دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 3306 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 79 |
پاورپوینت بررسی بناهاى حکومتى در 79 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
مقدمه:
در ایران از 5000 هزار سال قبل از میلاد مسیح آثار شهرنشینى وجود دارد.
تپه ها و شهرک هاى ماقبل تاریخ در ایران سیلک در کاشان،گیان در نهاوند، زاغه در قزوین،شوش و هفت تپه در خوزستان
نکات مشترک این شهرها وجود حصارى مرتفع و مستحکم به دور شهر،جهت حفاظت آن در مقابل قواى دشمن
نقش شهرها در جامعه آن زمان :
1. مقر حکومتى
2. مرکز فعالیت هاى غیر کشاورزى
3. مرکز امور مذهبى و ملى
4. محل سکنى افراد غیر کشاورز
مقر حکومتى
پیش از اسلام کهندژ
پس از اسلام ارگ حکومتى
کهندژ داراى دیوارى قطور، اغلب بزرگتر از دیوار خارجى شهر، و خندقى عمیق بوده است.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 2074 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 52 |
پاورپوینت بررسی بناهای وابسته به بازار در 52 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
مقدمه:
بازار ایران با ویژگیهای خود همیشه زبانزد جهانیان بوده و نام آن به همه زبانهای جهان در آمده و چنان مشهور شده است که صحنه های بزرگ و چشمگیری در افسانه ها و داستانها به خود اختصاص داده است. تا جایی که اگر مصنفی می خواسته است ایران و ایرانی را در اثر خود توصیف کند نام بازار ایران بر آن می نهاده است. صداقت و درستکاری و وجدان حرفه ای ، پیشه وران ایرانی را وا می داشت که در یک رسته نزدیک به هم دکان بگیرند و هر صنف و دسته ای ، رسته و بازاری خاص را برای عرضه کالاهای مشابه خود برگزینند. زیرا:
1-اعضا اصناف یک حرفه از قیمتها ، نوع جنس و کیفیت آن به راحتی و با سرعت با خبر می شدند.
2- خریداران کالا نیز می توانستند با مراجعه به یک قسمت بازار ، امکان تهیه نیازمندیهای خود ، مطابق با سلیقه و با قیمت مناسب با بودجه خود خریداری کنند.
3- هر صنفی فضای جنبی و احتیاجات خاص خود را نیاز دارد که در مجاور مغازه های آن صنف باشد.
بازار ایران به این ترتیب و با این نظام پای گرفت و مسیر آن معمولاً از دروازه اصلی شهر شروع و به مرکز شهر ختم می شد و گاهی هم ادامه بازار به دروازه دیگر شهر می رسید.
تعریف واژه بازار:
بازار به معنی محل خرید و فروش و عرضه کالاست. واژه بازار بسیار کهن است و در برخی از زبانهای کهن ایرانی وجود داشته است. بازار در فارسی میانه به صورت «وازار» و با ترکیب هایی مانند: «وازارگ» (بازاری) و «وازارگان» (بازرگان) به کار می رفته و در پارتی به صورت «واژار» مورد استفاده قرار می گرفته است.
بازار ایرانی:
بازارها اکثراً در مجاور ارگ حکومتی ، مسجد جامع و میدان اصلی شهر قرار دارند.
در شهرهایی که اماکن مذهبی ، بقاع متبرکه و مقبره ائمه وجود دارد ، بازارها معمولاً در اطراف و مقابل در ورودی آنها ساخته می شد. نمونه آن در ایران در شهرهای ری ، مشهد و قم دیده می شود.
لذا محوطه بازار در موقعیت بسیار مهم و ممتازی قرار گرفته است و نبض اقتصادی شهر را در اختیار دارد و همچنین در ارتباط تنگاتنگ با امور سیاسی و فرهنگی و اجتماعی شهر بود. این مطلب کماکان تا اوایل سده اخیر صادق بوده است.
گاهی دارالحکومه در خود بازار بوده مانند: سرای گنجعلی خان کرمان.
در بعضی موارد ادارات و تاسیسات دیوانی نیز در بازار یا در نزدیکی آن قرار داشته است. مانند: بازار تهران- بازار اصفهان و بازار شیراز و همچنین ساختمانهای دولتی و آموزشی مانند: ضرابخانه- غورخانه و حتی کتابخانه و موزه نیز در مجموعه بازار و یا در مجاور آن واقع بوده است. مانند: بازار تهران.
