فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

کارآموزی حسابداری اداره آموزش و پرورش میانه

با نگرشی صحیح به رشد و وضعیت اقتصادی کشور نیاز جامعه را به حرفه حسابداری متوجه می شویم0 حسابداری هم بعنوان رشته ای از دانش و هم بعنوان شغل ، با تمدن بشری همزاد است و همراه و هماهنگ با تحولات و تغییرات و پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی در طول قرون و اعصار متحول شده است 0 حسابداری که از دیرباز پیشاهنگ وگرداورنده پردازش و اماده سازی اطلاعات برا
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 168 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
کارآموزی حسابداری اداره آموزش و پرورش میانه

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه ....................................................................................................

فصل اول :آشنایی با مکان کارآموزی ...............................................

1- تاریخچه سازمان ..........................................................................

2- نمودار سازمانی و تشکیلاتی ..............................................

3- شرح مختصری از فرایند تولید یا خدمات................................

فصل دوم :ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی و عملی کارآموزی..........

1- موقعیت رشته کار آموزی در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمانی

رشته کارآموزی در واحد صنعتی................................................

2- بررسی شرح وظایف رشته کارآموزی در واحد صنعتی..................

3- امور جاری در دست اقدام....................................................

4- برنامه های آینده...............................................................

فصل سوم:نتایج آموخته ها.........................................................

1- آزمون آموخته ها و نتایج....................................................

2- نتایج کلی از دوره کارآموزی...............................................

مقدمه

با نگرشی صحیح به رشد و وضعیت اقتصادی کشور نیاز جامعه را به حرفه حسابداری متوجه می شویم0

حسابداری هم بعنوان رشته ای از دانش و هم بعنوان شغل ، با تمدن بشری همزاد است و همراه و هماهنگ با تحولات و تغییرات و پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی در طول قرون و اعصار متحول شده است 0 حسابداری که از دیرباز پیشاهنگ وگرداورنده پردازش و اماده سازی اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات اگاهانه بوده،اگرچه باکمی سرعت به قافله پیشروان بپیوست ویکی از نخستین رشته هایی بود که راه را برورود و کاربرد علم و تکنولوژی های تازه گشود، کامپیوتر را در خدمت سیستم اطلاعات مالی و سیستم اطلاعات مدیریت قرار دارد0

پس از پیدایش حسابداری در کشورهای مختلف جهان لزوم تشکیل انجمن واعضای حرفه ای در یک سازمان و فعالیت انها تحت ضوابط مشخص و معین به منظورارتقای کیفیت و دستیابی به پذیرش اجتماعی احساس می شود0 نیاز گسترده و روزافزون به – اطلاعات مالی برای هرگونه تصمیم گیری لزوم ایجاد تفاهم در روابط بین واحدهای ـــ اداری و اقتصادی و کسانی که با انها سر و کار دارند ا ز سوی دیگر ضرورت کاربرد مقیاس های مشترک اندازه گیری و مفاهیم هممعنا را تشدید کرده و درنتیجه تدوین اصول و استاندارد های حسابداری در سراسر جهان شتاب گرفت 0 حسابداران بعنوان جزیی از اعضای حرفه های جامعه از ا ین تحولات و تاثیرگذاریهای ا ن دورنیستند وخواه ناخواه ازفراگیری و کاربرد تمام یا برخی از روشهای نو در انجام وظایف خود خواهند بود0

فصل اول: اشنایی با مکان کاراموزی

1- تاریخچه سازمان

2- نمودار سازمانی و تشکیلا تی

3- شرح مختصرازفرایند تولید یا خدمات

1-تاریخچه سازمان

در مورد تاریخچه تشکیل اداره بنا به اظهارات پیشکسوتان فرهنگی این منطقه تا

سال1314 ساختمان مستقل و کادری مستقل و تشکیلات گسترده امروزی در این شهر وجود نداشت 0

تا اینکه در سال 1314 (ه0ش) زمانی که دبستانی بنام شاپورکه یک مدرسه دولتی محسوب میشد در حیاط استیجاری واقع در چهارراه پایین امروزی و کوچه افتخار دایرشد 0چون این منزل 15 اتاق نشیمن داشت دریکی ازاتاقهای فوقانی همین ساختمان با

کادر سه نفره بعنوان اولین اداره اموزش وپرورش میانه تشکیل یافت0

لازم به توضیح است که نام وزارت خانه متبوع با عنوان وزارت معارفو اداره معارف و اوقاف ایالت شرقی (اذربایجان شرقی) ودر سال 1329 (ه0ش) به وزارت فرهنگ و اوقاف اذربایجانشرقی و در سال 1330 (ه0ش) کلا به وزارت فرهنگ ودراستانها وشهرستانها به اداره فرهنگ و بعدا به وزارت اموزش وپرورش تغییر نام پیدا میکند0

در سال 1318 تعدادی ازاهالی میانه ازجمله فرهنگیان ازروسای وقت درخواست کردند که دبیرستانی درمیانه تاسیس شود0دراین زمان ضمن اینکه در همین ساختمان یاد شده؛16 اتاق به دبیرستان ودبستان تا کلاس نهم اختصاص یافت وبقیه اتاقها درطبقه فوقانی به کادر اداری اختصاص داشت ودراین زمان رئیس؛معاون؛حسابدارویک خدمتگذارعوامل کادراداری محسوب می شدند وبنا به اظهارات پیشکسوتان فرهنگی منطقه این محل به مدت 10 سال و با همان امکانات بعنوان محل اداره محسوب میشد0

درسال 1328ساختمان اداری به محل ساختمان فعلی مخابرات واقع درمیدان - ازادی منتقل شد0

درسال1332محل اداره به ساختمان مستقل درخیابان امام خمینی فعلی جنب سینما قدیم درمحل ساختمان کلینیک نصر فعلی وباهمان کادر یاد شده انتقال می یابد0

درسال1338ساختمان اداری به محل دبستان بحری سابق ومدرسه راهنمایی شهید مطهری فعلی انتقال یافت0کادراداری دراین ساختمان عبارت بودند از: رئیس؛ معاون؛ حسابدار؛منشی دفتر(دبیرخانه امروزی) ویک نفرخدمتگزار0

درسال1348یا1349ساختمان اداره به محل دبیرستان زینبیه وشهدای زینبیه فعلی که دران زمان ساختمان کوچکتربود واز دو قسمت مجزا تشکیل شده بود انتقال یافت0در قسمت بالای محوطه ساختمان دبستان محمدرضاشاه و درقسمت پایین محوطه ؛تقریبا ورودی ساختمان محل اداره دایر بود0

درسال1354محل اداره به ساختمان پیش ساخته که به ساختمان ایتالیایی هامعروف بود و برای مراکز تربیت معلم در ایران اختصاص یافته بودانتقال یافت0این ساختمان با تشکیلات وتاسیسات نسبتا خوب وکامل و با تعداد زیادی اتاق با گستردگی بسیارتا سال 1378محل اداره محسوب می شد0

در سال 1378 به محل جدید و فعلی اداره با 4طبقه ساختمان و ساخت و نمای زیبا با امکانات بسیار و با تعداد زیادی اتاق کار و سالن اجتماعات ودر طبقه پایین (زیرزمین)کلنیک درمانی فرهنگیان به کار اداری ادامه داده وانشاءالله ادامه خواهد داد 0


کارآموزی شرکت پاپکو

شرکت پارسا پلاستیک از سا ل 1362 با حدود 25 نفر کارگر کار خود را با بسته بندی و مونتاژ جامدادی و غیره در میدان رسالت سی متری آزادگان بصورت سهامی خاص شروع بکارنمود درسا ل 1365 از رسالت نقل مکان نموده و به چهارراه رشید ( تهرانپارس) درامر تولیدلوازم اداری و تحریر فعالیت نموده در مکانی به وسعت 300 متر مربع تا سا
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 74 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
کارآموزی شرکت پاپکو

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست صفحه

بخش اول : آشنایی با مکان شرکت

مکان و تاریخچه شرکت 6

هدف شرکت 7

بخش دوم: مشتری و مشتری شناسی

مشتری شناسی 11

نیاز مشتری 14

روش های تامین نیاز 17

توانایی های مشتری 18

استعدادهای مشتری 20

رفتارهای مشتری 22

ایرادهای مشتری 25

انتخاب مشتری 29

مشتری گرایی 30

بسته بندی کالا 35

CRM 39

جایزه کیفیت در آمریکا 45

تقسیم بازار 47

بخش سوم : آزمون ونتایج آن

آزمون 56

نتایج آزمون 57

بدانید به کجا می روید . برنامه ریزی کنید و بر اساس آن به سمت مقصد حرکت کنید .

