فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

مقاله بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی وهوش همسران

مقاله بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی وهوش همسران در 145 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 235 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 145
مقاله بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی وهوش همسران

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی وهوش همسران در 145 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست جدولها

عنوان ........................................................................................................................ صفحه

جدول 1-1- تفسیر کیفی معادلهای هوشبر آزمون ماتریسهای پیشرو............................................. 7

جدول 1-4- یافته‎های توصیفی نمرات رضایت زناشویی وهوش مردان ......................................... 123
جدول 2-4 - یافته‎های توصیفی نمرات رضایت زناشویی وهوش زنان............................................ 123

جدول 3-4- یافته‎های توصیفی نمرات رضایت زناشویی مردان وزنان ............................................ 124

جدول 4-4- یافته‎های توصیفی نمرات هوش مردان وزنان ............................................................... 125
جدول 5-4- ضریب همبستگی بین رضایت زناشویی وهوش مردان............................................... 126
جدول 6-4- ضریب همبستگی بین رضایت زناشویی وهوش زنان ................................................. 127

جدول 7-4- نتایج آزمون tمستقل برای رضایت زناشویی مردان وزنان ........................................ 128

جدول 8-4- نتایج آزمون t مستقل برای هوش مردان وزنان ........................................................... 128








فهرست نمودارها
عنوان ........................................................................................................................ صفحه

نمودار 1-4........................................................................................................................................................ 124 میانگین نمرات رضایت زناشویی وهوش مردان وزنان

نمودار 2-4........................................................................................................................................................ 125 میانگین نمرات رضایت زناشویی مردان وزنان

نمودار 3-4........................................................................................................................................................ 126 میانگین نمرات هوش مردان وزنان


فهرست مطالب
عنوان ........................................................................................................................ صفحه

چکیده

مقدمه................................................................................................................................................................... 1



فصل اول :گستره علمی موضوع پژوهش

1- موضوع پژوهش.......................................................................................................................................... 4

2- هدفهای پژوهش ....................................................................................................................................... 4

3- امکان بررسی موضوع پژوهش واهمیت آن ...................................................................................... 5

4- سؤالهای پژوهش ...................................................................................................................................... 5

5- فرضیه‎های پژوهش................................................................................................................................... 6

6- متغیرها وتعریف عملیاتی آنها................................................................................................................ 6

خلاصه................................................................................................................................................................. 8



فصل دوم:ادبیات وپیشینه تحقیق

تعریف رضایت................................................................................................................................................ 10

تعریف رضایتمندی زناشویی.......................................................................................................................... 11

ازدواج ............................................................................................................................................................... 12

تعریف ازدواج .................................................................................................................................................... 12

فوائد ازدواج........................................................................................................................................................ 13

ازدواج دختر وپسر ریشه‎های دوران کودکی .............................................. 14

افکار مسموم .......................................................................... 17

بهداشت روانی ......................................................................... 17

بهداشت روانی از دیدگاه اسلام وعرفان .................................................. 20

مهمترین عوامل برای ازدواجهای موفق................................................... 20

پختگی روانی ورشد عاطفی فکری طرفین................................................ 20

طرز تفکر وعقاید وتمایلات .............................................................. 21

طرز تلقی ونگرشها ..................................................................... 22

عقاید مذهبی .......................................................................... 23

اختلافات طبقاتی ...................................................................... 23

میزان تحصیلات ....................................................................... 24

توافق وطرز فکر درباره امورجنسی ...................................................... 24

تولد فرزند.............................................................................. 25

تعداد فرزندان.......................................................................... 26

اخلاق ................................................................................. 26

دخالت اطرافیان وبستگان ............................................................... 27

تفاوت سنی بین زن وشوهر ............................................................ 27

رابطه با اولیا ........................................................................... 28

ویژگیهایی که در امر زناشویی نقش منفی دارد............................................ 29

وجوهی از اختلافات زناشویی ...................................................................................................................... 31

نیازهای احساسی زن ومرد............................................................................................................................. 31

چگونه می‎توان در زندگی خوشبخت بود................................................................................................... 32

نیاز اساسی ازدواج موفق................................................................................................................................. 33

نقش زن در زندگی امروز .............................................................................................................................. 35

زن در نقش همسری ...................................................................................................................................... 35

موقعیت زن در اسلام ..................................................................................................................................... 36

ازدواج از نظر اسلام.......................................................................................................................................... 37

سختگیری در مسئله ازدواج.......................................................................................................................... 38

اهداف والای ازدواج در اسلام....................................................................................................................... 38

معیارهای انتخاب همسر ............................................................................................................................... 40

خواستگاری......................................................................................................................................................... 42

مهریه.................................................................................................................................................................... 42

جهیزیه ............................................................................................................................................................... 43

عقد وعروسی...................................................................................................................................................... 44

حقوق زن وشوهر.............................................................................................................................................. 45

رفتار...................................................................................................................................................................... 46

گفتار..................................................................................................................................................................... 46

هدف زندگی ازدید قرآن ............................................................................................................................... 46

اساس رابطه زناشویی از نظر قرآن کریم .................................................................................................. 47

خانواده................................................................................................................................................................. 48

تیپهای خانواده................................................................................................................................................... 49

خانواده متزلزل . .............................................................................................................................................. 50

خانواده متعادل.................................................................................................................................................. 50

خانواده متکامل.................................................................................................................................................. 50

ویژگیهای ارتباط سالم زن و شوهر.............................................................................................................. 51

ویژگیهای ارتباط ناسالم زن و شوهر............................................................................................................ 52

توصیه‎هایی برای زن وشوهرها...................................................................................................................... 53

شیوه‎های کاربردی برای رسیدن به تفاهم ............................................................................................... 53

طلاق........................................................................................................................... 54

خانواده گسسته ........................................................................................................................................... 56

اختلافات خانوادگی ......................................................................................................................................... 56

تاثیر فروپاشی ازدواج وجامعه........................................................................................................................ 57

انواع عوارض بعد از طلاق.............................................................................................................................. 58

تدابیر اسلام برای پیشگیری از طلاق......................................................................................................... 59

هوش................................................................................................................................................................... 60

تعریف هوش...................................................................................................................................................... 60

وضعیت هوش در سازمان واعمال ذهنی .................................................................................................. 63

هوش عملی وهوش نظری............................................................................................................................. 64

هوش واستعدادهای دیگر............................................................................................................................... 65

ماهیت عامل g ................................................................................................................................................ 67

تست هوش چیست......................................................................................................................................... 67

بهره هوشی (هوشبهر )چیست...................................................................................................................... 67

بهره هوشی وتوانائیهای دیگر ذهنی............................................................................................................. 69

ماهیت هوش .................................................................................................................................................... 70

الف- هوش بعنوان توان درک رابطه........................................................................................................... 71

ب- هوش بعنوان توان سازگاری با موقعیتهای جدید............................................................................ 71

پ- هوش بعنوان ظرفیت یادگیری ............................................................................................................ 72

ت- هوش بعنوان قدرت وتفکر انتزاعی .................................................................................................... 72

عوامل موثر در رشد هوش ............................................................................................................................ 72

نقش محیط ووراثت در تشکیل هوش........................................................................................................ 73

1- وراثت وهوش.............................................................................................................................................. 73

2- ازدواج میان خویشاوندان وهوش ......................................................................................................... 75

3- هوش چگونه به ارث میرسد.................................................................................................................. 75

4- محیط وهوش............................................................................................................................................. 75

5- نقش زمان در تشکیل هوش................................................................................................................... 76

6- عوامل محیطی موثر در رشد هوش...................................................................................................... 77

آزمون استانداردشده هوش............................................................................................................................ 78

آزمونهای هوش ................................................................................................................................................ 80

آزمونهای گروهی............................................................................................................................................... 81

آزمونهای فردی هوش...................................................................................................................................... 82

دیدگاه نظری مختلف از مفهوم هوش......................................................................................................... 83

نظریه‎های معاصر هوش.................................................................................................................................. 84

الف: نظریه‎های عاملی هوش.......................................................................................................................... 85

نظریه دوعاملی اسپیرمن................................................................................................................................. 86

نظریه سلسله مراتبی........................................................................................................................................ 87

نظریه چند عاملی ترستون............................................................................................................................. 88

نظریه سه بعدی گیلفورد................................................................................................................................ 89

نظریه کتل درباره هوش متبلور وهوش سیال.......................................................................................... 90

نظریه دوسطحی جنسن................................................................................................................................. 91

ب: نظریه‎های فرایند مداری هوش.............................................................................................................. 92

نظریه شناختی پیاژه درباره هوش............................................................................................................... 93

نظریه بازنمایی برونر......................................................................................................................................... 95

مروری بر نتایج تحقیقات به عمل آمده در زمینه رضامندی زناشویی درداخل وخارج کشور..... 95

خلاصه ................................................................................................................................................................ 107


فصل سوم: فرایند روش شناختی بررسی تجربه موضوع

1-انتخاب نمونه................................................................................................................................................ 114

1-1- جامعه مورد بررسی............................................................................................................................. 114

2-1 روش نمونه گیری ................................................................................................................................. 115

3-1 نمونه منتخب.......................................................................................................................................... 115

2-ابزار وروش اجرای پژوهش....................................................................................................................... 115

