فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

بررسی تاثیر بازی درمانی در درمان کودکان بیش فعال حدود سنی 7 ساله شهرستان ابهر

هدف از تحقیق حاضر بررسى بازى درمانى و درمان کودکان بیش فعال حدود سنى 7 ساله شهرستان ابهر است که فرضیه عنوان شده در تحقیق حاضر عبارت است از اینکه بازى درمانى در درمان کودکان بیش فعال تاْثیر داردجامعه مورد پژوهش حاضر دانش آموزان حدود سنى 7 ساله شهرستان ابهر تشکیل داده که 24 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند که مشکل بیش فعالى‌دارند و بازى درمانى
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 100 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 85
بررسی تاثیر بازی درمانی در درمان کودکان بیش فعال حدود سنی 7 ساله شهرستان ابهر

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست

مطالب صفحه

چکیده 1

فصل اول : کلیات تحقیق 2

مقدمه 3

بیان مسئله 4

اهمیت و ضرورت تحقیق 5

اهداف تحقیق 6

فرضیه تحقیق 7

تعاریف عملیاتی و نظری و واژه ها و مفاهیم 7

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق 9

تعریف بازی 10

بازی آزادانه انتخاب میشود 14

مراحل متفاوت بازی کودکان 15

بازی های نمایشی 16

پیشرفت ذهنی در بازی 17

عوامل موثر در بازی 18

ویژگی های فردی 19

هوش 22

محیط 24

عامل تغذیه و بهداشت 25

کاربرد بازی در درمان 26

بازی درمانی چیست 31

بازی درمانگر کیست ؟ 33

اتاق بازی درمانی 37

شاخصه های یک اتاق بازی درمانی عبارتست از 37

وسایل اتاق بازی درمانی 38

نمونه هایی از بازی های آموزشی بر اساس نظریه (گانیه ) 40

بازی آشنایی با اعضاء بدن 41

بازی اسم من چیست ؟ 43

بازی عمو زنجیر باف 44

تابلو سازی 45

بازی توپ و سبد 46

بازی و رشد جسمانی 51

بازی و رشد اجتماعی 52

طبقه بندی بازی از دیدگاه پیاژه 53

انواع بازی درمانی 54

شیوع بیش فعالی 57

انواع بیش فعالی 58

نوع ترکیبی 60

درمان 61

راهنمایی هایی برای آموزگاران 62

فصل سوم : روش تحقیق 64

جامع مورد تحقیق 65

روش نمونه گیری 65

ابزار اندازه گیری در تحقیق 66

روش آماری 67

روش تحقیق 67

فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها 68

مقدمه فصل چهارم 69

جدول 1-4 نمرات خام آزمودنی ها 70

فرمول 71

جدول 2-4 مقایسه بازی درمانی 72

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 73

بحث و نتیجه گیری 74

پیشنهادات 76

محدودیت ها 77

منابع و ماخذ 78

چکیده:

هدف از تحقیق حاضر بررسى بازى درمانى و درمان کودکان بیش فعال حدود سنى 7 ساله شهرستان ابهر است که فرضیه عنوان شده در تحقیق حاضر عبارت است از اینکه بازى درمانى در درمان کودکان بیش فعال تاْثیر دارد.جامعه مورد پژوهش حاضر دانش آموزان حدود سنى 7 ساله شهرستان ابهر تشکیل داده که 24 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند که مشکل بیش فعالى‌دارند و بازى درمانى مثل بازى پازل یا ساختن خانه هاى سازمانى و وسایل بازى دیگر مورد آزمون قرار گرفته اند که از این دانش آموزان که بصورت تصادفى انتخاب شده اند میتوان گفت که بازى درمانى‌تاْثیر بسزایى در درمان بیش فعالى دارد به علت اینکه F بدست آمده برابر 367/12 از جدول 671/5 با درجه آزادى 22 در سطح مفى‌دارى 05/0 بزرگتر است پس میتوان گفت که فرض سفر رد شده است و بازى‌درمانى در درمان کودکان بیش فعال نقش بسزایى دارد.

