فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

پاورپوینت فاز 13 اسلاید

پاورپوینت فاز 13 اسلاید
دسته بندی خبرنگاری
فرمت فایل ppt
حجم فایل 904 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
پاورپوینت فاز 13 اسلاید

فروشنده فایل

کد کاربری 4558

مقدمه

به قسمتی همگن (هموژن) و مشخص از یک ماده که در آن خواص فیزیکی و ساختار شیمیایی بصورت پیوسته (نه گسسته) تغییر کند، فاز گفته می‌شود.

هر فاز توسط مرزهای حقیقی از فازهای مجاور خودش جدا می‌‌شود که در این مرزها خواص بصورت گسسته تغییر می‌کنند.

لازم نیست که این بخش قابل تمایز ماده یکپارچه(پیوسته) باشد. مثلاً یک مایع پخش شده در داخل یک مایع دیگر نیز یک سیستم دوفازی به وجود می‌آورد.


پاورپوینت مهارت های آزمایشگاه شیمی 24 اسلاید

پاورپوینت مهارت های آزمایشگاه شیمی 24 اسلاید
دسته بندی بازاریابی و امور مالی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 156 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
پاورپوینت مهارت های آزمایشگاه شیمی 24 اسلاید

فروشنده فایل

کد کاربری 4558

مقدمه

پژوهش در درستی مطالب نظری nافزایش توانایی اندیشیدن و استدلال nایجاد علاقه به دانش تجربی nایجاد مهارت در کار و حل دشواری های روزمره زندگی nآسانی انتقال مفاهیم nفرا گیری انجام کار گروهی nایجاد حس اعتماد بنفس

ایمنی آزمایشگاه ¨ مکان آزمایشگاه ¨تهویه مناسب ¨جعبه کمک های اولیه ¨کپسول آتش نشان ¨دوش اضطراری ¨ماسک های گاز ¨محلول اسید وقلیای رقیق ¨وجود یک شماره تلفن اضطراری بر روی دستگاه تلفن برای موارد اضطراری ¨



رابطه اضطراب و انگیزه پیشرفت در بین دانشجویان دختر و پسر

اضطراب نقش عمده ای در بین آسیب های روانی بازی می کند در فهم و رشد شخصیت نیز کمک زیادی می نماید اضطراب معمولاً نقش مهمی در رشد طبیعی و نیز در فرایندهای فرضی در تمام سنین عمر بر عهده دارد از عمر روان شناسی به شکل علمی و منظم فقط حدود یک قرن می گذرد ولی رشد آن در چند سال اخیر اعجاب آور بوده است این رشته همانند علوم دیگر همزمان با ازدیاد روزافزون
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 309 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 79
رابطه اضطراب و انگیزه پیشرفت در بین دانشجویان دختر و پسر

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده 1

فصل اول (کلیات...) 2

مقدمه 3

بیان مساله 4

اهمیت و ضرورت مساله 5

فرضیه های تحقیق 6

هدف تحقیق 8

فصل دوم (ادبیات....) 9

پیشینه نظری 10

فصل سوم (روش شناسی...) 42

جامعه آماری 43

ابزار پژوهش 43

روش نمونه گیری 45

روش آماری 46

فصل چهارم (تجزیه و...) 47

فصل پنجم (بحث و...) 58

محدودیتهای پژوهش 60

پیشنهادات 61

منابع 62

چکیده :

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطۀ اضطراب و انگیزۀ پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور قزوین اجرا شده است.

جامعۀ آماری تحقیق حاضر شامل دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور قزوین می باشد. نمونۀ آماری این تحقیق عبارت بوده از 30 دانشجوی دختر و 30 دانشجوی پسر این دانشگاه که با استفاده از روش نمونه گیری قابل دسترس انتخاب شده اند. ابزاری که برای اجرای این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است دو پرسشنامۀ انگیزه ی پیشرفت هرمنس و اضطراب سنج کتل می باشد.

