دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 495 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
مقدمه:
آنچه که در این جزوه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد پروژه کار آموزی بوده که مراحل اجرائی ساختمان یک اسکلت فولادی از شروع تا خاتمه به اختصارمورد بررسی قرار می دهد . بنا به شرایط شغلی اینجانب در زمان کارآموزی در یک پروژه : اجرای یک ساختمان اسکلت فولادی مشغول فعالیت بودم که موارد اجرائی – جزئیات اجرائی- روش کار – نحوه اجرای این پروژه توضیح داده می شود لذا در شروع توضیحات لازم است برخی تعاریف و اصلاحات جهت تفهیم بهتر مظالب به اختصار شرح داده می شود
الف - کارفرما : عبارتست از شخصیتی حقیقی یا حقوقی که امضاء کننده یکی از طرفین قرار داد بوده و موضوع عملیات پیمان پس از تکمیل به وی تحویل داده می شود .
ب- پیمانکار : عبارتست از شخصیتی حقیقی یا حقوقی که اجرای یک پروژه مطابق نقشه و مشخصات فنی را بعهده می گیرد .
ج - دستگاه نظارت : کارفرما جهت حسن انجام کار یک پروژه عوامل اجرائی را بصورت مقیم مستقر نموده که نظارت اجرای صحیح کلیه عملیات اجرائی بر عهده این عوامل می باشد .
د- پیمان : هر پروزه جهت اجراء نیازمند به مشخص شدن کلیه اطلاعات اجرائی و شرایط حاکم بر پروزه بوده که پیمان نامیده می شود .
ه- اسناد پیمان : اسناد پیمان شامل کلیه نقشه های محاسباتی – معماری – سازه ای – تأسیسات مکانیکی و برقی مشخصات فنی کارهای عمومی ساختمان – شرایط عمومی و خصوص پیمان و کلیه اسناد مبادله شده بین طرفین می باشد .
دستورالعملهای حفاظتی و ایمنی کارگاه های ساختمانی
اجرای کـارهـای ساختمانی شـامـل مراحـل متعددی است که ضمن آن فراد با ماشین آلات ساختمانی، ابزار و مصالح گوناگون سروکار دارند . این روابط ویژگی ها امکان وقـوع حوادث را بـرای نیروی انسـانی را افـزایش می دهـنـد . محـافظت از افراد انسانی در قبال حوادث نـاشـی از کـار از اهمیت ویژه ای برخوردار اسـت . از این رو بـاید ابـزار و ماشین آلات بـه طور مستمر مورد بازرسی کامل قرار گـرفـتـه و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود . در بکار گیری ماشین ها نیز باید از افراد با تجربه استفاده شود . برای تامین ایمنی کارگاه هـای ساختمانی بـاید همه ی کـارهـا بـا دقت و برنامه ریزی دقیق انجام گیرند. در ضمن باید دقت داشته باشیم و کـه هنگام کار یا تخلیه ی مصالح مزاحمتی برای همسایگان و سایرین ایجاد نشود. همچنین از انجام کارهای پر سر و صدا در شب خودداری شود . در صورتی که لازم است کاری در شب انجام شود باید قبلا اجازه ی شهرداری و مقامات مسئول کسب شـود .
آشنایی کلی با مکان کار آموزی
مکان کـار آمـوزی در کنار جاده امیرآباد گرگان جنب زندان می باشد.
ابعاد زمین 24000 متر بوده کـه تقریبا60 در 34 انبار ، 49 متر نگهبانی و مابقی که شامل فضاسازی حیاط و ساختمان مهمانسرا می باشد .
پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوز پاک سازی کارفرما موظف بـدادن تعهـدی مبنی بـر عدم ایجاد مزاحمت و سلب آسایش بـرای همسایگان و عـدم ایجاد سد معبر در خیابان به هنگام ساخت و پاک سازی می باشد . در ضمن کار فرما موظف به تعهد مبنی بر جلو گیری از تخریب و صدمه به ساختمان های مجاور هنگام پاک سازی و سـاخت و سـاز می باشد .
پس از انجام مراحل بالا و گـرفتن مجوز پاک سازی با اجازه مهندس ناظر و با احتیاط کامل و ارئه تمهیداتی خاص در هنگـام پاک سازی جهت جلو گیری از آسیب بـه ساختمانهای مجاور شروع بـه پاک سازی خرابه می نماییم.
نوع کار: ساختمان اتحادیه کارگران امکان
پاک سازی خرابه
کارفرما برای صرفه جویی در وقت و هزینه عملیات پاک سازی و گودبرداری را به یک اکیپ پیمانکار سپـرده و پـس از بستن قـرار داد پیمانکـار طبق قرار داد منعقد شده موظف می شود خرابه پر از زباله جات را تمیز کرده و به بیرون از کارگاه منتقل کند.
یک نکته حائز اهمیت در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز رعایت کامل نکات ایمنی می باشد. می دانیم که امروزه طبق آئین نامه سازمان نظام مهندسی ایران سازه های فلزی باید از تیرآهن ضرب دری در سازه های خود استفاده کنند .
حال با توجه به اینکه کشور ما در منطقه ی زلزله خیز قرار گرفته اجرای این نکته از الزامات و دارای اهمیت فوق آلعاده ای می باشد.
گودبرداری
یـک لـودر چـرخ لاستیکی بـه کـارگاه آورده شد و سپس لودر شروع به کار کرد. سپس خاک حاصله را توسط همان لودر در یک کامیون بارگیری کرده و بـه مکان دیگری انتقال دادیم.
برای عبور و مرور لودر هنگام گودبرداری به محل کارگاه یک رمپ ایجاد کرده بودیم که پـس از اتمام کار لودر آن را توسط کارگران و دست افزار بیل و کلنگ تخریب نمودیم .
کـارگـران به وسیله ی بیل و کلنگ مشغول تخریب و خاک برداری رمـپ گردیدند. پس از اتمام کـار و پـایان این مرحله سطح کار ــ زمین کارگاه ــ را کاملا آب داده و توسط غلتک دستی کوبیدند.تا سطح کـار کاملا متراکم شود و بعدهـا در اثـر وزن ساختمان نشست نـکـنـد .
البته باید متذکر شوم که قبل از شروع به گودبرداری باید درخت و بوتـه های احتمالی را که در محل کارگاه موجود است از محل کار جمع آوری نمود که به این کار عملیات بوته کنی می گویند.
همچنین باید محل چاه های قدیمی یا تختـه سنگ و موانعی را که ممکن است موجب حادثه شوند شناسایی و نسبت به ایمن سازی آنها اقدام نمود. و نیز اگر با گود برداری پایداری ساختمان هـای مجاور دچـار مخاطره می شود بـاید از ایمنی آنها بوسیله شمع بندی زیر پایه هـا، سپر و مهار کردن ساختمان هـا بطور مطمئن اطمینان حاصل نمود.
