دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 1198 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 68 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 68 صفحه
معماری روستایی و اقتصادی نام درس : شناخت و طراحی معماری روستا موضوع تحقیق : معماری روستایی و اقتصادی نام استاد : جناب آقای عامری سیاهوش اسامی دانشجویان : لی لا مساح ربانی ریحانه سعیدی کیا فهرست موضوعات مقدمه روستا چیست؟
توسعه روستایی چیست؟
استراتژی توسعه روستایی رویکردهای اقتصادی رویکردهای اجتماعی – فرهنگی رویکردهای فضایی، منطقهای و ناحیهای تعریف و مفهوم رشد و اقتصاد معیارهای اندازه گیری توسعه ویژگیهای مهم توسعه اقتصادی منابع عمده معیشت در حوزة نفوذ روستا فعالیتهای بخش کشاورزی فعالیتهای بخش صنعت فعالیتهای بخش خدمات تحلیل و استنتاج از بررسیهای حوزة نفوذ منابع اقتصادی روستا فضاهای ضروری در خانههای روستایی 10- فضا و ابزار کار 11-توان اقتصادی یا قدرت خرید خانواده مقدمه انسان پیش از آموختن کشاورزی و کشف فنون و ابزارهای مختلف، برای تامین نیازهای زندگی خود به کوچ و چندجانشینی میپرداخت.
انسانها برای تامین غذای موردنیاز خود و یافتن مکانی مناسب برای سکونت، به مکانهای مناسب دارای منابع طبیعی (مرتع، آب، حیوانات) مهاجرت مینمودند.
از زمانی که انسان کشاورزی را آموخت و توانست ابزارهای مورنیاز زندگی خود را بسازد به یکجانشینی روی آورد و روستاها متولد شدند.
روستاها یا دهات، اولین مراکز اجتماعی زندگی نوین انسان محسوب میشوند.
طبق تحقیقات باستانشناسان، قدیمیترین دهکدههای جهان که تاکنون بوسیله حفاران پیدا شده، در خاورمیانه واقع است.
دو روستا در ”جارمو“ و ”تپه سربین“ واقع در ایران و عراق امروزی، نشان میدهد که یکجانشینی یا تشکیل اجتماعات روستایی، دستکم به 10000 سال پیش بر میگردد.
با رشد و تکامل مراکز روستایی و ظهور کسبوکارهایی غیرازکشاورزی (تجارت، خدمات، حکومت) شهرها بوجود آمدند.
بخاطر تمرکز بالای جمعیت در مناطق شهری توام با رشد پرشتاب صنایع و خدمات، به سرعت شهرها توسعه پیدا کردند در حالیکه روستاها به کندی حرکت نمودند.
روستا چیست؟
”ده“ (یا ”قریه“) به معنی سرزمین است.
از نظر تقسیمات کشوری، ”ده“ (یا ”روستا“ ویا ”آبادی“) در ایران، کوچکترین واحد سکونتی و اجتماعی-سیاسی است.
کشور به چندین استان (دارای استاندار)، هر استان به چند شهرستان (دارای فرماندار)، و هر شهرستان به چند بخش (دارای بخشدار)، و هر بخش به چند شهر (دارای شهردار) و روستا (دارای کدخدا) تقسیم میشود.
البته به مجموعهای از چندین ده هم دهستان گفته میشود که مسؤول آن دهیار نامیده میشود.
مطابق سرشماریهایی که در کشور انجام میشود، به نقاطی که کمتر از 5000 نفر جمعیت داشته باشند روستا، و به نقاط بیش از 5000 نفر شهر گفته میشود.
البته استثنائاتی نیز (علیرغم ملاک مذکور) وجود دارد.
مردم روستا، از طریق کشاورزی امرار معاش میکنند به همین جهت بعدها، در تعریف روستا، شغل کشاورزی نیز به عنوان اساس کار روستاییان اضافه گردید.
