فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

مقاله جرم‌شناسی انتقادی از دیدگاه مارکسیست، فمنیست و پست‌مدرن

مقاله جرم‌شناسی انتقادی از دیدگاه مارکسیست، فمنیست و پست‌مدرن در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
مقاله جرم‌شناسی انتقادی از دیدگاه مارکسیست، فمنیست و پست‌مدرن

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله جرم‌شناسی انتقادی از دیدگاه مارکسیست، فمنیست و پست‌مدرن در 17 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب صفحه

مقدمه. 1

1- مارکسیسم. 2

2-1- مکتب فرانکفورت.. 4

1-2- جرم‌شناسی انتقادی مارکسیست.. 5

2- فمنیسم. 6

2-1- نگاه انتقادی مکتب فمنیسم به جرم. 8

3- پست‌مدرنیسم. 9

3-1- نکاه پست ‌مدرنیست ها به جرم‌شناسی انتقادی.. 11

نتیجه گیری.. 13



مقدمه

عبارت جرم‌شناسی انتقادی، به عنوان چتری که سلسله‌ای از دیدگاه‌هایی در حال تکامل و در حال شکل گیری را زیر پوشش دارد توصیف شده است.

جرم‌شناسی انتقادی، رادیکال، انقلابی هرچند هر کدام از طرز تلقی های متفاوتی در مقابله با پدیده مجرمانه نسبت به هم برخوردارند اما در هر حال هدف همه آنها واحد است و از یک آرمان که همان انتقاد از وضع موجود به معنای کلان در همه علوم اجتماعی و در سطح خرد نسبت به جرم‌شناسی که موضوع بحث ما است سود می‌برند.

قبل از دهه 70 و 80 قرن بیستم میلادی، عموم دیدگاه‌های انتقادی و افراطی منتسب به دادیگا‌ه‌های مختلف مارکسیستی بود ولی پس از این با ظهور مکتبهای مختلف انتقادی مثل جرم‌شناسی صلح طلب، فمنیسم، پسا‌مدرن و رئالیستی ... بر منتقدان جدی محصولات عصر سرمایه‌داری افزوده شده است. به همین خاطر شاید تمامی تفکراتی که ما امروزه در برابر اندیشه‌های ماتریالیستی و سرمایه‌داری می‌بینیم را بتوان به نحوی انتقادی دانست انتقاد و اعتراض به وضع موجود نظام سرمایه‌داری و انتقاد از تمامی ساختارها و اصولی که جوامع پول محور برآن متکی هستند. از این رو نگارنده با علاقه خاص و دنبال کردن جدی به نقد گفتمان مدرن و به چالش کشیدن دستآوردهای جهان مترقی علاوه بر شناخت آموزه‌های جرم‌شناسی انتقادی کلاسیک و دستیابی به مفاهیم مدرن از جرم شناسی انتقادی سعی در آشنا ساختن مکاتب مختلفی که در این راستا گام نهاده‌اند را دارم.

از جمله این مکاتب بنیادین که در این تحقیق سعی شده تا مسیر حرکت فکری تعیین کننده آنها در حوزه علوم انسانی مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از : مارکسیسم، فمنیسم، و مکتب پسا‌مدرن. لازم به ذکر است که در بخش مربوط به تحلیل مکتب مارکسیسم از فرزند خلف این مکتب یعنی مکتب فرانکفورت نیز اشاره‌ای داشته باشیم.
1- مارکسیسم

دنیای امروز و شکل‌گیری تمدن مدرن مرهون سه حرکت مهم می‌باشد. چارلز داروین در قرن نوزدهم نخستین آنها بود که نظریه انواع را به چاپ رساند و افق دید مردم را از آسمان به سوی زمین معطوف نمود. حرکت بعدی که در روانشناسی انقلابی به پا کرد زیگموند فروید بود که توانست با افکار خود یکی از سنگ‌های بنای تمدن امروزی را به نام خود کند اما شاید مهمترین و بحث‌انگیزترین و در عین حال ملموس‌ترین جنبش ذهنی و اجتماعی را کارن مارکس و انگلس در سال 1848 با انتشار بیانیه‌ کمونیسم بنا نهادند. با وجود تمامی مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که با این جریان فکری در طول یکصد و پنجاه سال اخیر وجود داشته اما این جنش فکری هیچ‌گاه از پا در نیامده‌است و هرروز در قالبی جدید جلوه می‌کند. حرکت ها و مکاتب اجتماعی و اقتصادی و سیاسی دنیای غرب بدون شک از این مکتب فکری دستآوردهای زیادی بدست آورده‌اند.

مارکسیسم در قرن نوزدهم پاگرفت و درآن زمان به عنوان دیدی واقع‌بینانه از تاریخ تلقی می‌شد. مارکسیسم فرصتی برای طبقه کارگری فراهم می‌ساخت تا جهان و شیوه زندگی خود را تغییر دهد. مارکسیسم به انسان در رابطه با واقعیت، جامعه و فرد، آگاهی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌دهد. مارکس می‌گوید: اگر جامعه خود را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که بین طبقات اجتماعی تضادی مداوم وجود دارد و علت اصلی این تضاد، در روش‌های مختلفی است که اعضاء جامعه برای کارکردن و استفاده از منابع اقتصادی خود به کار می‌برند.

به نظر او روش‌های مختلف تولید اقتصادی و روابط اجتماعی که موجب تشکیل ساختار اقتصادی جامعه می‌شود، زیربنا نامیده می‌شود. از این زیربنا تعدادی از مؤسسات اجتماعی و قانونی، نظام‌های سیاسی و آموزشی، عقاید مذهبی، ارزش‌ها و هنر و ادبیات ناشی می‌شود که روبنا نامیده می‌شود. به بیان دیگر، ساختار اقتصادی جامعه زیربنا و ایدئولوژی، سیاست و حتی حقوق روبنا محسوب می‌شوند. مارکسیست‌ها و ساختارگرایان بر این باورند که اشخاص را نمی‌توان به دور از اجتماع مطالعه کرد، زیرا آنها دارای وظیفه خاصی در جامعه هستند و در واقع آزاد نیستند منتها مارکسیست‌ها این امر را پدیده تاریخی می‌دانند که نتیجه آن تغییرپذیر است.


2-1- مکتب فرانکفورت

نظریه انتقادی اجتماعی مکتب فرانکفورت آلمان پدیده‌ای پیچیده است که نظریه انتقادی آن، سبک تفکر اجتماعی که با آن همراه گشته، به طرق گوناگون تفسیر شده است.

این مکتب در سال 1923 اساساً به قصد مطالعه و بررسی نظریه مارکسیستی پا به عرصه وجود نهاد ولی تدوین و ارائه یک نظریه انتقادی روشن و مشخص درباره جامعه و تدوین و بازنگری آن بوسیله متفکران آن، خطی از آراء و عقاید خاص مکتب را به وجود آورد که تأثیر بسزائی در گسترش جامعه شناسی نوین داشت. نکته درخور توجه این است که بدبینی متفکران این مکتب آنان را از نظر یه‌ی اجتماعی مارکسیستی دور کرده است.

