دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 73 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 22 صفحه
معماری معماری معماری فضای سبز فضاهای سبز برونشهری فضای سبز برون شهری خود به چند دسته تقسیم میشود: کمربندیهای سبز احاطهکننده، کمانهای سبز محورهای سبز، پارکهای ملی، پارکهای جنگلی و پارکهای گیاهشناسی.
اگر فضاهای سبز شهری را از لحاظ مالکیت به سه دسته عمومی، نیمه عمومی و خصوصی تقسیم کنیم، پارکهای شهری در طبقه فضاهای سبز عمومی هستند.
طبیعت این فضاها به گونهای است که تمام طبقات مردم میتوانند از آن استفاده کنند؛ در پارکهای عمومی تمام وسایل سرگرمی و رفاهی، برای همه گونه سلیقه، فکر و سن وجود دارد.
پارکهای شهری در مقیاس واحد همسایگی، در مقیاس محلهها، در مقیاس ناحیه و در مقیاس منطقه موجود هستند.
همچنین فضاهای سبز خیابانی هم هستند که شامل فضای سبز میدانها، حاشیه بزرگراهها، حاشیه پیادهروها، جزایر میانی، تقاطعهای غیرهمسطح، بانههای میانی راهها (رفیوژ) و کنار خیابانها میشوند.
* گونهشناسی گیاهی فضاهای سبز شهریپوشش گیاهی یک منطقه از انواع گونههای گیاهی موجود در آن تشکیل میشود.
مشاهدات و تحقیقات لازم درباره نوعبندی، موقعیتهای مختلف زیستی و تقسیمات جغرافیایی گیاهی تنها متوجه تکتک موجودات نمیشود، بلکه باید واحدهای سیستماتیک گیاهی را به طور کلی مد نظر قرار دارد.
به این ترتیب، تمام موجودات یکسان را که در این زمینه با یکدیگر نزدیکی دارند، در یک واحد خلاصه میکنند که به آن «تاکسون» میگویند.
یک تاکسون که واحدی از ردهبندی گیاهشناسی است، میتواند یک گونه، زیرگونه، جهش یا حتی یک تیره را شامل شود.
محدود بودن دایمی تعداد بیشماری از تاکسونها نشانگر محدودیت قدرت گسترش هر گیاه است.
این زمانی امکانپذیر است که امکانات مساعد اقلیمی_ اکولوژیکی در زیستگاهها موجود است تا بذرها، جوانهها و نهالها به راحتی بتوانند رشد و نمو کنند.
تنوع محیط جغرافیایی ایران و حاکم بودن وضعیت آب و هوایی گوناگون از منطقهای به منطقه دیگر در پهنه وسیع کشور، سبب رویش جامعه گیاهی متنوعی شده است.
بر پایه برخی مطالعات، گونههای جوامع گیاهی به بیش از ۸۰۰۰ نوع برآورده میشود.
در مورد گونه انتخاب شده نباید عجولانه تصمیم گرفت.
بررسی قاعده کاشت، بازدید از پارکها، باغها و آشنایی کلی با گونهها، مواردی هستند که برای تصمیمگیری در انتخاب گونه مفیدند.
در زمینه دستهبندی گیاهان، درختان به عنوان عناصری از فضای سبز، دارای ویژگیهایی هستند که بر پایه آنها به آسانی طبقهبندی میشوند.
در این طبقهبندی درختان چهار معیار اندازه، تراکم، شکل و برگ را باید در نظر گرفت.
در دستهبندی دوم گیاهان، بوتهها و گیاهان پوششی قرار دارند.
این گیاهان کوتاه قد هستند و رشد سریعی دارند.
مانند گلها، گیاهان خزنده، بالا رونده، پرچینها و چمنها.
گونههای مختلف گیاهان به راههای متفاوتی میتوانند در برابر فضای سبز خود ایفای نقش کنند.
از این میان گونههای مناسب برای آلودگی هوا، آلودگی صوتی و.
.
.
را میتوان نام برد.
پیش از هر نوع برنامه
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 920 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 8 صفحه
شناسایی شهرستان سبزوار: شهرستان سبزوار در شمال شرقی کشور جمهوری اسلامی ایران است.
این شهرستان از طرف شمال به شهرستانهای قوچان و اسفراین ، و از طرف شرق به شهرستان نیشابور ، ازطرف جنوب شرقی به شرستان کاشمر،از جنوب به شهرستان بردسکن ، از غرب به شهرستان شاهرود و از سمت شمال غرب به شهرستان جاجرم - گرمه محدود می باشد.
