فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

کارآموزی کامپیوتر - شرکت گاز

بی شک یکی از نعمت های بی شماری که خداوند جهان آفرین در اختیار مخلوقات خود نهاده و بقا و تداوم آنها را بر آن قرار داده است ، گاز طبیعی می باشد که همواره از ضروریات انسانها به شمار می رود
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 739 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
کارآموزی  کامپیوتر - شرکت گاز

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

مقدمه :

بی شک یکی از نعمت های بی شماری که خداوند جهان آفرین در اختیار مخلوقات خود نهاده و بقا و تداوم آنها را بر آن قرار داده است ، گاز طبیعی می باشد که همواره از ضروریات انسانها به شمار می رود .

در سالهای اخیر نیاز به گاز به طور چشمگیری رو به فزونی رفته و انسانها در تلاش بیشتر جهت استخراج این منبع خدادای از زیر زمین می باشند .

کشور ما نیز از این نعمت خدایی بی بهره نبوده و در رتبه دوم جهانی قرار دارد.

شرکت گازاستان گلستان در راستای رسالت خود و در اجرای طرحهای عمرانی سعی نموده با حداکثر بهره گیری از توانمندی ها و استفاده از روشهای مناسب مهندسی به توفیقاتی دست یابد.

فهرست مطالب

فصل اول : آشنایی با مکان کارآموزی

سیمای گاز گلستان در یک نگاه

مثلث توسعه ی پایدار در شرکت گاز استان گلستان

خط مشی سیستم مدیریت یکپارچه شرکت گاز استان گلستان

گاز سوخت برتر است زیرا

گاز محور توسعه اقتصادی است زیرا

در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ، گاز طبیعی بسیار خطرناک است زیرا

اهداف

بهبود مستمر نظام مدیریت یکپارچه

چارت سازمانی

فصل دوم : ارزیابی بخش های کارآموزی مرتبط با رشته مورد نظر

کارهای انجام شده مرتبط با رشته ام در شرکت گاز

فصل سوم :

نتیجه گیری

فرم دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد گرگان

فرم پایان دوره کارآموزی

فرم خلاصه اطلاعات کارآموزی

سیمای گاز گلستان در یک نگاه

استان گلستان با مساحتی حدود 20437/7 کیلومتر مربع و وسعت در شمال شرقی ایران واقع شده که از شمال با کشور ترکمنستان ، از جنوب با استان سمنان ،از شرق با استان خراسان و از غرب با استان مازندران همجوار می باشد.

استان گلستان از 1707014 نفر جمعیت و تعداد 355627 خانوار تشکیل شده است ،که 53/2 درصد آن برابر 908196 نفر در روستا و 46/8 درصد آن برابر798818 نفر در شهر ساکن
می باشند.

عملیات گازرسانی در این استان از سال 1359 آغاز و پس از تاسیس شرکت گاز استان گلستان در مرداد سال 1378 از سوی وزارت نفت ،روند چایگزینی گاز طبیعی با سایر سوختها میان تقطیر علی الخصوص برای شهرها و روستاهای مجاور جنگل جهت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب جنگل ، توسعه گازرسانی سیر صعودی پیدا نموده.

مثلث توسعه پایدار در شرکت گاز استان گلستان

حرکت در جهت دستیابی به ابعاد مثلث توسعه پایدار در شرکت گاز استان گلستان مثلث توسعه از مصادیق اصلی حرکت به سوی تعالی سازمانی است در این شرکت توسعه به شکل پایدار آن موردنظر بوده و معنای آن دستیابی به اهداف مختلف اقتصادی توجه به منابع انسانی و بعد بالندگی است تا در مجموع ضمن اداره افتصادی شرکت،کارکنانی سالم و بانشاط در سازمانی پویا و فعال تلاش و کوشش نمایند حاصل چنین سازمانی ارائه خدمات مطلوب و مناسب بوده که همکاران از تلاش و لذت برده ،خدمتگزاری به مردم را عبادت دانسته و هرروز در ادامه فعالیت خود رضایت بیشتری کسب می کنند.

خط مشی سیستم مدیریت یکپارچه شرکت گاز استان گلستان

شرکت گاز استان گلستان با وظیفه تحقق اهداف تعیین شده در بخش گاز کشور مبنی بر جایگزینی گاز طبیعی با سایر سوختها از طریق توسعه شبکه های گازرسانی در محدوده جغرافیای استان گلستان خط مشی کیفیت ،ایمنی و زیست محیطی خودذ را در قالب عناوین زیر بصورت روشن و صریح بیان نموده تا کلیه مدیران و کارکنان شرکت ضمن آگاهی کامل ار آن،با اقدامات لازم تعهد خویش را نسبت به اجرای این خط مشی اعلام نمایند:

1- ارائه خدمات گازرسانی بصورت مستمر و ایمن با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته به منظور جلب رضایت طرفهای تجاری ذینفع (مشتریان،تامین کنندگان و ...)

2-توجه ویژه به منابع انسانی وافزایش رضایت مندی کارکنان جهت بهبود در فعالیتهای موضوعه شرکت.

3-توسعه گازرسانی با هدف حفظ محیط زیست و ایجاد رفاه و آسایش اجتماعی بیشتر برای مشتریان.

4-ارتقاء بهره وری در سازمان و بهرگیری از فنون و روشهای نوین مدیریتی.

5-پیشگیری و تقلیل مخاطرات زیست محیطی ناشی از خدمات گازرسانی.

6-پیشگیری و کاهش حوادث ناشی ز شرایط ناامن برای کارکنان.

اهداف اصلی شرکت گاز استان گلستان بر مبنای این خط مشی با توجه به اصل بهبود مستمرو براساس نیازمندیهای سیستم یکپارچه مطابق با نیازمندیهای استاندارد:ISO 9001:2000 , ISO 14401:1996 , OHSAS 18001:1999 و رعایت موارد ذیل قابل اجراء خواهد بود:

الف ) برنامه ریزی،سازماندهی،هدایت و کنترل فرآیندها و فعالیتها و ارزیابی اثربخشی سیستم مدیریت یکپارچه.

ب) توجه ویژه به نقطه نظرات طرفهای تجاری ذینفع و ملحوظ نمودن آنها در ارائه خدمات گازرسانی.

ازینرو خط مشی سیستم یکپارچه در سازمان ابلاغ و جهت حصول اطمینان از سازگاری با شرایط روز ، مورد بازنگری قرار می گیرد. لذا مدیران و کارکنان شرکت گاز استان گلستان تعهد خود را در جهت رسیدن به خط مشی حاضر با مشارکت گروهی و ایجاد محیطی صمیمی توام با خشنودی و نشاط ،نظم و ترتیب سازمانی اعلام می دارند.

گازطبیعی سوخت برتر است زیرا:

-از دیگر سوختها ازرانتر است.

-فراوانی و گستردگی زیرزمینی دارد.

-هنگام استخراج و پالایش هدر نمی رود.

-نقطه اشتعال بالایی دارد و به راحتی در هوا پخش می شود.

-بخاطر لوله کشی شهری همیشه در دسترس است.

-برای پخت وپز ، تولید انرژی ،راه اندازی موتور خودروها و ... کاربرد دارد.

-با استفاده ار گاز طبیعی دوده و ذرات معلق در هوا،که مهمترین آلاینده های موتورهای دیزلی اند به حداقل می رسد.

گازیکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی است زیرا:

-بعنوان مصارف سوخت در داخل کشور به آن نیاز داریم.

-برای صنعت پتروشیمی خوراک خوبی است.

-به تزریق آن در میادین نفتی به منظور جلوگیری از هرز رفت نفت و افزایش بازیافت نهایی احتیاج داریم.

گاز بعنوان جایگزین نفت مطرح و نهایتا با ورود به بازار جهانی صادرات می تواند بخشی از ارز کشور را تامین نماید.

-دارای کمترین تخریب محیط زیست می باشد.

-اشتغالزدایی در جامعه را به همراه دارد.

-چرخه های صنعت را به حرکت در می آورد.

-در بازیافت نفت،چاهها فاقد فشار موثر است.


کارآموزی عمران و اجزای آن

با توجه به اینکه کلیه بار ساختمان به وسیله دیوارها یاستونها به زمین منتقل می شود در نتیجه ساختمان باید روی زمینی که قابل اعتماد بوده و قابلیت تحمل بار ساختمان داشته باشد بنا گردد برای برای دسترسی به چنین زمینی ناچار به ایجاد پی برای ساختمان می باشیم برای محافظت پایه ساختمان وجلوگیری از تاثیر عوامل جوی در پایه ساختمان باید پی سازی کنیم در این صو
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 2041 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
کارآموزی   عمران و اجزای آن

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

پی کنی :

اصولا پی کنی به دو دلیل انجام می شود .1-دسترسی به زمین بکروبرای محافظت ازپی ساختمان .

با توجه به اینکه کلیه بار ساختمان به وسیله دیوارها یاستونها به زمین منتقل می شود در نتیجه ساختمان باید روی زمینی که قابل اعتماد بوده و قابلیت تحمل بار ساختمان داشته باشد بنا گردد. برای برای دسترسی به چنین زمینی ناچار به ایجاد پی برای ساختمان می باشیم . برای محافظت پایه ساختمان وجلوگیری از تاثیر عوامل جوی در پایه ساختمان باید پی سازی کنیم در این صورت حتما در بهترین زمینها باید حداقل پی هایی به عمق 40تا50 سانتیمترحفر کنیم.

طول وعرض وعمق پی ها کاملا بستگی به وزن ساختمان وقدرت تحمل خاک محل ساختمان دارد.

در ساختمانهای بزرگ قبل از شروع کاربوسیله ازمایشهای مکانیک خاک قدرت مجاز تحملی زمین را تعیین نموده وازروی ان مهندس محاسب ابعاد پی را تعیین میکند. ولی در ساختمانهای کوچک که ازمایشات مکانیک خاک در دسترس نیست باید از مقاومت زمین در مقابل بار ساختمان مطمئن شویم.

اغلب مواقع قدرت مجازتحملی زمین برای ساختمانهای کوچک با مشاهده خاک پی ودیدن طبقات ان وطرز قرار گرفتن دانه ها به روی همدیگرو با ضربه زدن بوسیله کلنگ به محل پی قابل تشخیص است.

البته قبل از ان باید مهندس محاسب وزن ساختمان و میزان باری که ازطرف ساختمان به زمین وارد میشود اگاه باشد.

باید متذکر شد که نوع پی استفاده شده در این ساختمان پی نواری میباشد. با توجه به تشخیص مهندس محاسب ساختمان وبررسی نوع خاک محل حداقل عمق پی در این پروژه 50 سانتیمتردر نظر گرفته واجرا شد.

البته باید در نظر داشت که اگر در این عمق به زمین بکرنرسیدیم باید عمق پی را تا زمین بکر ادامه داده ویا از روشهایی دیگراز جمله شمع کوبی ویا تسطیع اقدام به اصلاح مقاومت زمین کرد

کرسی چینی:

معمولا در طبقه همکف ساختمانها سطح اتاقها را چند سانتیمتراز کف حیاط یا کوچه بلندتر میسازند که به این اختلاف ارتفاع کرسی چینی .

معمولا کرسی چینی به سرعت انجام میشود.هدف از ساخت کرسی در ساختمان این است که درابتدا از قدیم بشر تمایل بیشتر داشت قدری بلندتر از کف زمین سکونت کند وبدین ترتیب احساس امنیت بیشتری میکرد درثانی ارتفاع طبقه همکف با سطح زمین مانع ورود برف وباران وغیره به داخل اطاقها میگردد. وسوم اینکه چون اغلب زمینهایی که ما برای ساختمان انتخاب میکنیم کاملا مسطح نبوده ودارای شیب میباشند واز طرفی اتاقها وسالنهای ساختمان باید کاملا در یک سطح ساخته شوند لذا برای مسطح کردن اطاقها قسمتهای پایین را بوسیله کرسی چینی با قسمتهای دیگرهم سطح میکنند. عرض کرسی چینی باید قدری از دیوار اصلی وقدری کمتر از پی زیر ان باشد اگر ارتفاع کرسی چینی فقط در حدود 10الی 15 سانتیمتر باشد میتواند پهنای

ان مساوی دیوار روی ان باشد اماهمیشه بایددر نظر داشت برای کلیه دیوارهای اعم از حمال ویا تیغه ای و پارتیشنها پی سازی و کرسی چینی انجام شود.

نحوه کرسی چینی یا ساخت پی سنگی:

روز قبل از اجرای کرسی چینی چند کمپرسی سنگ معدنی(لاشه) و چند کمپرسی ماسه شسته به دستور مهندس گارگاه به محل آورده شد. پس از اماده شدن ملات سیمان انرا بوسیله فرغون در کنار پی برای شروع اجرای پی میاوردند. ملات ماسه وسیمان را به نسبت 1به4 با پیمانه مخلوط وبه ان اب دادند.اب دادن به این طریق بود که مخلوط ماسه وسیمان رابصورت

دپو در اوردند سپس شروع به ساختن حوضچه کوچکی با این دپو کردند. بعد از ان اب را به اندازه کافی وبا نظر مهندس کارگاه درون این حوضچه ریختن به این کاردر اصطلاح آبخور کردن میگویند. سپس دو کارگر شروع به مخلوط کردن ان شدند.

پس از ساخت ملات ماسه سیمان برای حمل کردن ان به محل از فرغون استفاده شد وبعد ازاوردن ملات به محل ایجاد پی یک نفر کارگر با بیل ملات را در پی میریخت و استاد کار بوسیله کمچه ملات را درون پی پخش میکرد

وسنگهای لاشه را روی ان میچید. از این ملات هم به عنوان بتن مگر وهم به عنوان ماده چسباننده بین سنگها استفاده میشد در موقع چیدن سنگها اگر سنگی وجود داشت که نسبتا بزرگ بود یکی از کارگرهابوسیله پتک اقدام به شکستن انها میکرد واز قطعات کوچکترمعمولااستفاده میشد. این کاررادر سرتاسرپی انجام میدادند تااینکه کار بعد از3 روز به پایان رسید.

استاد کارساختمان با وسیله ای بنام شیلنگ ترازسطح پی ها راترازنمود و ریسمان کشی کرد وملات صافی را روی ان کشید. بعد از خشک شدن پی ها تا چند روز سطح پی ها را اب میدادند تا ملات سیراب شود وبه مقاومت خوبی برسد ودر این مدت زمان که سطح پی ها را اب میدادند کار تعطیل بود.

