فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

فایل بای | FileBuy

مرجع خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل docx
حجم فایل 134 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
مبانی نظری و پیشینه تحقیق فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

2-1 برنامه ریزی فضاهای آموزشی 11

2-2 فضاهای آموزشی 13

2-2-1 مطلوبیت زمین مدرسه 13

2-3 ساختمان مدرسه 14

2-4 ویژگی های کلاس درس 14

2-4-1 بررسی نور طبیعی 14

2-4-2 رنگ 15

2-4-3 جایگاه معلم 15

2-4-4 میز و نیمکت 15

2-5 نام مدرسه 15

2-6 تابلو ها و کتیبه ها 16

2-7 درب ورودی 16

2-8 ضوابط مکان یابی و ساختن محیط های آموزشی 16

2-8-1 دسترسی 16

2-8-2 آسایش محیطی 16

2-8-2-1 نور 17

2-8-2-2 نوع نور موردنیاز 19

2-9 مکان یابی و شرایط انتخاب زمین 20

2-9-1 سازگاری 20

2-9-1-1 سازگاری موقعیت مکانی 20

2-9-1-2 کاربری های سازگار – ناسازگاری موقعیت مکانی 20

2-9-2 مطلوبیت 21

2-9-2-1 شرایط محیطی 21

2-9-3 ظرفیت 22

2-10 ایمنی واحدهای آموزشی 22

2-10-1 ایمنی در مقابل سوانح طبیعی 22

2-10-2 ایمنی در مقابل سوانح غیرطبیعی 23

2-10-3 ایمنی در ارتباط با حوادث داخلی مدرسه 23

2-11 سرانه فضاهای محوطه 24

2-11-1 صف جمع و تفریق 24

2-11-2 فضای بازی و ورزش 24

2-11-3 فضای سبز 24

2-11-4 فضای توقف وسایل نقلیه 24

2-11-5 فضاهای ارتباطی غیرمفید 25

2-11-6 فضاهای ارتباطی 25

2-12 مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزش یک طبقه 25

2-13 مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزشی بالای یک طبقه 25

2-14 نگاهی به ویژگی های اقلیمی منطقه مورد مطالعه و رابطه آن با موضوع تحقیق 25

2-14-1 نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در رابطه با ساختار فضاهای آموزشی 25

2-14-2 نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان 26

2-14-3 ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل مرطوب 26

2-14-4 فرم ساختمان در رابطه با اقلیم 27

2-14-4-1 تابش آفتاب حرارت 28

2-14-4-2 تشخیص مواقع گرم و سرد یک محل 28

2-14-4-3 تأثیر زوایه تابش 28

2-14-4-4 تاثیر سایه بان ها 29

2-14-4-5 باد 30

2- 14-5 تهیوه موردنیاز در اقلیم معتدل و مرطوب 30

2-14-6 بارندگی و رطوبت 31

2-14-6-1 راه های نفوذ رطوبت به ساختمان 31

2-14-6-2 نفوذ آب باران 32

2-14-6-3 تعرق 32

2-14-7 روش های بهره وری از عناصر اقلیمی در کیفیت ساختمان های آموزشی 33

2-15 اصول و قوانین در ساخت و سازهای ساختمان های آموزشی در اقلیم معتدل و مرطوب 34

2-15-1 نیازهای حرارتی 34

2-15-2 جهت استقرار ساختمان 34

2-15-3 فرم کالبدی و سازماندهی پلان 34

2-15-4 اندازه پنجره ها و سایبان 35

2-15-5 مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی 35

2-15-6 سیستم مکانیکی 35

2-16 سوابق تحقیق 40

مقدمه

به منظور رسیدن به اهداف پژوهشی به بررسی استانداردهای ارایه شده درخصوص فضاهای آموزشی و بکارگیری ویژگی های اقلیمی در طراحی فضاهای آموزشی پرداخته شده است. در این بررسی ابتدا به موارد و اصولی که باید در برنامه ریزی فضاهای آموزشی موردتوجه قرار گیرد اشاره شده و سپس به بررسی مطلوبیت زمین مدرسه و ضوابط مکان یابی و به دنیال آن باو توجه به نوع اقلیم و به کارگیری اصول طراحی اقلیمی مبادرت گردیده است.

