دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 76 |
پیشگامان هنر نوین در آزمایشگریهای پیگیر و شادمانة خویش از قلمرو یافتههای مرئی و طبیعی فراتر رفتند. نقاشی نوین در روند استحالة واقعیت به انتزاع جهان اشیاء را پشت سرنهاد. د رسالهای پیش از جنگ همهچیز نویدبخش می نمود؛ ولی در جنگ و پیامدهای آن وضع را دگرگون کرد. شماری از پشتازان هنر در جنگ کشته شدند؛ بسیاری به ورطة یأس فرو غلتدیدند؛ برخی علم طغیان برافراشتند؛ و بسیاری دیگر خود را از مسایل اجتماعی یکسره کنار کشیدند. دیدیدم که از این میان تنها تنی چند از هنرمندان نوین هدفهای پیشین را پی گرفتند.
پس از آن که هنر از تقلید جهان مرئی سرباز زد شیء بیجان یکسره از قلمرو کاوش روانشناختی و بصری حذف نشد بلکه در سطحی دیگر مورد تجربه قرار گرفت. مواجهة مجدد با واقعیت در ژرفای ذهن صورت پذیرفت؛ یعنی در جائیکه گاه خاطره شیء به سطح میآید تا بعنوان تصویر ناب دریافت شود. این تجربه هنگامی به اوج خود رسید که هنرمند توجهش را بیشتر به شیء منفرد معطوف کرد تا به مجموعة طبیعت و جو پیرامونش؛ و از این طریق او به مفهومی تازه از این جهان اشیاء ره برد. اکنون، هالهای از غرابت و راز، زندگانی خاموش شیء را پوشانید و احساس از ترس یا طنز و یا همبستگی جادویی با جهان اشیاء در هنرمند برانگیخت این دبد وهمآمیز- که بویژه در سالهای بین دو جنگ گسترش یافت- نتیجة آشفتگی روحی هنرمند بود. او خود را در برابر جهانی از همگسیخته، غیرمعقول و یگانه میدیدید که اجزاء پراکندهاش مبهم و مرموز مینمودند. او ناگزیر به مقابله با این جهان اضطرابانگیز مینمودند. او ناگزیر به مقابله با این جهان اضطرابانگیز میبود و تبیین این مقابله شکلی از رازپردازی را میطلبید. در اینجا هنرمند دیگر به تجربههای« بیان» و
« ساختمان» واقعیت هنری نمیپرداخت، بلکه صرفاً واکنش روانی خویش را در برابر واقعیت برونی به تصویر میکشید او در توصیف واقعیت درونی به روشها و اسلوبهای گذشته بازمیگشت؛ و درواقع از دستآوردهای استادان هنر نوین چشم میپوشید. از اینرو، ما گرایشهایی از ایندست را فقط بعنوان حاشیهای بر متن کاوشگری در زبان هنری نوین تلقی میکنیم. و از این دیدگاه به بررسی آنها میپردازیم.
دسته بندی | صنعتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
ذخایر معدنی کشور ودیعه ای الهی است که می بایستی با حزم و دور اندیشی و برنامه ریزیهای هماهنگ ، مولد و معقول ، برای بهبود و توسعه اقتصادی کشور ، بصورتی مؤثر مورد بهره برداری قرار گیرد . در توجیه و تعلیل این امر ، کافیست بیاد داشته باشیم که این سرمایه های الهی از یک سو محدوداند و از سوی دیگر به همه نسلهای این مرز و بوم تعلق دارند . از این جهت منطقی آن است که این ذخایر ، در تقویت ، توسعه صنایع مادر و مولد ، بنحوی خداپسندانه با بیشترین بازدهی بکار گرفته شود .
بسیاری از صنایع کشور از قبیل صنایع فولاد ، دفاع ، ماشین سازی ، کشاورزی ، الکترونیک ، دارویی ، رنگسازی ، ساختمانی ، نسوز ، سیمان و ... به نحوی مواد خام مصرفی را از مواد معدنی تهیه می نمایند . شیشه نیز یکی از با ارزش ترین صنایع محسوب می شود که مواد خام مورد مصرف آن از مواد معدنی تهیه می شود .