برش در شناژ :

هنگامی که در بتن ریزی پی نمی توانیم بتن ریزی را طی یک روز انجام دهیم و بتن ریزی به روز بعد کشیده می شود باید در جایی که بتن ریزی قطع می شود را تخته ای به صورت عمود بگذاریم . دلیل اینکه به صورت عمود می گذاریم و به صورت مایل یا 45 درجه نمی گذاریم این است که ترک بتن یا برش در بتن به صورت 45 درجه صورت می گیرد و اگر ما بتن را به صورت 45 درجه رها کنیم و بتن ریزی را در روز بعد انجام دهیم ، هنگامی که بتن تحت تأثیر بار قرار گیرد راحت برش می خورد ولی اگر به صورت عمود باشد مقاومتر در برابر برش می باشد .

در پی می توان به صورت شکل مقابل بتن ریزی را در دو زمان انجام داد :

1-طبق آئین نامه یک سوم فاصله از آکس ستون .


2-آرماتور حرارتی در جهت عمود بر تیرچه ها می باشد .

سقفهای تیرچه بلوک :

میله گرد فشاری :

صلبیت ایجاد می کند و باعث می شود که میله گرد را در دهانه قرار دهند (قبل از بتن ریزی )

میله گرد کششی :

برای جلوگیری از خمش به کار می رود .

میله گرد برشی یا زیکزالی :

برای ایجاد صلبیت و تحمل نیروی کششی و برشی به کار می رود .

طبق آئین نامه :

بلوکها را تا 70 سانتیمتر می توان روی سقفهای تیرچه بلوک استفاده کرد (در ایران بلوک 40 سانتیمتر)

تایبیم:

فاصله ای است بین بلوکها در دهانه های بزرگ که هر 2 متر فاصله ای به اندازة 10 سانتیمتر که بین این فاصله را میله گرد می گذارند ( Φ 12یا Φ10 ‌‌ )این میله گردها تیرچه ها را به یکدیگر درگیر می نمایند یعنی یکپارچه می نمایند و از خیز جلوگیری می نمایند .

صلبیت سقف را بالا می برند ( در جهت عمود بر تیرچه و به اندازة ضخامت تیرچه )

(میله گردها یکی در پائین یعنی روی میله گرد کششی و یکی در بالا یعنی روی میله گرد فشاری قرار می دهند )

میله گرد حرارتی را در دال فوقانی یعنی در جهت تیرچه (در وسط )ودر جهت عمود بر تیرچه قرار می دهند و از انبساط و انقباض سطح تیرچه جلوگیری می کند (حداقل 15 سانتیمتر در شناژ )


طبق آئین نامه :ضخامت بتنی که بر روی آن می ریزند حداقل 5 سانتیمتر می باشد .

تعریف سقف و انواع آن :

سقف پوششی است برای جلوگیری از نفوذ عوامل طبیعی به داخل ساختمان .از جمله عوامل طبیعی می توان تابش مستقیم آفتاب ، باد ،باران و برف را نام برد .

همچنین سقف و دیوارها ،ساختمان در مقابل نیروهای وارده از مقاومت بیشتری برخوردار خواهد بود .سقفها از نظر شکل ظاهری عبارتند از سقفهای تخت ،شیبدار و قوسی .

اجرای طاق ضربی :

برای زدن طاق ضربی یکنواخت بنا باید از تجربة کافی برخوردار باشد .

برای آنکه بنا بتواند طاق ضربی را اجرا نماید احتیاج به داربست مناسب دارد ،زیرا ارتفاع مناسب داربست وتسلط بنا بر طاق ،می تواند در یکنواخت زدن مؤثر باشد .

فاصلة مناسب بین داربست و تیر آهن ،برابر قد بنا + 5 سانتیمتر است .قبل از شروع طاق زنی باید تیرآهن 3 رج آجر چیده شود (روی کلاف بتنی که سر تیرآهن ها بر آن قرار دارد )به این قسمت که طاق ضربی از آن شروع می شود گلوگاه گفته می شود .

ملات گچ و خاک به قطر 5/1 سانتیمتر بر سطح دیوار (گلوگاه )با دست کشیده می شود (اصطلاحاً کف کش یا کف سوز می شود )و آجری که آبخور شده با ضربه به روی گچ خاک می چسبد ،به طوری که آجر ،روی نیمی بال پائین آهن قرار گیرد .

بادست چپ (دست ضعیفتر )آجر اولی نگهداری می شود ،آجر قبلی چسبانده می شود .

وقتی که آجر ها تا وسط دو تیر آهن (وسط دهانه )رسیدند ،طاق زنی از طرف دیگر شروع می شود تا دو نیمة طاق به یکدیگر ، برسند در وسط دهانه در اینجا برای پر کردن فاصله ای بین دو آجر ،از تکه های کوچک آجر به نام کاربند استفاده می شود .کاربند بستگی به اندازه شان (پولی بند ) (شصتی بند )و(کلوک بند) نام گذاری شده اند .

بعد از اتمام رج ،یک لایه نازک ملات روی آن کشیده شود تا تمام درزها پر شود سپس به قطر 5/1 سانتیمتر ملات گچ وخاک بر روی رج قبلی کشیده می شود و در سراسر کار باید دقت شود ،که اندازة خیز طاق (3 تا 4 سانتیمتر ) تغییر نکند و تمام رج ها عمود بر تیرآهن ها به صورت یکنواخت بدون پستی و بلندی اجرا شود . در ضمن در آجرها پیوند برقرار گردد .

پس از اتمام طاق زنی ،در غاب گچ بر تمام سطح ریخته می شود تا منافذ (چشمه ها )پر شوند وپوستة نازکی از ملات گچ در سقف به وجود آید .


سقف کاذب :

رابیتس و رابیتس کاری:

یکی از نکات بسیار مهم که در ساختمان سازی باید به آن توجه شود ،صرفه جویی در مصرف انرژی برای گرم و سرد کردن ساختمان است عوامل متعددی در این صرفه جویی مؤثرند که یکی از آنها دو جداره کردن سقف است .

با ایجاد سقفی در زیر سقف اصلی (باربر )که اصطلاحاً به آن سقف کاذب گفته می شود می توان محاسن زیر را به وجود آورد :

- عایق حرارتی مناسب

- عایق صوتی مناسب

- محلی برای عبور کانالهای تاسیساتی بدون اینکه دیده شوند .

- جلوگیری از دید تیرهای باربر مانند خرپاها که معمولاَ از منظره زیبایی برخوردار نیستند

- کوتاه کردن ارتفاع سقف بعضی قسمتهای ساختمان که نیاز به سقف بلند ندارند نظیر حمام و توالت .

چون هدف از ساختن سقف کاذب ، خاصیت بلربری آن نیست ، بنابراین هر قدر سبکتر و ظریفتر اجرا شود ، مناسبتر خواهد بود بعضی انواع آن ، بار خود را به دیوارهای کناری منتقل می کنند و نوعی دیگر معلق هستند یعنی وزن آنها را سقف تحمل می کنند این سقفها بسیار متنوع ، با مصالح و شکلهای گوناگون می سازند سقف کاذب آجری ، سقف کاذب چوبی توخالی با اندود گچ ، سقف کاذب با نمای چوب ، سقف کاذب کنیتکس ،سقف کاذب رابیتس ، سقف کاذب با پوشش آکوستیک ، سقف کاذب با پوشش قطعات گچی پیش ساخته ، سقف کاذب با استفاده از آلومینیوم و فایبرگلاس .