«فصل اول»

کلیات تحقیق

مقدمه:

موضوع کودکان بیش فعال در این مبحث بیشتر خلاقیت رشد قواى ذهنى‌،هوش،و واکنشهاى حرکتى کودکان و نوجوانان و روشهاى تربیتى و آموزشى آنهاست که از نظر یک روانپزشک یا مشاور راهنمایى حائذ اهمیت است،اگرچه جنبه هاى تخصصى روانپزشکى مورد نظر نیست ولى‌در ضمن بحث سعى ‌خواهد شد علائمى از این اختلالات بطور خلاصه بیان شود و بطور کلى دستگاه عصبى کودک به درجه رشد و کمال بزرگسالان نرسیده و چون رشد ادامه دارد و به عبارت دیگر در حال تغییر و تحول است،لذا رفتار نیز به همین منوال در تحول خواهد بود. در کودکان بیش فعال همان طور که از اسمش پیداست،واکنشها و ویژگیهاى‌خاص دارند و چون کودک رشد فکرى و حرکتى بالایى با حرکات و رفتار خود نشان میدهد،لذه نمیتواند به رفتارهاى خود کنترل داشته باشد و یا اگر عمل خلافى‌از او سر بزند بى‌تفاوت از او عبور میکند.کودکان در مقابل فشارات زندگى،واکنشهاى نسبتاً سریع نشان میدهند و به همان سرعت هم وقتى فشارهاى زندگى از بین برود،بهبود میابند.از آنجاکه وابسته و متکى‌به دیگران هستند و در واقع از نظر شخصیتى‌هم در حد متعادل هستند،لذا در مقابل فشار و ناراحتى تنها کارى‌که انجام میدهند نشان دادن حرکات مختلف از خود هستند و بطورى میتوان گفت که اصلاً نمیتوانند رفتار و اعمال خود را کنترل کنند.پس اینگونه اختلالات حرکتى در کودک وسیله قدرت بیان است و اگر کودک سن کمترى داشته،در ارتباط با بزرگسالان بیشتر در زحمت بوده است.بطور خلاصه قدرت بیانى‌و حرکتى و زبانى‌کودک در کودکان بیش فعال ممکن است ناشى‌از احساساتى مثل ترس و اضظراب و احساس محدودیت و شکست باشد و این موارد باعث اختلالات دیگرى از جمله؛امتناع از رفتن به مدرسه و بهانه گیرى‌شود.

در روانشناسى‌کودکان،کودکان بیش فعال اختلالات ناشى‌از نارسایى در حفظ تعادل اعضاء و رفتار و حرکات در بین کودکان است و آموزش هاى حرکتى و رفتارى براى این دسته از کودکان لازم است تا بتوانند به حد متعادل،از خود رفتارهایى‌را نشان دهند.لغت بیش فعال اصولاً یک اصطلاح آموزشى است و به عهده مریبان آموزش و پرورش و مشاوران راهنمایى است که در زمره اولین کسانى هستند که با مشاوره رفتارى میتوانند رفتار و حرکات کودکان را مورد بررسى قرار داده و با آنها به حل این رفتار بپردازند.(میلانى فر 1385).

بیان مسئله

تاکنون اصطلاحات و اسامى‌زیادى‌براى این نوع کودکان بکار رفته و میرود.یکى از اصطلاحاتى که هنوز رایج است،کودکان بیش فعال است که بیشتر جنبه حرکتى و رفتارى داشته و به اختلالات . نابهنجاریهاى عصبى و روانى بستگى‌ندارد.اصطلاح بیش فعال قدرى جدیدتر بوده و بنابر توصیه کنگره بین المللى روانپزشکى پاریس از سال 1960 به جاى اصطلاح کودکان غیر عادى و شیطان،بیش فعال بکار رفت.اصطلاحات بیش فعال به این دلیل گسترده تر شده که به اختلالات حرکتى در رفتار کودکان که ممکن بود به واکنشهایى‌منجر شود که در برابر محیط نامناسب از خود نشان دهد یا اصطلاح بیش فعال که هرآن ممکن است کودک با حرکاتى که انجام دهد مشکلات خطرناک دیگرى‌را پیش رو آورد و حرکات نا متعادل و نا همخوان در کنار همدیگر یکى از خصوصیات این کودکان است که تمام این مسائل چه مشکلات خانوادگى و یا نوع رفتار والدین با فرزندان بستگى دارد ولى‌مسئله اى‌که میتوان این بیش فعالى‌را در کودکان کاهش داد مواردى مثل بازى‌کنترل رفتار و حرکات کودکان و همینطور آموزش دادن است که با روشهاى جدید و مدرن در کاهش حرکات و رفتار این کودکان نقش بسزایى میتوان داشت.سرگرم کردن کودک با کارهایى‌مثل درست کردن پازل و یا نقاشى،خود میتواند حرکات او را کنترل کند و باعث شکوفایى حس هاى‌دیگر کودک شود.

