فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟

مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 319 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ در 12 صفحه ورد قابل ویرایش


پیش‌درآمد

ما در جهانی به سر می‌بریم که امور آن بسیار پیچیده، تودرتو و تا حدودی حیرت‌آور است. مردم با اعتقادات دینی گوناگون در آن زیست می‌کنند. تنوع ادیان (religiousdiversity) به قدری زیاد است که حتی یک گزاره‌ی آن ها در یک قالب نمی‌گنجد. این کثرت ها نه تنها در حوزه‌ی دین و اعتقاد دینی بلکه در حوزه‌های فرهنگ، زبان، اندیشه، عالم، فلسفه، هنر، تمدن و ده‌ها مقوله‌ی دیگر نیز سرایت کرده است.

امروزه انسان‌ها، متدینان، دانشجویان و جهان گردان در اثر ارتباطات بین‌المللی، در حال دادوستد علمی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و… می باشند. دهکده‌ی جهانی به این ارتباطات شدت داده شده است و همین امر، سبب توجه اندیشمندان به فرهنگ‌ها، ادیان، علوم و فلسفه‌های مختلف شده و منشاء کشف اختلاف‌های فرهنگی و تبیین آن گردیده است.

درحال حاضر، ما با انواع ادیان آسمانی و زمینی از جمله یهود، مسیح، اسلام، زرتشت، هندوییسم، و بودیسم و مذاهب شیعی، سنی و فرقه‌های مورمونیسم وحدت گرایی، پروتستانیسم، کاتولیک، آیین‌نو کنفوسیوسی و… روبه رو هستیم و ناچاریم درباره‌‌ی این کثرت‌ها، دیدگاه و تفسیری داشته‌باشیم و در زمینه‌‌ی حقانیت‌، هدایت یا بطلان و ضلالت آن‌ها داوری کنیم.

هدف:

با وجود تنوع و تکثر ادیان و مذاهب، نمی‌توان از ترابط و تشابه ادیان غافل ماند؛ گرچه شاید نتوان در میان تمام ادیان و مذاهب، یک عقیده یا عمل مشترک یافت ولی پاره‌ای از عقاید و مناسک و مراسم در برخی از ادیان و مذاهب بی‌شباهت با هم نیستند. در این مقاله به مقایسه فلسفه فنگ‌شویی و مذهب زرتشت می‌پردازیم و در صورت وجود تفاوتها و شباهتهای موجود را بررسی می‌کنیم.


کلید واژه‌ها:

1- فنگ‌شویی: باد و آب

2- جئومانسی: پیشگیری

3- تای جی: نهایت مطلق

فنگ‌شویی را می‌توان هنر طراحی نظم موزون نامید، و ریشه‌های آن را باید در جهان‌بینی تائویسم و باورهای آن جستجو کرد. تائوئیسم در آغاز به عنوان یک فلسفه یا جهان‌بینی، بر وفاق موزون بین انسان و محیط او برای دستیابی به آرامش و توازن تکیه داشت، اما در طی قرون تحت تاثیر عوامل مختلف تبدیل به مذهب غالب در چین شد.

در گمان چینی های باستان، موقعیت و جهت پدیده‌ها در فضا حائز اهمیت والایی است.[1]نحوه قرارگیری محل سکونت و کار، اشیاء و سایر مایملک انسان که او را از هر سو احاطه کرده اند، قادر به تأثیر گذاشتن بر رفتار و روان اوست. درفرهنگ بومی و اسطوره های چینی، این تأثیرات شکل رفتار و شخصیت بیرونی انسان را در جهت مثبت یا منفی، دوستانه یا غیردوستانه و بالاخره موزون یا موزون تعیین می‌کنند.

هنر بومی چین موسوم به فنگ‌شویی، یا طراحی استقرار اشیاء برای خلق زندگی متوازن و موفقیت‌آمیز است.[2] این حکمت باستانی ابزار لازم جهت نیل به آرامش و رشد انسان را از طریق تعیین چگونگی ارتباط وی با اشیاء و محیط پیرامون فراهم می‌سازد؛ استقرار اشیاء به گونه‌ای که مردم (انسان)، محیط زیست (خاک) و روان (آسمان) با تشکیل وحدتی موزون، زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد کنند. در سنت‌های جوامع غربی نیز نظریات مشابهی وجود دارد که جئومانسی[3] یا پیشگویی از طریق تفسیر اشکال و خطوط محیط اطراف نامیده می‌شود.

معنای لغت چینی فنگ[4] باد و معنای شویی[5] آب می‌باشد. عبارت «باد و آب» نماد «صعود باد به قله کوه» و «اوج گیری آب درموج» است که در صورت همنوایی، رفتار و کردار انسان را به سوی تعالی پیش می‌برند. ریشه‌های فنگ‌شویی را باید در ستاره‌شناسی کهن، علم جغرافیایی قدیم، حکمت محلی چین، جهان بینی و فلسفه تائوئیستی، و طالع بینی چینی مندرج در ئی‌جینگ (یکی از متون کلاسیک چینی که ئی چینگ یا کتاب دگرگونی‌ها نیز نامیده می‌شود) جستجو کرد.

حکمت سنتی فنگ‌شویی (در تمامی مکاتب مختلف آن) عموماً‌ از طریق ارتباط استاد با شاگرد و یا پدر با پسر از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.[6]

قطب‌نمای سنتی چینی علاوه بر جهت یابی، در واقع دایره المعارف متحرکی است که با طراحی ویژة خود تمام اطلاعات مورد نیاز پیروان مکاتب مختلف فنگ‌شویی را ارائه می‌کند.



گوشه‌های داخلی و تقاطع دیوراها:
تقاطعات تند دیوارها و زوایای تیز ْ90 : در فنگ‌شویی مقبول نیستند و گوشه‌های گرد، اشکالی با خطوط منحنی و لبه های نرم به آنها ترجیح داده می‌شوند. نورپردازی شاید بهترین روش برای تلطیف گوشه‌ها و لبه‌های تیز داخلی باشد.

آشپزخانه و سرویس

محل آشپزخانه و سرویس بهداشتی به دلیل تاثیر مستقیم به روی سلامتی ساکنان خانه دارای اهمیت ویژه‌ است در فنگ‌شویی به قرارگیری آشپزخانه در مرکز نام «قلب سوزان» اطلاق می‌شود و باید کلی اجتناب کرد. و این که باید همواره دارای هوای تازه باشد.

سرویس‌های بهداشتی اگر چه از فضاهای مرتبط با آب هستند و آب در فنگ‌شویی عنصری دوستانه تلقی میشود به دلیل ارتباط آنها با فضولات، کثیفی باید به طور صحیحی مکان یابی شوند. فنگ‌شویی به این باورند که استقرار سرویس‌های بهداشتی در قسمتهای بد موجب دفع نحوست می‌شود[7].

نتیجه:

بنابراین آیین فنگ‌شویی معرف ذهن بشر و روح او است که برای رسیدن به تعادل و توازن باید با آسمان، زمین و ماده به وحدت برسد. دستیابی به این تعادل و توازن نیازمند برقراری اتحادی مثبت با تمام نیروهای طبیعت و فراهم ساختن شرایط برای به جریان افتادن موزون آنها در جهت غنای زندگی است.

فلسفه دین زرتشت:

پیش درآمد
خدایا چنان ساز کاین داستان شود گرم از آتش باستان

که یاد آورد این نام ز ایران زمین ز آیین نیک و ده راستین

زرتشت پیامبر بزرگ اریائی، یکی از جمله نوادر اندیشمندان جهان است. درباره دوران زندگی وی آگاهی درستی در دست نیست، اما قدر مسلم آن است که دانشمندان بر اساس و پایه پژوهشها و بررسیهای انجام شده زمان زندگی وی را از 1500 تا 3000 سال پیش از میلاد میدانند.