دراین صورت سریع تر و با کمترین انحراف به سوی هدف

خواهید رفت.

مکان شرکت و تاریخچه آن:

شرکت پارسا پلاستیک از سا ل 1362 با حدود 25 نفر کارگر کار خود را با بسته بندی و

مونتاژ جامدادی و غیره در میدان رسالت سی متری آزادگان بصورت سهامی خاص شروع

بکارنمود.

درسا ل 1365 از رسالت نقل مکان نموده و به چهارراه رشید ( تهرانپارس) درامر تولیدلوازم

اداری و تحریر فعالیت نموده در مکانی به وسعت 300 متر مربع تا سال 67 که در این سا ل

با حدود 105 نفر پرسنل به محل خیابان اتحاد درکارخانه ای به وسعت 1000 مترمربع انتقا ل

پیدا کرد تا اینکه درسا ل 81 کارخانه به شهرکت صنعتی عباس آباد واقع درجاده خاوران بعد

ازشریف آباد انتقال یافته در محلی با حدود 12000 متر مربع زمین وبیش از 3000 مترمربع

زیربنا و تولید کلیه لوازم تحریر و اداری و با پرسنلی با لغ بر 200 نفر مشغول به کار می

باشد.

هدف شرکت پاپکو:

شرکت پارسا پلاستیک ( PAPCO) با هدف تولید انواع لوازم التحریر ، اداری ، سمیناری،

مدیریتی و دانشجویی تاسیس گردید.

و با توجه به زمان فعا لیت شرکت و میزان سرمایه اولیه بسیار موفق بوده است و طبق گفته

مدیرعامل شرکت : دلیل این موفقیت استفاده از مواد اولیه مرغوب و درجه یک و نظارت دقیق

درفرایند تولید و همچنین بازاریابی صحیح بوده است . ایشان همچنین فرمودند که اصلی ترین

دلیل موفقیت شرکتش توجه کامل به رضایت مشتری و جلب نظر مشتریان بودهو است. لذا بنده

به دلیل همین گفته ایشان پروژه ای با موضوع رضایت مندی مشتری انتخاب کرده ام تامشخص

کنم آیا واقعا مشتریان این شرکت از عملکرد آن راضی هستند

یا خیر و به گونه ای میزان صحت حرف و گفته مدیر عامل شرکت پاپکو را بدست بیاورم .

و متوجه بشوم رضایت مندی مشتری به چه میزان بر موفقیت شرکت تاثیر گذار است.

مشتری و مشتری شناسی

مشتری شناسی

در جهان کنونی دیگر نمی توان حیطه بازاریابی و فروش را با ابزارهای محدود گذشته تعریف

کرد بلکه باید با روشهای علمی و تعاریف جدیدی که در حوزه بازاریابی وفروش مطرح گردی

ده است آشنا شد و در مقام عمل آنها را بکار بست تجربه های تاریخی نشان می دهد آنان که از

منظرسنتی وتجربی و با تگرش سطحی به مفاهیم مشتری کالا بازار فروش خرید رقابت تبلیغا

ت کیفیت و...نگاه کرده و میکند. ضمن آنکه موفقیتی در این راه دست نیاورده اند بلکه سرمایه

های خود را نیز از دست داده اند. دربرسی خدمات بدون در نظر گرفتن مبانی علمی بازاریابی

و فروش منشا این عدم موفقیت بوده است د رگذشته اگر تولید وعرضه کالا محدود بود امروزه

دیگر برای تولید هیچ محصولی محدودیت.وجود ندارد . بازارها گسترش یافته اند رقابت هافشر

ده وتنگا تنگ شده اند و نقش مشتریان از حا لت پیروی از تولید کنند گان به هدایت سرمایه

گزاران تولید کنند گان وحتی محققان و نوآوران مبدل گشته است. بدین ترتیب مفهوم بسیاری

از واژه های متداول در امربازاریابی و فروش گسترده تر و کامل تر شده اند و در برخی

موارد نیز مفاهیم جدیدی به این مباحث اضافه گردیده است نکته اساسی که در بحث های علمی

بازاریابی و فروش مطرح گردیده است سمت و سوی کلیه فعالیت های بنگا ه اقتصادی برای تا

مین نیازهای مشتری و کسب رضایت و اعتماد اوست . مطلبی که در گذشته بدان کم توجه شده

است و یا لا اقل از چنین جایگاه مهمی که فعالیت ها ی یک بنگاه اقتصادی را تحت تاثیرخود

قراردهدبرخوردار نبوده است . دراین چارچوب مشتری فرد فاضل هوشمند و دانایی است که

درباره تا مین نیازهای خود بخوبی مطالعه و بررسی می کند .

بازارهای گسترده و تامین نیازهای خود بخوبی مطالعه و بررسی می کند . بازار گسترده و

کالاهای متنوع در اختیاردارد و با توجه به امکانات و استعداد خود به مقوله های قیمت مرغو

بیت کیفیت و...توجه می کند و برای هر یک از این موارد ارزش گذاری می نماید. با رفتار

هایی که از خود نشان می دهد امکان موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگا ه اقتصادی را فراهم

می سازد.

زیرا در محدوده علمی با زاریا بی و فروش سرمایه گذاران مدیران عوامل تولید مهندسان و

کارشناسان موفقیت خود را مرهون کسب رضایت و اعتماد مشتری می دانند بد ین معنا که

سرمایه گذاران با بررسی درخواست ها و رفتا رهای مشتری نسبت به هدایت سرمایه های

خود دربخشهای تو لیدی و خدماتی علاوه بر تضمین سرمایه منافع بیشتری را عاید خویش می

کنند.مدیران نیز با تامین خواسته های مشتری به حیات اقتصادی بنگاه تداوم می بخشند.

و با خاطری آسوده به برنامه ریزی های دراز مد ت می پردازند و ضریب موفقیت خویش

را افزایش می دهند.عوامل تولید با توجه به خواست ها و نیازهای مشتری در تولیدمحصول

با کیفیت موفق می شوند تا توانایی های فنی و اجرایی خویش را افزایش دهند.

مهندسان و کارشناسان با بهره گیری از ایده ها و پیشنهادهای مشتری اطلاعا ت مناسبی را

برای طراحی سازماندهی اصلاح و بهبود روشهای تولید کالا و یا خدمت در اختیار خواهند

داشت که درنهایت موجب ابداع و نوآوری و بروز خلا قیت آنها خواهد شد .

مجموعه این تلاشها در حوزه فعالیتهای خرد و کلان اقتصادی سبب گردش سرمایه افزایش

تولید ایجاد اشتغال مبادله کالا (واردات و صادرات) فعالیت های خدماتی تحقیقاتی وتوسعه

ای و... خواهد شد . که سامان یافتن و رونق اقتصادی هر جامعه را به د نبا ل می آورد .

"مشتری گرایی" با درک صحیح از مفهوم مشتری و توجه به تا مین نیازها و استعداد های

وی و نیز همسویی با نظرها و آرای او به سا ماندهی بنگاه اقتصادی خویش می پردازد و

رمز موفقیت خود را بر پایه اصولی قرار می دهند که با مشتری شناسی آغاز با "مشتری

گرایی " سامان و با "حفظ رضایت و اعتماد مشتری" تداوم می یابد.

تعریف مشتری و انواع آن

در فرهنگ و ادب فا رسی مفهوم مشتری مترادف با "خریدار"است . و در مباحث مربوط به

بازاریابی و فروش مشتری به مخاطبانی گفته می شود که توانایی و استعداد خرید کالا و یا

خدمتی را داشته باشد.

