دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 56 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 45 |
مقاله بررسی کنترل کیفیت در رشته مدیریت صنعتی در 45 صفحه ورد قابل ویرایش
کنترل کیفیت
اهداف یادگیری :
بعد از کامل کردن این فصل شما باید قادر باشید:
1- اجزای فرآیند کنترل را لیست کنید و به طور اختصار شرح دهید.
2- شرح دهید که چطور نمودارهای کنترل ، برای کنترل فرآیند و مفاهیمی که تحت کاربرد آن قرار گیرند به کار برده می شوند.
3- نمودارهای کنترل را به کار برید و آنها را توضیح دهید.
4- تستها متوالی را برای چک کردن خروجی فرآیند غیر تصادفی به کار برید.
5- به توانایی فرآیند دسترسی پیدا کنید
خلاصه ای از فصل :
مقدمه
بازرسی
- چه مقدار بازرسی کنیم و چندبار
- کجای فرآیند را بازرسی کنیم
- بازرسی متمرکز در برابر بازرسی on – site
- کنترل فرآیند آماری
- فرآیند کنترل
- تغییرات و کنترل
- نمودارهای کنترل
- نمودارهای کنترل متغییرها
- نمودارهای کنترل صفات
- بررسی های مدیریتی در حدود نمودارهای کنترل
- تست های اجرایی
- قابلیت و توانایی فرآیند
- تحلیل قابلیت و توانایی
- بهبود قابلیت و توانایی فرآیند
تابع هزینه Taguch
Newchip : خط نمادها ممکن است خطاهای داروئی را در بیمارستان ها متوقف کنند
- محدودیت های شاخص های قابلیت و توانایی
- استراتژی عملیات
- خلاصه
- عبارت های کلیدی
- حل المسائل
- بحث و مروری بر سوالات
- تهیه فهرست موجودی
- تمرینات فکری مهم
- مسائل
- موارد : شرکت Toys
- ابزارهای Tiger
- تور عملیات ها :
انتخاب فهرست مراجع و مطالب خواندنی بیشتر
- تکمیل : نمونه برداری ( برای قبول یا رد ) یا نمونه برداری پذیرشی
این فصل کنترل کیفیت را شامل میشود . هدف از کنترل کیفیت است که اطمینان دهد فرآیندها در حالت قابل قبول انجام می شوند. شرکت ها اینرا را از طریق نظارت بر خروجی فرآیند و با استفاده از تکنیک های آماری انجام می دهند. کنترل کیفیت ، فرآیندی است که خروجی را نسبت به یک استاندارد اندازه گیری میکند و زمانی عمل میکند که خروجی استانداردها را برآورده نکند. اگر نتایج قابل قبول باشند پس هیچ عمل اضافی نیاز نیست . نصب نتایج غیر قابل قبول برای اقدامات صحیح می باشند.
مقدمه :
کیفیت تضمین میکند که در اصل متکی به بازرسی آیتم های از قبیل تولید شده است و این بعنوان نمونه برداری پذیرش اشاره میشود . این نمونه برداری در قسمت تکمیلی فصل شرح داده خواهد شد. تلاش های کنترل کیفیت که طی تولید روی می دهند بعنوان کنترل فرآیند آماری اشاره می شوند و ما اینها را در بخش های بعدی بررسی خواهیم کرد.
بهترین شرکت ها برکیفیت طراحی در فرآیند تاکید میکنند از اینرو به مقدار زیادی نیاز به بازرسی یا تلاش های کنترل را کاهش می دهند . همانطور که ممکن است پیشبینی کنید . سازمان های تجاری مختلف ، در مراحل مختلف این فرآیند ارزیابی می باشند: حداقل تصاعد مربوط به بازرسی میباشد . بسیاری دیگر به یک زمینه متوسط را نشان می دهند که مربوط به کمی بازرسی است و به مقدار زیادی به کنترل فرآیند می پردازد.
حداکثر تصاعد در سطح ذاتی کیفیت بدست آمده است که به اندازه کافی بالا است بنابراین میتواند مانع از فعالیت های بازرسی عمده فروشی و فعالیت های کنترل فرآیند – از طریق جلوگیری از خطا – شود . و این هدف نهایی است . شکل 1/10 این مراحل تضمین کیفیت را نشان میدهد .