1-1 ابزار پژوهش ........................................................................................................................................... 115

2-2 آزمون رضایتمندی زناشویی ENRICH...................................................................................... 115

3-2روش نمره گذاری پرسشنامه رضایتمندی زناشویی ENRICH............................................. 119

4-2آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون RAIVEN.............................................. 120

5-2شیوه نمره گذاری ماتریسهای پیشرونده ریون RAIVEN................................. 120

6-2 روش اجرای پژوهش............................................................................................................................. 121

3-طرح پژوهش وروشهای آماری................................................................................................................. 121

1-1- معرفی طرحهای پژوهش .................................................................................................................. 121

1-2-روشهای آماری وتحلیل داده‎ها ......................................................................................................... 121

خلاصه................................................................................................................................................................. 122



فصل چهارم:ارائه وتحلیل نتایج کمی

1-یافته‎های توصیفی ..................................................................................................................................... 123

2-یافته‎های مربوط به تحلیل نتایج در چار چوب فرضیه‎ها ............................................................... 126

خلاصه ................................................................................................................................................................ 128




فصل پنجم : بحث ونتایج کمی

1-بحث وبررسی درباره یافته‎ها ................................................................................................................... 130

2-تفسیر نهایی ................................................................................................................................................ 131

3-محدودیتهای پژوهش ................................................................................................................................ 137

4-پیشنهادات..................................................................................................................................................... 138

منابع........................................................................................................................... 139



پیوستها

جدول داده‎های خام مردان............................................................................................................................ 142

جدول داده های خام زنان.............................................................................................................................. 143

جدول نمرات رضایت زناشویی وهوش مردان........................................................................................... 144

جدول نمرات رضایت زناشویی وهوش زنان............................................................................................. 146

پرسشنامه رضایت زناشویی ........................................................................................................................... 148

برگ نمره گذاری ماتریسهای پیشرونده ریون........................................................................................... 150



فهرست جدولها

فهرست نمودارها



چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی وهوش همسران صورت گرفته است. طرح پژوهش از نوع پس رویدادی بود واز طریق نمونه‎گیری در دسترس، 60نفر زن وشوهر (30زوج ) انتخاب شدند .ابراز پژوهش شامل پرسشنامه 47سوالی رضایت زناشویی Enrich وماتریسهای پیشرونده ریون بود.فرضیه تحقیق با استفاده از روش همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت ونتیجه ،در سطح اطمینان 99%دو فرضیه تحقیق یکی مبنی بر رابطه بین رضایت زناشویی وهوش مردان ودیگری مبنی بر رابطه رضایت زناشویی وهوش زنان رد وفرض صفر مورد قبول واقع شد. دو فرضیه تحقیق بعدی با استفاده از روش t استودنت مورد بررسی قرار گرفت ونتیجه ،هردو در سطح اطمینان 99%رد وفرض صفر مورد قبول واقع شد واین نتایج حاصل شد،بین رضایت زناشویی مردان وزنان وهمچنین بین هوش مردان وزنان تفاوت معناداری وجود ندارد.











مقدمه

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:هیچ چیز نزد خدا محبوبتر از خانه ای که به ازدواج آباد شود نیست و هیچ چیز نزد خدا منفورتر از آشیانه‌ای که در اسلام بوسیله طلاق از هم بپاشد نیست(مشکینی، 1359 ، ص182).

همسر‌گزینی، ازدواج، تشکیل خانواده، فرزند و تربیت او همه مراحلی از امتحان بزرگ الهی است که یکی پس از دیگری از راه می‌‌رسند و آدمی باکوله بار معرفت و اختیار، چنگ در ریسمان توکل الهی می‌زند تا به اوج قله‌های پر غرور تکامل قدم نهد و خود را بر کشد ، تا در نهایت راههای پر پیچ و خم زندگی مقام والای (و رضوان من الله اکبر )را احراز نماید. ادارة زندگی مشترک و تدبیر نیکوی خانواده، همچون سایر امور نیازمند دانش کافی،دل اگاهی و بصیرت است. موفقیت در این حوزه،مجاهدت و سعی وافر می‌طلبد ،تا بتواند بارقه‌های هدایت الهی را به سوی خود جذب کند،خانواده متعادل،یکی از آرمانهای تشکیل زندگی و آرزوی برتر هر زوج جوانی است (شرفی ،1377،ص 14).

زناشویی و تاسیس زندگی مشترک خانوادگی یک خواسته طبیعی است. که غرائزش در وجود انسانها نهاده شده‌است و این خود یکی از نعمتهای بزرگ الهی است (امینی،1363،ص 3).

یکی از انگیزه‌های زیبا و متعالی بشر ،گرایش او به تشکیل خانواده و داشتن فرزند است . زندگی خانوادکی بشر صددرصد طبیعی است .به این معنی که آفرینش انسان به گونه‌ای است که او را به طور فطری و طبیعی به سوی تشکیل کانون خانوادگی و داشتن فرزند سوق می‌دهد . شواهد تاریخی نشان می‌دهد که انسان در تمام طول تاریخ،زندگی خانوادگی داشته است (سادات ،1377،ص 17).

اندیشمندانی که تاریخ را از سر بصیرت مطالعه کرده‌اند بر این باورند که در طول تاریخ هیچ رسم و قانونی به اندازه همسر گزینی و تشکیل خانواده اهمیت نداشته است . علـت این حقیقت آن است که ازدواج یک امر نوعی است نه شخصی. یعنی هدف آن بقاوپرورش واستمرار نوع بشر است (سادات ،1377، ص 18).

پس از تشکیل خانواده زن و مرد از روی عشق و محبت در خدمت یکدیگر در می‌آیند و هر یک خود را وقف آسایش و راحتی دیگری می‌کند . در مرحلة بعد، این دو در خدمت پرورش و رفاه فرزندان قرار می‌گبرند وبه این ترتیب از حصار تنگ خودخواهی تنها برای خود کارکردن و جز خود کسی را ندیدن ، تا حدی خارج می‌شوند ، عواطف و ویژگیهای روحی آنها با قرار گرفتن در محدودة این پیوند صیقل می‌خورد و جز خود ، دغدغة کس دیگری نیز در درون آنها بوجود می‌آید . این تمرین مناسبی برای مبارزه با خودبینی و خودخواهی است که اولین شرط رشد و کمال آدمی به حساب می‌آید . بسیاری از نیازهای اساسی انسان در خانواده تأمین می‌شود : نیاز زیستی و غریزی به جنس مخالف ، نیاز به محبت ، عاطفه ، نیاز به داشتن فرزند و0000 (سادات ، 1377، ص 19 ) .

امروزه اختلال در نظام مقدس خانواده و بی‌اعتنایی به اصول ضروری و ارزشهای آن است که پایه های اصلی خود زمین را به تباهی کشیده و دوران معاصر را به نام (بیگانگی انسان از انسان ) که به بیماری غیر قابل علاج (بیگانگی انسان از خویشتن ) منتهی گشته است ، سزاوار نموده‌است . توقع یک جامعة صالح و مجتمع قابل تفسیر با (حیات اجتماعی معقول) بدون اصلاح نظام خانواده کاملاً بیجا و خلاف حقیقت است (انصاریان ، 1377 ، ص 3 ) .

در جامعة ما اهمیت آشنایی با و ظایف و حقوق همسران و راه و رسم زندگی زناشویی آن‌چنان که باید برای همگان روشن نشده و آموزش قبل از ازدواج جایگاه لازم خود را نیافته است . لازم است زوجین قبل از تشکیل خانواده با شرکت در کلاسهای آموزشی ویژه ، با مطالعه کتابهای مفید و کسب اطلاعات از افراد صاحبنظر ، آگاهیهای لازم را کسب کنند . با این گونه آموزشهای اولیه می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات در خانواده‌ها پیشگیری کرد (سادات ، 1377 ، ص 42 ) .

طلاق کاخ سعادت زوجین را ویران می‌کند و برای فرزندان محنت و رنج پدید می‌آورد . سرنوشت کودک تیره می‌شود و او از هر یتیمی ، یتیم تر می‌شود . امکان اینکه زوجین خود پس از طلاق به راحتی برسند ، بسیار کم است . خلاصه آنکه کودک بیش‌از پدر و مادر قربانی حادثه طلاق است و بر عقل چنین والدینی که فقط به فکر خویشند و فرزند را فراموش می‌کنند باید شک کرد (قائمی ، 1368 ، ص 254 ) .

از نگاه نافذ امام علی (ع) مؤمن کسی است که علیرغم قلبی غمگین ، چهره‌ای پر‌نشاط دارد و این بهترین میزان و ضابطه برای ارزیابی لیاقت زن یا شوهر در زندگی مشترک است. برای تعادل در زندگی ، باید چون چشمه از درون جوشید و خرمی و زیبایی آفرید و به دیگران مسرت حیات عرضه نمود . باید دستی از آستین همت بیرون آورد و گرد و غبار افسردگی را از چهره‌ها (به ویژه همسر) زدود و گل لبخند را بر لبان آنان ، رویاند (شرفی ، 1377 ، ص 108 ) .