در این تعریف "توانایی" یعنی امکان پرداخت وجه و یا تحویل کالای معوض و"استعداد " به

مفهوم درک و شنا خت مزیت های کالا و خدمتی که موجب تا مین بخشی از نیازهای مخا طب

می شود به کار گرفته شده است. بنا براین تبدیل یک مخاطب به مشتری هنگامی محقق خواهد

شد که عناصر توانایی واستعداد به صورت توام در وی بروز کند تا عمل "خرید" انجام پذیرد

. از توانایی بدون داشتن استعداد شناسایی کالای مورد نظرو یا با لعکس داشتن استعداد خرید

ولی فاقد توانایی لازم بودن امکان شکل گیری فرایند خرید را میسر نمی کند.

انواع مشتری

تقسیم بندی مشتری به لحاظ نحوه حضور وی در فرایند خرید به شکلهای زیر انجام می شود

a) مشتری حقیقی:

به افرادی که با ماهیت فردی و حقیقی خود در فرایند خرید شرکت می کنند "مشتری

حقیقی"گفته می شود . مانند بسیاری از خرید های روزانه که افراد حقیقی انجا م می دهند

b) مشتری حقوقی

به شرکت ها سازمانها نهادها و بنگاههای اقتصا دی که در چا رچوب شخصیت های حقو

قی در فرایند خرید شرکت می کنند "مشتری حقوقی" گفته می شود.: مانند خرید هایی که

وزارت خا نه ها موسسات وشرکت ها انجام می دهند.

c) مشتری سازمانی

مشتری از دیدگا ه سازمان تولید کننده کالا یا عرضه کننده خدمات نیز به دو قسمت درون

و برون سازمانی تقسیم بندی شده است . بدین ترتیب که در زنجیره های تولیدی و خدماتی

مشتریان کسانی هستند که نتیجه کار معطوف به ایشان است.مثلا در خط تولید خودرو واحد

مونتاژکننده مشتری سازنده قطعه است این گونه مشتریها را مشتری درون سازمانی گویند.

درهمین سازمان مصرف کننده خودرو مشتری برون سازمانی است.

d) مشتری جغرافیایی

تقسیم بندی دیگری که برای مشتری مطرح شده است مربوط به محدوده جغرافیایی است بدین

ترتیب که مشتری موجود در یک محدوده جغرافیا یی ( محله . منطقه. شهر.کشور) مشتری

داخلی و خارج از محدوده جغرافیایی مورد نظر "مشتری خارجی"نام دارد.

نیاز مشتری:

به لحا ظ مفهومی و در نظر عامه نیاز مترادف با حاجت درخواست استدعا التماس مقصود

مراد آرزو میل خواهش محبوب فقر تنگد ستی اظهار خضوع خشوع تضرع و...کاربرد یافته

است . از مجموع این مفاهیم می توان نیاز را هر نوع کمبودی دانست که برای انسان به وجود

می آید ما برای تعریف نیازمشتری به شکل زیر ازآن استفا ده می کنیم.

"نیاز مشتری عبارت است از هر نوع احساس کمبودی که برای مشتری به وجود

می آید واو تلاش می کند تا با بهره گیری از استعداد و توانایی خود نسبت به رفع آن اقدام نما ید"

انواع نیاز مشتری:

با توجه به مفهوم گسترده ای که در تعریف نیاز مشتری وجود دارد . امکان تقسیم بندی

جامع و کا ملی از نیازهای مشتری دشواراست.لیکن از آن جایی که نیازمبنا ی رفتارمشتری

درفرایند خرید است طبقه بندی زیر را که بیش تر به لحاظ مفهومی درجامعه متداول گردیده

است دراختیار خوانند گان قرار می دهیم . این طبقه بند ی می تواند زمینه های مساعدی را

درشناخت رفتارهای مبنای مشتری نشان دهد و در تامین بخش هایی ازنیازوی موثر باشد.

a) نیازهای حیا تی (بیولوژیک)

نیازهایی را که با تداوم زندگی و حیا ت مشتری ارتباط تنگاتنگ دارد "نیازهای حیا تی"

گویند. مانند هوا. آب . غذا دارو و .....

(b نیازهای اساسی:

به نیازهایی گفته می شود که از مشتری نقش اساسی و تعیین کننده ای دارند مانند پوشاک

مسکن برای افراد حقیقی و آب برق .راه و ارتباطا ت ازنظردولت

b) نیازهای عادی:

به نیازهایی گفته می شود که مشتری در توانایی واستعداد خود برای تامین آنها

از روند عادی و یکنواخت بهره می گیرد.مانند ایاب ذهاب و....

c) نیازهای فردی:

نیازهایی که مشتری در تامین آنها به توانایی و استعداد خود متکی است مانند فکر کردن

خوابیدن کارکردن .مطالعه کردن و...

d) نیازهای اجتماعی:

به نیازهایی که مشتری از طریق جمع ویا افراد دیگر نسبت به تامین آن اقدام می نمایدنیازهای

اجتماعی گفته می شود مانند آموزش.درمان و...

e) نیازهای مادی:

نیازهای ملموسی را که مشتری به آن توجه دارد نیازهای مادی می گویند مانند غذا و پوشاک

f) نیازهای معنوی(غیرعادی):

در برابر نیازهای مادی نیازهایی نیز وجود دارند که به چشم دیده نمی شود مانند آرامش.

عبادت کردن .تفریح کردن. عدالت خواهی .امنیت .و...که به آنها نیازهای معنوی می گویند.

*** نکته مهم:

به طوری که ملاحظه می شود اولا نیازهای مشتری نا محدود است.ثانیا امکان تقسیم بندی

نیازهای دیگر نیز وجود دارد و طبقه بندی های فوق صرفا به منظور آشنایی با چگونگی

دسته بندی نیازها درجامعه بیان شده است. ازسوی دیگر باید به این نکته مهم نیز توجه داشت

که ممکن است نیازی برای مشتری خاص جزء نیازهای اساسی به شماررود در حالی که آن

نیاز برای مشتری دیگر نیازی عادی محسوب گردد بنا بر این"درارزیابی نیاز مشتری لازم

است رفتار وی با توجه به توایایی ها و استعداد های او مبنای شناسایی و مطالعه قرارگیرد"

روشهای تامین نیاز:

درباه تعریف انواع و اهمیت "نیاز"به طور اجمال سخن گفته شد. اکنون باید دید این نیازها

به چه صورتی تا مین می گردند برای این منظور چهار روش تامین نیاز مطرح است:

1) خودکفایی:

برخی از نیازهای فرد توسط خود وی تامین می شود و نیازی به مداخله و یا ارتباط با

دیگران برای رفع آن وجود ندارد. در این روش تواتایی های فرد به گونه ای است که

می تواند شخصا نیازهای خود را مرتفع سازد.

2) تکدی:

برخی از نیازمندان برای تامین نیاز خود از دیگران کمک و مساعدت طلب می کنند بدون

آنکه انتظاری را از طرف مقابل برآورده نمایند. این گونه تامین نیاز را تکدی می گویند.

3) توسل به زور:

در این روش فرد نیازمند از طریق اعمال زور و قدرت و چنگ زدن به امکانات دیگران

نسبت به تامین نیاز خود اقدام می نمایند.

**مبادله**

در صورتیکه تامین نیاز از طریق تبادل امکانات و توانایی ها بین 2 نفر یا بیشتر صورت

پذیرد و هر یک از طرف ها چیز با ارزشی را برای مبادله با دیگری در اختیار داشته

باشند در این حالت نیاز هریک از آنان با روش مبادله تامین شده است.

***نکته مهم:

ازمجموعه روشهای یاد شده تنها روش مبادله است که درمباحث مربوط به بازاریابی و

فروش مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.

*** توانایی مشتری:

در تکمیل فرایند خرید توانایی مشتری نقش بسزایی دارد به گونه ای که عدم شناخت و

ارزیابی توان مشتری علاوه براتلاف وقت موجب به سامان نرسیدن مبادله خواهد شد.