سه مفهوم اساسی که در اوج شکوفایی مکتب فرانکفورت از جمله شعارهای تعیین کننده‌ی اصول اعتقادی آنها بود از این قرار است:

1- سلطه بر طبیعت از طریق علم و تکنولوژی الزاماً منجر به ظهور شکل جدیدی از سلطه بر انسان‌ها می‌شود. مارکوزه چنین استدلال می‌کند که نه تنها به کارگیری و استفاده از تکنولوژی، بلکه خود تکنولوژی نیز سلطه محسوب می‌شود. (سلطه بر طبیعت و انسان)

2- دومین مضمون اساسی دغدغه‌ی خاطر در مورد سرنوشت فرد در جامعه است. هورکهایم معتقد بود در عصری که تمایل به حذف استقلال فرد دارد جز تمایلات مذهبی، هیچ امیدی برای آزادی ولو محدود وجود ندارد.

3- سومین مضمون اصلی «تولید فرهنگ» است که ارتباط نزدیکی با مباحث جامعه شناسی و حتی جرم شناسی دارد.

هدف نهایی نظریه انتقادی که به نوعی به صورت یک ایدوئولوژی از طرف مکتب فرانکفورت به رسمیت شناخته شد رسیدن به تغییری از جامعه بود که در آن تفاهم و توافق عقلی و نه خدعه و زور مبنای هماهنگ کردن رابطه‌های اجتماعی باشد و نتواند نیازهای انسانی را به طور عقلی برآورده سازد.
1-2- جرم‌شناسی انتقادی مارکسیستی

نسخه‌های اولیه جرم‌شناسی مارکسیستی مجرمان را بر حسب نظریه‌ی «شورش اولیه»‌ی مارکس به تصویر می‌کشند یعنی مجرمان در قالب یک شکل ناآگاهانه‌ی شورش علیه نظام اقتصادی سرمایه‌دار درگیر جرم می‌شوند. همچنین، آنها نظریه ابزار انگار از نظام عدالت کیفری می‌باشند، یعنی تصویب و اجرای قوانین کیفری صرفاً ابزارهای یک طبقه‌ی فرمانروای یگانه و یکپارچه است که برای جستوجوی امتیاز خود، به تبانی و توطئه دست می‌یازند.
2-1- نگاه انتقادی فمنیسم به جرم

فمنیست‌ها برای برابری حقوقی و سیاسی زنان در عرصه عمومی و خصوصی تلاش می‌کنند. آنها نه فقط می‌خواهند حقوق زنان را بیرون از خانه به رسمیت ببخشند بلکه اصول آزادی اراده و حقوق فردی را به عالم شخصی، خانه که محل مشخص‌ترین مصائب زنان است، را وارد کنند. فمنیست‌ها در زمانی که دیگر زنان اصلاح طلب به دنبال مستحکم‌تر کردن عقد ازدواج بودند. از آزادسازی حق طلاق حمایت می‌کنند و در پی ترمیم اصول فردگرایی لیبرال به امور زناشویی هستند.

در زمینه جرم‌شناسی، فمنیست‌ها به دو گروه مارکسیست و رادیکال تقسیم می‌شوند و دارای نظرات متفاوتی درباره بزه‌کاری زنان‌اند. به نظر فمنیست‌های مارکسیست عدم مساوات جنسیتی ناشی از نابرابری قدرت زن و مرد در جامعه سرمایه‌داری است. ریشه تفاوت‌ها به مالکیت خصوصی و غلبه مردانه در وضع قوانین و وراثت بر می‌گردد. در سیستم سرمایه‌داری مردان، زنان در دو عرصه اقتصادی و بیولوژیکی کنترل می‌شوند و این در حاشیه ماندن توضیحی است بر میزان ارتکاب کمتر جرم زنان در یک جامعه سرمایه‌داری. انزوای زنان در آغوش خانواده برای ایشان فرصت کمتری را برای مداخله در جرایم مهم فراهم می‌کند و نداشتن قدرت آنان را بسوی جرایم کم‌اهمیت‌تر مانند موادمخدر و فحشا سوق می‌دهد.

در مقابل فمنیست‌های رادیکال، علت بزه‌کاری زنان را در پدرسالاری (مردسالاری) می‌بینند و چنین می‌انگارند که این امر موجب فرودست شدن زنان و همچنین عاملی برای توجیه خشونت مردان و کنترل جنسیتی زنان می‌باشد. استثمار زنان توسط مردان باعث می‌شود که زنان قربانی از خانه گریخته و یا به استعمال موادمخدر رو بیاورند و در نهایت خشونت مردان، زنان را به درگیری با سیستم عدالت کیفری کشانده و بسوی بزه‌کاری سوق می‌دهد.

در پایان باید گفت که سخن فمنیست‌ها این است که در مورد بزه‌کاری زنان به نظریه‌هایی نیاز داریم که پس از فهم و توضیح قانون‌شکنی‌های مردان و زنان هر دو برآیند و این بدان معنا نیست که فمنیست‌ها در پی نظریه‌ای فراگیر باشند که همه اعمال بزه‌کارانه را در هر شرایطی توجیه کنند. آنچه ضرورت دارد یافتن نظریه‌هایی است که به تقسیمات جنسی و قومی و طبقاتی توجه داشته باشد و همچنین بررسی‌هایی که حوزه عمل آن قلرو گسترده‌تر اخلاق و سیاست، اقتصاد و حقوق و جنسیت را که بر مقام و منزلت مردان و زنان تأثیر می‌گذارند در برگیرد.
3- پست‌مدرنیسم

