فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

مقاله بررسی تکنیک مشاهده و مصاحبه در جمع‌آوری اطلاعات

مقاله بررسی تکنیک مشاهده و مصاحبه در جمع‌آوری اطلاعات در 18 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 14 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
مقاله بررسی تکنیک مشاهده و مصاحبه در جمع‌آوری اطلاعات

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بررسی تکنیک مشاهده و مصاحبه در جمع‌آوری اطلاعات در 18 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه

مشاهده یکی از روشهای موثر و کارآمد درتحقیقات اجتماعی است. این روش از مهمترین روشهای کسب اطلاعات محسوب می شود. مشاهده این امکان را به محقق می دهد که محقق مستقیماً پدیده مورد مطالعه را ببیند و واقعیت را به صورت مستقیم یا بی واسطه درک کند. روش مشاهده نه تنها به طور مستقل می تواند یک منبع قوی و شیوه ای مناسب برای گرد آوری اطلاعات درتحقیقات اجتماعی باشد، بلکه گاهی نیز به عنوان یک روش تکمیلی در کنار سایر روشهای گردآوری اطلاعات نیز مورد استفاده می گیرد.

روش مشاهده از عمده ترین و مهم ترین شیوه های تحقیق درعلوم اجتماعی است، اما کمتر از سایر شیوه های دیگر گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرارگرفته است. هیچ شیوه ای به اندازه مشاهده مستقیم درمیدان تحقیقی نمی تواند محقق را در رابطه نزدیک با پدیده های مورد مطالعه قرار دهد.

دراکثر رشته های علوم انسانی از جمله جغرافیا، جامعه شناسی، اقتصاد، تاریخ، باستان شناسی، روان شناسی و مردم شناسی نیز از روش مشاهده استفاده می‌شود.

اهمیت نقش مشاهده تنها درگرد آوری اطلاعات به صورت یک روش مستقل یا تکمیلی پایان نمی پذیرد، بلکه دربعضی از تحقیقات محقق ناگزیر است برای بررسی نتایج تحقیقاتی که مبتنی بر سایر روشهای گردآوری اطلاعات باشد نیز از روش مشاهده استفاده کند؛ به عبارت دیگر برای اطمینان از صحت نتایج تحقیق یا داده های گردآوری شده از طریق سایر روشها، محقق باید به میدان آمده و پدیده مورد مطالعه را از نزدیک مشاهده نماید تا برای داده های گرد آوری شده تاییدیه بگیرد.

(حافظ نیا، 1381: 8-206)

مشاهده :

مشاهده از رایج ترین و مهم ترین شیوه ها و ابزار تحقیق به شمار می رود که در اکثر علوم کاربرد دارد به تعبیر وب، تمامی تحقیقات اجتماعی با مشاهده آغاز می‌شوند و با آن نیز پایان می پذیرد، به بیان دیگر، مشاهده جزیی اجتناب ناپذیر از هر مطالعه درباب هر پدیده اجتماعی می باشد (ساروخانی، 1381: 174). مشاهده مستلزم توجه منظم و سیستماتیک و ثبت رویدادها، رفتارها و موضوعاتی است که در محیط اجتماعی، مکان یا محل مورد تحقیق وجود دارد (مارشال و اسمن، 1995، به نقل از ازکیا).

تعاریف متعددی از مشاهده شده است از جمله اینکه: «مشاهده روزمره و مشاهده علمی، دریافت و درک هدفمند محیط از طریق اندامهای حسی (نه تنهاچشم) و ثبت این دریافت ها در واحدهای اطلاعاتی است. (اتسلندر، 1926، به نقل از ازکیا)

رنه کیونیک درتعریف مشاهده می نویسد که رابطه ما با جهان به وسیله حواس پنجگانه به وجود می آید و ما با کمک آن حواس، به تجربیات خود می اندوزیم. بدین معنا، مشاهده نوعی کسب تجربه از جهان است که ازطریق ساده، تا طرق علمی به وسیله جلا دادن و تیز کردن حساب شده ادراک و حواس انجام گیرد. (کیونیک، 1976: 1، به نقل از رفیع پور).

درتعریف مفهوم مشاهده می توان گفت، مشاهده جزیی اجتناب ناپذیر از هر مطالعه درباب پدیده های اجتماعی است، یا اینکه مشاهده شروع کننده و خاتمه دهنده تمامی تحقیقات اجتماعی است (کیوی و کامپنهود، 86 15:19)

مشاهده یکی از راه های عمده کسب اطلاعات در روش تحقیقی میدانی است که عمدتاً در مردم شناسی و قوم نگاری به کار می رود. در مواقعی که یک محقق می خواهد درباره مسائلی تحقیق کند که تاکنون اطلاعات کافی در آن باره وجود ندارد، عموماً از تکنیک مشاهده استفاده می شود. به عنوان مثال اگر خواسته شود در مورد ایل های ایرانی تحقیقی صورت گیرد، چون منابع و اطلاعاتی دراین زمینه وجود ندارد پس بهترین راه، مشاهده این ایلها می باشد (رفیع پور، 1382: 55)

سابقه استفاده و کاربرد روش مشاهده به اواخر قرن 17 میلادی برمی گردد یعنی زمانی که اروپاییان برای تسلط یافتن برکشورهای آسیایی و جهان سوم نیازمند آگاهی از فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات و … مردم بومی آن سرزمینها شدند و بدین ترتیب رشته علوم مردم شناسی شکل گرفت. روش مشاهده را اولین بار مکتب شیکاگو در تحقیقات جامعه شناختی به کاربرد . (ازکیا، 1382: 9-408)

اهمیت و مزایای مشاهده دراین می باشد که درصورت استفاده از روش مشاهده، مطالعه‌ی بی واسطه موضوع تحقیق و فقدان تورش بوجود می آید و به عنوان طبیعی‌ترین، مهمترین و پرکاربردترین شیوه ها و ابزار ضروری تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد (کیوی و کامپنهود، 1986: 98)

کاربرد مشاهده :

مشاهده به عنوان یکی از ابزار ضروری هر تحقیق است اما در مواردی محقق ناچار باید از آن استفاده کند. از جمله این موارد می توان ا شاره کرد به :

1- درصورت عدم دستکاری داده ها در سطح کلان- مثلاً بررسی تاثیر نظام حزبی بر دموکراسی؛ که در این خصوص نمی توان با تعطیلی حزب یا پارلمان، نقش و تأثیر آنرا در جامعه بررسی کرد.