توانایی مشتری برای جبران نیازهای تعیین شده خود عبارتند از:

a) توانایی مالی:

چنانچه مشتری برای خرید کالا و خدمتی که می خواهد دریافت کند پیشنهاد پرداخت وجه

نقد و یا اوراق بهادار نماید .در حقیقت وی برای تکمیل فرایند خرید به توانایی های مالی

خویش متکی است.

b) توانایی کالایی:

گاه مشتری در برابر کالا و خدمتی که دریافت می کند پیشنهاد تحویل کالای دیگری را

می دهد . در این شیوه مبادله مشتری به توانایی های کالایی خود تکیه می کند.

c) توانایی خدمتی:

برخی از مشتریان در قبا ل کالا و خدمتی که دریافت میکنند پیشنهاد انجام کار و یا خدمتی

را می دهند . در واقع این افراد برای خرید کالا می خواهند از توا نایی های خد ما تی خود

بهره جویند.

d) توانایی ترکیبی :

بهره گیری ترکیبی از توانایی های مالی کالایی و یا خدمتی را توانایی ترکیبی گویند.

d) توانایی اعتباری:

گاهی مشتریان پس از دریافت کالا و خدمت با اندکی تا خیر تسبت به پرداخت مالی کالایی

خدمتی و یا ترکیبی از آنها اقدام می نما یند . این توانایی مشتری را توانایی اعتباری گویند.


کارآموزی عمران نحوه ساخت پی و اسکلت بتنی تا پایان سقف اول

پیشرفت سریع جوامع ونیازهای روز افزون آنها به انجام طرح های مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می­نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 3056 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
کارآموزی عمران نحوه ساخت پی و اسکلت بتنی تا پایان سقف اول

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه............................... 3

اجرای شبکه پی.................... 5

بتن ریزی پی....................... 18

اجرای سقف......................... 25

اجرای پله......................... 36



مقدمه

پیشرفت سریع جوامع ونیازهای روز افزون آنها به انجام طرح های مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می­نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.

به دلیل گسترده بودن حوضه فعالیت دانش آموختگان این رشته، شغل هایی که یک مهندسی عمران می تواند داشته باشد به صورتهای مختلفی طبقه­بندی می­شوند. یک مهندس عمران می­تواند در حوضه پیمانکاری، مشاوره، نظارت و یا اگر دقیق تر به موضوع بنگریم در قسمتهای ساختمان سازی، سدسازی، راه سازی، پالایشگاه و سازههای صنعتی، مدیریت ساخت، سازه­های دریایی و ... فعالیت داشته باشد.

فعالیت یک مهندس عمران در هر یک ازاین قسمت ها علاوه بر تسلط در زمینه تئوری ، نیازمند تجربیات عینی و عملی است . یکی از فرصت هایی که می تواند در انتقال این تجربیات به شخص مفید باشد ، واحد کارآموزی است . اگرچه که آشنایی و شناخت تمامی مسایل و نکات عملی مستلزم سال ها تلاش و حضور در پروژه های مختلف عمرانی است ، لیکن فرصت کوتاه کارآموزی هم می تواند شخص را در رسیدن به این هدف یاری کند .

در همین راستا نگارنده با توجه به علایق شخصی خود ، اقدام به کارآموزی در شرکت فنی و مهندسی « خزر بتن » نمود که عمده فعالیت آن پیمانکاری است . لذا دوره کارآموزی در یک سازه بتن مسلح در حال ساخت به عنوان سرپرست کارگاه سپری شد.

شروع کارآموزی مقارن پایان دیوارچینی پی و پایان آن هم زمان با اجرای ستون طبقه دوم بوده است . نوع پی ساختمان نواری دو طرفه ( شبکه ای ) و سیستم سقف آن تیرچه بلوک است .

گزارش کارآموزی پیش رو اگرچه حاوی تمامی نکات اجرا یی انجام شده نیست ، لیکن مهمترین نکات را در بر دارد.همچنین قسمت هایی از نقشه های معماری و سازه ای که در طول دوره مورد استفاده قرار گرفته است در پیوست آمده است.

اجرای شبکه پی

قبل از انجام هر کار، سرپرست کارگاه باید ملزومات اجرای پی را فراهم کند و خواسته خود را به طور کامل برای دست اندر کاران از جمله کارفرما ، مجری پی و کارگرها توضیح دهد.برخی از مصالح و و سایل مورد احتیاج به شرح زیر است :

1- میلگرد : میلگردهای پی به دو قسمت طولی ( کمرکش ) و عرضی ( چنگال ) تقسیم می شوند . قبل از سفارش میلگردها باید تعداد دقیق میلگردهای مورد نیاز را با توجه به نقشه محاسبه کرد . برای محاسبه میلگردهای طولی ، ابتدا طول هر نوار را در تعداد میلگردهای طولی ضرب می کنیم و سپس با توجه به شماره میلگرد ، نتایج را دسته بندی و جمع می کنیم. اگر حاصل را تقسیم بر 12 کنیم (طول یک شاخه میلگرد 12 متر است ) تعداد میلگردها برای آن شماره خاص بدست می آید .

12 / [تعداد میلگرد طولی*( طول نوار پی+ 0.2)] = تعداد میلگردهای طولی برای هر نوار

برای در نظر گرفتن طول خم در ابتدا و انتهای هر نوار باید مقدار 0.2 به طول هر نوار اضافه شود . اگر طول نوار یک پی بیشتر از 12 متر باشد برای پیوستگی میلگردها در محل انقطاع ، بایستی از اور لپ (( overlap استفاده شود . طول اورلپ مطابق آیین نامه بایستی بین 40تا 50 برابر قطر میلگرد مورد استفاده باشد . برای احتساب طول اورلپ در محاسبه میلگردها باید مقدار آن را به طول هر نوار اضافه کرد .

در محاسبه میلگردهای عرضی باید ابتدا عرض نوارها را با 0.2 جمع کنیم وسپس در تعداد میلگردهای عرضی هر نواربا توجه به شماره میلگردها ضرب کنیم . آنگا هحاصل را بر 12 تقسیم کنیم تا تعداد شاخه مورد نیاز بدست آید .

12 / [ تعداد میلگردهای عرضی * ( عرض نوار پی+0.2)]= تعداد میلگردهای عرضی برای هر نوار

2- قیچی زمینی: قیچی زمینی ، وسیله استاندارد برای برش میلگرد است و تا جایی که می توان باید از قیچی برای بریدن میلگرد استفاده شود. قیچی بایستی با توجه به بزرگترین شماره میلگردها تهیه شود .

3- دستگاه برش هوا گاز: این وسیله از یک کپسول گاز و یک کپسول اکسیژن تشکیل شده است . سوختن هم زمان اکسیژن وگاز باعث ایجاد حرارت شدیدی می شود که فولاد را به دمای ذوب خود می رساند وبه این طریق میلگردها برش داده می شوند . این دستگاه برای برش میلگردهای با قطر بزرگ که قیچی قادر به قطع آن نباشد استفاده می شود .

آیین نامه استفاده از این وسیله را به دلیل ایجاد تنش های پسماند مجاز نمی داند اما سرعت و سهولت انجام کارباعث استفاده از این وسیله می شود.

4- میز کار : اصطلاحاً به میزی گفته می شود که بر روی آن میلگردها خم زده می شوند. از این میز در مراحل بعدی برای ساختن خاموت استفاده می شود .

سایر وسایل مورد نیاز عبارتند از انبر ، سیم آرماتوربندی ، ...

دغدغه اصلی سرپرست کارگاه قبل از انجام هر کاری باید ایمنی و حفظ سلامت افراد کارگاه باشد لذا تمام تدارکات مورد نیاز فراهم شود . این وسا یل در مرحله پی عبارتند از دستکش وعینک که هر دو به هنگام برش میلگردها توسط دستگاه هوا گازمورد احتیاج هستند .

اولین گام در اجرای پی برش میلگردها در طول های مورد نیاز است . بایستی برش میلگردها را طوری انجام داد که ، پرت میلگردها به حداقل مقدار برسد . اگر چه این کار باعث صرفه جویی در مخارج می شود ولی در عمل ممکن است باعث سردرگمی کارگرها شود . سرپرست کارگاه در این موقعیت باید برش میلگردها را طوری برنامه ریزی کند که هم برش میلگردها پرت کمتری داشته باشد و هم باعث سردرگمی کارگرها نشود . این کار به خصوص در پروژه های بزرگ کاملاً ضروری است .