امروزه ، رشد جمعیت و توسعه کشور و متعاقب آن تأمین فراینده مسکن و احداث محتمعهای مسکونی ، اداری و صنعتی جایگاه ویژه ای را برای تولید و بهره وری از این صنعت ( صنعت شیشه ) منظور داشته است . شیشه به عنوان ماده ای مهم در بخشهای مختلف زندگی انسان کاربرد دارد . کاربرد شیشه در صنایع ساختمانی به صورت شیشة در و پنجره بر همگان روشن است . به راستی اگر شیشه نبود اتاقهای بدون پنجره و تاریک مسلماً نمی توانست برای انسان خوشایند باشد . تعداد ساختمانی زیبایی که نمای خارجی آنها از شیشه است روز به روز افزایش می یابند .
ظروف خانگی از قبیل انواع بطری ، ضروف مربا و غیره ، استکان ، لیوان ، بشقاب ، ظروف شیشه ، مقاوم به شوک حرارتی ، و نیز ظروف کریستال بخش عمده ای از تولیدات شیشه ای را به خود اختصاص می دهند .
شیشه های اپتیکی از قبیل انواع عدسی ، آینه و منشور که در ساخت عینک ، میکروسکوپ ، دوربین عکاسی ،تلسکوپ و غیره از ضروریات اند ، قابل ذکر هستند .
امروزه الیاف شیشه های اپتیکی که مانند سیم مسی علائم مخابراتی را از خود عبور می دهد ، در مخابرات نوری کاربرد فراوانی پیدا کرده و سبب دگرگونی عظیمی در صنعت مخابرات شده است . پشم شیشه به عنوان بهترین ماده عایق در برابر گرما و رطوبت درعایق بندی ساختمانها و لوله ها و مؤسسات صنعتی مصرف قابل توجهی دارد . لوله های شیشه ای بروسلیکات به علت مقاومت زیاد در برار گرما و نیز بی اثر بودن در برابر اسیدها و بازها ، در صنایع شیمیایی به جای لوله های فلزی بسیار مناسب هستند. مواد پلاستیکی مقاوم شده الیاف شیشه ای مقاومت مکانیکی زیادی دارند و در ساخت بدنه قایق و اتومبیل می تواند مورد استفاده قرار گیرد . نقطة ذوب بالای شیشه سلیکای خالص (1700 درجه سانتی گراد ) آن را به عنوان مادة مناسبی برای ساخت بوتة ذوب بسیاری از اجسام عرضه می کند.مقاومت الکتریکی بالای شیشه . آن را به عنوان مادة عایق خوبی در صنعت برق و الترونیک ارائه می کند . حباب انواع لامپهای روشنایی ، لامپهای خلاً الکترونیکی ، لامپهای کاتودیک ، و نیز مادة عایق ضروری در صنعت انتقال برق فشار قوی ، و همچنین مقاومتهای الکتریکی ، رله های تأخیری فوق صوتی ( قابل مصرف در تلویزیون ،کامپوتر و ... ) همگی از مواد شیشه ای هستند .
شیشه های فتورزیستیو ، فتوکرومیک ،شیشه های لیزری ، شیشه های نیمه رسانا از جمله موارد مدرن کاربرد شیشه در زندگی انسان متمدن امروزی است .
دسته بندی | زمین شناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 105 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
مقدمه :
پس از انتخاب پیمانکار و دریافت اطلاعات کاملی از پروژه اولین گام، تحویل زمین با حضور نمایندگان کارفرما ، نظارت مقیم و پیمانکار می باشد که بین آنها صورتجلسه میشود . پس از آن پیمانکار برنامه زمانبندی خود را با توجه به شرایط پروژه وامکانات خود به دستگاه نظارت ارائه می دهد .
در قدم اول پیمانکار باید به بررسی وشروع عملیات اجرایی راههای دسترسی اقدام نماید. روش کار به این طریق است که نقشههای جزئیات را پیمانکار براساس نقشههای اصلی مشاور و برداشتهای نقشهبرداری تهیه و به دستگاه نظارت جهت تایید ارسال می شود. احداث راههای دسترسی باید به نحوی باشد که محل جادهها در طول اجرای کل پروژه تغییر نکند چون دوباره کاری است و هزینه اضافی را موجب می شود حتی الامکان بهتر است جادهها یکطرفه باشند تا به این وسیله تصادفات کمتر شود.
بلدوزر ، لودر ، گریدر ، غلطک و تراک میکسر از معمول ترین ماشین آلات راهسازی هستند که بکارگیری می شوند. با توجه به شرایط پروژه ، توپوگرافی و جنس زمین در صورت نیاز باید از ماشین آلات دیگری مانند بیل مکانیکی ، Jack hammer یا پیکور ، دریل واگن وغیره استفاده کرد .