استفاده از رابیتس برای اجرای سقفهای کاذب بسیار متداول است . رابیتس عبارت از شبکه ای از ورقهای فلزی گالوانیزه به قطر 2/0تا5/0میلیمتر ، به عرض 60، طول 250 سانتیمتر و مساحت هر ورق آن 5/1متر مربع است . وزن آن سبک و تابع ضخامت ورق است . وزن یک متر مربع آن با ورق 2/0میلیمتر تقریباً 900 گرم و با ورق 5/0میلیمتر تقریباً 5/2 کیلوگرم است با قیچی ورق بر به راحتی برید ه می شود و می توان آنرا به شکلهای مختلف در آورد .

روش اجرای این نوع سقف به این ترتیب است که ابتدا میلگردهایی را به سقف آویزان می کنند پس به آ ویزها ( میلگردها ) تعدادی سپری جوش می دهند جای این سپرها شبکه اصلی سقف کاذب را تشکیل می دهند . در موقع جوش دادن سپریها با ید به قائم بودن آویزها توجه کرد ، در ضمن تمام سپریها با ید در یک ارتفاع و تراز باشند . در جهت عمود بر سپریها ، شبکه ای از میلگردها بوجود می آورند . برای این منظور تعداد ی میلگرد به فواصل 30سانتیمتر از هم به زیر سپریها جوش می دهند . پس از اجرای شبکه و اطمینان از صحت و استحکام آن ، رابیتس را بوسیله مفتول به میلگردها وصل کرده ، سپس از زیر ، رابیتس را اندود می کند . (نوع اندود بستگی به محل استفاده سقف کاذب دارد ) ، چون مقداری ملات به لای پره های رابیتس می رود ، در گیری خوبی بین آنها ایجاد می شود . فواصل میلگردهای آ ویز در شبکه اصلی ، نمرة میلگردهای شبکه فرعی ، شبکه فرعی نمرة سپری شبکه اصلی و نمرة میلگردهای آویز مشخص شده است .

تعریف دیوار :

دیوار از مهمترین اجزای ساختمان است که به صورت قائم و پیوسته از مجموعة مصالح پر کننده سنگین یا سبک که بوسیلة ملات به هم متصل می شو ند ، تشکیل شده است .

هدف از دیوار سازی :

دیوار به منظور تحمل فشرده و جلوگیری از نفوذ عوامل جوی مانند باد وبرف وباران ،سرما وگرما و نیز جلوگیری از انتقال صدا تقسیم فضاهای داخلی ساختمان به فضاها و اتاقهای مختلف و بعضی از دیوارها به منظور نگهداری شیروانی ، خاکریزها و خاکبرداریها ساخته می شود .

انواع دیوارها :

دیوارها از نظر وظیفه ای که به عهده دارند، به دیوارهای باربر و غیر باربر از نظر مصالح مصرفی به دیوارهای آجری ، بلو کی ، سنگی ، بتونی ، چوبی ، فلزی و گلی تقسیم می شوند .

دیوارهای باربر آجری :

دیواری است که با آجر فشاری توپر و ملات ساخته می شوند . این دیوار وزن سقف ساختمان و سایر بارهای وارد از ساختمان مانند وزن اشیا و وسایلی که در فضاهای مختلف قرار می گیرند را تحمل می کنند و این وضع را به کرسی و پی منتقل می کنند . مصالح اصلی این گونه دیوار ها آجر است که در کشورهای مختلف دارای اندازه های مختلف است .

بعنوان مثال: ابعاد آجر در آلمان 5/6*12*25سانتیمتر ودر ایران 5*10*21یا5*5/10*22سانتیمتر است ولی آجر به هر اندازه به ابعادی که باشد ، باید طول آن به اندازه 2برابر عرض به اضافه یک سانتیمتر باشد یعنی اگر طول آجری برابر با a و عرض آن برابر با b باشد ، باید از رابطه یر استفاده گردد . a=2b+1

هر چه ابعاد آجر بزرگتر باشد ، مقاومت آجرکاری بیشتر است زیرا مقاومت آجر از ملاتها بیشتر است .

ولی اگر اندازة آن از مقدار معین بزرگتر باشد ،کار کردن با آن مشکل است واز نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست .

جنس آجری که برای دیوار سازی مصرف می شود ،باید مقاوم و مرغوب و مطابق با استانداردهای آجر ایران باشد .


کارآموزی - عمران و اجرای آن

شرکت خط هنر از سال 1351 به عنوان شرکت مهندسی کلوین به ثبت رسیده و شروع به انجام کارهای تاسیساتی نموده است این شرکت تا سال 1378 صرفاً یک پیمانکار تاسیساتی بوده و از سال 1378 به بعد با استخدام کادر فنی در زمینه عمرانی شروع به اجرای پروژه‌های عمرانی نیز نموده است این شرکت هم اکنون به عنوان شرکت تاسیساتی ساختمانی کلوین مشغول به کار است و در سازمان
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 182 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 56
کارآموزی - عمران  و اجرای آن

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

1- تاریخچه‌ی فعالیت شرکت

2- ارزیابی بخش‌های مرتبط با رشته علمی کارآموز

3- نمودار سازمانی و تشکیلات

4- آشنایی کلی با ساختمان و انواع اتصالات

5- دیگ‌های بخار Boiler

6- چیلرها

7- عایق کاری

8- کانال کشی

9- نکاتی فنی در مورد اجرای تاسیسات ساختمان

فصل اول

آشنایی کلی با مکان کارآموزی


شرکت خط هنر از سال 1351 به عنوان شرکت مهندسی کلوین به ثبت رسیده و شروع به انجام کارهای تاسیساتی نموده است.

این شرکت تا سال 1378 صرفاً یک پیمانکار تاسیساتی بوده و از سال 1378 به بعد با استخدام کادر فنی در زمینه عمرانی شروع به اجرای پروژه‌های عمرانی نیز نموده است. این شرکت هم اکنون به عنوان شرکت تاسیساتی ساختمانی کلوین مشغول به کار است و در سازمان برنامه و بودجه رتبه 2 در زمینه تاسیسات و رتبه 4 عمرانی را دارا می باشد.

در طی این سالها شرکت کلوین پروژه‌های کوچک بزرگ بسیاری را اجرا نموده که بعضی از آنها به شرح زیر است

1- بیمارستان 96 تخت خوابه بندرگناوه در استان بوشهر

2- بیمارستان 96 تخت خوابه کرد کوی گرگان

3- آموزشکده کشاورزی مراغه

4- مجتمع اداری- تجاری هتل کیان تهران

5- اجرای موتور خانه های کمپ کارگری مبین عسلویه

6- ورزشگاه 10000 نفره رضا زاده اردبیل

این شرکت در حال حاضر 2 پروژه در دست اجرا دارد که یکی در قشم ودیگری بلوک 3 و 5 اداری دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات (حصارک) تهران است که اینجانب در این پروژه دوره کارآموزی خود را طی نموده ام. عملیات ساختمانی پروژه در سال 1376 بصورت امانی توسط کارفرما (دانشگاه آزاد) آغاز گردیده و در سال 1384 باتوجه به آماده بودن سقف و اسکلت ساختمان، برای انجام عملیات نازک کاری و تاسیسات برقی ومکانیکی به شرکت کلوین واگذار گردیده است و شرکت موژدا و همکاران طراحی و نظارت به این پروژه را به عهده دارد.