بعد از برش میلگردها نوبت به خم زدن آنها می رسد .این کار برای میلگردهای کوچک روی میز کار انجام می شود . برای میلگردهای با طول زیاد خم زدن با توجه به شرایط کارگاه می تواند روی میز کار انجام بگیرد یا توسط آچارF روی زمین انجام شود .

گام بعدی پخش میلگردهای طولی وعرضی کف پی است . سپس میلگردها به وسیله سیم آرماتوربندی بافته می شوند و به صورت شبکه در می آیند . در بافتن میلگردها بهتر است از گره « هفت وهشت » استفاده شود اما معمولا آنها را با گره ساده می بندند . همچنین بهتر است که تمامی گره ها به هم بافته شوند ولی بستن یک در میان گره ها نیز بلامانع است . دربستن میلگردها درمحل اورلپ ها و ستون ها باید توجه ویژه داشت . در پخش میلگردهای طولی باید دقت شود که محل قطع میلگردها همه در یک طرف قرار نگیرند زیرا این کار باعث ضعیف شدن شبکه در محل اورلپ ها می شود . همچنین



باید دقت شود فاصله شبکه کف از دیوار ها و دیوار چینی ها حدود پنج سانتیمتر باشد .

قرار گیری یک در میان اورلپ ها

پس از بافتن شبکه ، میلگردهای کف که روی زمین قرار دارند باید حدود سه تا پنج سانتیمتر روی زمین قرار گیرند تا در هنگام بتن ریزی ، میلگردهای کف کاملا در پوششی بتنی قرار گیرند . برای این کار یک قسمت از شبکه به طور موضعی توسط دیلم بالا آورده و در زیر آن سنگ قرار داده می شود . استفاده از آجر به جای سنگ باعث جذب آب بتن در هنگام بتن ریزی می شود و در نتیجه منجر به پوکی بتن می شود .

پس از بافتن شبکه میلگردهای پایین ، باید شبکه میلگردهای بالا بافته شود. برای قرار دادن میلگردها در ارتفاع دلخواه از سطح زمین از خرک استفاده می شود. خرک ها در اندازه و شکل های متفاوتی از میلگرد ساخته می شوند. ارتفاع خرک از ارتفاع دیوارچینی پنج تا ده سانتیمترکمتردر نظر گرفته می شود .

بافتن شبکه بالا به این صورت انجام می پذیرد که ابتدا خرک ها را در فاصله حدود چهار متر از هم قرار می دهند و سسپس میلگردهای طولی را روی خرک ها سوار می کنند . بعد از آن میلگردهای عرضی را روی میلگردهای طولی می بافند . پس بافتن کامل میلگردها ، به علت وزن زیاد قسمت هایی از شبکه دچار انحنا می شود. برای رفع این اشکال بایستی در قسمتهای ضعیف خرک قرار داده شود تا شبکه کاملا یکدست شود . خرک هایی که در ابتدا قرار داده می شوند معمولا از میلگردهای قوی تر و خرک های بعدی از میلگردهای با قطر کمتر ساخته می شوند .

پس از اتمام تمام این مراحل مهندس باید دقت کند که تمام تقاطع میلگردها حداقل به صورت یک درمیان بسته شده باشند، فاصله میلگردها از هم مطابق نقشه باشد، در شبکه خیز وجود نداشته باشد ، فاصله بین شبکه کناره ها وکف مناسب باشد . در صورت وجود مشکل در هر کدام از این قسمت ها باید دستورات لازم داده شود .


کارآموزی عمران ساختمان اسکلت فلزی کمیته امداد امام خمینی (ره)

آنچه که در این جزوه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد پروژه کار آموزی بوده که مراحل اجرائی ساخت یک ساختمان اسکلت فلزی را از شروع تا خاتمه به اختصارمورد بررسی قرار می دهد موارد اجرائی – جزئیات اجرائی روش کار – نحوه اجرای این پروژه توضیح داده شده است لذا در شروع توضیحات لازم است برخی تعاریف و اصلاحات جهت تفهیم بهتر مظالب به اختصار شرح داده می شود
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 862 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 38
کارآموزی  عمران  ساختمان اسکلت فلزی کمیته امداد امام خمینی (ره)

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

مقدمه:

آنچه که در این جزوه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد پروژه کار آموزی بوده که مراحل اجرائی ساخت یک ساختمان اسکلت فلزی را از شروع تا خاتمه به اختصارمورد بررسی قرار می دهد . موارد اجرائی – جزئیات اجرائی- روش کار – نحوه اجرای این پروژه توضیح داده شده است. لذا در شروع توضیحات لازم است برخی تعاریف و اصلاحات جهت تفهیم بهتر مظالب به اختصار شرح داده می شود .

الف - کارفرما : عبارتست از شخصیتی حقیقی یا حقوقی که امضاء کننده یکی از طرفین قرار داد بوده و موضوع عملیات پیمان پس از تکمیل به وی تحویل داده می شود .

ب- پیمانکار : عبارتست از شخصیتی حقیقی یا حقوقی که اجرای یک پروژه مطابق نقشه و مشخصات فنی را بعهده می گیرد .

ج - دستگاه نظارت : کارفرما جهت حسن انجام کار یک پروژه عوامل اجرائی را بصورت مقیم مستقر نموده که نظارت اجرای صحیح کلیه عملیات اجرائی بر عهده این عوامل می باشد .

د- پیمان : هر پروزه جهت اجراء نیازمند به مشخص شدن کلیه اطلاعات اجرائی و شرایط حاکم بر پروزه بوده که پیمان نامیده می شود .

ه- اسناد پیمان : اسناد پیمان شامل کلیه نقشه های محاسباتی – معماری – سازه ای – تأسیسات مکانیکی و برقی مشخصات فنی کارهای عمومی ساختمان – شرایط عمومی و خصوص پیمان و کلیه اسناد مبادله شده بین طرفین می باشد .

تحویل زمین :

پس از منعقد شدن پیمان بین کارفرما و پیمانکار جهت شروع عملیات اجرائی تحویل زمین صورت می گیرد : تحویل زمین مطابق نقشه های ابلاغی به پیمانکار در یک زمان مقرر شده به نامبرده از سوی عوامل کارفرما ( واحد حقوقی – نماینده پیمانکار – نماینده کارفرما ) صورت می گیرد قبل از تحویل زمین کلیه هماهنگیهای لازم در خصوص تثبیت مالکیت آن از سوی کارفرما می بایست صورت گیرد.

الف – تجهیزکارگاه : پس از تحویل زمین جهت آماده کردن شرایط اجرائی شامل ( تأمین نیروی انسانی و تهیه ماشین آلات ، ساخت امکان پرسنل ) به پیمانکار مهلتی داده می شود تا این شرایط را فراهم نماید که به آن زمان تجهیز کارگاه می گویند.

ب- بوته کنی و تسطیح زمین :هر پروژه جهت شروع عملیات خاکبرداری نیاز به تسطیح و بوته کنی ، کندن اشجار ، رفع تپه ماهورها را دارد تا هنگام پی کنی و شروع خاکبرداری این امر به سهولت انجام پذیرد .

ج- آزمایشات مکانیک خاک : جهت مشخص شدن نوع زمین ، میزان مقاومت مجاز خاک و دسترسی به اطلاعات کامل در خصوص زمین احداث بنا نیاز ضروری به شناخت آن است که در بناهای کم اهمیت این عمق با زدن چاه و در سازه های مهم این امر توسط گمانه زنی انجام می گیرد تا خطرات بعدی ناشی از نشت بنا با این کار مرتفع گردد.

Ü نکته : در صورتی که حفره های بلعنده و چهاها و قنوات در محل احداث بنا و پروژه باشد می بایست توسط پیمانکار و مطابق نظر دستگاه نظارت با مصالح مناسب آنها پر شوند .

پیاده کردن نقشه :

پیاده کردن نقشه در محل تعیین شده در روز تحویل زمین و مطابق اندازه های اجرائی نقشه ابلاغی صورت می گیرد که به هنگام اجرا وسایلی از قبیل میخ چوبی یا فلزی ، ریسمانکار ، گچ ساختمانی ، چکش ، دفتر و خودکار ، ماشین حساب و در صورت پیاده کردن با دوربین به ابزاری چون ( دوربین تئودولیت یا نیوو ، میر ، ژالن ، تراز قائم میر نیازمند می باشیم .