آموزشها و فلسفه و جهان‌بینی زرتشت از همان دوره‌های کهن مورد توجه حکما و فلاسفه بزرگ جهان بوده است. اندیشمندان جهان باستان چون فیثاغورس، ارسطو، افلاطون و… با افتخار و غرور از زرتشت و فلسفه وی یاد کرده‌اند. در حکمت اشراق اهمیت و اعتبار و دیدگاههای وی زمینه ساز بسیاری از تحولات در فلسفه و حکمت شد. فلسفه عمیق زرتشت، از افلاطون تا هگل را از جنبه‌های متفاوت و سرشار خود برخوردار کرده است و نیچه مرد برتر را در وجود این بزرگ مرد تاریخ یافته و معرفی نموده است.

زرتشت نخستین پیغمبری بود که در آن دوران کهن خدای واقعی را شناخت و یکتاپرستی را مطرح کرد. در فلسفه بران بود که دو گوهر همزاد در آغاز در عالم تصور پیدایی یافتند که یکی نیکی و آن دیگری بدیست.

سروده‌های زرتشت که در میان تمام آثار دینی جهان مشخص و متمایز میباشد. موسوم است به گاثه‌ها، گاث‌سرودی است که با سدای خوش و آهنگین خوانده می‌شود و 17 قطعه می‌باشد.

یکی از بزرگترین مسائلی که فلاسفه و انبیاء با آن روبرو بوده‌اند توجیه علت وجود زشتی و بدی در جهانی که پر از نیکی، زیبایی و هوشی نیز می‌باشد بوده است.

از دو گوهر همزاد را که یکی بنام سپنتا مینو[8](روح افزایشی) و دیگری بنام انگره‌مینو[9](روح کاهشی) خوانده می‌شود


مقاله اهمیت و کاربرد کند کننده‌های رشد گیاهی در کشاورزی

مقاله اهمیت و کاربرد کند کننده‌های رشد گیاهی در کشاورزی در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کشاورزی و زراعت
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
مقاله اهمیت و کاربرد کند کننده‌های رشد گیاهی در کشاورزی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله اهمیت و کاربرد کند کننده‌های رشد گیاهی در کشاورزی در 12 صفحه ورد قابل ویرایش

بسمه تعالی

اهمیت و کابرد کند کننده های رشد گیاهی در کشاورزی:

کند کننده های رشد گیاهی[1] گروهی از ترکیبات شیمیائی یا مصنوعی هستند که بدون اینکه تغییری در شکل ظاهری گیاه و یا تعداد برگ ها و شاخه ها و سایر اندام های آن به وجود آورد،از رشد گیاه می کاهند.این مواد از تقسیم رشد یاخته ای درناحیه زیر مرسیتمی[2] انتهای شاخه ها جلوگیری به عمل می آورد ولی بر روی خود مریستم تأثیری ندارد و در نتیجه، گیاه در عین حال که به تعداد طبیعی شاخه و برگ و میوه تولید می کند. به اندازه معمول رشد نمی کند و کوتاه می ماند. همین باعث می شود که سال بعد، از سوئی تعدا گل های تولید شده به میزان قابل توجهی بیشتر گردد، و از دگر سو نیاز به هرس تا حد زیادی کاهش می یابد. مطالعات بافت شناسی روی قسمت های مختلف ساقه گیاهچه های آفتابگردان،سویا و ذرت که با تتسی کلاسیس[3] تیمار شده بودند نشان داد که نوع اثر کننده ها روی رشد طولانی به غلظت به کار برده شده بستگی دارد.بنابراین،کوتاه شدن گیاهانی که در غلظت پائین کند کننده ها رخ می دهد،عمدتاً به دلیل جلوگیری از بزرگ شدن سلول هاست،ولی در غلظت های بالا، این کوتاه شدن قسمتهای ساقه،عمدتاً به دلیل کاهش تقسیم سلولی است.در نتیجه،فرآیند بزرگ شدن سلول نسبت به تقسیم سلولی در واکنش به کند کننده های رشد از حساسیت بیشتری برخوردار است. در مقایسه با ساقه، کند کننده های رشد، اندازه ریشه را حفظ کرد، یا تا اندازه ای افزایش می دهند، بنابراین همان طور که ملاحظه می شود نسبت ریشه به ساقه به نفع ریشه تغییر می کند. این ترکیبات، مصارف و اثرات مفید زیادی دارند که در زیر به نمونه هائی از آنها اشاره می شودو اثرات دیگر و مکانیزم آنها در بخش های بعدی ذکر می شود.

1-کنترل درس در غلات و محصولات دانه ای به خصوص گندم، تحت شرایط کود زیاد و در آب و هوای مرطوب، نظیر اروپای غربی،بار گندم اغلب سنگین بود. و می خوابد که قابل درو کردن با ماشین نیست. کابرد کلرمکوات کلراید(سایکوسل،سی سی سی،کلروکلین کلراید)[4] با فرمول2-کلرو اتیل-تری متیل-آمونیم کلراید[5] سبب تولید ساقه کوتاه و محکم می شود به طوری که خوابیدن بوته جلوگیری می گردد.

2-کاهش ارتفاع گیاهان زینتی از قبیل داوودی. بنت القنسول و سوین. از نظر تجاری، ارتفاع گیاه گلدار زینتی به طور مطلوب.40-35 سانتی متر است، در صورتی که ارتفاع طبیعی آنها به یک متر یا بیشتر می رسد. مصرف مواد کند کننده رشد روی برگ ها یا در خاک وقتی گیاه جوان است، تأثیر روی اندازه گل ندارد ولی منجر به ساقه خیلی کوتاه می شود.اشرفی«cireopsis verticillata »از گیاهان چند ساله است که برا ی گلدهی به فتو پریودهای طولانی بالاتر از 14 ساعت احتیاج دارد.اشرفی در لدانهای کوچک تحت شرایط گلخانه، خیلی دراز می شود. طی آزمایشی دوکند کننده رشد یعنی دامینزید (الار.اس ای دی اچ ، بی-ناین،بی-995،بی-9ای)[6] وفلور پریمیدول (کاتلس)[7] ، بهترین کند کننده ها برای ایجاد بازارپسندی در این گیاه تشخیص داده شدند.

3-کنترل رشد درختچه ها: این امر مخصوصاً در طول جاده ها حتی اگر گیاهان کشت شده تزئینی باشند و در زیر کابل های فشار قوی مهم است.پاشیدن مواد کند کننده رشد بعد از باز شدن جوانه ولی قبل از طویل شدن ساقه منتهی به همان تعداد برگ می شود لی ساقه کوتاه، کوتاه می ماند و نیاز به هرس کردن کاهش می یابد.

