دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 11 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 15 صفحه
معماری اسلامی در جهان هیچ چیز تمام معانیش محدود به شکل ظاهری آن نمی شود بلکه هر نمودی متضمن بودی است و برای هر ظاهری باطنی وجود دارد.
هنر مقدس هنری ست که اشاره دارد به صورتهایی مثالی از عالم بالا که مربوط به معرفت وجود و هستی شناسی است.
نماد تصویری رساننده معانی سری و رمزی می باشد نمادهای هنری تا زمانی ماندگار باقی می مانند که آنچه بدان ارتباط داده میشوند معنی دار باقی بماند وقتی این معانی ناپدید شد و یا اهمیت خود را از دست داد آن شکل نیز یا ناپدید می شود ویا اینکه معنای جدید کسب می کنند.
در هنر اسلامی هر طرح و نقش علاوه بر مضمون وزیبایی ظاهری اش دارای یک معنای درونی میباشد که چشم جستجوگر بیننده از پس ظواهر زیبا بدنبال یافتن آن رمز درونی می باشد معنایی که به عالم باطن باز می گردد.
شکل ها و نمادهای هنر مقدس این رمزواره خود را همیشه به همراه دارند وهرزمان که بیننده با کنار گذاشتن و کذشتن از کنار حواس خود صورتهای زیبای ظاهری را رها کند پی به زیبا یی ذاتی نقوش میبرد که زیبایی امری درونی است و خارج از ذهن بیننده.
از نظر اسلام هنر الهی بیش از هر چیزی نشان دهنده وحدت الهی در جمال و نظم عالم است وحدتی که میتوان آن را در هماهنگی و انسجام عالم کثرت و در نظم و توازن جهان مشاهده کرد جمال دارای همه این شرایط می باشد استنتاج وحدت از جمال عالم همان حکمت است هنری از نظر اسلام مقدس به شمار می آید که از پس تمام زیبایی های دنیوی به روح مدد می رساند تا از کثرت تشویش آمیز رها گردد و راهی به سوی وحدت بی انتها میگشاید.
هنر مندی که خاطره نخستین خود را از جمال مطلق به همراه دارد سعی میکند ته آنجا که ممکن است و محدودیت های هنری به او اجازه می دهند آن خاطره را بر روی اثر خود زنده کند هر چه بیشتر بتواند این زیبایی را از درون خود به بیرون انتقال دهد اثر هنری او دارای اصالت بیشتری خواهد بودشرط اصالت هنری در اسلام اینست که هنرمند آگاه به دو اصل باشد ارزش وجودی خود و قوانینی باقیمانده از سنت که این دو باعث پرهیز از هر آنچه که زائد وبدون کارایی است میشود.
خاطره نخستین:eidos یاeidon میباشد که درفلسفه یونان باستان بکار برده شده است که معنای آن اولین چیزی است که پس از رویت در ذهن باقی می ماند.
دایره و مربع درهنر اسلامی دایره نماد کیهان است ونماد روشنگری وتمایت وکمال که از طریق مثلث به مربع نماد زمین ومخلوقات تبدیل میشود مرکز دایره نماد حقیقت ابدی است که نشانگر ذات الهی است که باید تجسم پیدا کند تا بتواند خود را به نمایش بگذارد و این همان شکلی است که میتوان از طریق آن درک کرد که چگونه حقیقت الهی در تمام مخلوقات گسترش می یابد همچنانکه وحدت ذاتی خود را از دست نمی این حقیقت در موجودات کثرت می یابد اما ذات حقیقت در آن مرکز دایره باقی مانده است و فیض وصول یعنی رسیدن از کثرت مخلوقات به وحدت ذات الهی.
ابن عربی میگوید:همه چیز در جهان منشعب از ذات اوست و هر زیبایی وکمال موهبتی از رحمت اوست و رستگاری عبارت است از وصول کامل به این روشنی.
تبدیل شکل دایره به مربع نمایانگر یک یگانه گردی کمی میباشد ونمادی از تلفیق دوباره مربع زمینی در بیت المقدس آسمانی.
