دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 40 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 12 |
مقاله بررسی مبادله و چرخه های همکاری تجزیه و تحلیل تئوریکی و تجربی مشارکت در کار در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
چکیده
این مطالعه، ماهیت و عمل سیستمهای مشارکتی درکار، یعنی سیستمهای غیرقانونی مبادلة مشارکتی بین مدیریت وکار درسازمانها را توصیف میکند. ابتدا، مدل تشریحی کلی مشارکت را ارائه داده و سپس، آنرا در دادهها و اطلاعاتی از نمونة 52 سازمان UK، با استفاده از واکنشهای هماهنگ مدیریت و کارمندان، آزمایش میکنیم. این مدل، فرض را بر این قرار میدهد که تراست، مبادله و مشارکت، مکانیسمهای اصلی عملی مؤثر سازمانهای مشارکتی می باشند. نتایج تجزیه وتحلیل، عناصر واجزای اصلی مدل را شدیداً ساپورت میکنند. این امر، متمل بر ایده ای می باشد که از مفهوم چرخه تراست، مبادله و همکاری حاصل شده مبنی بر اینکه مدیریت و نیروی کار، با رفتارهای مشارکتی مؤثر و مفید متقابل در سازمانها میتوانند به توسعه و رشد سیستمهای مشارکتی با عملکرد و تراست بالا کمک کنند.
مقدمه
سیستم های مشارکتی مدیریت – نیروی کار، ودر سالهای اخیر، توجه متخصصین و کارشناسان را به خود معطوف کردهاند. بنابراین، درحال حاضر، هنوز توافق اندکی در مورد ماهیت و مفهوم مشارکت در کار وجود دارد. شاید، ارائه الفاظ مربوط به مفهوم مشارکت و شکلهای مختلفی که این تنظیمات میتوانند وارد عمل کنند، غافلگیر کننده نیست. در نتیجه، هنوز مباحث قابل ملاحظهای در آثار ادبی در مورد ویژگیهای مشارکت وجود دارد، و نویسندگان مختلف، تفاسیر و تعاریف مختلفی از این پدیده ارائه میدهند. تقابل، تراست (اعتماد) مشارکت ویژگیهای اصلی همکاری و مشارکت مؤثر در سازمانها به شمار میروند.اما تا این تاریخ، عمل چنین پروسههایی به شکل سیستماتیک، بررسی نشده است.
این مطالعه، به سه شیوه عمل میکند. اول با توسعه درک تئوریکی واضح تری از مشارکتهای مدیریت- نیروی کار در کار به عنوان سیستمهای غیرقانونی اداره مشارکتی مبتنی بر تراست، مبادله و همکاری، دوم ، با ارائه عوامل اصلی که احتمالاً توسعة موثر چنین سیستمهایی را در سازمانها، تسهیل میسازند، و سوم، با بررسی اثر این سیستم ها بر عملکرد سازمانی و رفاه کارمند، ما ، بدین منظور، ابتدا به بررسی مفهوم مشارکت، با مفاهیم تراست، مبادله وهمکاری میپردازیم، سپس، مقدمات سازمانی و نتایج سیستمهای مشارکتی را تجزیه و تحلیل می کنیم. سپس مدل تشریحی مشارکت را که تراست، مبادله وهمکاری را مکانیسم های اصلی سیستم های مشارکت و عوامل اصلی واسطه بین انواع مختلف سیستم استخدام وعملکرد سازمانی و رفاه کارمند تلقی می کند، ارائه میدهیم. در قسمت دوم مقاله، این مدل را با استفاده از دادههای مقطع عرضی نمونهای از 52 سازمان UK، آزمایش میکنیم. نتایج تجزیه و تحلیل، در بخش آخر مقاله، همراه با مفاهیم کلی مطالعه،ارائه میشوند.
- سیستمهای مشارکت و ماهیت همکاری مدیریت – نیروی کار در کار
در آثار ادبی به هیچ تعریفی در مورد مشارکت وجود ندارد. بنابراین، عناصر و اجزای متعددی وجود دارند که همگی در مفاهیم فعلی، مورد تأکید قرار میگیرند. مثلاً، این موارد مشتمل بر مفاهیم سودهای دو جانبه و متقابل، تراست و مقابله به مثل
می باشد. در اغلب موارد، مفاهیم فعلی مشارکت، نسبتاً مبهم ونامعلومند و مطالبی را در مورد تراست و همکاری مرتبط با تجزیه و تحلیل سیستمهای مشارکتی ارائه میدهند.
ما، دراین مطالعه با توسعه و اتکا بر کارهای قبلی در این زمینه، مفاهیم سیستم مشارکت را به عنوان سیستمهای غیرقانونی کم و بیش رسمی مبادله متقابل که جهت به حداکثر رسانی همکاری بین مدیریت و نیروی کار در سازمانها طراحی شده اند، ارائه میدهیم. نکته اصلی ، ایده ای است که بعضی بر اینکه در سیستمهای مشارکت، مدیریت و نیروی کار – به شکل کم و بیش رسمی یا اختیاری، خودشان را مقید و متعهد می کنند که در شکل های متعهد و متقابل سودمند رفتار مشارکتی دخالت داشته باشند. رفتار مشارکتی، در اینجا رفتار یک عامل در یک مشارکت اجتماعی می باشد که از نظر عوامل دیگر موجود در آن مشارکت، جهت نیل به اهداف مورد نظرشان کمک کرده و بنابراین، مفید و مطلوب تلقی میشود. بنابراین، در اصل، سیستم های مشارکتی، سیستمهایی هستند که در آنها،مدیریت و نیروی کار،خود را ملزم میدانند که با یکدیگر همکاری کرده و در مبادله در مورد مانع متقابل برای طرف دیگر، منافعی داشته باشند.
- فرضیات تحقیقی وچهارچوب تئوریکی
اکنون، مدل تشریحی همکاری و مشارکت در کار را ارائه می دهیم. این مدل، بر نمونه های قبلی و پیامدهای سیستم های مشارکتی که دارای مفاهیمی و سیستمهای اختیاری مبادله مشارکتی بین مدیریت و نیروی کار در سازمانها می باشند، تمرکز داریم. عناصر اصلی این مدل، در شکل 1 نشان داده میِشوند.