2-1- برنامه ریزی فضاهای آموزشی

برنامه ریزی فضاهای آموزشی شامل چهار مرحله به شرح زیر است :

الف : تشخیص

ب : تحقیق و توسعه

ج : طراحی و سازماندهی

د : اجراء

الف تشخیص

در این مرحله باید با استفاده از روش های مختلف گردآوری اطلاعات، گزارشی از وضع موجود ساختمان های آموزشی از لحاظ میزان استفاده، ظرفیت و کیفیت تهیه شود. یعنی باید مشخص شود که از کدام مدارس بیشترین و از کدامیک کمترین استفاده به عمل آید. کدام یک از فضاهای آموزشی در ابتدا برای مدرسه ساخته شده و کدام یک در آغاز برای استفاده های آموزشی بنا شده است و میزان مطلوبیت آنها در مقایسه با استانداردهای ملی در چه حدی است. همچنین باید از محل استقرار مدارس، وضع آب و هوای محل، استقرار مدارس و نیز عوامل طبیعی مانند زلزله، سیل، تند باد و طوفان بر فضاهای آموزشی اطلاعات گسترده ای گردآوری نمود.

ب- تحقیق و توسعه

در این مرحله هم باید راه های مطلوب تأمین فضاهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد و هم اصلاح جنبه‎های کیفی آموزشی مدنظر باشد. یعنی باید تحقیق درخصوص فضاهای آموزشی راه گشای اعتلای کیفیت آموزش و بهبود شرایط یادگیری باشد.

ج طراحی و سازماندهی

به دنبال گردآوری اطلاعات درباره وضع موجود فضاهای آموزشی و انجام تحقیق به منظور دستیابی به استانداردهای موردنظر و بالاخره اطلاع از نیازها، برنامه ریزان باید به گونه ای واقع بینانه و با توجه به امکانات و منابع موجود، برنامه های تأمین فضاها را طراحی و سازماندهی کنند. و در این مرحله آنها باید اهداف سالانه معینی و اولیت ها را با توجه به شرایط هر منطقه مشخص و راه های مختلف به اهداف را مورد بررسی قرار داد.

د اجراء

آخرین مرحله برنامه ریزی و تأمین فضاهای آموزشی مرحله اجرا می باشد. در اولین گام از این مرحله باید براساس معیارهایی که در مرحله تحقیق و توسعه مشخص شده است؛ محل مدرسه را شناسایی کرد. مثلاً در انتخاب محل باید به ضوابطی چون نزدیکی آن به محل سکونت شاگردان، دوری از مراکز صنعتی و محیط های آلوده، سیل ها، رودخانه ها و. . . توجه شود و گام دوم باید معلمان را نسبت به برنامه ی تأمین فشاهای آموزشی توجیه کرد. هدف از توجیه آنها این نیست که فقط اطلاعاتی درباره نوع و تعداد کلاس ها در اختیار آنها گذاشته شود. آنها حتی باید از فعالیت های آموزشی که در هر کلاس و براساس استانداردهای آموزشی اطلاع حاصل کنند. و با کلیه معیارهایی که لازم است در ساختن بناهای آموزشی مراعات شود، آشنا شوند.

بالاخره در گام آخر باید از معلمان خواست که در طراحی نقشه ی ساختمان، ضوابط و استانداردهای موردنظر را منظور کنند. به علاوه باید از آنها خواست تا به جای یک نقشه چند نقشه را تهیه کنند تا نقشه‎ای که پیاده کرد آن با توجه به سقف منابع مالی عملی است، انتخاب شود.

تأمین منابع و امکانات مادی و تکنولوژیک

یکی از مشکلات مهم آموزش و پرورش کم توجهی به وسائل و امکانات آموزشی است. اگرچه بخشی از این بی توجهی مربوط به عدم بودجه و یا توان اقتصادی است، ولی روی هم رفته آموزش و پرورش و مدیران آموزشی به جنبه های عملی و کاربردی آموزش عنایت زیادی ندارند. اگر یادگیری ملازم با استفاده از امکانات وسائل و دستگاه ها باشد، از دو جهت امکان دارد عمیق و اثربخش باشد.

اولاً، درصد یادگیری از طریق حس بینایی با مقایسه با سایر حس ها به مراتب زیاد است. تحقیقات نشان می‎دهد که یادگیری از طریق حس بینایی 75 درصد، حس شنوایی 13 درصد، حس لامسه 6 درصد، حس بویائی 3 درصد و حس چشایی 3 درصد است پی چنانچه آموزش با نشان دادن اشیاء و کاربرد و مسائل از طریق مشاهده باشد، نتیجه بهتری بدست می دهد.