2- درصورت عدم امکان مصاحبه درتحقیق، مثلاً دربررسی رفتار گروهی کودکان یا هنگام بروز وضعیت حساس و پرتنش و خصومت بین دو قوم، و یا عدم آشنایی محقق با زبان جامعه آماری

(ساروخانی، 1381: 175)

شاخصهای مشاهده:

محقق در آغاز باید تصمیم بگیرد چه چیز را مورد مشاهده قرار دهد از این رو شاخصهایی را مد نظر خود قرار می دهد که معمولاً به چهار شاخص اشاره می‌شود:

حرکتی، زبانی، مکانی، فرازبان.

1- شاخص های حرکتی/ بیانی: هر عمل، رفتار یا حرکتی که از جانب موضوعات مورد مشاهده بروز کند مانند حرکات سرو دست و بدن.

2- شاخص های زبانی/ بیانی/ صوتی: محتوای سخن و کلام که با توجه به زیر و بم بودن صدا، ادا می شود مانند بیان سریع یا کند یا کیفیت زبان یا پوتوق.

3- شاخص های فضایی/ مکانی: زمینه های ارتباطات، گرایش ها، نگرش ها، باورها، علایق و عقاید افراد که دریک جمع مد نظر قرار گیرد مانند آزمون مورنو و رابرت بیلز.

4- شاخص های فرا زبان: با این شاخصها ژرفای تحقیق فزونی می یابد و شناخت واقعیت بهتر صورت می گیرد. رفتار فرا زبان مانند بلند یا آهسته سخن گفتن، قطع کردن سخن دیگران، تغییر آهنگ کلام و … (همان: 81-177)

انواع مشاهده :

پس از بیان اهمیت مشاهده در تحقیقات اجتماعی لازم است انواع آن ذکر گردد که عبارتند از:

1-مشاهده نامرئی:

رفتار در این نوع مشاهده طبیعی است و موقعیت تحقیق به واقعیت نزدیک تر است. دراین نوع مشاهده از وسایلی نظیر دوربین مخفی، آیینه و … استفاده می شود. از جمله کسانی که به این مشاهده دست می زنند می توان به روزنامه نگاران و دست اندرکاران رسانه ها اشاره کرد.

2-مشاهده فعال:

این نوع مشاهده در برابر مشاهده پذیرا یا منفعل قرار دارد و زمانی است که محقق به مشاهده ساده نمی پردازد بلکه خود به کار دستکاری متغیرها دست می زند و شرایط ویژه پدید می آورد تا نتایج آن را یادداشت کند. (همان : 185).

3-مشاهده ناپیوسته:

مطالعات طولی نظیر پانل یا روند پژوهی در این نوع مشاهده جای می گیرند. بدین صورت که محقق نسلی را در یک زمان (t) مطالعه می کند، سپس در فاصله زمانی معینی تکرار می شود (ازکیا، 1382: 415)



محاسن روش مشاهده این موارد عبارتند از :

1- بزرگترین مزیت مشاهده این است که روشی است مستقیم که از طریق آن می‌توان به اطلاعات دست اول دست یافت و در مجموع درحالت طبیعی دسترسی به رفتار و حوادث بدون دخالت سایر عوامل از طریق مشاهده ممکن است
(طالقانی، 1381: 105)

2- حجم اطلاعات وسیعتری از محیط و فرد یا افراد مورد مشاهده به دست محقق می رسد.

3- این روش برای شناخت افرادی که قادر به بیان وضعیت خود از طریق دیگر نیستند، نظیر کودکان، بیماران روانی و … روش مناسبی است.

4- این روش می تواند به عنوان روش کنترل برای سایر روشهای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.

5- مشکلات زبانی و فرهنگی همانند سایر روشها تاثیر کمتری در اجرای روش دارد، مثلاً بعضی اطلاعات را که از طریق زبان نمی توان گفت از طریق مشاهده می‌توان دریافت نمود.

6- در مشاهده بویژه اگر غیر علنی باشد، مقاومت و جدل و ممانعت احتمالی برسرراه گردآوری اطلاعات وجود ندارد. (حافظ نیا، 1381: 15-214)


معایب روش مشاهده این موارد عبارتند از :

1- روش مشاهده درجامعه ای محدود و در مطالعات مورد کاربرد دارد و برای مطالعات وسیع و جامعه ایی بزرگ مناسب نیست؛ زیرا تدارک مشاهده گران ورزیده و متعدد مقدور نیست.

2- وجود محقق و مشاهده گر در محیط مشاهده باعث می گردد که شرایط عادی و طبیعی آن تغییر نماید و حالت غیر عادی و غیر طبیعی به خود بگیرد.

3- مشاهده برای تحقیقات تداومی که زمان طولانی را طلب می کند، روش مقرون به صرفه نیست. (حافظ نیا، 1381 : 215)

4- روش مشاهده با اینکه ژرفانگری و ایجاد قضایای نظری مناسب است، اما برای آزمون فرضیه های مشتق از نظریه روش مناسبی نیست. (طالقانی، 1381: 95)

5- با توجه به این که شناخت از طریق حواس پنجگانه بدست می آید از این رو اولاً ما از محیط بیرونی خود همه واقعیتها را نمی توانیم مشاهده کنیم، بلکه فقط آن واقعیتهایی برای ما قابل مشاهده اند که ادراک محدود و درواقع ضعیف ما اجازه می دهند. (رفیع پور، 1382: 103)

6- در روش مشاهده فقط بخشهایی از روباط اجتماعی مشاهده می شود مثلاً روابط بسیار خصوصی یک زن و شوهر را نمی توان مشاهده نماید. (همان: 103)


مقاله بررسی بروسلوز در اطفال

مقاله بررسی بروسلوز در اطفال در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم پزشکی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
مقاله بررسی بروسلوز در اطفال

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بررسی بروسلوز در اطفال در 20 صفحه ورد قابل ویرایش


چکیده:

هدف از بررسی بروسلوز در اطفال نشان دادن شایع ترین علایم بالینی و یافتن بهترین روش آزمایشگاهی جهت تشخیص بیماری و بررسی راههای شایع انتقال و چگونگی پیشگیری از آن و نهایتاً مقایسه روش های مختلف درمانی و یافتن موثرترین راه درمان است.

