دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 73 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 18 صفحه
معرقکاری بخشی از هنر موزاییک اثر آنتونیو گائودی در Park Güell در بارسلونا مُعَرَّقکاری یا موزاییک سازی یکی از رشتههای صنایع دستی است.
معرق سازی در ایران از سده ۶ هجری و دوره سلجوقیان با ساخت کاشی معرق پیشرفت کرد و در سده هشتم کاملتر و ظریفتر شد.
در سده نهم و دهم هجری نیز رشد بسیار زیادی کرد.
شهرهای اصلی معرق سازی در این دوره اصفهان ، یزد ، کاشان ، هرات ، سمرقند و آران و بیدگل بودند.
هنر موزاییک از دیرزمان شناخته شده بود و تا به امروز نیز کاربرد دارد.
در بین النهرین و مصر باستان نوعی موزائیک در اندازههای کوچک و برای مصارف تزئینی و زینتی ساخته میشد ولی رومیان آن را چون یک قالب هنری همپایهی دیوارنگاری به کار میبردند .
صنعت موزاییک سازی توسط هنرمندان صدر مسیحیت ادامه یافت و در اوایل قرون وسطی به خصوص در قلمرو امپراتوران بیزانسی به اوج شکوفایی خود رسید ( مثلاً موزاییکهای کلیسای سان وتیله در راونا ) معرق چیست؟
در دایرهالمعارف هنر (نوشته رویین پاکباز)، در تعریف معرق چنین آمدهاست: معرق (موزائیک Mosaic) طرح پیک نما یا انتزاعی ساخته شده از قطعات سنگ ، شیشه ، سفال ، چوب رنگین بر روی دیوار ، سقف ، زمین و غیرهاست.
انواع معرق معرق چوب معرق کاشی معرق موزائیک معرقکاری در ایران در بعضی از منابع به اشتباه گفته شدهاست که معرق چوب برگرفته از کاشی معرق است و معرق در ایران از هند وارد شدهاست.
در حالیکه در سبک هندی چوب زمینهی کار یک تکهاست و به علاوه جنس چوب از فوفل است .
.
شیوهای کار در سبک هندی به این شکل است که ابتدا طرح را بر روی چوب پیاده کرد و سپس شکلها را بریده و بعد با تکههای مختلف چوب پر میکنند.
طبق آخرین کاوشهایی که در شهر سوخته واقع در زابل انجام گرفتهاست، شانهای پیدا شدهاست که بر روی آن گلی با تکههای چوب کار شدهاست.
این شانه متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش است.
پیدا شدن این شانه دلیلی بر بطلان دو نظریه فوقالذکر میباشد.
علاوه بر این طرح گل روی شانه با طرح گلی که بر روی سفالینهها کشف شدهاست یکی میباشد که نشان میدهد شانهی یافت شده نمیتواند از جایی وارد ایران شده باشد.
(بر اساس کاوشهای استاد مهران امیر اینانلو) معرق نوین معرق به شکل امروزی یک هنر نوین است که در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی اولین کارگاه آن توسط حسین طاهرزاده ایجاد شد که کارگاه منبت بود و توسط احمد امامی و پسرانش خلیل و علی در سال ۱۳۱۰ در رشته معرق و مشبک به کارگاه منبت فوقالذکر اضافه شد.
از اساتید آن زمان میتوان به برادران امامی و استاد زابلی اشاره کرد.
از استادان معاصر میتوان به استاد اینانلو اشاره کرد که ابداع کننده سبک تفکیک رنگ میباشند.
در این سبک تکنیکهای نقاشی را روی معرق پیاده میکنند.
تکنیکهایی مانند پرسپکتیو- سایه روشن - نور و.
.
ولی در معرق سنتی به صورت مینیاتور(نقاشی ایرانی) کار میشد و بیشتر طرحهای به کار رفته از اثار استاد محمود فرشچیان بود.
در معرق سنتی مبحثی به عنوان تفکیک رنگ وجود نداشت و به صورت کلی فرمها یک تکه و با کمک خط اره نشان داده میشدند.
منابع لغتنامه دهخدا ← معرقکاری http://iranmarquetry.