البته تعاریف دیگری نیز از روستا (یا ده) در کشور وجود دارد که از مجموع آنها میتوان این تعریف را ارایه نمود: روستا، عبارت از محدودهای از فضای جغرافیایی است که واحد اجتماعی کوچکی مرکب از تعدادی خانواده که نسبت به هم دارای نوعی احساس دلبستگی،
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 503 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 43 صفحه
منارهای در کویر گردشگری - اعظم السادات راستی:شهر بادگیرها را با یک نگاه گذرا نمیتوانی بشناسی.
یزد، شهری است بر پهنای بیترحم کویر با معماری منحصر بهفرد و مردمان خونگرم؛ البته شیرینیهای معروف و دیدنیهای فراوانی نیز دارد.
امروز قصد پرداختن به شهر زیبای یزد را داریم.
استان یزد در قسمت مرکزی فلات ایران و در همسایگی استانهای اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و کرمان قرار دارد.
این استان دارای 9شهرستان، 19شهر، 17بخش و 43دهستان است.
باران در یزد بسیار کم میبارد به طوری که متوسط بارندگی سالانه در این استان، بین 50 تا 100میلیمتر است.
محدوده استان یزد جزئی از فلات مرکزی ایران به شمار میرود که کویرهای ایران نیز عمدتاً در این فلات جای دارند؛ پس بخش بزرگی از مساحت استان را کویرهای مختلف در بر گرفتهاند.
پیشینه تاریخیمنطقه یزد یکی از سرزمینهای باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن ادوار مختلف تاریخی با قدمت 3هزار سال است.
برخی مورخین، بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسکندر مقدونی نسبت میدهند که وی زندانی ساخته و نام آن را چنین نهاده است و به اعتقاد عدهای دیگر از تاریخنویسان، در دوره ساسانیان به فرمان یزدگرد اول(421– 339م) در این محل شهری به نام ‹‹یزدانگرد›› بنا شد و نام یزد از همین عنوان گرفته شده است که به معنی مقدس، فرخنده و در خور آفرین است.
شهر یزد نیز به مفهوم شهر خدا و سرزمین مقدس است.
یزد، نگین کویر است و اولین بار نام آن در کنار اسم ‹‹چیتر تخمه›› یکی از همرزمان داریوش آورده شده است.
این ناحیه همواره در دوره هخامنشیان از راههای معتبر مؤسسههای راهداری و مراکز چاپاری برخوردار بوده است.
راهداری در یزد قدیم چنان اهمیتی داشت که خاندان «آلمظفر» از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند.
مردم یزد به زبان فارسی رایج با پارهای ویژگیهای گویشی سخن میگویند و بسیاری از واژهها و ترکیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ کردهاند.
گردشی کوتاه در شهر یزد، ساعتها وقت لازم دارد؛ پس اینجا تنها به برخی از آثار تاریخی، مذهبی و دیدنی این شهر اشاره میکنیم.
آبانبار ششبادگیریدر شهری کویری همچون یزد، ارزش آب بیش از هر جای دیگر حس میشود.
در این شهر بیش از 75 آبانبار وجود دارد که «آبانبار ششبادگیری» معروفترین آنهاست.
این آبانبار دارای 6بادگیر است و 180سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده.
از ویژگیهای مهم این اثر تاریخی، دودهانه مقرنسکاریشده است.
همچنین 55پله ورودی در قسمت جنوبی که بین پله 25 و 26 از بالا یک هشتی با سنگفرش آجری قرار دارد، ویژگی دیگری است که در این آبانبار دیده میشود.
مجموعه مارکاراین مجموعه شامل برج ساعت و مدرسه بوده، متعلق به اوایل دوره پهلوی است.
مجموعه مارکار در محله تل (دروازه قصابها) قرار دارد.
برج و باروی قدیمی شهر یزدحصار قدیمی شهر یزد در سه قسمت و سه دوره بنا شده است:شاهزاده فاضل و قلعه کهنه(دوران آلمظفر)مالمیر(مادر امیر/ دوره اتابکان یزد)فهادان و سیدگلسرخ(دوره ابوجعفر کاکوئیه) آتشکده زرتشتیان یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان، آتشکده آنهاست.