موارد و روشها: این تحقیق از نوع گزارش سری موارد و نوعی مطالعه توصیفی گذشته نگر می‎باشد که بر روی پرونده های بیماران بستری بهرامی بین سالهای 84-1374 انجام گرفته است.

نتایج: بیشترین شیوع بیماری در سنین 8-7 سال بود. کوچکترین بیماران 1 سال و بزرگتر آنها 14 سال سن داشت. 15 نفر از بیماران (5/62%) از جنس مذکر و 9 نفر (5/37%) از جنس مؤنث بودند. سابقه مصرف لبنیات محلی غیرپاستوریزه در 18 نفر از بیماران (5/77%) مثبت بود. تظاهرات بالینی شامل: تب در 23 نفر (8/95%) و آرترالژی در 20 نفر (5/78%) و تعریق شبانه در 12 نفر (50%)، لنفادنوپاتی در 9 نفر (5/37%) اسپلنومگالی در 7 نفر (2/29%) بود. عوارض بیماری شامل: آرتریت در 21 نفر (5/87%)، آنمی در 12 نفر (50%) و لکوپنی در 4 نفر (7/16%) لکوپنی، 3 نفر (9/14%) لکوسیتوز بودند.

تست رایت در 20 نفر، با تیتر 320: 1 مثبت بود، در 3 نفر با تیتر 1:1280 مثبت بود و تنها در یک مورد تیتر 1:160 وجود داشت. تست 2ME در همه بیماران مثبت بود.

آزمایشات LFT در 10 بیمار انجام گرفت و فقط در سه مورد، رایز آنزیمهای کبدی وجود داشت. کشت خون در 18 بیمار انجام گرفت و نتیجه منفی گزارش شد.

تمام بیماران با درمان های آنتی بیوتیکی بهبود یافتن و هیچ موردی از عود بیماری گزارش نشد.

استنتاج: با توجه به تظاهرات بالینی غیر اختصاصی بروسلوز، باید این بیماری را در تمام اطفال با علائم تب طول کشیده در نظر داشت.

مقدمه

-بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام است که در اثر تماس با حیوانات یا فرآورده های دامی آلوده و یا مصرف لبنیات محلی غیرپاستوریزه به انسان منتقل می گردد.

- این بیماری با نامهای مختلف بروسلوز، تب مالت، تب مدیترانه، تب مواج شناخته شده است.

- بروسلوز در تمام جهان وجود دارد مخصوصاً در کشورهای ناحیه مدیترانه، شبه جزیره عربستان، شبه قاره هند، مکزیک و کشورهای امریکای لاتین





تاریخچه

عامل بیماری برای اولین بار در سال 1886، توسط دیوید بروس پزشک انگلیسی از طحال سرباز تلف شده در جزیره مالت جدا گردید و میکوکوس ملیتنیس نام گرفت. در سال 1920، میرشا به افتخار کشف اولیه بروس، این باکتریها را بروسلا نامگذاری کرد.

در ایران، عامل بیماری در سال 1311 شمسی در انیستیتوپاستور از کشت خون انسان جدا گردید.


اتیولوژی:

بروسلوز، در انسان می‎تواند از یکی از چهار گزینه زیر ناشی شود:

1- بروسلا ملیتنسیس: شایعترین و مهاجم ترین علت بروسلوز در جهان است که عمدتاً از بز، گوسفند، شتر کسب می‎شود.

2- بروسلا آبورتوس: از گاو سرایت می‌کند.

3- بروسلا سوئیس: از خوک منتقل می گردد.

4- بروسلا کنیس: از سگ انتقال می یابد.

- این باسیل کوچک و گرم منفی، هوازی، یک انگل اختیاری داخل سلولی، بدون اسپور، غیرمتحرک و فاقد کپسول است.

- کلنی های بروسلا در محیط کشت غنی در درجه حرارت 37 درجه سانتیگراد و 7/6=PH پس از 5-2 روز به صورت کوچک به قطر یک میلیمتر، محدب، صاف، شفاف رشد می نمایند.


اپیدمیولوژی:

- شیوع جهانی بیماری بروسلوز انسانی معلوم نیست علت این موضوع کیفیت غیریکنواخت سیستم های اطلاع رسانی و گزارش بیماری در بسیاری از کشورهاست. بیماری بروسلوز در کشورهای ناحیه مدیترانه- شبه جزیره عربستان- شبه قاره هند و آمریکای جنوبی و مکزیک شایع تر است.

- پراکندگی بیماری بروسلوز در ایران بدین گونه است.

استانهای با آلودگی شدید: لرستان، ایلام، همدان

استانهای با آلودگی متوسط: چهار محال و بختیاری، مرکزی، کرمانشاه

استانهای با آلودگی کم: آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، فارس، اصفهان



- راههای انتقال بیماری بروسلوز:

1- از طریق مصرف فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه

2- از طریق تماس مستقیم با گوشت و خون حیوان آلوده

3- از راه استنشاق هوای آلوده به گرد و خاک آغشته به مدفوع و ادرار دام

4- از طریق پاشیده شدن اتفاقی واکسن زنده بروسلا بر روی ملتحمه چشم، حین واکسیناسیون حیوان و یا پاشیده شدن مایع آمنیوتیک حیوان باردار در موقع زایمان به چشم و بینی دامپزشک.

