دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 17 صفحه
گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار افراط و تفریط در زمینه حدود دخالت دولت در طول تاریخ اقتصادی بشر هم در مکاتب فکری و هم در تجارب کشورهای مختلف به وضوح دیده میشود.
مکتب کلاسیک با نادیده گرفتن عدم تعادلها، انحصارگریها و بیعدالتیهای اجتماعی-اقتصادی مدل اقتصاد آزاد را طراحی میکند.
در مقابل کمونیسم در یک واکنش افراطی نسبت به اقتصاد آزاد نظام متمرکز اقتصادی را در پی میگیرد و انگیزههای فردی و آزادیهای انسانی را در اسارت بوروکراسی دولتی قرار میدهد.
عدم انعطافپذیری و اعتدال در نظام کمونیسم علیرغم موفقیتهای اولیه در نهایت به فروپاشی و اضمحلال کشیده میشود.
تفکر حاکمیت بازار به تدریج نقایص و شکستهایی را ظاهر میسازد و اندیشههای بعدی همچون نئوکلاسیک به اعتدال و انطباق تئوری با ضرورتهای اقتصادی و اجتماعی زمان میپردازد تا اینکه این سیستم با بحران بزرگ دهه 20 و اوایل دهه 30 روبرو میشود و مکتب کینزی نجات سیستم سرمایهداری را در دخالت بیشتر دولت در امور اقتصادی مییابد.
عدم توفیق مکانیزم بازار در حل مسایل کشورهای جهان سوم بسیار ملموستر بوده و در این کشورها انعطافناپذیریهای ساختاری، عدم تعادلها و دوگانگیهای فنی و سازماندهی، ضرورت دخالت دولت را صدچندان نمود.
براین اساس در اغلب کشورهای جهان سوم دولت علاوه بر پروژههای زیرساختی و تأمین کالاهای عمومی، فعالیتهای گستردهای از جمله کشف و استخراج معادن، انحصار ورود و خروج کالاها، انجام فعالیت بیمه و بانکداری و…را نیز برعهده گرفت.
دخالت ناهماهنگ دولت در تعیین نرخ ارز، مقررات بدون برنامه در صادرت و واردات، تأکید بر نرخ بهره بسیار پایینتر از نرخ تورم، سهمیهبندیها، ایجاد موانع حمایتی شدید، ارائه امتیازهای ویژه به گروههای ذینفع، عدم توانمندی در ارائه خدمات مورد نیاز واحدهای خصوصی در فرآیند رشد، اختلالات و موانع توسعه را گسترده نمود.
بنابراین پس از گذشت حدود نیم قرن، فرضها و باورهای اولیه دولتی کردن فعالیتها زیر سؤال رفت و این اقدامات افراطی پدیده دیگری را به نام «شکست دولت» در مقابل «شکست بازار» با تأکید بر عدم کارآیی و اتلاف منابع به وجود آورد.
به طور کلی از دهه 1980 به بعد چرخش به سمت بازار در اکثر کشورها مشاهده میشود و دهه 1990 را میتوان دهه خصوصیسازی و گرایش به اقتصاد بازار نامگذاری کرد.
در این دهه بسیاری از کشورهای در حال توسعه برحسب ضروریات و مقتضیات زمان برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی مطلوب سعی در استفاده از قوانین بازار نموده و به منظور فائق آمدن بر مشکلات عظیم اقتصادی خود به فکر کاهش دخالتهای دولت در فعالیتهای اقتصادی و متعاقباً خصوصیسازی مؤسسات تولیدی و تجاری تحت کنترل دولت افتادند.
در کشور ما نیز مباحث مربوط به خصوصیسازی و کاهش دخالتهای دولت در اقتصاد به طور جدی بعد از انقلاب از برنامه سوم توسعه مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا در برنامه چهارم که اکنون در آستانه تصویب و اجرای آن قرار داریم، حرکت به سمت اقتصاد بازار و ایجاد شرایطی رقابتی و کاهش دخالتها و کنترلهای دولت در اقتصاد از سیاستها و راهبردهای اساسی برنامه چهارم توسعه کشور به حساب میآید.