شهرستان سبزوار بین 56 درجه و 33 دقیقه تا 58 درجه و 16 دقیقه طول جغرافیایی شرقی و 35 درجه و27 دقیقه تا 36 درجه و 52 دقیقه عرض جغرافیایی شمالی واقع گردیده و مساحت آن حدود 18320 کیلومتر مربع و معادل 4/14 درصد مساحت کل استان خراسان رضوی می باشد.
مرکز این شهرستان شهر سبزوار بوده که در طول جغرافیایی 57 درجه و 40 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 36 درجه و 12 دقیقه شمالی بر سر راه مشهد- شاهرود قرار گرفته است.
ارتفاع آن از سطح دریا 960 متر و فاصله این شهر تا مشهد 226 کیلومتر و تا تهران 662 کیلومتر می باشد.
ولایت سبزوار تا سال 1316 شمسی یکی از ولایتهای هجده گانه از ایالت خراسان شامل بلوک قصبه (مرکز شهرسبزوار) ، خمسه کوه میش ، کاه ، سنگ سفید ، مزینان ، براکوه ، کراب ، تکاب ، شامکان ، ربع شامات ، جوین بام صفی آباد بود.
با تصویب قانون تقسیمات کشوری در سال 1316 شهرستان سبزوار با 23 دهستان دارای بخشهای حومه ، صفی آباد ، جغتای ، ششتمد و داورزن شد.
در سال 1319 با انتزاع بخش بام صفی آباد و ایجاد شهرستان اسفراین ، شهرستان سبزوار با بخشهای جغتای ، ششتمد و داورزن و حومه محدوده تقسیمات کشوری و مرکزیت آن تعیین شد.
تا قبل از اجرای قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری در محدوده ها و تعداد شهرهای این شهرستان تغییری داده نشد و در سال 1346 با اجرای ماده 2و3 قانون مذبور و انتزاع و الحاق بعضی از روستاهای شهرستان نیشابور در محدوده در محدوده این شهرستان 23 دهستان تشکیل ، لیکن این محدوده مجدداً تغییر کرده و دو دهستان رباط جز دستوران به مجموعه دهستانهای قبلی این شهرستان افزوده گشت.
سپس سه بخش جدید جوین ، رودآب و خوشاب به تعداد بخشهای موجود این شهرستان اضافه شد.
در حال حاضر شهرستان سبزوار دارای 7بخش و 7نقطه شهری به نامهای سبزوار ، نقاب، جغتای ، داورزن ، رودآب ، ساطان آباد و ششتمد می باشد.
(سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان 1379) اصولاً ارتفاعات سبزوار شامل رشته کوه خغتای در شمال و رشته کوه میش و ششتمد در جنوب می باشد.
دشتها که به تبع ارتفاعات بین این کوهها بوجود آمده و اکثراً دشتهای تراکمی حاصل فسایش شدید دوران چهارم زمین شناسی می باشند.
که در جلگه سبزوار و جوین رخ می نماید.
مراتع این شهرستان در حدود 691 هزار هکتار برآورد گردیده که از این مقدار 2/13 درصد خوب ، 2/75 درصد را مراتع متوسط 6/11 درصد را مراتع فقیر تشکیل می دهد.
جنگلهای شهرستان شامل 3هزار هکتار ارس و 2هزار هکتار تاغ و قیچ است و دارای یک پارک جنگلی به مساحت 32هکتار می باشد که تا 70 هکتار قبل توسعه است و حدود 946 هزار هکتار بیابان و 190 هزار هکتار کویر و شن زار در محدوده این شهرستان واقع شده است.
به لحاظ منابع آب سطحی رودخانه های مهمی چون کال شور سبزوار ، رودخانه شور جوین، رودخانه مشکان با آورد سالانه 27 میل
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 567 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 46 صفحه
موضوع تحقیق: معماری در دوره رنسانس فهرست مطالب عنوان: مقدمه از رنسانس تا باروک مقدمه ای بر پیدایش سبکهای هنری انواع سبک های معماری دردوره رنسانس اثرهای معماری معروف دوره رنسانس تفاوت معماری و ورزش در دوره رنسانس و عصر جدید تفاوت اثرهای معماری دردوره رنسانس وعصر جدید منابع مقدمه: رنسانسدانش و هنر پیشرفتهای عظیمی در ایتالیای قرن پانزدهم و شانزدهم بوجود آوردند.
این احیای فرهنگی به رنسانس (یعنی «نوزایی») مشهور شده است.
دانشمندان، شعرا و فیلسوفانی ظهور کردند که با الهام از میراث اصیل رم و یونان با دیدگانی تازه تر به جهان می نگریستند.
