دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
قسمتی از محتوی ورد
تعداد صفحات : 18 صفحه
تاریخچه پلیس در ایران : این کشور در بیش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشیان اولین بنیانگذار سیستم حکومتى گسترده امپراطورى مى باشد.
از آنجا که هر حکومتى نیازمند به نظم و امنیت مىباشد در نتیجه کشور ما انواع سیستمهاى ایجاد نظم و امنیت را در طى تاریخ مورد آزمایش قرار داده است.
اما سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلى یعنى سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش مربوط مىباشد.
شاه قاجار ناصرالدین شاه در سفرهاى سه گانه خود به اروپا و مشاهده پلیس نوین در آن کشورها و با استخدام یک مستشار بلژیکى به نام کنت دو بینو اولین سیستم پلیسى جدید را در ایران پایه گذارى نمود.
این پلیس در طى یکصد سال گذشته و تا پیروزى انقلاب اسلامى در بهمن سال 1357 از فراز و نشیبهاى متفاوت برخوردار بوده است.
پلیس ایران براى مدتهاى طولانى از دو قسمت مهم پلیس شهرى و ژاندارمرى ( مرزى و روستایى ) تشکیل شده بوده، کمیته انقلاب اسلامى نیز به عنوان یکى از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت داخلى و دفاع از ارزشهاى انقلاب در داخل کشور در بعد از پیروزى انقلاب به این مجموعه افزوده شد.
کثرت نیروهاى پلیس در بعد از انقلاب و ضرورتهاى ادغام این نیروها باعث شد تا در سال 1370 با تصمیم مجلس شوراى اسلامى این سه نیرو در یکدیگر ادغام و سیستم پلیس واحد به وجود آید.
براساس قانون جدید، پلیس ایران جزیى از ستاد نیروهاى مسلح و وابسته به وزارت کشور و در تبعیت از رهبرى معظم انقلاب قرار دارد.
پلیس جدید ایران در سه بخش تقریباً مستقل فرماندهی، حفاظت و اطلاعات و سازمان عقیدتى سیاسى تشکیل شده است.
حوزه فرماندهى و حفاظت و اطلاعات تقریباً در ساختار سیستم پلیس کلیه کشورهاى جهان مشترک مى باشد.
اما وجود سازمان عقیدتى سیاسى از ویژگیهاى سیستم پلیس ایران محسوب مىگردد.
این سازمان موظف است تا در بعد اعتقادی، سیاسى نسبت به حفظ دستاوردهاى ارزشهاى انقلاب و ایجاد روحیه دیندارى و اخلاق متناسب با تعلیم دین اسلام که حفظ حرمت انسانها از جمله اصول اساسى است اقدام نماید.
پلیس در مقاطع مختلف : دوره آریایىها: شهریار ریش سفیدان و پیران دوره مادها: واسطه دوره هخامنشیان: خشترپاون، شهربان، نگهبان، کاراون، ارک پات، ارکبند، بازرسان شاهی، استخبارات دوره سلوکىها: به سبک دوره هخامنشیان دوره اشکانیان: سازمان پولیس دوره ساسانیان: شهریک، دیهیک، کوئپان، دیوان حراس، نیزهداران دوره اسلام: محتسب، شرطه، شحنه، معاون، متوالیالشرطه، صاحبالجسر، امرالجسر(امرالجسرین)، درابون، عامله الشرطه، والى الحرب، عسس، عسشباشی، حاکم، حافظ، صاحبالمدینه، صاحباللیل، طوافاللیل، احداث دوره افشاریه: داروغه، کدخدا، سرهنگ، خلیفه، نواب، پاسبان دوره زندیه: داروغه،کلانتر، محتسب، نقیب، میرشب، گزمه دوره صفوی: دیوان بیگى داروغه، میرشب گزمه، شبگرد، پاکار، کشیکچیان دربندها، محتسبالممالک، کلانتر، ادارهاحداث دوره قاجاریه: نسقچی، فراشباشی، دهباشی، پنجاهباشی، یوزباشی، میرغضب (ماموراعدام)، گزمه، میرشب شبگرد، داروغه، کلانتر تاریخچه پلیس اگاهی وکارکرد ان به دنبال ایجاد و تاسیس نظمیه در سال1253 شمسی با کمک افسر اتریشی و پیش بینی دفتر ثبت مسروقات در این تشکیلات می توان ادعا نمود که اولین سنگ بنای آگاهی در آن ...
دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 652 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
قسمتی از محتوی ورد
تعداد صفحات : 19 صفحه
بوجود آمدن(شکل ) ترافیک ترافیک از هر CPE می تواند بوجود آید.
البته از طریق الگوریتمهایی که در جریان هستند و این باعث میشود کراپراتور برای قانونمندی خدمات برپایه CPE در ترافیک،نیازهای مشتری و غیره اقدام نماید.
میزان Peak در ترافیک برپایه یک روش پیوسته اندازه گیری می شود و در هر CPE روش آن مشخص می گردد.
اگر میزان تقاضای CPE از نرخ اختصاص داده به آن بیشتر شود عرضه به تأخیر می افتد بنابراین کنترل مؤثر انتقال داده از CPE صورت می گیرد خدمات مختلف بدین منظور پیشنهاد می گردند اپراتور می تواند داده های مختلف را برای روشهای مختلف آماده کند و بر آن اساس جریان را راهاندازی می کند.
مشترکین مربوطه به Peak بالاتری احتیاج دارند تا بتوانند بصورت پویا و آماری فرمدهی نمایند.
تشخیص داخلی برپایه مدل مرجع کلی ما از این مدل در تصویر 15-20 استفاده خواهیم نمود در این تصویر نقاط مرجع 1 تا 8 I-V I I I اشاره دارد به تشخیص ویژه و یا عملکردهای ویژه ما هر یک از روشها را در زیر توصیف کرده ایم.
روش اول: ارتباط مشترک بی سیم.
روش دوم: واحد داخلی PHY/MAC روش سوم: استفاده از رابط رادیویی I F/RF – این رابط یک کابل فیزیکی باردار است که IF را حمل می کند همچنین اطلاعات کنترل دیجیتالی و جریان مستقیم برای ODU را نیز حمل می کند.
روش چهارم: رابط هوایی RF- این رابط بربالای آنتن RF قرار گرفته است و یک باند فرکانس MMDC دارد (GH2 2690-2500 و GH22162 –2150 ) انرژی منشعب شده از آنتن براساس قوانین و اصول FCC قانونبندی می شود (بخش 21).
توضیحات بالا در مورد رابط های 1 تا 3 سیستمهای CISCO می باشد که با روش خاصی محصول میدهند این محصولات بر پایه ایستگاه شبکه داخلی توصیف شده است و از طریق مقایسه چهارم قابل توصیف است اما رابط ها ترکیبات و خدمات CPE جدید و مختلفی دارند.
روش پنجم: بر پایه ایستگاهRF/I F است این رابط برپایه ایستگاه یک کابل فیزیکی است که فرکانس متوسط (I F) را به جریانئ می اندازد همچنین اطلاعات کنترل دیجیتالی و نیروی جریان مستقیم برای واحد بیرونی (ODU) را نیز تحت کنترل دارد (به جریان می اندازد).
روش ششم: برپایه ایستگاه داخلی PHY/MAC است این رابطی برای CISCO داخلی است.
روش هفتم: رابط اتصالی شبکه انبار لوازم بی سیم دسترسی به تجهیزات بی سیم برپایه سیستمی است که تعدادی از سیستم های مشترک را در بر میگیرد البته این نوعی طراحی نقطه به نقطه است که در آن باند کامل جریان به سمت بالا و پائین در میان تمام مشترکین توزیع می شود.
تکمیل این انبار لوازم برای ایجاد تمام این کار برپایه استانداردهای DOCSIS است که توسط کابل ائتلافی labs توسعه یافته است.