این که پست‌مدرنیسم چیست و چه می‌تواند باشد یک سؤال جنجالی است که سال‌های سال متفکران غربی را به خود مشغول ساخته است. در این باره خروارها کاغذ سیاه کرده‌اند اما به هیچ نتیجه‌ و تعریف واحدی در این حوزه دست نیافته‌اند. اما آنچه مسلم است این مکتب زائیده تفکرات مدرنیستی است به این صورت که یک نظام فکری همیشه به دنیا می‌آید و فربه می‌شود و از درون خود یک نظام جدید خلق می‌کند. پست‌مدرنیسم نیز این چنین زائیده شد. این واژه برای هر علمی از علوم انسانی تعریف خاصی دارد فی‌المثل در ادبیات، موسیقی، جامعه‌شناسی و سیاست هرکس معنایی را به آن القاء و تزریق می‌کند. اما اینکه آیا این مکتب دستی بر آستین حقوق دارد یا خیر جای شبلمه است زیرا در دنیایی که هنوز هیچ تأویل از مدرنیته درباب علم حقوق نداریم نباید به کمک پست‌مدرنیته خیز برداشت البته برای شکل‌گیری چنین مکاتب ما نیاز به جامعه‌ای داریم که مرحله‌ای از تفکر و ظرفیت پذیرش را در خود داشته باشد فلذا در جوامعی مثل کشور ما ایران این مبحث کاملاً بیهوده می‌باشد (برای مثال وقتی از واژه خودبیگانگی در دنیای مدرن صحبت می‌شود که از عوارض جوامع صنعتی است دیدگاه پست‌مدرن به وسیله بازی‌های زبانی و کلامی از مرکزیت‌زدایی و بی هویتی در زبان با استفاده از اصطلاح دیکانستی اکشن که در فارسی به شالوده‌شکنی، بنیان‌شکنی، ساختارزدایی و داروسازی ترجمه شده است کمک گرفته می‌شود که منظور نوعی موشکافی و توفیق دوباره در متون است. اما در هر حال آشنایی با این مکتب می‌تواند راه‌گشایی باشد برای درک موج‌هایی که در آینده‌ای نه چندان دور، خواسته یا ناخواسته به سوی ما گسیل خواهد شد. آنچه درپی خواهد آمد آشنایی مختصری است در باب جرم‌شناسی پسا‌مدرن.


پاورپوینت گرمابه

پاورپوینت گرمابه
دسته بندی معماری
بازدید ها 0
فرمت فایل ppt
حجم فایل 3392 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 41
پاورپوینت گرمابه

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

پاورپوینت گرمابه

پاورپوینت گرمابه های قدیمی ایران 41 صفحه قابل ویرایش شامل عکس توضیح کامل تاریخچه ها و چیدمانی زیبا

فهرست:
وجه تسمیه
تاریخچه و پیشینه
سیر تحول

معماری حمام
ورودی
بینه
میاندر
گرمخانه
خزانه
استخریا چاله حوض
شاه نشین
خن یا تون
دودکش و گربه رو
نورگیری و تهویه
مصالح
تزیینات

نمونه ها
حمام خسرو آقا اصفهان
حمام چهار فصل اراک
حمام وکیل شیراز
حمام گنجعلی خان کرمان
حمام علی آقا اصفهان
حمام خان یزد
حمام سلطان امیر احمد کاشان
حمام فین کاشان


مقاله تفسیر آیات اخلاقی جزء 17 (سوره‌های انبیا و حج)

مقاله تفسیر آیات اخلاقی جزء 17 (سوره‌های انبیا و حج)در 23 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی معارف اسلامی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
مقاله تفسیر آیات اخلاقی جزء 17 (سوره‌های انبیا و حج)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله تفسیر آیات اخلاقی جزء 17 (سوره‌های انبیا و حج) در 23 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه:

براساس آیات قرانی تمام اعمال و نیات انسان در این دنبا به وسیلة مأموران الهی ثبت و نگهداری می‌شود هیچ عملی هر قدر هم که کوچک باشد از قلم نمی‌افتد و تمامی آنها در روز حساب برخود انسان عرضه می‌شود به طوری که مجرمین و بدکاران وقتی پروندة اعمال خود را مشاهده می‌نمایند در حالی که از دیدن آن ترسان و هراسان گشته‌اند اظهار می‌دارند:

وای بر ما! این چگونه پرونده ای است. هیچ ریز و درشتی را فرو نگذاشته و همه را بر شمرده‌است. و آنچه را انجام داده‌اند حاضر می‌یابند.

جزء‌17 شامل شوره انبیاء و حج است. در سوره انبیاء رسیدگی به حساب اعمال در قیامت و انذار درباره قیامت و عبادت تنها معبود هستی، خداوند اشاره شده‌است. انسان باید حساب همة اعمال خود را از قبیل: رعایت حقوق دیگران، نماز و زکات و … بدهد. اینک به تفسیر آیات اخلاقی این سوره می‌پردازیم:

رسیدگی به حساب اعمال

در ابتدای سوره انبیا هشداری تکان‌دهنده به همه داده می‌شود که حساب مردم به ایشان نزدیک شده با این حال مردم به کلی از آن غافلند در نتیجه از آن رو گرادانند. به عبارت دیگر انسان، حسابگری فوق‌العاده را در پیش دارد اما به خاطر دلبستگی به دنیا از قیامت غافل می‌شود و همین غفلت سبب می‌شود تا از حقایق اعراض کند و از آیات حق روگردان شود انسانها چون از آخرت غافلند و از حقایق روگردان می‌باشند لذا هر ذکر تازه‌ای که از سوی پرودگارشان برای آنها بیاید (مانند آیات قرآن)، اصلاً برآنها اثر نمی‌گذارد چون با شوخی و لعب به آن گوش می‌دهند و کاملاً نسبت به آن بی‌اعتنا هستند. لعب، آن کاریست که به طور منظم انجام می‌شود اما هدفی خیالی و غیرحقیقی دارد. قلوب این قبیل انسانها در لهو و لعب فرورفته است. لهو، سرگرم شدن به هر کاریست که انسان را از امر مهمی باز دارد. این ستمکاران که این چنین در لهو و لعب فرورفته‌اند و در باطل غوطه‌ورند، برای مقابله با دعوت پیامبر مجالس سری برپا می‌کردند تا با مشورت هم، بهترین راه را انتخاب کنند. آنها در نجوی و مجالس سری خود، روی دو مسأله انگشت گذاشتند: آیا جز اینست که این بشری همچون شماست؟ اگر واقعاً ادعایش درست باشد که با علم غیب مرتبط است، ما نیز باید مرتبط باشیم چون مثل او بشریم و چون ما این ارتباط را نداریم معلوم می‌شود که او هم ندارد لذا پیغمبر نیست. وقتی این‌طور باشد، قرآن نیز نه تنها معجزه نیست که سحر است، آیا شما به سراغ سحر می‌روید و فریب قرآن را می‌خورید با اینکه چشم بینا دارید؟ پیامبر پاسخ دادند که پروردگار من همة سخنان را چه در آسمان باشد و در چه در زمین، و چه سری باشد و چه علنی، همه را می‌داند چون او شنوا و داناست. وقتی این چنین است و او از همة کارها باخبراست پس تدبیر امور نیز به دست اوست و هیچ امری به دست من نیست و به من ترتیب پیامبر (ص) افرادی را که نبوت و قرآن را تکذیب کردند به خدا حواله می‌دهد.