گستره علمی موضوع مورد پژوهش



در این فصل به بیان موضوع پژوهش و هدفهای پژوهش و همچنین اهمیت و ارزش تحقیق ، سؤالهای پژوهش و فرضیه‌های تحقیق پرداخته شده سپس تعاریف عملیاتی از متغیرها ارائه شده‌است . در انتهای فصل خلاصه‌ای از مطالب مطرح شده در فصل اول ارائه می‌شود.

1-موضوع پژوهش

موضوع این پژوهش بررسی رابطة رضایت زناشویی و هوش همسران توسط تست رضایت زناشویی و تست پیشرونده ریون می‌باشد .

2- هدفهای پژوهش

اولین هدف این پژوهش بررسی رابطة معنادار بودن رضایت زناشویی با هوش در مردان می‌باشد .

دومین هدف این پژوهش بررسی رابطة معنادار بودن رضایت زناشویی با هوش در زنان می‌باشد .

سومین هدف این پژوهش بررسی تفاوت معنادار بودن رضایت زناشویی مردان و زنان می‌باشد .

چهارمین هدف این پژوهش بررسی تفاوت معنادار بودن هوش مردان و زنان می‌باشد .

3- امکان بررسی موضوع پژوهش و اهمیت آن

مفهوم ومقصود زناشویی وازدواج درطی قرنها وشرایط اقتصادی و اجتماعی وجغرافیایی و غیره پیوسته دستخوش تحول و تغییر بوده و با عوامل و نیازمندیهای گوناگون در‌آمیخته است . لیکن امروزه مفهوم زناشویی و ازدواج با شرایط قرن حاضر براساس محبت ، همکاری ،همدردی ، تفاهم و فداکاری متقابل و زندگی مشترک زن و مرد استوار است . عمده‌ترین اهدافی که تاکنون برای تحقیقات و مطالعات مختلفی که پیرامون موضوع خانواده صورت گرفته‌است مشخص نمودن ضرورت و اهمیت نقش خانواده در جوامع مختلف در جهت رشد و پیشرفت و اعتلای اهداف آرمانی آن جامعه بوده است . به عبارت دیگر محققان مختلف از ابعاد مختلف جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی ، روان‌شناسی و غیره سعی نموده‌اند تا با ارائه راهکارهای جدید زمینه‌های تداوم و انسجام بیش از پیش خانواده را مهیا سازند . زیرا امروز دریافته‌اند که تنها در سایه امنیت و آرامش خانواده است که می‌توان فرزندانی سـالم و پـویـا تـربیت نمود و از آنـجا کـه زن در خـانـواده نـقش مهمـی در انسـجام و شکل‌گیری شخصیت افراد خانواده دارد و زمانی میتواند نقش خود را کاملتر انجام دهد که دارای رضایت‌مندی زناشویی بیشتری باشد . لذا رضایت زن در ازدواج موضو ع مورد مطالعه تحقیقات متعدد قرار گرفته است .

4- سؤالهای پژوهش

آیا بین رضایت زناشویی با هوش در مردان رابطه معناداری وجود دارد؟

آیا بین رضایت زناشویی با هوش در زنان رابطه معناداری وجود دارد؟

آیا بین رضایت زناشویی مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد؟

آیا بین هوش مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد؟

5- فرضیه‌های پژوهش

بین رضایت زناشویی با هوش در مردان رابطه معناداری وجود دارد .

بین رضایت زناشویی با هوش در زنان رابطه معناداری وجود دارد .

بین رضایت زناشویی مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد .

بین هوش مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد .

6-متغیرها و تعریف عملیاتی آنها

متغیر پیش بینی کننده : در این پژوهش متغیر پیش بینی کننده هوش است . آلفرد بینه معتقد است که هوش توانایی فرد در قضاوت ،ادراک و استدلال درست است (اسکوئیلر و همکاران ،1372 ، ص 11 ) .

در این پژوهش متغیر هوش از طریق ماتریسهای پیشرونده ریون بزرگسالان ،60سؤالی سربهای (آ،

ب ، ت ، د ، ج ) اندازه‌گیری خواهدشد . جدول 1-1 تفسیر کیفی معادلهای هوشبهر آزمون ماتریسهای پیشرو را نشان می‌دهد .






دراین فصل، ابتدا یافته‌های پژوهش را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.سپس به تفسیر نهایی نتیجة پژوهش و پیامدهای آن می‌پردازیم . از آنجا که هر پژوهشی، احتمالاً با محدودیتهایی مواجه است، با مطرح کردن آن محدودیت‌‌‌‌ها، در راستای برطرف کردن آنها ، پیشنهادهایی ارائه می‌شود.

1- بحث و بررسی دربارة یافته‌ها

به منظور افزایش آگاهی به جوانان در حال ازدواج و حفظ نظام خانواده و ایجاد آرامش و تربیت فرزندان سالم وصالح و بالاخره جلوگیری از گسسته شدن خانواده‌ها و طلاق،پژوهش حاضر با بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی و هوش در بین همسران انجام شد.

رضایت زناشویی بعنوان احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر موقعی که همه جنبه‌های ازدواجشان را در نظر بگیرند تعریف شد(ذوالفقار،1380،ص 64).

به عنوان یک نتیجة کلی می‎توان گفت، رضایت قلبی مهمترین عامل در بقای پیوند زناشویی و چون روحی در پیکر روابط همسری است(سادات،1377،ص 156).

خانواده کانون محبت،فداکاری، تفاهم و همکاری است و نباید شیوه‌هایی که با این اصول منافات دارد،در آن به کار گرفته شود(سادات، 1377، ص 142).

احترام به زنان و گرامی داشتن آنها و پرهیز از تندخویی و بدرفتاری نسبت به آنها بطور قطع یکی از شاخصهای اصلی در سنت اسلامی است( سادات، 1377،ص 116).

در روایتی از حضرت فاطمه (س) آمده‌است «ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده‌اند»(سادات، 1377، ص 117).

در این پژوهش ، فرضیه‌های تحقیق عبارت بودند از: بین رضایت زناشویی و هوش همسران رابطه معناداری وجود دارد و بین رضایت زناشویی و هوش همسران تفاوت معناداری وجود دارد و هدفهای پژوهش معنادار بودن رابطه رضایت زناشویی و هوش همسران و تفاوت معنادار بودن رضایت زناشویی و هوش در همسران میباشد. با استفاده از پرسشنامه 47 سؤالی رضایت زناشویی و ماتریسهای پیشرونده ریون بزرگسالان 60 سؤالی متغیرهای رضایت زناشویی و هوش مورد بررسی قرار گرفتند. چون میانگین رضایت زناشویی مردان43/53 و زنان33/52 دراین پژوهش نشانگر رضایت نسبی و همچنین نمره هوش آزمودنیهای مرد93/117 و آزمودنیهای زن13/116 دراین پژوهش نشانه افراد باهوش و ممتاز می‌باشند .

با استفاده از روش همبستگی پیرسون ، ضریب همبستگی بین این دو متغیر محاسبه شد. ضریب همبستگی 071/0و 059/0 نشانة نبودن همبستگی بین رضایت زناشویی و هوش همسران بود که در سطح 99 درصد اطمینان و یک درصد خطا فرض صفر قبول و فرض تحقیق ردشد.

همچنین با استفاده از روشt استودنت، تفاوت معناداری دوگروه مستقل بین این دو متغیر محاسبه شد(79/0=t)،(93/0=t)نشانة نبودن تفاوت معناداری بین رضایت زناشویی و هوش همسران بود که در سطح 99 درصد اطمینان و یک درصد خطا ، فرض صفر قبول و فرض تحقیق ردشد.

2- تفسیر نهایی

توجه ویژه اسلام به نهاد خانواده سبب شده‌است که این نهاد از موقعیتی ویژه در میان مسلمانان برخوردار شود. نظام خانوادگی اسلام با تکیه بر مبانی فطری و طبیعی ، ظریف‌ترین نکته‌ها را در روابط میان زن و شوهر مورد توجه قرار می‌دهد و آیینی مدون را برای زندگی زناشویی بنا می‌نهد. یکی از اصولی که اسلام همواره به آن توجه دارد، رونق بخشیدن به خانواده و گرمی و استحکام این کانون است ، به گونه‌ای که با هر عاملی که ممکن‌است از گرمی روابط زناشویی بکاهد، بشدت مبارزه کرده‌است.در تعالیم اسلامی انجام وظایف همسرداری و مراعات اخلاق خانواده از بهترین عبادتها بشمار می‌رود و به این وسیله، طرفهای ازدواج به خدا نزدیک می‌شوند و بر مراتب بندگی و تقرب خود می‌افزایند ، از این رو، در جهان بینی اسلامی خانواده در هاله‌ای از قداست قرار می‌گیرد ومفهومی ملکوتی می‌یابد و این ، همان زیر بنای مستحکمی است که نهاد خانواده را از سردی و سستی حفظ می‌کند و بر بالندگی آن می‌افزاید. در جامعة ما گروهی از مردم که بنا به علل فرهنگی، شیوة زندگی غربی را برگزیده‌اند و زندگی خود را از بعد اخلاقی تهی ساخته‌اند ، گرفتار همان مشکلاتی هستند که جوامع غربی با آن دست به گریبانند. کاهش عواطف خانوادگی و سستی بنیان خانواده از جملة این مشکلات است. بررسیهای آماری نشان می‌دهد که برخورداری زوجین از تحصیلات عالی بتنهایی قادر به تقویت کانون خانواده نیست بلکه آنچه مهم است داشتن فلسفه زندگی ارضاء کننده‌ای است که بتواند با تقویت انگیزه‌های معنوی و انسانی ، بر غنای محتوایی زندگی بیفزاید.از آثار ونتایج مهم رسوخ فرهنگ غربی در کشورهای مشرق زمین ، کاهش انگیزه‌های معنوی است که آثار آن در کلیة عرصه ‌های زندگی بویژه در روابط خانوادگی آشکار شده‌است.با وجود این ، هنوز عواطف خانوادگی نیرومندی در جامعة ما وجود دارد که می‌توان و باید با آگاه ساختن مردم از وظایف خانوادگی و بویژه همسرداری، این عواطف را در جهت درست هدایت کرد و از بروز ضعف وسستی درانگیزه‌های معنوی افراد خانواده جلوگیری نمود(سادات ،1377، ص 12،13).