جریان ایجاد شده توسط Cisco شامل یک پایانه ایستگاه است (یعنی 200UBR) پایانه اشتراک در سری 3600 یا 900 است.
این پایانه ایستگاه و پایانه اشتراک به عنوان عوامل پیش رونده عمل می کنند و همچنین به عنوان سیستم های پایانی نیز عمل می کنند.
این سیستمها،به عنوان عوامل پیش رونده میتوانند در وجه یک routing عمل کنند.
عملکرد اصلی سیستم بی سیم انتقال به IP است که میان ایستگاه پایه و محل اشتراک توزیع می شود (برقرار می شود) همچنین عملکردهای مدیریتی ویژه
دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
قسمتی از محتوی ورد
تعداد صفحات : 36 صفحه
ایمنی وبهداشت شغلی 1ـ عناصر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی: 1ـ1ـ الزامات کلی : سازمان باید یک سیستم مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی ایجاد نموده و برقرار نگهدارد که الزامات آن در کل بند 4 تشریح می شود .
باید توجه داشت که هدف از استقرار سیستم ایمنی و بهداشت شغلی همانگونه که در ویژگیهای OHSAS 18001 درج شده است ، بهبود عملکرد سازمان در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی است .
نکته مهم اینست که پیاده سازی یک سیستم مدیریت به خودی خود برای سازمان مفید نیست بلکه هنگامی این امر پسندیده است که بتواند موجب بهبود عملکرد سازمان در زمینه ای شود که سیستم مدیریت برای آن طراحی و اجراشده است.
ویژگیهای مندرج در OHSAS 18001 نیز همگی بر این پایه استوارند که سازمان به طور مداوم سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی خود را بررسی ، ارزیابی و بازنگری می کند تا فرصتهای بهبود را شناسایی کند و آنها را به کار گیرد .
در نهایت بهبود در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سازمان باید موجب بهبود در عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی سازمان شود .
تنها در این صورت است که می توان انتظار داشت پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی موجب افزایش ارزش افزوده برای فعالیتهای سازمان شود .
پیامد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ، ایجاد فرایندی منسجم برای دستیابی به بهبود مستمر است که میزان و دامنه این فرایند ، با توجه به جنبه های اقتصادی و سایر شرایط ، توسط سازمان تعیین می شود .
1ـ2ـ خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی ( OH & S Policy ) : مدیریت ارشد باید خط مشی بهداشت شغلی و ایمنی سازمان را که در آن اهداف و تعهد به بهبود عملکرد بهداشتی ـ ایمنی به روشنی مورد تاکید قرار گرفته است ، تعریف و مدون نماید .
مدیریت مذکور باید اطمینان یابد که خط مشی تدوین شده متضمن موارد ذیل باشد : الف ) متناسب با ماهیت و گستردگی و میزان ریسکهای بهداشتی ـ ایمنی سازمان باشد .
ب ) شامل تعهد به بهبود مستمر باشد .
ج ) حداقل شامل تعهد به تبعیت از قوانین بهداشت شغلی و ایمنی مرتبط و نیز الزامات دیگری که سازمان آنها را تقبل نموده است ، باشد .
د ) مدون ، اجرا و برقرار نگهداشته شود .
ه ) به کلیه کارکنان ابلاغ گرد تا ایشان را از الزامات بهداشتی ـ ایمنی خود آگاه نماید .
و ) برای عموم و افراد علاقه مند ( جهت هرگونه پیشنهاد یا انتقاد ) قابل دسترسی باشد .
ز ) به طور متناوب مورد بازنگری قرار گیرد تا از ارتباط و تناسب آن با سازمان اطمینان حاصل شود .
خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی عبارت است از اصول هدایت کننده اجرا و بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سازمان به گونه ای که بتواند عملکرد ایمنی و بهداشت خود را برقرار نگهدارد و امکان بهبود آن را فراهم کند .
خط مشی ، اهداف کلی را در سطحی از عملکرد که مورد نیاز سازمان است بیان می کند و سایر فعالیتهای سازمان باید در طول خط مشی و در همان راستا و نشات گرفته از آن باشد.
در حقیقت خط مشی ، ساختاری را بنا می نهد که سازمان بر روی آن ، طرحهای ایمنی و بهداشت شغلی خویش را استوار می سازد .
به همین دلیل در خط مشی بایستی تعهد مدیریت رده بالا به تبعیت از قوانین ذیربط و بهبود مستمر بازتاب یافته باشد .
در خط مشی ایمنی و ب
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 143 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 96 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 3
فصل اول: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن 8
آشنایی با مفهوم سیستم 8
سیستم های باز و کارکردهای آن 9
سیستم های بسته و کارکردهای آن 10
آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن 10
شناسایی سبکها مدیریتی 12
فصل دوم: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و کارکردهای آن
شناسایی مفهوم آموزش و انواع آن 18
آموزشهای رسمی و غیر رسمی سازمان نیافته 19
ویژگیهای آموزش های فنی و حرفه ای 20
نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در نظام آموزشی کشور 21
مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن 22
جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفه ای 23
اصول مدیریت آموزش و کارکردهای آن 23
فصل سوم: توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های موسسات کارآموزی
ویژگیها، قوانین و مقررات تاسیس
28
فرآیند اخذ مجوز تأسیس آموزشگاهها 29
اصول اجرای مقررات و آین نامه های تأسیس آموزشگاهها 32
آشنایی با مسایل و مسئولیتهای حقوقی مدیریت آموزشگاه 31
فصل چهارم: توانایی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها 36
شناسایی دوره های آموزشی قابل اجرا در آموزشگاهها 36
شناسایی اصول تشخیص و انتخاب کادر آموزشی آموزشگاه 37
شناسایی فرآیند برنامه ریزی آموزشی استاندارد مهارت 37
شناسایی اصول تدوین اهداف کلی و جزیی دورة آموزش 39
شناسایی اصول تحلیل محتوای دوره آموزشی 40
شناسایی اصول تأمین امکانات آموزشی 41
شناسایی اصول مدیریت بر اجرای دوره های آموزشی 41
فصل پنجم: توانایی ارزشیابی از دوره های آموزشی 44
شناسایی مفهوم ارزشیابی آموزشی و روش های آن 45
شناسایی اصول ارزشیابی جامع و فراگیر 46
شناسایی اصول ارزشیابی در اثر بخش آموزشی 49
فصل ششم: توانایی تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاه 52
شناسایی پایة اساسی آیین نگارش 52
شناسایی مقررات مکاتبات اداری 54
شناسایی اصول استناد به قوانین و مقررات در مکاتبات اداری 55
شناسایی اصول تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاهها 56
فصل هفتم : توانایی برقراری روابط انسانی 60
شناسایی مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهندة آن 60
شناسایی عوامل مؤثر ارتباطی 61
شناسایی موانع ارتباطی 63
آشنایی با اصول روانشناسی عمومی 64
آشنایی با جامعه شناسی عمومی 65
شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 67
شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 70
فصل هشتم: توانایی نظارت بر امور مالی آموزشگاه 70
آشنایی با اصول مقدمات حسابداری عمومی 70
آشنایی با مراکز مالی و اداری مرتبط با آموزشگاه 73
شناسایی تعرفه های آموزشی آموزشگاهها 74
شناسایی درآمد و هزینه های آموزشگاه 74
فصل نهم: توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت کار 78
آشنایی با حوادث شغلی، علل بروز آن بهداشت محیط کار 78
اشنایی با وسایل ایمنی و بهداشت کار و کاربرد آنها 80
شناسایی اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی و بهداشت کار 82
آشنایی با عوارض جانی و اصول انجام کمکهای اولیه 83
اشنایی با آتش سوزی و اصول انجام آتش نشان 84
مقدمه
قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تکنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در کشورهای مختلف جهان بود. به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب کشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید. از این روع صاحبنظران و کارورزان مدیریت آموزشی ، به مطالعه و توضیح واقعیتهای سازمانهای آموزشی پرداختند. آنها برای پاسخگویی به مسایل و مشکلات این سازمانهاع ابتدا به دانشها، مهارتها و تجربه های مدیریت در سازمانهای دیگر متوسل شدند؛ روشها و قواعد کار و فعالیت آنها را اقتباس کردند، مفاهیم ، اصول و نظریه های عموی مدیریت را مورد استفاده قرار دادند، و سپس بر اثر گسترش هدفها و وظایف نظامهای آموزشی و پیچیده تر شدن مدیریت آنها از راه مطالعة واقعیتها و رویدادهای ویژه محیطهای آموزشی ، به مفهوم آفرینی و نظریه پردازی در قلمرو خاص مدیریت آموزشی پرداختند.
