوتی از این نظر شبیه پرتو X است که هر دو امواج منتقل کننده انرژی هستند. یک اختلاف مهمتر این است که پرتوهای X به سادگی از خلاء عبور می‌کنند درحالیکه صوت نیاز به محیطی برای انتقال دارد. سرعت صوت بستگی به طبیعت محیط دارد. یک روش مفید برای نمایش ماده (محیط) استفاده از ردیفهای ذرات کروی است, که نماینده اتمها یا ملکولها هستند که بوسیله فنرهای ریزی از هم جدا شده اند (شکل A 1-20). وقتی که اولین ذره جلو رانده می‌شود, فنر اتصالی را حرکت می‌دهد و می فشرد, به این ترتیب نیرویی به ذره مجاور وارد می آورد (شکل 1-20). این ایجاد یک واکنش زنجیره ای می‌کند ولی هر ذره کمی کمتر از همسایه خود حرکت می‌کند. کشش با فشاری که به فنر وارد می‌شود بین دو اولین ذره بیشترین است و بین هر دو تایی به طرف انتهای خط کمتر می‌شود. اگر نیروی راننده جهتش معکوس شود, ذرات نیز جهتشان معکوس می‌گردد. اگر نیرو مانند یک سنجی که به آن ضربه وارد شده است به جلو و عقب نوسان کند, ذرات نیز با نوسان به جلو و عقب پاسخ می دهند. ذرات در شعاع صوتی به همین ترتیب عمل می‌کنند, به این معنی که, آنها به جلو و عقب نوسان می‌کنند, ولی در طول یک مسافت کوتاه فقط چند میکرون در مایع و حتی از آن کمتر در جامد.

اگر چه هر ذره فقط چند میکرون حرکت می‌کند, از شکل 1-20 می توانید ببینید که اثر حرکت آنها از راه همسایگانشان در طول خیلی بیشتری منتقل می‌شود. در همان زمان, یا تقریباً همان زمانی که اولین ذره مسافت a را می پیماید, اثر حرکت به مسافت b منتقل می‌شود. سرعت صوت با سرعتی که نیرو از یک ملکول به دیگری منتقل می‌شود تعیین می‌گردد.

امواج طولی

ضربانات اولتراسوند در مایع به صورت امواج طولی منتقل می‌شود. اصطلاح «امواج طولی» یعنی اینکه حرکت ذرات محیط به موازات جهت انتشار موج است. ملکولهای مایع هدایت کننده به جلو و عقب حرکت می‌کنند و ایجاد نوارهای انقباض و انبساط (شکل 2-20) می‌کنند. جبهه موج در زمان 1 در شکل 2-20, وقتی طبل لرزنده ماده مجاور را می فشارد آغاز می‌شود. یک نوار انبساط, در زمان 2, وقتی که طبل جهتش معکوس می‌گردد, پیدا می‌شود. هر تکرار این حرکت جلو و عقب را یک سیکل (Cycle) یا دوره تناوب گویند و هر سیکل ایجاد یک موج جدید می‌کند. طول موج عبارت است از فاصله بین دو نوار انقباض, یا دو نوار انبساط, و بوسیلة علامت نشان داده می‌شود. وقتی که موج صوتی ایجاد شد, حرکت آن در جهت اولیه ادامه می یابد تا اینکه منعکس شود, منکسر شود یا جذب گردد. حرکت طبل لرزان که برحسب زمان رسم شده است, یک منحنی سینوسی را که در طرف چپ شکل 2-20 نشان داده شده است تشکیل می‌دهد. اولتراسوند, برحسب تعریف, فرکانسی بیش از 20000 سیکل بر ثانیه دارد. صوت قابل شنیدن فرکانسی بین 15 و 20000 سیکل بر ثانیه دارد (فرکانس میانگین صدای مرد در حدود 100 سیکل بر ثانیه و از آن زن در حدود 200 سیکل بر ثانیه می‌باشد). شعاع صوتی که در تصویرسازی تشخیصی بکار می رود فرکانسی از 000/000/1 تا 000/000/20 سیکل بر ثانیه دارد. یک سیکل بر ثانیه را یک هرتس (Hertz) گویند. یک میلیون سیکل بر ثانیه یک مگاهرتس (مختصر شده آن (MHz) است. اصطلاح هرتس به افتخار فیزیکدان مشهور آلمانی Heinrich R.Hertz می‌باشد که در سال 1894 وفات یافت.

