فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌ خانه شرکت کشت و صنعت گرگان (یک و یک)

گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌ خانه شرکت کشت و صنعت گرگان (یک و یک )در 67 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 496 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 67
گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌ خانه شرکت کشت و صنعت گرگان (یک و یک)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌ خانه شرکت کشت و صنعت گرگان (یک و یک )در 67 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه. 3

تاریخچه: 4

مشخصات کلی شرکت کشت و صنعت گرگان: 5

ساختار سازمانی شرکت کشت و صنعت گرگان: 5

طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام. 9

آمار کارکنان شرکت در سال‌های 77.78 به تفکیک... 11

نمودار تولید سالیانه شرکت از سال 1372 لغایت 1378. 12

خط تولید خلال نیمه سرخ و منجمد سیب‌زمینی (فرنج‌فرایز). 12

توضیحی مختصر درمورد سردخانه: 12

سیکل زیر صفر: 12

سیکل تبرید: 12

1) کمپرسور: 12

2) سپراتور: 12

3) کندانسور: 12

4) رسیبل: 12

5) اواپراتور: 12

6) شیرهای فشارشکن: 12

سیکل تونل انجماد: 12

سیکل بالای صفر: 12

اهداف کارآموزی.. 12

فصل اول.. 12

انواع محصولات و نحوه تولید آن در شرکت.. 12

فصل دوم. 12

تعاریف و آشنایی با اصطلاحات.. 12

فصل سوم. 12

سیستم تولید بخار (Steam Generation). 12

اجزاء مربوط به سیستم (System Components). 12

دیگ لوله آتشی (Fire tube): 12

دیگ بخار (Boilers): 12

بدنه اصلی دیگ: 12

وسایل جانبی: 12

محل و شرایط نصب دیگ: 12

سیستم هدایت سوخت: 12

آشنایی با آب و ناخالصی‌های آن (Introduction to water and to impurities): 12

مشکلات آب صنعتی (Industrial water problems): 12

منبع آب تغذیه: 12

شرایط آب تغذیه: 12

توضیح مختصری در مورد سختی‌گیرها: 12

خوردگی: 12

کنترل خوردگی: 12

1. انتخاب سوخت: 12

خوردگی ناشی از خاکستر سوخت مایع: 12

علل ایجاد عیوب در دیگ‌های بخار. 12

تشکیل رسوب: 12

لوله‌کشی عبور بخار: 12

دستورالعمل راه‌اندازی دیگ‌های بخار: 12

عملیاتی که باید در هر شیفت انجام گیرید (برنامه روزانه): 12

برنامه هفتگی دیگ‌های بخار: 12

برنامه ماهانه: 12

برنامه فصلی: 12

روش‌های تمیزکاری: 12

خاموش کردن دیگ برای مدتی کوتاه: 12

خاموش کردن دیگ برای مدتی طولانی: 12

عیوبی که ممکن است در سیتسم کار بوجود آید: 12

جدول شماره 1. 12

مقدمه

شرکت کشت و صنعت گرگان، یکی از واحدهای تولید گروه دشت مرغاب (یک و یک) می‌باشد. گروه تولیدی دشت مرغاب در واقع به عنوان بنیانگذار صنعت کنسروسازی با سابقه‌ای بر یک ربع قرن در ایران است که تولیدات آن با مارک (یک و یک) در داخل و خارج کشور توزیع می‌شد.