4-اثرت ویژه روی کمیت، کیفیت یا رسیدن میوه: انواع زیادی از این اثرات مواد کند کننده رشد ملاحظه شده است. پژوهش ها نشان می دهند که مصرف آلار(بیشترین مصرف را در باغبانی دارد) بر روی درختانی مانند انجیر، گلابی و بعضی از انواع سیب که میوه های نرم تولید می کنند که ترابری (حمل و نقل)آنها دشوار است،باعث می شود که میوه رسیده بدون آنکه فرایندهای رسیدنش آسیبی ببیند، از بافت محکم تری برخوردار شود و قابلیت نگهداری و حمل و نقل آن افزوده گردد. برای میوه های هسته دار (مانند هلو، گیلاس و آلبالو)، مصرف آلار با غلظت های 8-2 در هزار، در اوایل تابستان باعث می شود که رسیدن میوه از سوئی 14-6روز زودتر انجام می شود و از سوئی دیگر یکنواخت گردد از اثرات بسیار مهم محلول پاشی آلار(پس از شکفتن گل ها) بر گیاهانی مانند گوجه فرنگی و انگور، بالا رفتن تعداد میوه های تشکیل شده می باشد. غلظت محلولی که بدین منظور به کار برده می شود،بر حسب نوع گیاه،5%الی 5/2در هزار است که گاهی تعداد میوه های بعضی از ارقام انگور به راحتی به 2 برابر تعداد میوه گیاهان شاهد می رساند. همچنین، سایکوسل باعث افزایش عملکرد در سیب و گلابی می شود و این عمدتاً به دلیل کاهش دادن ریزش میوه می باشد.

5- افزایش مقاومت در برابر تنش های محیطی: بسیاری از گیاهان باغی و زراعی که با مواد کند کننده رشد محلول پاشی شده اند، در برابر تنش های محیطی مقاومت بیشتری نشان داده اند. آزمایشات زیادی در مورد کند کننده های رشد گیاهی تا به حال انجام گرفته است. در آزمایشی واکنش های نهال های اوکالیپتوس(eucayptus nitens) را به سه کند کننده رشد سایکوسل، پاکلوبوترازول(بنزی)[8] و پروهگزادیون[9] کلسیم مورد بررسی قرار دارند. پاکلوبوترازول بالاترین تاثیر را در کاهش رشد و نسبت های GA20 و GA1 داشت و سپس سایکوسل و پروهگزادیون دارای کمترین تاثیر بودند. هیچ کدام از این کند کننده ها در تحریک گل تاثیر نداشتند.

ترکیبات کند کننده رشد گیاهی که دخالتی در بیوسنتز جیبرلین ندارند.

از این گروه می توان مور فکتین ها را نام برد که از مشتقات ماده ای به نام 9-کربو کسیلیکاسید فلورین می باشند.مور فکتین های موجود،آیتی-3456 وآیتی-3233 نام دارند ودر غلظت های زیاد برای از بین بردن علفهای هرز و جلوگیری از رشد گیاهان چوبی به کار می روند. علاوه بر این، چون این ماده در سوخت و ساز و ساخته شدن اکسین ایجاد اختلال می کنند باعث نابسامانی واکنش های گرایشی(تروپلیسم)گیاهان،به ویژه نور گرائی و زمین گرائی می گردند.از اثرت دیگر مور فکتین ها اثر بر انگیزش گل دهی ومیوه دهی است.این مواد می توانند با سست کردن میوه های رسیده بر شاخه ها به برداشت مکانیکی محصول کمک موثری بنماید.در انگور هایی که خوشه های متراکم دارند مصرف مور فکتین ها با غلظت 10-5/.قسمت در میلیون،باعث ریزش حبه های اضافی و تنک شدن خوشه می گردد که این امر در بالابردن کیفیت محصول مهم است.در گیاهان چوبی زنیتی،مور فکتین ها می تونند از طریق خنثی کردن غالبیت انتهایی جوانه انتها یی،باعث رشد جوانه های جانبی شوند واین امر در بسیاری مواردیکه در حالت پر شاخساره وبوته ای مطلوب باشد،می تواند موثر افتد.

از دیگر گروهها از این ترکیبات می توتن به کیگولاک (آتریممک)را نام برد که اولین عکس اعمل برای این ترکیب کاهش غالبیت انتهایی است که منجربه باز شدن جوانه های جانبی در گیاه می شود.اگر چه نحوه عمل دی کیگو لاک نامشخص است،نشان داده شده است مه موجب کاهش مواد شبه جیبرلینی و تحریک مواد شبه آلبنریک و اتیلن می گردد.ترکیبات آزاد کننده اتیلن می توانند از نظر کندکردن رشد گیاه مورد توجه باشند ،چرا که اتیلن باعث کوتاهی و کلفت شدن ساقه می شود.

اتفون(فلورل برند پیسیتیل ،پیسیتیل )به عنوان کند کننده ی رشد برای کنترل ورس درغلات و محصولات دانه ای به کار می رود.همچنین برای تحریک ریزش میوه استفاده می شود تا اندازه ی سیب کنترل شود.ولز ونایت (1986)نشان دادند مه اتفوون به طور معنی داری تشکیل جوانه گل را در سیب بدون اینکه اثر مضری روی رشد ساقه داشته باشد افزایش دهد.مالیک هیدرازید (رویال اسلو-گرو)یک کند کننده رشد است که از تقسیم سلولی با واخله در تولید اوراسیل (ازبازهای پیریمیدینRNA)تقسیم میتوز جلوگیری میکند .مشتقات استامید همانند مفلودید(امبارک 2اس)وآمیدوکلر برای جلوگیری از رشد علف عای چمنی استفاده می شوند.در حال حاضر.مکانیسم عمل برای این ترکیبات نامشخص است.دامینوزید اولین کندکننده ی رشد است که برای کنترل رشد ساقه در درختان میوه استفاده می شود.این ترکیب موجب کاهش رشد رولیشی ،انگیزش تشکیل جوانه گل ودر نتیجه ،افزایش شکوفه در درختان سیب ،گلابی و گیلاس می شود اما نسبت زیادی ازآن مورد نیاز است.مشتقات اسید های چرب شامل fatty alcoholبازنجیره ی طولانی 8تا10کربنی وmethyal sterبازنجیره طولانی 8تا12کربنی برای کاهش ارتفاع یاه استفاده می شود که مکانیسم آنها هنوز نامشخص است.فرمول های تجارتی از ترکیب میتل ؟؟و اسید های چرب وجود دارند که موجب شاخه دهی و کاهش رشد شاخه ها می شوند.


مقاله آنیتا گونزالز و حکایت‌های ناگفته از سال‌های آخر زندگی Jelly Rpll Morton

مقاله آنیتا گونزالز و حکایت‌های ناگفته از سال‌های آخر زندگی Jelly Rpll Morton در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
مقاله آنیتا گونزالز و حکایت‌های ناگفته از سال‌های آخر زندگی Jelly Rpll Morton

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله آنیتا گونزالز و حکایت‌های ناگفته از سال‌های آخر زندگی Jelly Rpll Morton در 17 صفحه ورد قابل ویرایش


آنیتا گونزالز و حکایت ناگفته از سال‌های آخر زندگی Jelly Roll Morton

جزئیات زیر که بصورت خط برجسته نشان داده شده است در گواهی فوت شماره‌ی 9682 در مرکز کالیفرنیا درج شده است.

این جزئیات واقعیات برهنه‌ای (آشکاری) را از زندگی … Ferdinand Morton که به نام delly Roll بیشتر شناخته شده است بیان می‌کند. او یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌هایی است که تاریخ موسیقی آمریکا از او یاد می‌کند.

در واقع جزئیات درج شده در گواهی فوت او بیانگر هیچ یک از آخرین دست‌آوردهای او که به فرهنگ ملی ما پیش‌کش شده است، از قبیل صدها قطعه‌ی تصنیفی او، سبک پیانو نوازی که او پیش‌گام آن بوده است و حتی دلایلی که او را در نزد موزیسین‌های برجسته محبوب کرده است،‌ نمی‌باشد.