فصل اول
توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن:
- آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های باز و بسته و کارکردهای آن
- آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمان های رسمی و غیر رسمی
- شناسایی سبک های مدیریتی، آشنایی با اصول مدیریت و کاربرد
مفهوم مدیریت
مدیریت فن هنر قدیمی است که در گذشته های دور، عمدتاً به وسیله سلاطین ، وزیران، روحانیون و فرماندهان نظامی، و در گذشته های نزدیک ، توسط مدیران تجاری و دولتی به کار می آمد. ولی امروزه، تقریباً در همة امور زندگی اجتماعی به کار می آید. چون هر کسی ، در برخی از مراحل زندگی روزمرة خود مدیریت می کند چیزی دربارة مدیریت می داند، ولی غالباً آن را به درستی به کار نمی بندد. برای شروع بحث دربارة مدیریت یعنی ، قلمرویی که هر یک از ما ، حداقل به عنوان یک غیرحرفه ای با آن سروکار داریم، لازم است آن را تعریف کنیم. ولی تعریفی از مدیریت که قابل قبول آن باشد در دست نیست صاحبنظران با هدفها و سوگیریهای مختلف ، تعریف های گوناگونی ارائه کرده اند.
* هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران (فالت 1924)
* فراگردهماهنگ سازی فعالیتهای فردی و گروهی برای تحقق هدفهای گروهی (دافلی و همکاران ، 1971)
*ایجاد محیطی مؤثر برای افرادی که در گروههای رسمی سازمانی فعالیت می کنند (کنترواودانل ، 1972)
*کارکردن با و به وسیله افراد و گروهها، برای تحقق و هدفهای سازمانی (هرسی و بلانچارد، 1972)
* هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدفها (کاست و رزنزویگ ، 1974)
* فراگرد تصمیم گیری و برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و کنترل منابع انسانی ، مالی ، مادی و
مفهوم سیستم:
اصولاً ، در ارتباط با پدیده ای دو نوع نگرش وجود دارد:
الف) نگرش تجزیه گرایا مکانیسمی
این نگرش مطابق لا اندیشه فلاسفه یونان باستان است. به این صورت که هر پدیده ای را به زیر مجموعه های آن و اجزاء خرد تقسیم نموده تا با مطالعه رفتاری هر قسمت، رفتار پدیده ای اصلی مورد بررسی قرر گیرد. رنه دکارت از بنیانگذاران این نظریه می باشد و اصول کلی مورد تأیید وی برای برخورد با هر پدیده ای بدین شرح است:
* تنها مواردی قابل پذیرش است که حقیقت آن مشخص شده باشد.
* روند بررسی اجزا و زیر مجموعه ها، از ساده ترین عناصر تا پیچیده تر آن می باشد.
* در تمام مراحل بررسی و مطالعه، نظم در پرداختن به آن اهمیت دارد.
* حتی الامکان هر مسئله ای به اجزاء و عناصر کوچکتر تجزیه گردد.
ب) نگرش کل گرا یا سیستمی: این نوع نگرش نیز واجد ریشه باستانی می باشد و غالباً در ممالک چین ، یونان و ایران باستان مطرح بوده است. به طور کلی ویژگی این نوع نگرش بر عکس نگرش قبلی است. به طوریکه رفتار کلی مجموعه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و سپس با توجه به اینکه هر جزء آن دارای ماهیت و وظیفه ای مشخص در مجموعه می باشد، اثر گذاری و اثر پذیری هر یک بررسی می شود.
آمادگی ذهنی و انعطاف پذیری فکری از جمله پارامترهای اصلی نگرش سیستمی است. به این صورت که در چارچوب تفکر سیستمی، عدم محوریت عادات و اندیشه های آشنا و انعطاف پذیری در برابر اندیشه های جدید و توجه روابط متقابل اجزاء سیستم ، دارای اهمیت زیادی می باشد
واژة متقابل ، ریشه یونانی داشته و عبارت است از منظومه ای از عناصر و اجزایی که با هم ارتباط و کنش و واکنش متقابل داشته، کل واحدی را به وجود می آورد. این تعریف ، پدیده های بی شماری از جهان هستی را فرا می گیرد. هر سیستمی دارای حد و مرزی است که آن را از محیط یا پیرامونش متمایز و با آن مرتبط می سازد. می توان گفت حد و مرز سیستم، نقاطی است که فراتر از آن ویژگیهای خاص سیستم ، دیگر قابل تشخیص نیستند. حدود یک ساعت مچی یا هر سیستم مکانیکی دیگر مشخص است، پوست بدن ، حد و مرز آن با محیط است، ولی حدود سیستمهایی مثل یک گروه اجتماعی یا یک سازمان ، نا محسوس است. تعریف حد و مرز سیستم، از لحاظ تشخیص و شناسایی آن اهمیت دارد. حدود بعضی سیستمها، نسبتاً نفوذپذیر و برخی دیگر ، نفوذ ناپذیر است. بر مبنای این خاصیت ، می توان آن را به سیستمهای نسبتاً باز و بسته تقسیم کرد.
سیستم های باز و کارکرد آنها
سیستمهای باز دارای ویژگیهای برعکس سیستم بسته می باشند و شرایط رشد، تبادلات مستمر بین اجزاء درونی و محیط بیرونی ، میل به وقوع نظم و هماهنگی و پیچیدگی های روابط از مشخصه های مهم این سیستم است. معمولاً در سیستمهای باز، داده های ورودی تغییر شکل می یابند و به خارج سیستم جریان می یابند مجموع مراحل تغییر شکل را فرآیند می گویند. غالباً در سیستمهای باز، موارد خروجی سیستم مجدداً با ویژگی های متفاوتی وارد سیستم (ورودی) می شوند. این تبادلات و رفت و برگشت را که به تعادل سیستمی منتهی می شود را چرخه سیستمی می نامند.
سیستم های بسته و کارکرد آنها
ویژگی اصلی این سیستم ، عدم وجود ارتباط پیوند با محیط پیرامونش است. در این سیستم، کلیه فعالیتها به روابط متقابل اجزاء آن مربوط می شود و در واقع مشخصه سیستم بسته ، گرایش به تعادل ایستا و رکود نسبت به محیط بیرون است. البته این پارامترها از لحاظ نظری واجد توجیه است. زیرا نمی توان نبود هیچ گونه تأثیر و نفوذ عوامل خارجی و تبادلات متقابل با آن را در محیط های واقعی متصور بود به دلیل میزان ناچیز و موردی آن منظور نمی شود. سیستم بسته فاقد قابلیت رشد است و در طول فعالیت درونی بین اعضاء و اجزای خود به مرور به سمت کاستی و نهایتاً رکود و تعادل ایستا می رود. بسیاری از سیستم های فیزیکی و شیمیایی مشتمل بر تعریف سیستم بسته می باشد.
آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن
سازمان هنگامی پدید می آید که عده ای از افراد هدف مشترکی داشته باشند بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مایل باشند که برای نیل به آن هدف، همکاری نمایند. بنابر این ، هدف یا فعالیتی که تحقق آن خارج از توان فردی و مستلزم همکاری افراد انسانی باشد، نیاز به سازمان را به وجود می آورد. به طور کلی نظام همکاری میان افراد در صورتی که به اقتضای شرایط زندگی اجتماعی و به طور خود جوش پدید آید سازمان اجتماعی و در صورتی که از روی قصد و هدف آگاهانه به وجود آید سازمان رسمی نامیده می شود. در هر صورت وقتی که افراد انسانی در جهت هدف مشترکی فعالیت می کنند، الزاماً تا اندازه زیادی از خواستها و هدفهای فردی صرفنظر کرده تابع خواست و هدف سازمان می شوند. از این رو، هماهنگ سازی فعالیتهای افراد و هدایت رفتار در جهت هدف سازمانی، اهمیت و ضرورت پیدا می کند.
بنابر این در تعریف سازمان می توان گفت سازمان عبارت است از هماهنگی معول عده ای از افراد که از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی، برای تحقق هدف مشترکی به طور پیوسته فعالیت می کنند دانستنی است که منظور از سازمان اشاره به ساختمان یا مجموعه ای از ساختمان ها نیست. سازمان لزوماً در چهار دیوار ساختمان محدود نمی شود. با وجود این ، اغلب سازمان ها، برای فعالیت، در ساختمانها مستقر می شوند. مشخصة اصلی سازمان ، دامنة فعالیت و الگوی روابط انسانی آن است که از طریق آن هدفهای سازمانی تحقق پیدا می کنند. این الگو دو وجه دارد: رسمی و غیر رسمی
در تمام سازمانها، فعالیتهای سازمانی مشخص و بر اساس برنامه ریزیها انجام شده و مشخصات افراد ، بین آنها توزیع می شود که این کار با توجه به دو پارامتر و اصل اساسی صورت می گیرد.
1- اصل تشابه: تمام فعالیتهای مشابه ، به صورت متمرکز وجود دارند.
2- اصل جدایی: در صورت ازدیاد حجم کار در یک واحد مشخص، موارد مشترک دسته بندی و به صورت واحدهای مجزا متمرکز می شوند.
سازمان رسمی و کارکرد آن:
سازمان رسمی، مشتمل بر یک سری همبستگی ها و روابط بین مقامات و مشاغل با توجه به سلسله مراتب سازمانی می باشد. و به تعبیر دیگر عبارت است از اتحاد و اتفاق افراد واجد نقش و وظیفه ای در خور استعداد و گنجایش فردی خود، به این ترتیب و بر اساس روابط رسمیی افراد اهداف سازمانی و احتیاجات فردی قابل تأمین می گردند
چ
شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی
ارتباطات در سازمانهای رسمی
1- ابلاغ دستور از بالا و ایجاد ارتباط با سطوح پایین تر.
2- ارائه گزارش از پایین و ایجاد ارتباط با سطوح بالاتر
3- ارتباط افقی بین واحدهای همسطح.
در واقع در سازمانهای رسمی، روابط سازمانی بر اساس نوع و وضعیت مشاغل مورد تصدی و در قالب شکل مثلث یا هرم قرار می گیرند. دو وضعیت فعالیتی افراد به مرور عملکرد و شرایط مربوطه واجد تغییر و تبدیل می باشد.
سازمان غیر رسمی و کارکرد آن
سازمان غیر رسمی ، عبارت است از یک سلسله ارتباطات عاطفی و با وجود منابع مشترک افراد در یک سازمان رسمی ، که از نظر اعمال مدیریت واجد اهمیت بایسته ای می باشد. در صورتیکه اهداف سازمانهای غیر رسمی موجود در یک سازمان در راستای اهداف تدوین شده آن باشد ، به عنوان نیروی محرک و راهگشا می تواند باشد . در غیر این صورت ،دیگر فعالیتهای سازمانی می توانند دچار رکود محسوسی بشوند
سازمانهای متمرکز و غیر متمرکز
در سازمانهای متمرکز، جایگاه و اعمال تصمیم مدیریت به صورت هسته مرکزی بوده و کلیه تصمیم گیریها و برنامه ریزیها از آن طریق به واحدها ارائه شده و مورد اجرا قرار می گیرد. در یک سازمان غیر متمرکز بر خلاف سازمان متمرکز، فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در ارکان مختلف و عمده سطوح آن جاری می باشد.
شناسایی سبک های مدیریتی
بررسی ها نشان می دهد، تعیین سبک یا شیوه متناسب اعمال مدیریت ، مستلزم و در نظر گرفتن برخی پارامترهای اساسی می باشد واهم این مواد شامل نوع سازمان ، تشکیلات سازمان ، محدودیتهای مدیریتی ، موقعیت زمانی و مکانی، ترکیب کمی و کیفی همکاران می باشد. در این ارتباط سبک های مدیریتی مطرح بدین شرح معرفی و بررسی می گردند.
- مدیریت علمی
بنیاگذار و نظریه پرداز معروف سبک مدیریت علمی ، فریدریک وینسلوتیلور می باشد که وی در کتابی به عنوان «اصول مدیریتی علمی» چهار محور اصلی برای کارکرد مدیریتی را معرفی نموده است.
1- علمی نمودن روند انجام کارها، با استفاده از نتایج مطالعات و تحقیقات کاربردی آن.
2- علمی نمودن مراحل جذب نیروی انسانی و گزینش ، آموزش، کارآموزی و رشد کارکنان
3- برقراری شرایط و فضای همکاری و تعامل بین کارفرمایان و کارکنان مطابق با اصول علمی تدوین شده
4- تعیین و توزیع مناسب وظایف برنامه ریزی و اجراء میان کارفرمایان و کارگران
- مدیریت کلاسیک
آدام اسمیت در کتابی با عنوان «بررسی علت و ماهیت ثروت» به اهمیت مواردی همچون ضرورت تقسیم وظایف کاری به ویژه در خطوط تولید استفاده بهینه از تجهیزات ، امکانات و ابزار کار و اثر گذاری آن در افزایش نرخ تولیدات و سود اقتصادی پرداخته است. در واقع
می توان گفت این موارد، از اهم پایه های نظریات اقتصادی در مدیریت و سبک مدیریت کلاسیک می باشند.
- مدیریت کلاسیک جدید
تقریباً همزمان با تیلور، هنری فایول دیدگاه دیگری از روشهای مدیریتی مطرح نمود که به عنوان اصول کلی مفایول شناخته می شود. بنابر نظریات ایشان این سبک مدیریتی شامل چهارده اصول و پنج وظیفه یا عنصر اصلی آن می باشد. این عناصر اصلی شامل طراحی و برنامه ریزی ، سازماندهی ، فرماندهی کارکنان ، هماهنگی فعالیتها، و کنترل عملکرد بوده و همچنین چهارده اصول مدیریتی مورد بحث بدین شرح می باشد.
تقسیم کار، اختیار و مسئولیت ، انضباط ، وحدت فرماندهی ، حدت هدایت ، تقدم منافع عمومی بر منافع فردی، پرداخت حقوق و دستمزد مناسب، عدالت و انصاف ، نظم و هماهنگی ، سلسله مراتب و استمرار ، تمرکز ، ثبات شغلی کارکنان ، ابتکار و نو آوری ، همکاری و مشارکت گروهی.
با توجه به مطالب فوق ، مشخص می شود و بر خلاف تئوری تیلور ، هنری فایول تأکید بر اعمال فنون و مهارتهای مدیریتی در سطوح بالاتر سازمانی و نه در واحدهای اجرایی می نماید.
- مدیریت صرفاً هدف گرا
اصول این سبک مدیریت بر مبنای تآمین اهداف سازمانی و افزایش بازدهی در آن بوده و روابط انسانی و ارکان سازمان و مشارکت جمعی در تصمیم سازیها و توزیع سطوح افقی اجزاء آن فاقد اهمیت می باشد و ارکان سازمان به صورت عمودی مطیع دستورات و مجری آن هستند.
