فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

گزارش کارآموزی حسابداری در سازمان آب و فاضلاب

گزارش کارآموزی حسابداری در سازمان آب و فاضلاب در 63 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی حسابداری
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 58 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 63
گزارش کارآموزی حسابداری در سازمان آب و فاضلاب

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی حسابداری در سازمان آب و فاضلاب در 63 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطا لب

عنوان صفحه

مقدمه 1

فصل اول : کلیات

اهداف تشکیل سازمان آب وفاضلاب 2

امورمالی سازمان آب وفاضلاب 3

سرفصلهای هزینه تشکیلاتی اداره کل 9

مثال مربوط به پرداخت هزینه توسط تنخواه گردان 11

فصل دوم : سیستم حسابداری

درآمدها 18

حقوق ودستمزد 19

مفهوم استخدام عمومی 20

حقوق ودستمزد سازمان آب وفاضلاب 26

حسابداری طرح 35

نحوه محا سبه استهلاک 39

فصل سوم: دارائی های ثابت

جریان عملیات هنگام تحصیل دارایی ها 50

نحوه کد گذاری وتعریف استقرار وتحویل گیرنده دارایی 55

صورت برداری پایان سال دارایی های ثابت 60

نحوه کد گذارایی اموال جزئی 64

فصل چهارم : نتیجه گیری

نتیجه گیری 65

ضمائم 66

منابع ومآخذ 67





مقدمه :



ازسال 1937میلادی که ((نظریه عمومی سیستمها )) توسط ((لودویک فون برتالنفی )) دانشمند برجسته اتریشی مطرح گردید واژه ((سیستم)) درصدرهمه مفاهیم جاری وتکیه کلامهای متداول قرار دارد.

این مفهوم درهمه رمینه های علوم رواج ریافته ورفته رفته در اصطلاحات فنی وحرفه ای ورسانه های همگانی نیز نفوذ کرده است.

از اواخر دهه 1960میلادی تغیرات وتحولات عمده ای در دانش حسابداری پدید آمده که مهمترین آنها نگرش به((حسابداری به عنوان یک سیسم اطلاعاتی ))است . درپی این تحولات یکی از رشته های تخصصی ایجاد شده در حسابداری ،طرح واجرای سیستمهای حسابداری می با شد.





((به نام خدا))

فصل اول:کلیات

موقعیت جغرافیایی منطقه گرگان و گنبد

منطقه گرگان و گنبد با وسعتی بیش از 22هزار کیلو متر مربع وبا بر گرفتن جلگه شرقی دریای خزر حدود 48% مساحت استان مازندران قدیم را شامل می گردد. شرایط اقلیمی از معتدل تا خشک و نیم خشک وبارندگی 800-250 میلیمتر در دشت وسیعی در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز واقع است این منطقه از شمال به ترکمنستان ، از جنوب به استان سمنان (رشته کوههای البرز) از غرب به دریای مازندران و شهرستان بهشر واز شرق به استان خراسان (کوههای بینالود و آلاداغ) محدود می شود. واقع شدن منطقه گرگان و گنبد در محدوده 3 حوزه مهم آبخیز رودخانه های گرگان رود –و قره سو اترک و سایر رودخانه هایی که به خلیج گرگان می ریزند این منقطه را به عنوان یکی از مناطق پر آب می سازد.



اهداف تشکیل سازمان آب وفاضلاب



1- سالمسازی اب مورد استفاده مردم درشهرهها .

2- تسویه کردن اب مورد استفاده مردم

امورمالی سازمان آب وفاضلاب استان‌گلستان

بخش اول آن بخش حسابداری جاری وبخش دوم رابخش حسابداری طرح‌تشکیل می‌دهد که براساس وظایف هریک ازآن به دوبخش به این دوقسمت تقسیم‌بندی شده است .



الف ـ بخش حسابداری جاری :

دراین بخش ازحسابداری آن قسمت ازکارها وهزینه‌ها حسابداری می‌شوندکه منافع آنی ندارند واین هزینه‌ها معمولاً به طورمتداول وهمیشگی وجوددارند . مثل هزینه‌های حقوق ، ایاب‌وذهاب . درهزینه‌های تشکیلاتی هم دربخش جاری حسابداری می‌شوندکه این بخش‌به دوقسمت زیرتقسیم می‌شوندکه عبارتند از :

1 ـ بخش حسابداری قراردادها .

2 ـ بخش حسابداری امورات جاری .