کانون این مدل، با عمل واقعی سیستم های مشارکتی مربوط به مفاهیم ترا ست و مبادله، در ارتباط میباشد. بخش فوقانی این مدل، به ریشه های همکاری و مشارکت از نقطه نظر نیروی کار ده توجه دارد، و درحالیکه نیمه دیگر آن ، این مسائل را از دیدگاه مدیریت ، تجزیه و تحلیل میکند. کار خود را با توجه به پروسه مشارکت از دیدگاه نیروی کار، به شرح ذیل ، آغاز می کنیم. همانطور که خواهیم دید، این ، رفتار مشارکتی و مدیریت و نیروی کار است که می توانیم فرض کنیم، تأثیر مستقیمی بر عملکرد سازمانی در سیستمهای مشارکتی دارد.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 444 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
مقاله بررسی گذری بر معماری دیکانستراکشن و فولدینگ در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
گذری بر معماری دیکانستراکشن :
دیکانستراکشن در فارسی به ساختار زدایی ، شالوده شکنی ، واسازی ، بنیان فکنی ، ساختار شکنی و بن فکنی ترجمه شده است . شاید این کثرت اسامی به دلیل آن باشد که دیکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند معنایی به دال و مدلول و هر نوع متنی دارد . از آنجایی که مبانی دیکانستراکشن مستقیما از فلسفه دیکانستراکشن استخراج شده و به لحاظ آشنایی نسبتا اندک معماران با فلسفه این مکتب ، برای استنباط معماری دیکانستراکشن ، ابتدا لازم است فلسفه دیکانستراکشن و مهم تر از آن ، زمینه های نظری این نحله فکری تبیین شود. در نیمه اول قرن بیستم مهم ترین مکتبی که ادامه دهنده فلسفه مدرن محسوب می شد ، فلسفه اصالت وجود بود . ژان پل سارتر ( 1980 - 1905 ) فیلسوف فرانسوی ، پایه گذار این مکتب است . او خرد گرایی مدرن ، که توسط دکارت ، کانت و سایر بزرگان مدرن مطرح و تبیین شده بود ، را اساس فلسفه خود قرار داد . سارتر معتقد به خرد گرایی استعلایی ( Transendental Mind ) است . از نظر وی ، " فرد ماهیت خویش را شکل می دهد و نباید از این عامل در مسیر شخصیت فرد غافل ماند ... سارتر آزادی بی قید و شرط را از امکانات ذهن آدمی دانست . به نظر او آدمی آزاد است هر چه می خواهد اختیار کند و به همین جهت است که باید او را مسئول انتخاب های خود دانست . " از نیمه دوم قرن اخیر ، فلسفه مدرن و مکتب اصالت وجود و خرد باوری از طرف مکتب جدیدی به نام مکتب ساختارگرایی مورد پرسش قرار گرفت . این مکتب در ابتدا توسط فردیناند دو سوسور ، زبان شناس سوییسی و لوی استراوس ، مردم شناس فرانسوی ، مطرح شد . ساختارگرایی واکنشی در مقابل خرد استعلایی و ذهنیت مدرن است . ساختارگراها معتقدند که عاملی مهم تر از ذهن وجود دارد که پیوسته مورد بی مهری قرار گرفته و آن ساختار زبان است . از نظر اندیشمندان ساختارگرا ، می باید ساختارهای ذهن بشری را مطالعه کنیم و این ساختارها بسیار مهم هستند . ساختار ذهن مبنایش زبان است . انسان بوسیله زبان با دنیای خارج مرتبط می شود.
اگر به عقیده دکارت همه چیز آگاهانه شکل می گیرد ، به نظر استراوس ، ساختارهای فرهنگ ، اساطیر و اجتماع آگاهانه نیست ، همه آنها در ساحت ناخود آگاه شکل می گیرد و مولفی ندارد . استوارس استیلای سیصد ساله ذهن استعلایی را زیر سوال برد . اگر از دوره دکارت ، انسان موجودی است خردورز ، از نظر استوارس موجودی است فرهنگی و ماهیت انسان در بستر فرهنگ شکل می گیرد . لذا جهت رهیافت به ماهیت بشر ، باید زبان ، فرهنگ و قومیت را مطالعه کنیم .به طور کلی ،
" روش ساختارشناسی ، یافتن و کشف قوانین فعالیت بشری در چهار چوب فرهنگ است که با کردار و گفتار آغاز می شود . رفتار و کردار نوعی زبان است . به همین دلیل ساختارگراها ، ساختار های موجود در پدیده ها را استخراج می کنند . " چنانچه ژان پیاژه ( 1980- 1896 ) ، روان شناس فرانسوی ، مطالعات وسیعی در مورد ساختارهای رشد ذهن کودک و شخصیت کودک انجام داد .
مکتب دیکانستراکشن که یکی از شاخه های مهم فلسفه پست مدرن محسوب می شود ، نقدی به بینش ساختارگرایی و همچنین تفکر مدرن است . مکتب دیکانستراکشن توسط ژاک دریدا ، فیلسوف معاصر فرانسوی ، پایه گذاری شد . دریدا با ساختارگراها مخالف است و معتقد است که وقتی ما به دنبال ساختارها هستیم از متغیر ها غافل می مانیم ، فرهنگ و شیوه های قومی هر لحظه تغییر می کند ، پس روش ساختارگراها نمی تواند صحیح باشد . دریدا از سال 1967 ، یعنی زمانی که سه کتاب او منتشر شد ، در مجامع روشنفکری و فلسفی غرب مطرح گردید . این سه کتاب عبارتند از :
گذری بر معماری فولدینگ:
معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد . وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .
فلسفه دلوز ، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وی در کتاب معروف خود ، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی ( 1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد . از نظر دلوز ، خرد هر جایی است .
فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد . از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست . فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است . فولدینگ ، عمودگرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند . از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگر است . دلوز در کتاب خود به نام ، فولد ، لایبنیتز و باروک ( 1982 ) جهان را چنین تبیین می کند : " جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا ، زمان فشرده شده ، در هم پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است . " دلوز هستی و اجزاء آن را همواره در حال شدن می بیند .
یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار همفکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقاله ای به نام " ریزوم " در سال 1976 در پاریس منتشر کرد . این موضوع در کتاب هزار سطح صاف ( 1980) به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید . رزیوم گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان ، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند . برگ های آن خارج از خاک است . با قطع بخشی از ساقه آن ، این گیاه از بین نمی رود ، بلکه از همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند . این دو متفکر با مطرح نمودن بحث ریزوم ، سعی در بنیان فکنی اندیشه غرب کردند و اصول اولیه آن را زیر سوال بردند . از نظر آنها ، عقلانیت غرب به صورت سلسله مراتب عمودوار ، درخت گونه و مرکز مدار است .
دسته بندی | هنر و گرافیک |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1805 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
مقاله بررسی گچبری خانه های کاشان در دوره قاجار در 33 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان........................................................................................................... صفحه
مقدمه:..................................................................................................................................................... 1
فصل اول : بررسی خانههای تاریخی کاشان در دوره قاجار
بخش 1- معماری خانههای کاشان ................................................................................ 4
بخش 2-جغرافیای محل ................................................................................................... 8
بخش 3-قدمت تاریخی خانههای کاشان........................................................................ 11
فصل دوم: بررسی گچبری در خانههای کاشان
بخش 1-مصالح گچبری...................................................................................................... 15
بخش 3-نقوش گچبری ..................................................................................................... 16
بخش 2-نحوه اجرای گچبری............................................................................................ 17
فصل سوم: قدمت تاریخی گچبری
بخش اول ویژگی وامتیاز گچبری خانههای تاریخی کاشان در دوره قاجار........................... 20
فهرست تصاویر
عنوان........................................................................................................... صفحه
1- خانه عباسیان ............................................................................................................................... 22
2- معماری خانه بروجردیها ............................................................................................................ 22
3- نمای خانه عباسیان .................................................................................................................... 23
4- چشمه سلیمانیه............................................................................................................................ 23
5- معماری خانه عباسیان ............................................................................................................... 24
6- خانه عامریها.................................................................................................................................... 24
7- خانه طباطبائی............................................................................................................................... 25
8- گچبری خانه بروجردی ها.......................................................................................................... 25
9- خانه بروجردی ها.......................................................................................................................... 26
10- طرح گربه و خورشید در گچبری خانه عباسیان ............................................................. 26
11- گچبری خانه بروجردی ها....................................................................................................... 27
«مقدمه»
این تحقیق را به این علت انتخاب نمودهام که شهرستان کاشان از لحاظ فرهنگی و هنری تاریخچهای کهن و پربار با تمدنی چند هزار ساله دارد، که از تپههای سیکل آغاز میشود و به تزئینات بسیار ظریف و زیبا در بناها میرسد. این امر باعث میشود تا هنر دوستان و دانشمندان کشورهای دیگر را از دیر باز به خود جلب نماید.
برای انجام این تحقیق محدودیتهای بسیاری وجود داشت، با کمبود منابع مواجه بودم این تحقیق به صورت میدانی و کتابخانهای صورت گرفته است.
منابعی که برای این تحقیق استفاده کردهام عبارتند از کاشان مروارید کویر، بهشتی در حاشیه کویر، آثار تاریخی شهرستانهای کاشان و نطنز
تعداد 11 عکس در این تحقیق به چشم میخورد، این تحقیق شامل سه فصل میباشد.
فصل اول شامل سه بخش میباشد، که به بررسی معماری، وضعیت جغرافیایی و قدمت تاریخی خانه های کاشان میپردازد.
فصل دوم نیز شامل سه بخش میباشد که در این فصل گچبری، مصالح گچبری و نحوة اجرای گچبری بررسی شده است.
در فصل سوم ویژگی و امتیاز گچبری خانه های کاشان در دوره قاجار بررسی شده است.
هدف من از انجام این تحقیق این است که بتوانم راه تمامی کسانی که برای هنر این مرز و بوم تلاش کردهاند را ادامه دهم و برای شناساندن هنرهای نه تنها کاشان بلکه شهرهای دیگر ایران کوشش کنم و امید آن است که از این راه سر بلند بیرون آیم.
در شهرهای ایران بناهای بسیار زیبا وجود دارد که هر یک به نوبه خود بی نظیر است اما آنچه که در این شهر توجه من را به خود جلب نموده این است که هنر گچبری در معماری خانههای کاشان بی نظیر است.
اهمیت و ضرورت انجام این تحقق شناساندن تزئینات گچ بری بر روی خانههای قدیمی دوران قاجاریه در شهر کاشان به مردم آن شهر و به مردم سایر ملل و جوامع دیگر است.
فراهم آوردن زمینه فرهنگی و هنری دربارهی تاریخچه کاشان، آثار باستانی آن و پرداختن به جزئیات هنرها و ایجاد علاقه در مردم آن شهر که هر چه بیشتر به هنر شهر نشان اهمیت داده و آگاهی پیدا کنند به اینکه هر یک از این هنرها و این نقوش با چه زحمات و مشتقهایی با حداقل امکانات مشکلات فراوان بوجود آمدهاند تا خود آنها قبل از میراث فرهنگی یکی از نگهدارندگان خوب این آثار باشند. در زمینه های هنری ایران هر چقدر هم که تحقیق و تخصص نماییم باز هم جای تفکر و تامل باقی است.