همچنین ، عدم وجود تشکلهای گروهی در سازمان و اعمال مدیریت آمرانه به همراه تشویق و تنبیه از دیگر مشخصه های مدیریت هدف گرا مطرح گردیده است. به نظر می رسد، به دلیل عدم وجود اعتماد نفس و اشتیاق کارکنان و نبود زمینه های ارتقای کیفی افراد ، این سبک مدیریت واجد توجیه برای اعمال در سازمان های اجتماعی ، به ویژه سازمانهای آموزشی نمی باشد.
- مدیریت عضوگرا
در این شیوه مدیریت، رضایت اعضا و سطوح مختلف کارکنان از محوری ترین اهداف آن و ایجاد انگیزش کاری و ارتقاء بازدهی سازمان بوده و نیز روابط صمیمی و مشارکت گروهی و وجود تشکل در سطوح مختلف ارکان سازمان، تأمین نیازهای مالی ، رفاهی و روحی کارکنان از دیگر ویژگیهای آن می باشد.
از بعد دیگر با توجه به وجود ارتباطات عاطفی و صمیمی گسترده جمعی و اعمال ناکافی سیاست تشویق و تنبیه ، موارد بی انضباطی و عدم استمرار کاری محتمل به نظر می رسد. در این ارتباط، تعدیل رفتارهای مدیریتی و در نظر گرفتن ملزومات سازمانی و فردی به طور توأماً اهمیت قابل توجهی دارد.
- مدیریت میانه رو
در این سبک از مدیریت تعامل بین تأمین اهداف سازمان و اعضاء آن در قسمت قبلی به آن اشاره شده بود، در ساختار فعالیتی و اعمال مدیریت پیش بینی گردیده است. در واقع ، توازن بین رضایت افراد و کارکنان و بازده مناسب کیفیت و کمیت تولید و خروجی کار ایجاد می شود.
در این مدیریت نیز به مانند برخی سبکهای مدیریتی ، مشارکت در تصمیم سازی ها و بروز نوآوری و خلاقیت جز و مشخصه های اصلی می باشد. ضرورت دقت در اعمال مدیریت و حفظ تعادل و توازن بین امور بعضاً متنوع ، وجود سیاست تشویق و تنبیه ضمن توجه به نتیجه کار ، دستورالعملهای کاربردی و قابل اجرا، نبود بوروکراسی و دیوانسالاری به صورت مشکل ساز آن، از دیگر ویژگیهای این سبک مدیریتی کارآمد و رایج می باشند.
- مدیریت سایه نما
در این شیوه مدیریت، چارچوب عملکردی مدیر عموماً مختص به تصمیم گیری و ابلاغ دستورات به عضاء می باشد. و نظارت و کنترل کافی و مستمر بر روند اجرای آن وجود ندارد. در مدیریت سایه نما، برآورد اهداف و تامین آن در ابعاد سازمانی و فردی ، بعد از منافع شخصی مدیریت قرار دارد و بدین ترتیب هیچکدام از ویژگیهای اساسی مدیریتی که منجر به تعیین اهداف و تلاش در جهت نیل به آن در سازمان متبوع می گردد واجد اهمیت در این سبک مدیریت غیر قابل توجیه نمی باشند. عموماً اعمال این گونه مدیریتها همراه با مشکلات زیادی و با احتمال زیاد شکست می باشد.
فصل دوم
توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و کارکردهای آن:
- شناسایی: مفهوم آموزشی و آموزشهای رسمی و غیر رسمی سازمان نیافته
- شناسایی ویژگیهای آموزش های فنی و حرفه ای و شناسایی نقش سازمان فنی و حرفه ای در نظام آموزشی کشور
- شناسایی: مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن ، جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفه ای و آشنایی با اصول مدیریت آموزش و کارکردهای آن
بدون شک برای صعود به آسمان کمال راهروی وجود دارد، این راهرو همان آموزش است. آموزش وسیله ای انتقال مواریث کهن فرهنگی ، اخلاقی ، دینی ، علمی و عرفانی هر جامعه است.
فرهنگ اقوام مختلف بر آموزش صحیح استوار است. هدف از آموزش و پرورش انسان ها، توسعه ی افکار و ایجاد ژرف نگری و خلاقیت ، خودآگاهی، علمی محوری ، آزار اندیشهی تعالی در جامعه است. فرهنگی که همراه با تفکر انسان گرایانه به وسیلة آموزش انتقال بیابد، به استقرار روابط مطلوب و حسن تفاهم و همبستگی فکری و پرورش اندیشه ها و تعالی شخصیت انسان می انجامد.
آموزش موجب پرورش شعور اجتماعی در مسئولیت پذیری آگاهی می گردد. آموزش، انسان ها را آرمان خواه، هدف گرا، مختار ، سازنده و مبتکر می سازد.
جوهرة آموزش باعث پیوند اندیشه های خلاق ، ارتقاء مهارت ها و دانش بشری شده، انسان ها را به صورت خلقی یکدل و همسو برای سازندگی مرز و بوم هایشان به پویایی در می آورد. جان شناسی ، جهان فکری توحیدی ، خداشناسی بر پایة آموزش استوار است. پس برای رسیدن به این هدفها و موهبت ها باید در جستجوی ابزار و روش های کارساز معقول برای انتقال آموزش باشیم تا با شیوه ای اثر بخش هم آموزش دهنده و هم آموزش گیرنده به سهولت و احساس تعلق خاطر بر انگیخته شده و با به زیر آوردن چرخ نیلوفری، بشریت را از سرگرانی هایی رهایی بخشند.
مفهوم آموزش و انواع آن
به مهارت و شناخت مناسب از اهداف و فعالیت مربوطه می گردند. جریان آموزش شامل محتوی، جهت و تأکیدهای خاص بوده و طی این جریان ، معلومات در ذهن فرد جایگزین شده و به آگاهیهای قبلی وی افزوده شده و تغییرات محسوسی در رفتار و نحوه تغییرات محسوسی در رفتار و نحوه نگرش کاری ایشان ایجاد می گردد.
اصولاً ، تعاریف آموزش را از دیدگاههای زیر می توان مطرح نمود:
1- تعاریف فرآیندی 2- تعاریف موضوعی 3- تعاریف مبتنی بر هدف
تعارف فرآیند
* توسعه ساز و کارنگرشها، آگاهیها، مهارتها و الگوهای رفتاری که فرد برای انجام درست وظیفه یا شغل خود بایستی دارا باشد.
* فرآیند سازو کار تغییر رفتار کارکنان در جهت دستیابی هر چه بیشتر به اهداف سازمانی
* روشی از سازماندهی اطلاعات و تجارب به گونه ای که یک کارمند یا کارگر را قادر سازد به نحوی متفاوت به سود خود و موسسه اش رفتار کند.
تعاریف موضوعی
* ایجاد یا توسعه مهارت یا رشته ای از مهارت های ویژه، تعلیم یا راهنمایی در یک فن یا حرفه
* ایجاد محیط و زمینه های لازم جهت فراگیری و کسب مؤثر آگاهی ها، توانائیها، مهارت ها، و سایر ویژگیهای لازم توسط افراد
تعاریف مبتنی بر هدف
* مجموعه کوششهای که اهداف آنها تأمین ارتقای بهره وری کار انسان به کمک افزایش سطوح توانائیهای نیروی کار.
دسته بندی | برق و الکترونیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 268 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 60 |
شهر الکترونیک
رونیک
آرمان شهر دیجیتال
شهر الکترونیک یک اختراع و یا یک پیشنهاد نوآورانه نیست بلکه واقعیتی است که بر اساس نیاز جای خود را باز میکند اگر امروز چشم خود را بر نیاز ببندیم فردا باید با پرداخت هزینه بیشتر قدم در اجرای آن بگذاریم
شهر الکترونیک چیست؟
شهر الکترونیک یکی از خاستگاههای مدیران شهری و شهروندان در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است. شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویسهای دولتی و سازمانهای بخش خصوصی بصورت برخط (online) و بطور شبانهروزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام میشود. یا به عبارت دیگر میتوان گفت در شهر الکترونیکی تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکههای اطلاعرسانی تامین شود.