این بنا در خیاب
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 29 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 16 صفحه
همانطور که در مقدمه نخست پروژه اشاره کردیم پیوند بین ساخت ، سازه و معماری در دوره های مختلف معماری همیشه مطرح بوده که در دوره هایی دچار ضعف و سستی شده ولی با شروع معماری مدرن با وجود افرادی مثل لوکوربوزیه و میس وندرو دوباره سعی در ایجاد پیوند بین این عناصر گردید و موفقیت هایی نیز بدست آمد این روند همچنان ادامه یافت و در یک دوره از معماری بسیار به آن بها داده شد .
دوره ای که ما هم اکنون از آن یاد می کنیم سنگبنای آن در سال 1971 گذاشته شده است و ابتدا توسط دو معمار ریچارد راجرز ورنزوپیانو در مسابقه طراحی ساختمان ژرژ پمپید و متجلی گردید .
نمای این ساختمان را مجموعه ای از دود کش ها ، آبگردان ها ، لوله های تاسیساتی و ستون ها ، تیرها ، بادبند ها ، راهپله ها ، مسیرهای رفت برگشت تشکیل می داد .
این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف شده لذا مجددا در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد .
معماران این سبک تکنولوژی را دستا ورد بزرگ مدرنیته و مهمترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند .
از نظر آنها عماره و مستخم های هر عمر در معماری آن دوره باید شکل کالبدی پیدا کند .
به طوری که یکی از پیشگامان این دوره می گوید ما ساختار را نمایان می کنیم .
برج ایفل ساختمان ایده آل و آرمانی معماران این دوره است .
اصول فکری و طراحی این سبک مواردی را شامل می شود که ما بسیار در کارهای سانتیاگو کالاتراوا مشاهده می کنیم .
از جمله مهمترین آن : شفاف نمودن : لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان ( در ساختمان های معماری و پلها ) نمایش ساختار اجزا درون بنادر نمای ساختمان و در داخل ساختمان ( در یک نمونه از دبیرستان ) استفاده از رنگهای روشن ( بویژه در پلها ) سازه و ساختار به عنوان تزئینات استفاده از اجزا کششی سبک به جای اجزا فشاری ( تیر و ستون ) این مواردی را که ما ذکر کردیم همگی در کارهای کالاتراوا دیده می شود ولی آیا فقط همین موارد است : در پی انتقاداتی از این سبک معماری توسط گروههای طرفدار محیط زیست همچون احزاب سبز در اروپا شد .
از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای این معماران دیده می شود .
این معماران با اعتقاد به بینش پوزیتیوییم ، راه حل را در استفاده صحیح از تکنولوژی می دانند .
و امروزه در کارهای این معماران دیده می شود که با استفاده از تکنولوژی سعی در استفاده حد اکثر از عوامل طبیعی همچون آفتاب ، باد ، آب های زیر زمینی و گیاهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند .
لذا در معماری جدید آنها که به نام اکورتک (اکولوژی + تکنولوژی) خوانده می شود ، تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار ندارد .
بلکه در کنار و به موازات طبیعت برای بهره گیری هر چه بیشتر از امکانات محیطی و تامین آسایش انسان جای دارد.
نمونه این نکات مهم مد نظر در کارهای کالاتراوا نیز دیده می شود .
از جمله استفاده از سیستم نور طبیعی و تهویه در پل و ایستگاه زیرزمینی آلامدا، و همچنین موزه هنر میلواکی که در استفاده از مناظر اطراف (از جمله دریاچه میشیگان ) شده است .
ولی در کارهای این معمار ارجمند ، نشانه هایی از یک سبک دیگر نیز مشاهده م
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 73 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 18 صفحه
معرقکاری بخشی از هنر موزاییک اثر آنتونیو گائودی در Park Güell در بارسلونا مُعَرَّقکاری یا موزاییک سازی یکی از رشتههای صنایع دستی است.
معرق سازی در ایران از سده ۶ هجری و دوره سلجوقیان با ساخت کاشی معرق پیشرفت کرد و در سده هشتم کاملتر و ظریفتر شد.
