فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تکنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در کشورهای مختلف جهان بود به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب کشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید از این روع صاحبنظران و کارورزان مدیریت آموزشی ، به مطالعه و توضیح واقعیتهای سازمانهای آموزشی پرداختند آنها برای پاسخگویی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 143 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 96
شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 3

فصل اول: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن 8

آشنایی با مفهوم سیستم 8

سیستم های باز و کارکردهای آن 9

سیستم های بسته و کارکردهای آن 10

آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن 10

شناسایی سبکها مدیریتی 12

فصل دوم: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و کارکردهای آن

شناسایی مفهوم آموزش و انواع آن 18

آموزشهای رسمی و غیر رسمی سازمان نیافته 19

ویژگیهای آموزش های فنی و حرفه ای 20

نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در نظام آموزشی کشور 21

مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن 22

جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفه ای 23

اصول مدیریت آموزش و کارکردهای آن 23

فصل سوم: توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های موسسات کارآموزی

ویژگیها، قوانین و مقررات تاسیس

28

فرآیند اخذ مجوز تأسیس آموزشگاهها 29

اصول اجرای مقررات و آین نامه های تأسیس آموزشگاهها 32

آشنایی با مسایل و مسئولیتهای حقوقی مدیریت آموزشگاه 31

فصل چهارم: توانایی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها 36

شناسایی دوره های آموزشی قابل اجرا در آموزشگاهها 36

شناسایی اصول تشخیص و انتخاب کادر آموزشی آموزشگاه 37

شناسایی فرآیند برنامه ریزی آموزشی استاندارد مهارت 37

شناسایی اصول تدوین اهداف کلی و جزیی دورة آموزش 39

شناسایی اصول تحلیل محتوای دوره آموزشی 40

شناسایی اصول تأمین امکانات آموزشی 41

شناسایی اصول مدیریت بر اجرای دوره های آموزشی 41

فصل پنجم: توانایی ارزشیابی از دوره های آموزشی 44

شناسایی مفهوم ارزشیابی آموزشی و روش های آن 45

شناسایی اصول ارزشیابی جامع و فراگیر 46

شناسایی اصول ارزشیابی در اثر بخش آموزشی 49

فصل ششم: توانایی تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاه 52

شناسایی پایة اساسی آیین نگارش 52

شناسایی مقررات مکاتبات اداری 54

شناسایی اصول استناد به قوانین و مقررات در مکاتبات اداری 55

شناسایی اصول تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاهها 56

فصل هفتم : توانایی برقراری روابط انسانی 60

شناسایی مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهندة آن 60

شناسایی عوامل مؤثر ارتباطی 61

شناسایی موانع ارتباطی 63

آشنایی با اصول روانشناسی عمومی 64

آشنایی با جامعه شناسی عمومی 65

شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 67

شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 70

فصل هشتم: توانایی نظارت بر امور مالی آموزشگاه 70

آشنایی با اصول مقدمات حسابداری عمومی 70

آشنایی با مراکز مالی و اداری مرتبط با آموزشگاه 73

شناسایی تعرفه های آموزشی آموزشگاهها 74

شناسایی درآمد و هزینه های آموزشگاه 74

فصل نهم: توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت کار 78

آشنایی با حوادث شغلی، علل بروز آن بهداشت محیط کار 78

اشنایی با وسایل ایمنی و بهداشت کار و کاربرد آنها 80