به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست. در این شهر الکترونیکی ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی میشوند و سازمانها و دستگاههایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی، سازمان آب منطقهای و... بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که ICT در اختیار آنان قرار میدهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه میدهند.
در شهر الکترونیک علاوه بر اینکه شهروندان در شهر مجازی و در وزارتخانهها و سازمانهای الکترونیک حرکت میکنند، قادرند خدمات جاری خود را همچون خریدهای روزمره از طریق شبکه انجام دهند. البته باید به این نکته توجه کرد که شهر الکترونیک یک شهر واقعی است که دارای شهروند، ادارهها و سازمانهای مختلف و... است که در آن فقط ارتباطات و برخی تعاملهای اجتماعی و تأمین بخش عمدهای از نیازهای روزمره از طریق اینترنت صورت میگیرد.
میتوان بیشترین ویژگیهای این شبکه اطلاعرسانی را در شبکه حمل و نقل شهری و اطلاعرسانی در مورد حوادث غیرمترقبه جستوجو کرد که در زمان بروز حوادث غیرمترقبه با توسل به این سیستم میتوان در کمترین زمان بحران پیش آمده را در منطقه مدیریت کرد.
شهر الکترنیک یک نیاز غیرقابل انکار
رویکرد جهانی طی ۲۰ سال گذشته به سمت اطلاعاتی شدن جوامع بوده و امروزه جامعهای پیشرفتهتر است که به لحاظ اطلاعاتی سرعت و قابلیت بیشتری در تولید و تبادل اطلاعات داشته باشد. باتوجه به تکنولوژیهای جدید که پیچیدگی زندگی اجتماعی را به دنبال دارند، نیازمند تسهیل امور مختلف زندگی هستیم و بدون توجه به فناوری بسیاری از امور، زندگی قابل عمل، پیگیری و اجرا نیست.
در حال حاضر تکنولوژی اطلاعات این امکان را به افراد داده و کمک میکند تا سریعتر به اهداف خود دست یابند. ایجاد شهر الکترونیک و قدم گذاشتن در مرحله تکنولوژی IT نیز یک فرصت انکارناپذیر است. این شهر عاملی در جهت ایجاد سازمانهای شیشهای است به گونهای که تمام کارکردها و هدفهای سازمان به طور شفاف قابل مشاهده باشد.
شهر الکترونیک دسترسى الکترونیکى شهروندان به شهردارى، ادارات دولتى، بنگاههاى اقتصادى و کلیه خدمات فرهنگى و بهداشتى شهرى به صورت شبانهروزى را قابل اطمینان و امن مىکند. این شهر از بستر پیشرفته اطلاعات مخابراتى برخوردار است، به صورتى که مىتوان از طریق کامپیوتر با خانهها، مدارس، ادارات و غیره ارتباط برقرارکرد.
مزایای شهر الکترونیکی
از مزایای اقتصادی پیادهسازی طرح شهر الکترونیکی میتوان به کاهش هزینههاى تردد شهرى، افزایش سرمایهگذارى در نتیجه گسترش ارتباطات جهانى، صرفه جویى در مصرف سوختهاى محدود، تسهیل انجام امور اقتصادى به خاطر ۲۴ ساعته بودن ارائه خدمات و... اشاره کرد. کاهش زمان اتلاف شده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانهتر امکانات، کاهش آلودگى محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهرى از ویژگیهای اجتماعی شهر الکترونیکی است.
مهمترین اثرات فرهنگى این شهر نیز شامل اطلاعرسانى سریع، انتشار نشریات الکترونیکی برای شهروندان، آموزش مجازى، ایجاد کتابخانه دیجیتالى، افزایش سواد و ایجاد نوعى جهاننگرى است که به افزایش رفاه و ارتقاى فرهنگ کمک میکند. در واقع در شهر الکترونیکی دیگر به شهر به مثابه کالبدی که ساختمانهای بلند، خیابانهای پرترافیک و آلودگیهای زیستمحیطی را دربرمیگیرد نیست، بلکه شهری است که درآن تعامل میان شهروندان و مسؤولان اهمیت بیشتری مییابد و این تعاملات دو سویه است که محیط اجتماعی مطلوبی را برای شهروندان ایجاد میکند.
این موضوع به ویژه در مورد کلان شهرها اهمیت دارد. در شهر الکترونیک کلان شهرها، شهرهایى نیستند با آسمان خراشهاى بزرگ، سینماهاى عظیم، سالنهاى بزرگ به عنوان محلهایى براى تعامل و... بلکه شهرهایی هستند که با زندگی در آنها مىتوان فیلمهاى بزرگ را در صفحات کوچک دید، پشت میز خود در موزهها گردش کرد و به طور کلی دیگر نیازى به چارچوبهاى شهرى گذشته نیست. در واقع شهر الکترونیک به معنای شهروند سالاری در مدیریت شهری است.
فعالیتهای شهر الکترونیک
بسیاری از فعالیتهایی که در شهرهای عادی صورت میپذیرد قابلیت اجرا در به صورت الکترونیکی و در غالب شهرهای الکترونیکی را دارا میباشد و شاید میتوان گفت این مجموعه فعالیتها در شهرهای الکترونیکی به صورت راحتتر اجرا میگردد. فعالیتهای انجام گرفته در یک شهر الکترونیک را میتوان به مجموعههایی تقسیم کرد که بعضی از آنها عبارتند از:
1- فعالیتهای بانکی: مثل پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول و غیره
2- فعالیتهای اداری: مثل ثبت اسناد و املاک، درخواست پاسپورت و امثال آن
3- فعالیتهای تجاری: مثل خرید و فروش کالا، موسیقی، فیلم و مواد غذایی
4- فعالیتهای تفریحی: مثل بازیهای رایانهای، بازدید از موزهها و پارکها
5- کسب اطلاعات: اخبار، روزنامهها، نشریات، وضعیت آب و هوا، ترافیک شهری، ساعات پرواز هواپیماها و...
6- فعالیتهای علمی: تحقیق در مورد پروژهها، یافتن مقالهها، دسترسی به منابع معتبر، کتابخانهها و کتابها و تالیفات جدید
7- فعالیتهای آموزشی: مدرسه، دانشگاه و سایر آموزشگاهها
8- فعالیتهای سیاسی: شرکت در انتخابات، اعلام نظر به مجلس و بخشهای سیاسی باز
9- فعالیتهای مسافرتی: رزرو بلیط سفر، رزرو هتل و کرایه اتومبیل
10- کاریابی و درخواست کار: آگاهی یافتن از فرصتهای کاری، پرکردن فرم درخواست کار، ارسال و گرفتن نتیجه
11- فعالیتهای درمانی: مراجعه به پزشک، دریافت دستورالعملهای ایمنی و اطلاع از تازههای پزشکی
12- فعالیتهای تصمیمگیری: بهترین و خلوتترین مسیر در شهر برای رسیدن به مقصد، بهترین رستوران برای صرف غذا، بهترین اماکن تفریحی و سایر بهترینها
شهر الکترونیکی چگونه شهری است؟
برای درک بهتر و پاسخ به این سئوال به ارائه چند نمونه میپردازیم: برای مثال فردی که به دنبال ساخت ساختمان و متقاضی دریافت مجوز از شهرداری است پس از ورود به شبکه اطلاعرسانی شهرداری، خدمات مورد نیاز خود به همراه مشخصات زمین تحت مالکیت و ساختمان دلخواه خود را وارد شبکه میکند، سپس شهرداری الکترونیک بر اساس استانداردهای موجود، میزان مساحت قابل ساخت و طبقات ساختمان را به متقاضی اعلام میکند و در نهایت فرد متقاضی بر اساس مجوز شهرداری با ورود به شبکه مهندسان مشاور با یکی از شرکتهای مشاور بر اساس طرح و قیمت مناسب به توافق میرسد.