برای محاسبۀ آزمون از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T استفاده شده است بعد از محاسبات آماری نتایج ذیل به دست آمده است :

با توجه به محاسبۀ ضریب همبستگی پیرسون در فرضیۀ 3 فرضیه صفر رد می شود و فرضیۀ محقق تائید می شود. بنابراین بین انگیزه پیشرفت در پسران و اضطراب رابطۀ معناداری وجود دارد و در فرضیۀ 4 فرضیۀ صفر رد می شود. بنابراین بین انگیزه پیشرفت در دختران و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد.

پس نتیجه می گیریم که بین انگیزۀ پیشرفت و اضطراب رابطۀ معناداری وجود دارد و اضطراب ممکن است در انگیزۀ دانشجویان تأثیر به سزایی داشته باشد.

و با توجه به محاسبۀ آزمون T استودنت در مقایسۀ دو گروه مستقل انگیزۀ و پیشرفت در دختران و پسران نتیجۀ به دست آمده نشان گر این است که فرضیۀ صفر تائید می شود و فرض پژوهش رد می شود.

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه :

اضطراب نقش عمده ای در بین آسیب های روانی بازی می کند در فهم و رشد شخصیت نیز کمک زیادی می نماید. اضطراب معمولاً نقش مهمی در رشد طبیعی و نیز در فرایندهای فرضی در تمام سنین عمر بر عهده دارد.

از عمر روان شناسی به شکل علمی و منظم فقط حدود یک قرن می گذرد ولی رشد آن در چند سال اخیر اعجاب آور بوده است. این رشته همانند علوم دیگر همزمان با ازدیاد روزافزون دانش رشته های تخصصی به وجود آمده و امروزه در آمریکا حدود 20 بخش دارد. نوجوانان و جوانان قشر عظیمی از جمعیت کشورها به ویژه کشور ما را تشکیل می دهند که در پویایی و تداوم حیات اجتماعی یک ملت و رشد و پیشرفت همه جانبه آن نقش بسزایی دارد. نظریه های متنوع و مختلفی در مورد چگونگی شکل گیری و بروز این عامل یعنی اضطراب و عوامل تشکیل دهندۀ آن ارائه شده است. اکثر انسانها با مشکل اضطراب سرکار دارند و در این راستا نیز دانشجویان مشکلات به خصوصی دارند که اضطراب تنها یکی از مشکلات روانی است در این تحقیق سعی می شود رابطۀ بین اضطراب و انگیزۀ پیشرفت بررسی شود و راه حلهای مناسب برای کنترل اضطراب و تقلیل آن عرضه گردد با این نظر که آگاهی والدین و مربیان در این رابطه می تواند راهگشا و کمک کننده باشد.

به اعتقاد روان شناسان انگیزۀ پیشرفت میل اشتیاق یا تلاش و کوششی است که فرد برای دستیابی به یک هدف و یا تسلط بر روی اشیاء و امور و یا افراد و اندیشه ها و رسیدن به یک معیار متعالی از خود ابراز می دارد.

انگیزۀ پیشرفت لزوماً برای پیشرفتهای مشهود مانند کسب نمرات بالا در آزمونها مقامهای مورد قبول اجتماعی یا حقوق و دستمزد بالا نیز با وجود آنکه انگیزه پیشرفت دارای برنامه ریزی و کوشش در راه تعالی و کمال است نگرش به سوی موفقیت است اهمیت دارد نه خود موفقیت. انگیزۀ پیشرفت ممکن است گسترۀ وسیعی از فعالیتها را در بر بگیرد و خود را در مشاغل و محلهای مختلفی مطرح سازد. (محمد پارسا، 1375 ، ص 103 )

اتکینسون[1] از محققینی است که انگیزه پیشرفت را با الگوی جدیدی مطرح کرده است وی انگیزۀ پیشرفت را مرکب دو جزء «امید به موفقیت و ترس از شکست» دانست.

رفتار پیشرفتمندانه تابع چگونگی جمع این دو جزء است : اتکینسون سعی کرده است با علائم و روابط ریاضی نظریۀ خودش را بیان کند. مقولۀ انگیزۀ پیشرفت و ارتباط آن با جنسیت بحث دامنه داری است.