این عوامل حفاظتی باید تـا رفع خطر مرتباً به وسیله ی اشخاص ذیصلاح بـازدید شـونـد تـا موجبات حفاظت مـوثـر ساختمان هـای مجاور و امنیـت جانی کـارگـران و هـمـسـایـه هـا نـیـز تـامیـن بـاشـد. پیمانکارموظف است تجهیزات ایمنی لازم بـرای حفاظت کارگران را در اختیار آنها قرار دهـد. در حفاری با بیل و کلنگ کارگران باید فاصله کافی ازیکدیگر داشته باشند. در گـودالـهـا و شیارهـای عمیق کـه عمق آنها از یک مـتـر بیشتر باشد نباید کارگران را به تنهایی بکار گمارد
خاکـبـرداری در زمین هـای بـا رطـوبـت طبیعی را می تـوان تـا عمق یک مـتـر، بـرای مـاسـه 25/1 مـتـر، برای ماسه رس دار 5/1 مـتـر، بـرای خـاک رس 2 مـتـر و برای خاک بسیار متراکم را بدون پایه هـای ایمنی، سپر و حائل انجام داد. در سـایر موارد بـا تـوجـه بـه جنس خاک ، عمق گـودبـرداری و شرایط ترافیکی اطراف تدابیر ایمنی لازم توسط مسئولان اتخاذ می گـردد. لازم ذکر است که خاک این منطقه از جنس رس می باشد.
پیـاده کـردن نـقـشـه
هدف از پیاده کردن نقشه به معنی انـتـقـال نقشه ساختمان از روی کاغذ بر روی زمین با ابعاد اصلی می باشد. بطوریکه محل دقیق پی ها و ستون هـا و ابعاد آنها روی زمین مشخص گردد. در موقع پیاده کردن نقشه از نقشه ی پی کنی استفاده می شـود. بـرای نقشه ی ساختمان هـای مهم معمولا از دوربین نقشـه بـرداری استفاده می شـود. برای نقشه ی ساختمان های کوچک و معمولی از مـتـر و ریسمان کـار استفاده می شـود .
کــارگــران بـا حـضـور مهندس نـاظـر بـه پیاده کـردن دقیق نقشه فونداسیون اقـدام کـردنـد. بـه گـونـه ای که به وسیله ی متر، ریسمان کار و گچ کاملا ابعاد فونداسیون را مشخص کرده و آن را در زمین پیاده کـردنـد.
بـتـن مگــر
بتون مـگـر کـه بـه آن بـتـون لاغر نـیـز می گـویند اولین قـشر پی سـازی می بـاشد. مقدار سیمان در بتون مگر حدود 100 الی 150kg/m3 است . بتون مگر معمولا به دو دلیل مورد استفاده قرار می گـیـرد :
1 : برای جلو گیری از تماس مستقیم بتون اصلی فونداسیون با خاک.
2 : برای رگلاژ کف فونداسیون و ایجاد سطحی صاف برای ادامه پی سازی.
کـارگـران پـس از ساختن بـتـون مگر، آن را در جـاهـای مشخص شـده بــه ضخامت حدودا ده سانتی متر ریخته و سطح روی آن را بـا ماله تقریباً صاف کردند
جالب توجه است کـه بـرای ساختن بتون مگـر با عیار صد و پنجاه ، برای پیمانه کـردن و تعیین عیار از حـلـب هـای بیست کیلوگرمی روغن استفاده می شد .
کارگران پس از ریختن بتون مگر و گذشت حدودا سه الی چهار ساعت به آب دادن مختصر و سطحی آن پرداختند. لازم به ذکر است که در هنگام ریختن بتون مگـر حدوداً از هر طرف هفت تا ده سانتیمتر بیشتر از ضـخـامـت فونداسیون بتون ریزی کردیم. که البته این کار برای سهولت در اجرای قالب بندی و کفراژبندی بود.
قـالـب بـنـدی فونداسیون و شمع بندی
قـالـب بندی معمولا بـه چـنـد صورت می تواند صورت گیرد. یـا به صورت فلزی یا به صورت چوبی و یا بـه صورت آجری .
در کارگاه مورد نـظـر از قالب آجری استفاده شد که ذیلاً به آن اشاره
می کنیم :
در ابـتـدای روز بـعـد کارگـران و بنا مشغول به کار شده ابعاد فونداسیون را کاملا مشخص کرده بـه وسیله ی ریسمان کار جدا کرده سپس به ساختن قالب آجری فونداسیون با ارتفاع مشخص پرداختند. و دو کارگر شروع کردند به کندن زمین برای ایجاد چاه های شمع بندی.
پس از ساختن قالب بندی فونداسیون کار کاملا آماده تحویل به گروه آرماتوربند برای اجرای شبکه مش و آرماتور بندی پی بود.
پس از تهیه ی میل گرد بـا شماره هـای مشخص کار را تحویل گروه آرماتوربند دادیم.
آرماتوربندی
با توجه به وسعت مانور توسط کارگران، کار گروه آرماتوربند به سرعت انجام می شد البته در این هنگام چاله های بین شناژ بندی فونداسیون را از خاکی که از خاک برداری رمپ توسط کارگران و چاه های شمع بندی باقی مانده بود پـر کردیم. تا در هنگام بتون ریزی ، پشت قالب آجری که در واقع یک تیغه ی پنج سانتیمتری بود پر بـاشـد. تـا در واقع تاب و تحمل وزن بتون را داشته باشد و از تخریب آن جلوگیری گردد.
گـروه آرماتوربـنـد کـاملا طبق نقشـه مشغـول بـه بریـدن ، انـدازه کـردن و ساختن شبکه آرماتور و مش بندی فونداسیون شـدنـد. در این مدت همواره یک کارگـر بـه وسیله ی کـارگاه و آچـار گـوساله طبق نقشه مشغول تهیه ی خاموت هـا و تـنگ هـا بـه تعداد و اندازه های مورد نیاز شد.
علت استفاده فولاد و میل گرد در ساختمانها و پی
بطور کلی ما از فولاد بکار رفته در بتون انتظار تاب و تحمل نیروهای کششی را داریم زیرا بتون به تنهایی دارای مقاومت فشاری بالا و قابل قبولی می باشد لیکن در مقابل نیروهای کششی ضعیف است. ما با استفاده از میلگرد در بتون سعی در بهبود این شرایط داریم.
نحوه ی آرماتوربندی
فولاد را که گفتیم به صورت میل گرد در بتون استفاده می کنیم باید به صورت یک شبکه و کلاف یک پارچه در آورده تا بتواند به خوبی در مقابل نیروهای وارده از خود مقاومت نشان دهد . بـه این شبکه میل گرد و آرماتورهای بـه هم بافته شده حصیری می گویند.
میل گردها را معمولا با توجه به قطر آنها می خوانند مثلاً میل گرد 18، میل گردی است که قطر آن 18 میلیمتر می باشد .
لازم ذکر است با توجه به آئین نامه حداقل میل گردی که در ساختمانها مصرف می شـود نـمـره 6 می باشد.
البته قابل ذکر است که ساختمان ما فلزی می باشد و ما از میلگرد بیشتر در فنداسیون( پی ) و شناژها استفاده می کنیم.
مـیـل گـردها معمولا به طول 12 متربه بازار عرضه می شوند. که با توجه به شکل و ابعاد فونداسیون باید آنها را به اندازه ی دلخواه قیچی کنیم. بـا تـوجـه بـه توضیح بالا که شبکه آرماتورها باید به صورت یک کلاف یک پارچه عمل کند نحوه ی اتصال آنها بـه یکدیگر بسیار حائز اهمیت است. کـه مسلماً باید با نظارت مهندس ناظر اجرا شود .
معمولا در کارگاه ها برای اتصال دو نخ آرماتور 40 برابر قطر آرماتور آنـهـا را بـا هــم اورلــب کـرده و بـه وسیله ی مفتول آنـهـا را بـه هـم می بندیم . کـه البته این نوع اتصال طبق آئین نامه برای آرماتورهای تـا نـمره ی 32 مجاز می باشد . روشهای دیگری نیز برای اتصال آرماتورها وجود دارد.