عناصر و فضاهای بازار:
شامل سه بخش می شود:
1- عناصر و فضاهای شهری و ارتباطی
2- عناصر و فضاهای معماری
3- فضاهای خدماتی و عمومی
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 2248 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 54 |
پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی در 54 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
مقدمه
چهارمین شیوه معماری ایران که همه ویژگیهای خوب شیوههای پیشین را به بهترین گونه دارا میباشد، سبک رازی است که از زمان آل زیاد شروع شد. در زمان سلجوقیان به اوج رسید و تا روزگار مغول ادامه یافت. آغاز کار این شیوه هرچند از شمال ایران بود، اما در شهر ری پا گرفت و بهترین ساختمانها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پی غارت شهر به دست محمود غزنوی از میان رفتهاند. البته توضیح این نکته ضروری است که در اواخر شیوه خراسانی بناهایی داریم که بیشتر به سبک رازی میخورد. بنای مقبرهی امیر اسماعیل سامانی، مزار ارسلان جاذب و منار ایاز با وجود اشتراک زمانی با شیوه خراسانی از بناهای اولیه شیوه رازی میباشند.
مقبره امیر اسماعیل سامانی
ساختمان این بنا در بخارا است که در زمان شیوه خراسانی ساخته شده، ولی همه ویژگیهای شیوه رازی را دارا میباشد. همچنین در آن بکارگیری درخشان آجرنمایان است که به عنوان عنصر اصلی ساخت بنا توان چشمگیر نقش اندازههای سطوح تزئینی را به نمایش میگذارد. ردیف عمود و افق باریکههای آجر تونشستگی و بیرون آمدگی آجرچینی ها بافت زیبای سایه روشن را ایجاد میکند که یادآور بافتهای درهمرفتهی حصیر و سبدبافی است. در شیوه رازی آجر به عنوان مصالح تزئینی خالق انواع بیشمار نقشهای شکسته و راست خط در سطوح گوناگون بناست. چهارگوشه بیرون نما چهار پیلک دارد و در آن برخلاف شیوه خراسانی، وسواس کوتاه گرفتن ساختمان چندان جدی گرفته نشده است و بلندای آن کم نیست. در گذشته این گنبد دو پوش بود ه که در حال حاضر پوسته زیرین آن باقی مانده است.
آرامگاه ارسلان جاذب
ارسلان جاذب، سپهسالار خراسان در زمان محمود غزنوی بوده است. آرامگاه وی گنبدخانهای دو اشکوبه است در کمرپوش گنبد روزنهایی ساخته شده است. گنبد دو پوسته بوده که تنها پوسته زیرین برجای مانده است و این امر از بخش ویران شده آن پیداست. در چپیرسازی آن پس از گوشهسازی، هشت پهلو را ژغر یا ژغز به دایره تبدیل کردهاند. اینگونه پیشرفتهای از [چپرسازی] است و نشان میدهد که این فن در گامهای نخست خود نبوده است. آجرکاری زیر گنبد به گونه زیبایی خفته راسته کار شده است، در نماسازی آجری آن نیز به گونه کله راسته، گل انداز زیبایی پدید آورده شده است.
شیوه رازی در زمان سلجوقیان دچار دگرگونیها و پیشرفتهای مهمی در مساجد شده که بیشتر بر ترکیب گنبد و ردیف ستونها و ایجاد ایوانی بزرگ در چهار وجه یک حیات تاکید داشت. ایوان اول در قسمت ورودی و ایوان دوم و سوم در مرکز دو طرف واقع میشدند، در حالی که ایران چهارم که نسبتاً ساده بود، در مقابل ورودی که ناگزیر به اتاق گنبد باز میشد، قرار میگرفت. این اتاق در محراب قرار داشت. از نمونههای مساجد در این دوره که به شیوه رازی ساخته شدهاند، مسجد جامع اردستان، قزوین و اصفهان است.