موفقیت خانواده در درجه اول به این بستگی دارد که انتخاب همسر از روی آگاهی و با توجه به معیارهای درست صورت گیرد( سادات،1377،ص 22).

اگر تنها مسائل و ارزشهای مادی و ظاهری را ملاک تصمیم و انتخاب خود قرار دهیم دیگر نباید انتظار وفاداری و صمیمیت و فداکاری و عاطفه را داشته باشیم(سادات،1377، ص 23).

زن و شوهری که هر دو در مکتب دین تربیت یافته‌اند اگر چه از قبل همدیگر را نمی‌شناخته‌اند ، در موارد اساسی نقاط مشترک فراوانی با هم دارند(سادات ، 1377، ص 24).

آنچه ادامه زندگی را با همسر ممکن می‌سازد، تنها زیبایی او نیست، وجود تفاهم و کمالات روحی و اخلاقی همسر در این میان نقش والاتری بر عهده دارد(سادات،1377، ص 28).

برای زن و مردی که با یکدیگر پیمان زناشویی می‌بندند و وارد زندگی مشترک می‌شوند، پرداختن به وظایف همسری و جلب رضایت خاطر همسر وبالاخره رونق بخشیدن به کانون خانواده از مهمترین امور است( سادات، 1377، ص 43).

لازمه عشق و محبت این‌است که هر یک از زوجین به فکر راحتی، رضایت و رفاه طرف مقابل باشد و از آزردن و ناراحت کردن او به طور جدی بپرهیزد و تا آنجا که بتواند وسایل رشد او را فراهم سازد(سادات ،1377،ص 44).

اساس روابط زن و شوهر را تفاهم،تواضع واحترام متقابل و در یک کلام رفاقت تشکیل می‌دهد(سادات،1377، ص 53).

در یک زندگی مشترک، زن و شوهر باید سعی کنند تمامی خصوصیات ، علایق و حساسیـتهای یکدیگر را بشناسند و کاری نکنند که درست در نقطة مقابل حساسیتهای طرف مقابل قرار گیرند(سادات،1377،ص 120).

سازگاری به معنای تسلیم طلبی یا همرنگ شدن با محیط اجتماعی و از دست دادن شخصیت نیست بلکه برخورد انعطاف آمیز برای پرهیز از اختلاف و درگیری است(سادات،1377، ص 127).

واقع بینی ویژگی بسیار مهم و با ارزشی است که در همة امور و از جمله در زندگی زناشویی نقشی بسیار مهم دارد(سادات،1377، ص 128).
خوشبختی در دارایی و تجمل و قدرت و مقام نیست بلکه در عشق وصفا و آرامش است(سادات، 1377،ص 134).
الگوی مطلوب برای خانواده این‌است که زن و مرد نقش خاص خود را داشته باشند و در کنار هم و مکمل هم عهده‌دار وظایف خانواده گردند(سادات،1377،ص 140).
زن باید با پذیرفتن نقش مدیریتی مرد و همکاری با او در ادارة امور خانواده شالودة محکمی رابرای خانواده وتربیت فرزندان پی‌ریزی نماید (سادات ،1377،ص 141).


مقاله بررسی اثر قلیا برروی پنبه در محیط مایکروویو

مقاله بررسی اثر قلیا برروی پنبه در محیط مایکروویو در 40 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 126 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
مقاله بررسی اثر قلیا برروی پنبه در محیط مایکروویو

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بررسی اثر قلیا برروی پنبه در محیط مایکروویو در 40 صفحه ورد قابل ویرایش



فهرست مطالب

عنوان صفحه

مرسریزه بدون کشش (Caustisizing)......................................................................... 1

مرسریزاسیون......................................................................................................... 5

مرسریزاسیون نخ.................................................................................................... 6

مرسریزاسیون پارچه.............................................................................................. 7

ماشین مرسریزه زنجیره‌ای..................................................................................... 8

ماشین‌های مرسریزه غلتکی.................................................................................... 9

چکیده:................................................................................................................... 11

مقدمه:................................................................................................................... 12

مواردی از کاربرد مایکروویو برای کالای پنبه ای:.............................................. 15

سفیدگری پنبه:...................................................................................................... 15

رنگرزی پنبه:......................................................................................................... 16

صابونی کردن پنبه:............................................................................................... 16

کاربرد مایکروویو درجداسازی پس‌ماندهای آلی «فضولات» حشره‌ها که به الیاف چسبیده‌اند.. 15

مراحل انجام عملیات:............................................................................................ 18

گرمایش دی الکتریک:............................................................................................ 19

گرمایش ریزموج:.................................................................................................. 20

واکنش بین ریزموج و ملکولها:.............................................................................. 22

تأثیر مایکروویو بر بدن انسان.............................................................................. 24

حساسیت فرکانسی بدن در مقابل امواج الکترومغناطیسی:................................... 27

مزایا و معایب کاربرد مایکروویو:........................................................................ 28

مزایا:..................................................................................................................... 28

معایب:................................................................................................................... 29

روش کار:............................................................................................................. 29

مشخصات فنی کالا............................................................................................... 31

مشخصات فنی دستگاه.......................................................................................... 32

شرح جدول برای NaOH...................................................................................... 34

شرح جدول برای KI............................................................................................. 35

شرح جدول برای CaCO3...................................................................................... 36

شرح جدول برای NH3.......................................................................................... 37

منابع:..................................................................................................................... 38



مرسریزه بدون کشش (Caustisizing)

پنبه در حالت آزاد در سود سوزآور جمع شده (آب رفته) و در نتیجه ارتجاعیت و حجم آن افزایش می‌یابد. این خاصیت سود سوزآور برای تولید پارچه‌های پنبه‌ای با ارتجاعیت مثل لباس ورزشی، جوراب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار جمع‌شدگی به غلظت سود سوزآور بستگی دارد بر اثر جمع‌شدگی پارچه، وزن در واحد سطح افزایش می‌یابد. مرسریزاسیون بدون کشش مقداری از جلای الیاف پنبه می‌کاهد ولی در عوض استحکام و میل جذبی آن برای رنگینه افزایش می‌یابد به علاوه پوشش الیاف پنبه نرسیده (مرده) در رنگرزی بهتر و رنگرزی یکنواخت‌تر می‌گردد. در انجام مرسریزاسیون بدون کشش، استفاده از مواد‌تر کننده مقاوم در مقابل قلیا، به یکنواخت‌تر نمودن و سریعتر کردن عمل کمک می‌کند (Leophen U). غلظت سود سوزآور و مدت زمان لازم برای مرسریزه بدون کشش به کیفیت پارچه بستگی دارد.

محلولهای غلیظ‌تر به زمان واکنش کوتاه‌تری احتیاج دارد. معمولاً برای مرسریزه‌ بدون کشش، از سود سوز‌آور با غلظت 20 درجه بومه استفاده می‌گردد و زمان لازم با توجه به غلظت سود سوزآور حدود 40 تا 60 ثانیه می باشد. چنانچه به دلایل مکانیکی نتوان زمان واکنش را کم انتخاب نمود. لازم است که محلول سود سوزآور رقیق‌تر گردد (حدود 15 درجه بومی).