سرعت صوت

برای بافتهای بدن در محدودة اولتراسوند پزشکی, سرعت انتقال صوت مستقل از فرکانس می‌باشد و عمدتاً بستگی به ساختمان فیزیکی ماده ای دارد که از میان آن صوت عبور می‌کند. خواص مهم محیط منتقل کننده عبارتند از : (1) قابلیت انقباض (compressibility) و (2) چگالی (Density). جدول 1-20, سرعت صوت را در بعضی از مواد شناخته شده, از جمله چندین نوع بافت بدنی, نشان می‌دهد. مواد به ترتیب افزایش سرعت انتقال مرتب شده اند, و می توانید ببینید که صوت در گازها از همه کندتر, در مایعات با سرعت متوسط, و از همه تندتر در اجسام جامد حرکت می‌کند. ملاحظه کنید که تمام بافتهای بدن, جز استخوان, مانند مایعات رفتار می‌کنند و بنابراین همگی صوت را تقریباً با یک سرعت منتقل می‌کنند. یک سرعت 1540 متر بر ثانیه به عنوان میانگین برای بافتهای بدن بکار می رود.

...

166 صفحه فایل Word


دانلود عوامل موثر بر فرآیند پوشش کاری

عوامل موثر بر فرآیند پوشش کاری
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 56 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
دانلود عوامل موثر بر فرآیند پوشش کاری

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

2 ـ 1 ـ جنس فولاد پایه

دراین پژوهش سعی شده از فولادی که در صنعت مصرف زیادی دارد استفاده شود . بر این اساس آزمایشات بر روی نمونه هایی از فولاد CK 45 با ترکیبی مطابق جدول 2 ـ 1 که از شمش این فولاد تهیه شده ، انجام شد .

جدول 2 ـ 1 : ترکیب شیمیایی فولاد CK 45 مورد استفاده در پروژه ( درصد متوسط عناصر )

C

Si

Mn

Cr

Mo

Ni

عناصر دیگر

45%

25%

65%

ماکزیمم 4%

ماکزیمم 1%

ماکزیمم 4%‌

ـــ

2 ـ 2 ـ مراحل مختلف ایجاد پوشش

2 ـ 2ـ 1 ـ آماده سازی نمونه ها

2 ـ 2ـ 1 ـ 1ـ تمیز کاری مکانیکی نمونه ها

نمونه های فولادی پس از برش توسط کاتر با استفاده از سمبادهای 60 ، 120 ، 220 ، 400 ، 800، 1000 پولیش شدند . این عملیات باید صورتی انجام شود که یک سطح بدون خلل و فرج و یکنواخت ایجاد شود ؛ بگونه ای که در نهایت سطح کاملاً آینه ای نشود چرا که ایجاد یک پوشش چسبنده بر روی این سطح مشکل می باشد . علت در این است که اتصال پوشش به فلز پایه یک اتصال مکانیکی است نه یک اتصال شیمیایی . از اینرو آینه ای شدن سطح باعث از بین رفتن کامل پستی و بلندهای سطح و چسبندگی ضعیف پوشش می شود .

2 ـ 2 ـ 1 ـ 2ـ چربی گیری نمونه ها

از آنجا که در مراحل مختلف بعنوان مثال تماس نمونه ها با دست هنگام پولیش امکان وجود چربی بر روی سطح قطعات وجود دارد ، باید چربیها از روی سطح حذف شود . ایجاد یک پوشش از چسبندگی خوب به نحوة زدودن این مواد بستگی دارد . چربیها مانع از فعال شدن سطح نمونه ها در مراحل مختلف اسید شویی ، فعال سازی و پوشش کاری می شوند . بنابراین در صورت زدوده نشدن کامل این چربی ها پوشش ایجاد شده ، چسبندگی لازم را نداشته و براحتی از روی سطح جدا می شود . در این پروژه چربی زدایی از طریق قلیاشویی انجام شد . به این صورت که قطعه به مدت 15 دقیقه در محلول g/l 15 سود با دمای oC 70 ـ 50 قرارداده شد و در پایان با آب مقطر شستشو داده شد . پس از اتمام این مراحل نباید هیچگونه چربی بر روی سطح نمونه ها قرار داشته باشد . یک راه ساده برای مطمئن شدن از تمیز شدن نمونه ها این است که نمونه ها با آب شستشو شوند و وضعیت قرارگرفتن قطرات آب بر روی نمونه ها بررسی شود . اگر آب تمام سطح را تر کند ، می توان مطمئن شد که سطح نمونه ها بخوبی تمیز شده است و گرنه عملیات چربی گیری را باید تکرار کرد .