به دلیل اهمیت موضوع این پژوهش بر آن است تا تحت عنوان بررسی رابطۀ بین انگیزۀ پیشرفت و اضطراب به این پرسش پاسخ دهد که آیا بین انگیزۀ پیشرفت و اضطراب دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور قزوین رابطه وجود دارد یا نه.

بیان مسأله :

هر انسانی برای رسیدن به هدف و مقصد خود تلاش می کند در ضمن این کوشش ها و تلاش ها با موفقیت و شکست نیز مواجه می شود. عده ای پس از یک بار چشیدن طمع شکست ناامید و مضطرب می شود و دست از تلاش بر می دارند و از ادامۀ فعالیت باز می مانند و در مقابل دسته ای هستند که شکست را پلی برای رسیدن به پیروزی تلقی می کنند و هیچگاه واژۀ منفی به کار نمی برند. افرادی که برای انگیزۀ پیشرفت در سطح بالا قرار دارند به خود تفوق و اعتلاء علاقه مندند به مزایای وابستۀ آنها.

اضطراب جزء شناختی مبهم و از نظر ذهنی نامتمرکز است بجای وقوف به خطری روشن و شناخته شدۀ شخص از احساس نگرانی در رنج است تفکر غالب این است که چیزی وحشتناک در حال وقوع است اضطراب شدید و مقاوم گسلندۀ فعالیتهای زندگی بهنجار است که از اختلال اضطرابی حکایت می کند. به طوری که در شخص نوروتیک اضطراب سبب می شود تا فرد مضطرب از ابراز تمایلات و عواطف و افکار خود در هر شرایطی امتناع ورزد. نتیجه می گیریم که یکی دیگر از هدفهای روان درمانی کاستن اضطراب در فرد مضطرب است که این می تواند با بالا رفتن انگیزه پیشرفت در فرد دچار اضطراب کمک بسزایی داشته باشد. به این معنی که نوع توجه به پیشرفت انگیزه آن در جهت مثبت می تواند باعث کاهش اختلالان روانی گردد.

اهمیت و ضرورت مسأله :

اکثر صاحب نظران وجود اضطراب را در کاهش انگیزۀ پیشرفت مؤثر می دانند. نکتۀ قابل تأسف این است که اضطراب انگیزه را در دانشجویان کاهش می دهند. اکثر صاحب نظران در پی راه حلی برای کاهش اضطراب دانشجویان دختر و پسر هستند. انگیزۀ پیشرفت قادر است دانشجویان را برای درس خواندن برانگیزد.

تحقیقات نشان می دهد که انگیزۀ پیشرفت می تواند یادگیری را تسهیل کند. افرادی که دارای انگیزۀ پیشرفت بیشتری بودند با کوشش و جدیت بیشتری به امر تسهیل پرداختند این افراد در هر جا و سازمانی مشغول به کار شوند موجب پیشرفت آن سازمان می گردند. مک کلرلند نشان داده است جوامعی که دارای اوج و انحطاط بوده اند عطش میزان انگیزۀ پیشرفت در آن جامعه بوده است. به هرحال تحقیقات او ثابت کرد که انسانها هستند که تاریخ را می سازند و نه این که تاریخ انسان را بسازد.

با توجه به مطالب بیان شده به اهمیت و انگیزۀ پیشرفت و اضطراب پی برده و درصدد هستیم که ارتباط بین این دو را بسنجیم.

فرضیه های تحقیق :

1 ) بین انگیزه پیشرفت و اضطراب رابطه وجود دارد.

2 ) انگیزه و پیشرفت دانشجویان دختر و پسر متفاوت است.

3 ) میزان اضطراب دانشجویان دختر و پسر متفاوت است.

تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات :

انگیزۀ پیشرفت[2] : انگیزه ایست که درونی در فرد برای به پایان رساندن موفقیت آمیز که یک تکلیف، رسیدن به یک هدف یا دستیابی به درجۀ معنی از شایستگی در یک کار.