بـا تـوجـه بـه خاصیت میل گـرد و عـلت استفاده آن در بتون باید اندازه قطر و نحوه اجرای آرماتورها دقیقاً طبق نقشه و با نظر مهندس محاسبه و اجرا شود، مقدار میزان مصرف میل گرد در بتون با توجه به سطح مقطع آن است .
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 5682 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 45 |
انواع ساختمان :
انواع ساختمان از نظر سیستم، باربری قطعات ساختمان و نوع مصالح به کار رفته در سیستم باربر ساختمان آنها را به پنج قسمت تقسیم می شود :
1- ساختمان با مصالح بنایی یا ماسونری یا ساختمان با دیوار باربر :
دراین نوع ساختمان ها باربرهای کف و سقفها و دیوارها به دیوار منتقل شده و از دیوار به پی و از آنجا به زمین انتقال می یابد به همین خاطر این گونه ساختمان ها به ساختمان های با دیوار باربر نیز موسوم اند.
از نظر مصالح دیوار باربر دیوارهای آجری، دیوارهای سنگی و دیوارهای با بلوک سیمانی را می توان نام برد. دیوارهای خشتی و گلی هم در بعضی از روستاهای دوردست هنوز کاربر دارد که چون مقاومت چندان برابر زلزله ندارند در حال منسوخ شدن بوده و ساخت آنها توصیه نمی گردد مگر در موارد خیلی ضروری و آن هم با ایجاد تسهیلات لازم.
بر طبق آئین نامه ماده 2800 (طرح ساختمان در برابر زلزله) به علاوه ی طبقه زیر زمین می توان ساخت و چنانچه تعداد طبقات بیشتر باشد مجاز به ساخت این گونه ساختمان ها نیست.
2- ساختمان های اسکلت بتن مسلح :
در این جا مانند قابهای فلزی بار توسط قاب عمل می شود. فقط جنس قاب از بتن مسلح می باشد منظور از بتن مسلح بتنی است که در داخل آن به تعداد لازم و کافی میلگردها کار گرفته شده و هر دوی مصالح (بتن و میلگرد) در مقاومت قطعه در برابر بتنهای فشاری مقاومت می نماید البته بتن در برابر تنشهای کششی مقاومت کرده و گاهی در مقابله با تنشهای فشاری هم با بتن مشارکت می کند.
مراحل اجرایی ساختمان :
اجرای یک ساختمان را می توان به سه مرحله عملیات خاکی، سفت کاری و نازک کاری تقسیم نمود.
عملیات خاکی شامل پیاده کردن نقشه تسطیح زمین، پی کنی، گود برداری، حفر چاه های فاضلاب و از این قبیل کارها می باشد .
سفت کاری :
اصولاً به اجرای اسکلت بندی ساختمان مربوط می شود. که شامل پی سازی، دیوار چینی، عایق کاری، اسکلت بندی و ستون، تیرریزی اجرای سقف شیب بندی و از این قبیل مسائل می باشد.
نازک کاری :
شامل کارهایی از قبیل اندودها، سفید کاری، کاشی کاری، سنگ نما، فرش کف ، موازییک یا سنگ پلاک، نقاشی، در و پنجره ، نماسازی ، شیشه ، لوله کشی ، نصب ادوات برقی و مکانیکی و سایر موارد تا تشکیل ساختمان خواهد بود.
پیاده کردن نقشه و عملیات خاکی :
اولین مرحله از اجزای ساختمان، پیاده کردن نقشه می باشد که عبارت است از انتقال اندازه های روی نقشه در روی زمین با ابعاد و مقیاس طبیعی. معمولاً نقشه پی کنی یا پی سازی را در روی زمین پیاده می نمایند بهتر است قبل از پیاده کردن نقشه روی زمین مورد احداث تسطیح گردیده و کلیه مواد و خاکهای زائد و نباتی وریشه های احتمالی گیاهان، برداشته و از محل کارگاه خارج گردد.
پیاده کردن نقشه را می توان به دو صورت انجام داد :
1-با استفاده از دوربین نقشه برداری برای ساختمان ها با پلان بزرگ و متنوع
2-با استفاده از متر و طناب برای ساختمان های معمولی
در اینجا فقط روش استفاده از متر و طناب برای پایده کردن نقشه شرح داده می شود:
برای پیاده کردن نقشه وسایل مورد نیاز برای کار شامل متر، طناب میخ چوبی و گچ می باشد در صورتی که زمین دارای شیب باشد به شمشه، تراز و شاقول نیز نیاز
می باشد. منظور پیاده کردن زوایای قائمه در روی زمین است که با استفاده از قضیه فیثاغورت در زمین مثلث قائم الزاویه عمل پیاده کردن نقشه را انجام می دهیم . در مثلث قائم الزاویه مربع وتر برابر است با مجموع مربعات دو ضلع دیگر :
حال اگر مثلثی داشته باشیم که طول و عرض اضلاع آن 5 متر و دیگر اضلاع آن 3 و 4 متر باشد ، مثلث حتماً قائم الزاویه خواهد بود. زیرا روش کار بدین صورت است که : یک محور مشخص را در نظر می گیریم بنابراین سه ضلع ساختمان معلوم و مشخص است که این محور را به وسیله میخ کوبی در دو انتهای آن و طناب کشی مشخص می کنیم.
از یک نقطه معلوم A در روی یک محور که یک گوشه از کار می باشد، شروع می کنیم در این نقطه A میخ چوبی کوبیده و به دور آن طناب کشی نموده و یک سرطناب را در امتداد AB قرار داده و طرف دیگر طناب را در امتداد حدود عمود بر ان قرار می دهیم.
از نقطه A به ول دقیق 4 متر در امتداد ثابت AB علامتگذرای می کنیم (نقطه B) سپس از نقطه A روی طناب و در امتداد AC به طول دقیق 3 متر علامت می گذاریم. (نقطه C) طناب را در امتداد AC آنقدر جابجا می کنیم تا فاصله BC دقیقاً 5 متر شود در این صورت محور AC عمود بر محور AB خواهد بود و زاویه قائمه ABC پیاده شده است به همین ترتیب می توان ساختمان را پیاده نمود. برای کنترل از صحت پیاده شدن بایستی مستطیل پیاده شده را در نظر گرفت و قطرهای اصلی آن را اندازه گرفته که بایستی با هم برابر باشند. چنانچه برابر بود عملیات به درستی انجام شده و در غیرن این صورت بایستی مجدداً کنترل شود.
نقشه های ساختمان معمولا در دو جهت عمود بر هم محوربندی شده اند که این محورها در یک جهت با اعداد و در دو جهت عمود با حروف مشخص شده اند. هدف از پیاده کردن نقشه تعیین محل این محورها در روی زمین است که به توجه به ابعاد پی کنی و پی سازی و غیره این محورها برای پی کنی ، پی سازی نصب صفحه، ستون نصب ستون و دیوار چینی به کار می آید و چون در هنگام پی کنی این محورها از بین می روند، لذا آنها را تا فاصله 2 الی 3 متر به جلو و خارج انتقال داده میخ کوبی می نمایند تا در مواقع لزوم دیگر بتوان با استناد به آنها کارها را انجام داد . مسأله دیگر این است که از نظر کارهای ارتفاعی بایست یک نقطه ثابت و مشخص در روی زمین در نظر گرفت که ارتفاع بقیه نقاط ساختمان سازی نسبت به آن سنجیده شود ، این نقطه مشخص که به نمال می تواند با مشخص کردن محلی از دیوار همسایه باشد، با بتن ریزی با ابعاد دلخواه مثلاً 20*20 در 40 سانتی متر در نقطه خارج از ساختمان تعیین نمود.