الف - معماری خانههای کاشان
شهر کاشان به علت استقرار در جوار کویر، دارای اقلیم گرم و خشک با تابستانهای بسیار گرم و زمستانهای بسیار سرد است. به همین جهت معماری یافت قدیماش متناسب با اوضاع اقلیمی و آمیختهای از هنرهای تزئینی مایه گرفته است. معماران کاشان در روزگار گذشته، با توجه به پایبندی مردم کاشان به اعتقادات دینی، خانهها را در عین حال که دارای فضای باز، گسترده و روح بخش میباشد طوری طراحی نمودهاند که زندگی در هر واحد ساختمانی را در فصول چهارگانه کاملا قابل تحمل و آسان می نموده است.
خانه ها اکثرا دارای سردر ورودی با درهای مزین به کوبههای زنانه و مردانه هشتی ودالانی منکسر بود که اندرون خانه را از دید نامحرمان دور میداشت.
اغلب خانهها دارای اندرونی و بیرونی و متشکل از حیاتهای مشجر و وسیع بودند. اتاقهای سه دری، پنج دری متناسب با فصول مختلف در اطراف حیاط جای میگرفتند. از جمله مهمترین فضاهای این خانه، ایوانها و تالار بزرگ بود که در ضلع شمالی و جنوبی حیاط ساخته میشد. درها و پنجرههای این تالار واتاقها معمولا با انواع پنجرههای زیبا با شیشه های الوان و اشکال مختلف متناسب با موقعیت فصلی اتاقهای خانه زینت مییافتند.
احداث سردابههای بزرگ جهت استفاده در تابستهای گرم و ایجاد هواکش در پشت سردابهها از جمله خصوصیات معماری خانههای قدیمی کاشان است. [1]
با توجه به وضعیت جغرافیایی وآب وهوائی منطقه کویری خانهها را گود میساختند تا بنا عایق حوارت و صدا باشد که به این روش ساخت گودال باغچه گویند.
برای نمونه خانه عباسیان در زمین 5 هزار متر مربع با زیر بنای 7هزار متر مربع به صورت گودال باغچه ساخته شده است.«تصویرشماره1»
بافت سنی کاشان متشکل از کوچههای پیچ در پیچ با دیوارهای بلند خشتی است که تقریبا در فواصل مختلف مسقف میباشد این سبک معماری به سبب موقعیت خاص جغرافیای بهترین فرم معماری کویری است زیرا از طرفی از هجوم بیرحمانه شنهای داغ و طوفانهای کویری میکاهد و از سوی دیگر هنوز سرمای زمستان را مهار مینماید.
کاشان یکی از شهرستانهایی است که در آنجا نمونههای جالبی از شاهکارهای هنر ایران یافت میشود. آثار معماری که در این شهر باقی مانده معدودی از دوره صفویه و بقیه از آثار دوره قاجاریه است.
خانههای برزگ قدیمی ساز و ساختمانهای باشکوه که تاکنون با طرح و نقشه اولیه خود بدون تغییرات مهمی باقی مانده است عموما متعلق به زمان قاجاریه یعنی از عهد سلطنت فتحلیشاه تا آغاز دوره مشروطیت میباشد.
هر چند دوره قاجاریه دوره رکود و تنزل فنون معماری ایران بشمار میرود. در شهر کاشان به دلیل خرابیهای حاصل از زلزله، نیاز به ساخت بناها و ساختمانهای جدید موجب میشود که یک نوع فعالیت وسیع و همه جانبهای در فنون معماری مشاهده گردد.
این فنون آمیختهای با مزایای خاص اقلیمی بوده و با هنرهای تاریخی و محلی مزین و گشته است.
گروهی از دانشگاهیان تهران در نتیجه بازدید بررسیهای علمی به وسیله کتاب سرپرستی کارشناسان و استادان معماری و باستان شناسی از آثار تاریخی کاشان به عمل آوردند بدین گونه اظهار عقیده نمودهاند:
« بدون شک کاشان از نظر آثار معماری یکی از غنیترین شهرهای ایران بوده و بسیاری از بناهای تاریخی آن را میتوان در ردیف بهترین شاهکارهای ایران به شمار آورد.
علل اصلی این موضوع را میتوان در چند قسمت خلاصه کرده و مورد مطالعه قرار داد:
الف: موقعیت تاریخی و توجهی که سلاطین دورههای مختلف به آبادانی و ایجاد بناهای مختلف در شهر کاشان داشتهاند به همین دلیل است که مثلا چون در دوره سلطنت قاجاریه توجه بیشتری به کاشان شده است، بهترین آثار این دوره را در کاشان مییابیم.
ب: موقعیت جعرافیایی و آب وهوای خشک و گرم کاشان نیز یکی از علل بوجود آورنده ساختمانهای جالب و سبک معماری به خصوص این شهر میباشد.
ج: وجود معماران با تجربه و با ذوق در کاشان را، و خصوصا ایمانی که این هنرمندان به کار خود داشتهاند نیز میتوان یکی از جهات پیشرفت معماری این شهر داشت، خصوصا که ثروتمندان نیکوکاری نیز بودهاند که به کارهای ساختمانی علاقمند بوده و این هنرمندان را تشویق کردهاند.»[2]
خانه بروجردی در کوه سلطان میر احمد از نظر خصوصیات معماری محلی جامع و یکی از بهترین خانههای دو قرن اخیر شناخته شده به طوری که پس از بررسیهای دقیق گروههای مختلف علمی وقتی موسسات ایران و کشورهای بیگانه مورد تحسین همگی واقع گشته است (عکس شماره2)
خانه عباسیها نیز از لحاظ خصوصیات معماری و تزئینات گچبری و آیندهکاری زیبا و بینظیر است. (عکس شماره3)
بخش اول: ویژگی و امتیاز گچبری خانه های تاریخی کاشان در دوره قاجار
«دوران قاجار در سدههای «نوزدهم –هیجدهم /سیزدهم - دوازدهم» آغاز شد، در این زمان بعضی از آثار گچبری را تعمیر کردند، گچبریهایی که انجام میشد تحت تاثیر هنر و فرهنگ اروپایی بود. در دوره قاجاریه نقوش گچبریها شامل داستانهای اساطیری شکارگاهی، داستانهای روزمره، زندگی پادشاهان و به خصوص پادشاهان قاجار بود لباس اشخاص در این دوره کاملا اروپایی است. گچ بری در این دوره بیشتر به صورت برجسته انجام شده است. در این دوره نقوش مانند گل و مرغ و طرحهای اسطورهای نیز به چشم میخورد.