شناسایی اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی و بهداشت کار 82

آشنایی با عوارض جانی و اصول انجام کمکهای اولیه 83

اشنایی با آتش سوزی و اصول انجام آتش نشان 84

مقدمه

قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تکنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در کشورهای مختلف جهان بود. به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب کشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید. از این روع صاحبنظران و کارورزان مدیریت آموزشی ، به مطالعه و توضیح واقعیتهای سازمانهای آموزشی پرداختند. آنها برای پاسخگویی به مسایل و مشکلات این سازمانهاع ابتدا به دانشها، مهارتها و تجربه های مدیریت در سازمانهای دیگر متوسل شدند؛ روشها و قواعد کار و فعالیت آنها را اقتباس کردند، مفاهیم ، اصول و نظریه های عموی مدیریت را مورد استفاده قرار دادند، و سپس بر اثر گسترش هدفها و وظایف نظامهای آموزشی و پیچیده تر شدن مدیریت آنها از راه مطالعة واقعیتها و رویدادهای ویژه محیطهای آموزشی ، به مفهوم آفرینی و نظریه پردازی در قلمرو خاص مدیریت آموزشی پرداختند.

فصل اول

توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن:

- آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های باز و بسته و کارکردهای آن

- آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمان های رسمی و غیر رسمی

- شناسایی سبک های مدیریتی، آشنایی با اصول مدیریت و کاربرد

مفهوم مدیریت

مدیریت فن هنر قدیمی است که در گذشته های دور، عمدتاً به وسیله سلاطین ، وزیران، روحانیون و فرماندهان نظامی، و در گذشته های نزدیک ، توسط مدیران تجاری و دولتی به کار می آمد. ولی امروزه، تقریباً در همة امور زندگی اجتماعی به کار می آید. چون هر کسی ، در برخی از مراحل زندگی روزمرة خود مدیریت می کند چیزی دربارة مدیریت می داند، ولی غالباً آن را به درستی به کار نمی بندد. برای شروع بحث دربارة مدیریت یعنی ، قلمرویی که هر یک از ما ، حداقل به عنوان یک غیرحرفه ای با آن سروکار داریم، لازم است آن را تعریف کنیم. ولی تعریفی از مدیریت که قابل قبول آن باشد در دست نیست صاحبنظران با هدفها و سوگیریهای مختلف ، تعریف های گوناگونی ارائه کرده اند.

* هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران (فالت 1924)

* فراگردهماهنگ سازی فعالیتهای فردی و گروهی برای تحقق هدفهای گروهی (دافلی و همکاران ، 1971)

*ایجاد محیطی مؤثر برای افرادی که در گروههای رسمی سازمانی فعالیت می کنند (کنترواودانل ، 1972)

*کارکردن با و به وسیله افراد و گروهها، برای تحقق و هدفهای سازمانی (هرسی و بلانچارد، 1972)

* هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدفها (کاست و رزنزویگ ، 1974)

* فراگرد تصمیم گیری و برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و کنترل منابع انسانی ، مالی ، مادی و

مفهوم سیستم:

اصولاً ، در ارتباط با پدیده ای دو نوع نگرش وجود دارد:

الف) نگرش تجزیه گرایا مکانیسمی

این نگرش مطابق لا اندیشه فلاسفه یونان باستان است. به این صورت که هر پدیده ای را به زیر مجموعه های آن و اجزاء خرد تقسیم نموده تا با مطالعه رفتاری هر قسمت، رفتار پدیده ای اصلی مورد بررسی قرر گیرد. رنه دکارت از بنیانگذاران این نظریه می باشد و اصول کلی مورد تأیید وی برای برخورد با هر پدیده ای بدین شرح است:

* تنها مواردی قابل پذیرش است که حقیقت آن مشخص شده باشد.

* روند بررسی اجزا و زیر مجموعه ها، از ساده ترین عناصر تا پیچیده تر آن می باشد.

* در تمام مراحل بررسی و مطالعه، نظم در پرداختن به آن اهمیت دارد.

* حتی الامکان هر مسئله ای به اجزاء و عناصر کوچکتر تجزیه گردد.