سطح زیر بنای این پروژه حدود 12000 هزار متر مربع است و شامل 6 طبقه ساختمان اداری – آشپزخانه – رستوران – آمفی تأتر همکف ورودی و دو طبقه پارکینگ می‌باشد تاسیسات مکانیکی این پروژه شامل اجرای موتورخانه مرکزی – آب رسانی- تهویه مطبوع اطفاء حریق (سیستم تر و خشک) و تاسیسات برقی آن از قرار: اعلام حریق- کامپیوتر مرکزی – آنتن مرکزی- دوربین مدار بسته و سیستم پیجینگ می باشد.

موتور خانه بلوک 3 شامل 3 دستگاه دیگ به ظرفیت نامی 1000000 کیلوکالری 2 دستگاه چیلر به ظرفیت نامی 350000 تن تبرید 2 عدد بوستر پمپ (یکی آبرسانی و یکی آتش‌نشانی) 16 عدد پمپ سانتریفیوژ 3 عدد منبع کویل دار و 2 عدد سختی گیر است.

نمودار سازمانی و تشکیلات:

هر پروژه ساختمانی دارای یک کارفرما (صاحب کار) می باشد این کارفرما است که تصمیم به ساخت یک ساختمان می گیرد برای این کار ابتدا به یک مشاور احتیاج دارد تا از آنها در مورد اینکه چگونه می توان یک ساختمان را در این محل و با شرایط و بودجه موجود ساخت کمک بگیرد سپس مهندسین مشاور طراحی را به کارفرما ارائه می‌دهند که در صورت مودر قبول بودن طرح را برای کارفرما برای اجرای انتخاب می شود اما برای اجرای طرح احتیاج به یک پیمانکار (مجری) می‌باشد که این پیمانکار را یا مشاور به کارفرما پیشنهاد می‌دهد و انتخاب می شود یا خود کارفرما پیمانکار را انتخاب می‌کند مهندسین مشاور (طراح) هم می توانند این طرح نیز باشند البته مهندسین ناظر بر پروژه بهتر است طراحان پروژه نباشند زیرا با اینکار در حین اجرای پروژه این مهندسی ناظر می توانند مشکلات موجود در طرح را گرفته و با پیمانکار بهترین طرح را اجرا کنند.

طراحی

نظارت

(صاحب کار مشاور پیمانکار)

پیمانکاران تاسیساتی باتوجه به بودجه اقدام به خریداری و نصب ساخت تاسیسات برقی و مکانیکی می کنند که خوب در مورد برج بهشهر شرکت توسعه صنایع بهشهر وسایل خود را از شرکت های:

سرما آفرین (چیلر) شرکت ساراول (فن کویل ها و هوا سازها، اگزاست فن ها)

موتوژن تبریز (پمپ ها) شرکت حرارت گستر (مبدلهای حرارتی و منابع انبساط بسته، دی ارتیور سختی گیرها ومنبع بلوادان و کندانس) و شرکت گرما گستر ( بویلرها) و خریداری کرده است.

فصل دوم:

ارزیابی های بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز


از آنجا که یک رشته بسیار پر کاربرد است هر جا که اسمی از صنعت و ساخت و ساز وجود دارد اسم رشته مکانیک نیز برده می‌شود.

به طور کلی برای یک ساختمان در حال ساخت 3 بخش را می توان از هم تفکیک کرد:

بخش ساخت وساز خود ساختمانع بخش تاسیسات مکانیکی و بخش تاسیسات برق است که هماهنگی این سه بخش بسیار لازم و ضروری است اما قسمت تاسیسات مکانیکی را باید عهده مهندسین رشته مکانیک (حرارت و سیالات) گذاشت چه از نظر طراحی وچه از نظر اجرا کارهایی از قیبل محاسبه سیکل موتورخانه ها و وسایل مورد نیاز برای موتورخانه، محاسبات مربوط به تهویه مطبوع و نصب و راه اندازی (هواسازها، اگزاست فن ها، فن کویل ها و ...)

محاسبات مربوط به نقشه ها و اجرای لوله‌ها، آب و فاضلاب و کانال کشی ساختمان و غیره که از موارد فوق فقط راه اندازی دستگاهها مانده است.


کارآموزی - سایپا -سیستم الکتریکی خودرو

شرکت سهامی عام ایران در تولید اتومبیل ( سایپا) در سال 1344 در زمینی به مساحت 240 هزار متر مربع ( در حال حاضر فقط مساحت زمین کارخانه مرکزی 415 هزار متر مربع می‌باشد ) و زیر بنایی 20 هزار متر مربع با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال بنام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید در تاریخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره بردا
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 93 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 56
کارآموزی - سایپا -سیستم الکتریکی خودرو

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان ............................................................................................................... صفحه

تاریخچه ........................................................................................................... 1

استارت ............................................................................................................ 5

کلید قطع وصل موتور استارت ........................................................................ 7

دستگاه تبدیل سرعت ....................................................................................... 8

مولد برق یا دینام ............................................................................................. 9

آنالیز دستگاه استارت و دینام ......................................................................... 10

قطع کننده جریان معکوس ............................................................................... 12

آفتامات ............................................................................................................ 16

دستگاه ایجاد جرقه .......................................................................................... 19

دستگاه احتراق اجزا ........................................................................................ 20

کوئل ................................................................................................................ 20

دلکو ................................................................................................................. 21

درب دلکو ........................................................................................................ 24

خازن ............................................................................................................... 25

شمع ها ............................................................................................................ 26

بازدید شمع ...................................................................................................... 27

انواع شمع ........................................................................................................ 28

مگنت ................................................................................................................ 30

تأخیر یا تقدم زمان احتراق .............................................................................. 31

ریتارد .............................................................................................................. 32

سیم کشی اتومبیل ............................................................................................ 34

رنگ های متفاوت برای شناسایی سیم هاء...................................................... 36

ادوات داشبورد ................................................................................................ 36

داشبورد پیکان ................................................................................................. 40

روش تعویض فیوز دلکو ................................................................................. 43

نصب و تنظیم پلاتین ........................................................................................ 44

طرز تعیین سیلندر شمارة یک و وایره آن ....................................................... 45

مراقبت اساسی سیستم برق ............................................................................ 47

فیوز ................................................................................................................. 48

استفاده از فازمتر برای عیب یابی ................................................................... 49

آزمایش آفتامات .............................................................................................. 49

ردیابی و رفع اشکال تعدادی از ایرادات برقی ................................................ 51

الکترونیک در خودرو ...................................................................................... 52

نقش EIS در خودرو ....................................................................................... 53

سیستم جرقه (EIS ) ........................................................................................ 53

سیستم جرقه (EFI ) ........................................................................................ 54

سنسورها ......................................................................................................... 55

تاریخچه شرکت سایپا

شرکت سهامی عام ایران در تولید اتومبیل ( سایپا) در سال 1344 در زمینی به مساحت 240 هزار متر مربع ( در حال حاضر فقط مساحت زمین کارخانه مرکزی 415 هزار متر مربع می‌باشد ) و زیر بنایی 20 هزار متر مربع با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال بنام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید. در تاریخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداری رسید.