عملیات خاکی در ساختمان شامل موارد زیر است :
1- برداشت خاکهای زائد و نباتی و ریشه کنی درختان و گیاهان و خارج نمودن آنها از محل مورد احداث
2- تسطیح و رگلاژ و در صورت لازم غلطک زنی و کوبیدن
3- پی کنی جهت اجرای فنداسیون (پی)
4- گودبرداری محل احداث زیرزمین
5- کانال کنی برای محل احداث کانال های تأسیسات
6- حفر چاه های فاضلاب
7- خاک ریزی کف اتاقها به میزان لازم در طبقه مجاور زمین طبیعی (طبقه همکف) با خاک مناسب و کوبیدن آنها با وسائل مناسب.
گودبرداری محل زیرزمین :
به طور کلی از نظر اقتصادی و گودبرداری ها و پی کنی ها بایستی با وسایل و ماشین آلات گودبرداری مکانیکی انجام بپذیرد ولی در کارهای معمولی و کوچک ممکن است استفاده از ماشین مقرون به صرفه نباشد و انجام آن با وسایل دستی اقتصادی ترمی باشد.
مسأله ای که در گودبرداری ها چه به صورت دستی و چه به صورت ماشینی را باید در نظر گرفت که خارج کردن خاک حاصل از حفاری به بیرون است.
در پی کنی های انجام شده حداکثر ارتفاعی را که می توان خاک را با وسایل بالا پرتاب نمود 2 متر است، لذا چنانچه عمق گودبرداری بیش از 2 متر باشد
خاک برداری بایستی همانند شکل زیر به صورت پله به پله صورت گیرد تا بتواند با انتقال خاک از یک ارتفاع به ارتفاع دیگر خاک را از داخل گودال خارج نماید .
در گود برداری هایی که با ماشین انجام می شود سطح شیب داری در مدخل گود ایجاد می شود تا محلی برای عبور کامیون جهت حمل خاک به خارج از گود به وجود آید .
پی کنی :
پی کنی جهت ایجاد فنداسیون ( پی ، شالوده ، فونیزه ) در داخل زمین ایجاد می شود .
پی کنی به توجه به نقشه های اجرایی و ابعاد پی ها و با در نظر گرفتن قالبها می باشد . مثلاً اگر قالب پی آجری به ضخامت سانتی متر باشد چنانچه مربعی به ضلع 150 سانتی متر باشد اگر از هر طرف 15 سانتی متر جهت قالب بندی در نظر بگیریم ، بایستی ابعاد 180در 180 سانتی متر حفاری گردد .
پی سازی :
نقش پی در ساختمان تحمل بارهای وارده از ساختمان و انتقال آن به زمین زیر آن است . بنابراین پی ساختمان بایستی دو خصوصیت زیر را دارا باشد .
1- جنس پی و نوع آن و ابعاد آن بایستی طوری باشد که خود بتواند بارهای وارده را با اطمینان کامل تحمل نماید .
2- ابعاد پی به ویژه طول و عرض آن باید به گونه ای باشد که بتواند با ایمنی کافی بار وارده را با توجه به مقاومت خاک به زمین انتقال دهد . بر حسب نوع ساختمان و خاک محل و موارد دیگر ، پی ساختمان را به صورت غیر مسطح و مسطح می توان ساخت .
پی های غیر مسلح :
این نوع پی ها معمولاً برای ساختمان های با مصالح بنایی ( دیوار باربر ) کاربرد دارد، از نقطه نظر مصالح به کار رفته انواع و اقسام مختلف دارد .
شفته ریزی : شفته مخلوطی است از خاک محل ، شن و ماسه ، آهک و آب
پی های مسلح :
پی های بتن مسطح برای تحمل بار دیوارها و ستون های بتنی به طور کلی برای انواع ساختمان ها کاربرد دارد و بسته به وزن طبقات ( تعداد طبقات ) و موقعیت آن در روی زمین و همچنین جنس و مقاومت خاک از یکی از انواع متداول فنداسیون های بتن مسطح می توان استفاده نمود .
نحوه عمل فن ها از این قرار است :
بار وارد بر آن را در روی یک سطح نسبتاً بزرگ خاک توزیع می نماید و در نتیجه شدت تنش وارده ( نیرو بر واحد سطح ) را کامل داده ، تا خاک بتواند در کمال اطمینان وزن وارده را تحمل نماید . به عنوان مثال اگر مقاومت مجاز 2 کیلوگرم بر سانتی متر مکعب باشد و ستونی با مقطع 20*20 وزن 40 تن را بخواهد تحمل نماید تنش وارد بر ستون 100 کیلوگرم بر سانتی متر مکعب فرو می رود که اگر بخواهیم ستون را مستقیماً در روی زمین قرار دهیم و خاک تحمل نکرده و ستون در زمین فرو می رود بنابراین بار 40 تن را باید بر روح سطح بزرگتری که همان سطح پی است را توزع نمود تا تنش وارده به خاک از مقاومت پی مجاز آن کمتر شود و زمین بتواند آنها را تحمل نماید .
انواع فنداسیون های گسترده بتون مسلح :
1- پی های منفرد :
این فونداسیون ها بار تنها یک ستون را تحمل می کند .
2- پی های مرکب ( چند ستونی ) :
این فونداسیون ها بار 2 یا چند ستون را تحمل می کند .
این فونداسیون ها موقعی به کار می روند که معمولاً پی ها نزدیک به هم و عملاً در یکدیگرند تداخل نموده و یا خیلی نزدیک هستند .
3- پی دیوار ( نواری ) :
این نوع پی ها معمولاً بار دیوارهای پیوسته بتنی و یا دیوارهای با مصالح بنایی یک ساختمان را تحمل می نمایند . گاهی در زیر ستون های کناری در مجاور ساختمان های دیگر نیز از این نوع پی استفاده می شود .
4- پی های کنسولی :
این گونه پی ها در خطوط مجاور سایر ساختمان ها به کار می رود که با ترکیب با پی منفرد با ستون وسط جمعاً تشکیل پی های باسکولی را می دهند .
5- پی های حصیری یا شناور یا پی رادی ژنرال Raft Footing :
بار ستون های متعدد و دیوارها به طور کل وزن کل ساختمان را تحمل کرده و به صورت یک دال پیوسته عمل می کنند تا بارها را در یک مساحت بزرگ
پخش نماید .
آرماتور گذاری :
آرماتور به صورت میله گرد فولادی به قطرهای 6 الی 40 سانتی متر در بازار موجود هستند .
سطح جانبی میله گرد ممکن است صاف بوده که به آرماتور ساده مرسوم است و یا اینکه به صورت آج دار باشد . آرماتورهای ساده و صاف علامت Q فی و آرماتورهای آج دار با علامت Q نمایش داده می شود .
میله گردهای به قطر 6 و 8 و گاهی 10 میلی متری به صورت کلاف ولی
نمره های بالاتر به صورت شاخه های 12 متری تولید می شود میله گردهای تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان به سه نوع هستند .
- میله گرد نوع A-I :
از نوع ساده با سطح صاف و فولاد نرمه با مقاومت تسلیم حداقل 2400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد .
- میله گرد نوع A-II :
آج دار با مقاومت تسلیم حداقل 3000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد .
- میله گرد نوع A-III :
آج دار با مقاومت تسلیم 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد .
در بتن ریزی حجیم :
برای اجرای آرماتوربندی قطعات بتن مسطح بایستی میله گردها را به
اندازه های لازم و بر طبق اندازه های نقشه بریده و بر طبق الگوهای ارائه شده در نقشه خم نموده و فرم لازم را به آن بدهند .
- برای خم کردم میله گردها از آچار مخصوص F یا گوساله و صفحه فلزی مخصوص که بر روی میز نصب میگردد ، استفاده نمود.
- قبل از مصرف میله گرد باید با برس سیمی آنها را پاک و تمیز نود به طوری که زنگ زدگی و مواد خارجی از قبیل روغن در روی آن وجود نداشته باشد .
البته مقدار کمی زنگزدگی میله گردها به شرط که به مرحله خودرگی میله گرد نرسیده باشد اشکالی ندارد .
- خم کردن میله گرد به هیچ وجه نباید توسط حرارت انجام گیرد زیرا در اثر حرارت از مقاومت و خواص میله گرد آن کاسته می شود .
آرماتوربند با داشتن نقشه ابتدا برای هر موقعیت میله گرد را به طول مندرج در می آورد فهرست نقشه و به تعداد لازم بریده و سپس با گچ فواصلی را که در روی نقشه برای قسمتهای مختلف ذکر شده بر روی میله گردها بریده شده علامت گذاری می نماید و سپس با استفاده از ابزار کار لازم که همان میز کار و آچار F می باشند از محل های علامتگذاری شده فرم های لازم را به میله گردها داده و بر طبق الگوهای ارائه شده آنها را خم می کند .
1- آرماتورهای طول یا راسته :
آرماتورهایی اصلی هستند که به صورت طولی در تیرها ، ستوها و دال ها ،
پی ها دیوارها و شناژ ها به کار می روند .
بایستی از آماتور آج دار استفاده شود معمولاً دو انتهای میله گرد قلاب یا خم 90 درجه می شود .
2- خاموت :
جهت کلاف کردن آرماتورهای راسته تیرها و ستون ها مورد استفاده قرار
می گیرند که معمولاً به شکل چهار ضلعی می باشند . شکل های چند ضلعی و دایره نیز به ندرت کاربرد دارد .
در ستون ها به ویژه در مقاطع دایره ای شکل گاهی به جای خاموت از کلاف دورپیچ استفاده می شود . خاموت ها معمولاً از میله گردهای 6 یا 8 یا 10 می باشند و جهت سهولت کار از میله گرد ساده استفاده شده تا عملیات خم کردن براحتی صورت پذیرد . دو انتهای خاموت بایستی خم گردد .
3- ادکا :
در قطعات خمشی ( تیرها ، داله های سقف ) در بعضی مقاطع همان مثبت و در بعضی مقاطع همان منفی داریم ، بنابراین میله گردهای کنشی ممکن است در قسمت بالا و یا پایین مقطع قرار گیرد .
از این رو میله گرد طولی را در محل های تغییر علامت همان خمش به صورت شکل زیر خم نموده و در داخل کار قرار می دهند که به آن ادکا میگویند .
بتن ریزی :
بتن ( Concrete ) یک حجم سفت سنگ مانند می باشد که از اتصال مواد غیر فعال یا بی اثر توسط خمیره سیمان و آب به دست می آید . این مواد غیر فعال دانه بندی نام دارد که از دو قسمت درشت دانه ریز دانه تشکیل گردیده است . بنابراین بتن عبارتست از سیمان دانه بندی ریز دانه بندی درشت و آب . دانه بندی معمولاًاز شن و ماسه تشکیل می گردد .
شن و ماسه یا به صورت طبیعی از بستر رودخانه ها یا معادل شن و ماسه تامین می گردد یا در کارخانه جات سنگ شکن با شکستن و خرد کردن والک نمودن سنگهای درشت به دست می آید .
مصالح سبک وزن صنعتی و معدنی نیز برای بتن های سبک به عنوان دانه بندی به کار می رود که درجاهای که مقاومت مورد نظر نباشد مانند شیب بندی بام و پر کردن فضاهای خالی کاربرد دارد .
دیوارها :
امروزه دیوارهای ساختمان معمولاً با آخر ساخته می شود ولی دیوارهای سنگی و بلوک هم تا حدودی کاربرد دارد . چون دیوارهای آجری به طور گسترده ای در ایران رواج دارد لذا جا دارد که راجع به آن بحث بیشتری صورت پذیرد . قبل از وارد شدن به بحث دیوار مختصری راجع به آجر و اصطلاحات مربوط صحبت می کنیم .
دیوارهای حایل:
دیوارهای باربر:
دیوارهای زیرزمین:
دیوارهای غیرباربر:
ستون :
عضوی که وظیفه حمل نیروی محوری فشاری را دارا میباشد ،ستون میگویند. نسبت ارتفاع به بعد حداقل مقطع آن مساوی ویابزرگتر از 3می باشد. اعضای فشاری که نسبت ارتفاع به بعد آنها کوچکتر از 3 باشد ستونک یا پایه خوانده می شود ستونهای بتن مسلح به دودسته ، ستونهای تنگ دار ودورپیچ می باشند.ستونی را که ابعاد مقطع آن در مقایسه با طولش کم باشد را لاغر میگویند.
نکاتی در مورد ستونهای لاغر :
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 5309 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 57 |
مقدمه و تشکر
با توجه به اینکه در دوران تحصیلات دانشگاهی خصوصاٌ در رشته عمران باید تدریس دروس همراه با آموخته های عملی باشد تا بتوان از آموخته های خود حداکثر بهره را برد و با توجه به اینکه واحدهای عملی کم می باشد درس کار آموزی یکی از مهمترین واحدهای درسی در این مقطع خواهد بود که در این دوران دانشجوی کار آموز باید حداکثر بهره را برده و با اشتیاق فراوان و تا حد ممکن کارهای عملی مرتبط با رشته خود را فرا بگیرد در اینجا بنده از تمام کارمندان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علی آباد کتول بالاخص جناب آقای مهندس حسینی ریاست محترم این نهاد و مهندسین تازیکه و دولتی ناظرین فنی و روستایی و آقای دیلم که در گذراندن این دوره و افزودن اطلاعات ساختمانی به اینجانب حداکثر تلاش خود را نمودهاند تشکر فراوان دارم لازم است در اینجا تشکر و قدردانی فراوان از استاد ارجمند مربوطه جناب آقای دکتر مصباح داشته باشم که در گذراندن این دوره از نظرات و پیشنهادات ایشان کمال بهره را برده ام.
آشنایی با محل کار آموزی
محل کار آموزی- بنیاد مسکن انقلب اسلامی
این بنیاد دارای بخشهای مختلف از جمله:
1- قسمت امور نظارت روستایی و وام مسکن
2- قسمت تنظیم سندو املاک
3- قسمت امور روستایی تعویض،جدول بندی و ............
4-قسمت امور مالی
اینجانب برای گذراندن کار آموزی در قسمت امور نظارت بر ساختمانهای فنی روستایی فعالیت نموده ام که فعالیت در این قسمت شامل نظارت بر ساخت و سازهای مسکن روستایی می شود که مرتبط با رشته علمی اینجانب بوده است.