ب) نگرش کل گرا یا سیستمی: این نوع نگرش نیز واجد ریشه باستانی می باشد و غالباً در ممالک چین ، یونان و ایران باستان مطرح بوده است. به طور کلی ویژگی این نوع نگرش بر عکس نگرش قبلی است. به طوریکه رفتار کلی مجموعه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و سپس با توجه به اینکه هر جزء آن دارای ماهیت و وظیفه ای مشخص در مجموعه می باشد، اثر گذاری و اثر پذیری هر یک بررسی می شود.

آمادگی ذهنی و انعطاف پذیری فکری از جمله پارامترهای اصلی نگرش سیستمی است. به این صورت که در چارچوب تفکر سیستمی، عدم محوریت عادات و اندیشه های آشنا و انعطاف پذیری در برابر اندیشه های جدید و توجه روابط متقابل اجزاء سیستم ، دارای اهمیت زیادی می باشد

واژة متقابل ، ریشه یونانی داشته و عبارت است از منظومه ای از عناصر و اجزایی که با هم ارتباط و کنش و واکنش متقابل داشته، کل واحدی را به وجود می آورد. این تعریف ، پدیده های بی شماری از جهان هستی را فرا می گیرد. هر سیستمی دارای حد و مرزی است که آن را از محیط یا پیرامونش متمایز و با آن مرتبط می سازد. می توان گفت حد و مرز سیستم، نقاطی است که فراتر از آن ویژگیهای خاص سیستم ، دیگر قابل تشخیص نیستند. حدود یک ساعت مچی یا هر سیستم مکانیکی دیگر مشخص است، پوست بدن ، حد و مرز آن با محیط است، ولی حدود سیستمهایی مثل یک گروه اجتماعی یا یک سازمان ، نا محسوس است. تعریف حد و مرز سیستم، از لحاظ تشخیص و شناسایی آن اهمیت دارد. حدود بعضی سیستمها، نسبتاً نفوذپذیر و برخی دیگر ، نفوذ ناپذیر است. بر مبنای این خاصیت ، می توان آن را به سیستمهای نسبتاً باز و بسته تقسیم کرد.

سیستم های باز و کارکرد آنها

سیستمهای باز دارای ویژگیهای برعکس سیستم بسته می باشند و شرایط رشد، تبادلات مستمر بین اجزاء درونی و محیط بیرونی ، میل به وقوع نظم و هماهنگی و پیچیدگی های روابط از مشخصه های مهم این سیستم است. معمولاً در سیستمهای باز، داده های ورودی تغییر شکل می یابند و به خارج سیستم جریان می یابند مجموع مراحل تغییر شکل را فرآیند می گویند. غالباً در سیستمهای باز، موارد خروجی سیستم مجدداً با ویژگی های متفاوتی وارد سیستم (ورودی) می شوند. این تبادلات و رفت و برگشت را که به تعادل سیستمی منتهی می شود را چرخه سیستمی می نامند.

سیستم های بسته و کارکرد آنها

ویژگی اصلی این سیستم ، عدم وجود ارتباط پیوند با محیط پیرامونش است. در این سیستم، کلیه فعالیتها به روابط متقابل اجزاء آن مربوط می شود و در واقع مشخصه سیستم بسته ، گرایش به تعادل ایستا و رکود نسبت به محیط بیرون است. البته این پارامترها از لحاظ نظری واجد توجیه است. زیرا نمی توان نبود هیچ گونه تأثیر و نفوذ عوامل خارجی و تبادلات متقابل با آن را در محیط های واقعی متصور بود به دلیل میزان ناچیز و موردی آن منظور نمی شود. سیستم بسته فاقد قابلیت رشد است و در طول فعالیت درونی بین اعضاء و اجزای خود به مرور به سمت کاستی و نهایتاً رکود و تعادل ایستا می رود. بسیاری از سیستم های فیزیکی و شیمیایی مشتمل بر تعریف سیستم بسته می باشد.

آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن

سازمان هنگامی پدید می آید که عده ای از افراد هدف مشترکی داشته باشند بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مایل باشند که برای نیل به آن هدف، همکاری نمایند. بنابر این ، هدف یا فعالیتی که تحقق آن خارج از توان فردی و مستلزم همکاری افراد انسانی باشد، نیاز به سازمان را به وجود می آورد. به طور کلی نظام همکاری میان افراد در صورتی که به اقتضای شرایط زندگی اجتماعی و به طور خود جوش پدید آید سازمان اجتماعی و در صورتی که از روی قصد و هدف آگاهانه به وجود آید سازمان رسمی نامیده می شود. در هر صورت وقتی که افراد انسانی در جهت هدف مشترکی فعالیت می کنند، الزاماً تا اندازه زیادی از خواستها و هدفهای فردی صرفنظر کرده تابع خواست و هدف سازمان می شوند. از این رو، هماهنگ سازی فعالیتهای افراد و هدایت رفتار در جهت هدف سازمانی، اهمیت و ضرورت پیدا می کند.

بنابر این در تعریف سازمان می توان گفت سازمان عبارت است از هماهنگی معول عده ای از افراد که از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی، برای تحقق هدف مشترکی به طور پیوسته فعالیت می کنند دانستنی است که منظور از سازمان اشاره به ساختمان یا مجموعه ای از ساختمان ها نیست. سازمان لزوماً در چهار دیوار ساختمان محدود نمی شود. با وجود این ، اغلب سازمان ها، برای فعالیت، در ساختمانها مستقر می شوند. مشخصة اصلی سازمان ، دامنة فعالیت و الگوی روابط انسانی آن است که از طریق آن هدفهای سازمانی تحقق پیدا می کنند. این الگو دو وجه دارد: رسمی و غیر رسمی

در تمام سازمانها، فعالیتهای سازمانی مشخص و بر اساس برنامه ریزیها انجام شده و مشخصات افراد ، بین آنها توزیع می شود که این کار با توجه به دو پارامتر و اصل اساسی صورت می گیرد.

1- اصل تشابه: تمام فعالیتهای مشابه ، به صورت متمرکز وجود دارند.

2- اصل جدایی: در صورت ازدیاد حجم کار در یک واحد مشخص، موارد مشترک دسته بندی و به صورت واحدهای مجزا متمرکز می شوند.

سازمان رسمی و کارکرد آن:

سازمان رسمی، مشتمل بر یک سری همبستگی ها و روابط بین مقامات و مشاغل با توجه به سلسله مراتب سازمانی می باشد. و به تعبیر دیگر عبارت است از اتحاد و اتفاق افراد واجد نقش و وظیفه ای در خور استعداد و گنجایش فردی خود، به این ترتیب و بر اساس روابط رسمیی افراد اهداف سازمانی و احتیاجات فردی قابل تأمین می گردند

چ

شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

ارتباطات در سازمانهای رسمی

1- ابلاغ دستور از بالا و ایجاد ارتباط با سطوح پایین تر.

2- ارائه گزارش از پایین و ایجاد ارتباط با سطوح بالاتر

3- ارتباط افقی بین واحدهای همسطح.

در واقع در سازمانهای رسمی، روابط سازمانی بر اساس نوع و وضعیت مشاغل مورد تصدی و در قالب شکل مثلث یا هرم قرار می گیرند. دو وضعیت فعالیتی افراد به مرور عملکرد و شرایط مربوطه واجد تغییر و تبدیل می باشد.

