دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 10 صفحه
جوشکاری خال، شکاف و طرح فرآیندهای اساسی توصیف مهم و عمومی : جوشکاری خال، شکاف و طرح سه فرآیند جوشکاری تمام در حوزه فلزات است که محصولی با استفاده از تولید حرارت در سطح فلز با استفاده از مقاومت نیروی جریان برق الکتریکی ایجاد می شود که این مهارت در قبل، در طول و بعد از ایجاد جریان برق برای جوش دادن نواحی مرتبط به هم سطوح فراهم م شود.
شکل 17.
1 این سه فرآیند را نشان می دهد : در جوشکاری خال یک قطعه فلز جوش خورده در مکان الکترود تولید می شود.
اما دو یا چند قطعه ممکن است با استفاده کردن مجموعه ای از الکترودها ساخته شود.
جوش طرح مشابه جوش خال است به جز اینکه مکان قطعه به وسیلة یک طرح یا نقش برجسته ای که روی یک سطح نصب شده است یا بوسیلة بخش میانی قسمتهایی در جعبه سیم ها یا میله ها قاطع شده است.
دو یا چند طرح جوش داده شده می توانند با مجموعه ای از الکترودها ساخته شوند.
جوش شکاف یک نوع از جوش خال است به طوری که مجموعه ای متداخل از قطعه فلزات تولید شده بدست می آیند.
یک خط جوش می تواند بوسیله تجهیزات خال جوش ایجاد شود ولی با عملیاتی آهسته تر.
مجموعه ای از خال جوش های متفاوت ممکن است با استفاده از ماشین خط جوش تولید شود.
حرکت دادن الکترودها باید به نحوی مناسب باشد تا سرعت و زمان حرکت کردن بین جوشکاری ها تنظیم شود.
حرکت اثر می تواند در طول چرخه خال جوش متوقف شود.
اصول عملیات : عملیات جوش کاری خال و شکاف و طرح شامل یک درخواست جریان برق الکتریکی و فشار مکانیکی مغناطیس های واقعی و مناسب می باشد.
جریان برق جوشکاری باید توسط الکترودها از وسط اثر عبور کند.
که این بوسیلة فشارهای تولید شده بر الکترودها یا بوسیلة طرح های ساخته شده که فشار و جریان برق فشرده و متراکم را تولید می کنند ایجاد می شود.
ترتیب عملیات باید به این صورت باشد که اول به اندازه کافی برای بالا بردن دمای فلز افزایش یابد.
این فلز سپس تحت فشاری که قدرت کافی برای نگه داشتن قسمتهای آن به یکدیگر را داشته باشد سرد می شود.
جریان برق و فشار باید آنقدر باشد که قطعه فلز شکل بگیرد ولی نباید آنقدر زیاد باشد که قطعه فلز از ناحیه جوشکاری بیرون رود.
در طول جوشکاری جریان برق نباید آنقدر کم باشد که از گرم شدن کافی الکترودها جلوگیری کند.
گرم شدن زیادی ممکن است باعث چسبیدن الکترودها با قطعه کار شود که این کار باعث کاهش طول زندگی الکترود می شود.
حرارت لازم برای این فرآیندهای جوش کاری مقاوم بوسیله ایستادگی قطعه کارهایی که یک جریان برق الکتریکی از وسط ماده می گذرد تولید می شود.
زیرا مسیر جریان برق الکتریکی در قطعه خارج کار را کوتاه می کند و زمان جوشکاری نسبتاً زیاد را کم می کند.
جریان های برق جوشکاری نیازمند این هستند که حرارت جوشکاری لازم ایجاد شود.
تولید حرارت در یک اتصال دهنده میزان حرارت ایجاد شده به سه فاکتور بستگی دارد : 1- آمپراژ 2- مقاومت اتصال دهنده 3- میزان مدت زمان جریان این سه فاکتور بر طبق فرمول زیر بر حرارت تولید شده اثر می گذارند: Q=I2Rt که در آن : گرمای تولید شده بر حسب ژول = Q جریان بر حسب آمپر = I مقاومت اثر بر حسب اهم = R مدت زمان طول کشیدن جریان بر حسب ثانیه =
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 15 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 21 صفحه
تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان چکیده یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیری را به ساز ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهای مقابله با آن عایقکاری رطوبتی می باشد .