راههای انتقال دیگر بیماری:

- انتقال از طریق آمیزش جنسی - انتقال از طریق شیر مادر - انتقال داخل رحمی




- اپیدمیولوژی بروسلوز در بین اطفال ایرانی:

در روستاها و ایلات و عشایر ایران کودکان از بود تولد و بلکه از ابتدای حیات جنینی خود در تماس با دام های آلوده، محصولات دامی خام و وسایل کشاورزی می باشند.

به طور خلاصه راه های انتقال بروسلوز در اطفال عبارت است از:

1- تغذیه با شیر خام در دوران شیر خوارگی و بعد از آن

2- مصرف لبنیات خام نظیر پنیر و خامه روستایی

3- خوردن دنبلان آلوده که خوب پخته نشده باشد.

4- تماس مستقیم با نوزادان متولد شده حیوانات (گوساله، بزغاله)

5- تماس مستقیم با نسوج حیوانی آلوده نظیر مثانه حیوانات ذبح شده

6- از طریق افشانه های (آئروسل) موجود در هوای آغل

7- به هنگام بازی با وسایل کشاورزی، از طریق پوست آسیب دیده

8- از طریق پاها و دست های ترک خورده کودکان روستایی

9- تغذیه با شیر آلوده مادر و انتقال داخل رحمی را نیز در بروسلوز مادرزادی دخیل دانسته اند.



تشخیص:

1- شرح حال دقیق از بیمار که شامل: سؤالاتی در مورد محل زندگی بیمار- شغل بیمار- سابقه مصرف لبنیات غیر پاستوریزه تماس با حیوانات، در تشخیص بیماری نقش مهمی دارد.

2- در آزمایش CBC بیماران: WBC اغلب نرمال و یا لکوپنی- لکوسیتوز وجود دارد.

- آنمی- ترومبوسایتوپنی شایع است

نتیجه ESR در تشخیص بروسلوز اهمیتی ندارد.

3- تشخیص قطعی بیماری با کشت از خون- آسپیراسیون مغز استخوان و یا بافتهای دیگر انجام می‌‌گیرد.

- کشت خون در 80-70% موارد مثبت می‌گردد (فقط در مواقع حاد بیماری)

- تست سرولوژی شامل رایت، 2ME، کومبس رایت- در تشخیص بیماری اهمیت دارد.

- تست رایت: در مناطق غیرآندمیک تیتر 1:160 برای بیش از یکبار، تشخیصی و در مناطق آندمیک تیتر 1:320 تشخیصی است.

- تست 2ME: آنتی‌بادی IgG را می‌یابد و تیتر بالاتر از 80/1 عفونت فعال را نشان می‌دهد. تیترهای خیلی بالا و یا تیترهای بالای IgG بعد از درمان بیماری نشان‌دهنده عفونت مزمن و یا عود بیماری هستند.

- به علت پدیده پروزون و وجود آنتی‌بایدهای بولکان که از نوع IgA هستند و مانع آگلوتیناسیون IgM و IgG می‌شدند نتیجه تست رایت منفی می‌گردد و برای از بین بردن این حالت سرم را در رقت‌های مختلف آزمایش می‌کنند.


طراحی کتابخانه در شهر خرم‌آباد با رویکرد پایداری اجتماعی فرهنگی

پروپوزال کارشناسی ارشد طراحی کتابخانه در شهر خرم‌آباد با رویکرد پایداری اجتماعی فرهنگی
دسته بندی معماری
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 143 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
طراحی کتابخانه در شهر خرم‌آباد با رویکرد پایداری اجتماعی فرهنگی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

پروپوزال کارشناسی ارشد طراحی کتابخانه در شهر خرم‌آباد با رویکرد پایداری اجتماعی فرهنگی

انسان موجودی اجتماعی است که شرط بقای وی در ایجاد ارتباطات و تعاملات اجتماعی می‏باشد. اجتماع پذیری روندی است که انسان را آماده زندگی جمعی می‏نماید. جامعه پذیری معماری نیز مشخصه ای است که زمینه تعامل و کنش متقابل اجتماعی را در فضاهای معماری فراهم می‏سازد. کتابخانه نوعی فضایی عمومی است و فضای عمومی مطابق تعریف آن باید بستر استفاده و ارتباط جمعی شهروندان و کاربران باشد و بتواند به افزایش فرصت تعامل اجتماعی کمک نماید. لذا یک فضای عمومی شهری مانند کتابخانه باید دارای مشخصه اجتماع پذیری معماری باشد. علاوه بر آن کتابخانه ها می توانندیکی از ابزارهای دسترسی افراد جامعه به منابع دانش و فعالیت های فکری بشر باشند که به عنوان قلب جامعه محل یادگیری مادام العمر افراد و جلوه عملی دموکراسی در جامعه باشند. کتابخانه ها به دلیل ارتباط با افراد مختلف جامعه ، نقش ویزه ای را در ترویج علم و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارا هستند.(تامسون،1381)