در سده نهم و دهم هجری نیز رشد بسیار زیادی کرد.
شهرهای اصلی معرق سازی در این دوره اصفهان ، یزد ، کاشان ، هرات ، سمرقند و آران و بیدگل بودند.
هنر موزاییک از دیرزمان شناخته شده بود و تا به امروز نیز کاربرد دارد.
در بین النهرین و مصر باستان نوعی موزائیک در اندازههای کوچک و برای مصارف تزئینی و زینتی ساخته میشد ولی رومیان آن را چون یک قالب هنری همپایهی دیوارنگاری به کار میبردند .
صنعت موزاییک سازی توسط هنرمندان صدر مسیحیت ادامه یافت و در اوایل قرون وسطی به خصوص در قلمرو امپراتوران بیزانسی به اوج شکوفایی خود رسید ( مثلاً موزاییکهای کلیسای سان وتیله در راونا ) معرق چیست؟
در دایرهالمعارف هنر (نوشته رویین پاکباز)، در تعریف معرق چنین آمدهاست: معرق (موزائیک Mosaic) طرح پیک نما یا انتزاعی ساخته شده از قطعات سنگ ، شیشه ، سفال ، چوب رنگین بر روی دیوار ، سقف ، زمین و غیرهاست.
انواع معرق معرق چوب معرق کاشی معرق موزائیک معرقکاری در ایران در بعضی از منابع به اشتباه گفته شدهاست که معرق چوب برگرفته از کاشی معرق است و معرق در ایران از هند وارد شدهاست.
در حالیکه در سبک هندی چوب زمینهی کار یک تکهاست و به علاوه جنس چوب از فوفل است .
.
شیوهای کار در سبک هندی به این شکل است که ابتدا طرح را بر روی چوب پیاده کرد و سپس شکلها را بریده و بعد با تکههای مختلف چوب پر میکنند.
طبق آخرین کاوشهایی که در شهر سوخته واقع در زابل انجام گرفتهاست، شانهای پیدا شدهاست که بر روی آن گلی با تکههای چوب کار شدهاست.
این شانه متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش است.
پیدا شدن این شانه دلیلی بر بطلان دو نظریه فوقالذکر میباشد.
علاوه بر این طرح گل روی شانه با طرح گلی که بر روی سفالینهها کشف شدهاست یکی میباشد که نشان میدهد شانهی یافت شده نمیتواند از جایی وارد ایران شده باشد.
(بر اساس کاوشهای استاد مهران امیر اینانلو) معرق نوین معرق به شکل امروزی یک هنر نوین است که در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی اولین کارگاه آن توسط حسین طاهرزاده ایجاد شد که کارگاه منبت بود و توسط احمد امامی و پسرانش خلیل و علی در سال ۱۳۱۰ در رشته معرق و مشبک به کارگاه منبت فوقالذکر اضافه شد.
از اساتید آن زمان میتوان به برادران امامی و استاد زابلی اشاره کرد.
از استادان معاصر میتوان به استاد اینانلو اشاره کرد که ابداع کننده سبک تفکیک رنگ میباشند.
در این سبک تکنیکهای نقاشی را روی معرق پیاده میکنند.
تکنیکهایی مانند پرسپکتیو- سایه روشن - نور و.
.
ولی در معرق سنتی به صورت مینیاتور(نقاشی ایرانی) کار میشد و بیشتر طرحهای به کار رفته از اثار استاد محمود فرشچیان بود.
در معرق سنتی مبحثی به عنوان تفکیک رنگ وجود نداشت و به صورت کلی فرمها یک تکه و با کمک خط اره نشان داده میشدند.
منابع لغتنامه دهخدا ← معرقکاری http://iranmarquetry.
7p.
c
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 18 صفحه
معرفی بتن سبک ساخت دانشگاه میشیگان دانشگاه میشیگان گونه جدیدی از بتن مسلح با الیاف ساختهاند که از بتن عادی 40 درصد سبکتر و در برابر ترک خوردن 500 بار مقاومتر است.