کف در معماری اسلامی نشان از الگوی مربع زمین است که با دیوار پیوند دارد دیوار نماد
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 14 صفحه
خرپاها : یک کابل انعطاف پذیر که باری در وسط دهانه را تحمل می کند یک سازه کششی محض است، حال سازه ای را در نظر بگیرید که در آن کابل را به طرف بالا برده ایم و اجزاء مایل آن سخت شده اند تا آمادگی تحمل نیروی فشاری را داشته باشند.
افت منفی یا خیر صعودی ماهیت کلیه تنشها را تغییر می دهد و کابل های رو به بالا به یک سازه فشاری خالص تبدیل می گردند.
این ساده ترین مثال یک خرپاست.
باری که در رأس خرپا وارد می شود بوسیلة اعضاء فشاری به تکیه گاهها منتقل می شود.
به هر کدام از تکیه گاهها نیروی عمودی معادل نیمی از بار، همچنین رانش هایی به طرف بیرون وارد می شود، می توان با پشت بندهایی از مصالح فشاری مانند مصالح بنایی ، یا بوسیلة یک عنصر کششی، مانند میله رابط فولادی یا چوبی رانشها را جذب کرد.
چنین خرپاهای اولیه، مرکب از چوب و رابطهای آهنی، در قرون وسطی برای نگهداری سقف کلیساها ساخته می شدند.
دلایلی مبنی بر پوشش سقف های معابد یونانی با سازه های چوبی با طراحی مشابه وجود دارد.
با بزرگتر شدن دهانه ها استفاده از یک میلة رابط کششی از بالای خرپا (برای حذف افت زیاد این عنصر نسبتاً انعطاف پذیر) کارآیی بهتری برای خرپا ایجاد می نماید، یک عنصر مثلثی مشابه ممکن است با افت مثبت ساخته شود که در آن از میله های فولادی برای اعضاء کششی و از چوب برای اعضا رابط فشاری استفاده می شود.
خرپاهای متشکل از اعضای فشاری و کششی که برای پوشاندن دهانه های بزرگ به کار رفته اند، خرپاهای مثلثی اولیه ای بدست می آیند که اتصال اعضای آنها مفصلی است یعنی امکان چرخش در نقاط انتهایی آنها وجود دارد.
برای مثال دو خرپای مثلثی با رئوس رو به پایین را در نظر بگیرید که در یکی از نقاط دیگرشان به هم متصل شده اند.
این دو خرپا قادر به تحمل باری نیستند مگر اینکه میله ای کششی مانع از دور شدن دو رأس مثلث ها از هم شود.
در نتیجه خرپایی با دو مثلث بدست می آید که قادر به پوشاندن دهانة بزرگتری است.
یک خرپای مثلثی که به طور مشابه ساخته شده است با اعضای فوقانی و اعضای قائم تحت فشار و اعضای تحتانی و اقطار تحت کشش در شکل نشان داده شده است.
بار 1w در وسط دهانه در امتداد اقطار کششی به نقاط A و B انتقال می یابد.
(عضو قائم OO باری تحمل نمی کند زیرا در نقطة O نیروهای افقی اعضای OA و OB نمی توانند آنرا متعادل نمایند) .
عضو فوقانی فشاری AB رانش را جذب می کند، در حالی که عضوهای عمودی فشاری AC و BD عکس العملهای عمودی نقاط A و B که برابر نصف 1W است را به نقاط C و D انتقال می دهند.
عضو قطری کششی CE هم واکنش انتقالی در C و هم بار اضافی W2 را به نقطة E انتقال می دهد و نیرویی کششی CE هم واکنش انتقالی در C و هم بار اضافی 2W را به نقطة G انتقال می دهد.
این مکانیزم انتقال نیرو در همة اعضاء دیگر خرپا جریان می یابد، تا این که در پایان آخرین عناصر فشاری عمودی یعنی IL و MN نصف کل وزن خرپا را تحمل نموده و به نقاط تکیه گاهی N و L انتقال می دهند.