بازرسی :
بازرسی یک فعالیت ارزشیابی است که کالاها و سرویس ها را نسبت به یک استاندارد مقایسه میکند. بازرسی میتواند در 3 مورد زیر روی دهد: قبل از تولید – حین تولید و بعد از تولید .
منطق تطبیق ارزیابی قبل از تولید اینست که اطمینان میدهد ورودی ها قابل قبول می باشند . و منطق تطبیق ارزیابی حین تولید – اطمینان میدهد که تبدیل ورودی ها به خروجی ها ، در حالت قابل قبول ادامه می یابد . و منطق تطبیق ارزیابی خروجی است که اعتبار نهایی تطبیق را قبل از عبور کالا به مشتری ایجاد میکند .
بازرسی قبل و بعد از تولید اغلب مربوط به شیوه های نمونه برداری پذیرش است. کنترل در حین فرآیند تولید بعنوان کنترل فرآیند اشاره میشود . شکل 2-10 مروری بر این موضوع را نشان میدهد که در کجا این 2 شیوه – در فرآیند تولید – بکار برده می شوند.
برای تعیین اینکه آیا فرآیند بعنوان مقصود عمل میکند که دسته یا مقدار زیادی از مواد خام یا محصولات نهایی – نسبت به درصد از کالاهای معیوب بیشتر نمی باشند ، لازم است که به طور فیزیکی حداقل برخی از آیتم ها را بطور پرسشی بررسی کنیم هدف از بازرسی اینست که اطلاعاتی را درباره درجه ای که آیتم ها نسبت به استاندارد تطبیق داده می شوند را فراهم میکند. موضوعات اساسی شامل موارد ذیل می باشند:
1- چه مقدار باید بازرسی کرد و چندبار.
2- در چه مرحله ای از فرآیند ، بازرسی باید روی دهد.
3- آیا بازرسی به صورت متمرکز است یا در یک موقعیت on- site است.
4- آیا باید صفات را بازرسی کرد ( یعنی تعداد زمان هایی که گاهی اوقات روی می دهند را به حساب آورد .) یا متغییرها را بازرسی کرد ( یعنی مقدار ویژگی ها و صفات را اندازه گیری کرد. )
مثلا بررسی کنید که بازرسی در مرحله میانی در ساخت کامپیوترهای شخصی است. چون هزینه های بازرسی ، اغلب قابل توجه می باشند پس سئوالات معمولاً در این خصوصی بوجود می آیند که آیا لازم است هر کامپیوتر را بازرسی کرد یا نمونه کوچکی از کامپیوترها کافی است . همچنین ، اگرچه بازرسی ها می توانند در مراحل بیشماری در یک فرآیند تولید انجام شوند ولی بطور کلی این هزینه مؤثر نیست که موجب بازرسی ها در هر مرحله میشود . بنابراین سئوالی که بوجود می آید اینست که کدام مرحله باید برای بازرسی ها طراحی شود. چون این مراحل مشخص شده اند پس مدیر باید تصمیم بگیرید که آیا کامپیوترها را از خط تولید بردارد و آنها را به آزمایشگاه ببرد
کنترل فرآیند آماری
کنترل کیفیت مربوط به کیفیت انجام یک فرآیند است: آیا خروجی یک فرآیند با مفهوم طراحی مطابقت دارد . در پایان مدیران کنترل فرآیند آماری را برای ارزیابی خروجی فرآیند به کار می برند تا مشخص کنند که آیا از نظر آماری قابل قبول است یا نه . به همین منظور ، آنها نمونه های دوره ای فرآیند را انتخاب میکنند و آنها را با استاندارد از پیش تعیین شده مقایسه میکنند.