نوع سیستم سازه ای |
لرزه خیزی منطقه |
|||
کم |
متوسط |
زیاد |
||
خنثی |
H |
3 |
3 |
3 |
n |
1 |
1 |
- |
|
مصالح بنایی معمولی |
H |
9 |
6 |
3 |
n |
3 |
2 |
1 |
|
مصالح بنایی مسلح |
H |
18 |
14 |
11 |
n |
5 |
4 |
3 |
نوع سیستم سازه |
لرزه خیزی منطقه |
||
کم |
متوسط |
زیاد |
|
خشتی و سنگی |
5/4 |
5/4 |
5/4 |
مصالح بنایی معمولی |
10 |
8 |
6 |
مصالح بنایی مسلح |
15 |
12 |
8 |
آیین نامه ی 2800ایران حداکثر طول دیوارهای سازه ای بین دو پشت بند را 30 برابر ضخامت آن می داند، به شرطی که این طول از 8 متر تجاوز نکند. مقصود از دو پشت بند، کلاف قائم یا دیواری است که در امتداد دیگری با دیوار سازه ای تلاقی می نماید. دیواری به عنوان پشت بند تلقی می شود که ضخامت آن حداقل برابر6/1بزرگترین دهانه ی طرفین پشت بند
دسته بندی | گزارش کارآموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 6044 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
چکیده:
واحد کنترل هشدار دهنده یا به اختصار ACU مجموعه ای است الکترونیکی کاربردی که اطلاعاتی را براساس شرایط محیطی- فیزیکی از طرف سنسورها و کلیدهای لا دری که در واقع وروردیهای ACU می باشند دریافت کرده و پس از تجزیه و تحلیل شدن آنها- توسط خروجیها ACU که همان صفحه نمایش- آژیر و غیره می باشند بصورت سمعی و بصری بر روی صفحه نمایش کریستالی مایع یاLCD واحد کنترل هشدار دهنده نمایان می شود. سیستم موجود در خودرو سمند دارای چندین قابلیت و عملکرد بوده که از طریق اجزای تشکیل دهنده آن به انجام می رسد.
فهرست مطالب
فصل اول: معرفی واحد کنترل هشدار دهنده با A.C.U
واحد کنترل هشدار دهنده ........................ 1
آژیر با باتری پشتیبان.......................... 1
واحد کنترل قفل مرکزی........................... 1
قفل خودکار..................................... 1
یابنده خودرو................................... 2
یابنده خودرو................................... 2
ورودیها........................................ 2
خروجیها........................................ 2
فصل دوم: وظایف واحد کنترل هشدار دهنده
مد یا حالت امنیتی خودرو........................ 4
منوها با فهرست عناوین جهت راحتی راننده......... 4
اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی............... 4
فصل سوم: شرح منوها و فهرستهای موجود در ACU 5
فصل چهارم: جعبه فیوزهای موجود در خودرو سمند 8
فصل پنجم: دسته سیم های موجود در خودرو سمند 12
فصل ششم: رنگ ها و کدهای استاندارد در خودرو سمند......................................... 13
فصل هفتم: قطعات تشکیل دهنده مدارهای ACU – کولر- قفل مرکزی و محل نصب آنها... 23
فصل هشتم: تست برخی از قطعات تشکیل دهنده مدارهای ACU- کولر- قفل مرکزی..... 27
فصل نهم: شرح عملکرد مدار الکتریکی ACU 33
فصل دهم: نحوه عیب یابی برخی از عیوب مدارهای ACU- کولر- قفل مرکزی................. 37
متن لاتین.............................................................................42
ترجمة متن لاتین.................................................................44
فصل اول: معرفی واحد کنترل هشدار دهنده یا A.C.U
1-1- واحد کنترل هشدار دهنده یا ACU :
محل نصب این واحد در قسمت وسط جلو داشبورد (کنسول) میباشد و از طریق دو کانکتور 12 و 16 پینی سیاه رنگ به دو دسته خودرو متصل می گردد. یک صفحه نمایش و یک صفحه کلید برای برقراری ارتباط بین کاربر (راننده) و واحد کنترل هشدار دهنده (ACU) در این واحد در نظر گرفته شده است.
1-2- آژیر با باتری پشتیبان:
محل قرارگیری آژیر در اتاق موتور و برروی گلگیر سمت راست میباشد که توسط یک کانکتور 4 پایه سیاه رنگ به دسته سیم خودرو متصل گردیده است. وظیفه آژیر مربوطه اعلام وضعیت های مختلف واحد کنترل هشدار دهنده مانند ورورد به مد یا حالت دزدگیر- خروج از مد دزدگیر- بوق فراموشی و ... است. که این امر به وسیله تولید بوقهای متفاوت می باشد. مثلاً در هنگام اعلام خطر سرقت با آژیر کشیدن ممتد- صاحب خودرو را مطلع می سازد.
1-3- واحد کنترل فقل یا CLCU:
این قسمت که جعبه هماهنگ کننده یا فرستنده رادیویی نیز خوانده می شود در زیر قاب فرمان نصب شده و عمل باز و بستن درهای خودرو را به عهده دارد. این حالت توسط دریافت سیگنالهای باز و بستن رادیویی- که از طرف فرستنده موجود بر روی ریموت کنترل (کنترل از راه دور) یا سوئیچ دستی خودرو که دارای کلید on و off است منتشر می شود. کلید on برای بستن درها و وارد شدن به مد دزدگیر و کلید off برای خروج از مد دزدگیر و باز نمودن درها در نظر گرفته شده است این قسمت دارای یک حالت قفل اتوماتیک نیز می باشد به اینصورت که اگر پس از گذشت 9 ثانیه از زمان باز شدن درها توسط ریموت کنترل هیچ کدام از درها باز نشوند دزدگیر دوباره فعال می شود.
در واحد کنترل قفل مرکزی مواردی به شرح زیر موجود می باشند که عبارتند از:
1-4 قفل اتوماتیک یا AUTOLOCK:
هنگامی که سیستم در مد امنیتی و حفاظتی قرار دارد اگر کلید OFF را بر روی سوئیچ دستی خودرو بفشاریم و درها باز نشود پس از 9 ثانیه درها به طور اتوماتیک قفل شده و مجدداً وارد مد امنیتی و حفاظتی خواهد شد در صورتی که قبل از اتمام 9 ثانیه از باز شدن قفل ها هر کدام از درها- در صندوق عقب با در موتور باز شوند عمل AUTOLOCK انجام نخواهد شد.
1-5- یابنده خودرو یا CARFINDER:
این عملکرد به منظور یافتن خودرو- پیش از باز کردن آن در نظر گرفته شده است. اگر در هنگام فعال بودن سیستم امنیتی و حفاظتی کلید ON را روی سویئچ دستی خودرو بفشاریم و خودرو در بردموثر فرستنده رادیویی قرار داشته باشد فلاشرها و تک بوق آژیر به منظور مشخص کردن موقعیت خودرو و تأکید بر فعال بودن مد امنیتی و حفاظت مشاهده و شنیده خواهد شد.
1-6- ورودیها یا INPUTS:
در این سیستم- سنسورها و کلیدهای لادری و ... به عنوان ورودیها اطلاعات مربوطه را به صورت آنالوگ به واحد کنترل هشدار دهنده ارسال می کنند که این سیگنالها پس از دریافت توسط مبدلها آنالوگ به دیجتال یا A/D، به سیگنالهای دیجیتالی (مجموعه ای از 0 و 1) جهت تجزیه و تحلیل تبدیل می شوند. مانند میکرو سوئیچ ترمز دستی- کلید لادری صندوق عقب- در موتور و.....
1-7- خروجیها یا OUTPUTS:
در این سیستم- آژیر- صفحه نمایش واحد کنترل هشدار دهنده و ... به عنوان خروجیهای ACU مورد پردازش قرار گرفت پیغامی متناسب با حالت مذکور به صورت سمعی و بصری بر روی صفحه نمایش یا به صورت بوق آلارم ظاهر می شود.