اگر همانطور که مطلوب است بارها تنها بر نقاط «گره ای» D ، C ، O و .
.
.
خرپا وارد شوند و بار مرده اعضای خرپا را ناچیز فرض کنیم، همة اعضای خرپا با فشاری و یا کششی می شوند.
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 1198 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 68 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 68 صفحه
معماری روستایی و اقتصادی نام درس : شناخت و طراحی معماری روستا موضوع تحقیق : معماری روستایی و اقتصادی نام استاد : جناب آقای عامری سیاهوش اسامی دانشجویان : لی لا مساح ربانی ریحانه سعیدی کیا فهرست موضوعات مقدمه روستا چیست؟
توسعه روستایی چیست؟
استراتژی توسعه روستایی رویکردهای اقتصادی رویکردهای اجتماعی – فرهنگی رویکردهای فضایی، منطقهای و ناحیهای تعریف و مفهوم رشد و اقتصاد معیارهای اندازه گیری توسعه ویژگیهای مهم توسعه اقتصادی منابع عمده معیشت در حوزة نفوذ روستا فعالیتهای بخش کشاورزی فعالیتهای بخش صنعت فعالیتهای بخش خدمات تحلیل و استنتاج از بررسیهای حوزة نفوذ منابع اقتصادی روستا فضاهای ضروری در خانههای روستایی 10- فضا و ابزار کار 11-توان اقتصادی یا قدرت خرید خانواده مقدمه انسان پیش از آموختن کشاورزی و کشف فنون و ابزارهای مختلف، برای تامین نیازهای زندگی خود به کوچ و چندجانشینی میپرداخت.
انسانها برای تامین غذای موردنیاز خود و یافتن مکانی مناسب برای سکونت، به مکانهای مناسب دارای منابع طبیعی (مرتع، آب، حیوانات) مهاجرت مینمودند.
از زمانی که انسان کشاورزی را آموخت و توانست ابزارهای مورنیاز زندگی خود را بسازد به یکجانشینی روی آورد و روستاها متولد شدند.
روستاها یا دهات، اولین مراکز اجتماعی زندگی نوین انسان محسوب میشوند.
طبق تحقیقات باستانشناسان، قدیمیترین دهکدههای جهان که تاکنون بوسیله حفاران پیدا شده، در خاورمیانه واقع است.
دو روستا در ”جارمو“ و ”تپه سربین“ واقع در ایران و عراق امروزی، نشان میدهد که یکجانشینی یا تشکیل اجتماعات روستایی، دستکم به 10000 سال پیش بر میگردد.
با رشد و تکامل مراکز روستایی و ظهور کسبوکارهایی غیرازکشاورزی (تجارت، خدمات، حکومت) شهرها بوجود آمدند.
بخاطر تمرکز بالای جمعیت در مناطق شهری توام با رشد پرشتاب صنایع و خدمات، به سرعت شهرها توسعه پیدا کردند در حالیکه روستاها به کندی حرکت نمودند.
روستا چیست؟
”ده“ (یا ”قریه“) به معنی سرزمین است.
از نظر تقسیمات کشوری، ”ده“ (یا ”روستا“ ویا ”آبادی“) در ایران، کوچکترین واحد سکونتی و اجتماعی-سیاسی است.
کشور به چندین استان (دارای استاندار)، هر استان به چند شهرستان (دارای فرماندار)، و هر شهرستان به چند بخش (دارای بخشدار)، و هر بخش به چند شهر (دارای شهردار) و روستا (دارای کدخدا) تقسیم میشود.
البته به مجموعهای از چندین ده هم دهستان گفته میشود که مسؤول آن دهیار نامیده میشود.
مطابق سرشماریهایی که در کشور انجام میشود، به نقاطی که کمتر از 5000 نفر جمعیت داشته باشند روستا، و به نقاط بیش از 5000 نفر شهر گفته میشود.
البته استثنائاتی نیز (علیرغم ملاک مذکور) وجود دارد.