در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداولترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژی این روش جای خود را به عایقهای پیش ساخته ( ایزو گام) داده است .
اما با پیشرفت علوم ونیز گرانی مواد نفتی و قیر در بعضی مواقع عایقهای پیش یاخته نیز مقرون به صرفه نبوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندی سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایقها رقابت کند .
بعد از تحقیقات متعدد مهندسان موفق شدند که با استفاده از رزینهای اکریلاتی و استایرنی که با آب حل می شود ، عایق رطوبتی جدیدی بسازند که صورت یک لایه mm 1 روی سطوح مورد نیاز اجرا میشود و انعطاف پذیر نیز می باشد .
این مقاله به بررسی و مطالعه عایق جدید و مقایسه آن با سایر عایقهای رطوبتی می پردازد .
کلمات کلیدی : اتکتیک پلی پروپیلن APP-پلی استر نبافته –تیشو- عایق SH-765M-موویلیت وی پی مقدمه عایق رطوبتی با قابلیت انعطاف زمینه جدیدی برای مصرف امولسیونی پلیمر پایه آب امروزه مانند قرنها پیش ساخته شده از قیر همچنان بعنوان رایج ترین روش پوشش کف مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد قیر و یا آسفالت دشوار و مستلزم صرف وقت زیاد می باشد حتی امولسیونهای ساخته شده از قیر نیز تغییر اندکی را در دشواری این کاربرد ایجاد نموده اند.
همانطور که می دانید باید قیروگونی را تا میزان 150 تا 200 درجه سانتیگراد حرارت داد ، ریختن و تسطیح ترکیبی با این درجه حرارت بسیار دشوار می باشد .
بنابراین امولسیونهای ساخته شده از قیر با قابلیت کاربرد درجه حرارت نرمال مورد استفاده قرار می گیرد.
اینگونه امولسیونهای نفتی در آب حدوداً دارای 50% قیر می باشد .
با سفت شدن این امولسیون آب آن تبخیر و قیر بصورت بیندر باقی می ماند.
ترکیبات کف سازی بام ، بر پایه امولسیون پلیمرهای جدید عملکرد کاملاً متفاوتی دارند ، شاید مهمترین ویژگی آنها ایجاد یک لایه نازک ( فیلم )با قابلیت انعطاف بعد از خشک شدن باشد.
از جمله مزایای این عایق جدید به شرح زیر است : 1 – فاقد آلودگی و آسیب های فیزولوژی می باشد.
2 – کاربرد آنها ساده است .
3 – رنگ پذیرند .
4 – خطر آتش سوزی ندارند .
5 – چسبندگی خوبی نسبت به سطوح مختلف دارند .
در این مقاله به معرفی عایقهای قیروگونی و عایقهای پیش ساخته ، سپس به معرفی یک نوع عایق جدی که از رزینهای اکریلاتی و استایرنی محلول در آب ساخته شده می پردازد.
عایق رطوبتی قیروگونی این عایق یکی از متداولترین عایق مصرفی در ایران می باشد به این علت که در اکثر شهرهای کشور مواد اولیه این عایقکاری به وفور یافت می شود .
مواد مورد نیاز در این عایق گونی و قیر می باشد ، که گونی مورد نیاز از کشورهای خارجی وارد می شود و در سه اندازه مختلف به نامهای ، گونی درجه یک ، درجه دو ، درجه سه در بازار یافت می شود .<
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 112 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 155 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 155 صفحه
1-1- آشنایی در تعاریف قدیمی تونل به عنوان یک راهرو طویل زیر زمینی تعریف شده است، تعاریف دیگر تونل به شرح زیر است: راهرو زیر زمینی افقی که از هر دو طرف به هوای آزاد مرتبط است، به طور کلی مقصود از تونل، کلیه راهروهای زیرزمینی است که برای استخراج مواد معدنی، رفت و آمد اتوموبیلها، حرکت قطارها، انتقال لوله و کابل و نیز انتقال آب، احداث میشود.