نمائی از برد الکتریکی واحد کنترل هشدار دهنده
شکل 1-1
فصل دوم: وظایف واحد کنترل هشدار یا ACU
به طور کلی ACU دارای سه وظیفه می باشد که عبارتند از:
1- مد یا حالت امنیتی خودرو
2- منوها یا فهرست عناوینی که جهت راحتی راننده در نظر گرفته شده است.
3- اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی
2-1- مد یا حالت امنیتی خودرو:
هنگام فشردن دکمه on برروی سوئیچ کنترل از راه دور خودرو واحد کنترل هشدار دهنده وارد مد امنیتی می گردد. بهتر است این امر پس از ترک خودرو و بستن کامل درهای خودرو- در صندوق عقب و در موتور صورت گیرد. در صورت باز بودن یا بستن ناقص درهای خودرو یا معیوب بودن یکی از کلیدهای لادری- پس از خروج از این حالت ابتدا کلید on و سپس کلید off بر روی ریموت کنترل فشرده شود. سپس به رفع نقص اقدام گردد.
از دیگر عوامل خطا هنگام قرار گرفتن در مد امنیتی- وارد شدن ضربه به خودرو می باشد. این امر توسط سنسور ضربه که حساسیت آن در یکی از منوها قابل تنظیم است سنجیده می شود.
2-2 منوها با فهرست عناوینی که جهت راحتی راننده در نظر گرفته شده است:
در صورت غیر فعال بودن سیستم امنیتی خودرو در ACU ده فهرست تعبیه شده است که راننده جهت اطلاع از وضعیت خودرو خود در هر لحظه می توانند با تنظیم آنها وضعیت خودرو را چک کند. که عبارتند از:
´ تنظیم دما
´ نمایش مسافت
´ ضبط و پخش پیام
´ ماشین حساب
´ روغن و فیلتر
´ تنظیمات رمز
´ تنظیم ساعت
´ تنظیم تاریخ
´ شوک سنسور یا سنسور ضربه
´ کنتراست یا شفافیت صفحه نمایش
2-3- اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی:
در این قسمت خطاهایی که در هنگام روشن بودن خودرو ممکن است پیش آید توسط واحد کنترل هشدار دهنده اعلام می گردد. برخی از این خطاهای ممکن عبارتند از: بالا بودن هر کدام از درهای خودرو- تمام شدن لنت ترمز- اتمام روغن ترمز- کاهش فشار روغن- عیب در سیستم شارژ و ... به طوری که هر کدام از موارد فوق که اتفاق افتد به صورت سمعی و بصری توسط صفحه نمایش دیجیتالی و آژیر که خروجیها می باشند اعلام می گردد.
فصل سوم: شرح منوها و فهرست های موجود در ACU
شکل3-1
جدول 3-1
مشخصات سیستم هشدار دهنده صوتی تصویری 1- قابلیت های صوتی تصویری 2- صفحه نمایش دیجیتال 3- صفحه کلید 4- بلندگو 5- حسگر دما و میکروفن |
مشخصات اصلی سیستم هشدار دهنده صوتی تصویری 1-هنگام رانندگی، پیام های اخطار برروی نمایشگر دیجیتال نمایش داده شده پیغام صوتی متناسب با خطا از بلندگو پخش می شود. 2-این سیستم دارای 10 منوی فرعی است که هریک برای عملکرد خاصی در نظر گرفته شدهاند. 3-سیستم دزدگیر که دارای کد چهار رفمی و آژیر اخطار است. |
3-1- فیوز:
فیوز یک قطعه حفاظتی می باشد که به طور سری درسر هر مسیر جریان قرار گرفته و از کلیه قطعات برقی که بعد از آن قرار دارند در برابر جریانهای زیاد محافظت می کند. با توجه به نوع کاربرد هر فیوز دارای یک حداکثر جریان نامی می باشد که توسط کارخانه سازنده بر روی آن حک شده است البته در بین فیوزها- فیوزهایی می باشند که از مقدار نامی خود کمی بالاتر یا پایئن تر می باشند که این همان تلرانس یا خطایی است که در تولید کارخانه ممکن است بوجود آید.
فیوز را با حرف (FUSE)F نشان داده در جدول زیر انواع فیوزها همراه با حداکثر جریان نامی برحسب آمپر و کاربرد آن موجود می باشد.
شنت نیز یک جامپریا اتصال دهنده با جریانهای بالا می باشد که در واقع رابط بین چندین مدار در برابر جریانهای بالا است و این امکان را می دهد که در مواقع لازم مثل حمل و نقل خودرو و ... ارتباط باتری با مدارها قطع شود.
سالم بودن فیوز را می توان به روش چشمی یا با اهمتر تست کرد.
3-2- رله:
رله یک سوئیچ کنترلی و حفاظتی می باشد که توسط جریانهای کم می توان جریانهای زیاد را نیز کنترل کرد یک رله معمولاً دارای 5 پایه می باشد که پایه های 1و 2 آن را پایه های کنترل شونده توسط ولتاژ اعمالی و پایه های 3و4و5 آن را پایه های کنترل کننده می نامند. پایه های 3و4 یک رله در حالت قبل از ولتاژ اعمالی به پایه های 1و2 به یکدیگر متصل هستند. رله هایی که دارای چهارپایه می باشند در واقع پایه های 3و4 آنها را یکی فرض کرده اند.
یک رله تشکیل شده است از یک سیم پیچ کنتاکت فلزی به شکل زیر. هنگامی که ولتاژ 12 ولت به دو سر سیم پیچ رله متصل می گردد. در اثر عبور جریان سیم پیچ تبدیل به یک مغناطیس موقت شده و در اطراف آن یک میدان مغناطیسی ظاهر می شود و چون کنتاکت رله فلزی می باشد جذب میدان شده و از پایه 4 جدا شده و به پایه 5 می چسبد تا زمانی که ولتاژ اعمالی به دوسر سیم پیچ رله موجود است این حالت پایدار می ماند و با قطع ولتاژ دو سر بوبین رله چون سیم پیچ یک عنصر ذخیره کننده انرژی (جریان) می باشد در جهت عکس جریان زیادی را بر می گرداند. برای جلوگیری از این حالت یک عدد دیود به طور معکوس در سر مسیر آن قرار می گیرد تا از انرژی برگشتی جلوگیری کند حال برای تخلیه این انرژی زیاد یک عدد دیود دیگر نیز به طور موازی با آن قرار می گیرد. جریان برق دارای سه اثر شیمیایی- گرمایی- مغناطیسی می باشد که در رله دو اثر گرمایی و مغناطیسی یافت می شود.
جهت تست سالم بودن یک رله مداری مانند زیر برمی بندیم و از یک لامپ تست استفاده می کنیم.
قبل از اعمال ولتاژ به پایه های 1و2 لامپ تست متصل به پایه 4 باید روشن شود در صورت اعمال ولتاژ 12 ولت به پایه 3 بعد از اعمال ولتاژ به پایه 1و2 لامپ تست متصل به پایه 4 باید خاموش شود زیرا کنتاکت آن از 4 جدا شده و به 5 می چسبد که در این حالت لامپ مذکور از طریق پایه 3 و 5 روشن می شود.