مردم روستا، از طریق کشاورزی امرار معاش میکنند به همین جهت بعدها، در تعریف روستا، شغل کشاورزی نیز به عنوان اساس کار روستاییان اضافه گردید.
البته تعاریف دیگری نیز از روستا (یا ده) در کشور وجود دارد که از مجموع آنها میتوان این تعریف را ارایه نمود: روستا، عبارت از محدودهای از فضای جغرافیایی است که واحد اجتماعی کوچکی مرکب از تعدادی خانواده که نسبت به هم دارای نوعی احساس دلبستگی،
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 503 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 43 صفحه
منارهای در کویر گردشگری - اعظم السادات راستی:شهر بادگیرها را با یک نگاه گذرا نمیتوانی بشناسی.
یزد، شهری است بر پهنای بیترحم کویر با معماری منحصر بهفرد و مردمان خونگرم؛ البته شیرینیهای معروف و دیدنیهای فراوانی نیز دارد.
امروز قصد پرداختن به شهر زیبای یزد را داریم.
استان یزد در قسمت مرکزی فلات ایران و در همسایگی استانهای اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و کرمان قرار دارد.
این استان دارای 9شهرستان، 19شهر، 17بخش و 43دهستان است.
باران در یزد بسیار کم میبارد به طوری که متوسط بارندگی سالانه در این استان، بین 50 تا 100میلیمتر است.
محدوده استان یزد جزئی از فلات مرکزی ایران به شمار میرود که کویرهای ایران نیز عمدتاً در این فلات جای دارند؛ پس بخش بزرگی از مساحت استان را کویرهای مختلف در بر گرفتهاند.
پیشینه تاریخیمنطقه یزد یکی از سرزمینهای باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن ادوار مختلف تاریخی با قدمت 3هزار سال است.
برخی مورخین، بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسکندر مقدونی نسبت میدهند که وی زندانی ساخته و نام آن را چنین نهاده است و به اعتقاد عدهای دیگر از تاریخنویسان، در دوره ساسانیان به فرمان یزدگرد اول(421– 339م) در این محل شهری به نام ‹‹یزدانگرد›› بنا شد و نام یزد از همین عنوان گرفته شده است که به معنی مقدس، فرخنده و در خور آفرین است.
شهر یزد نیز به مفهوم شهر خدا و سرزمین مقدس است.
یزد، نگین کویر است و اولین بار نام آن در کنار اسم ‹‹چیتر تخمه›› یکی از همرزمان داریوش آورده شده است.
این ناحیه همواره در دوره هخامنشیان از راههای معتبر مؤسسههای راهداری و مراکز چاپاری برخوردار بوده است.
راهداری در یزد قدیم چنان اهمیتی داشت که خاندان «آلمظفر» از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند.
مردم یزد به زبان فارسی رایج با پارهای ویژگیهای گویشی سخن میگویند و بسیاری از واژهها و ترکیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ کردهاند.
گردشی کوتاه در شهر یزد، ساعتها وقت لازم دارد؛ پس اینجا تنها به برخی از آثار تاریخی، مذهبی و دیدنی این شهر اشاره میکنیم.
آبانبار ششبادگیریدر شهری کویری همچون یزد، ارزش آب بیش از هر جای دیگر حس میشود.
در این شهر بیش از 75 آبانبار وجود دارد که «آبانبار ششبادگیری» معروفترین آنهاست.
این آبانبار دارای 6بادگیر است و 180سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده.
از ویژگیهای مهم این اثر تاریخی، دودهانه مقرنسکاریشده است.
همچنین 55پله ورودی در قسمت جنوبی که بین پله 25 و 26 از بالا یک هشتی با سنگفرش آجری قرار دارد، ویژگی دیگری است که در این آبانبار دیده میشود.
مجموعه مارکاراین مجموعه شامل برج ساعت و مدرسه بوده، متعلق به اوایل دوره پهلوی است.
مجموعه مارکار در محله تل (دروازه قصابها) قرار دارد.