گروه تولیدی دشت مرغاب، با گستردگی در جنوب (شرکت دشت مرغاب) و شمال (شرکت کشت و صنعت گرگان) و غرب (شرکت ارومدشت ارومیه) به عنوان بزرگترین صنعت تبدیلی محصولات باغی و زراعی کشور مطرح می‌باشد و علاوه بر بخش صنعتی، موسسات و واحدهای کشاورزی نیز در زیرمجموعه آن مسئولیت تامین مواد اولیه مرا بر عهده دارند.
تاریخچه:

شرکت کشت و صنعت گرگان در تاریخ 21/12/1351 تاسیس و تحت شماره 340 در اداره ثبت اسناد گرگان به ثبت رسیده است و در تاریخ 7/12/1355 پروانه بهره‌برداری آن به شماره 395/40 به امضاء وزارت صنایع و کشاورزی وقت تحت عنوان کشت و صنعت صادر گردیده است و مرکز اصلی آن در گرگان و فعالیت اصلی آن بر اساس ماده 3 اساسنامه عبارت است از انجام کلیه عملیات مربوط به کشت و صنعت و انجام هرگونه فعالیت‌های مربوط به تولید، تبدیل و عرضه و فروش محصولات اصلی و فرعی و همچنین بهره‌برداری از سردخانه به ظرفیت سه هزار تن است.

این واحد در مجموعه گروه تولیدی دشت مرغاب (یک و یک) که قبل از انقلاب اسلامی متعلق به بخش خصوصی بود، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا سال 1366 در اختیار سازمان صنایع ملی قرار داشت و در حال حاضر سهامی عام می‌باشد.
مشخصات کلی شرکت کشت و صنعت گرگان:

موقعیت مکانی شرکت کشت و صنعت گرگان در مسیر جاده ارتباطی مازندران ، خراسان در شهرستان گرگان با مساحت 108265 متر مربع واقع شده است که کل مساحت زیر بنایی جهت ساختمان وتاسیسات تولید بالغ بر16700 متر مربع بوده که شامل بخشهای اداری، تولیدی، خدماتی، انبارهای سردخانه میباشد.

از جمله ویژگیهای منحصر به فرد شرکت کشت و صنعت گرگان در منطقه و حتی در سطح کشور وجود سردخانه هایی با ظرفیتی اسمی سه هزار تن است که در جوار سالنهایی تولیدی بوده و دارای 14 اطاق با ظرفیت 250و125 تن میباشد.

ظرفیت اسمی کشت و صنعت گرگان بالغ بر پانزده هزار تن در سال بوده که باتولید محصولات متنوع تا بیست و پنج نوع ‍را شامل می گردد،در فصول مختلف سال صورت می پذیرد.
ساختار سازمانی شرکت کشت و صنعت گرگان:

شرکت سهامی خاص کشت و صنعت گرگان از نظر سازطمانی از بخشهای زیر تشکیل شده است که در ادامه در خصوص هر بخش توضیحات مختصری به استحضار میرساند.

هیت مدیره:

تعداد اعضای هیت مدیره پنج نفر بوده که از میان اساتید دانشگاه، مدیران صنعتی و کارشناسان مالی و بانکی انتخواب شده اند.

مدیر عامل:

برابرقانون تجارت مدیریت اجرایی شرکت رابه عهده دارد و در حالی حاضر مدیر عامل وقت کارشناس ارشد صنایع غذایی میباشد واز نظر اجرایی مسولیت هماهنگی و راهبری سایر بخش ها را عهده دارد.

واحد داری:

این واحد امور مربوط به برنامه ریزی و ارائه خط منشی اجرایی امور ادارب و پر سنلی شرکت، نظارت بر اجرای قوانین و آئین نامه های پر سنلی و استخدام و غیزه ... را بعهده دارد.







واحد بازرگانی:

این واحد امور مربوط به برنامه ریزی ونظارت یر امور قسمتهای خرید های داخلی و خارجی و فروش محصولات، تدوین مقررات وروشهای کار در قسمت تحت سرپرستی و کنترل لازم جهت اجرای آنها بنحو مطلوب را بعهده دارد.

واحد امور مالی:

این احد علاوه برنامه برنامه ریزی و نظارت بر امور قسمتها به کنترل کلیه اسناد دریافتی و پرداختی و عملیات حسابداری مالی،تنظیم صورت حسابهای مالی وتنظیم بودجه را به عهده دارد.