تعریف عملیاتی انگیزه پیشرفت : عبارت است نمره ای است که آزمودنی ها از آزمون انگیزه پیشرفت به دست آورده است.

انگیزه پیشرفت در تحقیق حاضر نمره ای است که آزمودنی ها در آزمون انگیزه پیشرفت هرمس کسب می کنند.

اضطراب : کلمه ای مشتق از لغت لاتین (stringer) به معنی سختی کشیدن است و در قرن هفده ام برای تشریح یا محنت به کار برده می شود و در اواخر قرن هجده ام دلالت برنید و فشار کوشش و سختی می کند. که متوجه فردی یا عضوی یا نیروی روانی او می شود.

(ساراسون) از اضطراب این گونه تعریف نمود : اضطراب یک نوع اشتغال ذهنی است که با خودشکاکی و خود کم بینی مشخص می شود. (نوایی نژاد، 72 ).

پیاژه : اضطراب عبارتند از یک ناراحتی بدنی و روانی که از احساس قریب الوقوع بودن یک خطر پدید می آید و نشانۀ آن ترس عمیق و مبهمی است که می تواند از دلواپسی به وحشت ناگهانی تغییر یابد.

فرویر : اضطراب حالت عاطفی نامطلوبی است که تا تغییرات پسیکو فیزیولوژیک در پاسخ به یک تعارض درون روانی همراه می باشد.

تعریف عملیاتی اضطراب : در تحقیق حاصل نمرات ناشی از آزمون اضطراب حاضر منظور از اضطراب نمره است که آزمودنی ها در آزمون اضطراب کتل کسب می کنند.

فرضیه ها :

متغیر مستقل : اضطراب متغیر ملاک

متغیر وابسته : انگیزۀ پیشرفت

متغیر دخالت هنده (مداخله گر) : جنسیت

هدف تحقیق :

1 ) تعیین رابطه اضطراب و انگیزه پیشرفت در دانشجویان.

2 ) تعیین تفاوت میزان اضطراب در بین دانشجویان دختر و پسر.

3 ) تضمین تفاوت انگیزه پیشرفت دانشجویان دختر و پسر.

هدف از تحقیق حاضر:

1 ) تعیین رابطه اضطراب و انگیزه پیشرفت در دانشجویان.

2 ) تعیین تفاوت اضطراب در بین دختران و پسران و تعیین تفاوت و انگیزه پیشرفت در بین دختران و پسران.


پاورپوینت اصلاح نباتات- مهندسی ژنتیک 32 اسلاید

پاورپوینت اصلاح نباتات مهندسی ژنتیک 32 اسلاید
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1162 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32
پاورپوینت اصلاح نباتات- مهندسی ژنتیک 32 اسلاید

فروشنده فایل

کد کاربری 4558

"هدفهای کلی"

اصلاح نباتات افزایش عملکرد در واحد سطح بهتر نمودن کیفیت محصولات کشاورزی و تولید مواد اولیه مورد نیاز جوامع انسانی است. ارقام و واریته‌های اصلاح شده گیاهان زراعی و زینتی هر ساله از کشوری به کشور دیگر انتقال داده می‌شود. بدین طریق کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی افزایش یافته و احتیاجات فراورده‌های زراعی رفع می‌شود.



ریخته گری (متالوژی)

نقش اساسی و اهمیت صنایع ریخته گری که تولید کننده قطعات برای صنایع هستند در خودکفایی کشور بر هیچکس پوشیده نیست دوره آموزشی کاردانی به منظور آموزش ریخته گری به معنای علم و فن شکل دادن فلزات از طریق ذوب فلز و ریختن ماده مذاب در قالب و انجماد مذاب برای بدست آوردن خواص متالوژیکی مطلوب آن ، تدوین شده است و هدف از آموزش آن ، تربیت کاردان برای بهره برد
دسته بندی سایر گروه های فنی مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 212 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 72
ریخته گری (متالوژی)