برج و باروی قدیمی شهر یزدحصار قدیمی شهر یزد در سه قسمت و سه دوره بنا شده است:شاهزاده فاضل و قلعه کهنه(دوران آلمظفر)مالمیر(مادر امیر/ دوره اتابکان یزد)فهادان و سیدگلسرخ(دوره ابوجعفر کاکوئیه) آتشکده زرتشتیان یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان، آتشکده آنهاست.
این بنا در خیاب
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 29 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 16 صفحه
همانطور که در مقدمه نخست پروژه اشاره کردیم پیوند بین ساخت ، سازه و معماری در دوره های مختلف معماری همیشه مطرح بوده که در دوره هایی دچار ضعف و سستی شده ولی با شروع معماری مدرن با وجود افرادی مثل لوکوربوزیه و میس وندرو دوباره سعی در ایجاد پیوند بین این عناصر گردید و موفقیت هایی نیز بدست آمد این روند همچنان ادامه یافت و در یک دوره از معماری بسیار به آن بها داده شد .
دوره ای که ما هم اکنون از آن یاد می کنیم سنگبنای آن در سال 1971 گذاشته شده است و ابتدا توسط دو معمار ریچارد راجرز ورنزوپیانو در مسابقه طراحی ساختمان ژرژ پمپید و متجلی گردید .
نمای این ساختمان را مجموعه ای از دود کش ها ، آبگردان ها ، لوله های تاسیساتی و ستون ها ، تیرها ، بادبند ها ، راهپله ها ، مسیرهای رفت برگشت تشکیل می داد .
این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف شده لذا مجددا در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد .
معماران این سبک تکنولوژی را دستا ورد بزرگ مدرنیته و مهمترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند .
از نظر آنها عماره و مستخم های هر عمر در معماری آن دوره باید شکل کالبدی پیدا کند .
به طوری که یکی از پیشگامان این دوره می گوید ما ساختار را نمایان می کنیم .
برج ایفل ساختمان ایده آل و آرمانی معماران این دوره است .
اصول فکری و طراحی این سبک مواردی را شامل می شود که ما بسیار در کارهای سانتیاگو کالاتراوا مشاهده می کنیم .
از جمله مهمترین آن : شفاف نمودن : لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان ( در ساختمان های معماری و پلها ) نمایش ساختار اجزا درون بنادر نمای ساختمان و در داخل ساختمان ( در یک نمونه از دبیرستان ) استفاده از رنگهای روشن ( بویژه در پلها ) سازه و ساختار به عنوان تزئینات استفاده از اجزا کششی سبک به جای اجزا فشاری ( تیر و ستون ) این مواردی را که ما ذکر کردیم همگی در کارهای کالاتراوا دیده می شود ولی آیا فقط همین موارد است : در پی انتقاداتی از این سبک معماری توسط گروههای طرفدار محیط زیست همچون احزاب سبز در اروپا شد .
از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای این معماران دیده می شود .
این معماران با اعتقاد به بینش پوزیتیوییم ، راه حل را در استفاده صحیح از تکنولوژی می دانند .
و امروزه در کارهای این معماران دیده می شود که با استفاده از تکنولوژی سعی در استفاده حد اکثر از عوامل طبیعی همچون آفتاب ، باد ، آب های زیر زمینی و گیاهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند .
لذا در معماری جدید آنها که به نام اکورتک (اکولوژی + تکنولوژی) خوانده می شود ، تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار ندارد .
بلکه در کنار و به موازات طبیعت برای بهره گیری هر چه بیشتر از امکانات محیطی و تامین آسایش انسان جای دارد.
نمونه این نکات مهم مد نظر در کارهای کالاتراوا نیز دیده می شود .
از جمله استفاده از سیستم نور طبیعی و تهویه در پل و ایستگاه زیرزمینی آلامدا، و همچنین موزه هنر میلواکی که در استفاده از مناظر اطراف (از جمله دریاچه میشیگان ) شده است .
ولی در کارهای این معمار ارجمند ، نشانه هایی از یک سبک دیگر نیز مشاهده م