Ü نکته : در پیاده کردن نقشه جهت گونیا کردن خطوط پی کنی می توان از رابطه فیثاغورث ( 3،4،5) استفاده می کنیم .

خاکبرداری و پی کنی :

خاکبرداری و پی کنی در صورت عمق کم توسط نیروی انسانی انجام گرفته و در صورت عمق زیاد این کار توسط ماشین آلاتی از قبیل تراکتور بیل دار ، لودر و ... صورت می پذیرد.

Ü نکته : آنچه که در همه خاکبرداریها می بایست مورد توجه قرار گیرد تراز کف خاکبرداری بوده که آنهم حتماٌ می بایست توسط نیروی انسانی و با دست صورت گیرد .

اجرای بتن مگر :

بتن مگر که بتن نظافت و بتن لاغر معروف است الزاماٌ می بایست در کف کلیه گودبرداریها و خاکبرداریهایی که بتن ریزی روی آن انجام می شود با ضخامت حداقل cm5 و عیار سیمان kg/m3 150 اجرا گردد که سطح انتهایی آن نیز می بایست کاملاٌ تراز گردد.

قالبندی پی :

قالبندی جهت تأمین شکل خواسته شده قطعات بتنی انجام می گیرد که در پی ها بطور معمول بصورت چوبی ،فلزی ، آجری و .... در حد فاصل دیواره پی و بتن اجرا می شود .

Ü نکته 1 : در قالبندی های فلزی و چوبی جهت سهولت جدا سازی قالب از سطح بتن از موادی چون روغن سوخته ، روغن موتور استفاده می شود .

Ü نکته 2 : جهت جلوگیری از خارج شدن شیره بتن از قالبندی آجری و همچنین جلوگیری از جنب آب بیشتر بتن توسط آجرها ( بالاخص آجرهای فشاری ) طرفین دیواره اندود ماسه سیمان و یا بوسیله نایلون پوشانده می شود .

آرماتوربندی پی :

کار آرماتور در بتن شبیه کار استخوان بندی وجود آدمی در بدن می باشد . آرماتور ها در سایزهای مختلف قطر4 تا 50mm و طول شاخه 12m و در انواع ( بدون آج = A1 ) بصورت آجدار ( A2-A5) می باشند .

آرماتورهای A1-A3 در کارهای ساختمانی و A4 در کارهای صنعتی و ... A5 در کارهای صنعتی مصرف می شود .

آنچه که در اجرا ی آرماتور بندی باید رعایت شود :

1- آرماتور مصرفی می بایست فاقد مواردی از قبیل نداشتن خمش اولیه ، لهیدگی غیر مجاز عاری بودن از روغن ، گرد و خاک ، زنگ زدگی و خوردگی باشد .

2-گرفتن آزمایشهایی از قبیل تست ازدیاد طول ، میزان تنش تسلیم ، میزان مقاومت کششی در آرماتوربندیها ی بیش از 50 ton قبل از اجراء توسط آزمایشگاه

3- رعایت میزان over lap معادل حداقل 40 Ø

4- رعایت میزان خمش معادل حداقل 10Ø

5- خمش یا برش آرماتور بصورت سرد بوسیله قیچی فولاد بر ، گیوتین و ... تا 36 Ø و برش آرماتور بیش از این سایز مطابق شرایط ذکرشده در آئین نامه

6- عدم نگهداری آرماتوردرفضای باز در شرایط بارندگی و برف بدلیل افزایش زنگ زدگی و خوردگی

7-رعایت میزان پوشش بتن( covre ) در کلیه بتن ریزیها (پی ها 5 cm) ستونها و تیرها (3 cm ) و در شرایط بداقلیمی ( سواحل خلیج فارس ) در پی ها به میزان حداقل( 7 cm)

8- چک کردن کلیه مشخصات آرماتور مصرفی مطابق نقشه قبل از بتن ریزی

9-رساندن پرت مصرفی آرماتور در اجرا به حداقل ممکن

10- دسته بندی آرماتورها بر اساس سایزهای یکسان در انبار جهت سهولت در مصرف

نصب صفحات :

نصب صفحات جهت استقرار ستونهای اصلی بر روی آنها جهت انتقال وزن سازه به فونداسیون و سپس زمین در آکس فونداسیونها صورت می گیرد ابعاد و ضخامت صفحات بر اساس محاسبات سازه ای انجام می پذیرد صفحات توسط بلتها ( حداقل 4 عدد ) در داخل بتن تحکیم می شوند آنچه که در اجرای آن بسیار حائز اهمیت است در یک امتداد بودن اکس صفحات و همچنین تراز کردن آنها دقیقاٌ در یک کد ارتفاعی ( LEVEL) می بایست صورت گیرد که این امرباکمک دستگاه زاویه یاب و یا ترازیاب انجام می پذیرد .

بتن ریزی فونداسیون ها

لازم است قبل از دانستن نکات اجرایی بتن ریزی از برخی مسائل ودانسته های مصالح تشکیل دهنده بتن شامل سیمان ، آب ، ماسه و سنگدانه آگاهی داشته باشیم .

الف : نکات اجرائی سیمان

A : سیمان معمولی مصرفی پر تلند یاکتی و فله ( در کسیه های سالم ) در وزن 50Kg توسط بونکر از کارخانه تا محل مصرف حمل می شود .

B: سیمان مصرفی باید فاسد نباشد و کلینکر آن سوخته نباشد تا مجاز به مصرف باشد .

C: انبار کردن سیمان در انبارها و دور از رطوبت باید صورت گیرد ( حداقل 12پاکت می توان روی هم قرار داد )

D : سیمان فله در صورتیکه درانبار باشد 7-6 روز و در صورتیکه در سلو باشد باید پس از سه ماه مصرف شود .

E : مصرف سیمان بیش از 500 kg/m3 در بتن مجاز نیست .

F : در صورتیکه از ضد سولفات مصرف می شود مقاومت 42 روزه به جاری مقاومت 28 روزه مبنای سنجش قرار می گیرد .

G : حداقل مصرف سیمان در بتن های غیر مسلح 3200 kg/m و بتن ریزیهای مسلح 300 kg/m3 می باشد .

H : در صورت تغییر نوع سیمان سیلومیبایست کاملاٌ تمیزگردیده و سپس سیمان جدید در آن نگهداری شود .

I: در هر کارگاه مشخصات کلی سیمان مصرفی می بایست روی سیلو نصب شده باشد .

ب: نکات اجرایی آب مصرفی در بتن

A : آب مصرفی در بتن باید خالص باشد ( آب آشامیدنی باشد)

B : منبع تهیه آب به تأیید دستگاه نظارت برسد

C : مواد مضر برای آب بتن ، روغن ، املاح ، مواد قلیایی ، اسیدها ، مواد قندی ، مواد آلی وغیره می باشد

D : نسبت درصد مواد موجود در آب نباید از مقادیر زیر تجاوز نکند

مواد آلی دو دهم در هزار مواد قلیایی یک در هزار

مواد معدنی سه در هزار سولفاتها نیم در هزار

E : کار آب در بتن شامل دو قسمت است یکی ترکیب شیمیایی با سیمان و انجام هیدراتاسیون سیمان و دیگر روان و شکل پذیر نمودن ترکیب بتن

F : ناخالصی های آب علاوه بر تأثیر دراز مدت بر مقاومت و حجم بتن سبب خوردگی و زنگ زدن فولاد در بتن مسلح می شود

G : مقاومتهای 7 و 28 روزه نمونه های ساخته شده با آب غیر آشامیدنی باید حداقل معادل 90 درصد مقاومتهای نظیر نمونه های مشابه با آب مقطر باشد .

H : مقدار PH آب مصرفی در بتن حداقل 5/4 و حداکثر 5/8 باشد .

ج : نکات اجرائی مصالح سنگی در بتن ( ماسه )

A : شن و ماسه باید از سنگهای سخت مانند گرانیت ، سلیس و غیره باشد

B : به کاربردن ماسه های شیستی و آهکی ممنوع است

C : شن و ماسه باید تمیز بوده و دانه های آن پهن و نازک یا دراز نباشد

D : مقاومت فشاری سنگهایی که برای تهیه شن و ماسه مورد استفاده قرار می گیرد نباید دارای مقاومت فشاری کمتر از 300 Kg/cm2 باشد

E : 95 درصد از ماسه ای که برای کارهای بتن مسلح بکار می رود باید از الک 76/4 میلیمتر عبور کرده و تمام دانه های ماسه باید از سرندی که قطر آن 5/9 میلیمتر می باشد عبور نماید .