سازمان غیر رسمی و کارکرد آن

سازمان غیر رسمی ، عبارت است از یک سلسله ارتباطات عاطفی و با وجود منابع مشترک افراد در یک سازمان رسمی ، که از نظر اعمال مدیریت واجد اهمیت بایسته ای می باشد. در صورتیکه اهداف سازمانهای غیر رسمی موجود در یک سازمان در راستای اهداف تدوین شده آن باشد ، به عنوان نیروی محرک و راهگشا می تواند باشد . در غیر این صورت ،دیگر فعالیتهای سازمانی می توانند دچار رکود محسوسی بشوند

سازمانهای متمرکز و غیر متمرکز

در سازمانهای متمرکز، جایگاه و اعمال تصمیم مدیریت به صورت هسته مرکزی بوده و کلیه تصمیم گیریها و برنامه ریزیها از آن طریق به واحدها ارائه شده و مورد اجرا قرار می گیرد. در یک سازمان غیر متمرکز بر خلاف سازمان متمرکز، فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در ارکان مختلف و عمده سطوح آن جاری می باشد.

شناسایی سبک های مدیریتی

بررسی ها نشان می دهد، تعیین سبک یا شیوه متناسب اعمال مدیریت ، مستلزم و در نظر گرفتن برخی پارامترهای اساسی می باشد واهم این مواد شامل نوع سازمان ، تشکیلات سازمان ، محدودیتهای مدیریتی ، موقعیت زمانی و مکانی، ترکیب کمی و کیفی همکاران می باشد. در این ارتباط سبک های مدیریتی مطرح بدین شرح معرفی و بررسی می گردند.

- مدیریت علمی

بنیاگذار و نظریه پرداز معروف سبک مدیریت علمی ، فریدریک وینسلوتیلور می باشد که وی در کتابی به عنوان «اصول مدیریتی علمی» چهار محور اصلی برای کارکرد مدیریتی را معرفی نموده است.

1- علمی نمودن روند انجام کارها، با استفاده از نتایج مطالعات و تحقیقات کاربردی آن.

2- علمی نمودن مراحل جذب نیروی انسانی و گزینش ، آموزش، کارآموزی و رشد کارکنان

3- برقراری شرایط و فضای همکاری و تعامل بین کارفرمایان و کارکنان مطابق با اصول علمی تدوین شده

4- تعیین و توزیع مناسب وظایف برنامه ریزی و اجراء میان کارفرمایان و کارگران

- مدیریت کلاسیک

آدام اسمیت در کتابی با عنوان «بررسی علت و ماهیت ثروت» به اهمیت مواردی همچون ضرورت تقسیم وظایف کاری به ویژه در خطوط تولید استفاده بهینه از تجهیزات ، امکانات و ابزار کار و اثر گذاری آن در افزایش نرخ تولیدات و سود اقتصادی پرداخته است. در واقع

می توان گفت این موارد، از اهم پایه های نظریات اقتصادی در مدیریت و سبک مدیریت کلاسیک می باشند.

- مدیریت کلاسیک جدید

تقریباً همزمان با تیلور، هنری فایول دیدگاه دیگری از روشهای مدیریتی مطرح نمود که به عنوان اصول کلی مفایول شناخته می شود. بنابر نظریات ایشان این سبک مدیریتی شامل چهارده اصول و پنج وظیفه یا عنصر اصلی آن می باشد. این عناصر اصلی شامل طراحی و برنامه ریزی ، سازماندهی ، فرماندهی کارکنان ، هماهنگی فعالیتها، و کنترل عملکرد بوده و همچنین چهارده اصول مدیریتی مورد بحث بدین شرح می باشد.

تقسیم کار، اختیار و مسئولیت ، انضباط ، وحدت فرماندهی ، حدت هدایت ، تقدم منافع عمومی بر منافع فردی، پرداخت حقوق و دستمزد مناسب، عدالت و انصاف ، نظم و هماهنگی ، سلسله مراتب و استمرار ، تمرکز ، ثبات شغلی کارکنان ، ابتکار و نو آوری ، همکاری و مشارکت گروهی.

با توجه به مطالب فوق ، مشخص می شود و بر خلاف تئوری تیلور ، هنری فایول تأکید بر اعمال فنون و مهارتهای مدیریتی در سطوح بالاتر سازمانی و نه در واحدهای اجرایی می نماید.

