دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس تجدیدنظرشده هومن و عسگری
برای سنجش انگیزه پیشرفت از تست هرمنس (1970) که توسط هومن و عسگری (1379) مورد تجدید نظر قرارگرفته استفاده شد. هرمنس (1970) بر مبنای دانش نظری و تجربی موجود درباره نیاز به پیشرفت و با بررسی بیشتر پژوهشهای مربوط به موضوع نیاز به پیشرفت این پرسشنامه را ساخته است. هرمنس برای نوشتن سئوالات پرسشنامه انگیزش پیشرفت ده ویژگی که افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا را از افراد با انگیزه پیشرفت پائین، متمایز می کند و از بررسی تحقیقات قبلی بدست آورده است، به عنوان مبنا و راهنما برای انتخاب سئوالات برگزیده است. ابتدا وی 92 سئوال را برای پرسشنامه تهیه کرد، و در نهایت بر اساس ضریب اعتبار تعداد سئوالها را کاهش داده است. ده ویژگی که افراد دارای نیاز به پیشرفت بالا را از افراد با نیاز به پیشرفت پائین متمایز می کند و به عنوان مبنایی برای نوشتن سئوالات پرسشنامه استفاده شده دارای ویژگی های زیر است.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
مقیاس جو روانی اجتماعی کلاس
برای بررسی جو روانی اجتماعی کلاس در این پژوهش از مقیاس جو روانی اجتماعی کلاس (فرایزر و همکاران، 1955) استفاده شده است. این مقیاس شامل 20 گویه میباشد که هر کدام به صورت جمله خبری بیان شده است. در ذیل هر گویه سه گزینه (همیشه)، (گاهی اوقات) و (هیچ وقت) ارائه شده است که آزمودنی با گذاشتن علامت در جلوی گزینه مورد نظر پاسخ خود را معین میسازد. شیوهی نمرهگذاری در این پرسشنامه به این ترتیب است که به گزینه اول یعنی (هیچ وقت) نمره (0) تعلق میگیرد، به گزینهی دوم یعنی (گاهی اوقات) نمره (1) و به گزینه سوم یعنی (همیشه) نمره (2) تعلق میگیرد. این مقیاس مشتمل بر چهار بعد یا مقیاس فرعی اصطکاک، وابستگی، انضباط و رقابت است. فرایزر و همکاران (1989) و سایر پژوهشگران در فرهنگهای مختلف از این مقیاس استفاده کردهاند. مدد (1380) در ایران روایی و پایایی این آزمون را مطلوب گزارش کرده است. حسینچاری (1382) ضریب پایایی برای کل مقیاس را با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0، و برای مقیاس فرعی اصطلاک 81/0، انسجام 79/0، انضباط 79/0 و رقابت 80/0 گزارش کرده است. وی ضریب پایایی کل مقیاس را با استفاده از روش بازآزمائی نیز با فاصلهی زمانی سه هفته بر روی 56 دانشآموز 69/0 گزارش کرده است.
در پژوهش حاضر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی چهار بعد مقیاس، اصطکاک ، وابستگی ، انضباط و رقابت با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 89/0، 84/0، 69/0، 76/0 بودند.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
پرسشنامه مهارت های شناختی و فراشناختی
از آنجا که این پژوهش به دنبال ساخت تست مهارت های شناختی و فراشناختی است، مراحل زیر برای ساخت آن انجام شد:
- گرد آوری نظریه های مربوط به مهارت های شناختی و فراشناختی
- تهیه ویژگی ها و عناصر تشکیل دهنده مهارت های شناختی و فراشناختی
- تهیه گویه های اولیه مقیاس های شناختی و فراشناختی
- تهیه فرم نیمه تجربی مهارت های شناختی و فراشناختی
- بررسی روائی محتوائی مقیاسهای فرم نیمه تجربی با استفاده از نظرخواهی از متخصصان
- اجرای فرم نیمه تجربی بر نمونه کوچکی از دانشجویان در مرحله مطالعه مقدماتی
- محاسبه ضرایب اعتبار، میانگین و انحراف استاندارد مقیاس ها
-محاسبه میانگین و انحراف استاندارد سوال ها
- اعمال اصلاح سوال ها در صورت لزوم
- تهیه فرم تجربی نهایی
- اجرای فرم تجربی نهایی بر نمونه اصلی
- محاسبه اعتبار مقیاس ها و کل تست
-محاسبه روائی تست مهارت های شناختی و فراشناختی
- مقایسه نمره های دختران و پسران دانشجو
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 12 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 6 |
پرسشنامه هوش هیجانی شات (SSRI)
این پرسشنامه توسط شات و همکاران در سال 1998 براساس الگوی اولیه هوشهیجانی مایر و سالووی، (1990) ساخته شد. این مقیاس شامل 32 جمله توصیفی مانند" هنگامی که من دارای خلق مثبت (مانند شادی )هستم. حل مشکلات برای من آسانتر است" می باشد، این مقیاس 3 مولقه دارد که عبارتند از:
1- مولفه تنظیم هیجان: شامل سوالهای:
13،14،16،17،20،23،26،27،30،31 میباشد.
2- مولفه ارزیابی از هیجان و بیان هیجان: شامل سوالهای:
3،4،9،10،11،15،18،19،22،25،29،33 میباشد.
3- مولفه بهره برداری از هیجان: شامل سوالهای:
1،2،5،6،7،8،12،21،24،28 میباشد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 11 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی (SRLS)
این مقیاس توسط زیمرمن و مارتینزپونز,(1988) ساخته شده است. مقیاس مذکور دارای 27 ماده است که 24 ماده اول، مربوط به راهبردهای چهاردهگانه یادگیری خودتنظیمی بوده و نمره کل فرد، حاصل جمع این 24 ماده است.این راهبردها شامل: خودارزشیابی، سازمان دادن و انتقال، هدفگذاری و برنامهریزی، یادداشتبرداری و خودکنترلی، جستجوی اطلاعات، سازماندهی محیط، خودپیامدی، مرورذهنی و حفظ کردن، جستجوی کمک از همسالان، جستجوی کمک از معلم، جستجوی کمک از بزرگسالان، مرور نکتهها، یادداشت و جزوات، مرور تکالیف درسی و امتحانات و مرور کردن کتابهای درسی میباشد.
شیوه نمره گذاری: نمرهگذاری این پرسشنامه بصورت مستقیم و لیکرت شامل گزینههای بندرت، گه گاهی، غالبا و اکثر اوقات است که به ترتیب نمرههای 1، 2، 3 و 4 را به خوداختصاص میدهند.