هدف از آفرینش و عبادت

در جایی دیگر از این سوره هدف از آفرینش بیان شده‌است. ما آسمان و زمین و آنچه را در میان آنهاست برای بازی نیافریدیم بلکه مردم به سوی پروردگار بازگشت می‌کنند تا بر طبق اعمالشان کیفر و پاداش ببینند برای همین انبیاء را مبعوث کردیم تا مردم را به راه‌حق راهنمایی کنند و بر آنها اتمام حجت شود. یعنی محال است که خدا برای سرگرمی خودش هستی را خلق کرده‌باشد و معاد هدف خلقت است. اما فرض ‌کنیم که خدا قصدش سرگرمی بوده باشد آیا نباید این سرگرمی مناسب ذات او باشد و مثلاً مخلوقاتی از عالم مجروات را برای سرگرمی انتخاب کند و نه موجوداتی ار عالم پست مادی را؟ در مقام تحریک و ترغیب انسان به بندگی و عبادت خدا می‌فرماید تمام آنچه در آسمانها و زمین است، ملک خدا می‌باشد و هر طور که بخواهد می‌تواند در آن تصرف کند و هیچ‌کس نمی‌تواند از سلطه و ملک او فرار کند و این مالکیت مطلق خدا بر همه‌چیز نشان می‌‌دهد که اگر انسان را امر به عبادت می‌کند به خاطر خود انسان است تا سعادتمند شوند نه آنکه خدا محتاج باشد به عبارت دیگر هدف خلقت چیزی جز به کمال رساندن انسان نمی‌باشد و چیزی عاید خدا نمی‌شود. اصلاً چگونه می‌تواند نیازی به عبادت او مشغول هستند و هرگز هم خسته نمی‌شوند و همین طوراست شب و روز که خدا را تسبیح می‌گویند و در این راه هیچ ضعف و سستی نشان نمی‌دهند. آیا اینکه خدا مالک هستی است و ملائکه او راه خالصانه عبادت می‌کنند و همه موجودات حتی شب و روز او را تسبیح می نمایند، نباید انسان را ملزم سازد تا او هم هماهنگ با تمام موجودات، روبه‌سوی بندگی خدا آورد و خالصانه و مشتاقانه بدون هیچ احساس خستگی و سستی به عبادتش مشغول شود؟

الله یا رب‌های دیگر

نزاع موحدان و بت‌پرستان برسر تعداد «الله» نبود چون هر دو گروه او را یکی می‌دانستند، دعوا سر این بود که موحدان می‌گفتند الله، هم خالق است وهم اداره‌کنندة جهان در حالی که مشرکان اعتقاد داشتند که الله، فقط خالق است و جهان را رب‌ها و خدایان دیگر اداره می‌کند به همین دلیل این خدایان را می‌پرستیدند تا نزد الله شفیعشان باشند. آیه 22 وجود خدایان را رد می‌کند و ثابت می‌کند الله، هم خالق و هم مدبر عالم است. اگر فرض شود در آسمانها و مزنی غیر از الله، رب‌های دیگری هستند حتماً باید بین آنها تفاوت و اختلافاتی وجود داشته‌باشد و الا چند خدا نمی‌شوند.

این تفاوتهای سبب می‌شد تا در ادارة عالم اختلاف کنند و تدبیر هریک تدبیر دیگری را فاسد نماید و در نهایت آسمانها و زمین رو به تباهی گذارند اما چون می‌بینیم در عالم تنها یک نظام حاکم است و هماهنگی شگفت‌آوری بین اجزاء آن وجوددارد پس می‌فهمیم که فقط یک خدا عالم را اداره می‌کند. منزه است الله از آنچه مشرکین توصیفش می‌کنند، همه مه صاحب عرش است و به تنهایی برتخت اداره عالم هستی تکیه زده‌است. مشرکانی که جز الله، برای خود خدایانی انتخاب کردند آیا دلیلی برای مدعای خود داشتند چون عقل اجازه نمی دهد انسان ادعای بدون دلیل را بپذیرد؟ و می‌گوید: اما اینکه من از شما دلیل مطالبه می‌کنیم به خاطر کتب آسمانی است که از نزد خدا بر شما نازل شده و هیچ‌کدام ادعای شما را تأیید نمی‌کند بلکه برعکس، مخالف سرسخت شرک و بت‌پرستی هستند و پرستش را منحصر در خدا کرده‌اند. متأسفانه اکثر مردم اهل تشخیص و دلیل نیستند و نمی‌توانند بین حق و باطل را تمیز دهند در نتیجه بدون دلیل از حق و پیروی آن گریزانند. مجدداً تأکید می‌کند که ما پیش از تو هیچ‌ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه به او وی کردیم که معبودی نیز جز من نیست پس تنها مرا پرستش کنید. مشرکان می‌گفتند چون ملائکه فرزندان خدایند پس آنها را پرستش می‌کنیم اما قرآن صریحاً می‌فرماید: آنها گفتند خدای رحمان فرزندی برای خود برگزیده‌! خدا منزه از داشتن فرزند است زیرا نه جسم دارد و نه نیازمند است و نه احساس تنهای می‌کند.

مسأله حج

آیه 27 این سوره حجاج پیاده را بر سواره مقدم می‌دارد و این برای فضیلت بیشتر آنهاست چون رنج بیشتری را تحمل می‌کنند به علاوه می‌فهماند برای حج نباید همیشه انتظار وسیله نقلیه را داشت. و در آیه‌های بعدی به مسأله حج پرداخته است. مردم به حج بیایند تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند که چون ذکری از منافع دنیوی یا اخروی نمی‌شود پس هر دو را در بر می‌گیرد. در مورد منافع مادی باید گفت که وحدت معبود به اتحاد روحی و جسمی همه اقوام منتهی شده و تفاهم دینی را افزایش می‌دهد که این منشاء تعاون و یاری در مقابل مشکلات اقتصادی، نظامی، سیاسی و غیره می‌شود و امت اسلامی به چنان استحکامی می‌رسد که هیچ آفتی نخواهد داشت. اما در مورد منافع اخروی می‌توان گفت که بندگی الله انسانها را به سوی قرب او می‌کشاند چون مناسک حج بگونه‌ای است که هم مشتمل برانجام انواع عبادات و تحمل مشقات است. مردم با مشاهدة این منابع به این خانه علاقه‌مند می‌شوند چون منفعت خود را در آن می‌بینند.

سپس می‌فرماید مردم علاوه بر مشاهده منافع، نام خدا را در ایام معینی به یاد آورند یعنی روز دهم تا سیزدهم ذی‌الحجه که گوسفند و گاو و شتر را قربانی می‌کنند به عبارت دیگر به هنگام ذبح قربانی تمام توجهشان به خدا و برای او باشد همان‌طوری که در طول مراسم حج باید این چنین باشد. بعد دو حکم را بیان می‌کند اولاً از گوشت حیوانات قربانی خودتان بخورید ثانیاً فقرا را نیز اطعام نمایید.