با شروع مباحث پایداری در زمینه شهرسازی از دهه 1960 تا به امروز هر سه بعد محیطی، اقتصادی و اجتماعی آن بسط و گسترش یافته است. اما در این میان، مباحث مرتبط با پایداری اجتماعی تا به امروزه مورد توجه جدی قرار نگرفته است و هنوز یک مدل جامع و فراگیر از پایداری اجتماعی و ابعاد و عناصر سازنده آن ارائه نشده است. چراکه تحقق پایداری اجتماعی در جوامع در حال توسعه الزاماتی را ایجاد می کند و این سوال مطرح می شود که این الزامات چه پیامد های فرهنگی به همراه دارد؟ عقیده بر این است که با گذشت بیش از دو دهه از آغاز بحث‌های توسعه پایدار، بُعد انسانی پایداری مورد غفلت قرار گرفته و تمرکز بر ابعاد محیطی توسعه و رشد اقتصادی بوده است. "عدم موفقیت و شکست‌های وسیع و گسترده این رویکرد، منتهی به ایجاد و تولید تغییری معنادار و تجدید یا نو کردن مفهوم پایداری اجتماعی و دیگر جنبه‌های مربوط و وابسته به آن است(Vallance et al,2011)." از آنجایی که مطابق مثلث ساده و معروف پایداری، یکی از رئوس و عوامل و عناصر اصلی این مثلث اجتماع است که اصلی ترین عنصر آن انسان است، در موضوعات مطرح در نظریه توسعه پایدار، آراء و باورها و همه موضوعات مربوط به او جایگاه ویژه ای خواهند یافت، که از میان آنها فرهنگ به عنوان فضای عمل او که از فضای فکری انسان یعنی جهان بینی اش منتج می‌شود، از اهمیتی بنیادین و اصلی برخوردار خواهد بود. "در واقع جهان بینی از طریق یک حلقه واسط(یعنی فرهنگ)هدایت عمومی توسعه پایدار را عهده دار است"(نقی زاده،1387).


مقاله بررسی انواع سازماندهی از دیدگاه مدیریت و جایگاه آموزش عالی در آن

مقاله بررسی انواع سازماندهی از دیدگاه مدیریت و جایگاه آموزش عالی در آن در 14 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14
مقاله بررسی انواع سازماندهی از دیدگاه مدیریت و جایگاه آموزش عالی در آن

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بررسی انواع سازماندهی از دیدگاه مدیریت و جایگاه آموزش عالی در آن در 14 صفحه ورد قابل ویرایش


الف- مبانی طبقه بندی وظایف

گروه بندی فعالیت ها و افراد در ادارات، توسعه و گسترش سازمانها را به طور نامحدود امکان‌پذیر کرده است. اما ادارات با توجه به الگوی اساسی که برای گروه بندی فعالیت های آنها به کار می رود با هم تفاوت دارند که در این جا ماهیت الگوها را بررسی می‌کنیم:

قبل از هر چیز، باید تأکید کرد که در سازماندهی هیچ طریقی به عنوان بهترین راه وجود ندارد که در تمام سازمانها یا موقعیت های عملی باشد. الگویی که برای سازماندهی به کار می رود به موقعیت ها و هم چنین به اعتقادات مدیران بستگی دارد که تصور می‌کنند الگوی خاصی در وضعیت یا موقعیت معینی، آنها را یاری خواهد داد.

طرح کلاسیک سازماندهی از زمانی که مدیریت به عنوان یک رشته در دانشگاه ها مورد توجه واقع داشته وجود داشته است و دانشمندان چون «هانری فایول» «فردریک تیلور»، «لیندال ارویک» و «ماکس وبر» از آن هواداری کرده اند. طرح کلاسیک عبارت است از یک ساخت سازمانی دارای نظام سلسله مراتب رئیس و مرئوسی به شکل هرم که در واقع سیستم پیچیده ای از مکانیزمهای مختلف،‌ قوانین، مقررات و روشها است. این سیستم ماهیتاً دارای نظم و انضباط است و مسئولیت‌های افراد بر حسب مقامشان در سلسله مراتب سازمانی معین شده است.

این نگرش مکانیکی است به سازماندهی، به این سبب که جنبه های انسانی را نادیده می گیرد، به وسیلة دانشمندان علوم رفتاری مورد انتقاد قرار گرفته است. هواداران این طرز فکر باشد «التون مایر» و «ماری پارکر فالت» «چستر بارنارد» و «داگلاس مک گریکور» توصیه می‌کنند که باید بر سلسله مراتب تأکید کمتری گذاشته شود و توجه بیشتری به اشتراک مساعی مسئولین سطوح پایین سازمانی در فرآیند تصمیم گیری معطوف شود.

در سالهای اخیر، نوع جدیدی از سازماندهی موردنظر قرار گرفته است که در آن حداقل، تقسیم وظایف به طور رسمی دیده می‎شود و پیشتر ماهیت غیررسمی دارد این نوع سازماندهی به عنوان «ساخت ارگانیک» شناخته شده است. وبر بر سلسله مراتب کمتر تأکید می‌کند و مشکل گشایی را مورد توجه قرار می‎دهد. در حالی که ساخت «بوروکراتیک»، کلاسیک ممکن است در شرایط ثبات مناسب باشد ساخت «ارگانیک» در هنگام رویارویی با تغییرات محیطی و تکنولوژیکی و حالات پویایی معقول به نظر می رسد. ویژگیهای اساسی ساخت سازمان «ارگانیکی» عبارتند از:

1- وجود اختیارات غیرمتمرکز

2- قوانین و مقررات کمتر

3- غیررسمی بودن تعاریف مشاغل

4- تأکید پیشتر روی قابلیت انعطاف

5- تطبیق با محیط

6- شبکة ارتباطات شخصی و غیررسمی

و هم چنین توجه پیشتر به خود کنترلی به جای اعمال کنترل از طریق سلسله مراتب.

در هر حال مدیران با توجه به شرایط و عوامل مختلف و بنا به اعتقادات و ارزشهای شخصی، از چارچوب سازمانی متفاوت برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده استفاده می‌کنند.

نمودار سازمانی

سلسله مراتب سازمانی به صورت رسمی توسط نموداری مشخص می گردد که هم واحدهای تابعه سازمان را نشان نمی دهد و هم خطوط و مجاری ارتباطات و مسئولیت را تعبیر می نماید.