این شرکت تولید اولین محصولات خود را که شامل «وانت آکا » و سواری «ژیان » بود با روش کاملا دستی و بدون بهره گیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز کرد. تولیدات شرکت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخشهای تولیدی ، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد بعنوان مثال می توان به تولید خودروهای: مهاریی ، پیکاب در مدلهای معمولی دولوکس و کار اشاره نمود.

نام شرکت در اوایل سال 1354 با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل » به نام اختصاری
(سایپا ) که ما خود از عبارت فرانسوی Annonyme Iranione De Productive Automobile میباشد ، تغییر یافت .

این شرکت در 16 تیرماه 1358 تحت مالکیت دولت در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستی سازمان گسترش نو نوسانی صنایع ایران قرار گرفته و بر اساس مصوبه مورخ 1/2/65 هیأت وزیران ، کلیه سهام سرمایه آن به نمایندگی از طر ف دولت جمهوری اسلامی بنام سازمان گسترش و نوسان سازی صنایع ایران منتقل گردید در دی ماه سال 1378 به پیروی از سیاست های مالی دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تصدی دولت و خصوصی سازی شرکتهای دولتی و به موجب تبصره35 قانون بودجه کل کشور باواگذاری بیش از 51 % سهام این شرکت به غیر ، سایپا نیز در زمره شرکتهای خصوصی قرار گرفت امروزه شرکت سایپا با در اختیار داشتن بیش از80 شرکت تابعه و وابسته بصورت مستقیم و غیر مستقیم ، به گروه خودرو سازی بزرگ با امکان تولید انواع مختلف خودرو تبدیل شده است.

سالمانی شرکت سایپا:

1334 : تاسیس شرکت به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیستروئن ایران»

سالنمای شرکت سایپا:

1344 : تاسیس شرکت به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران.

1347 : بهره برداری و شروع فعالیت با تولید انواع مدلهای خودرو «ژیان»(1359 ـ 1347 )

1354: تغییر نام شرکت به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام .

1355 : تغییر«رنو5» در مدلهای سده درب و 5 درب ( 1372 ـ 1355 )

1362: تولید «وانت نیسان» با حجم موتور CC 2000 (1369ـ 1362 )

1369 : تولید«وانت نیسان» با حجم موتور cc 2400 ( در شرکت زامیاد ادامه دارد)

1371 :تولید «وانت نیسان دو کابین» با حجم موتوری cc 2400 (1373 ـ 1371 )

1371 : تولید «رنو 21 » ( 1373 ـ 1371 )

1372 : تولید«پراید کاربراتوری» در مدلهای CD5 ، LX ، GTX ( ادامه دارد) .

1374 : کسب رتبه اول کیفیت در بازار داخلی و تکرار این رتبه در سالهای 1375 ، 1376 ، 1378 .

1377 :دریافت اولین گواهینامه ISO 9001 در صنعت خودروسازی کشور از موسسه QMI کانادا.

کسب گواهینامه بهترین شرکت تولیدی در میان شرکتهای تحت پوشش وزارت صنایع انجام مقدمات عملیات گسترده برای ساخت داخل نمودن قطعات محصولات تولیدی .

1378 : موفقیت در تعمیق ساخت داخل محصولات تا سطح 81 % ارزش CDK پراید و 795 در مورد نیسان اخذ تایید به انطباق مشخصات گازهای خروجی آلاینده با استاندارد ECE 1504 و دریافت لوح سبز تبدیل شدن به یک گروه خودروساز بزرگ با امکان تولید انواع کامل خودرو( (Full Range عرضه متجاوز ار 51 % سهام شرکت به بخش خصوصی .

1379 : تولید سواری « پراید face life » و «پراید انژکتوری» در مدلهای مختلف (ادامه دارد ) . دریافت لوح رتبه اول کیفیت در میان تولید کنندگان وانت در ایران از نیسان ژاپن » دریافت لوح تقدیمی از وزارت صنایع بعنوان واحد نمونه صنعتی کشور .

تامین کلیه قطعات نیسان توسط سازندگان داخلی و توقف خرید CKD نیسان .

1380 : دریافت اولین گواهینامة کیفیت Q59000 در صنعت خودروسازی کشور از QMI کانادا.

دریافت گواهینامه‌های OHSAS18001 و 14001 ISO (مدیریت ایمنی، بهداشت و زیست محیطی) از موسسه DNV هلند.

بهره برداری از خطوط جدید تولید ( طرح و توسعه ) پروژه‌های رینگ خومشهر، مالبیل و شیشه ایمنی کسب مقام اول در زمینه بهترین عملکرد «سبز» از دومین نمایشگاه محیط زیست شروع تولید محصول «زانتیا» در مدلهای لوکس و سوپولوکس و «کاروان» .

1381 : دستیابی به رشد بی سابقه 64 درصدی در میزان تولید پراید.

انجام مقدمات و تمهیدات لازم جهت واگذاری عملیات فروش وانت نیسان به شرکت زامیاد از ابتدای سال 82 .

تولید آزمایشی خودرو جدید پراید 141 و معرفی آن به بازار.

انجام مقدمات گسترده جهت دریافت گواهینامه Iso 9000;2000 و دریافت آن از موسسه بین المللی DNV در اوایلر سال 82 .

استارت

استارت یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را دریافت کرده به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و این نیرو را توسط چرخ دندههای خود به فلایویل منتقل میکند تا موتور خودرو روشن شود موتور استار ت باید بتواندلنگری ایجاد کند که بر نیروی اینرسی (ماند یا ساکن )و اصطکاک موتور سرد غلبه کند به این دلیل اکثر موتورهای استارت از نوع «سری» و از انواع «کامپالیز» با جریانهای دائم هستند.

تمام جریان باتری از سیم پیچهای اصلی و سیم پیچ مغناطیسی آن می گذرد نتیجه آن است که لنگر و نیروی ترک خیلی زیادی در موتور حاصل می شود. این موضوع از روی این فرمول محاسبه میشود.

در رابطه فوق فلوی مغناطیسی بر حسب تسلا IA جریان در سیم پیچ اصلی K مقداری ثابتی است که در مورد بارهای کم هنگامی که IA کم است فلوی متناسب با شدت جریان مغناطیسی که در موتورها ی سریهای IA است ایجاد می کند.

برای یک موتور سری لنگر حاصله متناسب با مجذور شدت جریان است یعنی :

(K مقداری ثابت است – IAشدت جریان است که از موتور استارت می گذرد، با کم بودن مقاومت سیم پیچ اصلی و مقاومت سیم پیچ میدان مغناطیسی لنگر حاصله از موتور استارت بسیار بالا خواهد بود.)

نکته به ازای یک مقدار مساوی شدت جریان یک موتور استارت لنگر کمتری ایجاد خواهد کرد و چون جریان بین سیم پیچ مغناطیسی و سیم پیچ اصلی موتور تقسیم می شود این اتفاق می‌افتد.

در صورتی که بار زیاد است تناسب لنگر و شدت جریان را نمی توان از رابطه ای

بدست می آورد.

استارت از نوع سری بالاترین لنگرش را موقعی که سیم پیچ اصلی آن ثابت باشد تولید می کند و در این زمان است که می تواند لنگر مورد نیاز ما را تامین کند.