ساده‌ترین روش مرسریزه بدون کشش، پد کردن پارچه پنبه‌ای با محلول سودسوزآور محتوی ترکننده مقاوم در مقابل قلیا می‌باشد. پس از پد شدن، کافی است به پارچه حدود 30 تا 90 ثانیه زمان داده می‌شود و سپس به کمک ماشین شستشوی مداوم، ابتدا گرم و سپس سرد آبکشی شود. غلتکهای فشار دهنده (فولارد) بین حمام‌ها، سود‌سوزآور را از پارچه جدا می‌کند. خنثی سازی سودسوزآور در آخرین حمام، مخصوصاً برای پارچه‌های ضخیم ضروری می‌باشد. مرسریزه‌ بدون کشش برای الیاف ویسکوز بایستی با دقت فراوان انجام گیرد چون سودسوزآور با غلظت حدود 10 درجه بومه میل به حل ویسکوز دارد و از این رو برای انجام مرسریزه بدون کشش روی الیاف ویسکوز غلظت‌های پائین‌تر از 8 درجه بومه توصیه می‌شود. خطر صدمه دیدن الیاف با اضافه کردن مقداری نمک طعام به محلول سود سوزآور کمتر می‌گردد. استفاده از هیدورکسید پتاسیم به جای سودسوزآور صدمه کمتری را به همراه داشته و بعلاوه زیردست پارچه هم نرمتر می باشد. ولی ازدیاد جذب رنگینه توسط الیاف چندان زیاد نیست. برای مرسریزه بدون کشش ویسکوز می‌توان از دستورهای 9 و 10 استفاده نمود. در دستور 9 پارچه به مدت زمان کافی در محلول سودسوزآور قرار گرفته و سپس آبکشی و خنثی می‌گردد در صورتیکه در دستور 10 پارچه بعد از پد شدن روی یک نوار نقاله قرار گرفته و پس از مدت زمان کافی آبکشی و خنثی می‌شود. این روش به Pad- Plait معروف می‌باشد.
مرسریزاسیون

این عمل بنام جان مرسر، که در سال 1844 اثر سود سوزآور را بر پنبه مطالعه می‌کرد نامگذاری شده است و منظور از آ‎ن قرارداد نخ و یا پارچه‌ پنبه در حالت کشش در محلول سودسوزآور قوی می‌باشد. بر اثر مرسریزاسیون جلای پنبه افزایش می‌یابد. معمولاً پارچه‌های مرغوب پنبه ای پیراهنی، رومیزی، ملحفه‌ای و همچنین نخهای قرقره مرسریزه می‌شود. جلای حاصل از مرسریزاسیون به نوع پنبه و شرایط مرسریزاسیون بستگی دارد. پارچه‌های تهیه شده از نخ پنبه‌ای شانه شده برای این فرایند مناسب‌تر می‌باشد. زیرا وجود انتهای آزاد الیاف در سطح نخ و پارچه از جلای کالا می‌کاهد. علت افزایش جلای پنبه بعد از مرسریزاسیون، ناپدید شدن پیچیدگی در طول پنبه و دایره‌ای شکل شدن سطح قاعده در نتیجه صاف شدن سطح ناهموار آن توضیح داده می‌شود. سطح صاف پنبه مرسریزه شده انعکاس نور را بیشتر و یکنواخت‌تر می‌نماید. علاوه بر افزایش جلاء بر اثر مرسریزاسیون استحکام پنبه هم افزونی می‌یابد. این افزایش ممکن است تا 50 درصد استحکام اولیه برسد. ولی در عوض ارتجاعیت آن کاهش می‌یابد. افزایش استحکام بر اثر مرسریزاسیون را می توان چنین توضحیح داد که بر اثر کشش در حالت تورم مواضع کریستالی الیاف در جهت محور لیف جهت‌گیری می‌کنند. بر اثر مرسریزاسیون قدرت تورم پنبه در آب افزونی می‌یابد. و این خود جذب رنگینه را برای الیاف آسان‌تر می‌سازد. بعنوان مثال رنگینه‌های خمی با سرعت بیشتری جذب پنبه مرسریزه شده و راندمان رنگی بالاتر می‌باشد. به عبارت دیگر پنبه مرسریزه شده بطور کلی در مقایسه با پنبه مرسریزه نشده، در شرایط رنگرزی مساوی پررنگ‌تر جلوه می‌کند. (مرسریزه بعد از رنگرزی هم عمق رنگ را افزایش می‌دهد.)

شدت اثر مرسریزاسیون با درجه مرسریزاسیون نشان داده می‌شود که با تعدادی پیچیدگی باز شده لیف پنبه و یا نمره فعالیت باریم اندازه‌گیری می‌شود.
مرسریزاسیون نخ
جهت کسب جلای بیشتر، ابتدا نخ پرزسوزی و مرسریزه معمولاً بعد از پخت انجام می‌شود. چنانچه نخ قبل از پخت مرسریزه گردد، مرسریزه را خام گویند. در مرسریزه خام قلیا سریعاً کثیف می‌گردد. نخ را می توان بصورت مداوم و یا غیر مداوم مرسریزه نمود. در مرسریزه غیر مداوم نخ بصورت کلاف به دو گیره متصل می گردد یکی از دوگیره در جای خود ثابت و دیگری متحرک می باشد در شروع تماس کلاف نخ با قلیا که حدوداً 60 تا 180 ثانیه بطول می‌انجامد گیره‌ها از یکدیگر فاصله می گیرند. در نتیجه کلاف نخ کشیده می‌شود (گیره متحرک ممکن است چند دور چرخیده و کلاف را نیز تاب دهد). کشیدگی کلاف به مقدار 3 تا 5 درصد طول اولیه آن می‌باشد. ازدیاد کشش، جلای بیشتری را به همراه دارد ولی ازدیاد بیش از حد آن، از استحکام نخ می‌کاهد. غلظت مناسب سودسوزآور برای مرسریزاسیون نخ در حدود 27 تا 33 درجه بومی انتخاب می‌گردد و غلظت کمتر یا بیشتر از این مقدار اثر مرسریزاسیون را کاهش می دهد. با توجه به گرمازا بودن واکنش سلولز در مقابل قلیا لازم است که جهت سرد نگهداشتن حمام از محلول سودسوزآور سرد شده (حدود 10 درجه سانتیگراد) استفاده گردد. بعد از اتمام زمان مرسریزاسیون کلافهای نخ دز حال کشش توسط آب گرم و سپس آب سردآبکشی می‌گردد. سود سوزآور باقیمانده روی الیاف به کمک محلول رقیق اسید استیک خنثی گردیده و در پایان هم آبکشی انجام می‌شود. در مرسریزه‌ مداوم نخها که به صورت دسته‌ای به موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند قسمت به قسمت در محلول سودسوزآور فرورفته و سپس کشیده می‌شود. بعد از اتمام زمان مرسریزاسیون آبکشی نخ و خنثی سازی‌ آن انجام می‌شود.
مرسریزاسیون پارچه

پارچه را می‌توان بصورت خام، بعد از مقدمات و یا حتی بعد از رنگرزی مرسریزه نمود پارچه معمولاً بعد از آهارگیری و پخت و در بعضی موارد بعد از پخت و سفیدگری مرسریزه می‌شود. از آنجائیکه ممکن است درجه سفیدی پارچه تا حدی بر اثر مرسریزاسیون آسیب بیند در صورت امکان مرسریزاسیون قبل از سفیدگری انجام می‌شود. مرسریزاسیون را می‌توان روی پارچه خشک و یا روی پارچه‌تر انجام داد. غلظت سودسوزآور باید در طول انجام مرسریزاسیون ثابت بوده و کنترل گردد.

بهترین نتیجه مرسریزاسیون با سود سوزآور 25 تا 30 درجه بومه حاصل می‌گردد. غلظتهای خارج از این محدوده را جلای کالا می‌کاهند. برای پارچه خشک معمولاً از سودسوزآور با غلظعت 25 تا 26 درجه بومه و برای پارچه‌تر از غلظت 28 تا 30 درجه بومه استفاده می‌شود. از آنجائیکه مدت زمان مرسریزاسیون حداکثر 30 ثانیه می‌باشد الیاف پنبه صدمه‌ای نمی‌بینند. اصولاً الیاف پنبه در حرارتهای پائین بهتر متورم می‌شوند و به همین علت بهتر است دمای مرسریزاسیون بین 13 تا 15 درجه سانتیگراد انتخاب گردد. در صورت رقیق‌تر شدن محلول که نتیجه آن کاهش اثر مرسریزاسیون می‌باشد می‌توان از دمای 20 درجه سانتیگراد استفاده نمود. دمای مرسریزاسیون بایستی یکنواخت نگه داشته شود چون در غیر اینصورت اثر مرسریزه‌ نایکنواخت شده و باعث رنگری نایکنواخت می‌گردد. از آنجائیکه مرسریزه یک واکنش گرمازا می‌باشد. محلول سود سوزآور را بایستی سرد نمود. و با توجه به زمان کم تماس کالا با محلول استفاده از یک ترکننده مقاوم در مقابل قلیا (Leophen BN) ضروری می‌باشد.
رنگرزی پنبه:

این رنگرزی با رنگ ریکتو که بیشترین استفاده را در حال حاضر دارد، انجام گرفته، شرایط عمل مانند حالت عادی و معمول در رنگرزی با رنگهای دیکتو است: کالا در یک حمام 40 درجه سانتیگراد، عاری از رنگ، خیس می شود، بعد رنگ و نمک اضافه می شود، دما تا 80 درجه سانتیگراد بالا برده می شود، کربنات اضافه شده و مرحله‌ی تثبیت به مدت یکساعت انجام می‌شود. نمودار «4» نشان دهنده سرعت تثبیت رنگ روی کالای پنبه ای می باشد. مقایسه‌ی منحنی های آن نشان می دهد که در اثر استفاده از تشعشعات مایکروویو نه تنها سرعت رنگرزی افزایش یافته بلکه شید نهایی قویتر و شدیدتر می باشد. «ثابت جذب K/S در طول موج nm430 برای رنگ زرد طلایی E2R» در انتهای رنگرزی ثابت جذب برای شاهد 7/4 و برای نمونه رنگرزی شده با استفاده از مایکروویو با توان W2000 ، 5/5 می باشد.

