دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 1369 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد اسلاید : 31 صفحه
مستند سازی بسم الله الرحمن الرحیم Reza Aghakhani ارائه دهنده : مقدمه مستند سازی Documentation) ) یکی از فرآیندهای بسیار مهم در استقرار و اجرای سیستمهای مدیریت می باشد .
مستند سازی در اجرای صحیح و یکنواخت سیستم های مدیریت سازمان ها و بهبود مداوم آنها ، تاثیر بسزایی داشته وعلاوه بر این موجب انتقال اطلاعات و اشاعه دانش و تجربیات در داخل سازمان ها می شود .
مقدمه آشنایی مدیران ، کارشناسان و کارکنان ، با اصول مهم مستند سازی و نیازمندی های آن در استانداردهای سیستم های مدیریت ( منجمله : ISO 9001:2000 ) و همچنین تکنیک های کنترل مستندات، به سازمانها در امر استقرا ر سیستمهای مدیریت کمک شایانی می نماید مطالب متن حاضر با استفاده از استانداردهای ISO 9000:2000 ، ISO 9001:200 مقاله‹‹ رهنمودهایی درباره مستندسازی در استاندارد ISO 9001:2000 ›› منتشره از سوی کمیته فنی TC 176 سازمان جهانی استاندارد و برخی مقالات ذیربط سازمان های معتبر تهیه شده است .
اهداف اصلی مستند سازی a ـ مبادله اطلاعات مستندات وسیله ای برای انتقال و مبادله اطلاعات می باشند .
نوع و گستره مستندات بستگی به نوع محصولات و فرآیندهای سازمان ، میزان رسمیت سیستم های ارتباطی و سطح توانمندی های ارتباطی درون سازمان و فرهنگ سازمانی دارد .
b ـ شواهد انطباق مستندات ، شواهدی برای اینکه چه برنامه ریزیهایی صورت گرفته و عملاً چه اقداماتی انجام شده است ، فراهم می سازد .
اهداف اصلی مستند سازی c ـ اشاعه دانش مستندات ، وسیله ای برای حفظ و ترویج دانش و تجارب سازمان می باشند .
مثلاًمشخصات فنی که می تواند مبنایی برای طراحی و ساخت یک محصول باشد .
d - دستیابی به انطباق با نیازهای مشتری و بهبود کیفیت .
e - ارزیابی اثربخشی و تداوم سیستم مدیریت کیفیت .
(3.
7.
2) Documentسند اطلاعات و وسیله نگهداری و انتقال آن را سند می نامند .
مثال: روش اجرایی ، نقشه ، گزارش ، سوابق ، مشخصات .
یادآوری:وسیله انتقال اطلاعات ممکن است بصورت کاغذ ،نوار مغناطیسی دیسک نوری یا الکترونیکی ، عکس یا نمونه اصلی و یا ترکیبی از آنها باشد .
مشخصات،عبارت است از سندی که نیازمندیهایی را اعلام میکند .
یادآوری: مشخصات ممکن است مربوط به فعالیتها باشد ( نظیر سند اجرایی ،مشخصات فرآینده و مشخصات آزمون )یا به محصولات ( نظیر مشخصات محصول ، مشخصات نقشه و عملکرد ) ارتباط پیدا کند .
(3.
7.
2) Documentسند (3.
4.
7) Quality Manualنظامنامه کیفیت نظامنامه کیفیت ، سندی است که سیستم مدیریت کیفیت یک سازمان را مشخص می کند .
یادآوری : ساختار و جزئیات نظامنامه کیفیت ، متناسب با اندازه و وپیچیدگی هرسازمان خاص ، ممکن است متفاوت باشد .
Quality Plan ) طرح کیفیت 3.
7.
5 طرح کیفیت ، عبارت است از سندی که مشخص می کند کدام روش اجرایی و منابع مربوط به آن توسط چه کسی ، در چه زمانی و در مورد کدام پروژه ، محصول .
فرآیند و یا قرارداد باید به مرحله اجرا در آید .
یادآوری :یک طرح کیفیت ، معمولاً به بخشهایی از نظامنامه کیفیت و یا به روش های اجرایی استناد کرده و ارجاع می دهد طرح کیفیت ، معم