نقاشها به مطالعه آناتومی (علم تشریح) پرداختند و اعضای بدن انسان را به شیوه واقعگرایانه ای نقاشی می کردند.
فرمانروایان ساختمانها و کارهای بزرگ هنری را سفارش دادند.
این عقاید تازه بزودی در سراسر اروپا گسترش یافت.
لغت فرانسوی رنسانس (Renaissance) به معنی تولد دوباره و همچنین نام یک دوران فرهنگی تاریخ اروپا است.
این دوران سالهای پایانی قرون وسطا (دوران تاریکی) تا آغاز باروک را در بر میگیرد و در واقع به معنی نوعی نگرش تازه به فلسفه، هنرهای تجسمی، معماری، تئاتر، ادبیات و موسیقی در طول این عصر است.
هرکدام از این جنبه های فرهنگی، در زمان خاصی به رنسانس رسیده اند که در مجموع سه قرن، از 1300 تا 1600 را شامل میشود.
موسیقی، حرکت خود را از قرون وسطا به رنسانس بسیار آهسته انجام داد و دوران تحول آن از 1450 آغاز شد و تا 1600 یعنی آغاز دوره باروک بطول انجامید.
البته در تمام این سالها موسیقی در سراسر جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است و ما در این مطلب سعی خواهیم کرد نگاه مختصری به موسیقی اروپا در دوران رنسانس داشته باشیم.
در اروپای قرون وسطا، هنر بیشتر در خدمت کلیساها و دربار پادشاهان هر کشور بود.
در واقع مردم عادی موسیقی خاص خود را داشتند که از آن اطلاعات بسیار کمی بجای مانده است.
در آغاز رنسانس، اروپاییان پس از پشت سر گذاشتن دوران حکومت مطلق کلیسا، نسبت به مذهب و زندگی پس از مرگ کم توجه شدند و بیشتر متوجه زندگی این جهان شدند.
آنها به تحقیق در باره گیاهان، جانوران و همچنین به مطالعات نجوم و فیزیک پرداختند تا بتوانند هرچه بیشتر در باره دنیای خود بیاموزند.
شام آخرلئوناردو داوینچی این صحنه کتاب مقدس را بر روی دیوارصومعه میلان نقاشی کرد.
او از فن ژرفا نمایی)پرسپکتیو) به منظور جلب توجه بیننده به چهره مسیح استفاده کرد.
خانواده مدیچی در فلورانس بانکی را تاسیس کرده و شروع به اندوختن ثروت کلانی می کنند.
اتحادیه صنفی بازرگانان پشم فلورانس، مسابقه ای را برای طرح جدید برای درهای باپتیستری ، کلیسایی در فلورانس، راه می اندازند.
غالبا این واقعه آغاز رنسانس به حساب می آید.
لورنتسو گیبرتی برنده می شود.
فیلیپو برونه لسکی، نایب قهرمان مایوس، مشغول مطالعه ویرانه های روم باستان می شود.
برونه اسکی بیمارستان فاندلینگ (کودک بی سرپرست) در فلورانس را طراحی کرده که نخستین بنای معماری رنسانس به شمار می رود.
در سال بعد او گنبدی بدیع و بزرگ را برای کلیسای جامع فلورانس طرا
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 672 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 15 صفحه
معماری داخلی Interior Architecture طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکرد های مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت.
استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل مابین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند.
از طرف دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد.
میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را با می توان با راهکارهای مناسب تشدید یا تضعیف کرد.
هر کدام از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی خاصی هستند که پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی اولویت قرار می گیرد، از این رو نگرشی علمی و راسیونال در کنار خلاقیت های هنری مطرح شده و یکی از مسائل مهم در این زمینه ایجاد تعامل و هماهنگی بین آنها است.
امروزه مبحث طراحی و دکوراسیون داخلی، اهمیتی خاص یافته و حتی به عنوان رشته ای مجزا تدریس می شود.
الگوهای و ایده های مختلفی اعم از مدرن و کلاسیک، توسط طراحان این رشته به کار گرفته می شود و از محدودیت های معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و می توان به ایده های بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونه ای میان گستره ای، موضوع فعالیت رشته های مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار گرفته میگیرد.
پیشرفت تکنولوژی به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه ای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جز لاینفک فضاهای معماری بر می شمارد.
معماری داخلی و توجه به جزئیات و تزئینات بعد از چندین دهه سکوت و فراموشی، رویکردی دوباره پیدا کرده و جالب تر اینکه سعی می کند نمود هایی از معماری گذشته را در تلفیقی با الگوهای مدرن بیان کند؛ مساله ای که سال ها است در معماری مورد بحث و جدل قرار گرفته و تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.