- مدیریت صرفاً هدف گرا

اصول این سبک مدیریت بر مبنای تآمین اهداف سازمانی و افزایش بازدهی در آن بوده و روابط انسانی و ارکان سازمان و مشارکت جمعی در تصمیم سازیها و توزیع سطوح افقی اجزاء آن فاقد اهمیت می باشد و ارکان سازمان به صورت عمودی مطیع دستورات و مجری آن هستند.

همچنین ، عدم وجود تشکلهای گروهی در سازمان و اعمال مدیریت آمرانه به همراه تشویق و تنبیه از دیگر مشخصه های مدیریت هدف گرا مطرح گردیده است. به نظر می رسد، به دلیل عدم وجود اعتماد نفس و اشتیاق کارکنان و نبود زمینه های ارتقای کیفی افراد ، این سبک مدیریت واجد توجیه برای اعمال در سازمان های اجتماعی ، به ویژه سازمانهای آموزشی نمی باشد.

- مدیریت عضوگرا

در این شیوه مدیریت، رضایت اعضا و سطوح مختلف کارکنان از محوری ترین اهداف آن و ایجاد انگیزش کاری و ارتقاء بازدهی سازمان بوده و نیز روابط صمیمی و مشارکت گروهی و وجود تشکل در سطوح مختلف ارکان سازمان، تأمین نیازهای مالی ، رفاهی و روحی کارکنان از دیگر ویژگیهای آن می باشد.

از بعد دیگر با توجه به وجود ارتباطات عاطفی و صمیمی گسترده جمعی و اعمال ناکافی سیاست تشویق و تنبیه ، موارد بی انضباطی و عدم استمرار کاری محتمل به نظر می رسد. در این ارتباط، تعدیل رفتارهای مدیریتی و در نظر گرفتن ملزومات سازمانی و فردی به طور توأماً اهمیت قابل توجهی دارد.

- مدیریت میانه رو

در این سبک از مدیریت تعامل بین تأمین اهداف سازمان و اعضاء آن در قسمت قبلی به آن اشاره شده بود، در ساختار فعالیتی و اعمال مدیریت پیش بینی گردیده است. در واقع ، توازن بین رضایت افراد و کارکنان و بازده مناسب کیفیت و کمیت تولید و خروجی کار ایجاد می شود.

در این مدیریت نیز به مانند برخی سبکهای مدیریتی ، مشارکت در تصمیم سازی ها و بروز نوآوری و خلاقیت جز و مشخصه های اصلی می باشد. ضرورت دقت در اعمال مدیریت و حفظ تعادل و توازن بین امور بعضاً متنوع ، وجود سیاست تشویق و تنبیه ضمن توجه به نتیجه کار ، دستورالعملهای کاربردی و قابل اجرا، نبود بوروکراسی و دیوانسالاری به صورت مشکل ساز آن، از دیگر ویژگیهای این سبک مدیریتی کارآمد و رایج می باشند.

- مدیریت سایه نما

در این شیوه مدیریت، چارچوب عملکردی مدیر عموماً مختص به تصمیم گیری و ابلاغ دستورات به عضاء می باشد. و نظارت و کنترل کافی و مستمر بر روند اجرای آن وجود ندارد. در مدیریت سایه نما، برآورد اهداف و تامین آن در ابعاد سازمانی و فردی ، بعد از منافع شخصی مدیریت قرار دارد و بدین ترتیب هیچکدام از ویژگیهای اساسی مدیریتی که منجر به تعیین اهداف و تلاش در جهت نیل به آن در سازمان متبوع می گردد واجد اهمیت در این سبک مدیریت غیر قابل توجیه نمی باشند. عموماً اعمال این گونه مدیریتها همراه با مشکلات زیادی و با احتمال زیاد شکست می باشد.