ثانیاً، آموزش می خواهد دانش آموزان را با واقعیت ها و دنیای واقعی آشنا کرده و نهایتاً فرد را برای زندگی در آنها آماده سازد. مادم که ما بطور ذهنی از ماشین و طرز کار آن سخن می گوییم، نباید از فارغ التحصیل خود انتظار داشته باشیم که آن را بطور عملی و بدون اشکال بکار بیندازد کشورهایی که از آموزش و پرورش پیشرفته برخوردارند، قبل از هر اقدامی، ابزار و امکانات آموزش را فراهم می کنند و به جنبه های عملی و کاربردی آموزش ها اهمیت بیشتری می دهند.


بررسی عزت نفس دانشجویان خودشکوفا در زمینه های ورزشی و تحصیلی

هدف تحقیق حاضر با عنوان بررسی عزت نفس دانشجویان خود شکوفا در زمینه عزت نفس دانشجویان دختر و پیشرفت تحصیلی رابطه بیشتری وجود دارد و در پسران بین عزت نفس دانشجویان پسر پیشرفت ورزشی رابطه عمیق تری وجود دارد برای این کار جامعه آماری ما دانشگاه آزاد اسلامی بود که 200 نمونه انتخاب شد 100 نمونه دختر و 100 نمونه پسر و نیز برای سنجش خود شکوفایی از میانگین
دسته بندی تربیت بدنی
فرمت فایل doc
حجم فایل 189 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43
بررسی عزت نفس دانشجویان خودشکوفا در زمینه های ورزشی و تحصیلی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