این بتن جدید که "کامپوزیت سیمانی مهندسی"، نامیده شده ، به دلیل عمر طولانی در دراز مدت از بتن معمولی ارزانتر است عملکرد این بتن جدید از یک طرف به دلیل وجود الیاف نازکی است که 2 درصد حجم ملات بتن را تشکیل میدهد و از طرف دیگر به این خاطر است که خود بتن از موادی ساخته شده است که برای ایجاد حداکثر انعطافپذیری طراحی شدهاند.
به گفته دانشمندان، بتن جدید که "کامپوزیت سیمانی مهندسی"، نامیده شده ، به دلیل عمر طولانیتر در دراز مدت از بتن معمولی ارزانتر است.
به گفته "ویکتورلی" استاد گروه مهندسی سازه "دانشگاه میشیگان" و سرپرست تیم سازنده بتن، تکنولوژی کامپوزیت سیمانی تاکنون در پروژههایی در ژاپن، کره، سوئیس و ایتالیا به کار گرفته شده است.
استفاده از آن در ایالات متحده به نسبت کندتر بوده.
این در حالی است که بتن متعارف دارای مشکلات بسیاری از جمله نداشتن دوام و پایداری، شکست در اثر بارگذاری شدید و هزینههای تعمیر در اثر شکست است.
به گفته "لی"، بتن نشکن یا انعطافپذیر به جز شن درشت از همان مواد تشکیلدهنده بتن معمولی ساخته شده است.
بتن نشکن کاملا شبیه بتن عادی است اما تحت کرنشهای بسیار بزرگ، بتن کامپوزیت سیمانی تغییر شکل میدهد، این قابلیت از آن جا ناشی میشود که در این نوع بتن؛ شبکه الیاف داخی سیمان قابلیت لغزیدن داشته و در نتیجه انعطافناپذیری بتن که باعث تردی و شکنندگی است، از میان میرود.
امسال برای اولین بار، "اداره حمل و نقل میشیگان" برای نوسازی قسمتی از عرشه پل "گرواستریت" بر فراز بزرگراه "4 و I" از کامپوزیت سیمانی استفاده می کند.
دالی از جنس کامپوزیست سیمانی جایگزین یک مفصل انبساطی در این قسمت از پل خواهد شد تا با متصل کردن دالهای بتنی مجاور به هم، عرشهای یکنواخت از بتن به وجود آورد.
استفاده از مفصل انبساطی به عرشه بتنی قابلیت حرکت در اثر تغییرات میبخشد.
اما در هنگام گیر کردن مفصلها، مشکلات زیادی پیش میآید.
دانشمندان انتظار دارند استفاده از کامپوزیت سیمانی باعث صرفهجویی در هزینهها شود.
اگر چه هنوز مطالعات دراز مدت زیادی برای تایید عملکرد کامپوزیت سیمانی مورد نیاز است، مقایسههای انجام شده در "مرکز سیستمهای پایدار"، از "دانشده منابع طبیعی و محیط زیست"، به همراه گروه "لی"، نشان میدهد که در یک دوره 60 ساله، استفاده در عرشه پل، کامپوزیت سیمانی نسبت به بتن عادی 37 درصد ارزانتر است، 40 درصد انرژی کمتری مصرف میکند و باعث کاهش انتشار دی اکسید کربن تا 39 درصد میشود خصوصیات بتن سبک بتن سبک ماده ای است با ترکیبات جدید و فوق العاده سبک و مقاوم .
مواد تشکیل دهنده بتن سبک عبارت است از سیمان، پوکه ، سیلیس ، ورموکولیت و .
.
.
در ا ین بتن همانند بتنهای عادی ، از ماسه استفاده نمی شود .
عدم وجود ما سه در این بتن باعث سبکتر شدن بتن تولیدی می شود .
عدم وجود ما سه باعث همگن تر شدن ساختار بتن گردیده و باعث می شود که مواد تشکیل دهنده که تقریبا" از یک خانواده می باشند و بهتر همدیگر را