فصل دوم

توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و کارکردهای آن:

- شناسایی: مفهوم آموزشی و آموزشهای رسمی و غیر رسمی سازمان نیافته

- شناسایی ویژگیهای آموزش های فنی و حرفه ای و شناسایی نقش سازمان فنی و حرفه ای در نظام آموزشی کشور

- شناسایی: مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن ، جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفه ای و آشنایی با اصول مدیریت آموزش و کارکردهای آن

بدون شک برای صعود به آسمان کمال راهروی وجود دارد، این راهرو همان آموزش است. آموزش وسیله ای انتقال مواریث کهن فرهنگی ، اخلاقی ، دینی ، علمی و عرفانی هر جامعه است.

فرهنگ اقوام مختلف بر آموزش صحیح استوار است. هدف از آموزش و پرورش انسان ها، توسعه ی افکار و ایجاد ژرف نگری و خلاقیت ، خودآگاهی، علمی محوری ، آزار اندیشهی تعالی در جامعه است. فرهنگی که همراه با تفکر انسان گرایانه به وسیلة آموزش انتقال بیابد، به استقرار روابط مطلوب و حسن تفاهم و همبستگی فکری و پرورش اندیشه ها و تعالی شخصیت انسان می انجامد.

آموزش موجب پرورش شعور اجتماعی در مسئولیت پذیری آگاهی می گردد. آموزش، انسان ها را آرمان خواه، هدف گرا، مختار ، سازنده و مبتکر می سازد.

جوهرة آموزش باعث پیوند اندیشه های خلاق ، ارتقاء مهارت ها و دانش بشری شده، انسان ها را به صورت خلقی یکدل و همسو برای سازندگی مرز و بوم هایشان به پویایی در می آورد. جان شناسی ، جهان فکری توحیدی ، خداشناسی بر پایة آموزش استوار است. پس برای رسیدن به این هدفها و موهبت ها باید در جستجوی ابزار و روش های کارساز معقول برای انتقال آموزش باشیم تا با شیوه ای اثر بخش هم آموزش دهنده و هم آموزش گیرنده به سهولت و احساس تعلق خاطر بر انگیخته شده و با به زیر آوردن چرخ نیلوفری، بشریت را از سرگرانی هایی رهایی بخشند.

مفهوم آموزش و انواع آن

به مهارت و شناخت مناسب از اهداف و فعالیت مربوطه می گردند. جریان آموزش شامل محتوی، جهت و تأکیدهای خاص بوده و طی این جریان ، معلومات در ذهن فرد جایگزین شده و به آگاهیهای قبلی وی افزوده شده و تغییرات محسوسی در رفتار و نحوه تغییرات محسوسی در رفتار و نحوه نگرش کاری ایشان ایجاد می گردد.

اصولاً ، تعاریف آموزش را از دیدگاههای زیر می توان مطرح نمود:

1- تعاریف فرآیندی 2- تعاریف موضوعی 3- تعاریف مبتنی بر هدف

تعارف فرآیند

* توسعه ساز و کارنگرشها، آگاهیها، مهارتها و الگوهای رفتاری که فرد برای انجام درست وظیفه یا شغل خود بایستی دارا باشد.

* فرآیند سازو کار تغییر رفتار کارکنان در جهت دستیابی هر چه بیشتر به اهداف سازمانی

* روشی از سازماندهی اطلاعات و تجارب به گونه ای که یک کارمند یا کارگر را قادر سازد به نحوی متفاوت به سود خود و موسسه اش رفتار کند.

تعاریف موضوعی

* ایجاد یا توسعه مهارت یا رشته ای از مهارت های ویژه، تعلیم یا راهنمایی در یک فن یا حرفه

* ایجاد محیط و زمینه های لازم جهت فراگیری و کسب مؤثر آگاهی ها، توانائیها، مهارت ها، و سایر ویژگیهای لازم توسط افراد

تعاریف مبتنی بر هدف

* مجموعه کوششهای که اهداف آنها تأمین ارتقای بهره وری کار انسان به کمک افزایش سطوح توانائیهای نیروی کار.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.