در طول اجرای پروژه اگر پیمانکار هنگام اجرا به مواردی برخورد نماید که در نقشهها دیده نشده باشد، موارد را به اطلاع دستگاه نظارت مقیم رسانده و درخصوص نحوه اجرای هماهنگی لازم صورت میگیرد و با نظارت صورتجلسه میشود .
نحوه پرداخت هزینه پروژه به این صورت است که پیمانکار صورت وضعیت ماهانه را تنظیم وبه دستگاه نظارت تحویل می دهد و دستگاه نظارت پس از بررسی اعلام نظر می نماید. پیمانکار نیز نظرات خود را به همراه مدارک مستند مانند صورتجلسات، برداشتهای نقشهبرداری وغیره ارائه نموده نتیجه به کارفرمای طرح ارائه می شود .
تجهیز کارگاه :
در پروژههای بزرگ تجهیز کارگاه، خود پروژهای محسوب می شود. در مرحله تجهیز کارگاه از اولین کارها احداث کانکسهای موقت است. احداث اتاقک نگهبانی وفنس کشی دور محوطه پیمانکار نیز در ابتدا انجام می شود .
فضاهای که در مرحله تجهیز کارگاه براساس نقشههای مشاور باید احداث گردند طبق روال ابتدا ریز شده و در نقشههای جزئیات به تایید نظارت می رسد و سپس اجرای آنها شروع میشود . فضاهای معمول تجهیز کارگاه در یک پروژه سدسازی عبارتند از :
- کانکسهای اداری شامل دفاتر ریاست کارگاه، ریاست دستگاه نظارت، دفتر فنی نظارت، دفتر فنی پیمانکار ، اتاق جلسات، سالن اجتماعات، نمازخانه ، سرویسهای بهداشتی ، دفاتر امور اداری ، امور مالی ، امور پشتیبانی، دبیرخانه ، مخابرات و ...
- کانکسهای کمپ مسکونی شامل خوابگاه مدیران ومهندسان ، خوابگاه کارمندی و کارگری ، انبار کمپ ، آشپزخانه و کلوپ (سالن تلویزیون)
- کانکسهای ساختمانها و تاسیسات اجرایی شامل : رختکن و اتاق استراحت مهندسین وکارگران ـ انبارها ـ آزمایشگاه ـ تعمیرگاه ماشین آلات ـ کارواش ـ بچینگ وتاسیسات وابسته مانند کولینگ و یخسازها ـ کانکسهای واحد برق ، تراشکاری، کارگاه چوب، کارگاه فلز ، سوله آرماتوربندی، انبار ناریه واتاق پرسنل آتشباری، پمپ بنزین، اتاقهای پرسنل ماسه شویی و سنگ شکن وپست برق، باسکول ، سیلوی سیمان و انبار آن، کمپرسورخانه، سایبان دیزل ژنراتور، منبع آب ، منبع سوخت، ساختمان بهداری، ایمنی وآتش نشانی، تیرهای چراغ برق، سپتیکها وغیره .
محل هر یک از آیتمهای فوق که در پلان جانمایی کارگاه مشخص می شوند باید به نحوی باشند که در مسیر جاده یا محل احداث سازههای وابسته قرار نگیرند .
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 96 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
مقدمه :
در استان گیلان تعداد زیادی امامزاده و بقعه وجود دارد که در هیچ استانی به تعداد مکان های متبرکه این استان امامزاده دیده نمی شود . این مکان ها ، آرامگاه ها ، پناهندگان سادات علوی و وابستگان خاندان نبوت است که همیشه مورد احترام مردم گیلان قرار داشتند .