گل زنبق در گچ بری از رنگهای جدید نیز به کار گرفته میشد که تا بیش از آن رایج نبود و میتوان گفت در عهد قاجاریه تحولی نسبی از لحاظ رنگ آمیزی و موضوع در گچبری پدید آمد. از محله ابداعات جدید این عهد به کار گرفتن رنگ قرمز است، البته از رنگ قرمز بیشتر در کاشیکاری دوره قاجار استفاده میکردهاند.[3]
نتیجهای که میتوان از این پژوهش گرفت این است که ما ایرانیان آثار غنی فرهنگ و هنری داریم که هر چه قدر هم در موردشان بدانیم و بررسی کنیم باز هم جای صحبت باقی است، کاوش در این آثار انسان را به فکر فرو می برد و باعث میشود روزه به روز کارهای ما بهتر شود و همچنین موجب میشود تا کارهای بیشتری انجام دهیم زیرا دیده میشود که هنرمند آن زمان با حداقل امکانات و با دشواریهای فراوان به خلق این آثار گرانبها و پر ارزش پرداخته و امرزو ما با در دست داشتن امکانات بسیار حتی از انجام دوباره برخی از این کارها عاجز هستیم و در مرمت این آثار به مشکلات فراوانی برمیخوریم .
به نظر برخی از کارشناسان اداره میراث فرهنگی کاشان برای مرمت تزئینات تاریخی از کسانی که در رشته مرمت تحصیل کردهاند دعوت شده که این کارها را مرمت کنند البته در قسمتهای نتوانسته کار را به اتمام برسانند این اداره از مرمتکاران استادان قدیمی که به شیوه تجربه کارکردهاند و از اصفهان دعوت شدهاند، استفاده کرده است.
ما باید از این میراث ارزشمند نگه داری کنیم و نگذاریم این سرمایههای گرانقدر و با ارزش به راحتی از بین بروند و یا توسط بیگانگان به غارت از کشور خارج شوند.
دسته بندی | دامپزشکی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 945 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 48 |
مقاله بررسی کوکسیدیوز ، بیماری انگلی طیور در 48 صفحه ورد قابل ویرایش
پیشگفتار
کوکسیدیوز مهمترین و متداولترین بیماری انگلی طیور است که میتواند موجب ایجاد خسارات اقتصادی عمدهای در مرغداریهای صنعتی گردد.
زیان ناشی از تلفات، کاهش میزان تولید- اشکالات ایجاد شده در میزان ضریب تبدیل غذائی، رشد و عملکرد گله در اشکال بالینی و تحت بالینی کوکسیدیوز از جمله این موارد بشمار میآیند.
در سالهای نخست پرورش تجاری طیور، وقوع فراوان کوکسیدیوز اغلب منجر به بروز مسائل حادی میگردید پس از آن تفکیک تمایز شکل بالینی کوکسیدیوز از موارد تحت بالینی آغاز شد بطور کلی این مسئله مورد قبول قرار گرفته که در مرغداریها اغلب اشکال تحت بالینی و یا سطح پائین آلودگی با کوکسیدیوز دیده میشود که فاقد اهمیت اقتصادی قابل توجه میباشند. با این حال پس از گذشت چند سال، به دنبال افزایش شواهد بدست آمده این نتایح مورد بازنگری قرار گرفته است. مطالعات دقیقی که توسط B raunius (1980) و Voeten و همکاران (1988) در سطح فارم بعمل آمد حاکی از آن است که سطوح پایین آلودگی با کوکسیدیوز قادر است بر روی عوامل مؤثر بر تولید تأثیر زیانباری داشته باشد. (22) وسعت آسیبها و ضایعات ناشی از این بیماری بستگی به زمان وقوع در دوره پرورش دارد، در صورتیکه جوجهها در دروة بحرانی[1] یعنی هفته سوم، چهارم و پنجم مبتلا به بیماری شوند، در دروه پس از بیماری تا زمان کشتار در جوجههای گوشتی و زمان تولید در مرغان تخمگذار خسارت وارده به تولید دیگر قابل جبران نخواهد بود.
این بیماری از لحاظ اقتصادی ضررهای هنگفتی را در بردارد که در نوع خود بینظیر است زیرا در جهان این بیماری سالیانه حدود 60 تا 120 میلیون دلار خسارت مالی ایجاد میکند که این امر بخوبی گویای عمق فاجعه است علاوه بر این هزینههایی که به طور سالانه در دنیا صرف خرید دارو، درمان و یا پیشگیری کوکسیدیوز میگردد، رقم اعجابآور 150 میلیون دلاری می باشد (7)
در آمریکا به تنهائی سالانه 60 میلیون دلار صرف هزینههای داروئی مربوط به کوکسیدیوز میشود برای اینکه بتوانیم تصویر درستی از کل سرمایهای که سالانه بواسطه کوکسیدیوز بطور جبران ناپذیری در سطح جهان زایل میشود ارائه دهیم، در اینجا سود خالص چند شرکت چند ملیتی را که بر طبق گزارش مجله معتبر اقتصادی فورچون[2]در سال 1986 مقامهای اول تا ششم را از حیث درآمد سالانه از بین 500 شرکت چند ملیتی کسب کردهاند ذکر میکنیم
1. آی، بی، ام 000/555/6 دلار در سال
2. اکسون 000/870/4 دلار در سال
3. جنرال متورز 000/999/3 دلار در سال
4. فورد متور 400/515/2 دلار در سال
5. جنرال الکتریک 000/336/2 دلار در سال
6. آموکو 000/953/1 دلار در سال
این مقایسه ساده نشان میدهد که سرمایهای که بوسیله کوکسیدیوز در سال زایل میشود از مجموع درآمد خالص چند شرکت چند ملیتی بزرگ بسیار بیشتر است.