ثابت شده است که عمل مایکروویو هیچ اثری روی طبیعت واقعی رنگ نسبت به پنبه ندارد ولی روی تثبیت رنگ مؤثر می باشد.
صابونی کردن پنبه:

بعد از رنگرزی، صابونی کردن پنبه جهت حذف رنگهایی که نسبت به کالا تثبیت نشده‌اند الزامی است، این عمل می‌تواند با افزایش دمای حمام، شستشو تا 100 درجه سانتیگراد «یعنی دمای که قادر به جابجایی رنگ تثبیت نشده ، بین حمام و کالا باشد» انجام گیرد، در این آزمایش عمل صابونی کردن روی نمونه هایی که به روش های معمول حرارت دهی، رنگرزی شده اند، انجام شده است.

مطابق نمودار «6» به منظور رسیدن به یک نقطه‌ی قابل اطمینان و معتبر جهت قیاس بین مرجع و مواردی که با مایکروویو کار شده، اعمال تشعشعات مایکروویو با 5 دقیقه تأخیر انجام شده است، یعنی تاخیری که باعث ایجاد یک نقطه‌ی مشترک بین منحنی ها شده است، در این منحنی I مربوط به نمونه شاهد و منحنی J مربوط به صابونی کردن تحت سیستم حرارتی مایکروویو می باشد. با برش منحنی ها، دیده می‌شود که اعمال مایکروویو مخصوصاً در شروع عملیات مؤثر واقع شده و بعد از یک دور، min30 که بیشتر آن درطی صابونی کردن است، حذف رنگهای تثبیت نشده توسط مایکروویو یک سوم بیشتر از حالت معمولی است و کاهش کمی رنگ تثبیت نشده ای که باقی مانده نسبت به حذف شده در طی شستشو از 40% به 20% می‌رسد.
کاربرد مایکروویو در جداسازی پس ماندهای آلی «فضولات» حشره ها که به الیاف چسبیده اند:

همانطور که می دانیم الیاف پنبه از مناطق تولیدشان مانند سوران مرتباً بوسیله‌ی فضولات حشرات «که به white fly» معروفند آلوده و کثیف می گردند. این پس ماندهای آلی، شامل مواد چسبناک زردرنگی است که معمولاً به آنها honey dew گفته می‌شود. از آنجا که این پسماندها، محکم به الیاف می چسبند، انجام فرایندهای لازم جهت آماده سازی الیاف برای عملیات ریسندگی را مشکل می سازند. (پروسس پذیری الیاف کاهش می یابد). در نتیجه نخ با کیفیت بسیار پایین تولید می گردد. بنابراین ملزم به استفاده از روش و ماشین آلاتی هستیم که بر این مشکل غلبه کرد و با راندمان بالا و نیز به راحتی، پس ماندهای آلی را جدا کند. در ضمن یکی از ویژگیهای مهم این روش نداشتن تاثیرات منفی روی خصوصیات نساجی الیاف پنبه باید باشد. همچنین توانایی انجام عملیات روی مقادیر زیاد الیاف را با یک راندمان دائمی و یکسان داشته باشد. این روش می بایست روی عدل های پنبه با شکل و سایز معمولی نیز مؤثر باشد. بنابراین وسایل و ابزار باید به گونه ای باشد که تمامی موارد فوق را برگرفته و در عین حال، ساختاری معقولانه داشته و قابل دسترسی و تهیه نیز باشد. این روش «مایکروویو» تمامی موارد فوق را در بر می‌گیرد.
مراحل انجام عملیات:

1- تغذیه عدلهای پنبه با ظرفیت بالا توسط یک حرکت یکنواخت و ممتد به داخل تونل حاوی امواج مایکروویو.

2- در معرض قرار گرفتن عدل های پنبه و تمامی الیاف با امواجی که فرکانس آنها مطابق با خشک شدن فضولات باشد.

3- تخلیه‌ی و خروج عدل های پنبه

روش کار دستگاه به صورتی است که به کمک یک تسمه نقاله ممتد از جنس فولاد ضد زنگ که به کمک PTFE «پلی تترا فلوئور اتیلن» پوشش داده شده است تا الیاف را به داخل تونل ببرد. و ژنراتورهایی که امواج را تولید می‌کنند «ولتاژ 220 ولت و فرکانس 50 هرتز» کنترل امواج می‌تواند به صورتی دستی یا کامپیوتری باشد. الیاف با سرعت kg / hour 300 عمل می شوند. و در نهایت به کمک ضربه زدن الیاف را خارج می کنند، نخ تولیدی با این روش از کیفیت بالا برخوردار است و در حقیقت امواج مایکروویو به کمک گرمای ایجاد کرده در سرتاسر عدل باعث کاملاً خشک شدن مدفوع حشرات شده به طوری که این ترکیب شکننده شده و به راحتی توسط عملیات ضربه زدن از الیاف جدا می شوند.
گرمایش دی الکتریک:

اصطلاح گرمایش دی الکتریک عموماً در مورد استفاده از دستگاههای فرکانس بالایی که تحت فرکانس های کمتر از 80 مگاهرتز عمل می کند، به کار می رود. فرکانس های مجاز در انگلیس 56/13 ، 12/27، 68/40 مگاهرتز می باشد. تبدیل میدان الکتریکی به گرما متناسب با فرکانس و مربع قدرت میدان الکتریکی افزایش می یابد. در مورد افزایش انرژی میدان الکتریکی با افزایش فرکانس، محدودیت وجود دارد. (یعنی با یک ضریب 3 از 56/13 مگاهرتز به 68/40 مگاهرتز می رسد)، افزایش قدرت میدان هم عملی نیست چون غالباً باعث گسیختگی میدان الکتریکی در اطراف ماده ای که تحت عمل است شده و با قوس و جرقه زدن سبب صدمه رساندن به ماده می گردد. گسیختگی میدان الکتریکی به این دلیل است که در گرمایش دی الکتریک نوسان میدان الکترومغناطیسی با تولید اختلاف پتانسیل بین 2 الکترود ایجاد می‌شود. و ماده ای که باید گرم شود. بین 2 الکترود قرار می گیرد، به بیان دیگر اثر گرمایش دی الکتریک به علت نوسان سریع دو قطبی های ملکولی درون یک ماده غیرهادی است که با کاربرد یک میدان الکتریکی با فرکانس بالا ایجاد می گردد.


مقاله برترانه آرترویلیم راسل

مقاله برترانه آرترویلیم راسل (روانشناسی سیاسی)در 29 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 164 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مقاله برترانه آرترویلیم راسل

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله برترانه آرترویلیم راسل در 29 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه

راسل از لحاظ نظریه فلسفی پیرویک مکتب نبود، از نظر سیاسی هم هر چند وقت یکبار مسلک خود را تغییر می داد، در زندگی نامة راسل شاهد شکست های عشقی وی در زندگی زناشویی هستیم، دز انتخاب همسر فرد موفقی نبوده و ازدواج های متعددی انجام داده ولی از موفق ترین فلاسفه جهان بود و از لحاظ ریاضی استعداد چشمگیری داشت. سئوالی که ذهن مرا در مورد این فیلسوف یا اندیشمند به خود جلب می‌کند این است که:

چرا این فرد سیاسی از لحاظ سیاسی ثبات ندارد؟

چرا در صحبت های وی به وضوح می توان جملات ضد ونقیض یکدیگر را مثل صلح و جنگ، عشق و نفرت و ... را بیابیم؟





برای پاسخ به پرسش های خود این مفهوم ها را تولید کردم و به رابطه برقرار کردن بین این مفاهیم پرداختم‌:

راسل علاقة خاص به علم ریاضیات داشت طوریکه یادگیری ریاضیات برای او به قدری لذت بخش بود که آن را معادل شادی و نشاط که از اولین عشق خود بدست آورده بود می دانست. معمولاً شخصی که ریاضی وار به زندگی می نگرد فردی منطقی می باشد و افکار وی بر اساس اصول و منطق خاص پیش می رود اما من حقیقتاً در مورد راسل با توجه به اینکه نام بزرگترین فیلسوف را می توان به او داد ثبات را ندیدم. راسل در مقطعی موردی را بیان می کرد و به آن معتقد بود اما به زودی صحبت خود را تغییر می داد و عکس آن را حرف را عنوان می کرد. در مورد ازدواج های او هم می توان این مسئله را دید خیلی احساسی و عاشقانه پیش می رفت بعد از مدتی ابراز بی علاقگی رابیان می نمود.

زندگی راسل را مطالعه کردم تا شخصیت وی را به ظاهر منطقی، تجربی، علمی و فلسفی است با عملکردهای او در زندگی شخصی و سیاسی مربوط سازم.


زندگی راسل:

«براتراند آرترویلیم راسل» سومین لرد خاندان راسل در سال 1872 به دنیا آمد. پدرش وایکنت امبرلی پسر ارشد لرد جان راسل سیاستمدار معروف انگلیسی بود که دوبار نخست وزیر گردید و از افرادی بود که برای آزادی ایرلند و یهود جنگید. راسل هنوز خرد سال بود که پدر و مادر را از دست داد و در نتیجه، تربیت او را جد پدری او بعهد گرفت. پس از او هم، سرپرستی او به مادر بزرگش واگذار شد. مادر بزرگ راسل طبق آن چیزی که راسل در شرح احوال خویش معرفی می‌کند زنی با اراده و با مناعت طبع بود. او پیوسته می کوشید نوه هایش به بهترین صورت تربیت شوند لذا سخت گیر بود و نمی گذاشت بچه ها به اصطلاح نازک نارنجی بار بیایند.