بر همین اساس زمینه طرح بسیاری از
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 73 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 73 صفحه
فهرست منابع و مأخذ: 1) سازمان و مدیریت (آقای دکتر علی محمد اقتداری) 2) مدیریت روابط انسانی و روابط کار (آقای دکتر ناصر میرسپاسی) 3) اصول و مبانی مدیریت (دکتر عبدا…جاسبی) 4) تئوریها و اصول مدیریت (دکتر علیرضا امیر کبیری) 5) سازماندهی پنج الگوی سازگار (هنری مینتربرگ، ترجمه آقایان وزیری سابقی و فقیهی) 6) اصول مدیریت (دکتر علی رضائیان) 7) مدیریت رفتاری سازمانی (پاول هرسی و کنت ایلچ بلانچارد، ترجمه دکتر قاسم کبیری) 8) مدیریت اسلامی (محمد حسن نبوی) 9) اصول مدیریت (لئونارد کازمایر، ترجمه دکتر اصغر زمردیان و آرمن مهروژان) 10) مدیریت مالی (ریمودندپی نوو، ترجمه و اقتباس دکتر جهانخانی و دکتر پارسائیان) 11) مدیریت تولید (دکتر مهدی الوانی و مهندس نصرا… میر رفیعی) 12) مدیریت فرهنگ سازمان (دکتر ناصر میرسپاسی و پریچهر معتمد گرجی) 13) رفتار سازمانی (فردلوتانز، ترجمه غلامعلی سرمدی) 14) مدیریت عمومی (سید مهدی الوانی) 15) شبکه مدیریت (رابرت بلیک، ترجمه محمود توتونچیان) 16) روان شناسی مدیریت (ادگاردشاین، ترجمه ابوالفضل صادقپور و حبیب بهزادی) 17) سیر اندیشه اداری و مبانی علوم اداری (علی رضا بشارت) 18) مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه در بخش دولتی (جرج موریسی، ترجمه سید مهدی الوانی و فریده معتمدی) 19) دورةعمر سازمان (ایساک ادیزس، ترجمه کاوه محمد سیروس) 20) مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی (شیمون ال دولان و شولد راندال اس، ترجمه محمد علی طوسی و محمد صائبی) 21) تئوریهای میدریت و مدلهای سامان (منوچهر کیا) 22) مکاتب مدیریت استراتژیک (ناصر میر سپاسی) 23) قابلیت انعطاف در ساختار منابع انسانی (ناصر میر سپاسی) 24) رفتار در سازمانها (دیویس و نیوسترام جی) 25) تئوری سازمان و طراحی ساختار (ریچاردال دفت، ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی) 26) اصول مدیریت (کونتز، ترجمه محمد علی طوسی) 27) اصول مدیریت (هاینز، ترجمه سید امین ا… علوی) – اصول مدیریت (سیریل، ترجمه اکبر مهدویان) مقدمه و نحوة تحقیق: بعد از گذشت مدت زمان کوتاه، و حضور تازه در دانشگاه درخواستی از سوی اساتید محترم مبنی بر ارائه تحقیق مطرح گردید.
و با توجه به تازه کار بودن این گروه نحوة گردآوری تحقیق مشکل بود.
اما راهنماییها ی استاد محترم جناب آقای دکتر سنایی که بخش عمدة این فعالیت گروهی را مرهون زحمات ایشان میدانیم، باعث شد که مراحل تحقیق آسانتر جلوه کند.
اما در مرحله بعدی که همان جمعآوری منابع بود با مشکلات متعددی روبهرو شدیم که باز از سوی جناب آقای دکتر سنائی مرفع گردید.
اما از آنجا که جمعآوری منابع در فرصت کوتاه توسط یک فرد سخت بوده و کاملاً ممکن نبود، این تحقیق را گروهی به مرحلة اجرا رساندیم.
در راه جمعآوری منابع گروه کوتاهی نکرده و در این زمان از اساتید، مدیران و افراد دارای تجربه در راه مدیریت نیز بهره جسته و از نظرات آنان در امر سازمان و سازماندهی استفاده بردهایم.