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول 2

مقدمه 3

تاریخچه ریخته گری و فلز کاری در ایران 4

نوع شغل 6

عمده فروشی یا خرده فروشی 7

نوع تولیدات ، خدمات ، فهرست تولیدات و خدمات 7

فوم های فلزی 8

انواع خدمات ارائه شونده در متالوژی 10

لیست محصولات 12

خدمات 14

فصل دوم 18

نیروی کار و استاندارد های نیروی مشغول به کار 19

مشخصات شرکت ریخته گری 20

ایمن سازی در کارخانه های ریخته گری 26

فصل سوم 36

رقبا و مصرف کنندگان نهایی محصولات متالوژی در بازار ایران 37

مشتریان 37

نحوه اجرای CRM در محیط صنعتی کارگاه های ریخته گری 38

کانال های بازار یابی 40

بازارهای ریخته گری 40


فصل چهارم
43

روشهای جاری فروش محصول 44

نمایشگاه محصولات ریخته گری 44

اسکان و نحوه تبلیغات 47

نوع تبلیغات کالاهای تولیدی و خدمات 48

طرحهای توجیهی و امکان سنجی ویژه ریخته گری 52

روشهای جاری فروش محصولات 54

نوع کالاهای تولیدی 55

نحوه طراحی محیط کار 55

طراحی محیط کار 60

سهولت دسترسی مشتری به کالاهای ریخته گری با بازار MCT 62

فصل پنجم 65

پیشنهاداتی در این شغل 66

بحث و نتیجه گیری 68

پیشنهادات 69

منابع 70

فصل اول

مقدمه

تاریخچه ریخته گری و فلزکاری در ایران

نوع شغل

نوع تولیدات خدمات ، فهرست تولیدات و خدمات

عمده فروشی یا خرده فروشی

مقدمه:

نقش اساسی و اهمیت صنایع ریخته گری که تولید کننده قطعات برای صنایع هستند در خودکفایی کشور بر هیچکس پوشیده نیست

دوره آموزشی کاردانی به منظور آموزش ریخته گری به معنای علم و فن شکل دادن فلزات از طریق ذوب فلز و ریختن ماده مذاب در قالب و انجماد مذاب برای بدست آوردن خواص متالوژیکی مطلوب آن ، تدوین شده است و هدف از آموزش آن ، تربیت کاردان برای بهره برداری و اجرای با آگاهی در زمینه های علمی و فنی ریخته گری می باشد.

طو ل متوسط آموزشی این مجموعه باکار آموزی 2 سال است و برنامه های درسی آن در ترم 4 ترم برنامه ریزی می شود و علاوه بر دروس نظری ازمایشگاهی و کارگاهی ، 4 ماه کارآموزی (4 واحد ) اختصاص می یابد.

طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است -هر واحد درس نظری 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت و کارآموزی حداقل 72 ساعت است. کارآموزیها در واحدهای ذیربط انجام می یابد.