حتی این گواهی فوت اطلاعات نادرستی از بیوگرافی او بیان می‌کند. در واقع تاریخ تولد حقیقی Morton 20 اکتبر 1890 بوده و نام حقیقی پدرش Edward. J Lamothe بوده و در واقع Edward Morton پدر خوانده‌ی او محسوب می‌شده.

آخرین نام درج شده در گواهی فوت به شخص خاصی نسبت داده نمی‌شود اما در واقع Anita Gonzales الهام‌دهنده‌ی حداقل 2 مورد از ساخته‌های Morton بوده است. معدن شیرین (Sweet Anita mine) Anita

تانگوی مشکل Morton به نام Mama, Nita

آنیتا خواهر یکی از نوازندگان پیش‌گام که هم پیانیست، کلارنیست و درامیست بوده، به نام Oliver- Dink- Johnson نسبت داده می‌شود. او از زنان زیبای کریولیه بود که ارتباط او با Morten به سال‌ها قبل (احتمالاً به ابتدای قرن 20)- قبل از ترک مورتون از New orleans برمی‌گردد. آنیتا نیز نقش تأثیرگذاری را در زندگی Morton jazz در کالیفرنیا بعد از جنگ جهانی اول بازی کرد البته آنیتا تنها براساس شواهد مدت اندکی را در آخرین روزهای زندگی Morton با او به سر برده و جزو آخرین افرادی بود که Morton را زنده دیده بود. البته آنیتا در تاریخ به عنوان همسر او معرفی می‌شود اما در حقیقت هیچ‌گاه مدرک ثبت شده‌ای بر این موضوع صحت نمی‌گذارد.

اکثر طرفداران جاز با داستان پیروزی Morton در این سبک آشنایند.

او شهرت و ثروت خود را از رهبری در گروه مشهور Red Hot peppers که در واقع مهیج‌ترین گروه موسیقی در تاریخ موسیقی new orleans بوده مدیون است. Morton هیچ‌گاه شخص شکسته نفسی نبود، او با 1000 دلار در کیف پوش و در هر جیبش مقداری الماس مغرورانه و مدعی این بود که سبک جاز ساخته اوست که این ادعا عادلانه صحیح است. کارت ویزیت او همواره معرفی‌گر او به این گونه بود:

که مبدع سبک‌های جاز و استومپ- Jelly Roll Morton هنرمند شماره‌ی یک در ضبط‌های ویکتور، نویسنده‌ی عالیترین ملودی‌های دنیا.

در طی سال 1920 Morton توانست به موفقیت‌های بی‌وقفه‌ای دست پیدا کند اما این موفقیت‌ها در زمان‌هایی همانطور که با سرعت حاصل می‌شدند با سرعت نیز به شکست منجر می‌شدند در سال 1930 دوران جاز تقریباً به دوران نهایی و انتهایی خود نزدیک می‌شد. ویکتور دیگر قرارداد ضبط Morton را تمدید نکرد و برای اجراهای گروه Red hot peppers هم‌دیگر بلیط‌های آن چنانی رزرو و نمی‌شد در آن زمان بود که این دوران به طور کامل پایان یافت و مکتب جاز کاملاً بسته شد. جاز نوازان بسیاری برای بر سر مقدار دلارهای موجود که مصادف با سقوط جدی اقتصادی آمریکا (Depresion) بود رقابت و مبارزه‌ی شدیدی با یکدیگر می‌نمودند. این وضعیت به جایی رسید که Morton با آخرین الماس نیم قراتی خود که در یکی از دندان‌های جلویی‌اش کار گذاشته بود تنها ماند.

در آن سال او مجبور شد تا تحقیر پیانو نوازی در یکی از شرکت‌های ضبط نامطرح و محقر به نام wingy manone را تحمل کند. از کارهای این دوران او تک‌نوازی پیانو روی قطعه شعر never had no loving که مورد مقبول واقع نشده بود. شرکت wingy در مطرح کردن نام morton، به همانگونه‌ای که خرسندانه نام‌های آرتی شاو، بودی فری‌من و جان کیربی را مطرح می‌نمود، کوتاهی می‌کرد.

شرکت کلمبیا زیرکانه ضبط‌های او را تا 20 سال بعد زمانی که این رکوردها به عنوان ادیسیون مخصوص برای کولکسیونرها در نظر گرفته شدند پذیرا نبود. حال مکتب swing craze بود که به دوران طلایی مورتون فصل پایانی و مؤخره اضافه می‌نمود.

نام مورتون کوچک و ریز زیر نوشته‌های قطعات روی میلیون‌ها رکورد (صفحه) نوشته می‌شد. اما عموم مردم به اعتبارات آهنگساز توجهی نمی‌نمودند. مورتون هیچ‌گاه جبران حقیقی برای عمده‌فروشی آهنگ‌هایش را، بعلت بی‌توافقی بین او و انتشاراتش و محدودیت‌های ضبطی که برای او توسط سازمان ASCAP ایجاد شده بود، کسب نکرد.

مورتون می‌دانست که او بوده که در ایجاد «گروه بزرگ صدا» کمک نموده ولی هیچ‌گاه به چنین اعتباری دست پیدا نکرد. ناامیدانه و تلخ‌وار حتی با کاهش شرایط سلامتی‌اش او موفق شد که در سال 1938 به مدت اندکی دوباره به سطح بیاید و توانست برای برخی از مریدان وفادارش در مسافرخانه‌ای به نام Jungle که کلوب شلوغی بود بر بالای یک رستوران همبرگ‌فروشی در واشنگتون نوازندگی نماید.

شرکت Library of congress باعث شد تا او از مشارکت شرکت ویکتور در سال 1939 صرف‌نظر کرد و به یک مشهوریت کوتاه‌مدت دوباره‌ای دست پیدا کند در این حین شرکت General Recard نیز محتاطانه بسیاری از تک‌نوازی‌های مورتون را روانه‌ی بازار نمود اما بعلت رکود بازار و جفت شدن این روند با نارضایتی و ناپذیرا بودن عموم مردم از آثار، موفقیت‌های او رو به محو شدن می‌رفت. در سال 1945 که هنوز موسیقی در ذهن تولید‌کننده‌ی او حیات داشت، تصمیم گرفت به لوس‌آنجلس تغییر مکان دهد زیرا تصور می‌نمود که می‌تواند سلامتی و جوانی شغلش را در آنجا بازیابد. این تغییر مکان با نوشته‌های آلن لومکس بصورت زیر همراه شد:

آقای جلی‌رول: جلی‌رول بدشانس از دیار New orleans Creole و مبدع جاز.

مورتون سفرش را با ماشین Lincole فرسوده‌اش که با زنجیری کادیلاکش را می‌کشید در پیش گرفت. در بین مسیر مجبور شد به علت بارش سنگین برف ماشین Lincoln‌اش را در ایداهو بگذارد و با کادیلاکش که با انبوهی از البسه و کتاب پر شده بود به راه ادامه دهد.

(مفهومی) نواخته می‌شد.

بسیار باعث تأسف است وقتی می‌شنویم که مورتون آخرین روزهایش را با سختی و غمناکی پشت سر گذاشته بود. او همواره سعی در بیرون کشیدن خود از شرایط تاریکی شهرت می‌کرد و از دست‌یابی به جایگاه واقعی خود در تاریخ مؤثرترین موسیقیدانان ملی از هیچ تلاشی فروگذار نبود. او مردی بود که خود را پایه‌گذار سبک جاز می‌دانست اما به سادگی از ذهن‌ها محو شد.