مجدداً از استاد گرامی، آقای دکتر سنائی کمال تشکر را داریم که گردآوری این تحقیق را محقق ساختن در آخر نیز از آقای مهندس ابوالفضل نوفلاح که در جمعآوری منابع و نحوة تهیه و تنظیم این تحقیق گروه را یاری کردند کمال قدردانی را داریم.
با تشکر حمید نوفلاح مونا عسکرزاده مهدیه زمانیها علیرضا نانکلی مقدمه: قبل از شروع ب
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 33 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 13 صفحه
طراحی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت اولین گام برای رسیدن به کلاس جهانی تولید سید محمدحسین حسینی راویز( h_raviz@yahoo.
com امروزه دغدغه مشترک بسیاری از سازمانهای تولیدی و خدماتی، رسیدن به کلاس جهانی و برخورداری از مزایای رقابتی آن است.
صاحبنظران علم مدیریت با درک زیرکانة این نیاز، به طرح دیدگاهها و تکنیکهای نوین مدیریتی پرداختهاند تا بدینوسیله، به ارتقا و بعضاً نجات سازمانها اهتمام ورزند.
اما برای استفاده از این روشها باید مراحل صحیح و منطقی اجرای آنها را شناخت و بسترهای مناسب را برای ایجاد آنها فراهم کرد و به اصطلاح، بیگدار به آب نزد.
در غیر اینصورت، سازمان به نوعی خستگی و بیاعتقادی نسبت به این دیدگاهها و تکنیکها دچار خواهد شد.
تجربة نگارنده در ارایة خدمات مشاورة استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت در سازمانهای تولیدی و خدماتی کشورمان، بیانگر این موضوع است که سازمانهای پیشرو، سازمانهایی هستند که قبل از هرگونه حرکتی برای کاربرد تکنیکها و دیدگاههای نوین مدیریتی، به ضرورت وجود سیستمهایی به منظور ایجاد دادههای عملکرد و به تصویر کشیدن وضعیت فعلی سازمان پی بردهاند و آن را ایجاد کردهاند.
در این مقاله، با بهرهگیری از تجربیات اجرایی نگارنده، به تعریف و تبیین بسترها و پیشنیازهای مورد نیاز برای رسیدن به سطح کلاس جهانی و همچنین تبیین مراحل اجرایی چنین سیستمهایی در قالب استانداردهای بینالمللی مدیریت پرداخته میشود.
مقدمه در زمانة ما، قرارگیری در کلاس جهانی تولید، صرفاً با عرق جبین و کد یمین به دست نمیآید؛ بلکه این امر محصول ارتقای کیفیت مدیریت در سازمان است.
نظام باورها و ارزشهایی که در قرن بیستم شکلدهندة الگوی مدیریت در سازمانها بود، اکنون دیگر کارآمد و کافی نیست و برای اینکه سازمانها در بازارهای امروزی بتوانند قابلیت رقابتپذیری خود را حفظ کنند، به الگوهای مدیریتی جدیدی نیاز دارند؛ چراکه چنین بازارهایی، هر روز جهانیتر، پیچیدهتر و تخصصیتر میشوند و در عین پویایی، جهتگیری آنها به سمت بهبود کیفیت و خشنودسازی مشتری است.
[5] تاکنون، فلسفهها و متدلوژیهای متعدد مدیریتی از قبیل تولید ناب (Lean Manufacturing)، Six Sigma، 5S، TQM، TPM و غیره، در سطح بینالمللی معرفی گردیده است که هر یک از آنها به نوبه خود میتواند پاسخگوی نیاز سازمانها باشد و بهعنوان ابزاری توانمند برای رسیدن به کلاس جهانی تولید، سازمانها را یاری دهد.
اما سؤال مهم این است که نقطة آغازین این حرکت چیست؟
آیا سازمانها میتوانند مستقیماً و به یکباره به سمت استفاده از فلسفهها و متدلوژیهای پیشرفتة مدیریت گام بردارند؟
یا اینکه این امر نیازمند بسترها و پیشنیازهایی است؟
تجربة بسیاری از سازمانهای موفق نشان میدهد که قبل از هرگونه حرکتی در این مسیر، وجود سیستمهای پایه به منظور ایجاد دادههای عملکرد و به تصویر کشیدن وضعیت فعلی سازمان ضروری است.