تاریخچه ریخته گری و فلزکاری در ایران

لرستان

اگر درباره مفرغهای لرستان، که در نواحی کوهستان‌های غربی ایران است، مختصری گفتگو نشود، شرحی که ما در بالا دربارهً مفرغ و آهن ایران داده‌ایم، کامل نخواهد شد. تقریباً از سال ۱۹۳۰ به بعد تعداد زیادی اشیاء فلزی زیبا در بازار عتیقه فروشان جهان ارائه می‌شد که توسط خاک برداران غیر مجاز قاچاق گورستانهای قدیمی پیدا شده بود، این عده توجه کرده بودند که مقبره‌هایی که دور و بر آنها به دقت با سنگ مفروش شده دارای زیور آلات و هدایایی است که با مردگان روزگاران کهن، که تا کنون تمدن آنها ناشناخته مانده است، دفن شده‌اند. طرح و هنرهای دستی که روی این اشیاء بکار رفته چنان زیبا و دل‌انگیز و عالی‌ است که کارشناسان را به شگفتی آورده است. پاره‌ای از این اشیا دارای حروف آشوری است که تاریخ و ساختشان را کاملاً مشخص می‌کند. چند تا از آنها متعلق به سدهً دوازدهم و دهم پیش از مسیح است، اما بیشتر به سده‌های هشتم و هفتم پیش از مسیح تعلق دارند. در فرهنگ مادی جهان باستان به ندرت می‌توان قطعاتی مانند مفرغهای لرستان دارای طرح و ترکیبی چنین پیچیده و پیشرفته یافت. نفوذ زیاد تمدن آشوری‌ها، هیتیت‌ها، حورانی‌ها و حتی سکاها را می‌توان در این اشیا دید؛ ولی شکل و چهرهً بسیاری از طرح‌های تپه سیلک نیز در آنها به خوبی نمایان است. با این حال آنچه همه باستان‌شناسان و متخصصان آثار باستانی بدان اذعان دارند استقلال و یگانگی هنر فلزکاری لرستان باستان در قیاس با تمدن‌های هم‌زمان یا همجوار کاسیها است. هنرمندان و صنعتگران لرستان در مفرغ‌ریزی استادی تام یافته و همچنین فن آهن کاری را هم آغاز کرده بودند. گویا بسیاری از اشیاء مفرغی به شیوهً ریخته گری دقیق با قالبگیری مومی ریخته شده است. این اشیا از لحاظ نمایاندن جزئیات کار، شکل و زیبایی چنان هستند که تنها با شیوهً ریخته گری بالا می‌توان آنها را تهیه کرد.

مادها

از مادها که در سدهً هفتم پیش از مسیح در شمال ایران به پادشاهی رسیده‌اند کارهای فلزی خیلی کمی به یادگار مانده ست، گر چه پاره‌ای از اشیاء فلزی که اخیرا از آذربایجان بدست آمده، ظاهراً بازگو کنندهً این معناست که نفوذ سکاها به تدریج کاسته شده و سبک مادها در این دوره جایگزین آن شده است. هنگامی که بین سالهای ۵۵۹ و ۵۳۰ پیش از مسیح، کوروش بزرگ سلطنت ماد را منحل کرد، و شاهنشاهی بزرگ هخامنشی را بوجود آورد. این شاهنشاهی در زمان داریوش اول به اوج خود رسید. در آن هنگام مرحلهً نوی از هنرهای صنعتی پدید آمد و مواد خام از همهً گوشه‌های کشور می‌رسید و نیز صنعتگران سایر کشورها به سوی کاخهای شوش و تخت جمشید سرازیز شدند. این پیشرفت تازه در لوحهً یادبودی که به‌عنوان " فرمان بنیاد شوش " تهیه شده است به خوبی دیده می‌شود، این لوحه در مورد فلزات حاکی است که: زر از ساردیس و بلخ آورده شده و در اینجا ساخته شده است ... و سیم و مس از مصر ... زرگرانی که روی طلا کار می‌کردند مادها و مصریها بودند.

پارت‌ها و ساسانیان

پس از سقوط شاهنشاهی هخامنشی در حلمه اسکندر، جانشینان اسکندر مقدونی، سلوکی‌ها، از اتحادی که در جهان متمدن آن روز تحت سلطهً تمدن یونان بوجود آمده بود، ثروتمند شدند. آنها راه‌های تجاری میان هند و چین و مدیترانه را در اختیار گرفتند. ایران آهن و مس و قلع و سرب را از معادن دولتی صادر می‌کرد و فولاد هند که از طریق ایران فرستاده می‌شد، برای بازرگانان ایرانی متضمن سود هنگفتی بود. در مدت پادشاهی پارت‌ها (۲۵۰ پیش از مسیح تا ۲۲۴ پیش از مسیح) روم در تجارت فلزات عامل اقتصادی مهمی به شمار می‌رفت که تمام تولید ایران را به اضافه کالاهای عبوری از هند به خود اختصاص می‌داد. سکه‌های نقره پارت‌ها باید مقادیر بسیار زیادی ضرب شده باشد. هنگامی که نویسنده پیش از جنگ جهانی دوم در ایران می‌زیست، سکه‌های چهار درهمی پارتی در مناطق دورافتاده به عنوان پول بکار برده می‌شد؛ آن هم فقط از لحاظ مقدار نقره‌ای بود که در آن وجود داشت. دودمان ساسانی پس از پارتها روی کار آمدند (۲۲۴ - ۶۵۶ میلادی) تمدن و هنر و صنایع دستی هخامنشی را زنده کردند. فراورده‌های فلزی ساسانیان در روزهای تیره و تار عصر تاریک اروپا به ویژه از طریق بیزانس به آن قاره وارد شد و به گونه‌ای که روش فنی ما را تحت نفوذ قرار داد. آنچه را که ما امروز هنر اسلامی می‌نامیم در اصل بر پایهً سنت و مهارت و استادی صنعتگران ساسانی است.