F : حداکثر لای و ذرات ریز ماسه نباید از مقادیر زیر تجاوز کند

الف – در ماسه طبیعی 3 درصد حجم ب- در ماسه تهیه شده از سنگ شکسته 10 درصد حجم


کــارآمــوزی زراعت و اصلاح نباتات ایستگاه تحقیقاتی عراقی‌محله

ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله در فاصله حدود 5 کیلومتری شمال گرگان در مسیر جادة فرودگاه گرگان واقع گردیده است این ایستگاه در سال 1342 زیر نظر ادارة اصلاح و تهیه نهال و بذر گرگان تحت عنوان ایستگاه کشاورزی و بمنظور پاره ای تحقیقات در زمینه غلات، سبزی وصیفی و پنبه در دو قطعه تاسیس و شروع به فعالیت نمود مسئول این ایستگاه در حال حاضر آقای مهندس مسادات می
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 149 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
کــارآمــوزی زراعت و اصلاح نباتات ایستگاه تحقیقاتی عراقی‌محله

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی گرگان ( عراقی محله) :

ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله در فاصله حدود 5 کیلومتری شمال گرگان در مسیر جادة فرودگاه گرگان واقع گردیده است این ایستگاه در سال 1342 زیر نظر ادارة اصلاح و تهیه نهال و بذر گرگان تحت عنوان ایستگاه کشاورزی و بمنظور پاره ای تحقیقات در زمینه غلات، سبزی وصیفی و پنبه در دو قطعه تاسیس و شروع به فعالیت نمود. مسئول این ایستگاه در حال حاضر آقای مهندس مسادات می باشد.

فعالیت جاری در این ایستگاه شامل پروژه های غلات، دانه های روغنی، سبزی و صیفی، ذرت و علوفه بوده که در هر یک از این پروژه ها در زمینة مسائل به نژادی و به زراعی وافزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی فعالیتهای گسترده ای صورت می پذیرد.

بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر :

این بخش در راستای تحقق خود کفایی و افزایش تولید در محصولات کشاورزی از دیر باز با ایجاد ایستگاههای تحقیقات کشاورزی در سطح منطقه داشته و در مورد زراعتی مختلف از قبیل:

1- غلات

2- پنبه

3- دانه های روغنی

4- سبزی

5- صیفی

6- ذرت و گیاهان علوفه ای

8- حبوبات

9- درختان میوه .

طرحهایی تحقیقاتی به زراعی و به نژادی را اجراء نموده و یا در دست اجزاء دارد این طرحها عمدتا در ایستگاههای تحقیقات کشاورزی تحت پوشش مرکز تحقیقات کشاورزی گرگان و گنبد به اجراء درآمده است .

فعالیتهای بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر عبارتند از :

1- بررسی به نژادی و به زراعی بروی محصولات زراعی و صنعتی در منطقه

2- تهیه، آزاد سازی و معرفی ارقام اصلاح شده و پر محصول به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح

3- تهیه و تولید بذرهای خالص و درجه یک اعم از هیبرید الیت، سوپرالیت و نولکئوس در محصولات مختلف

4- بررسی و تعیین مقاومت ارقام مختلف نباتات زراعی و درختان بارده نسبت به خشکی، شوری و سایر شرایط نا مطلوب در مراحل مختلف اصلاح نباتات

5- بررسی و تعیین ارزش غذایی و کیفیت مختلف زراعی

6- انجام امور مربوط به حفظ و کنترل کیفیت و تهیه و ارائه دستورالعمل های فنی در زمینه کاشت، داشت و برداشت ارقام اصلاح شده و قابل توصیه در منطقه

7- بهبود کیفی ارقام اصلاح در محصولات زراعی با توجه به ذائقه و مصرف کننده

8- همکاری در اجزاء طرحهای تحقیقاتی ملی

9- ارتباط، همکاری و هماهنگی با سایر بخشهای تحقیقاتی به منظور تهیه و تنظیم طرحها و برنامه های مشترک تحقیقاتی

مشخصات ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی گرگان (عراقی محله):

این ایستگاه در سال 1337 تاسیس شده، مساحت ایستگاه 37 هکتار می باشد و میزان بارندگی سالیانه آن بین 400 تا 37 450 میلی متر است. ارتفاع آن از سطح دریا 5/5 متر است.

موقعیت جغرافیایی ایستگاه به قرار زیر است :

طول جغرافیایی : 54 درجه و 25 دقیقه شرقی

عرض جغرافیایی : 36 درجه و 45 دقیقه شمالی

بخش کلزا ایستگاه تحقیقاتی گرگان :

همان طور که از نام این بخش مشخص است این بخش بر روی گیاه کلزا متمرکز شده است .

مسئولین و محققین این بخش :

رحمت الله بهرام - محسن باقری

عناوین طرح های به نژادی :

1- ایجاد لاینهای رستورر، نرعقیم و نگهدارنده کلزا برای نواحی سواحل خزر چکیده :

در این طرح کلیه ژرم پلاستها موجود و وارد شده از خارج جهت تهیه لاینهای نرعقیم با روش بکراس به مدت چهار نسل استفاده می شوند و از طرفی با سلف کردن ارقام هیبریدوتت کراس آنها برای تولید رستورر اقدام می شود. تا کنون با طرح قبلی که به انجام رسیده حدود 15 و نگهدارنده و 4 رستورر تولید شده است و بالاینهای فوق الذکر 60 در دست تولید است. با اجرای این طرح امید است وابستگی به وادرات بذر هیبرید مرتفع گردد .

2- مطالعه پایداری عملکرد ارقام پیشرفته بهاره کلزا در اقلیم سواحل خزر چکیده :

این طرح در قالب طرح بلوکهای کاملا تصادفی در 4 تکرار و 16 رقم اجراء شده هرکرت دارای 6 خط 5 متری به فواصل 20 سانتیمتری کشت شده است. هدف از اجرای این طرح مقایسة دقیقتر ارقامش که از آزمایش های سالهای گذشته انتخاب شده و مقایسه عکس العمل آنها در مقایسه با شاهد معمول منطقه میباشد .

3- بررسی عملکرد و صفات زراعی ژنوتیپهای جدید بهاره کلزا در مناطق سواحل خزر:

چکیده : این طرح در قالب بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار و 14 رقم اجراء شده است . هدف از اجرای این طرح مقایسه ارقام وادراتی که برای اولین بار در کشور کشت می شوند با ارقام معمول منطقه می باشند. پس از اجرای این طرح با توجه به زودرسی و عملکرد، ارقام جدید برای آزمایشهای چند سال و چند مکان برای بررسی دقیق تر انتخاب می شوند.

4- بررسی امکان ایجاد لاینهای موتانت متحمل به شوری کلزا:

در این طرح در رقم RGSOO3 و ساری گل با دو دوز مختلف اشعه تیمار شده در سال اول در کلاردشت تکثیر شده و در سالهای زراعی جاری در ایستگاه شوری ( انبار الوم) این استان تحت بررسی می باشند .

عناوین طرح های به زراعی :

1-بررسی تاثیر آرایش کاشت و مقایسه عملکرد دانه کلزا و گندم در تناوب با یکدیگر

این طرح به منظور بررسی اثرات متناوب کاشت گندم بهد از کلزا و کلزا بعد از گندم و همچنین تاثیر آلیش بر میزان عملکرد این دو محصول مورد ارزیابی قرار میگیرد .

2-تاثیر تاریخ کاشت و فاصلة ردیف بر عملکرد و اجرای عملکرد ارقام جدید کلزا

این طرح به منظور تاثیر تاریخ کاشت و فاصله ردیف بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام RGSOO3 و hyola 420 مورد ارزیابی قرار میگیرد .