یک ابزار مهم در کنترل فرآیند آماری ، چارت کنترل است . چارت کنترل یک نقشه زمان بندی شده از آمارهای نمونه نمایش است، مثل میانگین نمونه گیری ها که از یک فرآیند مداوم بدست می آید. این چارت محدودیت های زیاد و کم دارد و اصطلاحا محدودیت های کنترل نامیده میشود. این محدودیت ها ، دامنه قابل قبول تغییر ( تصادفی ) را برای آماری های نمونه گیری ها مشخص میکنند . یک چارت کنترل کننده در شکل 4/10 نشان داده شده است . هدف از چارت کنترل اینست که خروجی فرآیند را کنترل ( یا نظارت ) میکند و مشاهده میکند که آیا این خروجی تصادفی است یا نه . شرط لازم ( نه کافی ) برای فرآیندی که تحت کنترل یا ثابت پنداشته میشود . برای تمام داده هایی نیز به حساب آورده میشود که بین محدوده های بالاتر و پائین تر کاهش می یابند . در نتیجه داده هایی که در خارج از این محدوده کاهش می یابند بعنوان شواهدی انتخاب می شوند که فرآیند تصادفی نیست و بنابراین فرآیند – تحت کنترل نیست . چنانچه این خروجی اتفاق روی دهد فرآیند تا زمان درک و تصحیح علت تغییرات غیر تصادفی متوقف میشود . ضرورت کنترل فرآیند آماری اینست که اطمینان بدهد خروجی فرآیند تصادفی است پس خروجی بعدی نیز تصادفی خواهد بود.
فرآیند کنترل
نمونه برداری و عمل تصحیح ، فقط بخشی از فرآیند کنترل است. بنابراین کنترل مؤثر نیاز به مراحل زیر دارد:
مشخص کردن : اولین مرحله به این معنا است که جزئیات را به اندازه کافی درباره آنچه که باید کنترل شود. مشخص و شرح میدهد. مثلا کافی نیست که به سادگی به یک سطح رنگ شده اشاره کنیم . زنگ میتواند برخی از ویژگیهای مهم مثل ضخامت سختی و مقاومت در برابر کم رنگ شدن یا خراشیده شدن را داشته باشد. ویژگیهای مختلف ممکن است نیاز به روش های مختلف برای اهداف کنترل داشته باشد.
اندازهگیری : تنها آن ویژگیهایی را میتواند به حساب آورده شوند یا اندازه گیری شوند که برای کنترل انتخاب شوند. بنابراین مهم است که بررسی کنیم چطور عمل اندازه گیری انجام میشود.
مقایسه کردن : بایستی استانداردی از مقایسه وجود داشته باشد تا بتواند برای ارزیابی اندازه گیری ها به کار برده شود . این استاندارد مربوط به سطح کیفیتی است که درک میشود .
ارزیابی کردن : اندازه گیری باید تعریفی را درباره خارج از کنترل بیان کند. حتی فرآیندی که عمل میکند مثلا باید درباره خروجی ایی مطرح نشود که دقیقا با استاندارد مطابقت دارد . و این به طور همزمان به دلیل تغییرات طبیعی ( یعنی تصادفی ) است که در تمام فرآیندها به صورت دستی یا ماشینی وجود دارد و مقدار خاصی از تغییر – در آن – غیر قابل اجتناب است . عمل مهم کنترل کیفیت اینست که بین تغییرپذیری غیر تصادفی و تغییرپذیری تصادفی تفاوت ( و تمایز ) قائل میشود چون تغییرپذیری غیر تصادفی به این معنا است که فرآیند خارج از کنترل است .
تصحیح : وقتی فرآیند ، خارج از کنترل بررسی میشود ، عمل تصحیح باید انجام شود. و این مربوط به تحت پوشش قرارندادن ، تغییرپذیری ، غیرتصادفی ( مثلا تجهیزات فرسوده ، متدهای غلط ، ناتوانی برای پیروی از شیوه های خاص ) و تصحیح آن میباشد.
کنترل نتایج: به منظور اطمینان از این موضوع که عمل تصحیح مؤثر است ، خروجی فرآیند باید در مدت زمان کافی نظارت و کنترل شود تا اثبات کند که مشکل رفع شده است.
به طور خلاصه ، کنترل از طریق ارزیابی بخش کالاها و سرویس ها بدست می آید – بعد با نتایج از پیش تعیین شده استاندارد مقایسه میشود – سپس این ارزیابی از طرف استاندارد حرکت میکند – بعد عمل تصحیح انجام میشود وقتی که لازم و ضروری است – و متعاقب آن اطمینان میدهد که مشکلات مسائل تصحیح شده اند.