(7 و 8)
متخصصین حدود 10-5% کل مرگومیر را در سطور جهان بواسطه کوکسیدیوز میدانند (56) البته خساراتی که در سطح بالا ذکر گردید، شامل خساراتی فراوان ناشی از کوکسیدیوز تحت بالینی نمیشود. خسارت منسوب به کوکسیدیوز تحت بالینی عبارت از افزایش ضریب تبدیل غذایی و کاهش اضافه وزن میباشد. محاسبه انجام شده نشان میدهد که این شکل بیماری ضریب تبدیل غذائی را 4 تا 10 درصد افزایش میدهد. همچنین باعث کمبود وزن بدن بمیزان 50 تا 100 گرم در پایان دوره پرورش جوجههای گوشتی میشود. پیشبینی شده است که به ازای هر پرنده خساراتی معادل 5 تا 10 سنت آمریکا وارد میشود.
سرمایهای که اکنون در صنعت پرورش طیور گوشتی در آمریکا در جریان است به چندین میلیارد دلار بالغ میشود و بنابراین کاربرد گسترده داروهای ضد کوکسیدیوز بخصوص در طیور گوشتی از اهمیت فراوانی برخوردار میباشد. و از ضررهای اقتصادی بسیار هنگفتی جلوگیری بعمل میآورد.
کاربرد داروهای ضدکوکسیدیایی در هر کشور یک ضرورت تلقی میشود ولی دقت در انتخاب و نوع داروهای ضدکوکسیدیایی نیز نبایستی نادیده گرفته شود. عمدهترین مسئله در مورد کوکسیدیوز انتخاب دارویی مناسب میباشد. (1)
آیمریا هاگانی[3] 1938 LEVINE
در مورد جایگاه این آیمریا در طبقه بندی موجود شک و تردید وجود دارد، زیرا هنوز یافتههای موجود در رابطه با آن کامل نمیباشد این آیمریا دارای بیماریزایی متوسطی است، سبب ایجاد نقاط خونریزی آماس کاتارال و محتویات آبکی در روده میگردد. (17)
آیمریا ماگزیما 1929 TYZZER
قسمت میانی روده کوچک غالباً توسط آیمریا ماکزیما آلوده میگردد. این ناحیه از قسمت انتهایی دوازدهه شروع گشته و تا زائده کیسه زرده امتداد مییابد، اما در عفونتهای شدید امکان دارد که ضایعات در تمام طول روده کوچک گسترده گردد.
شناسایی آیمریا ماگزیما به دلیل بزرگ بودن اووسیستهای آن بآسانی امکان پذیر میباشد. این آیمریا بدلیل نداشتن شیزونتهای بزرگ در ضایعات ایجاد شده از آیمریانکاتریکس قابل تفریق می باشد این آیمریا دارای بیماریزایی متوسطی میباشد که اثرات جدی آن اکثراً از مراحل جنسی انگل است.
ایجاد عفونت توسط بلع حدود 200000 اووسیست سبب بروز کاهش رشد، شیوع بیماری، اسهال و مرگ و میر میشود.
در طی دو مرحله اول تکثیر غیرجنسی انگل که بطور سطحی در سلولهای اپیتلیال لایه مخاطی صورت میگیرد، کمترین تخریب بافتی رخ میدهد. زمانی که مرحله جنسی انگل در بافتهای عمقی روده، در خلال روز پنجم و هشتم بعد از بروز عفونت شروع میگردد، بدلیل وجود پرخونی، ادم، نفوذ سلولی و ضخیم شدن لایه مخاطی ضایعات گسترش مییابند. (2 و 10و 19)
آیمریا مایتیس[4] 1929 TYZZER
قسمت انتهایی روده کوچک یعنی از قسمت زائده کسیه زرده تا اتصال روده کور محل طبیعی وجود این آیمریا میباشد.
ایجاد عفونت بوسیله بلع 1 تا 5/1 میلیون اووسیست سبب کاهش رشد، شیوع بیماری و از دست رفتن رنگدانهها میگردد.
در شکل بالینی ضایعات ماکروسکوپی ایجاد شده بسیار ناچیز است، بدین دلیل اکثراً در تشخیص، این گونه، نادیده گرفته می شود و یا در عفونتهای تحت بالینی اشتباه تشخیص داده میشود.
بدلیل وجود اووسیستهای گرد و کوچکتر آن، براحتی از گونه آیمریا برونتی قابل تشخیص میباشد ضایعات میکروسکوپی حاصل برخلاف سایر گونهها بدلیل عدم تجمع و تشکیل کلنی گسترده میباشد، چندان اختصاصی نیست و شیزونت و گامتوسیتهای تولید شده به طور سطحی بر روی لایه مخاطی روده پخش میگردند.(2)
آیمریا میواتی[5] 1964 EDGAR and SLEBOLO
این آیمریا اولین بار بعنوان یک سویه کوچک از آیمریای آسرولنیا شناسایی گردید.
ضایعات حاصله معمولاً از ناحیه دوازدهه تا محل اتصال روده کورکوآک گسترش مییابند. در روز چهارم وقتی که در جوجهها علائم بیحالی، بیاشتهایی، اسهال آبکی دیده میشود، در قسمت قدامی روده باریک تغییرات مشخصی ظاهر میگردد.
این نواحی متورم، ادماتوز، دارای نقاط پتشی پراکنده می باشد. در عفونتهای خفیف، ضایعات موجود، مشابه با آیمریا آسرولیناست. و لیکن آنها از نظر شکل ظاهری گردتر میباشند.
ایجاد عفونت توسط یک میلیون اووسیست سبب بروز کاهش رشد و شیوع بیماری میگردد و در عفونتهای تجربی سبب مرگ و میر میشود. (19 و 2)
آیمریا نکاتریکس 1930 JOHNSON
بدلیل ایجاد ضایعات غیر عادی و خاصی که این گونه آیمریا در روده کوچک ایجاد مینماید، در زمره معروفترین گونههای شناخته شده قرار گرفته است.