استقرار این سیستمهای پایه، گام اول و پیشنیاز درک و بهکارگیری فلسفهها و متدلوژیهای پیشرفتة مدیریت دنیا به حساب میآیند.
دستیابی به کلاس جهانی تولید (WCM) و ارتباط آن با سیستم مدیریت کیفیت سه عاملِ "رقبای سرسخت"، "مشتریان هوشمند" و "تکنولوژی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 124 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 90 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 90 صفحه
عنوان کارآموزی : کنترل کیفیت اداره کل : اداره کنترل کیفیت ( دریافت کالا ) نام استاد کارآموزی : دکتر عطایی نام مسؤل کارآموزی : مهندس مهدی حمزه نام دانشجو : رضا قاسمی نژاد کوشالی دانشگاه : آزاد اسلامی واحد قزوین تاریخ : 5/2/83 تا 20/3/83 فهرست مطالب عنوان صفحه بیشگفتار 2 مقدمه 3 بازرسی کالای دریافتنی 11 تعیین گروه کیفیت قطعه 20 صدور تاییدیه اولیه قطعات ( غیر 206 ) 26 صدور تاییدیه نهایی قطعات ( غیر 206 ) 28 درخواست اجازه ارفاقی 32 دستورالعمل اجزایی واکنش سریع و آنالیز 41 روش جامع خرید 56 ارزیابی دوره ای انبار و قطعات 68 شاخص های مربوط به کنترل کیفیت 75 پیشنهاد 78 پیشگفتار به یاد او به یاد او که وجود لحظه ها و همیشه اش طلوع آفتاب است .
تا در سایه سار آسمانی صدایش آرامش و اعتماد را باور کنی .
در اینجا جا دارد از جناب آقای دکتر عطائی استاد مشاور که همواره بستری مناسب را برای کسب علم و بالا بردن سطح علمی دانشجویان مهیا نموده اند قدردانی کرده و با تشکر از جناب آقای مهندس مهدی حمزه ، که با یاری وهمکاری صمیمانة ایشان دربخش کنترل کیفیت دریافت کالادرشرکت ایران خودرو همواره نقش بسیار کلیدی را برای تطـبیق یافته های تئوری و به کـاربردن معمولات دانشگاهی در سطح شرکت و صنعت یاری نمودند و با تشکر از جناب آقای مهندس طاهری و همچنین با تشکر ازجناب آقای مهندس اصغر بحرکاظمی که همواره با راهنمائیهای ایشان چه در عرصة کار در شرکت ایران خودرو و چه در عرصة زندگی نقش بسیار مؤثری را برای تدوین و گردآوری اطلاعات ایفاء نمودند .
با تشکر از مدیریت محترم ایران خودرو که با جذب دانشجویان راه را برای ارتباط دانشگاه و مراکزپژوهشی جایگاهی رفیع منظور نموده و با به کارگیری سیاستها و تدابـیر سنجیده و با نگاهی نو ، به منابع انسانی پیوند مزبور را مستحکم تر کرده است و کماکان از هیچ کوششی دریغ نمی کنند .
بی شک دوره های کارآموزی حساس ترین و پر ارزش ترین اوقاتی است که آیندة دانشجویان را رقم خواهد زد ، زیرا کسب معلومات و تجارب پیشرو ، در تکمیل و بسط و کارایی اندوخته ها حداقل ، راهگشای بازار کار است .
به یقین آینده جامعه ما از آن اشخاصی خواهد بود که بتوانند با واقع نگری و افکار بلند از دانش ها ، فنون و تجارب خود بهره برداری نمایند .
و در پایان تقدیر و سپاس ویژه خود را تقدیم به جناب آقای دکترموسی خانی رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین می کنم که با مهیا کردن محیطی آرام ، بستری مناسب را برای یادگیری و درک یافته ها درقالب یک محیط فرهنگی مهیا نمودند مقدمه در جهان پر شتاب امروز ، سازمانهای زیادی در تلاشند تا برای رسیدن به اهداف سازمانی و اقتصادی و تداوم از الگوها و شیوه های مختلف بهر
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 41 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 34 صفحه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج عنوان تحقیق : چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان نام استاد : جناب مهندس صادقی فرد نام دانشجو : محمد متین بنیاد شماره دانشجویی:81333621 بهار 1386 فصل 1-ارتباط در سازمان مفهوم ارتباط ارتباط در لغت به معنی مشارکت در یک نظر و ایجاد رابطه برای انتقال یک خبر به کار رفته است.