دوره اسلامی

در آغاز سدهً نهم میلادی اکثر odsapoidjoipajfposaidjfoisdjgvodijg]] و از سوی دیگر در آسیا تا مرزهای چین و هند کشیده شد. در عوض هنر ایرانی از سبکها و روشهای کشورهایی که در آن نفوذ کرده بود توانگر و برخوردار گردید و حامیان درجه اول صنایع و هنر، فرمانروایان و شاهان بودند.

2- نوع شغل

شغل ریخته گری شغلی تولیدی است که این تولید در آخر منجر به انجام رساندن خدمات می شود.

در این شغل افراد بعد از کسب مهارتهای متعدد و کافی شروع به تولید انواع محصولات ریخته گری شده وبه جامعه خدمات مفیدی ارائه می دهند.

عمده فروشی یا خرده فروشی

در ریخته گری یا متالوژی تولیدات به دو قسم تقسیم می شوند: محصولات نهایی و نیمه نهایی.

محصولات نهایی که بصورت انبوه تولید می شوند به صورت عمده به بازارهای فروش حمل می شوند و اما محصولات نیمه نهایی که نسبت به محصولات نهایی دارای قطعات خرد تری هستند بعضأ در قسمت فروش خود کارخانه بصورت جزیی بفروش میرسد و گاهأ به خریداران خرده عرضه می شوند.

نوع تولیدات خدمات ، فهرست تولیدات و خدمات

بخش تولید

1- بخش آهنگری

2- بخش دیزاماتیک

3- کارگاهها

4- کارگاه ذوب

در این بخش به معرفی بعضی از محصولات تولیدی می پردازیم:

1- فلزات

2- سرامیک ها

3- بسپارها ( پلیمرها )

4- کامپوزیت ها

5- مواد فومی ( متخلخل (

6- مواد طبیعی

فوم های فلزی

بنظر میرسد که صنایع حمل و نقل شامل حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی، دریایی، بویژه صنعت خودرو و همچنین صنایع ساختمانی نقش عمدهای در توسعه صنعتی و اقتصادی کشورها داشته و گرایش این صنایع به مصرف هر خانواده از مواد مهندسی در توسعه آن خانواده نقش خواهد داشت . کاربرد مواد سبک و فوق سبک در صنایع حمل و نقل و صنایع ساختمانی گرایشی است که علائم آنرا بوضوح میتوان ملاحضه نمود .

سبک سازی خودروها از زمان بحران نفت شروع شد و همچنان ادامه دارد . تمایل به کاهش مصرف سوختهای فسیلی موتور محرکی برای تحقیق و توسعه در صنعت خودرو جهت دستیابی به حداقلها در مصرف انرژی در این صنعت به شمار میرود . صنایع ساختمانی نیز جزو صنایعی است که نقش آن در توسعه اقتصادی اهمیت داشته و هر گونه جهت گیری خاص در آن تعیین کننده سرنوشت صنایع زیر مجموعهاش خواهد بود . سبکسازی مصالح و مواد قابل استفاده در صنایع ساختمانی نیز اهمیتی مشابه صنعت خودرو دارد . دلیل آن البته حجم مبادلاتی مالی قابل توجه در این بخش است . چرا سبک سازی اهمیت دارد؟ دلیل یا دلایل آن چه میتواند باشد؟ سبک سازی در صنایع ساختمانی دلایل متعددی دارد که توانایی در ساخت ساختمانهای بلند مرتبه و آسمان خراش ها مهمترین آنهاست .