مناسک حج

و در آیه بعدی به بخش دیگری از مناسک حج اشاره می‌کند: بعد از آن، آلودگی‌ها را از خود برطرف سازند و هرچیزی را که به خاطر احرام در بدن پیدا شده مانند مو و ناخن و امثال آن باید زایل شود و این کنایه از بیرون شدن از حرام است و به نذرهای خود وفا کنند مانند نذرهایی که حاجی برای رفتن به حج می‌کنند. و برگرد خانة «عتیق» طواف نمایند یعنی طواف نساء را به جا آوردند که آخرین عمل حج است و بعد از آن تما محرمات حلال می‌شود .اینکه فرمود خانه عتیق برای آن است که کعبه قدیمی‌ترین خانه ایست که برای عبادت بنا شده‌است. در پایان دو دستور از مراسم حج بیان می‌شود که مبارزه‌ای با سنن جاهلی است اولاً از بتها اجتناب کنید چون آنها پلید هستند. ثانیاً از سخنان باطل و بیهوده بپرهیزید. مراسم حج و گفتن لبیک را در حالی انجام دهید که قصد و برنامه شما خالص و برای خدا باشد و هیچ‌گونه شرکی در ان راه نیاید به عبارت دیگر اخلاص و قصدقربت محرک اصلی در حج و سایر عبادات باشد. هرکس شریکی برای خدا قایل شود مانند کسی است که از آسمان سقوط کرده و پرندگان در وسط هوا او را می‌ربایند و یا تندباد او را به مکان دوری پرتاب می‌کند یعنی انسان غیرموحد بدون ستون و پایگاه است که یا طعمة دیگران می‌شود یا به تنهایی مرگبار و دوری کامل از حق و حقیقت گرفتار خواهدشد. چهار صفت برای مخبتین ذکر می‌کند اولاً وقتی نام خدا برده می‌شود دلهایشان مملو از خفو پروردگار می‌گردد البته این خوف نه به واسطة تردید در رحمت خدا یا ترس بی‌مورد از غضب الهی است بلکه به جهت مسئولیهایی است که احتمالاً در انجام آن کوتاهی کرده‌اند و با درک مقام و عظمت الهی دچار خوف می‌شوند. ثانیاً در برابر حوادث و مصائب صابرند و به واسطه مشکلات. هیچ‌گاه از طریق حق حغرف نشده و دچار یأس و کفران و فرار از مسئولیت نمی‌شوند. ثالثاً نماز را برپا می‌دارند لذا ارتباطشان با خالق جهان محکم است. رابعاً از روزی‌های خدا انفاق می‌کنند در نتیجه پیوندشان با خلق خدا نیز مستحکم است.


مقاله تجزیه و تحلیل آموزشگاه‌های آزاد کامپیوتر

مقاله تجزیه و تحلیل آموزشگاه‌های آزاد کامپیوتر در 28 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 56 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
مقاله تجزیه و تحلیل آموزشگاه‌های آزاد کامپیوتر

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله تجزیه و تحلیل آموزشگاه‌های آزاد کامپیوتر در 28 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب



فرم تقاضای سیستم مکانیزه.................................................................................. 3

برنامه ریزی.......................................................................................................... 4

دامنه پروژه.......................................................................................................... 4

وظایف تحت پوشش............................................................................................ 4

فرم برنامه ریزی پروژه........................................................................................ 5

نمودار گانت........................................................................................................ 5

امکان سنجی پروژه.............................................................................................. 6

ساختار سازمانی.................................................................................................... 7

متدولوژی انتخاب شده برای تشریح سیستم....................................................... 8

مشکلات بر سر راه.............................................................................................. 15

وضعیت موجود سازمان..................................................................................... 15

راه حل های پیشنهادی..................................................................................... 15

ویژیگی ها و مشخصات فنی راه حل پیشنهادی................................................. 16

دامنه پروژه........................................................................................................ 16

وظایف اصلی سیستم.......................................................................................... 16

مشکلات موجود................................................................................................. 17

بررسی اقتصادی پروژه، معایب و مزایا............................................................. 17

نتیجه گیری....................................................................................................... 17

پیشنهادات........................................................................................................... 17

Glossary......................................................................................................... 18

نمودار موارد کاربرد U.C................................................................................ 19

لیست موارد کاربرد U.C.................................................................................. 20

لیست بازیگرهاActor ...................................................................................................27

کلاس دیاگرام ..................................................................................................... 27





برنامه ریزی

دامنه پروژه :

سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه نماید.

وظایف تحت پوشش

شرح مسئله :

این پروژه سعی دارد تا تمام امور مربوط به ثبت نام کاآموزان و مربیان و نیز کلاس ها را به صورت مکانیزه درآورد تا تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای و نیز خود آموزشگاه و نیز مدیریت مربوط به امور فوق الذکر تسهیل یابد. از دیگر قسمت های پروژه که به عنوان قسمت جانبی پروژه می باشد زیر سیستم اعلام نمرات امتحانی به کاآموز به صورت گویا و از طریق خطوط تلفن است.تا اینکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.



اهداف سیستم و نیز اطلاعاتی که باید فراهم شود :

سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه و یا اطلاع کارآموز نماید.در این سیستم امکان اعلام نمرات امتحانی به کاآموز به صورت گویا و از طریق خطوط تلفن نیز پیش بینی شده است.تا اینکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.

در سیستم جدید امکانات زیر موجود خواهد بود :

ثبت نام کاآموزان
ثبت نام مربیان
تعیین مشخصات کلاس ها و دوره ها
درج مشخصات آزمون
تهیه گزارش ها و فرم های لازم شامل :
ثبت نام آزمون
ثبت نام آزمون مجدد
معرفی کارآموزان به سازمان فنی و حرفه ای بصورت ماهانه و سالانه
صدور کارت شناسایی و کارت ورود به آزمون
تهیه نمودارهای کلاس ها، قبول شدگان و ..



گزارش سازمانی

مقدمه

انسان عصر ماشین برای تحلیل محتوای عناصر درونی جهان در صدد تجزیه آنها بود. جزء نگری به منزله اساس روش تجزیه مدار از این اعتقاد برمی خواست که همه اشیاء رویدادها وخواص آن هاو حتی تجربه ودانش آدمی در مورد آن ها از یک سلسله اجزای تفکیک ناپذیرو نهائی همچون اتم ها و سلول ها ادراکات اولیه و... تشکیل شده است.

این موجودیت ها بر اساس مجموعهای از قوانین با هم ارتباط دارند.

در عصر ماشین نگرش رایج در جهان مبتنی بر نوعی قطعیت یا جبر حاکمیت حدود و ثغور مشخص و ریز بود و تصور میشد که رویدادهای جهان بر اساس یک سلسله قطعیت های حتمی وقبلی مشخص میشوندوچنین فرض میشود که رویدادها صرفا به کمک (( قوانین حاکم بر ماده وحر کت)) قابل توضیح هستند.

هنگامی که انسان موفق شد ماشین را به مثابه منبع کار فیزیکی جایگزین نیروی کار کند بخشی از کار را به ماشین وبخشی دیگر را به انسان محول کرد.