زمانی که او را در قبرستان کالوری در شرق لوس‌آنجلس دفن می‌کردند تنها نگین دندانش که الماس نیم قراتی بود، دیگر دیده نمی‌شد. افرادی که بدن او را با احترام حمل می‌نمودند کسانی جز اعضای گروه او نبودند و تنها مرد سفید پوستی که در مراسم عزاداری او در کلیسای کاتولیک حضور داشت، دیوید استارت از گروه شرکت ضبط مردان جاز بود. 2 تن از رهبران سیاه‌پوست پیش‌کسوت زمان او به نام‌های لینگتون و لاسن فورد در چنین مراسم عزاداری مهمی غایب بودند. زیرا لینگتون درگیری با کار موزیکال تأثری خود بود و لانس فورد نیز در کاسا مانانا به همراه گروهش اجرا داشت.

قبر مورتون در قسمت سراشیبی چمن‌زار قبرستان قرار دارد و برای مدتی طولانی بی‌نشان و بی‌توجه از ذهن دنیای موسیقی در انزوا قرار گرفت 9 سال بعد تقریباً قبر از رویش علف‌های هرز کاملاً پوشیده شده بود. زیرا مبلغی به قبرستان برای نگهداری از قبر داده نمی‌شد.

در اوایل سال 1940 اعضای گروه «اجتماع جاز» تصمیم به جمع‌آوری پول برای سفارش سنگ قبری مرمرین و مبلغی نیز برای نگهداری قبر، در نظر گرفتند. به این منظور تأتر می‌نارد در بلوار واشنگتون در 30 سپتامبر 1950 برای اجرای کنسرت خیریه رزرو شد.

از خوانندگان بلوز مانند مونه مور داوطلب برای اجرای کنسرت شد. آلبرت نیکلاس، زوتی سینگلتون و جو سولیوان نیز شرکت کردند. جانی لوکاس جوان- نوازنده‌ی ترومپت همچنین اعلام هر گونه خدمتی در این زمینه نمود. برای اطمینان از جمع‌آوری حداقل 60 سنت بلیط ورودی گروه تیل گیت را که برنده‌ی شرکت ضبط چنجر بودند را دعوت به همکاری کردند.

من به همراه باب کریستی که مدیر و معاون SCHJS- برنامه‌ای رادیویی که هفته‌ای اجرا می‌شد- بودیم از این فرصت استفاده کرده و کنسرتی را که پیش رو داشتیم را تبلیغ کردیم. در ابتدا فروش بلیط‌ها به کندی پیش می‌رفت اما در اواسط سپتامبر می‌دانستیم که سالنی پر خواهیم داشت.

آن زمان بود که آنیتا گونزالز وارد صحنه شد. مدیر مرکز رادیو، تلفنی از خانمی دریافت کرد که خود را همسر مورتون معرفی می‌کرد و خواستار این بود که دلیل جمع‌آوری پول برای قبر همسرش را بداند. و از این امر اظهار تأسف و ناراحتی نمود و خواستار قطع چنین برنامه‌ای شد.

گواهی فوت

نام کامل: فردنیاند مورتون

تاریخ مرگ: 10 ژولای 1941

محل مرگ: لس‌آنجلس

دلیل مرگ: انقباض ماهیچه‌ی قلبی (سکته)

محل تولد: نیو اورلانز (لوئیزانا)

تاریخ تولد: 20 ستپامبر 1889

شغل: موسیقیدان

محل کار (استخدام): شرکت ویکتور

نام پدر: ادوارد مورتون

نام میانی (دوشیزگی) مادر: لویس مونه

همسر: آنیتا مورتون


مقاله انواع سقف‌ها

مقاله انواع سقف‌ها در 21 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی عمران
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 123 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
مقاله انواع سقف‌ها

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله انواع سقف‌ها در 21 صفحه ورد قابل ویرایش


سقفها

سقفها به قسمتی از ساختمان اطلاق می شود که برای پوشش و تقسیم طبقات ساختمان از هم ساخته می شود و در صورتیکه حد فاصل بین ساختمان و هوا باشد آنرا بام نامند.

سقفها را بطور کلی به سه دسته بشرح زیر تقسیم می کنند.

1) سقفهای مستوی یا مسطح .

2) سقفهای شیب دار.

3) سقفهای کاذب.

سقفهای مسطح یا مستوی
این سقفها را بر حسب نوع مصالح مصرفی بشرح زیر تقسیم می نمایند.

الف) سقفهای مستوی چوبی

ب) سقفهای مستوی آجری
ج)سقفها مستوی بتنی
الف) سقفهای مستوی چوبی

سقفهای مسطح چوبی را بیشتر در ساختمانهای چوبی یا توده ای که نیروها بوسیله دیوارها به پی و زمین منتقل می شوندو همچنین در نقاطی که چوب ارزان و فراوان است ساخته می شود.

پس از ساختن دیوارها که غالبا از آجر یا سنگ و گاهی از خشت خام است ،سقف را به کمک تیرهای چوبی گرد که دو سر آنها به فواصل معین بر روی دیوار قرار گرفته و روی آنها تخته کوبی می کنند ، می سازند.

نوع بهتر سقفهای فوق به این ترتیب است که پس از تیر ریزی روی آنها را با تخته های نسبتا منظم و درز بندی شده پوشانده و سپس یک لایه حصیر یا نی بافته شده روی آنها می کشند و سپس کف سازی می کنند .

گاهی اگر تخته های پوشش قطور و نسبتا طولانی باشند و دقت کافی در نصب آنها بعمل آمده باشد همان را بعنوان سقف و کف استفاده می کنند.
سقفهای مستوی آجری

ساده ترین سقفهای مستوی آجری سقف ضربی معمولی است که به کمک تیرآهن پوشش که بر حسب دهانه و بارهای وارده و هم چنین فاصله آنها از یکدیگر محاسبه می شوند روی دیوارهای طرفین و یا به تیرآهنهای قویتر، که پل نامیده می شوند ، اتصال و نصب میکنند. سپس بین انها را با طاق های ضربی آجری می پوشانند. فاصله تیرآهن ها را بین 80 تا 120 سانتیمتر میگیرند(معمولا یک متر )

در ساختن سقفهای فولادی آجری نکات زیر را باید در نظر گرفت:
1)ضد زنگ نمودن تیرآهن های پوششی

2) قرار دادن زیر سری برای تیرآهن ها

3)نصب میل مهار

4) آماده کردن سقف برای کف سازی

5) نصب توری فلزی


سقفهای آجری مستوی توخالی با تیرآهن

گاهی بجای طاق ضربی معمولی از بلوکهای آجری توخالی که به اشکال مختلف ساخته می شوند، استفاده می کنند و به کمک آجرهای تو خالی فاصله بین تیرآهنها را پوشش می نمایند.

اگر تیرآهن های سقف کوچک و بین نمره های 12 تا 16 باشد از آجرهای مخصوص که در لبه های بالهای تیرآهنها قرار می گیرند استفاده می کنند. آجرهای مجوف را طوری می سازند که اطراف بال تیرآهنها را در زیر سقف بپوشانند. تا اندود سقف روی یک جنس قرار گرفته و از ترکها مویی ناشی از غیر هم جنس بودن سقف جلوگیری شود. این گونه سقفها علاوه بر سبکی زیاد و سرعت عمل فوق العاده ساخت ، در مقابل انتقال صوت و حرارت به مراتب مقاوم تر از سقفهای آجری توپر معمولی می باشند و بعلاوه میتوان روی آنها را بلافاصله کف سازی کرد.

سقفهای آجری بدون کمک تیرآهن (سقفهای سفالی )

1) سقفهای سفالی بدون تیرچه های پیش ساخته شده.