سخت گیری های جسمانی او موجب حفظ سلامتی جسمی بچه ها شد ولی تعالیم مذهبی که او به زور در بچه ها تزریق می کرد، بعداً عکس العمل شدیدی را به وجود آورد و راسل را بی دین از کار در آورد. راسل در تمام دورة طفولیت تنها و منزوی بود و از اینکه کسی را نداشت تا با او صحبت کند ملول و افسرده بود. تنها همدم او طبیعت، کتاب ها و بعدها ریاضیات بود که او را از رنج تنهایی کامل خلاصی داد. علت اصلی تنهایی راسل را می توان در این دید که وی هم پدر و هم مادر خود را در طفولیت از دست داده بود و برادرش هم چندین سال بزرگتر از او بود. بدتر از همه این بود که وی در یک خانوادة اشرافی زندگی می کرد و از خصوصیات این نوع خانواده ها آن است که اطفال را در محیطی در بسته پرورش
می هند تا بچه ها با همه کس معاشرت نکنند. راسل تنها چند سال به کودکستان رفت و در آن دوران از نظر او با شعف و مسرت می باشد بعد از آن در منزل در اختیار معلم سرخانه سپرده شد تا به طریق اشرافی مقدمات را تحصیل کند. زمانیکه خاطرات راسل را مطالعه می کردم این خط از نظرم بسیار جالب بود و به طور خلاصه به ذکر آن ها می پردازیم:

اولین درسی که در طفولیت مورد توجه راسل قرار گرفت ریاضیات بود ولی در آغاز یاد گرفتن ریاضیات کار ساده ای نبود چنانکه جدول ضرب را با زحمت و با گریه (!) یاد گرفت. جبر هم چنگی به دلش نزد و آن را به زحمت فرا گرفت. علتش آن بود که وی همیشه دلیل و اسرار وجود هر چیز را می خواست بداند مثلاً می خواست بداند ایگرگ (Y) و ایکس (X) در واقع چیستند؟‌ او فکر می کرد معلمش می داند که این دو در واقع چیستند، ولی نمی خواهند رازش را فاش کند !

بهرة سخن:

راسل نه تنها به عنوان یک متفکر مقامی بلند داشت بلکه به عنوان یک نویسنده هم کم‌نظیر بود. زیرا که تا به حال فیلسوفی داستان ننوشته بود. او معتقد بود انسان قبل از اینکه مطلبی را بنویسد در اطرافش ساعت‌ها بلکه روزها در شعور ناخودآگاه خود بیندیشد. روش راسل در فلسفة تحلیل بود که دوستانش عقیده داشتند ذهن راسل هر چیز را تکه تکه می‌کند. ذهن راسل یک ذهن ترکیب کننده است من دلیل این مطلب را استعداد وی در علم ریاضیات می دانم. راسل در انتقاد و خرده‌گیری مهارت تام داشت. راسل را می توان یک ناسیونالیست هم دانست زیرا از آنهایی که عاطفه و یا یک بینش عرفانی را قربانی عقل نمایند سخت بیزار بود. راسل تأکید فراوان به شیوة علمی و تجربی داشت در تفکر سیاسی هم روی همین اصل تأکید می کرد. راسل به آزادی اراده هم اعتقاد ندارد و فکر می کرد هر کس میل دارد چنین اعتقادی در خود به وجود آورد،‌بخاطر امور عاطفی واخلاقی است. به عبارت دیگر می توان گفت از نظر راسل هر کس خود را مسئول اعمال خود می داند و چون می خواهد به کار بد و ناروا دست پیدا نکند خود ار وادار می‌کند به آزادی اراده اعتقاد پیدا کند در حالیکه یک چنین چیزی وجود ندارد!


مقاله بانک اطلاعات جامع مراسم (طرح کسب و کار)

مقاله بانک اطلاعات جامع مراسم (پروژه طرح کسب و کار) در 14 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 27 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14
مقاله بانک اطلاعات جامع مراسم (طرح کسب و کار)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بانک اطلاعات جامع مراسم (پروژه طرح کسب و کار) در 14 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

1ـ عنوان طرح

2ـ اجزای طرح

1-2- مأموریت طرح کسب و کار

2-2- فهرست محتوا

3-2- مشخصات مجریان طرح و همکاران

4-2- اهداف کلی چشم انداز و اهداف

5-2- محصول یا خدمات

6-2- محل

7-2- مسائل امنیتی

8-2- ارزشهای بنیادی



3ـ توصیف فرصت

4ـ توصیف ایده

5ـ تعریف و توصیف کسب و کار

6ـ تحلیل و استراتژی بازار

7ـ تحلیل مالی

1-7- هزینه ها

2-7- امور مالی

3-7- صورتحساب درآمد در یک ماه

4-7- صورتحساب دستمزد

5-7- صورتحساب هزینه ها

6-7- برآورد تجهیزات

7-7- صورتحساب سود و زیان

8ـ اسناد و مدارک

9ـ بازار یابی

1-9- روشهای تبلیغ



1ـ عنوان طرح

بانک اطلاعات جامع مراسم ....

نام موسسین: ....
تاریخ تأسیس : 27/7/85

شماره ثبت : 22222

2- اجزای طرح

1ـ2ـ مأموریت طرح کسب و کار:

راه اندازی یک شرکت خدماتی

تأمین درآمد و استقلال اقتصادی

خدمت به جامعه

صرفه جویی در وقت و هزینه

قدرت انتخاب بیشتر

2ـ2ـ فهرست محتوا :

1ـ لیست تالارهای موجود در شهر

2ـ لیست عکاسان و فیلم برداران مختلف در سطح شهر

3ـ موسیقی

4ـ لیست سالن های تهیه غذا و یا آشپزخانه ها با توضیح منوی آنها و قیمت ها و...

5ـ اسامی سالن های آرایش زنانه و مردانه

6ـ مکانهایی که ماشین عروس، دسته گل و تاج گل درست می‌کنند (مثل گل فروشی‌ها)

7ـ اسامی مزون های لباس (شب، نامزدی، عروسی و ...)

8ـ چیدن سفره عقد ـ نامزدی ـ تزئینات

9ـ آژانسهای اتومومبیل جهت کرایه ماشین و...

10ـ اسامی شیرینی فروشی ها و میوه فروشی ها (برای تهیه کیک وشیرینی و میوه)

11ـ اسامی مکانهایی که ظروف و لوازم لازم برای برگزاری مراسم (میز، صندلی و...) را اجاره می دهند

12ـ لیست تمامی مساجد موجود در سطح شهر

3ـ2ـ مشخصات مجریان طرح و همکاران

عنوان سمت


تاریخ تولد


سابقه کاری


تحصیلات

مدیر عامل


1364


پنج سال


فوق دیپلم IT

معاون


1365


سه سال


فوق دیپلم IT

مسئول بانک


1361


چهار سال


فوق دیپلم IT

امور داخلی


1362


سه سال


فوق دیپلم IT




4ـ2ـ اهداف کلی چشم انداز و اهداف

هدف از تأسیس این شرکت آسان تر کردن این گونه مراسم اشتغال عده ای از جوانان مکانیزه کردن، به روز بودن این گونه کارها و بألاخره گسترده کردن این نوع بانکهای اطلاعاتی در موارد و موضوعات متفاوت دیگر ممکن است.

5ـ2ـ محصول یا خدمات

انتخاب تالار و آرایشگاه، همچنین نحوه تزئیین ماشین نوع ماشین، تزئین کیک و میوه وشیرینی و زمان سرو غذا و دیگر خوردنیها ـ نوع غذا، نحوه چیدن سفره عقد و تزئینات، مدل لباس و از طریق بانک اطلاعاتی.

6ـ2ـ محل

یک شرکت واقع در محل مناسب از لحاظ محیطی و دارای 3 اتاق به مساحت 12 متر مربع و یک سالن پذیرایی به مساحت 60 متر مربع یکی از ا تاقها، اتاق مدیر عامل. دیگری اتاق مخصوص مراجعین و سومین اتاق مربوط به امور داخلی شرکت می باشد. سالن پذیرایی در صورت زیاد بودن تعداد مراجعین به عنوان اتاق انتظار در نظر گرفته می شود.

7ـ2ـ مسائل امنیتی

چون، مکانهایی مانند آرایشگاه ها در ارتباط هستیم مسائل امنیتی نقش مهمی را در کارمان ایفا می‌کند. لذا با توجه به اینکه کسانی که به عنوان عروس به آرایشگاه می‌روند به‌ آنها اعتماد می‌کنند و عکس خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند ما هم باید سعی کنیم که این عکسها در اختیار افراد سود جو قرار نگیرد. همچنین فیلم بردارها و عکس بردارانی که به مشتریان معرفی می‌کنیم باید افراد خوبی باشند و مورد اعتماد ما باشند. در مورد وسایلی که به مشتریان کرایه می دهیم باید آنان سعی کنند قوانین امانتداری را رعایت کنند و این وسایل را همانطور که تحویل گرفته اند به ما تحویل دهند.