بدین ترتیب کار به اجزای ریزتر تشکیل دهنده خود تقسیم شد. بنابر این با قرار کرفتن محصول در خط تولید ضمن افزایش بهره وری جنبه های غیر انسانی کار نیز فزونی یافت. در نتیجه فراگردی که ابزار های مکانیکی را جایگزین نیروهای کار کنند و انسان را تا حدی تنزل داد که مثل ماشین عمل کند و به انجام دادن کارهای ساده و تکراری وکسل کننده بپردازد.

علی رغم تشکیل شدن سیستم از اجزای به هم وابسته و پیوسته آن را باید به منزله یک کل غیر قابل تقسیم به اجزای خود در نظر گرفت.

در آن زمان بجای تشکیل یک کل بر اساس اجزای تشکیل دهنده آن نحوه قرار گرفتن اجزا در کل مطالعه میشود وبه این ترتیب زمینه ای برای کل نگری فراهم شد.

عصر سیستم ها انقلاب فرا صنعتی را به ارمغان آورد.این انقلاب مبتنی بر استفاده از ماشین های محاسباتی است که ضمن مشاهده به تولید پردازش منطقی وانتقال اطلاعات می پردازد.

با انقلاب صنعتی و ظهور ماشین های پردازش و انتقال اطلاعات امکان ماشینی کردن برخی از فعالیت های ذهنی نیز فراهم شد.

در عصر ماشین که علم در صدد بود جهان و آنچه در ان هست را تجزیه کند خودش نیز به نظام های محدود تری تقسیم شد. ولی اندکی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم علوم حرکت موضعی خود را به سوی کلیتی جدید در بستر جنبش ظهور علوم میان رشته ای پیش گرفتند.

میدان تجزیه و تحلیل سیستم ها در دو الی سه دهه گذشته بیش از هر رشته دیگری در مدریت منابع اطلاعاتی شاهد رویارویی مباحث مختلف بوده است.

بسیاری از محققان چنین باورند که با توسعه سیستم های اطلاعاتی عصر جدیدی آغاز شده است . در این عصر جدید کاربران بجای فن آوران هدایت گر فرا گرد ایجاد سیستم هستند.

نرم افزار های کار بردی بجای مصارف کامپیو تری مجری های برنامه ها را به خود مشغول می کنن و انواع سیستم ها و نحوه ی ساخت آن ها به جای استعداد های تحلیلگران سیستم و برنامه های بازاریابی کامپیوتر بر مبنای نیاز های کاربران نهایی تعیین میشوند.

اتوماسیون اداری یکی از بهترین راه های صرفه جویی در وقت و نیز بایگانی اطلاعات است و با توجه به افزایش روز افزون ارتباطات و تبادل اطلاعات ایجاد سیستم کامپیوتری و اتوماسیون ضروری به نظر می رسد.

ساختار سازمانی

آموزشگاه های آزاد فنی همگی زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشند. آموزشگاه توسط موسس یعنی کسی که از طرف سازمان فنی و حرفه ای تایید صلاحیت شده است و موفق به کسب مجوز شده است تاسیس می شود و موسس مدیر یا مدیرانی را جهت اجرای امور جاری آموزشگاه منصوب می کند. دراین سیستم هنر جو پس از مراجعه به آموزشگاه (یا از طریق تلفن) و پرسیدن سوالات مربوطه مدارک خود را تکمیل کرده وآنها را به منشی آموزشگاه ارائه می دهد ، منشی آموزشگاه در صورت تکمیل بودن مدارک فرم قرار داد را تکمیل کرده وآن را به مدیر آموزشگاه ارائه می دهدتا قار دادی مابین هنرجو و آموزشگاه بسته شود.

پس از آنکه هنر جو برای یک دوره استاندارد در آموزشگاه ثبت نام کرد در کلاسهای مربوطه شرکت کرده و توسط مربی (مربیان) در دوره استاندارد مورد نظر آموزش می بیند، در طی این دوره پس از مدتی یک آزمون میانترم (عملی و تئوری) از هنرجو گرفته می شود. پس از اینکه مدت دوره آموزش مورد نظر به پایان رسید در صورت کسب حد نصاب نمره توسط هنرجودر آزمون میانترم، او باید مبلغ مورد نظر (تثبیت شده توسط سازمان آموزش فنی وحرفه ای) را واریز کرده وفیش آن را به منشی آموزشگاه ارائه می کند. پس از آن منشی آموزشگاه لیست افراد مجاز در آزمون نهایی را تکمیل کرده ویک نسخه از آن را (با فرمت آموزشگاه) در آموزشگاه ثبت می کندولیست را در اختیار مدیر آموزشگاه قرار داده تا لیست توسط مدیر به سازمان آموزش فنی وحرفه ای ارائه شود.

مقدمه

فرآیند توسعه ، یک چارچوب عمومی است که برای کلیه پروژه ها صرف نظر از اندازه و میزان پیچیدگی آنها امکاناتی فراهم می کند. RUP یک فرآیند بزرگ صنعتی ( مخصوصا برای توسعه سیستمهای نرم افزاری ) است که برای سهولت تفهیم آن، کلیاتی از آن بدون نام شرکت Rational و بدون محرز کردن جریانهای کاری مربوط به فعالیتهای حمایتی تولید نرم افزار و مدلسازی کسب و کار و بدون اشاره به قدرت RUP که همان ابزارهای حمایت کننده آن می باشند در قالب فرآیند توسعه توسعه نرم افزار یکنواخت شده (USDP) در دانشگاههای معتبر جهان ظهور کرده است در واقع می توان گفت که RUP نسخه پیاده سازی شده ای از USDP است. USDP بعنوان یک فرآیند شی گرای تولید و توسعه سیستمها، دارای مدل فرآیندی است که روند کلی توسعه را مشخص می کند یک فرآینده توسعه سیستم حداقل باید دارای ویژگیهای زیر باشد :

? مشخص کردن ترتیب فعالیتها

? مشخص شود که چه محصولاتی در چه زمانی تولید می شود. ( محصولات میانی و نهایی )

? مدیریت وظایف توسعه دهندگان اعم از افراد یا تیمها معین باشد. ( نقشهای مورد نیاز تیمها )

? معیارهایی برای اندازه گیری کیفیت محصولات پروژه و روند پیشرفت فعالیتهای آن فراهم باشد.

? امکانات بهرمندی از تجربیات موفق و ناموفق افراد و پروژه های دیگر در آن فراهم باشد.