بخش ذرت ایستگاه تحقیقاتی گرگان :

در این بخش تمرکز عمدة تحقیقات روی ذرت می باشد در عین حال بر روی دیگر گیاهان نیز تحقیقاتی به عمل می آید که عبارتند از :

سورگوم، شبدر، ذرت علوفه ای ، ذرت شیرین و ...

مسئولین این بخش :

مهندس مختار پور، مهندس صابری، مهندس بزی و آقای حیدری

طرح ها بخش ذرت :

  1. بررسی و تعیین مناسبترین آرایش کاشت و تراکم بر عملکرد دانه و علوفه هیبرید سینگل کراس 704

اهداف طرح :

تعیین مناسبترین آرایش کاشت مطلوب و اثرات متقابل این دو فاکتور ، بطور کلی تعیین الگوی صحیح کشت به منظور استفاده بهینه از عوامل محیطی در جهت حصول عملکرد بالا .

روش تحقیق :

آزمایش ذرت دانه ای با چهار سطح تراکم ( 55 ، 65 ، 75 و 85 هزار بوته در هکتار) و دو سطح آرایش کاشت در چهار تکرار اجراء می شود . آزمایش ذرت علوفه ای نیزبه همین شکل صورت می گیرد فاصلة بین تکرارها 2 متر و تعداد تیمار در هر تکرار برابر 8 تیمار است . طول خطوط کاشت در هر تیمار 6 متر و فاصلة خطوط افقی ( اصلی) در هر تیمار 75 سانتی متر است . فاصلة بوته ها در تراکم های مختلف و آرایش ها متفاوت است . زمین مورد نظر در اواخر خرداد با شخم آماده می گردد واقدام به کود پاشی و سمپاشی می شود . سپس دیسک زده و با فاروئر فاروهایی به فاصله 75 سانتی متر ایجاد می شود هر تیمار در 4 خط کشت شده و در هر چاله 2 تا 3 بذر ، پس از رسیدن به مرحلة 3 الی 4 برگی تنگ می شوند و در هر کپه یا چاله یک بوته باقی می ماند . مقدار کود دهی بر اساس توصیه های آزمایشگاه خاک شناسی و تمام عملیات ماشین آلات در تمام تیمارها یکسان است . یادداشت برداریها برای هر کرت جداگانه انجام می شود . برداشت و محاسبات آماری از دو خط وسط هر تیمار انجام و همزمان با برداشت بوته شمارش می شود .

در پایان هر سال تجزیه واریانس داده ها با استفاده از آزمون F و نرم افزار MSTAT-C انجام گردیده و مقایسه تیمارها از طریق آزمون چند دامنه ای دانکن در سطوح 1% و 5% انجام خواهد شد وپس از تهیه گزارش سالیانه در پایان دو سال تجزیه مرکب داده ها صورت می گیرد و نتایج در قالب گزارش نهایی ارائه خواهد شد .

2. طرح بررسی اثر آرایش کاشت و تراکم بر عملکرد ذرت شیرین

مجری طرح : مهندس علی رضا صابری

اهداف طرح :اهداف و تلاش همه جانبه محققان برای افزایش کمی و کیفی وحصول از طریق بررسی و اجرای روشهای به نژادی، به زراعی صورت می گیرد .

لازم به ذکر است که روش تحقق و دیگر جزئیات مشابه به طرح بررسی و تعیین مناسبترین آرایش کاشت و تراکم بر عملکرد دانه و علوفه هیبرید سینگل کراس 704 می باشد .

3. تولید لاین ایزوله پدری A-679 ذرت

در این طرح 13 لاین مادری با یک پدر مشترک بصورت دو خط پدری و چهار خط مادری کاشته می شود که در زمان هایی که امکان خود گشتی است لاین مادری را دگر گشن می کنیم .این یک طرح ملی است که توسط مرکز تحقیقاتی کرج پیشنهاد شده و در تمام ایستگاه تحقیقاتی که برروی ذرت کار میکنند اجراء خواهد شد . مسئول این طرح در ایستگاه تحقیقاتی گرگان مهندس مساوات است .

4. تولید هیبریدهای جدید سورگوم علوفه ای و ارزیابی مقدماتی آنها

در این طرح کشت به صورت خطی می باشد و هدف تولید بذر هیبرید می باشد . از آنجا که دانشمندان مشاهده کردند که بچه هایی که حاصل ازدواج های غیر فامیلی هستند دارای هوش و سلامت بالاتری هستند و از طرفی بچه هایی که در اثر ازدواج های فامیلی بدنیا می آیند در مواردی دارای معلولیتها و مشکلاتی هستند به این فکر افتادند که از تلاقی غیر فامیلی در گیاهان استفاده کنند این امر منجر به تولید بذرهای هیبرید شد .

در این طرح هدف تولید 160 لاین می باشد . 4 لاین پدری و 40 لاین مادری تا بتوانیم نسل F1 را در 160 لاین هیبرید بکاریم و انتخاب را در بین آنها انجام دهیم .

40 خط مادری 16 خط پدری

در مرحلة بعد از تولید لاین با عملکرد و مقاومت مطلوب که از اکثر جهات از رقم منطقه بهتر باشد باید آن را تکثیر کنیم و در اختیار زارعین قرار دهیم . برای این امر ابتدا باید والد پدری و مادری را بصورت خودگشن جداگانه تولید کنیم و در مزرعة تولید بذر هیبرید بصورت 3 خط مادری را خط پدری بکاریم ، که خط های لاین مادری همگی عقیم هستند تا فقط گرده های لاین های پدری را فقط بپذیرند . بین خطوط 75 سانتی متر فاصله وجود دارد و بین بذر هر خط 5 تا 6 سانتی متر . لازم به ذکر است که مجری این طرح مهندس مختارپور می باشد .

بخش غلات ایستگاه تحقیقاتی گرگان :

مسئولین و محققین این بخش عبارتند از :

مهندس مهدی کلا ته، مهندس سید علی محمد آبرودی ، مهندس حبیب الله سوقی

طرح لاینهای جدید گندم نان در دشت تکثیر و معرفی در استان گلستان

محققین این طرح آقایان :

دکتر عباسعلی نورنیا ، مهدی کلاته ، سید علی محمد آبرودی ، حبیب الله سوقی می باشند .

در روز مزرعه گندم ابتدا دکتر نوری نیا مطالبی را در مورد برخورد با شوری شرح دادند : ایشان راه حل برخورد با شوری را ایجاد زهکش و انتخاب و اصلاح گیاهان سازگار با مناطق شور برشمردند. هم اکنون 1200 لاین جو در رابطه با مقاومت به شوری در مراکز عراقی محله زابل و مرکز ملی یزد در حال بررسی هستند . 1500 هکتار اراضی شور در کل کشور قرار دارند که میتوانند نقش مهمی را در کشاورزی ایران ایفا کنند . یکی دیگر از مواردی که مورد بازدید قرار گرفت جوی بدون پوشینه مورد بحث قرار گرفت . جوهای بدون پوشینه دارای کشت بالایی در آمریکا و کانادا دارد . جوی بدون پوشینه دارای درصد فیبر کمتر انرژی بیشتری دارد و از اسید آمینه بالایی برخوردار است که ترکیبات مواد غذایی آن شبیه به بذر ذرت است . در این صورت استفاده از آن می تواند جایگزین ذرت شود .

در سال زراعی 83-1382 مقدار 9 لاین گندم بهاره با منشاء CIMMYT که از آزمایشات ERWYT 79 و ERWYT 80 گزینش یافته بودند .

شرایط زارعین استان گلستان در سه ناحیه :

1-کلاله ( سه راهی پشیکر ) با متوسط بارندگی سالیانه 45 میلیمتر و خاک لومی واقع در 150 کیلومتری شرق گرگان .

2-گنبد ( روستای حاجی قوشان ) با متوسط بارندگی سالیانه 400 میلی متر و خاک لی و تنش گرمای آخر فصل واقع در 20 کیلو متری شمال گنبد .

3-آق قلا ( روستای انبارالوم ) با متوسط بارندگی سالیانه 300 میلی متر و خاک لوحی رسی و تنش گرمای آخر فصل واقع در 40 کیلو متری شمال گرگان به همراه رقم شاهد تجاری منطقه( تجن ) کشت و مورد مطالعه قرار گرفتند .