عنوان صفحه

فصل اول.. 1

مقدمه. 2

کلیات (بیان مسأله) 4

اهمیت و ضرورت مسئله : 8

اهداف تحقیق : 11

فرضیه های تحقیق:: 13

متغیرهای تحقیق ( تعریف نظری متغیرها – تعریف عملیاتی) 14

فصل دوم.. 15

یادگیری و انگیزش در خود شکوفایی.. 16

تاریخچه کوتاه پژوهش پرورشی درباره انگیزش... 17

هدف.. 21

کارایی شخص... 22

منابع انتظار پیامد. 23

نظریه انتساب.. 24

الگوگیری: 27

موضوعات اخلاقی در تغییر رفتار. 29

تغییر دادن رفتارهای اکتسابی در خودشکوفایی.. 40

تحقیقات و مطالعات خارجی.. 46

فصل سوم.. 50

روش تحقیق. 51

جامعه آماری.. 53

حجم نمون و نمونه آماری.. 54

ابزار گردآوری اطلاعات.. 55

روش گردآوری اطلاعات.. 56

روش آماری.. 57

فصل چهارم.. 58

تجزیه و تحلیل یافته ها : 59

جدول پراکندگی نمرات در 3 بخش عزت نفس ، ورزش و تحصیل. 60

نمرات سه گانه دختران و پسران دانشجو و نتایج آماری.. 62

جدول نمرات عزت نفس و نمرات تحصیلی و ورزش پسران. 66

جدول نمرات عزت نفس و نمرات تحصیلی و ورزش پسران. 67

عملیات آماری.. 72

آزمون فرضیه ها 76

فصل پنجم.. 78

بحث و نتیجه گیری.. 79

محدودیتها و مشکلات.. 84

پیشنهادات : 85

منابع و مآخذ. 86

ضمائم و پیوست ها. 87

چکیده

هدف تحقیق حاضر با عنوان بررسی عزت نفس دانشجویان خود شکوفا در زمینه عزت نفس دانشجویان دختر و پیشرفت تحصیلی رابطه بیشتری وجود دارد و در پسران بین عزت نفس دانشجویان پسر پیشرفت ورزشی رابطه عمیق تری وجود دارد . برای این کار جامعه آماری ما دانشگاه آزاد اسلامی بود که 200 نمونه انتخاب شد 100 نمونه دختر و 100 نمونه پسر و نیز برای سنجش خود شکوفایی از میانگین معدل کل در آزمودنیها در ترم های گذرانده استفاده شد و نیز با مراجعه به پرونده تحصیلی و یا سوال از خود آنها به عنوان نمره خود شکوفایی ورزشی و تحصیلی استفاده شد. و از پرسشنامه کوپر اسمیت استفاده شد و از دو روش آمار استنباطی و توصیفی استفاده شده و در آمار توصیفی به نشان دادن میانگین و نمرات عزت نفس دانشجویان دختر و پسر پرداخته ایم و از نمودار و جداول فراوانی استفاده شده است و در مقایسه آمار استنباطی از روش آماری خی دو برای معنی داری و رابطه عزت نفس با خود شکوفایی در متغییر ورزش و تحصیل استفاده کرده ایم. و متغییر مستقل عزت نفس و متغییر وابسته خود شکوفایی و یا عدم شکوفایی تحصیلی و ورزشی دانشجویان است.

فصل اول

مقدمه

ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی همواره مورد توجه و مطالعه و تحقیق صاحب نظران و فلاسفه و حکیمان و پزشکان و عرفا در سال های اخیر روان شناسان و روان کاوان و متخصّصان رفتاری و کارشناسان مختلف مددکاری و مشاروه و روان شناسی بوده و هست.

علّت این توجه و علاقه کاملاً روشن است. انسان اگر هم در یک هیأت و کُلّ مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد نمی توان از خصوصیات قد و وزن و علایق و استعدادها و توان و هوش و اراده و تصمیم گیری و انزوا و گریز از گروه و افسردگی و اضطراب و ویژگی های مهمّ او را نادیده گرفت. (توزنده جانی، 1374 ، ص 15)

اگر هم در نظر داشته باشیم به صورت قیاسی رفتارها را بررسی کنیم لاجرم به پرداخت موارد فوق ناگزیریم.

در شکل استقرایی که این اصل است و نمی توان پارامترهای هوش و توانایی و حافظه و احساس و ادارک و تعاملات را نادیده گرفت، اصولاً تحقیق در همین زمینه ها ما را به یک نگرش و نتیجه کلّی معطوف می کند. و تأثیر خود آگاهی از نتایج عملکرد طی تحقیقات تجربی و آزمایشگاهی در سال های اخیر کاملاً به اثبات رسیده است.( پل فرس، 1380، ص 63)

خود شکوفایی یک واژه و اصطلاح تازه و جدید است که وارد ادبیات روان شناسی شده ولی مفهوم آن تا حد زیادی روشن است. و در تعریف تحققّ و برآورده کردن همه قابلیت ها و توانایی های بالّقوه و فعلیت آنها در رسیدن به هدف را شامل می شود. (دوان شولتزه، 1377، ص 366)

خودشکوفایی گاهی یک قطبی است یعنی فردی هیچ گونه قابلیت رفتاری و شناختی و هنری و عملی و اجتماعی ندارد. اما ممکن است در یک زمینه دیگر مثل آشپزی و یا ورزش و یا ... برجستگی و نبوغ خاصی داشته باشد. (شولتز، 1377)

ابراهام مزلو در طبقه بندی نیاز که از نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی و نظم و ثبات و نیازهای عاطفی و تعلّق و عشق و نیاز به احترام از جانب خود و دیگران تا نیاز به خود شکوفایی و یا تحقق خود را شامل می شود به این نیازها و سلسله مراتب پرداخته است. (شولتز، 1377، ص 362)

شکوفایی دانشجویان در تحصیل و ورزش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. زیرا هر دو شاخصی آینده علمی و توانایی کارکردی شغلی و درآمدی و خانوادگی را از یک سو و سلامت و بهداشت روان و توانایی و قدرت رویارویی وی در مقابل مشکلات و معضلات را نشان می دهد. و در این تحقیق قصد داریم. شاخص های ورزش و تحصیل دانشجویان خود شکوفا را در مقایسه با دانشجویان عادی به تحقیق و مطالعه نشان دهیم.

کلیات (بیان مسأله)

ورزش و تربیت بدنی در کنار تحصیل و یا آموزش ها و مهارت های دانشجویان دو مقوله ی مهم و ارزشمند عمر دانشجویی دانشجویان در تمام طول تحصیل در مراکز عملی و دانشگاهی می باشد.