تغییرات و کنترل : تمام فرآیندهایی که یک کالا یا یک سرویس را ارائه میکنند مقدار خاصی تغییر معمولی را در خروجی هایشان نشان می دهند. این تغییرات از طریق اثرات ترکیبی جداول فاکتورهای بدون حساب بوجود می آیند – که هر کدام از این فاکتورها بقدری بی اهمیت می باشند که می توانند مشخص و جذف شوند . بنابراین کاهش در فرآیند تغییرپذیری نادیده گرفته میشود. در نتیجه ، این تغییرپذیری ، در فرآیند به صورت ذاتی است. و اغلب بعنوان تغییر تصادفی یا شانسی اشاره میشود. مقدار تغییرپذیری ذاتی از یک فرآیند به فرآیند دیگر متفاوت است. مثلا ماشین قدیمی تر ، بطور کلی ، درجه بالاتری از تغییرپذیری معمولی را نسبت به ماشین های جدیدتر نشان می دهند. و این تا حدی به این دلیل است که ماشین های جدید ممکن است موجب بهبودی طراحی شوند بنابراین تغییرپذیری را در خروجی اشان به حداقل می رسانند.
نوع دوم تغییرپذیری در خروجی فرآیند ، اصطلاحا تغییر قابل شناسایی نامیده میشود. در عبارت های زمینگ ، این تغییرپذیری بعنوان تغییر خاص اشاره میشود. برخلاف تغییر معمولی ، منابع اصلی تغییر قابل شناسایی می توانند معمولاً مشخص باشند و سپس حذف شوند. پوشش ابزار – تجهیزاتی که نیاز به تطبیق دارند – مواد معیوب و ناقص – فاکتورهای انسانی ( مثل بی دقتی – خستگی – سروصدا – و دیگر مزاحمت ها – ناتوانی برای ادامه دادن روش های صحیح و غیره ) و مسائلی با اندازه گیری ابزارها ، منابع معمولی تغییر قابل شناسایی می باشند.
وقتی که نمونه گیری های خروجی فرآیند مشخص می شوند و آمارهای نمونه گیری مثل میانگین نمونه گیری و دامنه آن محاسبه شوند ، آنها برخی از انواع تغییرپذیری را نشان می دهند یعنی در مقدار میانگین های نمونه گیری میتواند از طریق توزیع نمونه گیری شرح داده شود و این یک مبحث تئوریکی است که تغییرپذیری تصادفی آمارهای نمونه گیری را شرح میدهد.
هدف از نمونه گیری اینست که مشخص کند آیا منابع غیرتصادفی و بنابراین قابل تصحیح تغییردرخروجی فرآیند نشان داده می شوند یا نه. توزیع پراکندگی نمونه گیری یک پایه و اساس تئوریکی را برای انجام این تحقیق فراهم می کند. بنابراین مشاهده می کنید که چطور این تحقیق انجام می شود.
فرض کنید که فرآیندی برای پر کردن بطری ها برای یک نوشیدنی غیر الکلی وجود دارد اگر مقدار نوشیدنی غیر الکلی در تعداد زیادی از بطری ها – به طور صحیح و دقیق اندازه گیری شود پس ما تفاوتهای ناچیز بین بطری ها راکشف می کنیم. اگر این مقادیر به ترتیب دریک نمودار چیده شوند، پس پراکندگی فرکانس یا (یا تکرار) تغییر پذیری فرآیند را نشان می دهد. این مقادیر – باهم –با میانگین فرآیند جمع می شوند (مثلا 16 اونس ) ولی برخی از این مقادیر ، گاهی متفاوت می باشند. اگر ما به فرآیند برگردیم و نمونه گیری را با 10 بطری انجام دهیم و میانگین مقدار نوشیدنی غیر الکلی را درهر نمونه محاسبه کنیم پس پی می بریم که این مقادیر متفاوت می باشند چون مقادیر فردی آن متفاوت میباشند. آنها همچنین پراکندگی مقادیر دارند.
اگرفرآیند فقط تغییر پذیری تصادفی را شامل شود، پراکندگی فرآیند به تغییر پذیری فرآیند درونی را نشان می دهد و پراکندگی میانگین نمونه گیری ها تغییر پذیری تصادفی تمام میانگین های احتمالی نمونه را نشان میدهد.