واحد کشاورزی:

‍ شرکت کشت و صنعت گرگان در سطح حدود 147 هکتاراز ارضی کشاورزی منطقه گرگان و گنبد به صورت مستقیم اقدام به فعالیتهای کشاورزی با روش‌های مکانیزه و متد جدید کاشت، داشت و برداشت می‌نماید و از این طریق همه ساله مقداری از مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌نماید.

واحد انبارها:

با توجه به ضرورت و اهمیت نقش نگهداری در صنایع تبدیلی واحد انبارهای شرکت کشت و صنعت گرگان با مساحتی بالغ بر 7450 متر مربع و فضای سردخانه این به مساحت 2244 مترمربع به ارائه خدمات و تغذیه خطوط تولید و عرضه و تحویل محصولات ساخته شده بر شبکه وسیع پخش اقدام می‌نماید.

واحد کنترل کیفی:

به دلیل حساسیت بسیار زیاد مواد غذایی تبدیلی و توجه ویژه به کیفیت ظاهری و باطنی محصولات تولیدی و همچنین به منظور تحقق اهداف از پیش تعیین شده، در خصوص تولید محصول، درجه یک شرکت کشت و صنعت با بکارگیری نیروی مجرب و کارآزموده در واحد کنترل کیفی کلیه مراحل قبل، در جریان و تولید را با روش‌ها و دستگاه‌های جدید آزمایشگاهی کنترل و آزمایش نموده و بدین منظور تعداد 6 کارشناس در رشته‌های مهندسی صنایع غذایی میکروبیولوژی و کشاورزثی را به خدمت گرفته است. شایان ذکر است یکی از رموز موفقیت محصولات یک و یک و رضایت مشتری از این محصولات، توجه بسیار زیاد به امر کیفیت می‌باشد.

واحد تعمیر و نگهداری

این واحد به منظور سرویس‌دهی به واحد تولید، بکارگیری، تکنولوژی جدید و تعمیرات منظم و دوره‌ای با انجام برنامه‌های بازسازی سالانه و آماده‌سازی خطوط تولید در جهت افزایش ظرفیت و بقای فعالیت‌های فصلی تولید محصولات فعالیت می‌نماید.







واحد تولید

این واحد امور مربوط به تنظیم و ارائه برنامه تولید و نظارت بر اجرای عملیات طرح‌های توسعه و اصلاح خط تولید هماهنگی با واحدهای دیگر و تولید محصولات بر اساس برنامه پیش‌بینی شده را بر عهده دارد.

واحد تحقیق

این واحد در سال 1371، به عنوان یکی از بخش‌های اصلی ساختار شرکت کشت و صنعت گرگان به تصویب رسید و آنچه در فرآیند شکل‌گیری و ایجاد بخش حائز اهمیت می‌باشد، این است که ابتدا، اعتقاد و باور ظهور و فعالیت این واحد در قالب احساس نیاز شکل گرفت و پس از نمود بخشیدن به برخی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه از قبیل برنامه‌ریزی و اجرای برنامه بازسازی خطوط تولید، بنیه کارشناسی شرکت از طریق استخدام نیروهای متخصص، ارتقاء در سطح دانش فنی با استفاده لز تکنیک‌ها و روش‌های آموزشی و به فعل رساندن ایده‌های مربوط به محصول جدید، گنجاندن آن در برنامه پیش‌بینی تولید به ایجاد یا تاسیس این واحد اقدام گردید.



تعاریف و آشنایی با اصطلاحات

مواد اصلی تشکیل دهنده سوخت‌های مورد استفاده در دیگ‌ها چیست؟

مواد اصلی تشکیل دهنده کلیه سوخت‌های مورد استفاده برای دیگ‌ها، کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، گوگرد و در مورد زغال سنگ، عناصر غیرقابل احتراق به صورت خاکستر است.