8ـ2ـ ارزشهای بنیادی

پایبندی به شئونات اخلاقی اسلامی و قرار دادن اطلاعات به روز در اختیار مشتریان است.

3ـ توصیف فرصت

برای برگزاری مراسم آبرومند و با قیمت مناسب و با کمترین زمان ممکن به ما مراحعه نمائید. ما می توانیم اطلاعات جامعی از کلیه خدمات ذکر شده را به شما ارائه دهیم همچنین CD های کارهای خود را با هزینه مناسب در اختیار شما قرار دهیم، ما بانکی را طراحی می‌کنیم که شامل تمام اطلاعاتی برای برگزاری یک مراسم است هم اکنون چنین بانک اطلاعاتی وجود ندارد و برای برگزاری چنین مراسمی حتی با حداقل امکانات وقت بسیاری صرف می شود.

5ـ تعریف و توصیف کسب و کار

یک شرکت خدماتی است که برای رفع نیاز های جامعه تأسیس شده در این شرکت یک بانک طراحی شده که مردم با مراجعه به این بانک برای برگزاری هر چه بهتر مراسم خود با گزینه هایی آشنا می شوند و اقدام به انتخاب بهترین ها می‌کنند. این موضوع باعث می شود که صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه شان صورت بگیرد. مثلاً اگر شخصی بخواهد مراسم عروسی خود را برگزار کند با مراجعه به ما می تواند مکان تالار، کیفیت تالار و همچنین هزینه ای را که می خواهد برای تالار بپردازد را انتخاب کند و ما نیز نمونه کارهای تالار، تزئینات مثلاً نحوه چیدن میوه ها و شیرینی روی میزها را نشان می دهیم. همچنین می تواند آرایشگاه خود را انتخاب کند. پس از انتخاب مشتریان ما با اماکن انتخاب شده هماهنگ می‌کنیم و آنها می توانند از اماکنی که خودشان برگزیده اند به راحتی ا ستفاده کنند.

6ـ تحلیل و استراتژی بازار

در سالهای اول سود دهی چندانی نداشته باشد ولی با گذشت زمان این نوع کارها جای خود را در جامعه باز خواهند کرد. ما تخمین می زنیم که با مرور زمان مشتریان زیادی به مراجعه خواهند کرد ولی در ابتدا باید از طریق تبلیعات (در اینترنت، کارتهای تبلیغاتی‌،‌ تراکت های تبلیغاتی و ...) کار خود را نشان دهیم. از موانعی که باعث می شود که در کار موفقیتی حاصل نشود عدم همکاری اماکن مذکور، نداشتن وسیله برای جمع آوری اطلاعات و نداشتن وسایل الکترونیکی لازم از قبیل CD ، دروبین و ... در سالنها و آرایشگاهها و ... و راهکار موفقیت در این کار دادن توضیحات جامع و درست به مشتریان و اماکن و ... تهیه لوازم مورد نیاز از طریق گرفتن وام و مساعده ـ گرفتن اطلاعات صحیح و درست از مواردی که می خواهیم معرفی کنیم.


مقاله ای در مورد Networking Basics (لاتین کامل)

مقاله ای در مورد Networking Basics (لاتین کامل) در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 10 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
مقاله ای در مورد Networking Basics (لاتین کامل)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله ای در مورد Networking Basics (لاتین کامل) در 20 صفحه ورد قابل ویرایش


This lesson introduces the basic building blocks of network communications and some of the structures used to construct data networks. There are many different kinds of data networks- from enterprise networks used by large corporations to a simple two- node local area network (LAN) used in a private home. However , many of the same of the same principles apply to all networks, regardless of size or complexity.

After this lesson , you will be able to

List the services provided by network protocols.
Describe how protocols enable networked computers to communicate
Distinguish a LAN from a wide area network (WAN)
Understand the difference between baseband and broadband networks
Identify and distinguish the characteristics of a packet- switched network and a circuit- switched network
Understand full- duplex and half- duplex communications
Describe the basic segment and backbone design of an enterprise network
Distinguish a server- based network from a peer- to- peer network

Estimated lesson time: 30 minutes

When you connect two or more computers so they can communicate with each other, you create a date network. This is true whether you connect the computers using a cable , a wireless technology such as infrared or radio waves , or even modems and telephone line. The technology that connects the computers together , no matter what form it tacks, is called the network medium , and for this reason the term network cable is often used to refer to any kind of network medium.

Signals and Protocols

Computers can communicate over a network in many ways and for many reasons , but a great deal that goes on in the networking process is unconcerned with the nature of the data passing over the network medium. By the time the data generated by the transmitting computer reaches the cable or other medium, it has been reduced to signals that are native to that medium. These might be electrical voltages for a copper cable network, pulses of light for fiber optic , or infrared or radio waves. These signals form a code that the network interface in each receiving computer converts back into the binary data understood by the software running on that computer. The computer then interprets the binary code into information it can use in a variety of ways. Of course there is a great deal more to this process than this description indicates , and there is a lot going on to make it possible for the e- mail you just sent to your mother to get reduced to electrical voltages , transmitted halfway across the country , and then reconstituted into text on her computer.

In some cases , a network consists of identical computers running the same version of the same operating system and using all the same applications , whereas other networks consist of many different computing platforms running entirely different software. It might seem that it would be easier for the identical computers to communicate than it would be easier for the different ones, and in some ways it is. But no matter what kind of computers the network uses and what software the computers are running , they most have a common language to understand each other. These common languages are called protocols, and computers use many of them during even the simplest exchanges of network data. Just as two people must speak a common language to communicate , two computers must have one or more protocols in common to exchange data.

A network protocol can be relatively simple or highly complex. In some cases , a protocol is simply a code - such as a pattern of electrical voltage - that defines the binary value of a bit of data: 0 or 1. The concept is the same as that of Morse code, in which a pattern of dots and dashes represents a latter of the alphabet.

More complicated networking protocols can provide a variety of services , including the following:

Packet acknowledgment. This is the transmission of a return message by the recipient to verify the receipt of a packet or packets. A packet is the fundamental unit of data transmitted over a LAN.
Segmentation. This is the division of a lengthy data stream into segments sufficiently small for transmission over the network inside packets.
Flow control. This is the generation by a receiving system of messages that instruct the sending system to speed up or slow down its rate of transmission.
Error detection. This is the inclusion of special codes in a packet that the receiving system uses to verify that the content of the packet wasn't damaged in transit.
Error correction. This is the generation by a receiving system of messages that informs the sender that specific packets were damaged and must be retransmitted.
Data compression. This is a mechanism for reducing the amount of data transmitted over a network by eliminating redundant information.
Data encryption. This is a mechanism for protecting the data transmitted over a network by encrypting it using a key already known by the receiving system.



In most cases , protocols are based on public standards developed by an independent committee, not a single manufacturer or developer. These public standards ensure that different types of systems can use them without incurring any obligation to a particular company. There are still a few protocols , however , that are proprietary , having been developed by a single company and never released into the public domain.

One of the most important things to remember about networking is that every computer on a network uses many different protocols during the communications process. The functions provided by the various protocols are divided into the layers that make up the Open Systems Interconnection (OSI) reference model , described in Lesson 2 , later in this chapter. You might see references to Ethernet networks in books and articles , for example. Ethernet is a protocol running on those networks , but it is not the only protocol running on them. Ethernet is, however , the only protocol running at one particular layer (called the data- link layer). Some layers , however , can have multiple protocols running on them simultaneously.



Local Area Network and Wide Area Network

A LAN is a group of computers located in a relatively small area and connected by a common medium. Each of the computer and other communicating devices on the LAN is called a node. A LAN is characterized by three primary attributes: its topology , its medium , and its protocols. The topology is the pattern used to connect the computers together. With a bus topology , a network cable connects each computer to the next one, forming a china. With a star topology , each of the computers is connected to a central nexus called a hub or switch. A ring topology is essentially a bus network with the two ends joined together. You will learn more about network topologies in Chapter 2, "Network Hardware."

The network medium, as defined earlier , is the actual physical connection between the networked computers. The topology and the medium used on a particular network are specified by the protocol operating at the data- link layer of the OSI model , such as Ethernet or Token Ring. Ethernet , for example , supports several different topologies and media. When you select one combination of topology and medium for a LAN , such as unshielded twisted pair (UTP) cable in a star topology , you must (in most cases) use the same topology and medium for all of the computers on that LAN. There are some hardware products that enable you connect computers to the same LAN with different media, but this is only true for closely related technologies. You can't connect a bus Ethernet computer to a star Ethernet computer and have both systems be part of the same LAN.

In the same way, all of the computers on a LAN must share common protocols. You can't connect an Ethernet computer to Token Ring computer on the same LAN, for example. The same is true for the protocols operating at the other layers of the OSI model. If the systems on the LAN don't have common protocols at every layer of the stack, communication among them is not possible.

In most cases , a LAN is confined to a room , a floor , or perhaps a building. To expand the network beyond these limits, you can connect multiple LANs together using devices called routers. This forms an internetwork , which is essentially a network of networks. A computer on one LAN can communicate with the systems on another LAN because they are all interconnected. By connecting LANs in this way, you can build an internetwork as large as you need.

Many sources use the term network when describing a LAN , but just as many use the same term when referring to an internetwork.