انواع سازماندهی

1- سازماندهی بر مبنای تعداد

طبقه بندی وظایف بر مبنای تعداد روش مهمی بود که در عشایر و قبایل و ارتش ها به کار می رفت. با وجود این که به سرعت از موارد استفاده این روش کاسته شده است، هنوز هم کاربردهای خاصی دارد. در این نوع سازماندهی اشخاصی که وظایف یکسانی را انجام می دهند، زیرنظر یک مدیر انجام وظیفه می‌کنند و این که افراد چه کاری باید انجام دهند و با چه وسیله ای کار کنند اهمیت ندارد و اهمیت آن صرفاً در تعداد افرادی است که زیر نظر یک فرمانده مشغول کارند. اهمیت این روش در طول قرون گذشته کاهش یافته است. یکی از دلایل کم شدن اهمیت آن توسعه تکنولوژی و به تبع آن نیاز به تخصص و مهارتهای گوناگون است. دلیل دوم این که گروههای تشکیل شده از پرسنل متخصص، غالباً کارآمدتر از آنهایی هستند که بر مبنای تعداد، سازمان داده شده اند. بالاخره سازماندهی بر حسب تعداد، فقط در پایین ترین سطوح سازمانی کاربرد دارد.

سازماندهی بر حسب زمان

یکی از قدیمی ترین صورتهای سازماندهی، گروه بندی فعالیت ها بر حسب زمان است که در سطوح پایین سازمان به کار می رود. استفاده از نوبت کاری در بسیاری از مؤسسات به دلایل اقتصادی، فنی و غیره در مواردی که روزهای کار معمولی کافی نیست. نمونه های این نوع سازماندهی را در بسیاری از مؤسسات نظیر بیمارستانها، سازمانهای نظامی، فرودگاهها، مخابرات، آتش نشانی و بعضی از کارخانه ها می‎توان مشاهده کرد.

اولین فایده سازماندهی به شیوه مزبور این است که ارائه خدمات یا تولید کادر تنها به ساعت کار روزانه محدود نمی‎شود و غالباً در تمام ساعت شبانه روز ادامه دارد. دوم این که امکان ادامه کار را در فرآیندهای غیرقابل توقف (مانند صنایع فولاد و خدمات انتظامی) تأمین می‌کند و بالاخره امکان کار کردن برای افرادی که در هنگام روز نمی توانند کار کنند (مانند دانشجویان) را فراهم می‌کند.

سازماندهی بر حسب زمان، معایبی نیز در بر دارد. اولاً در هنگام شب ممکن است نظارت مؤثر اعمال نشود. ثانیاً برای کسانی که نوبت کارشان پیوسته از روز به شب تغییر می یابد، خستگی می‎آورد. ثالثاً، تغییر نوبت کار ممکن است مشکلاتی در هماهنگی و ارتباطات ایجاد می‌کند. به عنوان نمونه، در بیمارستانها پرستاران در نوبت کاریهای مختلف احتمال دارد با مسایل خاص هر بیمار آشنایی کافی نداشته باشند، یا در کارخانه کارگر نوبت شب ممکن است ماشینی را که در نوبت روز هم مورد استفاده قرار می گیرد، تمیز نکرده باشد. رابعاً، پرداخت فوق العاده نوبت کاری، هزینه عرضه خدمت یا تولید کالا را افزایش می‎دهد.

سازماندهی بر حسب وظیفه یا تخصص

سازماندهی بر حسب وظیفه یا تخصص، دربرگیرندة وظایفی است که یک موسسه نوعاً انجام می‎دهد. در این نوع سازماندهی تمام کارکنانی که عملیات مشابهی انجام می دهند، در یک قسمت متمرکز می‎شوند و زیر نظر یک مدیر کار می‌کنند به عبارت دیگر در ساختار سازمانی بر حسب وظیفه، واحدها به نحوی از یکدیگر جدا می‎شوند که هر یک وظایف و مسئولیت های غیرمشابهی با دیگری داشته باشد، فی المثل، در یک موسسه تولیدی این امر به این معنی است که امور مهندسی، تولید و فروش به واحدهای مجزایی تخصیص یافته است که هر یک در ارتباط با هدف موسسه، وظایف خاصی را دنبال می‌کند.

طبقه بندی براساس محصول

طبقه بندی فعالیت ها بر مبنای محصول یا خط محصول در مؤسسات و سازمانهای بزرگ که دارای خط محصولات متعدد می باشند از دیرباز رایج بوده است. این نوع طبقه بندی یک فرآیند تکاملی به حساب می‎آید زیرا موسسه یا شرکت هنگامی که رشد می کند، مدیریت های تولید، فروش، خدمات و مهندسی با حجم عظیمی از محصول روبرو می گردند و استاندارد حیطة مدیریت مانع افزایش بیش از حد تعداد مدیران مستقیم می گردد. در این حالت گروه بندی براساس محصول یا خط محصول ضرورت پیدا می‌کند. در این نوع تقسیم کار مدیر هر قسمت که محصول خاصی را تولید می‌کند دارای اختیارات وسیعی است که امر فروش، تولید، کارگزینی و غیره توس او اداره می گردد. مانند محصولات متعلق به صنایع ملی شده که هر یک دارای کارخانه ای مستقل یا واحدهای تحت امر خود می‎باشد.

از محسنات طبقه بندی بر حسب محصول یا خط محصول این است که استفاده بهتر از سرمایة تخصیص داده شده برای آن محصول را ممکن می سازد، از تخصص ها و مهارتهای پرسنل حداکثر استفاده به عمل می‎آید و به ایجاد نوعی خاص از هماهنگی کمک می‌کند وقتی که یک فرد با دانش و اطلاعات لازم مسئولیت فروش مربوط به یک کالا را به عهده می‎گیرد بیشتر و بهتر می‎تواند از تخصص و اطلاعات خود بهره مند شود و زمان بندی بهتری را برای مشتری پیش بینی نماید. ضمناً می‎تواند مسئولیت سود یک کالا یا یک نوع خدمات در همان حیطة کاری متوجه مدیر محصول کند. نارسائیهای این نوع طبقه بندی شبیه نارسائیهای طبقه بندی محصول است که عبارت است از الزام به استخدام افراد بیشتر با توانایی های لازم در مدیریت، و تحمل هزینة بیشتر به خاطر تکرار خدمت و فعالیت های مشابه.