BTU‌ چیست؟

BTU‌ مخفف یکای گرمای بریتانیا (british thermal unit‌) است. مقدار گرمایی که دمای یک پوند آب را به اندازه یک درجه فارنهایت بالا ببرد، یک BTU‌ است. مقدار گرمای لازم که دمای یک پوند آب را به یک درجه بالا می‌برد، در دماهای مختلف ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد، ولی تغییر بسیار جزئی است و ما معمولاً آن را یک BTU می‌گیریم.

گرما چیست؟

شکلی از انرژی که از جنبش مولکولی ناشی می‌شود. فرض می‌شود مولکول‌های هر ماده به طور پیوسته در جنبش‌اند و شدت گرما (یا دما) به سرعت لرزش مولکولی بستگی مستقیم دارد. در صورتی که آهنگ لرزشی جسمی افزایش یابد، دمای آن افزایش و در صورتی که آهنگ لرزشی کاهش یابد.

تابش چیست؟

تابش پخش گرما از جسم گرم به وسیله امواج اثیری با ماهیتی مشابه امواج نوری است. گرما تابشی، همچنان که از هوا می‌گذرد، آن را گرم نمی‌کند، ولی اجسام جامد که مانع تابش‌اند، آن را جذب یا منحرف می‌کنند. در کوزه دیگ و کلیه قسمت‌هایی که در معرض آتش‌اند، تابش مسقیم گرما داریم.

رسانش چیست؟

تمامی مولکول‌های یک جسم با یکدیگر سبب عبور گرما از میان جسم می‌شود. برای مثال اگر یک سر میله‌ای آهنی در معرض آتش قرار گیرد، در زمان کوتاهی سر دیگر آن در دست ماست، به سبب رسانش گرما از سر میله که گرم و سرخ شده است، داغ می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را در دست نگه داشت. در این حالت گرما از طریق یک رشته برخورد منتقل می‌شود. مولکول‌های گرم و تندرو به مولکول‌های سرد و کندرو برخورد کرده، آنها را سرعت می‌بخشند. بدین طریق گرما از دیواره‌های لوله و شبکه‌های دیگر عبور کرده، به آب انتقال می‌یابد.

همرفت چیست؟

انتقال گرما به وسیله جریان یافت را همرفت می‌نامند. آب درون دیگ بخار نیز به کمک جریان‌های همرفتی ناشی از جریان رو به بالای آب گرم سبک و در تماس با سطح داغ و جریان‌ رو به پایین آب سرد سنگین که در بالا قرار دارد، گرم می‌شود.

منظور از انبساط یا تراکم تک‌دما (ایزوترمال) چیست؟

منظور، انبساط یا تراکم گازی در دمای ثابت است، یعنی دما حین انبساط یا تراکم ثابت می‌ماند. این حالت هنگامی پدید می‌آید که تغییرات بر حسب قانون بویل صورت گیرد (قانون بویل بیان می‌کند که چنانچه دمای گازی ثابت باقی بماند، فشار مطلق گاز نسبت به حجم به طور معکوس تغییر خواهد کرد). عملاً هیچگاه انبساط یا تراکم تک‌دما رخ نمی‌دهد، حتی سیلندر کمپرسوری که با آب سرد می‌شود، نمی‌تواند گرما را با سرعت کافی دفع کند و بنابراین دمای هوا به هنگام تراکم به سرعت افزایش می‌یابد.

انبساط یا تراکم آدیاباتیک (بی‌دررو) چیست؟

به وضعیتی می‌گویند که دما در حین تراکم افزایش و در حین انبساط کاهش می‌یابد، بدون آنکه گرما از طریق دیواره‌های سیلندر تلف یا جذب شود. شرایط مذکور هرگز عملاً به طور دقیق تحقق نمی‌یابد، اگرچه در بعضی موتورهای گازسوز یا کمپرسورهای هوا، حالتی نسبتاً نزدیک به این وضعیت اتفاق می‌افتد.