7p.
c
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 18 صفحه
معرفی بتن سبک ساخت دانشگاه میشیگان دانشگاه میشیگان گونه جدیدی از بتن مسلح با الیاف ساختهاند که از بتن عادی 40 درصد سبکتر و در برابر ترک خوردن 500 بار مقاومتر است.
این بتن جدید که "کامپوزیت سیمانی مهندسی"، نامیده شده ، به دلیل عمر طولانی در دراز مدت از بتن معمولی ارزانتر است عملکرد این بتن جدید از یک طرف به دلیل وجود الیاف نازکی است که 2 درصد حجم ملات بتن را تشکیل میدهد و از طرف دیگر به این خاطر است که خود بتن از موادی ساخته شده است که برای ایجاد حداکثر انعطافپذیری طراحی شدهاند.
به گفته دانشمندان، بتن جدید که "کامپوزیت سیمانی مهندسی"، نامیده شده ، به دلیل عمر طولانیتر در دراز مدت از بتن معمولی ارزانتر است.
به گفته "ویکتورلی" استاد گروه مهندسی سازه "دانشگاه میشیگان" و سرپرست تیم سازنده بتن، تکنولوژی کامپوزیت سیمانی تاکنون در پروژههایی در ژاپن، کره، سوئیس و ایتالیا به کار گرفته شده است.
استفاده از آن در ایالات متحده به نسبت کندتر بوده.
این در حالی است که بتن متعارف دارای مشکلات بسیاری از جمله نداشتن دوام و پایداری، شکست در اثر بارگذاری شدید و هزینههای تعمیر در اثر شکست است.
به گفته "لی"، بتن نشکن یا انعطافپذیر به جز شن درشت از همان مواد تشکیلدهنده بتن معمولی ساخته شده است.
بتن نشکن کاملا شبیه بتن عادی است اما تحت کرنشهای بسیار بزرگ، بتن کامپوزیت سیمانی تغییر شکل میدهد، این قابلیت از آن جا ناشی میشود که در این نوع بتن؛ شبکه الیاف داخی سیمان قابلیت لغزیدن داشته و در نتیجه انعطافناپذیری بتن که باعث تردی و شکنندگی است، از میان میرود.
امسال برای اولین بار، "اداره حمل و نقل میشیگان" برای نوسازی قسمتی از عرشه پل "گرواستریت" بر فراز بزرگراه "4 و I" از کامپوزیت سیمانی استفاده می کند.
دالی از جنس کامپوزیست سیمانی جایگزین یک مفصل انبساطی در این قسمت از پل خواهد شد تا با متصل کردن دالهای بتنی مجاور به هم، عرشهای یکنواخت از بتن به وجود آورد.
استفاده از مفصل انبساطی به عرشه بتنی قابلیت حرکت در اثر تغییرات میبخشد.
اما در هنگام گیر کردن مفصلها، مشکلات زیادی پیش میآید.
دانشمندان انتظار دارند استفاده از کامپوزیت سیمانی باعث صرفهجویی در هزینهها شود.
اگر چه هنوز مطالعات دراز مدت زیادی برای تایید عملکرد کامپوزیت سیمانی مورد نیاز است، مقایسههای انجام شده در "مرکز سیستمهای پایدار"، از "دانشده منابع طبیعی و محیط زیست"، به همراه گروه "لی"، نشان میدهد که در یک دوره 60 ساله، استفاده در عرشه پل، کامپوزیت سیمانی نسبت به بتن عادی 37 درصد ارزانتر است، 40 درصد انرژی کمتری مصرف میکند و باعث کاهش انتشار دی اکسید کربن تا 39 درصد میشود خصوصیات بتن سبک بتن سبک ماده ای است با ترکیبات جدید و فوق العاده سبک و مقاوم .
مواد تشکیل دهنده بتن سبک عبارت است از سیمان، پوکه ، سیلیس ، ورموکولیت و .
.
.
در ا ین بتن همانند بتنهای عادی ، از ماسه استفاده نمی شود .
عدم وجود ما سه در این بتن باعث سبکتر شدن بتن تولیدی می شود .