سازماندهی بر حسب پروژه

سازماندهی بر حسب پروژه تمهید موقتی است که به علت نیاز به برنامه ریزیهای وسیع و تحقیقات ضرورت ایجاد هماهنگی میان فعالیت های تخصصی گوناگون مورد استفاده قرار می‎گیرد. این نوع سازماندهی بیشتر در صنایه نظامی و شرکت های مقاطعه کاری که اجرای پروژه های خاصی را عهده دار می‎شوند، سایر مؤسسات صنعتی و مالی در بخش خصوصی و هم چنین در سازمانهای دولتی برای بعضی از طرحهای بهداشتی،‌ رفاهی، آموزشی، آبرسانی و امثال اینها کاربرد دارد. سازماندهی بر حسب پروژه با ترکیب سازمانی به شیوه کلاسیک تفاوت دارد. در این نوع سازماندهی نحوه ارتباطات به طور عمودی و افقی جریان می یابد در حالی که در سازمان کلاسیک ارتباطات به طور عمودی صورت می‎گیرد. به علاوه سازماندهی بر حسب پروژه یک تمهید موقت است و تا زمانی ادامه دارد که پروژه پایان نیافته است در صورتی که سازمانهای متداول معمولاً عمر طولانی دارند.

سازماندهی بر حسب پروژه به دلیل زیر مورد توجه و عمل قرار گرفته است:

الف- پروژه ها، هدفهای غایی، مشخص و معین دارند.

ب- فعالیت های مدیران و سرپرستان منحصراً در جهت انجام پروژه ها صورت می‎گیرد.

ج- وابستگی فعالیت های مربوط به انجام پروژه ها غالباً زیاد است.


مقاله بررسی اصل ولایت و ولایت حضرت علی (ع) بعد از پیامبر

مقاله بررسی اصل ولایت و ولایت حضرت علی (ع) بعد از پیامبر در 39 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39
مقاله بررسی اصل ولایت و ولایت حضرت علی (ع) بعد از پیامبر

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بررسی اصل ولایت و ولایت حضرت علی (ع) بعد از پیامبر در 39 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

شرح صفحه

مقدمه...............................................................................................................

موضع رسول اکرم (ص) در مورد آینده..................................................

الف- مسأله اول.............................................................................................

ب- مسأله دوم...............................................................................................

ولایت امام علی (ع) در قرآن کریم (1).......................................................

آیه تبلیغ...........................................................................................................

شأن نزول آیه................................................................................................

مراد از مولی..................................................................................................

ولایت امام علی (ع) در قرآن کریم(2) .......................................................

آیه اکمال........................................................................................................

مراد از الیوم چه روزی است؟ .............................................................................

الف- نظر زمخشری .....................................................................................

ب- عده‌ای گفته‌اند مراد از «الیوم» روز فتح مکه‌است!.............................

ب: روز عرفه..................................................................................................

ت: مراد از «الیوم» روز عید غدیر خم است. .............................................

شأن نزول آیه

شواهد و قرائن موجود در آیه..............................................................................

آخرین سخن............................................................................................................

فهرست منابع..................................................................................................




مقدمه:

انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنو الذین یقیمون الصلواة و یوتون الزکاه و هم راکعون[1]

«ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند. همان کسانی که نماز بر پا می دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند»

آیة بالا که به حق «آیه ولایت» نامه گرفته است مطالب ارزشمندی در باب ولایت خدا، پیامبر (ص) و امیرمؤنان علی (ع) استفاده و می‌شود که برای رعایت اختصار مربیان بعضی از آن مطالب که مناسبت بیشتری با بحث دارد، سبزه می‌کنیم.

الف- تنها خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و مؤمنان بر پا دارندة نماز و پرداخت کنندة زکات در حال رکوع، دارای حق ولایت و حکومت بر مؤمنان هستند.

خدواند پس از بر حذر داشتن مؤمنان از پذیرفتن ولایت و سرپرستی ناروای کافران، با جملة (انما ولیکم الله…. ) به معرفی آنان که شایستة ولایت هستند پرداخته و مؤمنان را به پذیرش ولایت آنان ارشاد کرده است.

اصل ولایت و حکومت در مرحلة نخست از آن خداوند متعال است و ولایت پیامبر و مؤمنانی که در حال رکوع زکات می‌دهند، در طول ولایت خداوند است و پرتوی از حاکمیت او.

ب- پرداخت زکات در حال رکوع - نشانه فرد تعیین‌شده برای حکومت و ولایت است. شهید مطهری نوشته است:

«آیه. مطلب را به شکلی بیان می‎کند که عمومیت بردار نیست، و به هیچ وجه نمی‌توان احتمال داد که این آیه نیز در صد بیان وارء اثباتی عام است؟ [2] زیرا قرآن در اینجا در صدد بیان یک قانون کلی نیست، نمی‌خواهد استجاب یا وجوب اداء زکات در حال رکوع را بیان کند و به عنوان تشریع یک مندوب یا یک فریضه اسلامی جعل قانون کند. بلکه اشاره به عمل واقع شده‌ای که فردی در خارج انجام داده و اکنون قرآن، عمل را مصرف آن فرد قرار داده و به نحو کفایه حکمی را که همان ولایت خواص است اثبات می‌کند.»[3]

حال باید دید آن شخص معین کیست و این ولایتی که خداوند متعال را برای او ثابت کرده است، چه نوع ولایتی است؟

بر اساس شأن نزول‌های متعدد و روایات بسیار، شخصیت مورد نظر در آیه شریفه حضرت امیرالمؤمنان، علی بن ابیطالب (ع)، است، بنابراین، از آیه شریفه استفاده می‌شود که ولایت و سرپرستی بر مؤمنان، از آن خدا، رسول او و علی بن ابی طالب (ع)، است.