این مکان ها با معماری استان گیلان یعنی سقف های سفالی و ایوان به دور بنا ساخته شده اند و امامزاده هایی که در دهکده ها وجود دارند هنوز دارای ساختار قدیمی یعنی چوب و شیروانی هایی است با ساقة برنج و تعدادی از این امامزاده ها دارای نقاشیهای دیواری بزرگی است که روایت کنندة زندگی ائمه و امامانی چون واقعة عاشوراست . اماکنی چون بقعة ملا پیرشمس الدین در مسجد دهکدة لاشیران حکومتی که چند نقاشی دیواری بزرگ دارد . بقعة میر شهید در محلة اردوبازار لاهیجان . ایران بقعة حسن بگ دشت در محلة اردوبازار لاهیجان ، بقعة سیدمرتضی در دهکدة ماچیان رانکو . امامزاده درویش علی در متا محلة نوبیجار و این مجموعه بررسی است از نقاشی های دیواری دو امام زادة چهار پادشاهان و آقامیرصادق در شهر لاهیجان .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- مقدمه
- بقعه چهارپادشاهان در لاهیجان ...................................1
- (کروکی) محل قرارگیری نقاشی های امامزاده ................. 5
- بقعة آقا میرصادق در لاهیجان .................. 6
- (کروکی) محل قرارگیری نقاشی های امام زاده ............. 12
- عکس هایی از نقاشی دیواری چهارپادشاهان ................ 22 صفحه
- عکس هایی از نقاشی دیواری آقا میرصادق ........... 17 صفحه
«بقعة چهارپادشاهان در لاهیجان»
این بقعه در محلة میدان لاهیجان قرار دارد و ابتدا آرامگاه سید خرمکیایا سید خورکیا مقتول در سال 647 هـ . ق بوده ، چون سادات زیدی کیائی را در جوار سیدخرم کیا به خاک سپردند این محل به نام چهارپادشاه شهرت یافت - در سال 791 هـ.ق درجنگ رشت - شرحی که رابینو دربارة این بقعه می نویسد - «قسمت اعظم بنای چهار پادشاه مزار سیدهادی کیاست . این بنا وقتی بر پا شد که اجساد برادرانش سید علی کیا ، سید حسن کیا و افراد دیگر یعنی ابراهیم کیا و سید عبدالله کیا پسران سیدعلی کیابن ناصرکیا را در اینجا به خاک سپردند . اینان در سال 791 در جنگ رشت کشته شدند و اجساد ایشان 5 ماه پس از کشته شدنشان به اینجا منتقل شد » .
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1095 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
جیمز استرلینگ
جیمز استرلینگ معمار انگلیسی بین سال های 1992-1926یکی از معروفترین معماران کشور انگلستان است. او در گلاسکو اسکاتلند به دنیا آمد و تحصیلات دانشگاهی را بین سالهـــــای 1945 تا 1950 در BEAUX ART دانشگاه لیورپول به پایان رساند.
۩ نخستین تجربه
تجربیات اولیه او در همکاری با LYONS ،ISRAEL و ELLIS بین سالهای 1950 تا 1956 هنگامی که به عنوان همکار خود با آن ها در لندن کاری کرد به دست آمد . در سال 1956 او شراکــت خود را با JAMES GAWON در پروژه طرح توسعه خانه ای خصوصی در HAM در حومه لندن شروع کرد طرح توسعه این پروژه بر اساس مطالعات جیمز استرلینگ بر روی پروژه خانه های JAOUL لوکوربوزیه در پاریس (1956-1954) انجام گردید او در طول دوران زندگی خود به عنوان مدرس در انگلیس و خارج آن تدریس داشته است به عنوان پروفسور در دانشگاه تیل 1987 و همچنین در دوسلدورف 1977و شهرت جیمز براساس ساختمانهایی است که در سبک پست مدرن به وجود آمده است
ساختمانهای اولیه درسبک hightec و ساختمانی بعدی به خصوص الحاقاتی که به بخشهای قدیمی ساختمانهای موجود داشت نشان دهنده تمایل او در مواجه با گذشته در سبک وی است .
۩ بررسی نمونه کاری از وی
خارجی بعنوان جایگاه مجسمه و کتابخانه ویک ساختمان اداری در عقب مجموعه فراهم می کند.
ویژگی سنتی سطوح و ارتباط بین ساختمان و خیابان، با قرار دادن ساختمانها در کنار خیابان تقویــت می شود.یک پیاده رو عمومی،دامنه های اشتوتگارت را به مرکز شهر متصل میکند؛از میان موزه می گذرد؛ساختمان گنبد دار را دور می زند وبه یک تراس وسیع با پارکینگی در زیر آن می رسد.ورودی گالری در جایی قرار گرفته است که یک رمپ ویک راه پله به توقف گاه تاکسی ها در خیابان اصلی پایین می رود. یک مسیر پیاده در طول تراس از یک کافه تریا گذشته وتا زیر یک ساباط امتداد می یابد.ساختمان پیانوشکل کوچکی دور از سرو صدای خیابان،مدرسه موسیقی را تشکیل می دهد.