2 ـ 2ـ 1 ـ 3 ـ‌اسید شویی نمونه ها

بمنظور برداشتن لایة اکسیدی سطح ، پس از انجام عملیات چربی گیری باید یک مرحله اسید شویی بر روی نمونه ها انجام شود . بطور کلی بدون حذف این لایه های سطحی ایجاد یک پوشش چسبنده ممکن نیست . در این پروژه اسید شویی نمونه ها با اسید کلیردریک 30% انجام گرفت . برای تهیه اسید کلریدریک 30% می توان 81 میلی لیتر اسید خالص 37% ( اسید کلریدریک Merk ) را با 19 میلی لیتر آب مقطر مخلوط کرد تا اسید 30% بدست آید . باید توجه داشت در حین رقیق کردن اسید حتماً اسید به آب اضافه شود نه آب به اسید ( در صورت اضافه کردن آب به اسید امکان پاشیده شدن آن به اطراف و خطرات ناشی از آن وجود دارد ) . مدت اسید شویی 30 ثانیه و در دمای محیط می باشد . در نهایت نمونه ها با آب مقطر شسته شده و خشک می گردند .


دانلود معرفی و طبقه بندی فولادهای میکروآلیاژی

فولادهای میکروآلیاژی ، ترمومکانیکال،‌ آهنگری
دسته بندی مواد و متالوژی
فرمت فایل doc
حجم فایل 2849 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 176
دانلود معرفی و طبقه بندی فولادهای میکروآلیاژی

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

چکیده

فولادهای میکروآلیاژی به عنوان خانواده‌ای از فولادهای کم آلیاژ با استحکام بالا هستند تولید فولادهای میکروآلیاژی یکی از مهمترین پیشرفت های متالورژیکی چند دهه اخیر بوده است ، این فولادها به خاطر داشتن ترکیب عالی از خواصی همچون استحکام بالا ، چقرمگی مطلوب ، انعطاف پذیری و قابلیت جوشکاری مناسب ،‌از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند مقادیر بسیار جزئی از عناصر میکروآلیاژی می توانند تأثیر به سزایی بر خواص نهایی فولاد داشته باشند .

از آنجایی که این فولادها هنوز در دست تحقیق می باشند و همچنین از آنجائیکه یکی از روش های بهبود خواص در فولادهای میکروآلیاژی فرآیندهای ترمومکانیکی (‌از قبیل Hot rolling Forgingو...) می باشند لذا در این پروژه هدف ، بررسی این فرآیند ها و همچنین معرفی و طبقه‌بندی فولادهای میکروآلیاژی می باشد .

کلید واژه : فولادهای میکروآلیاژی ، ترمومکانیکال،‌ آهنگری


فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول مقدمه ........................ 1

فصل دوم :‌مروری بر منابع .............. 4

1-2- فولادهای کم آلیاژ و دارای استحکام بالا 5

1-1-2- طبقه بندی فولادهای کم آلیاژ دارای استحکام بالا 6

2-1-2- اثرات افزودنی های میکروآلیاژ کننده 8

3-1-2- انواع گوناگون فولادهای فریت – پرلیت میکروآلیاژ شده .................................. 8

4-1-2- اثرات عناصر میکروآلیاژی روی مشخصه های به عمل آوری ................................. 18

5-1-2- به عمل آوری فولادهای پتک کاری میکروآلیاژ شده 19

6-1-2- کنترل خصوصیات ............... 19

7-1-2-اثرات عناصر میکروآلیاژی شده روی پتک کاری 20

2-2- مهندسی محصولات آهنگری فولادهای ساختمانی میکروآلیاژی 22

3-2- تبلور مجدد استاتیکی فولاد آستنیت تغییر شکل یافته و رسوب سینتیک القا شده در فولادهای میکروآلیاژی وانادیوم 35

1-3-2- تبلور مجدد استاتیکی ......... 37

2-3-2- نمودارهای دما و زمان رسوب PTT 48

3-3-2- مقایسه ی بین Tnr , SRCT ....... 51

4-2- ریز ساختار و ویژگی های فولاد کم آلیاژ مقاوم به دما 54

1-4-2- ترکیب شیمیایی .............. 58

2-4-2-پردازش و عمل آوری ترمو مکانیکی 59

3-4-2- ریز ساختار ................. 62

4-4-2- تنش تسلیم دمای فزاینده ..... 63

5-4-2- سختی ضربه ای ............... 65

6-4-2- مقاومت به دما............... 66

5-2- فرآیند ترمو مکانیکی و ریز ساختار فولاد میکرو آلیاژی و محصولات میله ای سیمی.................... 68

1-5-2- میکروساختار و خواص آن ...... 72

2-5-2- پیشرفت های بعدی ............. 76

6-2- بهبود استحکام ضربه و خواص کششی در فولاد میکروآلیاژی آهنگری گرم وانادیوم – نیوبیوم از طریق کنترل میکروساختار 77

1-6-2- خواص مکانیکی ................ 80

2-6-2- میکروساختار ................. 85

3-6-2- میکروساختار ................. 90

4-6-2- خواص مکانیکی ................ 93

فصل سوم:نتیجه گیری و پیشنهادات........ 95

نتیجه گیری ............................ 96

پیشنهادات............................. 98

مراجع ................................ 99