1 ـ بخش حسابداری قراردادها :

دراین بخش حسابداری مربوط به قراردادهایی است که سازمان آب وفاضلاب استان باطرف‌قرارداد خودقراردادمی‌بندد . که به صورت زیرقرارداد می‌بندد . اول هرسال درطی مناقصاتی که سازمان آب وفاضلاب برای انجام بعضی ازکارهای خودبرگزارمی‌کند . هرشخص یاشرکتی که دراین مناقصات کمترین قیمت راپیشنهادکند درمناقصه برنده می‌شود. مثلاً یکی ازمناقصاتی که سازمان آب وفاضلاب استان هرساله برگزارمی‌کندمناقصه برای حفر چاه است .که طبق شرایط اعلام‌شده هرشخصی که کمترین منابع را پیشنهادکند بااوقرارداد بسته می‌شود .

نمونه‌ای ازقراداد حفر چاه که بین دوطرف بسته می‌شودبه صورت زیرمی‌باشد :


بسمه تعالی

وزارت نیرو تاریخ :

سازمان آب وفاضلاب پیوست :

شماره : 12

این قرارداد بین سازمان آب وفاضلاب استان‌گلستان به نمایندگی آقای دکترهاشمی مدیرکل به عنوان کارفرما وآقای …………….. فرزند ………………. اهل وساکن …………….. به عنوان پیمانکارمنعقدمی‌گردد .

ماده 1 ) موضوع قرارداد :

حفریک حلقه چاه عمیق اب برای مصرف به عمق 300متردرمنطقه.... به آقای ....



ماده 2 ) مبلغ قرارداد :

مبلغ کل قرارداد 000/000/210ریال تعیین واعلام گردیده که به صورت اقساط پایان هرماه پس ازارائه صورت وضعیت توسط پیمانکار وتأیید کارفرما قابل پرداخت می‌باشد . بدیهی است مبلغ قرارداد پس ازکسرکسورات قانونی قابل پرداخت می‌باشد .



ماده 3 ) نحوه پرداخت :

پرداخت براساس کارکرد باتنظیم صورت وضعیت کارکرد وپس ازتأیید انجام کاروخدمات ارائه شده ازطرف کارفرما به صورت ماهیانه وپس ازکسرکسورات قانونی دروجه پیمانکار کارسازی خواهدشد .



ماده 4 ) مدت قرارداد :

مدت اجرای قرارداد 1/1/83 لغایت 29/12/83 به مدت یک سال می‌باشد .



ماده 5 ) شرایط قرارداد :

1)بعد از اتمامقرارداد مبلغی به عنوان حسن انجام کار پیش کارفرما باقی میماند به مدت 3ماه.



2) پیمانکار متعهد به پرداخت کلیه کسور ات قانونی اعم ازمالیات ، بیع وغیره می‌باشد . ودرهرحال مسئولیت عدم اجرای قوانین مذکور توجه کارفرمانخواهدبود

5 ) درصورتیکه پیمانکار به هرعلتی نتواند پروژه را به موقع تحویل دهد روزی مبلغ 260000ریال جریمه دیرکرد باید به کارفرما پرداخت کند.

3 ) هرگاه پیمانکار دراجرای تعهدات خودقصورنماید یابروز خساراتی ازناحیه‌اووارد گردد ملزم به جبران آن می‌باشد . ودرصورت استنکاف ازپرداخت خسارت کارفرما حق داردبراساس نظرواعلام کارشناس سازمان آب وفاضلاب گلستان هزینه‌های لازم را ازمبلغ کل قرارداد کسرنماید . ضمناً تعیین اینکه آیاپیمانکار درانجام تعهدات قصورنموده یاخیر ، درصلاحیت کارفرمامی‌باشد . وپیمانکار ازاین حیث ادعا یا اعتراض نخواهدداشت .

ماده 6 ) تضمینات قرارداد :

پیمانکار جهت ارائه وانجام تعهدات خودمبلغی معادل 000/120 ریال دروجه سازمان آب وفاضلاب استان‌گلستان ومبلغ مذکور تاپایان قرارداد نزد سازمان آب وفاضلاب گلستان باقی خواهدماند وپیمانکار ضمن عقد خارج لازم به سازمان آب وفاضلاب گلستان وکالت داده که درصورت تشخیص بروز خسارت ازناحیه پیمانکار ازمحل چک مذکور خسارت خودراتأمین نماید .





r= نرخ استهلاک برای یک واحد تولید

C= بهای تمام شده دارایی

S= ارزش اسقاط دارایی

n= تعداد واحد‌های کار برآوردی تولیدی طی عمر مفید

تعداد واحدی‌های محصول تولید شده در طی دوره rx = هزینه استهلاک یک دوره کاربرد این روش هنگامی نتیجه مطلوب می‌دهد که:

1ـ میزان تولید واقعی را بتوان اندازه‌گیری کرد.

2ـ قدرت و میزان تولید یک دارایی را در طول عمر مفید آن بتوان با دقت قابل قبولی بر‌آورد نمود.