شکل3-2
فصل چهارم: جعبه فیوزها و رله های موجود در خودرو سمند
4-1- جعبه فیوزها:
جدول 4-1
شماره فیوز |
حداکثرجریان مجاز برحسب آمپر |
عملکرد |
F1 |
10 |
رادیو (بعد از سوئیچ) |
F1A |
10 |
رادیو(مستقیم از باتری) |
F2 |
5 |
کنترل یونیت-کلید کولر- فرمان رله- قطع و وصلکولر-فرمان تایمر چراغ |
3F |
5 |
A.B.C |
4F |
5 |
چراغ خطر عقب (راست)-آلارم اخطار روشن بودن جراغها |
5F |
5 |
فرمان رله بخاری کلید بخاری |
6F |
- |
A.B.C |
7F |
20 |
بوق |
8F |
- |
شنت |
9F |
5 |
چراغهای نمره- چراغ عقب سمت چپ |
10F |
30 |
شیشه بالابر |
11F |
30 |
نور بالا- نور پائین چراغهای کوچک |
12F |
5 |
لامپ اخطار- چراغ دنده عقب- دور سنج موتور |
13F |
20 |
چراغهای مه شکن |
14F |
30 |
A.B.S |
15F |
10 |
کنترل یونیت قفل مرکزی |
16F |
20 |
فندک (مستقیم از باتری) |
16F A |
10 |
فندک (بعد از سوئیچ) |
17F |
10 |
کنترل یونیت سیستم هشدار دهنده- آژیر |
18F |
10 |
چراغهای مه شکن عقب- رله مه شکن جلو |
19F |
5 |
چراغ پشت یانل بخاری-چراغهای کوچک صفحه نشان دهنده ها- چراغ پانل |
20F |
30 |
بدون استفاده |
21F |
30 |
فن بخاری |
22F |
20 |
بدون استفاده |
23F |
5 |
کنترل کننده گرمکن شیشه عقب |
24F |
20 |
موتور برف پاک کن- تایمر برف باکن پمپ شیشه شوی |
25F |
5 |
ساعت- حافظه رادیو کنترل یونیت دما- مایع خنک کننده موتور |
26F |
15 |
فلاشر- رله فلاشر |
27F |
30 |
گرمکن شیشه عقب- گرمکن آینه ها |
28F |
10 |
چراغهای ترمز-لامپ هشدار دینام- ساعت دیجیتال- رله شیشه بالابر جلو |
29F |
30 |
شیشه بالابرهای جلو |
30F |
10 |
راهنما- کلید اتومتیک شیشه بالابر فرمان رله- شیشه بالابر برقی- لامپ نقشه |
4-2- جعبه رله ها:
ردیف |
شماره رله |
کاربرد رله |
رنگ |
1 |
1086 |
استارت |
سیاه |
2 |
2350 |
فلاشر |
سیاه |
3 |
4720 |
آلارم روشن بودن چراغها |
سفید |
4 |
8116 |
کلید بخاری شیشه عقب |
نارنجی |
5 |
6020 |
شیشه بالابرهای جلو |
سیاه |
6 |
5010 |
کنترل یونیت برف پاکن |
آبی |
7 |
2665 |
مه شکن جلو |
سیاه |
8 |
8045 |
فن بخاری |
زرد |
9 |
6126 |
شیشه بالابرهای عقب |
سیاه |
10 |
8005 |
کمپرسور کولر |
سیاه |
جدول 4-2
شکل 4-1
شکل 4-2
فصل پنجم دسته سیمهای موجود در خودرو سمند.
برای یافتن ساده تر عیب در سیم کشی یک خودرو- از ابتدا تا انتها خودرو سیم کشی به سه دسته تقسیم شده است که عبارتند از سیم کشی داخل اتاق موتور- اتاق نشیمن صندوق عقب، تمامی این سیم کشیها دارای کدهای استاندارد جهت شناسایی می باشند که طبق جدول زیر مشخص شده اند.
جدول 5-1
دریف |
کد انگلیسی دسته سیم |
نام دسته سیم |
1 |
FR10 |
جلو |
2 |
RR70 |
عقب |
3 |
FR/P15 |
پانل جلو |
4 |
EN20 |
موتور |
5 |
FA50 |
تجهیزات |
6 |
T/L71 |
بدنه |
7 |
B/P/W11 |
دسته سیم دیسک چرخ جلو سمت چپ |
8 |
B/P/W16 |
دسته سیم دیسک چرخ جلو سمت چپ |
9 |
R/L51 |
لامپ سقف |
10 |
HE52 |
هیتر یا گرمکن |
11 |
FR/D/LH60 |
در جلوسمت چپ |
12 |
FR/D/RH65 |
در جلو سمت راست |
13 |
RR/D/LH64 |
در عقب سمت چپ |
14 |
RR/D/RH69 |
در عقب سمت راست |
15 |
REL73 |
پمپ سوخت |
16 |
DS62 |
سوئیچ در |
فصل ششم:دنگ ها و کدهای استاندارد در خودرو سمند
6-1- علائم استاندارد در خودرو سمند:
شکل 6-1
شکل 6-2
دسته بندی | مهندسی شیمی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1495 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 140 |
فصل 1 :
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
تاریخچه
شرکت صنایع غذایی زرین گل در سال 1371 در زمینی به مساحت 1 هکتار با خط تولید ماکارونی و ورمیشل آغاز به کار نمود و اینک دارای خط تولید آرد زرین گل می باشد ، این کارخانه به مدیریت برادران رحمت بخش و مسئول آزمایشگاه و فنی مهندس جلیل وند می باشد.
آدرس : گرگان ، شهرک صنعتی آق قلا ، صندوق پستی 519.
تلفن : 01735753344 : فکس : 01735753345
خط مشی کیفیت
شرکت صنایع غذایی زرین گل با هدف تامین انواع آرد مرغوب ، ماکارونی ، ورمیشل ، رشته آش ، آرد و سبوس در سال 1371 تاسیس شده است. این واحد صنعتی در جهت تولید محصولات با کیفیت مطلوب و افزایش سطح رضایت مشتریان و توسعه صنعت تولید آرد در داخل کشور و افزایش اعتماد و گرایش مشتریان به استفاده از محصولات استاندارد و دستیابی به استاندارد های ملی اقدام به استقرار سیستم کیفیت در چهار چوب این نظام نامه نموده است . در این راستا خط مشی کیفیت خود را به شرح ذیل اعلام می دارد :
افزایش رضایت مشتریان از طریق تهیه محصولات منطبق با نیازمندی های آنان .
بهبود مستمر سطح کیفیت محصولات .
تولید و عرضه محصولات مطابق با استانداردهای ملی .
آموزش مستمر و اثر بخش کارکنان در تمام سطوح سازمانی .
اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری در سطح جامعه .
مدیریت شرکت صنایع غذایی زرین گل با درک کامل از مفاد این خط مشی در اجرای آن متعهد می باشد و از درک کامل مفاد آن نیز از سوی یکایک اعضای واحد تولیدی از جمله کارکنان و سهام داران اعتقاد راسخ دارد .
سازماندهی و نمودار سازمانی شرکت صنایع غذایی زرین گل
هیئت مدیره
سید حسن رحمت بخش ، سید ابراهیم رحمت بخش ، سید مصطفی رحمت بخش
مدیر عامل |
سید مصطفی رحمت بخش |
نماینده مدیریت |
سید حسن رحمت بخش |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
||||||
|
کنترل فرآیند
مسئولین واحد تولید اطمینان حاصل می نمایند که کلیه فعالیت های آنان بر اساس برنامه ها و ترتیبات از پیش تعیین شده و طبق طرح کیفیت ، مشخصات و استاندارد های فنی و روش های اجرایی و دستورالعمل های کاری ، صورت می پذیرد .