از اواخر سالهای 1930 وپس از انتشار مقاله ای تحت عنوان(اطلاعات یک مسعله ی اندیشه است)به مرور اندیشمندان درصدد بررسی ارتباطات از طریق ریاضیات برآمدند.
رفته رفته مفهوم ارتباطات به فرایند اطلاعات تبدیل شد.
متعاقب این امر(سیبرنتیک)عنوان شد که آن عبارت است از مجموعه تعوریهای مربوط به قانونمند ساختن انتقال و دریافت یک خبر بین انسان و ماشین.
ارتباطات و اطلاعات به عنوان اساس هستی انسانها مطرح شده است.
چونکه بدین وسیله مکنونات،خواسته ها،نظرات،از فردی به فردی منتقل و درنتبجه نیازها رفع میشود.
بدین گونه بقای حیات انسانی فراهم میگردد.
با توجه به آنچه که بیان شد میتوان گغت که در ایجاد ارتباط ,دو طرف وجود دارد.
طرفی که اطلاعات را منتقل میکند و طرفی که اطلاعات را دریافت میدارد و با درک خود,آن را تفسیر میکند و نسبت به آن واکنش نشان میدهد.
ملاحظه میشود که در ارتباط بر اساس داد و ستد داده و ستانده اطلاعات جریانی بین دو یا چند نفر بوسیاه کلام،علامت،اصطلاحات و رمزها در راستای تفهیم یک خبر رسمی یا غیر رسمی برقرار میشود.
ارتباطات با اطلاعات تفاوت دارد.
چون ارتباطات برای دریافت اطلاعات،وسیله قرار میگیرد.
بطور مثال:فرادستی با فرودستی ارتباط برقرار میکند،تا اطلاعات یا اخباری را به او منتقل کند،ملاحظه مبشودکه ارتباطات، وسیله انتقال پیام درسازمان است.
تا بدین گونه تغییرات مطلوب در سازمان بوجود آید.
ارتباطات در سازمانهابه صورت اجباری و تمایلی بوجود می اید.
در ایجاد نوع اول،فرهنگ سازمانی و در ایجاد نوع دوم،فرهنگ نیروی انسانی دخالت دارد.
ارتباطات به هر صورتی که در سازمان برقرار شود،در ایجاد آنها عواملی دخالت دارد.
عوامل ایجاد ارتباط در سازمانها هر انسانی قبل از ورود در سازمان با تفاوتهای رفتاری همراه است.
حیات سازمانی مرهون انواع ارتباطی است که در ایجاد آن دخالت دارد.
این ارتباطات در سایه عوامل مختلفی به وجود می آید و عبارتند از: 1-میزان اختیار: کار مسترک که در سازمان جاری است،از نظر اجرایی و پذیرش مسعولیت و نظارت بر انجام وظیفه،آمریت و ماموریت را در سازمان بوجود می آورد.
این امر نشعت گرفته از میزان اختیاری است که هر فرد در حیطه مسعولیت خود دارد.
درنتیجه،سبب ایجاد روابط بین فرادست، فرودست و ارباب رجوع میشود.
2-ترکیب: کار سازمانی در قلمرو کاری نیاز به ترکیب کار اعضای مختلف دارد.
بنابر این جهت ایجاد این ترکیب،کارگزاران باید با هم مرتبط شوند.
ملاحظه میشود که فعالیت سازمانی که در نهایت به محصول،تولید،خدمت و یا به ترتیبی منجر میشود،مرهون ایجاد ارتباط اعضای سهیم در ایجاد آن کارند.
3-هم ارزشی گروهی: انساها برای رفع نیازهای خود،محتاج به یکدیگرند.
هم ارزشه،عامل عمده ای است که انسانهای نیازمند را به یکدیگر پیوند میدهد.
در