عدم وجود ما سه باعث همگن تر شدن ساختار بتن گردیده و باعث می شود که مواد تشکیل دهنده که تقریبا" از یک خانواده می باشند و بهتر همدیگر را
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 716 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 45 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 45 صفحه
مقدمه گستره وسیعی از آلیاژهای فلزات آهنی و غیرآهنی در ساختمان ها کاربرد دارند، ولی آهن، فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی غالب تر هستند، رویکرد نوین در عرصه ساخت و ساز به سمت تولید آلیاژهای بادوام تر و استفاده از روکش هایی برای ایجاد محافظت و گوناگونی ظاهری در انواع محصولات است.
به طور کلی برای تولید فلزات از مواد خام انرژی زیادی لازم است؛ به هر حال مصرف انرژی فراوان در برابر عمر طولانی و قابلیت بازیافت محصولات فلزی زیاد نمی نماید تقریبا 50% تولید کنونی فولاد در دنیا از آهن قراضه می باشد.
فلزات آهنی بشر از دیرباز با آهن و فولاد و چدن که امروزه به عنوان پرمصرف ترین فلزات جهن می باشند، آشنا بوده است.
استفاده از آلیاژهای آهن در بنا حتی در میزان بسیار اندک و محدود در ابنیه اعصار گذشته کتر به چشم می خورد.
اما تنها از اوائل قرن هیجدهم با پیشرت می خورد.
اما تنها از اوائل قرن هیجدهم با پیشرفت صنعت، استفاده از این فلز رو به فزودنی گذاشته است.
از این طریق ایده های نو و پدیده های بدیع وارد صنعت ساختمانی گردید.
در ابتدا از آهن برای کارهای جزئی همچون تزئینات و یا کلاف بندی بناهای سنگی استفاده می شد.
در همین زمان آهن در بعضی از پوشش های کم وزن مثل سقف تئاتر فرانسه که در بوردو ساخته شد به کار رفت، اما به علت عدم توسعه صنایع تصفیه آهن استفاده از این فلز محدود است.
در اواسط قرن هیجدهم در انگلستان قدم های شایان توجهی در بهبود و پیشرفت صنعت یا]ن برداشته شد.
دراواخر این قرن نتیاجی این پیشرفت ها دراختیار عموم قرار گرفت و این صنعت با توجه به توسعه روزافزودن صنایع اسلحه سازی بهبود حاصل کرد و اولین ابنیه با اعضای باربر فلزی همچنین پل های فولادی بنا شدند و فصل نوینی در تاریخ ساختمان سازی آغاز شد و دروازه های استفاده از آهن در ساختمان گشوده شد.
قدیمی ترین مورد مصرف آهن در تولید اسلحه و وسایل دیگر در عصر آهن در اروپا در قرن سیزدهم میلادی بوده است؛ پیشرفت های با ارزش در استفاده ازآهن در ساختمان گشوده شد.
قدیمی ترین مورد مصرف آهن د رتولید اسلحه و وسایل دیگر در عصر آهن در اروپا در قرن سیزدهم میلادی بوده است؛ پیشرفت های با ارزش در استفاده از آهن در ساختمان، استفاده از یک زنجیر از جنس آهن نرم تحت کشش در گنبد کلیسای سنت پاول (PALE) برای جلوگیری از ریزش دیواره ها به بیرون و استفاده از چدن توس طپاکستون در قسمت های پیش ساخته ساختمان کریستال پالاس (قصره بلورین) در سال 1851 م.
می باشند فولاد ماده نسبتا جدیدی است و در مقادیر صنعتی تنها درآمد.
اولین ساختمان بلند 10 طبقه با اسکلت فلزی در سال 1858 م.
در شیکاگو توسط ویلیام لوبادن جنی ساخته شد.
(تصویر شماره 1) متالورژی آهن و فولاد روند متالورژی برای تولید محصول فلزی با شکل و خاصیت مورد نظر به کار برده می شود.
تولید چدن اولین قدم در تبدیل سنگ آهن که مخلوطی از اکسیدهای آهنی و نمک های معدنی و مخلوطی از 5 سیلیس، آلومین، سنگ آهک و سایر اجزای است، می باشد.