1-2- مراحل تونل سازی مراحل احداث و آماده سازی تونلها به شرح زیر است: الف: تهیه طرح تونل ب: نقشه برداری مسیر و تحقیقات مهندسی ج: حفر تونل د: نگهداری موقت تونل ه: انجام خدمات فنی از قبیل تهویه، آبکشی، روشنایی و نظایر آن و: نگهداری دائم تونل اگر تمام شرایط مناسب باشد، تونل سازی کار آسانی است اما سوابق کار نشانگر آن است که در بسیاری موارد به علت شرایط ویژه، احداث تونل با مشکلات مهمی روبرو شده و حتی در بعضی موارد حفر تونل متوقف شده است.
1-3- طبقه بندی تونلها به طور کلی تونلها را میتوان به سه دسته تونلهای حمل و نقل، تونلهای صنعتی و تونلهای معدنی تقسیم کرد: 1-3-1- تونلهای حمل و نقل این تونلها به قصد رفتن و آمد افراد و حمل مواد احداث شده و خود به گروههای زیر تقسیم میشوند: الف: تونلهای راه آهن ب: تونلهای راه ج: تونلهای پیاده رو د: تونلهای ناوبری ه: تونلهای مترو 1-3-2- تونلهای صنعتی این تونلها به منظور انتقال مواد و تاسیسات احداث میشوند و گروه تونلهای زیر را دربرمیگیرند: الف: تونلهای مربوط به نیروگاههای آبی ب: تونلهای انتقال آب ج: تونلهای استفاده همگانی و پناهگاهها د: تونلهای فاضلاب ه: تونلهای طرحهای صنعتی و: تونلهای انبارهای نظامی ز: تونلهای دفن زبالههای اتمی 1-3-3- تونلهای معدنی این تونلها که به منظور احداث شبکه معادن حفر میشوند شامل تونلهای زیر هستند: الف: تونلهای گشایشی معدن ب: تونلهای اکتشافی ج: تونلهای استخراجی د: تونلهای خدماتی ه: تونلهای زهکشی 1-4- تاریخچه تونل سازی قدیمیترین تونل شناخته شده در حدود 4000 سال پیش در بین النهرین حفر شده، این تونل به طول km 1 و ابعاد 5/4* 6/3 متر از زیر رود فرات میگذشت و قصر پادشاهی بابل را به معبد اختصاصی متصل میساخت.
در سال 525 قبل از میلاد، پیکرات، برای تهیه آب تونلی احداث کرد که هردوت مورخ یونانی 60 سال پس از اتمام آنرا در ردیف یکی از سه ساختمان بزرگ یونان به شمار آورد.
در ایران از چند هزار سال پیش، به منظور استفاده از آبهای زیر زمینی تونلهایی موسوم به قنات حفر شده است که طول بعضی از آنها به 70 کیلومتر میرسد.
تعداد قناتهای ایران بالغ بر 50000 رشته برآورد شده است.
به جرات میتوان گفت که ایرانیان قدیم، پیشرو حفر تونلهای انتقال آب یا قنات بودهاند و در این زمینه تجربیات گرانقدری داشتهاند که حاصل آنها، حفر قناتهای متعدد و طویل و عمیق است.
نکته جالب آن است که این تونلها، با وسایل بسیار ابتدایی حفر شدهاند.
با اختراع باروت و سایر مواد منفجره، حفر تونل در سنگهای نسبتا سخت هم ممکن شد و سرعت حفاری نیز افزایش یافت.
1-5- تونل سازی در زمان حاضر پیشرفت و تکامل صنعت تونل سازی عمدتا به پیشرفتهایی است که در زمینه حفاری صورت گرفته است.