این سقفها را به کمک بلوکهای آجری توخالی نسبتا بزرگ و با استفاده از میلگرد و بتن می سازند. اگر سقف مستقیما روی دیوار آجری حمال قرار گیرد بتن ریزی را طوری انجام می دهند که روی دیوار شنازی ادامه داشته باشند.

2) سقفهای سفالی با تیرچه های پیش ساخته



تیرچه های پیش ساخته ممکن است بصورت تمام فولادی ، تمام بتن مسلح (پیش تنیده و یا ساده ) و یا قالبهای سفالی ساخته شوند.

تیرچه های تمام فولادی از قطعات نبشی ، تسمه و یا ورق خم شده نهیه می شوند. تیرچه های فنری راکه معمولا از ورق خم شده تهیه می کنند از دو قسمت فوقانی و تحتانی تشکیل می گردد. اتصال دو قسمت فوقانی و تحتانی با تسمه و یا از خم کردن تیرچه های تمام بتن مسلح را ممکن است ساده و یا بصورت پیش فشرده تهیه کنند. تیرچه های تمام بتن مسلح ساده از تن و میلگرد می سازند. این تیرچه ها از میلگرد خرپایی شکل، و یا در پاره ای موارد از ورق فلزی ، که در بالا و قسمت تحتانی محکم شده است ساخته میشوند.

تیرچه های تمام بتن مسلح پیش فشرده را معمولا از میلگردهای مخصوص با مقاومت زیاد ( در حدود 17500 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع ) که در قسمت تحتانی تیرچه قرار داده و می تنند ساخته می شوند. هدف اصلی از پیش فشرده کردن ازدیاد مقاومت کششی بتن و در نتیجه تقلیل ابعاد تیرچه ها و کاهش هزینه است.

تیرچه های با فالبهای سفالی ، که معمولترین نوع از انواع تیرچه های پیش ساخته در ایران است را از بتن و میلگردهایی، که معمولا آجدارند، و یا استفاده از قالبهای سفالی می سازند.

3) استقرار تیرچه ها در محل و نصب بلوکها

پس از انجام زیر سازی و قالبهای لازم تیرچه های حمل شده به کارگاه را بر حسب مورد با دست، قرقره و یا بالابرهای مکانیکی بر روی کار حمل کرده و در محل خود قرار می دهند. تنظیم فاصله تیرچه ها از هم معمولا به کمک بلوک صورت میگیرد. از جوش سر میلگردهای تیرچه ها به تیرآهن های سقف بایر خودداری نمود.

4) تعبین کلاف بتنی

اگر دهانه تیرچه ا چهار متر کمتر باشد احتیاجی به تعبیه کلاف بتنی نیست ولی دهانه های بیش از چهار متر نیاز به کلاف بتنی دارند. برای دهان های بیش از 6 متر دو کلاف عرضی با تقسیمات مساوی نسبت به دهانه باد در نظر گرفته شود. آرماتورهای داخل کلاف بتنی باید حتی المقدور در ناحیه کششی سعنی روی تیرچه ها قرار داد و آنها را به میلگردهای خارجی تیرچه ها وصل نمود.

نصب میلگردها حرارتی

نصب میلگردهای حرارتی ک معمولا از نمره 6 انتخاب می شود آخرین مرحله آماده ساختن سقف قبل از بتن ریزی است در صورتی که آرماتور بالایی تیرچه ها بالاتر و یا همسطح بلوکها باشد میلگردهای حرارتی تنها در جهت عمود بر تیرچه ها قرار می دهند که فاصله آنها از هم نباید بیش از 30 سانتیمتر باشد. فاصله میلگردهای حرارتی از بلوکها تقریبا نصف ضخامت بتن سقف است. منظور اصلی از نصب میلگردهای حرارتی تقسیم فشارو جلوگیری از ترک خوردن مطح بتن سقف در اثر تغییر حجم ناشی از تغییر درجه حرارت و عوامل دیگر است.



سقف کاذب در ساختمانهای بتنی-

در ساختمانهای بتنی موقع قالب بندیدر فاصله ها معین قالب را سوراخ و میله های آهنی به قطر بین 6 تا 10 میلیمتر از سوراخهای تخته ها عبور داده و آنها را به قسمت های آهن بندی بتن بسته یا جوش میدهند و بتن ریزی مینمایند. در موقعیکه بتن خودگیری خود را انجام داد و قالب ها را باز نمودند، میله های مذکور به سقف بطور عمودی آویزان میباشد که بعدا به اندازه دلخواه زیر آن را بوسیله میله آهن یاتخته بندی به یک سطح صاف درآورده، و روی آن را با رابیتز یا نی های بافته شده و یا یونولیت و صفحات ضد صوت یا با یونولیت و صفحات ضد صوت یا با کانتکس سقف سازی مینمایند. فاصله بین سقف کاذب و سقف اصلی که یک فضای آزاد میباشد بیشتر برای محل کانال های تهویه و محل لوله های آب و فاضلاب استفاده میشود.

در بعضی مواقع که بخواهند عایق ضخیم تری داشته باشند از کانتکس ( نی فشرده شده بوسیله دستگاههای مخصوص ) استفاده میکنند برای نصب کانتکس اول آهن سپری را بفاصله معین یعنی اندازه پهنای کانتکس دردیوار نصب و سپس ورقهای کانتکس را روی آن قرار داده و با سیم های نازک محکم می بندند و روی آن را اندود گچ و خاک و سفید کاری می کنند. این نوع سقف سازی را بجای توفال میتوان از آن استفاده کرد. در ساختمانهای قدیم و یا ساختمانهائی که با شیروانه ساخته میشود زیر تیرها را با تخته هائی که بنام توفال میباشد توفال کوبی میکنند.( توفال را از چوبهای گرد میسازند. چوبهای گرد را با اندازه 40 تا 50 سانتیمتر بریده و با تیشه نجاری آن را از راه طول به ورقه های نازکی می شکافند، یعنی باریکه هائی در می آورند که قد آن 40 تا 50 سانتیمتر و عرض آن در حدود 6 الی 7 سانتیمتر و ضخامت آن 10 تا 15 میلیمتر می باشد. دو سرتوفال را از عرض و ضخامت با تیشه نجاری تراشیده ترز و نازک میکنند تا سر توفالها بطور چپ و راست براحتی پهلوی یکدیگر قرار گرفته و با میخهای سنجاقی آنرا به سقف می کوبند.

توفال اگر با اره نجاری بریده شود بشکل تخته میباشد و ملاط روی تخته نمی چسبد اگر هم بچسبد موقتی و پس از خشک شدن میریزد. ولی توفالی که با تیشه نجاری لایه مسکنند چون ناصافی دارد و در ضمن بدنه چوب در موفع لایه شدن ریش ریش می شود سطح ناصاف چوب براحتی به ملاط چسبیده و پس از خشک شدن محکمتر می شود.

فاصله بین توفال ها به طور تقریب 1 تا 2 سانتیمتر می باشد علت فاصله این است که ملاطی به راحتی از میان توفال عبور کرده و قسمتی از ملاط به پشت توفال برسد و گسترش پیدا کند و عمل بندو بست ملاط را به صورت قلاب حفظ نماید.

استفاده از نی بافته

نی را به چند طریق به یکدیگر متصل می کنند. گاهینی ها را دوبه دو (نی گرد ) پهلوئی یکدیگر قرار میدهند و با سیم های نازک می بافند و گاهی تک تک این گونه بافت نی ملاط را بخود جذب نکرده و بسختی نگه میدارد و کار را مشکل مینماد.