مسجد جامع اردستان
بخشهایی از این مسجد در شبوه خراسانی ساخته شد و در شیوه رازی به یک ایوانه تبدیل شد. این بنا آجرکاری دقیقی دارد. بلندای شبستان آن بسیار زیاد است و با طاقهای گوناگون آزاد پوشاندهاند. گنبد آن دو پوسته پیوسته است که به دو روش متفاوت ساخته شدهاند. ستونهای شبستان از نخست چهارگوش بوده، سپس هشت گوش شده و پاکار طاقها روی پیشآمدگی ستون کار گذاشتهاند. دارای چهار ایوان است که تاریخ چهار ایوان به این صورت است:
ایوان جنوبی، شمالی، شرقی و غربی که قسمت جنوبی آن در زمان سلجوقیان بیشتر از سایر قسمتها دچار دگرگونی کامل شده در این دوره تنها یک ایوان بزرگ در جبهه جنوبی داشته و بقیه شبستانها و نماهای جبههها با کمی دخل و تصرف در این دوره شکل اصلی خود را که شبستانهای ستوندار بوده حفظ نموده و بیش از یک قرن و نیم طول کشیده تا ساختمان چهار ایوان مسجد به اتمام برسد و مسجد به صورت یک مسجد چهارایوانی تجلی یابد. به این ترتیب معماری اسلامی ـ ایرانی در قالب مساجد، کاخها و مدارس علوم قرآنی گسترش یافت. مساجد اولیه ایرانی تنها یک ایوان داشتند که تقریباً تنها ویژگی نمونه ایرانی بودند، ولی کاخها و بعدها مدارس دینی، صحنی چهارگوش در مرکز، همراه با یک ایوان در هر یک از چهاروجه داخلی داشتند. این طرح پلیپایی که ریشه های معماری اسلامی ایران را در خود دارد، نخستین بار در سده پنجم در زمان حکومت ملکشاه از پادشاهان سلجوقی ظاهر شد.
مسجد جامع قزوین
بخشهایی از مسجد جامع قزوین مانند گنبد آن در شیوه رازی به دستور خمرتاش ساخته شد. در شیوههای پس از آن هم به ساختمان افزوده شد. ایوان جلوی گنبد خانه در زمان صفویان ساخته شد. گنبد آن یک پوسته است. شنگه روی تیره آن برای ساخت پوسته رویی بوده که بعدها روی همان آهیانه کاشیکاری میشود. گوشهسازی از نوع سکنج است و شاپرکهای زیر گنبد دارای گرهسازی است. دیوارهای زیر گنبد با نگارههای برگ کنگری که از نگارههای ساسانیان است، آذین شده است. با وجود زلزلهخیز بودن قزوین، ساختمان مسجد استوار بر جای مانده است که ایتن نشان دهنده دقت در نیارس آن است.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 2620 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 146 |
پاورپوینت بررسی معماری دوره ی صفوی در 146 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
فهرست:
بخش اول:کلیات معماری صفویه
بخش دوم:شهرسازی
بخش سوم: ساخت و سازه
بخش چهارم:معماری صفویه
الف -معماری مساجد
ب - مقبره ها ومدرسه ها
ج - معماری کاخ ها
بخش پنجم:تزئینات معماری
آمودها (تزیینات یا الحاقات غیرسازهای(
بخش ششم:هنرهای دستی
الف -بافندگی و قالیچه بافی
ب - فرش
ج - نقاشی
بخش هفتم:معرفی آثار شاخص دوره صفویه
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 530 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
پاورپوینت بررسی معماری دوره نو سنگی در 46 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
مقدمه :
تقسیمات دوران باستان، تاریخ زندگی بشر به سه دوران باستان ، میانی و جدید تقسیم شده بود. امروزه باستان شناسان ، زندگی بشر را از آغاز به دو دوران تقسیم کرده اند: 1) پیش از تاریخ ؛ 2) تاریخی .