سیستم تولید بخار (Steam Generation)

نیاز روزافزون به انرژی، اهمیت بخار و نقش آن به عنوان یک واسطه انتقال انرژی را محرز ساخته است. افزایش اخیر قیمت مواد نفتی و تهدید همیشگی، سبب کمبود این مواد لزوماً به استفاده بهتر از بخار و بالا بردن عملکرد کارایی آن در هر زمان گردیده است و از این رو پیشرفت مستمر در طراحی دیگ‌های مولد بخار و بالا بردن عملکرد خوب وسایل و تجهیزات فرعی و کمکی آن مدنظر قرار گرفته است، بازیافت روزافزون از گرمای تلف شده و آب مقطر برگشتی مخصوصاً به عنوان گامی پیشتاز از تولید مدنظر بوده است.

بهبودسازی مواد اولیه بطور کامل و پاک و تمیز نگه داشتن آب مقطر و آب تغذیه به دیگ بخار هنگام استفاده از مواد شیمیایی موجب کارآیی و انعطاف‌پذیری بهتری می‌شود که دست‌یابی به موارد فوق تحقق پیدا می‌نماید. بخش‌های زیر مربوط به مراحلی است که اشاره به افزایش بازدهی و بهبودسازی داخلی سیستم به بهترین روش می‌نماید.


بخار (Boilers):

دیگ بخار (مولد بخار) محفظه‌ای است که با تغذیه آب به درون آن به کمک یک منبع گرمایی، به طور پیوسته بخار تولید می‌کند در طرح‌های اولیه دیگ بخار، پوسته‌ای ساده یا یک لوله تغذیه و یک خروجی بخار بود که روی آن با آجر پوشیده می‌شود. سوخت در داخل پوشش دیگ جوشانده می‌شد و گرمای آزاد شده قبل از اینکه بیشتر آن به بیرون برود و تلف شود، از روی سطح پایینی پوسته (شبیه کتری) عبور داده می‌شد.

طراحان بزودی متوجه شدند که گرم کردم یک منبع بزرگ آب بازده کمی دارد و در نتیجه محصولات داغ احتراق را از میان لوله‌هایی که در پوسته دیگ قرار داشتند و آب آنها را احاطه کرده بود، عبور دادند. طرح لوله دود نه تنها سطح تماس ‌آب با گرما را افزایش داد؛ بلکه کمک کرد تا تشکیل بخار از آب توزیع یکنواخت‌تری پیدا کند، سپس دیگ‌هایی طراحی شد که در آنها آب از درون

لوله‌ها و آتش از بیرون آنها عبور می‌کرد. لوله‌های بیشتر و کوچکتر بازده بیشتری داشتند. مشخصات یک دیگ بخار خوب عبارتند از:

1. ساختمان ساده و محکم؛
2. مواد و ساخت بر اساس استانداردهای بالا؛
3. طرحی که گردش دائمی آب در دیگ را تضمین کند، در نتیجه توزیع گرما به طور یکنواخت در سرتاسر حجم آب انجام شود و قسمت‌های مختلف سطوح گرمایی را تا حد امکان در دمای یکسان نگه دارد؛
4. سطح زیاد گرمایی حدالامکان انتقال گرمای گازهای کوره به درون آب درون دیگ تضمین شود؛
5. کلیه قسمت‌های دیگ جهت تعمیر، بازرسی و تمیزکاری به راحتی قابل دسترسی باشند؛
6. فضای کافی برای احتراق، به طور کلی که گازها قبل از اینکه به دودکش برسند، کاملاً بسوزند؛
7. جای بزرگ برای بخار، به گونه‌ای که بخار آزادانه توانایی برخواستن از سطح آب را داشته باشد.

دیگ‌های بخار ساخت ماشین‌سازی اراک به ظرفیت‌های:

2470.3520.4400.100000.14000.16000.18000.22500.25000.30000.35000 پوند بر ساعت با فشار 250psi, 200psi, 150psi‌ از نوع فایرتیوپ (شعله درون لوله) می‌باشد که طبق استاندارد BS2790 به صورت یکسوخته (oil) و دو سوخته (gas-oil) طراحی و ساخته می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.