RUP چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر، نیاز هرچه بیشتر به گسترش علم نرم افزاری نیز احساس می‌شد که با پیدایش متدولوژیهای همانند SSADM و روش آبشاری ‎آغاز شد. در ابتدا، این روشها مناسب بود و جوابگوی نیازهای آن زمان بودند ولی با افزایش داده‌ها و پیدایش مفاهیمی همچون شبکه، Web و ... دیگر کارآیی لازم را جهت پیاده‌سازی و هدایت پروژه‌های نرم افزاری نداشتند. پس مفاهیم برنامه نویسی شیءگرا پا به عرصه وجود گذاشت و در سال 1991 بطور جدی مورد مطالعه و بحث قرار گرفت. استفاده از این روشها و متدهای برنامه نویسی قدرت و انعطاف بسیاری را به برنامه‌ها داد و شرکتهای نرم افزاری توانستند با کاهش هزینه‌ها و بهینه سازی کدهای خود، نرم افزارهای قویتری را به بازار عرضه کنند ولی این روش جدید نیز نیاز به مدیریت و یکپارچگی داشت. پس روشها و متدولوژیهای جدیدی مطرح شد که شامل Booch، OMT، OSE و ... می‌باشد. در سال 2000 شرکت Rational روشی را تحت عنوان (Rational Unfied Process) RUP مطرح ساخت که بعد از روش MSF شرکت مایکروسافت به دنیای نرم افزار عرضه شد و امروزه از طرفداران بسیاری برخوردار است.

خصوصیتهای RUP



ویژیگی ها و مشخصات فنی راه حل پیشنهادی

سیستم اتوماسیون با دارا بودن سیستم گویای تلفنی می تواند از مراجعات متعدد به آموزشگاه جلوگیری کند و نیز امور ادارای سرعت بخشد و از بروز اشتباه در گزارش گیری جلوگیری کند.

سیستم پیشنهادی از فناوری .Net جهت برنامه نویسی پروژه و نیز بانک اطلاعاتی MS Access و در صورت دارا بودن شبکه از بانک اطلاعاتی MS SQL Server استفاده می نماید.

سیستم گویا از طریق خطوط تلفن و دستگاه مودم می تواند به سوالات کارآموزان پاسخ دهد.

دامنه پروژه

سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه نماید و نیز با دارا بودن سیستم گویا می تواند به بسیاری از مراجعات و سوالات کلیشه ای متقاضیان جواب دهد این سیستم به امور دیگر مانند امور حسابداری دخالتی ندارد.

وظایف اصلی سیستم

سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه و یا اطلاع کارآموز نماید.در این سیستم امکان اعلام نمرات امتحانی به کاآموز به صورت گویا و از طریق خطوط تلفن نیز پیش بینی شده است.تا اینکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.

در سیستم جدید امکانات زیر موجود خواهد بود :

ثبت نام کاآموزان
ثبت نام مربیان
تعیین مشخصات کلاس ها و دوره ها
درج مشخصات آزمون

10.تهیه گزارش ها و فرم های لازم شامل :

ثبت نام آزمون
ثبت نام آزمون مجدد
معرفی کارآموزان به سازمان فنی و حرفه ای بصورت ماهانه و سالانه
صدور کارت شناسایی و کارت ورود به آزمون

10.تهیه نمودارهای کلاس ها، قبول شدگان و ..

11.سیستم گویا جهت کاهش مراجعات به آموزشگاه

مشکلات موجود

تغییر زیاد فرم های سازمان فنی و حرفه ای عمل گزارشگیری را دچار اختلال می کند
عدم سازگاری سیستم گویا با تمامی مودم ها.

راه حل 1 : این مشکل را می توان با افزودن گزارشگیری پویا مرتفع ساخت.

راه حل 2 : با تعیین مودم مناسب در راهنما نیز می توان تا حدودی این مشکل را بر طرف کرد.

بررسی اقتصادی پروژه، معایب و مزایا

مزایا :

تسریع امور
عدم بروز اشتباه
دسترسی سریع و آسان به بایگانی
کاهش مراجعات کارآموزان به آموزشگاه
کاهش هزینه در برابر استخدام نیروی جدید

معایب :

عدم تامین تمام نیاز ها مانند گزارشگیری کاملا پویا
تامین کامپیوتر و خط تلفن
3. هزینه آموزش نیروی انسانی

نتیجه گیری

با توجه به امور مطرح شده و مشکلات آن تهیه سیستم موجود برای برآوردن حداقل نیازها (دامنه پروژه) امکان پذیر می باشد.

پیشنهادات

اضافه کردن سیستم طرح سوالات
گسترش آن برای دیگر آموزشگاه های آزاد غیر از کامپیوتر
امکان استفاده چند شعبه از آموزشگاه از یک پایگاه داده



Glossary

آموزشگاه: محلی جهت تحصیل علوم مقدماتی کامپیوتر که زیر نضر سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور فعالیت می کند و مهارت های لازم را به متقاضیان ارایه می دهد.
موسس: فردی است حقیقی یا حقوقی که مجوز لازم را جهت آموزشگاه کسب کرده است.
کارت تاسیس: مدرکی است که به موسس جهت فعالیت و تاسیس آموزشگاه از طرف سازمان فنی و حرفه ای داده می شود.
مدیر: فردی که کلیه امور جاری آموزشگاه را انجام می دهد از جمله انتصاب ها و امضای قرارداد با کارآموز.
کارت مدیریت: مدرکی است که به مدیر جهت فعالیت و انجام مسئولیت در آموزشگاه از طرف سازمان فنی و حرفه ای داده می شود.
مربی: وظیفه تدریس علوم را به متقاضیان انجام می دهد.
کارت مربیگری: مدرکی است که به مربی جهت تدریس علوم کامپیوتردر آموزشگاه های کامپیوتر از طرف سازمان فنی و حرفه ای داده می شود.
منشی: وظیفه انجام امور دفتری و ثبت نام کارآموزان و تهیه فرم های مختلف را جهت تحویل به سازمان فنی و حرفه ای را بر عهده دارد.
کارآموز: متقاضی است که جهت تحصیل و گذراندن دوره کامپیوتری به آموزشگاه مراجعه می کند.


مقاله پردازشگری دیجیتال یا (DSP)

مقاله پردازشگری دیجیتال یا (DSP) در 13 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 238 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13
مقاله پردازشگری دیجیتال یا (DSP)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله پردازشگری دیجیتال یا (DSP) در 13 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه

بخش مخابرات هوایی از مهمترین و اصلی ترین بخش هاست و زیرسیستم های یک سیستم هوایی را تشکیل می دهد. درحوزه صنعت هوایی و ناوبری، گیرنده ها و فرستنده های رادیویی نقش اساسی را دربخش مخابراتی برعهده دارند بخش مخابرات از سه بخش اساسی گیرنده، فرستنده و کانال مخابراتی تشکیل شده است که دراین مقاله بیشتر به پردازش سیگنالهای گسسته درزمان می پردازیم که در گیرنده ها و فرستنده های مخابراتی نقش اساسی را ایفا می کنند گیرنده های رادیویی نقش اساس درآشکارسازی، آنالیز، شنود و جهت یابی سیگنالهای دریافتی داشته که عمدتاً از نوع سوپرهیتروداین استفاده می شود.