معماری گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ریزه کاری هایی که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته است.
تزئینات و کاشیکاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کنند و هم اکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است امروزه با افزایش روز افزون جمعیت شهری و قیمت زمین ، ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون به صرفه تر شده است .
بیشتر ما حداقل یک بار زندگی در محیط بسته آپارتمانی را تجربه کرده ایم و از معایب و مشکلات آپارتمان نشینی آگاهیم.
یکی از عمده معایبی که بیشتر مردم از آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضای آپارتمان است .
ما با استفاده از چندین نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم این فضای مرده را زنده تر و آپارتمان خود را دلباز تر نماییم .
1.
انتخاب رنگ دیوارها انتخاب رنگ مناسب برای فضای آپارتمانی بخصوص آپارتمانهای
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 62 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 30 صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم معماری اسلامی رشته گرافیک (پود مان 1) استاد: محمدی گرد آورند گان: زهرا حسن زاده _ امینه مسعودی فهرست مطالب تاریخچه معماری ایران 1.
بناهای دوره اسلامی ایران 2.
مصالح سنتی در معماری ایران 3.
در و پنجره در معماری ایران 4.
تزئینات وابسته به معماری 5.
روند شکل گیری برخی بناهای مذهبی در ایران معماری ایران قبل از اسلام معماری دوره اشکانی معماری دوره ساسانی معماری ایران ازسلجوقیان تا پایان عصر تیموریان معماری دوره سلجوقیان معماری دوره تیموریان معماری ایران از صفویان تا دوران معاصر معماری دوره صفویان 1_ بناهای دوره اسلامی ایران : _ بناهای مذهبی مساجد مدارس آرامگاه ها و زیارتگاه حسینیه ها و تکایاها و مصلّی ها _بناهای غیر مذهبی پل ها کاروان سراها قلعه ها کاخ ها حمام ها بازارها آب انبار 2 _ مصالح سنتی در معماری ایرانی آجر آهک خاک ماسه ملات گچ کاشی خشت سنگ چوب قیر فلز رنگ شیشه 3 _ در و پنجره در معماری ایران انواع پنجره پنجره 4 _ تزئینات وابسته به معماری ایران کاشی کاری 5 _ روند شکل گیری بناهای مجموعه ای( ارسن ) در ایران تاریخچه معماری ایران تاریخچه معماری ایران از نظر (آرتور پوپ) نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان این ویژگی را آشکار می سازد که معماری ایرانی بر سه اصل استحکام ، آسایش و انبساط پایه گذاری گردیده است .
معماری ایران در طی تاریخ طولانی خود دارای اصالت طرح و سادگی تؤام با آرایش و تزئین بوده است.
بـا ایـن برداشت ((آرتـورپوپ )) مستشرق و ایران شناس نامی آمریکا به فرهنگ معماری ایران روی می آورد .
او می گوید : (( اصالت اشکال زندگی ایران بدین گونه نمایان می شود که در ابنیه مسکونی از خودنمائی و برون آرائی به دور بوده است )) و با این یقین معماری را به عنوان یکی از پربارترین شاخه های درخت تنومند فرهنگ و هنر ایران معرفی می کند .
تحسین (( پوپ )) صدائی ست که تاریخ آنرا تکرار و تأیید می کند ، تالارها و شبستانها و ستونهای تخت جمشید ـ این ارکستر سنگی عظیمی ـ آیا یک ضیافت رنگین برای چشمها نیست ؟
هزاران مسجد و بقعه و مقبره و بنای تاریخی در هرگونه فلات گستره ما ، آیا شاه غزلهای پر از سحر و افسون معماری نیستند ؟
(( پوپ )) این سحر و افسون را می شناسد که می گوید (( گوناگونی بناهای ایرانی )) از کلبه دهقانی و چاپخانه و آلاچیق هاست ، تا زیباترین بناهائی که تاکنون جهان به خود دیده است .
هنر در ایران به قدمت تاریخ است و معماری از کهن ترین هنرهاست .
رونق واعتلای معماری در ایران باستان گواه آنست که این سرزمین از کانونهای نخستین شهرسازی و نیز سدسازی ومهندسی بوده است .
و این گواهی را بناهائی که از میان ازمنه و اعصار با سیمای غبار آلود سر بیرون کشیده اند و سدهای باستانی و شهرها و دهکده های شاهی تأیید می کنند .
آثاری که جسته و گریخته از خلال نوشته های باستان شناسان به دست می آید ، روشنگر آنستکه هنر و صنعت ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در این مرز و بوم ریشه و نش