در کشور ما به دلیل زلزله خیز بودن سبک سازی مصالح اهمیت بیشتری دارد . کتاب فومهای فلزی که به همت همکاران ما در دانشگاههای علم و صنعت ایران و تربیت مدرس تهیه شده است به معرفی خانوادهای جدید از مواد میپردازد که در ساخت سازه های سبک و فوق سبک نقش مهمی را بعهده خواهند گرفت . مواد متخلخل و فومی اگر چه بحق بیشترین تشابه را به مواد طبیعی دارند لیکن از عمر آنها و یا زمان ورود آنها به صنعت زمان زیادی نمیگذرد .

سرامیکهای متخلخل بطور طبیعی وجود داشته اند ولی پلیمرهای متخلخل و فومی برای اولین بار در قرن گذشته معرفی شدند . فلزات فومی کاملا جدید بوده و از زمان ورود آنها به عرصه صنعت زمان زیادی نمی گذرد . یکی از سوالاتی که ذهن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مواد صنعتی را به خود مشغول می نماید این است که در بین مواد مهندسی شامل : فلزات، سرامیک ها، پلیمرها، کامپوزیت ها و مواد طبیعی کدامیک در سالهای آینده کاربرد بیشتری داشته و نقش اساسیتری را در توسعه صنعتی به عهده خواهند داشت؟ سهم هر کدام از مواد فوق در این زمینه چقدر است؟ عوامل تاثیر گذار جهت تعیین این سهم کدامند؟ به آنگونه که در مقدمه کتاب میخوانیم مواد مهندسی در طبقه بندی های جدید شامل گروههای شش گانه زیربوده :

1- فلزات

2- سرامیک ها

3- بسپارها ( پلیمرها (

4- کامپوزیت ها

5- مواد فومی ( متخلخل (

6- مواد طبیعی

و هر کدام از این مواد جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دادهاند . همچنانکه ملاحضه میشود در این مجموعه نام جدیدی، یعنی مواد فومی، ظاهر گردیده که در طبقه بندی های قدیم مواد مطرح نبوده است . به نظر میرسد که این گروه از مواد روز بروز اهمیت بیشتری یافته و در زندگی بشر جایگاه ویژه ای پیدا نمایند . از ویژگیهای این مواد سبکی زیاد، و به عبارتی نسبت وزن به حجم کم، داشتن سطح به حجم بالا و شباهت زیاد به مواد طبیعی است . این شباهت را می توان در استخوان، بافت مواد طبیعی، چوب درختان و بسیاری مواد طبیعی دیگر مشاهده نمود .

در زمینه تولید این مواد شاید از نکات جالب این باشد که در بین روشهای مختلف تولید مواد فومی روشهای مبتنی بر ذوب جزو اقتصادیترین فرآیندها تولیدی این مواد به شمار میروند . به عبارت دیگر روشهای ذوبی توانسته اند جهت تولید انبوه جایگاه اول را به خود اختصاص دهند . روش ریخته گری نیز در بین روشهای مبتنی بر ذوب به خوبی مطرح و مهم است که فصل دوم کتاب این موارد را به بحث گذاشته است . روشهای دیگر شامل روشهای مبتنی بر فرآیند - های حالت جامد مانند متالورژی پودر، و یا روشهای پوشش دهی بر روی پلیمرها و حذف پلیمر و سایر روشهای غیر ذوبی اگر چه فومهای با کیفیت متفاوتی تولید مینمایند ولی همچنانکه متن کتاب نشان میدهد اهمیت اقتصادی آنها به اندازه فرآیندهای مبتنی بر عملیات ذوب نیست . به همین دلیل صنعت ریخته گری بایستی به این مواد نگاه ویژه داشته باشد.