علاوه بر سیستم های رادیویی، بسیاری از انواع سیتمها برای ارسال دیتاهای با ارزش، از سیگنال های رادیویی RF استفاده می کنند که دارای رشدی مداوم ، پیوسته و قابل توجه هستند، گیرنده های هوایی برای انواع مختلفی از کاربردها و حوزه ای عملیاتی طراحی و بنا به نیاز، بصورت انفرادی و یا عمدتاً درقالب سیستم بکارگیری می شوند که عمده اهداف و مقاصد این نوع گیرنده ها برای ارتباطات هوایی یا زمین به هوا و بالعکس انجام می شود عمده تعاریف به کاررفته درمخابرات هوایی یا درکل، مخابرات:

رنج دینامیکی : رنج از کمترین تا بیشترین سیگنالهای ورودی برحسب dB، که یک گیرنده می تواند احساس کند بطور مثال اگر یک گیرنده قادر به آشکارسازی ، سیگنالهای بین dB 10 و dB50- باشد در این صورت رنج دینامیکی گیرنده dB 60 خواهد بود.

-پهنای باند لحظه ای : پهنای باند گیرند درهر نقطه معلوم از زمان (که اساساً کمتر از پهنای باندکلی سیستم برای هرگیرنده می باشد.

-حساسیت یا Sensitivity: کمترین سطح توان سیگنال دریافتی که هر گیرنده قادر به آشکارسازی آن می باشد را گویندکه (برحسب dBm اندازه گیری می شود)

-پهنای باند رادیویی کل : رنج فرکانسی که گیرنده قادر به آشکارسازی آنها می باشد راگویند.

-توانایی پردازش چندین سیگنال: میزان قابلیت و توانایی گیرنده درتشخیص و تمیز دادن بین دو سیگنال راداری درفرکانس های متفاوت در درون پهنای باند لحظه‌ای یک گیرنده

پردازشگرهای دیجیتالی درگیرنده های دیجیتالی

به دلیل استفاده از تکنیک سوپرهیتروداین درگیرنده های دیجیتالی ابتدا به مقدمه ای از این گیرنده ها می پردازیم سپس گیرنده های دیجیتالی را شرح داده و سپس به پردازشگر دیجیتالی که مهمترین قسمت این بخش از گیرنده هاست می پردازیم.


گیرنده های سوپرهیتروداین:

گیرنده های سوپرهیتروداین از رایجترین و پرکاربردترین نوع گیرنده ها درجهان برای تقریباً همه سیستم های دریافت رادیویی و راداری با بهره گیری از ساختار سوپرهیت می باشد. درگیرنده سوپرهیت نیاز به تقویت کننده رادیویی باند پهن برای اصلاح حساسیت نیست بلکه به جای آن، سیگنال [1]RF با استفاده از یک مخلوط کننده یا میکسر و یک نوسان ساز محلی[2] به یک فرکانس میانی[3] تبدیل و سپس با استفاده از یک تقویت کننده IF، گین با بهره مورد نیاز بدست می آید. سیگنال تبدیل شده به فرکانس پائین[4] ازمیان یک فیلتر میان گذر[5] عبور می کند، این فیلتر باعث عبور بودن تضعیف سیگنال مورد نظر شده و سایر سیگنالهای ناخواسته بویژه سیگنالهای ناشی از حاصلضرب های فرکانسی که باعث تولید اعوجاج اینترمدولاسیون و در نتیجه سیگنال نامطلوب می شوند را حذف می نماید و آنها را عبور نمی دهد.

مزیت تبدیل سیگنال RF به یک سیگنال IF با فرکانس پائین تر به روش سوپرهیت این است که فیلتر ها و تقویت کننده هایی با پهنای باند باریک و با مشخصه های فرکانس قطع[6] نیز نیازمند است که درفرکانس های IF به راحتی در درسترس است به همین دلیل گیرنده های سوپرهیتروداین دارای حساسیت بالا و انتخاب گری[7] فرکانس بسیار خوبی است که باعث ایده آل بودن آنها برای آنالیز دقیق و جزئی مشخصه های سیگنال دریافتی است. هرچند بسبب بالا بودن سطح انتخابگری فرکانس این گیرنده معمولاً دارای پهنای باند فرکانس لحظه ای باریک بوده و قادر نیست چندین سیگنال ورودی را بطورهمزمان کنترل و پردازش نماید. در زمینه پردازش بعداً مفصلاً بحث خواهد شد.

خواص تبدیل فوریه گسسته

در این بخش ما شماری از خواص DFT را با توجه به دنباله های محدود درزمان در نظر میگیریم. بحث ما درموازات با بحث موجود درابطه با دنباله های متناوب به پیش می رود. بهرحال: این حضور ویژه به عکس العمل فرضیات موجود می پردازد و اشاره ای به تناوب نمایش DFT از دنباله های کراندار دارد.

حالت خطی

اگر دو دنباله محدود درزمان X1[n] و X2[n] درحالت خطی با هم ترکیب شوند، به عبارتی داریم :

x3[n]=ax1[n]+bx2[n]

سپس DFT متعلق به x3[n] خواهد بود:

x3[k]=aX1[k]+bX2[k]

به وضوح، اگر x1[n] دارای طول N1 و x2[n] دارای طول N2 باشد، سپس حداکثر طول x3[n] به صورت N3[k]=max[N1,N2] خواهد بود. بنابراین، به این خاطر که معادله گفته شده با معنی باشد، هر دو مورد DFTs باید با همان طول محاسبه شود.

اگربرای مثال باشد، پس x1[k]، DFT دنباله x1[n] می باشد که به وسیله نواحی تقویت شده است. یعنی، به عبارتی، نقطه متعلق به DFT برابراست با:



و نقطه N2 متعلق به DFT از X1[n] برابر است با :



درخلاصه داریم :



درجاییکه طول دنباله ها و تبدیل های فوریه گسسته همه برابر با حداکثر طول X1[n] و X2[n] می باشند. البته، طول بیشتر DFTs می تواند بوسیله تقویت هردو دنباله با نمونه های دارای ارزش صفر تقویت شود.


نتیجه گیری

با توجه به گسترش سیستمهای دیجیتالی درتمامی زمینه ها که منجز به کوچک شدن قطعات و تجهیزات و همچنین کاهش حجم و سرعت بالای پردازشگرها دراینگونه سیستمها و مقاوم بودن تجهیزات دیجیتالی درمقابل تداخل و خطاها به دلیل فریمهای تشخیص و تصحیح خط درگیرنده که در فرستنده پیش بینی شده اند جا دارد که این زمینه ازعلم و صنعت درصنایع هوایی نیز مورد استفاده قرارگیرند چرا که صنعت هوایی بیشتر از صنایع دیگر به این قبیل از مزایا نیازمند است بخصوص حجم و وزن کم تجهیزات درصنایع هوایی یکی از اهداف مهندسان و طراحان این صنعت می باشد.