در این مرحله متقاضی حتی قادر است طرح ارائه شده از سوی مهندس مشاور را به صورت سه بعدی روی صفحه مانیتور مشاهده و اصلاحات دلخواه خود را اعمال کند. این طرح پس از تایید از سوی شهرداری الکترونیک و صدور مجوز با ورود به شبکه امور پیمانکاران و با انتخاب بهترین پیشنهاد از لحاظ قیمت به مرحله عقد قرارداد رسیده و سپس به اجرا در میآید.
حتی ارائه گزارش کار از سوی پیمانکار به کارفرما نیز میتواند از طریق شبکه صورت پذیرد. کل این پروسه در شبکه هوشمند میتواند در کمتر از 2 ساعت به پایان رسد، در حالی که در شرایط عادی مراحل یاد شده به 1 تا 2 سال زمان نیاز دارد. همچنین در زمینه حمل و نقل شهری یکی دیگر از امکانات شهر الکترونیک این است که اگر تمام خودروها به سیستم موقعیتیاب محلی مجهز شوند در تمام طول مسیر از قدرت تشخیص موقعیت جغرافیایی خود برخوردار خواهند بود و پلیس نیز به این ترتیب توان مدیریت ترافیک را به راحتی در دست خواهد داشت.
علاوه بر این در چنین سیستمی اصولا تصادفی رخ نمیدهد، چرا که در صورت احتمال بروز برخورد میان دو متحرک با اعلام خطر به موقع در یک کیلومتر قبل از محل پیشبینی تصادف از بروز حادثه جلوگیری میشود. در حقیقت با این روش حوادث رانندگی تحت کنترل درآمده و حتی در صورت وقوع روی مانیتور پلیس ثبت میشود و نیازی به اطلاعرسانی مجدد نیست. بنابراین علاوه بر افزایش سرعت رسیدن پلیس به محل حادثه، دیگر نیازی به کشیدن کروکی نخواهد بود و همین امر کار شرکتهای بیمه را سهلتر از گذشته میکند.
همچنین تصور کنید در یک شهر دیجیتالی وجود سیستم هوشمند تا چه حد قادر خواهد بود خدمات اورژانسی را گسترش دهد. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که از یک طرف دچار عارضه قلبی شده و هر ثانیه برای او حکم مرگ و زندگی دارد و از طرف دیگر مرکز اورژانس هم نمیتواند در مورد صحت هر تماس تلفنی اطمینان حاصل کند، در این شرایط سیستم هوشمند به مرکز اورژانس این امکان را میدهد که به مجرد برقراری تماس تلفنی، محل سکونت تماس گیرنده و حتی نام مالک آن روی مانیتور مرکز اورژانس حک شود.
از سوی دیگر محل حادثه روی مانیتور آمبولانس قرار میگیرد و سیستم اطلاعرسانی جغرافیایی (GIS) نیز به مرکز اورژانس اطلاع میدهد که نزدیکترین آمبولانس به شخص حادثه دیده کدام است و کوتاهترین مسیر تا مقصد و نزدیکترین مرکز فوریتهای پزشکی و بیمارستان هم مشخص میشود. بنابراین با استفاده از سیستم ناوبری هوشمند در لوای طرح شهر الکترونیک، اطلاعات مکانی، مسیر حرکت، سرعت و موقعیت مربوط به وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه عمومی، پلیس، آتش نشانی، آمبولانسها، اتوبوسها و دیگر وسایل قابل دریافت است.
اهمیت این موضوع وقتی بیشتر روشن میشود که توجه داشته باشیم سیستمهای ناوبری مطلوب آن دسته از سیستمهایی هستند که امکان تغییر نقشه و استفاده از نقشههای موجود و به روز کشور، قابلیت حمل و نقل و قیمت قابل قبول و مناسب داشته و در بازار نیز به راحتی در دسترس باشند.
اجرای شهر الکترونیک
اصولاً چهار مرحله برای اجرایی کردن الگوی شهر یا شهرداری الکترونیک توصیه میشود. در مرحله اول که مرحله پیدایش نامیده میشود، لازم است سند راهبردی بر مبنای مطالعات میدانی از امکانات و پتانسیلهای موجود تهیه شود. در این زمینه استفاده از تجربیات جهانی نیز مؤثر خواهد بود. توسعه زیرساختها و آموزش به کارکنان ادارات یا سازمانهای وابسته به شهرداری صورت میگیرد. در مرحله دوم که مرحله ارتقاء نام دارد، شهرداری یا شهر الکترونیکی فعالیت خود را با ارائه ابتداییترین خدمات بر روی شبکه اینترنت از طریق وبسایتهای طراحی شده آغاز میکند.
در مرحله بعد، مرحله تعامل، فعالیتهایی برای آموزش به کاربران و شهروندان شهر الکترونیک انجام میشود و در مجموع تعاملی دو سویه میان مدیران شهری و شهروندان از طریق وبسایتها ایجاد خواهد شد. در مرحله یکپارچگی که آخرین حلقه ایجاد شهر الکترونیکی محسوب میشود، دامنه خدمات ارائه شده به شهروندان گسترش مییابد و خدمات متنوعتری عرضه میشود. در اجرای شهر الکترونیکی باید به ارائه سبک زندگی الکترونیک و در خور عصر توجه داشت و باید توجه کرد که سبک زندگی سنتی برای جامعه اطلاعاتی، تضادها و نابهنجاریهای خاصی را به دنبال خواهد داشت
بنابراین یک الگوی مناسب زندگی با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه مورد نظر و مناسب در جامعه اطلاعاتی، یکی از برنامههای شهرهای الکترونیک است. البته با توجه به اینکه توسعه شهرهای الکترونیک، دستاوردهای بسیاری را برای شهروندان، سازمانهای شهری و دیگر ذینفعان شهر به همراه دارد، مطمئن هستم در صورتی که در کشور برنامهریزیها بر اساس اولویتهای جهانی و واقعیتهای موجود جهان که حرکت به سوی جامعه اطلاعاتی است انجام شود، اجرای شهر الکترونیک در اولویت قرار میگیرد
شهر الکترونیکی چیست
شهر الکترونیکی عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتی و سازمان های بخش خصوصی به صورت و به صورت شبانه روزی و در هفت روز هفته باکیفیت و (online) برخط (ICT) ضریب ایمنی بالا و با بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می شود. شهر الکترونیکی ما را از دنیای تک بعدی شهرهای سنتی و امروزی خارج کرده و به دنیای جدیدی راهنمایی خواهد کرد، دنیایی دوبعدی که دستاورد فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات می باشد. در گذر این زمان و در این حرکت روبه جلوی فناوری ما در آینده ای نه چندان دور دنیای سه بعدی را شاهد خواهیم بود که حتی تصور آن در حال حاضر برایمان ناممکن است .