با ارزش ترین سنگ معدنی برای تولید چدن، سنگ آهن مغناطیسی یا مگنتیت Fe304 هماتیت ،لیمونیت ، و سنگ آهن اسپانیک می باشند که باید از ناخالصی های مضر مانند سولفورها و فسفورها عاری
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 30 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 12 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 12 صفحه
مقدمه امروزه صنعتگران کفسازی را حلقهای از زنجیره فرایندهای صنعتی محسوب کرده و این نوع نگاه به کفسازی بیش از آنکه از استدلالهای دستاندرکاران فن کفسازی تأثیر پذیرفته باشد ، برگرفته از تجربیات ناموفق صنعتی بوده است.
کارفرمایان امروه، انتظارات گسترده ، متنوع و مناسب با کاربری کف دارند.
عرصه فعالیت در این بحث بسیار گسترده است، به خصوص که در زمینه کفسازی تا کنون حتی ابتداییترین آگاهیها به مشتریان و کارفرمایان فواصل درزها چقدر باید باشد؟
چه نوع درزهایی باید تعبیه نمود؟
مزایای کف صنعتی خوب : کفپوشها در حقیقت بستر فرآیند تولید در یک کارخانه محسوب میشوند هر بار و نیرویی که در کارگاه با آن سر و کار داریم به نوع با عبور از این بستر به لایه قابل اتکا زیرین که احتمالاً زمین و یا یک دال بتنی است منتقل میشود.
بنابراین لازم است که مقاومت مناسب در برابر بارهای ساکن و متحرک و همچنین سایش داشته باشند لذا برای این کفپوش استفاده از بتن پر مقاومت و ضد سایش توصیه میشود.
این انتخاب را زمانی آسانتر و با میل و رغبت خود انجا میدهیم که برآورد نمائیم با آسیب دیدن کفپوش چه حجمی از امور روزمره متوقف میگردد.
گرانولیت بر پایه سیمان : یک پوشش خشنتر با قابلیت انعطاف اجرائی کمتر ، ضخامت بیشتر و هزینه کمتر است.
اپوکسی بر پایه رزین : یک پوشش زیباتر، با تنوع بیشتر و ضخامت کمتر است .
گرانولیت گرانولیت از گرانولها طبیعی و صنعتی سخت با سختی 6 تا 7 در مقیاس مو ( Moh’s scale ) طی مراحل دقیق و کنترل شده ، طبق استانداردهای بینالمللی تهیه میگردد.
این کف میتواند به عنوان یک کف دکوراتیو با استفاده از پیگمنتهای رنگی و دانهبندیهای متنوع اجرا گردد.
گرانولیت : از ترکیب دانههای سیمان ، گرانولهای سخت طبیعی ، آب و مواد افزودنی مخلوطی بدست میآید که بصورت یکپارچه و همزمان با بتنریزی به عنوان پوشش نهایی کف در ضخامتهای متفاوت اجرا میشود.
قطر سنگدانههای گرانولیت از 1/0 تا حداکثر 10 میلیمتر متغیر است.
گرانولیت با سیمان خاکستری شبیه بتن معمولی است ، اما با استفاده از پیگمنتهای رنگی معرفی به رنگهای دلخواه در میآید.
حداکثر مقدار مجاز پیگمنتها در روکش نهایی 5% وزنی سیمان مصرفی میباشد.
مشخصات گرانولیت : مقاومت فشاری فوق العاده مقاومت سایش در برابر ترافیکهای سنگین مقاوم در برابر تردد لیفتراک عدم تولید گرد و غبار دارای تنوع رنگ و قابلیت ترمیم در کمتر از 72 ساعت مقاوم در برابر آتشسوزی مقاوم در برابر یخزدگی سهولت در تمیز شدن صد در صد قابل شستشو عدم لغزندگی در زمینهای مرطوب ایمنی فیزیولوژی پایداری در درجه حرارتهای متغیر استانداردها استاندارد سنگدانههای سخت جهت کفپوشهای سخت 1-DIN 1100 روشهای اجرای بتنهای تحت سایش 2- BS 8204 روکش کف با کاربری سنگین 3- DIN 18560 سنگدانه جهت پوشش کف با ترکیب سیمان 4- DIN 4226 الزامات دانهبندی برای سنگدانههای زیر 5- ASTMC 33-78 انواع گرانولیت : در دو نوع فلزی و غیرفلزی با دانهبندیهای متفاوت تهیه میشود : 1- گرانولیت غیر فلزی ( GO/5 ) : تهیه شده از کانی غیر فلزی همراه با سربارههای صنعتی ، دانهبندی شده از صفر تا پنج میل
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 765 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 24 صفحه
مسجد شیخ لطف الله این مسجد بىنظیر هم که شاهکار دیگرى از معمارى و کاشىکارى قرن یازدهم هجرى است به فرمان شاه عباس اول در مدت هیجده سال بنا شده و معمار و بناى مسجد استاد محمدرضا اصفهانى بوده است.
