دسته بندی | کتابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 55 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 63 |
در ابتدای هر تحقیق ابتدا باید موضوع آن را معلوم کنیم که در مورد چه مسئله ای می خواهیم تحقیق کنیم و دیگری تجزیه و تحلیل در مورد موضوع می باشد .
موضوعات از نظر سطح وسعت به 3دستة :
1) سطح فرد 2) سطح میانی 3) سطح کلان
هر چه سطح به فرد نزدیکتر باشد سطح فرد می باشد ( کم جمعیّت ) مثل اعتیاد ، افت تحصیلی
و اگر افراد مورد تحقیق پر جمعیت باشند مثل یک شهر یا کشور ، سازمان . . . سطح کلان محسوب می شود .
- محقق باید دغدغه های شخصی خود را در هنگام تحقیق کنار بگذارد و آنرا تأثیر ندهد و ذهنیات او در هنگام تجزیه و تحلیل نباید تأثیر گذار باشد .
- در تجزیه و تحلیل باید از قضاوت ارزشی جلوگیری کند = پیش داوری نکند
فارغ از ارزش بودن
- داده ها باید خالص و بدون تغییر ارزشیابی شوند .
- محقق باید از حرفهای عوام فاصله بگیرد و به مستندات توجه کند .
- محقق می تواند ارزشهای شخصی خود را فقط در انتخاب موضوع دخالت دهد که این عمل سبب تشویق او به دنبال کردن تحقیق می شود .
دورة مک کاتیز دورهای که افراد مشکوک به کمونیستی را سر به نیست می کردند .
از مهمترین مفاهیمی که سی . رایت . میلز C . R . mils مطرح می کند :
So ciological Imagination تخیل جامعه شناختی است که محور حرکت هر جامعه شناسی و محقق علوم اجتماعی است .
تبدیل مسئلة ذهنی به موضوع تحقیق :
Institution = نهادها ساخت جامعه از نهادها تشکیل می شود :
نهاد دین ، نهاد خانواده ، نهاد آموزشی ، نهادهای سیاسی . . . .
از نظر میلز مسئله ای را می توان به عنوان تحقیق مطرح کرد که بتوان بین جنبه های فردی و جنبه هایی که ناظر ساخت اجتماعی هستند ارتباط برقرار کرد در این صورت به تخیل جامعه شناختی رسیده ایم . از نظر میلز شرایط تاریخی را هم باید در تحقیقات در نظر گرفت زیرا بسیاری از مسائل گذشته عین مسائل امروزی شده است .
cimmen sense = عقل سلیم یا باورهای مردمی مثل چشم زخم ، سق سیا ، اعتماد به جن و پری ، اینها مواردی هستند که تحقیقات در نظر گرفته نمی شود زیرا علمی نیستند .
علوم اجتماعی دچار عوام زدگی است یعنی عوام به خود اجازة دخالت و اظهار نظر در مسائل علوم اجتماعی را می دهند و مانع رشد علوم اجتماعی می شود . این عوام زدگی نباید پژوهشگر را تحت تأثیر قرار دهد .