تعداد دور

اختلاف پتانسیل دو سری باتری Vbtمیباشد و به مصرف یک موتور سری با مشخصات زیر می رسد «مقاومت سیم پیچ الکتریکی مقاومت سیم پیچ اصلی نیروی محرکه ایجاد شده به وسیله موتور ES است.» هنگامی که سیم پیچ اصلی موتور می چرخد، میدان مغناطیسی را قطع میکند و یک نیروی محرکه خوب حاصل شده که در جهت عکس پتانسیل باتری است. این نیروی ضد محرکه متناسب است با حاضلرب در دوران سیم پیچ در دقیقه:

نیروی ضد محرکه متناسب است با سرعت سیم پیچ اصلی و در حالت خطی موقعی که این سیم پیچ ثابت است برابر صفر خواهد بود با استفاده از قانون «کیرشهف» به این ترتیب میتوان نوشت :

Vbt = Es + Ia

- قانون اول کیرشهف : مجموع جمع جبری تمام افت پتانسیلهای یک مدار بسته در یک جهت مساوی مجموع جبری تمام اضافه پتانسیلهاست.

- قانون دوم کیرشهف : مجموع جبری شدت جریانهای منتهی به یک نقطه برابر صفر است:

با بکار بردن رابطه بالا و قبول کردن این نکته که در رابطه

متناسب با IA میتوان IA را به دست آورد:

نتیجه میشود IA موقعی حداکثر است که N برابر صفر باشد و همچنین معلوم میشود I زمانی حداکثر است که N برابر صفر است.

کلید های قطع و وصل موتور استارت:

یک موتور 6 ولتی 600 آمپر جریان از باتری میگیرد. در صورتی که یک موتور 12 ولتی 350 آمپر می گیرد. این مقدار زیاد جریان فقط موقعی می تواند عبور کند که مقاومت سیم پیچهای موتور (استارت ) خیلی کم باشد برای اطمینان از کم بودن مقاومت موتور یک کلید با اتصال خوب لازم است.

ساده ترین کلید آن است که از دو میله‌ی موازی با هم استفاده کنیم. فشار در موقع استارت زدن فنر را فشرده می سازد و یک خار مسی بین دو میله را طوری قرار می دهد که جریان کاملاً برقرار شود. در استارتهای جدید این کلید ضمیمه یک کلید قطع و وصل جریان برای شمعها نیز می باشد. این کلید یک مغزی آهنی را مغناطیسی می کند که آن هم به نوبه ی خود جریان استارت را وصل می کند.

ـ برای جلوگیری از عبور جریان مضر در موتور استارت از کلید‌هایی استفاده می کنند که با خلاء کار می کند ، این خلاء از منیفلد گاز تهیه میشود

دستگاه تبدیل سرعت:

به علت جریان شدیدی که بوسیله موتور استارت گرفته میشود تا لنگر زیادی حاصل کند تا این لنگر بر مقاومت غلبه کند و قطعات دوران کننده را به سرعت به حرکت در آورد. بایستی موتور خودرو سرعت بگیرد والا ادامه کار موتور استارت سبب گرم شدن زیاد از حد آن می‌شود: بنابر این لازم است که لنگر حاصل از موتور استارت به فلایویل که جرم بزرگ و سنگینی می باشد که روی پیرامون خود دنده های ریزی دارد چرخ طیار بوسیله ی اتصال به میل لنگ نیرو را به موتور انتقال میدهند.

مهم : تعداد دنده های فلایویل همواره 16 برابر تعداد دنده های استارت است. بنابراین می توان گفت نیروی موتور استارت 16 برابر شده در جهت روشن شدن موتور مصرف می گردد.

یک موتور استارت که بین چرخ دندههای با فلایویل نسبت رعایت شده سرعت دورانش باید rpm 3200 باشد تا بتواند به میل لنگ سرعت کافی بدهد . این موضوع خود مسئله ای مهمی نیست اما وقتی خودرو روشن شد، موتور حداقل با سرعت rpm600 خواهد چرخید و اگر در این موتور استارت با موتور خودرو درگیر باشد این سرعت بحرانی سبب از هم گسستگی موتور استارت میشود. پس دستگاهی لازم است که بتواند فوراً استارت را از موتور خودرو (فلایول ) جدا کند و از خرابی استارت جلوگیری بعمل آورد . این دستگاه «بندیکس» نام دارد موتورهای قدیمی تر از نوعی کلاچ جلورونده و برگشت دهنده استفاده می شد.

در استارت هنگامی که سیم پیچ القا کننده آن تحریک میشود حرکت مغزی آهنی آن سبب حرکت چرخدنده شده و در گیر شدن آن با فلایول بوسیله ی اهرام تغییر امکان می دهد. حرکت بیشتر مغزی آهنی جریان الکتریکی را از سیم پیچ اصلی عبور داده سبب چرخیدن موتور استارت می گردد در مدت چرخیدن موتور اصلی استارت نیروی حاصل از سیم پیچ اصلی توسط کلاچ مخصوص یا دستگاه بندیکس به فلایویل منتقل می شود. کلاچ مخصوصی دارای یک قسمت دندهای داخلی است و بوسیله یک قطعه فلزی به نام «پاستین» دارای یک سری شیارهای داخلی است در آنها قرقره ای که یک طرفش باریکتر است قرار دارد وقتیکه موتور استارت می چرخند قرقره به سمت قسمت باریکتر رانده شده وسبب درگیر شدن میشود. هنگامی که موتور خودرو ، استارت و گلویی آن و پوسته ی پاستین را تندتر می چرخاند، قرقرها به سمت شیارهای و سیعتر حرکت کرده و چرخدنده ی استارت از چرخدنده فلایویل آزاد میشود.

توجه : مجموع چرخدندهای استارت و پاستین بطوریکه دارای لقی باشند روی محور سیم پیچ اصلی که دارای زائده ی خارجی است قرار می گیرد. بطوریکه فرورفتن پاستین درگیر شده و عمل میکند. هنگامیکه موتور می چرخد ، تأخیر حرکت مجموعه پاستین به علت نیروی «ماند » یا اینرسی سبب پیچ خوردن محور به سمت جلو میشود، بنابراین محور آن قدر به سمت جلو میرود تا با فلایول درگیر شود، بعد از اینکه موتور خودرو روشن شد چون چرخدنده یاستارت سریعتر از موتور استارت می چرخد مجموعه ی پاستین عقب هدایت شده و چرخدنده ی استارت فلایویل جدا میشود.

مولد برق (دینام)

وظیفه اصلی دستگاه مولد تولید انرژی الکتریکی ذخیره آن در باطری خودرو می باشد دینام مانند یک ژنراتور انرژی مکانیکی موتور خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند.

در خودروهای جدید شامل مولد و قسمت تنظیم کننده جریان و ولتاژ می باشد دستگاه تنظیم کننده شامل قطع کنند. جریان در جهت معکوس تنظیم کنند. جریان و ولتاژ میباشد . مولد همیشه بوسیله تسمه ای از روی پولی میل لنگ به موتور وصل شده است . قاعدتاً مولد ها دارای یک سیم پیچ (شنت ) موازی یعنی سیم پیچ میدان مغناطیسی با سیم پیچ اولیه موازی است.