3ـ کهنگی و نابابی ناشی از پیشرفتهای تکنولوژی عامل مهمی در استهلاک نباشد.

در روش و میزان تولید، همانند روش ساعات کارکرد، هزینه استهلاک هر دوره متغیر ولی مبلغی که بابت استهلاک به هر واحد محصول سرشکن می‌شود ثابت است. گاهی روش تعداد تولید را تعدیل نموده و به سال تبدیل می‌کنند. بدین صورت که بر حسب حجم تولید محصول در واحد تولیدی در سال در صورتی که حجم ثابتی تولید شود و مقدار تولید را تبدیل به سال می‌نمایند.

در این روش اگر میزان تولید ثابت بماند، استهلاک اثری همانند روش خط مستقیم خواهد داشت، استفاده از این روش وقتی بهترین نتیجه را می‌دهد که عمر مال به میزان فعالیت تولیدی آن بستگی داشته باشد.

پ: روشهای نزولی استهلاک ـ (روشهای شتابدار استهلاک):

این روشها مبتنی بر استهلاک بیشتر در سالهای اول عمر دارایی و کاهش تدریجی آن در سالهای بعدی است. به این تعبیر که هر چه پیش می‌رویم از مبلغی که به حساب هزینه منظور می‌شود کاسته می‌شود. این روشها عبارتند از:

1ـ روش مجموع سنوات

2ـ روش روش مانده نزولی یا استهلاک بر اساس درصدی از ارزش دفتری در هر دورة مالی.

روشهای شتابدار، بر این فرض مبتنی است که کارآیی دارایی نو بیش از کهنه آن است یعنی در واقع بهره‌برداری از خدمات بالقوه اقتصادی یک دارایی در سالهای اول زیادتر از سالهای بعد می‌باشد. بنابراین، به لحاظ رعایت اصل تطابق در‌آمد و هزینه در سالهای اول استفاده از دارایی که کار‌آیی، بیشتر و هزینه نگهداری کمتر و طبعاً در‌آمد بالاتر است هزینه استهلاک بیشتری به حساب منظور می‌شود، و به بیان دیگر، نوعی شتاب در استهلاک در سالهای اول عمر دارایی بوجود می‌آید.

روش مجموع سنوات:

در این روش تعداد سالهای عمر مفید را با هم جمع کرده و در مخرج کسر قرار می‌دهند و صورت کسر را باقیماندة عمر مفید دارایی در هر سال تشکیل می‌دهد یا به عبارت دیگر صورت کسر در هر سال به ترتیب معکوس قلمداد می‌شود.

برای یک دارایی که عمر مفید آن 5 سال است به صورت زیر حساب می‌شود:

مخرج کسر: 15=5+4+3+2+1

صورت کسر: 1و2و3و4و5

برای سال اول: و برای سال سوم بهای قابل استهلاک دارایی به حساب هزینه منظور می‌شود.

فرمول ریاضی محاسبه استهلاک به روش مجموع سنوات به صورت زیر است:



D= هزینه استهلاک

C = بهای تمام شده دارایی

S = ارزش اسقاز دارایی

n= تعداد سالهای عمر مفید

d= سال مورد محاسبه

= و مجموع سنوات = V

کاربرد این روش وقتی نتیجه مطلوب می‌دهد که بهره‌برداری از خدمات بالقوه ، اقتصادی دارایی در سالهای اول، بیشتر از سالهای دیگر بر‌آورد شده باشد یعنی از سالهای آخر عمر دارایی، کار‌ایی و در‌آمد حاصل از آن کاهش می‌یابد و یا این که هزینه تعمیر و نگهداشت با گذشت زمان افزایش قابل توجهی پیدا کند.



روش مانده نزولی:

روش مانده نزولی که آن را به اختصار روش نزولی و همچنین روش استهلاک بر اساس ارزش دفتری هم نامیده‌اند به این طریق محاسبه می‌شود که نرخی ثابت را در طول عمر دارایی در ارزش دفتری آن (بهای تمام شده منهای استهلاک انباشته) ضرب می‌کنند تا هزینه استهلاک دوره مورد نظر به دست آید.

این روش در قانون مالیاتهای مستقیم ایران به رسمیت پذیرفته شده است. به این ترتیب که در ماده 150 قانون ، مقرر گردیده است که هر جا در آئین نامه استهلاکات، نرخی برای اقلام دارایی ذکر شده باشد، از این روش می‌باید استفاده شود و در غیر این صورت، روش خط مستقیم که برای آن، سالهای عمر دارایی قلمداد شده است قابل استفاده می‌باشد.

فرمولهای محاسبه استهلاک به روش نزولی به شرح ذیل استفاده می‌شود:

نرخ × (استهلاک انباشته تا پایان دوره قبل – بهای تمام شده)= استهلاک سال مورد نظر


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.