سوال مسئله:آیا بازى‌درمانى در درمان بیش فعالى‌کودکان تاْثیر دارد؟

اهمیت و ضرورت تحقیق

مسئله کودکان بیش فعال یا به اصطلاح کودکان پر جنب و جوش از لحاظ رشد قواى‌حرکتى موضوع تازه و جدیدى نیست،بلکه در هر دوره و زمان افرادى در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعالیتهاى ذهنى در حد طبیعى نبودند،بخصوص از روزى که بشر زندگى اجتماعى را شروع کرده،موضوع کسانى که به عللى‌قادر نبوده اند خود را با اجتماع هماهنگ سازند مطرح بوده است.اجتماع براى مصلحت،تعصب یا سالم سازى‌بعضى‌از این افراد را تحمل کرده،عده اى‌را محبوس میساخت یا به مرگ محکوم مینمود.از مجموعه مدارک بدست آمده چنین استنباط میشود که تا قرن هجدهم این افراد مورد توجه اطراف نبوده و حتى پزشکان از پذیرفتن و درمان آنان خوددارى میکردند،اگرچه بعدها مشخص شده است که این کودکان بیش فعال ممکن است به علت مشکلاتى در خانواده و یا عدم توجه والدین(پدر و مادر)بوده،این کودکان باعث وجود این مشکل شده اند و همینطور عدم توجه والدین به رفتارهاى کودک و حرکات آن در اوایل سنین کودکى مى‌توانست کودک را به اوج مشکل نرساند که امید است با ارائه اینگونه تحقیقات بتوانیم شیوه هاى‌مناسب جهت حل این مشکلات را پیدا کنیم و همینطور بتوانیم راههاى درست و مناسب جهت کاهش بیش فعالى‌کودکان را در سنین مختلف اجرا کرده تا کودکان هم بتوانند با رفتار متعادل در جامعه حضور پیدا کنند.

اهداف تحقیق

هدف از تحقیق حاضر اینست که آیا بازى‌درمانى در درمان کودکان بیش فعال نقش مؤثرى دارد یا نه،اینکه آیا بازى کردن با کودکان و نشاندن آنها بعلت بازى با چیزى و یا کسى در حرکات و خلاقیت آن نقش مؤثرى خواهد داشت یا نه؟،و همین بیان این مطلب که بازى در شخصیت سازى و رشد کودک تاْثیر فراوان دارد.بازى وسیله کسب تجربه هاى پر ارزشى است که کودکان در خلال آن از جهت احساسى‌،اجتماعى و روانى‌ رشد میکنند و این که الگوهاى رفتارى آنان در بازى شکل میگیرد و این الگوها در سراسر عمر کودک سرمشقى مفید براى او خواهد شد.کودک به مرور بازى،الگوهاى بیشمار و در هم پیچیده و ظریف زندگى آدمى‌ را در مى‌ یابد و آن را تجربه و تمرین میکند و رابطه میان این الگوها را میبیند تا آنها را فرا گیرد.و یکى از راههاى‌ این تحقیق،استفاده از بازى‌ درمانى براى درمان کودک است تا بتوان مشکلات رفتارى کودکان را شناخت.

فرضیه تحقیق

1-بازى درمانى‌ در بین کودکان بیش فعال نقش مؤثرى دارد.

تعاریف عملیاتى‌ و نظرى‌ و واژه ها و مفاهیم

بازى‌درمانى:هر نوع فعالیتى که توسط کودکان به منظور تفریح انجام گیرد،بازى‌نامیده میشود و بازى عبارتست از فعالیتى‌ که افراد با میل و رغبت در اوقات فراغت انجام میدهند که بازى‌ درمانى‌ هم مفهومى است که روانشناس براى‌ حل مشکل خود از فعالیتهاى کودک با میل و رغبت میتواند انجام دهد استفاده میکند تا مشکلات حرکتى و رفتارى را بتواند تحت کنترل قرار دهد.(میلانى‌فر 1385).

بازى‌درمانى‌ روشى است که بوسیله آن ابزارهاى طبیعى‌ بیان حالت کودک است یعنى بازى‌ به عنوان مقصد درمانى وى بکار گرفته میشود تا به کودک کمک کند فشارهاى احساسى‌ خویش را تحت کنترل قرار دهد.(اینترنت)

بیش فعالى:به حالتى دلالت میکند که در آن کودک به نحو مفرط و بیش از اندازه فعال و پر جنب و جوش است.تحریک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها بلکه اطرافیان،همکلاسیها،اولیاى مدرسه را دچار مشکل میکند.از هر 100 کودک، 5 کودک میتواند به بیش فعالى‌ مبتلا شود.پسران 3 برابر بیشتر از دختران در معرض ابتلا هستند. اغلب این مشکلات قبل از 7 سالگى‌ آغاز میشود و ممکن است والدین تا وقتى که فرزندانشان بزرگتر شده متوجه مشکل او نگردند.علائم بیش فعالى عبارتند از:مشکل در توجه،فعالیت بیش از حد،انجام عمل قبل از فکر کردن و حرکات تکانشى‌ مانند بالا و پایین پریدن بیش از اندازه.(اینترنت)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.