بعد از آیمریاتنلا، آیمریانکاتریکس متداولترین گونه بیماریزا در طیور اصلی می باشد. ضایعات بوجود آمده در روده کوچک تقریباً در نقاطی که ضایعات حاصل از آیمریا ماگزیما ایجاد میگردند مشاهده میشود. احتمالاً به دلیل پایین بودن ظرفیت تولید مثل آیمریانکاتریکس، این آیمریا قادر به رقابت با سایر کوکسیدیاها نمیباشدو اکثراً در پرندگان مسنتر مثل پولتهای در حال رشد و یا پولتهای جایگزین تخمگذار در سنین 9 تا 14 هفتگی دیده میشود.
ب استفاده از مواد ضد عفونی کننده درکنترل بیماری
اعمال یک برنامه ضدعفونی دقیق درموردکوکسیدیوز لازم به نظر می رسد البته این امر حفاظت 100% درگله راباعث نمی شود. اما ضررهای اقتصادی ناشی از کوکسیدیوز را کاهش می دهند درطی سالهای متمادی نتایج حاصل ازمطالعات انجام شده برروی استفاده از مواد شیمیایی ضد عفونی جهت کنترل کوکسیدیوز ناامید کننده بوده است. نشان داده شده که از اووسیست ها نسبت به مواد ضد عفونی کننده متداول شناخته شده مانند فرمالین، ترکیبات چهارتائی آمونیوم سولفات مس، اسید سولفوریک هیدورکسید پتاسیم و پرمنگنات پتاسیم مقاوم می باشند. تعدادی از این ترکیبات ید دار اووسیستها را می کشند ولی زمان تماس با آنها و غلظت بیشتر از زمانی است که معمولاً درآشیانه های طیور ممکن است با آنها تماس پیدا کنند.
ترکیباتی با وزن ملکولی کم مثل آمونیاک چنانچه مستقیماً با اووسیست تماس داشته باشد، آنها را از بین می برد. ولی چنانچه اووسیست مثلاً مخلوط با بستر باشد این ترکیب بی تأثیر است. آمونیاک تولید شده دربستر توسط قارچها و باکتریها نیز باعث ازبین رفتن اووسیست می شود.
تعداد کمی از اووسیستها با وجود رعایت بهداشت و شستشوی دقیق همیشه زنده می مانند. کوششهای زیادی جهت کنترل بیماریها بوسیله مواد ضدعفونی کننده انجام شده ولی غالباً بی حاصل و گاهی اوقات مضر نیز بوده است. اگر محیط آشیانه های طیور استریل و عاری از اووسیست باشد اثرات حاصل از ایمنی که بوسیله مواجهه ماکیان با تعداد کمی اووسیست حاصل میشود بدست نخواهد آمد.
آشیانه های استریل یک محل مناسب برای بروز سندروم کوکسیدیوز در آشیانه های جدید خواهد بود.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
مقاله بررسی قاطعیت در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
تعریف قاطعیت
جرأت ورزی، یک شیوهی ارتباطی خاص است که می توان آن را آموخت و به کار بست. مهارت جرأت ورزی فرد را قادر می سازد تا افکار، احساسات و ارزش های خود را دربارهی یک موقعیت به طور آزادانه و مستقیم و با احترام به احساسات و ارزش های اشخاص دیگر بیان کند. این مهارت بر حقوق فرد، ضمن توجه به حقوق دیگران، تأکید دارد. بنابراین جرأت ورزی در موقعیت هایی که فرد تحت فشار است، مهارت مهمتر می باشد. تعاریف متعددی از جرأت مندی ارائه شده است. در این جا به چند مورد اشاره می کنیم:
· “ابراز عقاید، احساسات و افکار خود به طور مناسب، مستقیم، صادقانه و بدون بی احترامی به حقوق دیگران”.
· “تشخیص منافع خود و عمل براساس آن و مطالبهی حق خود، بدون تعرض به حقوق دیگران”.
همانطور که مشاهده می کنید، در تمامی این تعاریف بر رعایت و احترام به حقوق دیگران تأکید شده است.
عناصر قاطعیت
جرأتمندی شامل هفت پاسخ است:
1- ابراز عقیدهی خود.
2- تقاضای تغییر رفتارهای نامطلوب دیگران.
3- رد درخواست ها و تقاضاهای غیرمنطقی دیگران.
4- ابراز احساسات مثبت و منفی خود.
5- آغاز و ادامهی تعاملات اجتماعی.
6- پذیرش کاستی های خود.
7- ابراز جملات متعارف در هنگام رویارویی یا جدا شدن از دیگران.
برای کسب مهارتت جرأتمندی، لازم است فلسفهی این نوع رفتار را بدانید. جرأتمندی به عنوان یک شیوهی ارتباط بر چند اصل استوار است:
1- شناخت حقوق خود.
2- برابری انسان ها.
3- برخورداری از حقوق یکسان.
فلسفهی زیربنایی آموزش جرأتمندی بر این فرض منطقی استوار است که همهی انسان ها برابر هستند. هیچ کس نسبت به دیگری برتری ندارد. بنابراین ما از حقوق انسانی یکسانی برخورداریم. هدف جرأتمندی، دفاع از حقوق خود بدون تعرض به حقوق دیگران است. آگاهی از این حقوق اساسی، خود گام مهمی برای شروع آموزش جرأتمندی محسوب می شود. برای این که فرد بتواند رفتار جرأتمندانه از خود نشان دهد، ابتدا ضروری است حقوق اساسی خود و نحوهی احقاق آن را بشناسد.
حقوق اساسی ما
پیام ارتباطی
این افراد با رفتارهای خود این پیام را به دیگران منتقل می کنند. “من خوب نیستم، شما خوب هستید.” این افراد خود را دست کم می گیرند. نیازها، احساسات و افکار خود را بی اهمیت می دانند. از طرف دیگر، دیگران را افرادی مهم و محبوب به حساب می آورند.