آنالیز دستگاه استارت و دینام:

نیروی محرکه باطری مقاومت باطری نیروی ضد محرک و به ترتیب مقاومت های سیم پیچ مغناطیسی و سیم پیچ اصلی موتور استارت است مقاومت‌های باطری بارهایی را نشان میدهد که بوسیله دستگاه (آنژکش ) تولید جرقه به باطری دینام برق میدهند. نیروی محرکه الکتریکی و به ترتیب مقاومتهای سیم پیچ اصلی در مولد و سیم پیچ مغناطیسی آن است.

این مدار یک سیمه بوده که سیمEarth آن مشترک است.

(دینام) مولد موتور ماشین باید مجهز به وسایل سرد کردن سیم پیچ دینام و سیم پیچ اصلی می‌باشد چون حرارت زیاد در سیم پیچ تولید می شود بنابراین یک پروانه فلزی در انتهای پولی دینام وصل می شود. طرز سیم پیچ شدن دینام به این قرار است. نیروی محرکه مولد با و اختلاف پتانسیل بین2 سر مولد با VGT نشان داده میشود مقاومت سیم پیچ اصلی و سیم پیچ مغناطیسی به ترتیب و و می باشد.

شدت جریانی که از سیم پیچ اصلی عبور می کند به ترتیب و است. مقاومت بار را با نشان داده می شود.

روابط مربوطه به مدار مولد را از قانون کیرشهف بدست می آوریم.

فلوی میدان بر حسب تسلا

اگر جریان سیم پیچ اصل یا جریانش بر عکس شود مولد تبدیل به یک موتور شنت می‌شود . این اتفاق در صورتی که قطع کننده جریان معکوس وجود نداشت در مواقعی که ولتاژ باطری بالاتر از نیروی محرکه الکتریکی مولد یا دینام می بود اتفاق می افتاد. مدار شنت کنترل نیروی حاصل از مولد را آسان می کند.

چون مولد به وسیله میل لنگ می چرخد نمی توان نیروی حاصل از آن را با قراردادن تنظیم کننده سرعت کنترل کرد. به هر حال چون فلوی مغناطیسی متناسب با جریان سیم پیچ یا است رابطه زیر بدست می آید.

که با تغیر دادن مقاومت مدار مغناطیسی یعنی امکان اینکه نیروی حاصل از مولد را بتوان تغییر داد زیاد است.

در ماشین های سنگین از مولدهای 24 ولتی استفاده میکنند. از مزایای آن این است که در خواست خودرو از نظر انرژی الکتریکی را تامین می کند و برق خوبی به ما می دهد.

به هر حال حداکثر جریانی که کلید های دستگاه نظیر میتوان عبور دهد محدود است را ه حل مورد قبول این است که تعداد سیم پیچ مغناطیسی را زیاد کنند. و در نتیجه فلوی مغناطیسی که به سیم پیچ اصلی القا میشود زیاد شود چون در نتیجه پتانسیل تولید شده زیاد است می توان سیم نازک تر به کار برده به طوری که مدوده جا در مولد نداشته باشید. مزیت دیگر آن است که وقتی که سیم هادی با ابعاد مساوی بکار می رود تلفات ولتاژ در موقع بکار بردن دستگاه ها با ولتاژ بالاتر کمتر می شود.

قطع کنند جریان معکوس:

این دستگاه جز یک کلید الکترو مغناطیس نیست که 2 عمل زیر را انجام می دهد.

1- از عبور جریان باطری به داخل مولد در هنگامی که ولتاژ باطری با لاتر از ولتاژ مولد است جلوگیری میکند چه در صورت عبور چنین جریانی مولد مثل موتور کار خواهد کرد.

2- جریان مولد را هنگامی که ولتاژ ش از ولتاژ باطری بیشتر است برای پر کردن باطری و تامین سایر احتیاجات الکتریکی عبور می دهد.


کارآموزی - دریچه هوا پراید

شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا (مگاموتور) با توجه به توانمندی فنی، قدرت طراحی بالا بهره گیری از فن آوری روز و داشتن سازمان مناسب، عمده ترین شرکت تامین قوای محرکه در کشور به شمار می رود مگاموتور علاوه بر اینکه مجموعه سازی بزرگ به شمار می آید به منزله هولدینگ برای سایر شرکتهای تحت پوشش و زیر مجموعه عمل می کند
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 3878 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
کارآموزی - دریچه هوا پراید

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست

مقدمه-------------------------------------------

تاریخچه مگاموتور---------------------------------

فعالیتهای شرکت تولیدی مگاموتور----------------------

اهداف------------------------------------------

تولیدات-----------------------------------------

ماموریت----------------------------------------

برنامه ریزی آینده----------------------------------

مکانیزم کل قطعات دریچة هوا پراید---------------------

تاریخچه مگاموتور

شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا (مگاموتور) با توجه به توانمندی فنی، قدرت طراحی بالا بهره گیری از فن آوری روز و داشتن سازمان مناسب، عمده ترین شرکت تامین قوای محرکه در کشور به شمار می رود. مگاموتور علاوه بر اینکه مجموعه سازی بزرگ به شمار می آید به منزله هولدینگ برای سایر شرکتهای تحت پوشش و زیر مجموعه عمل می کند.

سال تأسیس

1372 هجری شمسی

فعالیتهای شرکت تولیدی مگاموتور:

- طراحی

- ساخت

- مونتاژ

- واردات

- صادرات

- خرید و فروش انواع قوای محرکه خودروها

تعداد کارکنان شرکت مگاموتور شامل:

3186 نفر بود که:

480 نفر پرسنل مگاموتور

2236 نفر پرسنل شرکتهای تابعه و وابسته

تعداد شرکتهای تحت پوشش

24 شرکت


- مأموریت

تولید و تأمین قوای محرکه خودرو با رعایت استانداردهای ایمنی و زیست محیطی مدیریت زنجیره تأمین با رعایت کیفیت، قیمت و تحویل به موقع تاکید بر برآورده سازی منافع ذینفعان (جامعه ، مشتریان ، صاحبان سهام، کارکنان...) هدایت و رهبری شرکت های تحت پوشش با هدف به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری جذب به کارگیری و توسعه فناوری های روز دنیا.


- اهداف مگاموتور

افزایش توان طراحی و توسعه قوای محرکه و به کارگیری سوخت های جایگزین افزایش سهم بازار از طریق تنوع تولیدی قوای محرکه متناسب با کلاس های مختلف خودرو توسعه و ارتقاء مدیریت زنجیره تامین با رعایت کیفیت ، قیمت و تحویل به موقع کسب فرصت های سرمایه گذاری با سازندگان مجموعه های قوای محرکه طرح در جهان

توسعه بازار و افزایش توان صادرات

افزایش بهره وری


تولیدات مگاموتور

- موتور پراید وپی – کی

- موتور نیسان

- موتور ریو سوخت در بنزین

- گیربکس پراید و نیسان

- اکسل عقب و جلو پراید

- اکسل عقب و جلو نیسان

- اکسل عقب زانتیا

- اکسل عقب ریو

- .... و موتور ال -90

برنامه های آینده مگاموتور

- رسیدن به ظرفیت تولید 800 هزار دستگاه انواع قوای محرکه

- پروژه تولید موتور خودروی 490

- تولید موتور دیزل برای خودروهای سواری

- ایجاد مرکز تحقیقات

- ایجاد سایت جدید مگاموتور

- تلاش برای استقرار مدل EFQM