1) دوران پیش از تاریخ ، بیش از نود و نُه درصد از تاریخ زندگانی انسان را شامل می شود و به همین دلیل ، خود به چهار عصر تقسیم شده است : الف . پارینه سنگی ، از آغاز پیدایش بشر بر روی زمین (ح 000 ، 500 ، 3 سال قبل ) تا شانزده هزار سال قبل (رجوع کنید به نمودار تطبیقی دوران باستان )؛ ب . میانسنگی ، از فاصلة زمانی شانزده تا دوازده هزار سال قبل ، در خاورمیانه و خاورنزدیک ، که از ویژگیهای مهم این عصر، پیشرفت در ساختن ابزارهای سنگی بود (رجوع کنید به نمودار تطبیقی دوران باستان )؛ ج . نوسنگی ، که در ابتدا کاربرد «سنگ صیقلی »، ایجاد سفالینه ها و تنوع در ساختن ابزار سنگی ، از مشخصه های بارز این دوره محسوب می شد. ولی بعدها رویدادهای اقتصادی ـ اجتماعی بنیادی ، این عوامل را تحت الشعاع قرار داد. در این عصر، کشاورزی (کاشتن گندم و جو) و دامپروری (اهلی کردن حیواناتی چون بز و گوسفند در خاورمیانه ) به وجود آمد وانسانِ مصرف کننده برای اولین بار به تولید مواد غذایی پرداخت . اهمیّت این رویداد بدان حدّ بود که چایلد آن را انقلاب نوسنگی یا اولین دگرگونی بنیادی در تاریخ بشری نامید (ص 90)؛ د. مس ـ سنگی ، که در آن علاوه بر مصنوعات سنگیِ رایج ، نخستین بار از افزار مسی استفاده شد. این عصر از لحاظ زمانی بین دو عصر نوسنگی و مفرغ (برنز) قرار دارد ( > فرهنگ دورة پیش از تاریخ < ، ص 216. نیز رجوع کنید به نمودار تطبیقی دوران باستان ). اگر چه قدیمیترین نشانه های استفاده از مس به ابتدای عصر نوسنگی برمی گردد، در غار شانیدَر در کوههای زاگرس ، آویز کوچکِ مسی از هزارة دهم ق م به دست آمده است که برای ساختن آن از روش چکش کاری روی مسِ سرد، استفاده شده است ، در حالی که سابقة کاربرد این روش در بین النهرین و آسیای صغیر، به هزارة هشتم ق م می رسد. چکش کاری روی مس گرم سابقة کمتری دارد. بنا به شواهد موجود، در خاورمیانه و خاورنزدیک در هزارة ششم ق م ، برای این گونه چکش کاری ، دمای فلز را به هزار درجة صد بخشی (سانتیگراد) می رسانده اند. در تلّ ابلیس ایران نیز آثاری به دست آمده که نشانة استفاده از این روش در اواخر هزارة پنجم ق م است (همان ، ص 688).
همچنین مهمترین فعّالیّت تولیدی در تپة باستانی قبرستان در دشت قزوین (لایة 9 II از نیمة دوم هزارة پنجم ق م ) صنعت ذوب مس بود و باتوجه به قراین ، مس تنها در کارگاههای فلزگری این محوطه ذوب و اشیای ساخته شده از آن در منطقه توزیع می شد. در کاوش این تپّه ، دو کارگاهِ مس ، تأسیسات کارگاهی دیگر و ابزار فلزکاری کشف شد که یک بوتة ذوب فلز بر بالای کوره و تکّه ای از یک قالب در کنار آن قرار داشت . از داخل و خارج کارگاه نیز حدود ده قالب ریخته گری ، از جمله قالبهای ساختن کلنگِ دوسر، تیشه ـ تبر و قالب شمش ، به دست آمد (مجیدزاده ، ص 6). در مرکز آسیای صغیر در هزارة دوم ق م ، اقوام حِتّی از قدیمیترین و بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان آهن بودند و با قراین موجود، احتمالاً ساکنان تپة حسنلوی آذربایجان غربی (آغاز هزارة اول ق .م ) با صنعت فولادسازی آشنایی کافی داشتند ( > فرهنگ دورة پیش از تاریخ < ، ص 688).
2) دوران تاریخی ، با شکل گرفتن نگارش و بخصوص پیدایش خط در هزارة سوم ق م آغاز شد. نخستین شهرها در این دوره به وجود آمد و به همین دلیل به عصر آغاز شهرنشینی موسوم است ، و با انتساب به همبستة مفرغ که در آن دوره به کار می رفت ، عصر مفرغ نیز نامیده می شود (همانجا). اگر آثار به جا مانده از دوران تاریخی ، آثار تاریخی نامیده می شود، آثار باقیماندة پیش از آن را می توان آثار باستانی نامید. نامشخص بودن محدودة زمانی «باستان » در ترکیب باستان شناسی نیز نشان می دهد که این علم اغلب به مطالعة بقایای ادوار پیش از تاریخ می پردازد (همان ، ص 868).
مروزه ، برای تعیین قدمت آثار باستانی ، از روشهای پیشرفتة شیمی ـ فیزیکی و گیاه شناسی استفاده می شود؛ از جمله می توان کاربرد کربن 14 را برای تاریخگذاری اشیای باقیمانده بین پنج تا هفتاد هزار سال قبل ، و پتاسیم ـ آرگون را برای تاریخگذاری آثار بیش از صد هزار سال پیش ، نام برد.