برای کار بهتر نی را از طریق بدو نیم مساوی تقسیم کرده و نصفه ها را به یکدیگر متصل میکنند. شکستگی نی ها را به طرف پائین محلی که باید اندود کاری شود نصب و روی آنرا با ملاط پر می کنند. نصفه های نی را برای نگهداری ملاط بسیار مناسب بوده و بهتر از نی گرد ملاط را بخود نگه میدارد.

سقف کاذب در پوشش های تیرآهن و غیره

همانطور که در بالا گفته شد میله های گرد از سقف به طور عمودی آویزان و به فاصله های معین به تیرآهن و یا سقف های دیگر از نصب نموده عمل پوشش را به هر طریق باشد انجام میگیرد. پس از نصب کانال و وسائل مورد احتیاج که باید در پشت سقف کاذب نصب گردد انجام پذیزفت سقف کاذب را شروع و به اتمام میرساند.


مقاله اندازه‌گیری الکتریکی

مقاله اندازه‌گیری الکتریکی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی الکترونیک و مخابرات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 1904 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مقاله اندازه‌گیری الکتریکی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله اندازه‌گیری الکتریکی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش

کنتورهای همگام و همزمان

ساختن کنتور ناهمگام یا ضربه ای (ripple) ، بسیار ساده است، اما به خاطر کار بسیار بالا، محدودیتی در این مورد وجود دارد. این نقطه ضعف، در کنتورهای همگام با راه اندازی مدار دو ضربه ای هماهنگ با ساعت برطرف شده است. لذا دراین کنتور زمان قرار دادن مدار، برابر است با زمان تأخیر انتشار یک مدار دو ضربه ای یک طرفه زمانیکه این کنتور هر مدار دو ضربه ای، همزمان و هماهنگ با ساعت قرار داده شود آن کنتور همگام یا همزمان نامیده می شود.

نمودار مدار کنتور همگام 3 ضربه ای در شکل نشان داده می شود. در این کنتور دو دریچة AND با سه مدار دو ضربه ای T مورد استفاده قرار می گیرد. کلیة مدارهای دو ضربه ای، توسط سیگنال ساعت C به قرار داده می شود. پایانه ورودی T مداد دو ضربه ای A ، با سیگنال سطح بالا تکلمیل می شود، لذا مدار دو ضربه ای A به انتهای هر ضربه (پالس) متصل می شود. ورودی T مدار دو ضربه ای A بالاست و تنها در این مدت، مدار دو ضربه این B متصل می شود. مدار دو ضربه ای C به با دریچه AZ AND تأمین می شود. دریچه AZ AND تنها در زمانیکه خروجی های مدار دو ضربه ای B و دریچه A AND بالا باشند، روشن می شود و تنها در طول این مدت مدار دو ضربه ای C متصل می گردد.





شکل : نمودار مدار کنتور همگام 3 ضربه ای

در ابتدا کلیه مدارهای دو ضربه ای، در صفر تنظیم می شوند، بنابراین خروجی ها عبارتند از: QC Q­B QA = 000 اما تنها در پایان اولین ضربه ای ادواری مدار دو ضربه ای A متصل می شود وخروجی QA از 0 منطقی با 1 منطقی تغییر می‌کند و همچنین دریچه AI AND را نیز روشن می‌کند. این امر هیچ تغییری در وضعیت خروجی مدار دو ضربه ای B و مدار دو ضربه ای C ایجاد نمی کند، زیرا ترمینال های ورودی T مدارها دو ضربه ای C,B قبل از رسیدن اولین ضربه ای ادواری در logic 0 منطقی بودند. بنابر این QC Q­B QA ، 001 می شود، البته پایان اولین ضربه ادواری ترمینال های ورودی T مدارهای دو ضربه ای B,A در ligic 1 هستند. البته قبل از رسیدن دومین ضربة ادواری بنابراین آنها فقط در پایان دومین ضربه ادواری متصل می شوند. لذا دریچه A1 AND خاموش می شود و دریچه AZ خاموش میماند. بنابراین در انتهای دومین دومین ضربه ادواری، خروجی QC Q­B QA 010 می شود. تنها در پایان سومین ضربة ادواری، مدار و ضربه ای A متصل می شود و خروجی آن به logic 1 تغییر می یابد. آن، دریچه A1 AND را روشن می‌کند و همچنین AZ AND نیز روشن می شود زیرا حالا ورودی دریچة AZ AND بالا هستند. لذا فقط در پایان ضربة سوم خروجی=011 QC Q­B QA تنها در پایان چهارمین ضربة ادواری،‌ ورودیهای T کلیة مدارهای دو ضربه ای بالاست بنابراین کلیه مدارهای دو ضربه ای، متصل هستند و خروجی QC Q­B QA از 011 به 100 تغییر می‌کند و همچنین هر دو دریچة A2 , A1 AND را خاموش می‌کند. تنها در پایان پنجمین ضربة ادواری، مدار دو ضربه ای A متصل می شود و خروجی QC Q­B QA ، 101 می شود. این پروسه با هر ضربه ادواری جدید،‌ طبق جدول ادامه می یابد. درست در پایان ضربة هفتم، خروجی هر مدار دو ضربه ای در logic 1 است و درست در پایان ضربة هشتم کلیه مدارهای دو ضربه ای مجدداً تنظیم می شوند و خروجی QC Q­B QA ، 000 می شود این چرخه مجدداً تکرار می گردد.

نکته شایان ذکر در این مدار این است ه درست در پایان هشتمین ضربة ادواری، کلیة مدارهای دو ضربه ای در یک زمان تنظیم مجدد می شوند و لذا نصب کنتور برابر است با زمان تأخیر انتشار هر مدار دو ضربه ای. این امر نشان می‌دهد که کنتور همگام می تواند با سیگنال ادواری فرکانس بالاتر عمل کند و راه اندازی شود.

برخی تفاوتهای جزئی در زمان تأخیر انتشار مدارهای دو ضربه ای و تأخیر ایجاد شده توسط دریچه های AND مورد استفاده در مدار ممکن است،‌موجب انحراف از همگامی شود، اما این انحراف آنقدر اندک و جزئی است که می توان آنرا نادیده گرفت. در این کنتور، دریچه های AND بر خلاف کنتور ناهمگام مورد استفاده قرار می گیرند، لذا می توان گفت که افزایش سرعت با افزایش هزینة سخت افزار حاصل می گردد.

در کنترهای ناهمگام، در زمان رمز گشایی دریچه ها، از آنها استفاده می‌شود، به تأخیر زمانی بین سیگنال ادواری و خروجی، سیگنال های QAبین خروجی QA و خروجی QB و بین خروجی QB و خروجی QC ممکن است در خروجی رمز گشایی دریچه های نقایص جزئی را ایجاد سازد، این نقایص و عیوب جزئی، در خروجی رمز گشایی دریچه ها و تنها به مدت چند نانو ثانیه می شوند و حتی نمی توانند روی اسیلوسکوپ دیده شوند. زمانیکه کنتور تنها برای شمارش ضربات مورد استفاده قرار می گیرد، این نقایص جزئی هیچ مسئله و مشکلی ایجاد نمی کنند، اما زمانیکه رمز گشایی دریچه ها برای حرکت دادن مدارهای منطقی دیگر به کار رود این نقایص ممکن است بواسطه واکنش سریع دستگاه های TTL مورد استفاده در مدارهای منطقی، نتایج نادرستی را ایجاد سازند.

این مسئله نقایص جزئی در کنتور همگام بر طرف شده اند، زیرا در این کنتور کلیة مدارهای دو ضربه ای دریک زمان و هماهنگ با ساعت نصب می شوند و لذا هیچ تأخیر زمانی بین سیگنال های خروجی QC Q­B QA وجود ندارد.