البته ابداعاتی که در زمینه نگهداری و تحکیم مواد سنگی
دسته بندی | جزوه های درسی |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 2382 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 322 |
کتابی کامل و اسان برای یادگیری
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 27 صفحه
فهرست مطالب عنوان صفحه مقدمه 2 تاریخچه 2 تولید سیمان پرتلند 4 ترکیبات شیمیایی سیمان پرتلند 10 هیدراتاسیون سیمان و گرمای هیدراتاسیون 16 گیرش سیمان 17 نرمی سیمان 18 انواع سیمان 18 وزن سیمان 24 انبار کردن سیمان 25 موجودی سیمان در بازار 26 مقدمه سیمان را میتوان درمعنی کلی کلمه ماده ای که دارای خواص چسبندگی وچسبانندگی می باشد وقادراست ذرات معدنی را بنحوی بهم بچسباند تا بصورت جسم یکپارچه ومتراکم درآیند ، توصیف نمود .
البته این تعریف انواع متعددی ازمواد سیمانی رادربر میگرد .
درصنعت ساختمان معنی کلنه سیمان به ماده ایکه برای بهم چسباندن سنگها ، ماسه ، آجرها، بلوکهای ساختمانی وغیره بکار میرود محدود می شود .
اجزاء اصلی این نوع سیمان را ترکیبات آهکی تشکیل می دهند ولذا درمهندسی راه وساختمان سیمانهای آهکی مورد نظر می باشند .
سیمانهای مورد توجه درساخت بتن دارای خاصیت گیرش وسخت شدن درزیر آب ( دراثرواکنش شیمیائی با آن ) بوده ولذا به اسم سیمانهای هیدرولیکی معروفند .
سیمانهای هیدرولیکی عمد تاً ازسیلیکا تها وآلومینها تهای آهک تشکیل شده اند وبصورت کلی میتوان آنها را به گروههای سیمانهای طبیعی ، سیمانهای پرتلند وسیمانهای برقی طبقه بندی نمود .
تاریخچه استفاده ازمواد شیمیائی اززمان بسیار قدیم متداول بوده است .
مصریان قدیم گچ تکلیس شده ناخالص رابکارمی بردند .
یونانیان ورومیها سنگ آهک تکلیس شده را مصرف میکردند وبعداً آموختند که به مخلوط آهک وآب ، ماسه وسنگ خرد شده یا آجر وسفالهای شکسته نیز اضافه کنند .
این اولین نوع بتن درتاریخ بود .
ملات آهک درزیر آب سخت نمی شود و رومیها برای ساختمان زیر آب، سنگ آهک و خاکستر آتشنشانی یا پودر بسیار نرم سفالهای سوخته شده را تواماً آسیا می نمودند و بکار می بردند.
سیلیس و آلومینای فعال موجود در خاکستر و سفال با آهک ترکیب شده و آنچه را که بعداً با سم سیمان پوزالانی شناخته شد تولید نمود.
اسم سیمان پوزالانی را تا اموز برای توصیف سیمانهائی که بآسانی از آسیاب نمودن مواد طبیعی در درجه حرارت معمولی بدست میآیند بکار برده اند.
در قرون وسطی انحطاطی در کیفیت و کاربرد سیمان بوجود آمد و فقط در قرن هییجدهم بود که پیشرفتی در دانش مربوط به سیمانها حاصل شد.
در سال 1756 که John Smeaton مامور بازسازی برج چراغ دریائی Eddystone در نزدیکی ساحل جنوب غربی انگلیس شده بود به این نتیجه رسید که بهترین ملات وقتی بدست می آید که مواد پوزالانی با سنگ آهک حاوی نسبت زیادی از مواد رسی مخلوط شود.
سیمانهای هیدرولیکی دیگر مانند «سیمان رومی» که James parker از کلسینه نمودن گلوله های سنگ آهک رسی آن را بدست آورد توسعه یافته و بالاخره در سال 1824، Joseph Aspdin که معماری در شهر Leeds بود سیمان پرتلند را به ثبت رساند.
این سیمان را از حرارت دادن محلوطی از پودر نرم خاک رس و سنگ آهک سخت در یک کوره تا نقطه ای که CO2 آن بخارج رانده شود بدست آوردند، درجه حرارت کوره خیلی پائین تر از حد لازم برای تولید کلینگر بود نخستین نمونه از سیمانی که امروزه آن را باسم سیمان پرتلند می شناسیم در سال 1845 بوسیله Isaac Jo