تزئینات کاشىکارى آن در داخل از ازاره ها به بالا همه از کاشىهاى معرّق پوشیده شده است.
باستان شناسان خارجى در مورد عظمت معمارى این مسجد گفته اند: «به سختى مىتوان این بنا را محصول دست بشر دانست».
شیخ لطف الله ازعلمای بزرگ شیعه در لبنان امروزی بود که به دعوت شاه عباس اول در اصفهان اقامت گزید.
این مسجد به منظور تجلیل از مقام او و برای تدریس و نمازگزاری وی احداث شد.
مسجد شیخ لطف اللهیکى از زیباترین آثار تاریخى اصفهان که چشم هر تماشا کنندهاى را خیره مىکند و نسبت به هنرمندانى که در انجام آن دخیل بودهاند به اظهار تحسین و اعجاب وا مىدارد مسجد شیخ لطف الله است که در ضلع شرقى میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالى قاپو واقع شده و به واسطه کاشیکاریهاى معرق داخل و خارج گنبد و کتیبههاى بسیار زیباى خط ثلث که مقدارى از آنها به خط علیرضاى تبریزى عباسى است از زیبایى و ظرافت کمتر نظیر دارد.
این مسجد که شاهکارى از معمارى و کاشیکارى ایران در نیمه اول قرن یازدهم هجرى است به فرمان شاه عباس اول ساختمان آن شروع شده و سر در زیباى آن در سال 1012 هجرى به پایان رسیده است.
سال اتمام بناى مسجد و تزیینات کاشیکارى آن و نام استاد سازنده آن در داخل محراب معرق نفیس مسجد به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشى لاجوردى به این ترتیب ذکر شده است عمل فقیر حقیر محتاج به رحمت خدا محمد رضا بن استاد حسین بناى اصفهانى 1028 درباره وجه تسمیه مسجد شیخ لطف الله باید گفت که شیخ لطف الله اصلاً که از مردم میش از قراى جبل عامل یعنى جبل لبنان حالیه بوده است و خاندان او همه از فقهاى امامیه بوده اند چنانکه پدر وجد وجد اعلاو پسرش همه به این عنوان اشتهار داشته اند.
به مناسبت سعى بى اندازه پادشاهان صفوى در ترویج احکام مذهب تشیع و تشویق و اکرام فقهاى آن، شیخ لطف الله میسى عاملى نیز مانند جمع کثیر دیگرى از علماى بحرین و جبل عامل در اوایل عمر از موطن خود به قصد ایران عازم شد و ابتدا در مشهد مقدس اقامت گزید و در آنجا پس از استقاضه از محضر علماى ارض اقدس از حمله ملا عبدالله شوشترى از جانب شاه عباس بزرگ به خدمت آستانه رضوى برقرار گردید و تا تاریخ فتنه ازبکان و دست یافتن ایشان بر مشهد در آن شهر مقیم بود.
سپس از شرایشان به قزوین پناه جست و در آنجابه کار تدریس مشغول شد، شاه عباس او را از قزوین به اصفهان آورد و در سال 1011 هجرى در جنب میدان نقش جهان مدرسه و مسجدى را که هنوز هم به نام او شهرت دارد براى محل تدریس و اقامت و امامت وى پى نهاد و انجام این کار تا 1028 هجرى طول کشید و در حین اتمام همین ساختمان بود که شاه عباس در قسمت جنوبى میدان نقش جهان که اکنون به نام میدان شاه شهره است طرح انشا جامع اعظم پادشاهى یعنى مسجد شاه را ریخت.
بعد از آنکه مدرسه و مسجد شیخ لطف الله براى تدریس و نمازگزارى او مهیا گردید.
این مرد جلیل محترم در آن مدرسه که امروز وجود ندارد مقیم شد و در مسجدى که براى معرفى آثار هنرى ایران خوشبختانه صحیح و سالم ماند