فعالیت های شهر الکترونیکی بسیاری از فعالیت هایی که در شهرهای عادی انجام می شود قابلیت پیاده سازی و اجرا در شهر الکترونیکی را دارد و به جرأت می توان گفت که این فعالیت ها در شهرهای الکترونیکی بسیار راحت تر از نمونه های فیزیکی آن خواهد بود. این مجموعه از فعالیت ها را می توان به گروه های زیر تقسیم کرد: ١) فعالیت های اداری: مانند ثبت اسناد و املاک ، درخواست گذرنامه و غیره ٢) فعالیت های بانکی : پرداخت قبوض، ( برداشت پول از حساب، انتقال پول، اعلام وصول و برگشت چک ٣ فعالیت های تجاری: خرید و فروش کالا، موسیقی ، فیلم ، خرید بلیت هتل ها و هواپیماها ۴) فعالیت های تفریحی : بازی های رایانه ای، بازدید از موزه ها و پارک ها، انجام مسافرت های مجازی ۵) فعالیت های علمی : انجام تحقیقات علمی ، جست و جوی مقالات علمی ، استفاده از منابع کتابخانه ها، انتشار و چاپ کتاب های الکترونیکی ۶) دریافت اطلاعات : شامل اخبار، روزنامه ها، نشریات، ترافیک شهری، ساعات ورود و خروج قطارها بدون خارج شدن از منزل و یا محل کار ٧ (فعالیت های آموزشی : ثبت نام و رفتن به کلاس های مجازی و امتحانات مجازی کسب مدارک معتبر بین المللی ٨) فعالیت های گردشگری: رزرو بلیت و هتل - رزرو اتومبیل در مقصد، انتخاب بهترین شهرها و مکان های تاریخی و مسافرتی برای گردشگری ٩) فعالیت های درمانی : مراجعه به پزشک و دریافت دستورالعمل های درمانی و پزشکی ، مشاوره با پزشک خانوادگی بدون نیاز به حضور فیزیکی درمطب ١٠٠ فعالیت های تصمیم گیری: انتخاب بهترین مکان برای مسافرت با توجه به وضعیت رزرو هتل ها و قطارها، انتخاب بهترین مسیر برای رفتن به نقطه ای دیگر از شهر شهرداری الکترونیک ، سازمانی است که با بهره گیری از فناوری اطلاعات ، خدمات خود را در حوزه وظایف شهرداری به صورت سریع ، قابل دسترس و امن به شهروندان ارائه می کند .خدمات این شهرداری به صورت 24 ساعته و فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی در شهر واقعی است.
ویژگی های شهرداری الکترونیک
حذف پرونده های کاغذی و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتالی .
بخش های مربوط به پاسخگویی تلفنی در سازمان.
توجه به ارتباطات الکترونیک و لزوم به کارگیری آن در بخش های پاسخگویی.
ایجاد محلی برای تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهردار و سازمان شهرداری.
پرداخت عوارض های مربوط به نوسازی و ... از طریق اینترنت.
حذف روند های مربوط به پرونده های شهرداری و کاهش افزایش رفت وآمد فیزیکی به سازمان.
اطلاع رسانی روزبه روز فعالیت های شهرسازی وامور مربوط به شهر.
ضرورت ایجاد شهرداری الکترونیک
در دنیای امروز که هر بیشتر به سمت ماشینی شدن قدم می گذاریم دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمی تواند پاسخگوی مشکلات ما باشد در شهرهای امروز ما با افزایش جمعیت ودر نتیجه آن افزایش ترافیک شهری رو به رو هستیم . هم چنین روش های بروکتراتیک گذشته و کاغذ بازی های پیشین نمی تواند روشی مناسب در جهت رسیدگی به کارهای اداری شهروندان باشد از این سازمان های مهم نظیر شهرداری ها در شهرهای بزرگ که به نوعی قلب تپنده شهر محسوب می شوند باید دست از روش های پیشین برداشته و وارد دنیای الکترونیک و مجازی شوند . دنیای که در آن فعالیت ها بسیار سریعتر و مطمئن تر انجام می گیرد و نیازی به تراکم جمعیت در دنیای فیزیکی نیز نیست. باید برای کاهش ترافیک شهری ، هزینه های انجام کار ، برخوردها و ناراحتی های روانی ، فساد اداری و دهها مشکلی که همه روزه درادارات و سازمان های بزرگ با آن روبرو هستیم چاره ای اندیشید وبهترین راه حل ایجاد سازمان های مجازی است که از مشکلات یاد شده می کاهند و حتی به بهبود روند کاری نیز منجر می شوند .
برای کاهش بسیاری از معضلات شهری از جمله ترافیک، آلودگیهای زیست محیطی و هزینههای سنگین ناشی از ترددهای غیر ضروری شهروندان کشور در آیندهای نه چندان دور باید خدمات شهرداری از طریق شبکه اینترنت و پایگاههای الکترونیکی این نهاد دریافت گردند .این اقدام خود یکی از گام هایی است که در مسیر ایجاد دولت الکترونیک نیز می تواند بسیار موثر باشد .
شهر الکترونیکی چیست؟
دکتر علیاکبر جلالی ، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات - بزرگراه فناوری - ایران عضو جامعه اطلاعاتی جهانی است و تا کنون مشارکتهای خوبی در تصمیم سازی برای این جامعه هزاره سوم داشته است. هدف از این اجلاسهای تاریخی که تکرار آنها بعید بنظر میرسد، خلق یک دیدگاه مشترک در مورد عصر اطلاعات تحت عنوان جامعهی اطلاعاتی بوده است. از جمله دستاوردهای مهم این دو اجلاس اعلامه اصول و برنامه عمل آن بوده است که با مشارکت 192 کشور از جمله ایران بدست آمده است. در برنامه اصول به موارد زیادی از جمله فقرزدایی، توانمند سازی زنان، جوانان، محرومان، تحصیلات ابتدایی برای همه، جهانشمولی، همبستگی ملل جهان، آزادیهای اساسی، حق توسعه برای همه، آزادی بیان، رعایت آزادی دیگران، دسترسی همه به اطلاعات، حق حاکمیت کشورها، تنوعفرهنگی، حفظ و توسعه زبانهای محلی، چند زبانی در محیطهای مجازی، کاهش شکاف دیجیتالی، رشد سلامت و پیشگیری بیماریها و موارد بسیار دیگر پرداخته شده است. علاوه بر موارد فوق در اعلامیه اصول به مواردی پرداخته شده است که نیاز به مطالعه و مشارکت بیشتر کشورها را دارد تا ابعاد مختلف آن بیشتر مشخص و برای اجرا به اطلاع جامعه جهانی برسد. مثلا در یکی از بندهای اصول اساسی جامعه اطلاعاتی برای همگان به موضوعی تحت عنوان "دسترسی به اطلاعات و دانش" اشاره شده است. در بندهای دیگر به مواردی مانند: ظرفیتسازی و توانمند سازی، پرداختن به ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی، تشویق همکاریهای بینالمللی، بهبود دسترسی ارزان، عمومی، فراگیر و عادلانه به فناوری و زیرساختهای ارتباطی اشاره شده است. اینگونه موارد باید در سطح جهانی معرفی و راهکارهای مناسب برای اجرایی شدن آن تهیه شود. سئوال اساسی آن است که چگونه میتوان بدون ایجاد یک محیط مناسب و تربیت شهروندان با تفکری بر اساس توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات چنین آرزوهایی بزرگی را تحقق بخشید؟ چگونه میتوان جوامع کوچکتر اطلاعاتی را شکل داد و از مجموعه این جوامع کوچک به جامعه اطلاعاتی جهانی رسید؟ مطمئنا توسعه شهرهای الکترونیک بهترین ایده برای تمرین ورود به جامعه اطلاعاتی جهانی خواهند بود.
درایران فرهنگ شهرهای الکترونیکی و اینترنتی در حال گسترش ا ست و کمکم باور مسئولین در درک نیاز حرکت به سمت و سوی شهرهای الکترونیکی در حال شکل گیری است. شاید در سال 1379 که برای اولین بار بحث شهرهای الکترونیکی مطرح و متاقب آن همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی با جضور بیش از 1500 نفر از مسئولین و متخصصین ارشد کشور در حوزههای مختلف برگزلر شد موضوع برای کشورمان خنده دار و باور نکردنی بود و یا حداقل باور نداشتیم که فقط 5 سال بعد باید راهکار برون رفت از چالشهای شهر بزرگی مانند تهران را در ایجاد شهر الکترونیک جستجو کنیم. باید در هزاره سوم و شروع قرن 21 تسلیم پدیدههای حاصل تغییرات فناوریهی جدید باشیم و شهر الکترونیک را به عنوان یک نیاز و ضرورت هزاره سوم بپذیریم