هدف
هدف اصلی افراد منفعل راضی نگه داشتن دیگران به هر قیمت ممکن و اجتناب از کشمکش است. این افراد برای جلب رضایت و تأیید دیگران به هر کاری تن می دهند و خود را به رنج می اندازند.
یکی از دلایل رفتار منفعلانه، عدم آگاهی افراد از حقوق فردی خودشان است. هم چنین آنها فکر می کنند برای این که مؤدب و مفید باشند، لازم است تسلیم خواسته های دیگران شوند. برخی از این افراد بیان افکار خود و اتکا به نفس را ناشایست و نشانهی بی ادبی می دانند. این افراد می ترسند اگر ابراز وجود کنند، ممکن است دیگران آنها را دوست نداشته باشند.
خصوصیات کلامی و غیرکلامی افراد منفعل
· سرگردانی: کارها را بدون مطرح کردن پیشنهاد خاص رها می کنند.
· از این شاخ به آن شاخ پریدن: در بیان منظور خود ناتوان هستند و مرتب موضوع را عوض می کنند.
· صدای آرام و لرزان: تن صدای شان آرام و لرزان است و خیلی آهسته، توام به پوزش طلبی بدون دلیل حرف می زنند.
· من و من کردن: در بیان احساسات و افکار خود صریح نیستند.
· اجتناب از تماس چشمی: در هنگام صحبت کردن با دیگران به فرد مقابل نگاه نمی کنند.
· وضعیت بدنی نامناسب: قامت خمیده، حالت بدنی حاکی از خودکمبینی، شانه های افتاده، سربه زیر.
· وقتی دیگران درخواستی از آنان می کنند، با این نوع جملات پاسخ می دهند: “هرطور صلاح می دانی”، “برایم فرقی نمی کنه”، “هر چی شما بگویید”.
نتایج رفتار منفعلانه
فرد منفعل به خاطر از خودگذشتگی هایش مورد تعریف و تمجید قرار می گیرد و در صورت شکست، چون تصمیم گیرنده نبوده، خود را مقصر نخواهد دانست و دیگران از او حمایت خواهند کرد. غالباً دیگران تقاضاهای غیرمنطقی خود را به افراد منفعل تحمیل می کنند. سایر پیامدهای منفی رفتار منفعلانه عبارتند از: مشکلات بین فردی، عدم اعتماد به نفس، خودکمبینی، تن دادن به روابط ناخواسته. رفتار منفعلانه باعث می شود تا دیگران ما را موجود ضعیفی بدانند، موجودی که به سادگی می توان او را فریب داد. در نتیجه ما اغلب از زندگی خود ناراضی هستیم و نمی توانیم به اهداف خود برسیم. دیگران نیز کم تر به ما اعتماد خواهند کرد.
سبک ارتباطی پرخاشگرانه
رفتار پرخاشگرانه عبارت است از ایستادگی سرسختانه برای مطالبهی حقوق خود و ابراز عقاید و احساسات به شیوه ای که معمولاً نامناسب بوده و باعث زیر پا گذاشتن حقوق دیگران می شود. ویژگی های مهم این شیوهی ارتباط عبارتند از:
· خودخواهی.
· بی توجهی به حقوق و خواسته های دیگران.
· برتر دانستن خود.
· رنجاندن دیگران برای جلوگیری از رنجش خود.
· برچسب زدن به دیگران.
گام 2- دلیل خود را بیان کنید.
به طرف مقابل علت تصمیم، خواسته و احساس تان را بگویید مثلاً “خودم آن را لازم دارم“، “قبلاً قول آن را به کسی دیگر داده ام”، “متأسفم، برنامهی دیگری دارم”، “متأسفم، نمی توانم کاری برایتان انجام دهم”. بنابراین ابتدا پاسخ نه می گوییم، بعد دلیل خود را به فرد مقابل بیان می کنیم. زیرا ما حق داریم درخواست های غیرمعقول دیگران را رد بکنیم و نیز حق داریم برای رفتارهای خودمان دلیل ارائه نکنیم.
گام 3- به طرف مقابل نشان دهید که نظر، خواسته یا احساس او را درک می کنید.
همدلی کردن با دیگران و تلاش برای درک احساسات آنها موجب می شود تا دیگران پاسخ منفی شما را راحت تر بپذیرند. در واقع فرق جرأتمندی و پرخاشگری در این است که ما ضمن احترام به خواست ها و احساسات دیگران، عقیده و احساس خود را بیان می کنیم. مثلاً “البته، می دانم که تو واقعاً به آن نیاز داری”. “البته وضع تو را درک می کنم.”
موقعیت هایی که نه گفتن در آن ها برای شما دشوار است، شناسایی کنید و به همراه یکی از دوستان خود سه گام بیان شده را تمرین کنید. به یاد داشته باشید که مدتی طول می کشد تا این رفتار در شما نهادینه بشود. فقط در اثر تمرین زیاد می توانید بر این مهارت تسلط یابید و بدون احساس گناه پاسخ نه بدهید.
همهی افراد به سادگی از خواستهی خود دست برنمیدارند، از این رو به شکل ها و شیوه های مختلف شما را تحت فشار قرار می دهند تا با خواستهی آن ها موافقت کنید. چند نمونه از این شیوه های تأثیرگذاری عبارتند از: “القای احساس گناه” “تو راضی می شوی من در این درس بیفتم”، “اگر من مشروط شدم، مقصر تویی”. تهدید “اگر این کار را نکنی، دوستی مان تمام می شود” دست انداختن و تحقیر “بچه ننهای”، “دهنت بوی شیر می دهد”، “نترس! مامانت نمی بیند” لازم است این شیوه ها را بشناسید و با روش های خنثی سازی آن ها آشنا شوید.
روش های مختلف نه گفتن
هم چنین در برخی از موقعیت ها، به ویژه در شرایطی که فشار گروهی وجود دارد، شاید یک بار نه گفتن برای کاهش فشار گروه کافی نباشد. از این رو لازم است با راه های مختلف نه گفتن آشنا شوید. مهم ترین روش های نه گفتن در جدول زیر خلاصه شده است.