کنتورها یا شمارنده های حلقه ای

در این کنتور، همانطور که از نامشان پیداست، خروجی Q مدار دو ضربه ای و ورودی D مدار دو ضربه ای ردیفی، به طریقی متصل می شود که به شکل یک حلقه به نظر می رسد. نمودار مداری یک کنتور حلقه ای در شکل نشان داده می شود. برای آغاز به کنتور حلقه ای، سیگنال Reset برای کنتور به کار می رود که مدار دو ضربه ای A را از پیش تنظیم می‌کند و مدارهای دو ضربه ای دیگر مجدداً تنظیم می‌کند. حالا خروجی مدار دو ضربه ای برای QA بالاست و خروجی های دیگر، پائین هستند، لذا خروجی 0001 = QC Q­B QA QD حالا قبل از رسیدن ضربة ادواری اول تنها ورودی مدار دو ضربه ای B ، یعنی DB بالاست و کلیة ورودیهای دیگر، پائین هستند. در طول انتقال اولین ضربة ادواری، کلیة سیگنالهای ورودی مدارهای دو ضربه ای به خروجی هایشان منتقل می شوند، لذا خروجی QC Q­B QA QD ، 0010 می شود، طول انتقال دومین ضربة ادواری، مجدداً کلیه سیگنالهای ورودی مدارهای دو ضربه ای به خروجی هایشان منتقل می شوند، لذا خروجی QC Q­B QA QD ،0100 می شود، این امر در مورد ضربة ادواری بعدی ادامه می یابد و سیگنال ضربة بالا،‌ از اولین مدار دو ضربه ای به آخرین مدار دو ضربه ای و از آخرین مدار دو ضربه ای به اولین مدار دو ضربه ای و مجدداً به آخرین مدار دو ضربه ای حرکت می‌کند.

(طبق Truth Table در مورد کنترل حلقه ای).

سری CMOS

1- سری 14000/4000: سری CMOS 4000 ارائه شده توسط CRA و سری COME 4000 ارائه شده توسط Motorola اولین سریهای CMOS بودند در حال حاضر سری 4000 با علامت A 4000 به نام سری معمولی (Convrntional) ارائه می شود. و سری B 4000 با تغییرات پیشرفته نیرو وجود دارد که دارای قابلیتهای جریان خروجی بالاتر بوده و دستگاه نوع buffered نامیده می شود. این سریها، موارد استفاده گسترده ای داشته و دارای کاربردهای بسیاری هستند که در سریهای دیگر قابل دسترس نیستند. نقطه ضعف اصلی این سریها این است که در آنها پین به پین و کاربرد به کابرد سازگار با دستگاههای TTL وجود ندارد.

2- سری C 74: این سری توسط National Semi – Conductor Coporation ارائه شد و پین به پین و کاربرد به کاربرد (تابع به تابع) سازگار با دستگاههای TTL دارای مشابه می باشد. لذا این مورد جایگزین دستگاههای TTL با دستگاههای CMOS معادل را امکانپذیر می سازد. ویژگیهای عملکرد این سری، مثل ویژگیهای سری 4000 می باشد.

3- سری C 54: این سری به سری C 74 شباهت دارد با این استثنا که این دستگاهها می توانند در دماهای بسیاری به کار می روند. این سری معولاً بواسطه هزینه بالاتر به مقاصد بازرگانی مورد استفاده قرار نمی گیرد. این دستگاهها معمولاً دارای کاربردهای نظامی و فضایی هستند.

4- سری HC74 : این سری، شکل پیشرفتة سری C 74 می باشد. زمان تأخیر انتشار این سری در مقایسه با سری C 74 کمتر است، از اینرو این سری می تواند در مورد فرکانس بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. سرعت این سری با سرعت سیری LSTTL 74 سازگار است. مزیت دیگر این است که دارای قابلیت جریان خروجی بالاتری می باشد.

5- سری HCT 74: این سری نیز یک سری CMOS سرعت بالاست – تفاوت عمده میان این سری و سری HC74 این است که این سری دارای ولتاژ سازگار با دستگاههای TTL می باشد. لذا این دستگاهها می توانند مستقماً توسط دستگاههای TTL راه اندازی شود.

ویژگیهای سری CMOS

برخی از ویژگیهای عملکردی و عملیاتی سری CMOS به شرح زیر می باشند:

1- ولتاژ منبع : سری 4000 و سری C74 با منبع نیروی 3 تا 15 ولت، و سری
HC 74 و HCT74 با منبع 2 تا 6 ولت عمل می‌کنند.

زمانیکه سری TTL , CMOS با هم مورد استفاده قرار می گیرند، معمولاً ولتاژ منبع، 5 ولت است، طوریکه یک منبع نیرو می تواند برای هر دو نوع دستگاه به کار رود.

2- گسترة گرما : سری C 74 در دمای محیط با گستره ای از تا به خوبی کار می‌کنند و این امر برای اغلب کاربردهای بازرگانی مناسب است. اما سری می توانند در دمایی با گستره ای از تا عمل کنند.

3- مصرف (اتلاف) نیرو‌: زمانیکه مدار منطقی CMOS در وضعیت ثابتی باشد، مصرف نیرو در این سری، بسیار کم است، التبه در زمانیکه در هر یک از وضعیتهای خروجی دریچه، مقاومت بالا بین زمین و منبع موجود باشد. لذا مصرف نیروی CMOS تنها NW 5/2 در هر دریچه است. بهمین دلیل CMOS بسیار کاربرد دراد. زمانیکه یک خروجی CMOS از وضعیت پائین به وضعیت بالا یا بالعکس تغییر می‌کنند مصرف نیروی میانگین افزایش می یابد، ضمن اینکه در طول انتقال بین دو وضعیت، هر دو MOSFET در یک دورة کوتاه جریان می یابند و این امر Spike (سیگنال الکتریکی گذرا) جریان منبع ایجاد می‌کند. در طول این انتقال یک جریان متغییر، ظرفیت باری را تأمین می‌کند که متشکل از ظرفیت ورودی مرکب هر یک از بارهای حرکت داده شده و ظرفیت خروجی خود دستگاه می باشد. بدیهی است ضمن اینکه فرکانس راه اندازی افزایش می یابد، در هر ثانیه، Spike های جریان بیشتری وجود خواهد داشت. لذا جریان میانگین حاصل از منبع نیرو افزایش می یابد. یک دریچه CMOS NAND همیشه نیروی nw10 را با جریان بیرون می کشد (draw) و نیروی mw 1/0 را در زمانی draw می‌کند که در فرکانس KH2100 عمل می‌کند. بنابراین CMOS در فرکانس بالاتر، برخی از مزایایش بر TTL را از دست می‌دهد.

4- زمان تأخیر انتشار: یک دریچه CMOS استاندارد، دارای زمان تأخیر اتنشار تقریباً 25 تا 100 نانو ثانیه بسته به ولتاژ عملیاتی و عوامل دیگر می باشد. دریچه NAND سری 4000 دارای سازمان تأخیر انتشار ns 50 در =VDD 5 ولت و ns 25در 107 VDD = می باشد. این امر نشان می‌دهد که VDD باید جهت عمل در فرکانس بالاتر، حتی الامکان بالا باشد اما این امر مصرف نیرو را در دستگاه افزایش خواهد داد.

دریچة NAND سری HCT74 یا HC74 دارای زمان تأخیر انتشار 8ns در 57 VDD= می باشد، که قابل مقایسه با سرعت سری LS74 است.