مفسران شیعه و اهل سنت گرچه شأن نزول آیه را با روایت‌های مختلف گزارش کرده‌اند؛ اما تمام این گزارش‌ها در یک مطلب مشترک‌اند و آن مطلب این که آیه در شأن امیر مؤمنان علی (ع) نازل شده و‌آن مؤمن بر پا دارند. نماز و ادا کننده زکات د رحال رکوع کسی بر علی (ع)، نیست.[4]

حال سوال اینکه چرا خداوند متعال به صراحت نام علی (ع) را ذکر نکرده بلکه با کنایه ذکر کرده است؟

مفسران و متکلمان شیعه پاسخ‌های گوناگونی داده‌اند، اما به پاسخی که امام صادق (ع) و امام علی (ع)، از شبه بالا فرموده‌اند بدین فرح است. از امام صادق (ع) پرسیدند چرا خداوند متعال نام علی (ع) را به صراحت در قرآن کریم ذکر نکرده است؟ حضرت در پاسخ فرمودند. آیا وقتی خداوند متعال در قرآن کریم حکم نماز را بیان فرمود، کیفیت خواندن آن و تعداد رکعات را هم بیان کرد؟

روای گفت؛ نه! آیا به جز پیامبر گرامی اسلام (ص) چه کسی موظف بود که کیفیت خواندن نماز و تعداد رکعات آن را تعیین کند؟ آیا مردم از کجا فهمیدند که زکات به چه چیزهایی تعلق می‌گیرد و حد نصاب هر چیز برای تعلق زکات چیست؟ آیا غیر از این بود که تبیین و تفضیل کلیات به عهده پیامبر (ص) بوده است. خداوند متعادل می‌فرماید:

لتبین للناس ما نزل الیهم[5]

« تا برای مردم آنچه را به سویشان فرستاده شد تبیین کنی»

در مسأله ولایت نیز خداوند در آیه « اطیعوالله . . . » بیان کرد که اطلاعات اولوالامر واجب است و تعیین مصداق را به عهده پیامبر گذاشت.[6]

امام علی (ع) در مناظره‌اش با زندیقی دربارة آیه « انما ولیکم . . . » فرمودند:

« در میان امت هیچ اختلافی نیست که در آن روزگار جز یک نفر کسی دیگر در حال رکوع زکات نداده است و اگر نام آن شخص به صراحت در قران کریم ذکر می‌شد نام و قضیلتش را حذف می‌کردند. این رمز و رموز دیگری را که از قرآن برایت گفتم به این جهت به صورت رمز در قرآن کریم آمده است که تحریف گران از آن بی خبر بمانند و این حقایق به دست تو و امثال تو برسد».[7]

اگر مراد از جمله « والذین آمنوا …. » علی (ع) است چرا خداوند متعال به صورت جمع بیان فرموده است؟

1- جهت ترغیب مردم

زمخشری، یکی از مفسران بزرگ اهل سنت در پاسخ این پرسش نوشته است:

«این آیه در شأن علی (ع) نازل شده و سر این که لفظ جمع در آیه آمده است. با این که اشاره به یک فرد دارد برای آن است که مردم را به چنین کاری ترغیب کند. و بیان کند که بر مؤمنان لازم است که بر خیر و نیکی به تهی‌دستان کوشا باشند؛ بهطوری که حتی به انداز‌ه یک نماز آن را تأخیر نیندازند.»[8]

2- متعارف بودن جمع در فرد

شهید مطهری نوشته است:

«این سبک سخن که یک که یک حادثه شخصی مربوط به فرد معین به لفظ جمع بیان شود در قرآن کریم بی نظیر نیست، مثلاً می‌فرماید:

«یقولون لئن رجعنا الی المدینة‌ لیخرجن الاغر منها الاذل»[9]

«می‌گوینتد اگر به مدینه برگشتیم، عزیزتر خوارتر را بیرون می‌کند.»

قرآن کریم در این آیه به داستان واقع شده‌ای اشاره می‌کند و می‌فرماید: «می‌گویند . . . با این که ، گویند، یک نفرد «عبداله بن ابی» بیش نبوده است. که این که در عرف امروزه ما نیز این مطلب متداول است، می‌گوییم: می‌گویند چنین و چنان: با اینکه گویند، یک نفر بیش نیست.»[10]

علامه طباطبائی در پاسخ این پرسش نوشته است:

«اطلاق جملة بالا شامل تمامی انواع محنت‌ها می‌شود، چه آن آزارهایی که ممکن بود در مقابل تبلیغ این حکم ببیند و چه غیر آن . . . خطرهای محتمل در ابلاغ پیام یا این بوده که آن جناب را در حین تبلیغ پیام به قتل رسانند و یا ب راو شوریده و اوضاع را دگرگون سازند و یا او را به باد تهمت‌هایی که باعث ارتداد مردم شود بگیرند و یا حیله‌ای به کار برند که این حکم را قبل از آن که به مرحله عمل برسد خفته کرد. و ناکام بگذارند. اما خدای متعال به پیامبرش فرمان می‌دهد که پیام را به مردم ابلاغ کن و از این خطرها ترسی نداشته باش که خداوند تو را از آسب مردمان حفظ می‌کند.»[11]

ولایت امام علی (ع) در قرآن کریم(2)

2- آیه الکمال

الیوم یتس الذین کفروامن دینکم فلا تخشوهم و خشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتصمت علیمکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا[12]

مهمترین بحثی که در این آیه وجود دارد این است که منظور از الیوم که در دو جمله بالا تکرار شده است چه روزی است؟ یعنی کدام روز است که این چهار جهت در آن جمع شده است: هم کافران درآن مأیوس شدند، هم دین کامل شد، هم نعمت خدا تام و تمام گردید. و هم خداوند به آئین اسلام به عنوان آئین‌‌نهایی مردم جهان راضی شد. در میا مفسران در این جا سخن بسیار است، ولی آنچه جای شک نیست این که چنین روزی باید روز بسیار مهم در تاریخ زندگی پیامبر باشد، نه یک روز ساده و معمولی از این رو، در بعضی از روایات آمده است که یهودیان و نطارا با شنیدن این آیه گفتند اگر چنین آیه‌ای درکتاب آیه‌ای در کتاب آسمانی نقل شده بود ما آن روز را روز عید قرار می‌دادیم.