تربیت بدنی و ورزش تابع دوره و سنین خاص نیست و می تواند از کودکی تا مرگ ادامه داشته باشد ولی آنچه واضح و مُبرهُن است این است که سنین اواخر نوجوانی تا اواخر جوانی و اوایل میانسالی معینی حدود سنی 34 – 14 سالگی و حدود این دو دهه برجسته ترین سنین و دوره ی موفقیّت تحصیلی و ورزشی است. و در این دوره معمولاً در میان نوجوانان و جوانان قهرمانان و پهلوانان به نبوغ می رسند و اوج توانایی و قدرت جسمانی و بدنی در این سنین است و نیز اوج علم گرایی و تحصیل گرایی و تخصصی خواهی در این سنین صورت می گیرد و همه ی صاحب نظران نگرش ویژه ای به این دوره ها دارند.(معیّری، 1373، ص 181)

این شرایط فقط یک زمینه است. یعنی جوانان و نوجوانان فطرتاً و متناسب با روحیه جسمانی و شرایط فیزیولوژیکی از اوج برخورداری و توانش و انگیزه و سیاق و سائق های جسمانی و روانی و روحی قرار دارند اما ممکن است ، دانشجویانی علیرغم برخورداری از این شرایط گوشه انزوا اختیار کنند و به تنبلی و سُستی و کاهلی تن در دهند و یا با اشتغالات مخرّب مثل مصرف سیگار و خدای ناکرده مصرف مواد مخدّر و یا قرص های روان گردان و شرب مشروبات الکلی و یا پرداختی به قمار و بازی های غیر قانونی و شرکت در مجالس لهو و لعب سرمایه های بی انتها و غیر قابل برگشت جوانی را به تباهی و تخریب و زندان و سیاهی و گناهکاری و ... تبدیل نمایند. (احمدی، 1373، ص 94)

در مقابل عده ای از دانشجویان ضمن آگاهی از شرایط و استفاده از استعدادهای بالقوّه و تلاش و کوشش مضاعف و کاربست علایق و انگیزه ها خود را در جهت قابلیت های خاص خود که توان و برتری قابل توجهی هم در این زمینه دارند آماده و تربیت و تقویت کنند و در طول چند سال پلّه های ترقی و رشد و توسعه را طی و به مقامات مورد انتظار خود برسند. خود شکوفایی مقوله ای در این جهت است. بر خلاف ذهنیّت ما از خود باید گفت « خود » مجموعه ای از عقاید و باورهای فرد درباره ی خود است که بیشتر بر مبنای توصیف است تا قضاوت. (هنری ماس، 1373، ص 414)

اما عزت نفس به ارزیابی های شخص از خصوصیاتش اطلاق می شود.(هنری ماس، 1373، ص 414)

خودشکوفایی تلفیقی از هر دو معنی است. یعنی خود که در واقع توصیف عقاید و باورها و شکوفایی که فعلیت و رسش آنهاست را شامل می شود و خود شکوفایی در واقع فعلیت و باروری قوّه ها و باورهای فرد از استعداد و قابلیت های خود در عرصه عمل و عملکرد رفتاری است.

خود شکوفایی ممکن است فقط بخش هایی از رفتارها و استعدادها را شامل شود. مثلاً در شماره ای از مجلّات هفتگی اطلاعات هفتگی از جهان پهلوان می پرسند که چرا به کشتی روی آوردی؟ یعنی چرا و چه عاملی سبب شد که به ورزش کشتی توجه کردی و آمدی؟ و ایشان در پاسخ می گویند زیرا هیچ گاه در مدرسه 20 نگرفتم و خواستم در ورزش و کشتی 20 بگیرم که حقاً و انصافاً هم بیست گرفت (سال 56 گزارش مصاحبه خبرنگار ورزشی با تختی پس از بازگشت از مسابقات ملبورن استرالیا)

عزت نفس چنانچه اشاره گردید به ارزیابی شخص از خصوصیات خود را شامل می شود.

بسیار جالب است که علامه طباطبائی صاحب اثر جاویدان تفسیر المیزان در اثر قبل سلیم جلد اول و صفحه 542 می گوید:

" اعتماد به نفس که بعضی که از نویسندگان ما به تقلید از غربی ها جزء فضایل انسانی دانسته اند در قاموس دین وجود ندارد. قرآن لفظ اعتماد به خداوند متعال را می شناسد و می فرماید «کسانی که مردم با آنها گفتند : مردم و مردمان برستیز شما گرد آمده اند و بترسند از ایشان، پس ایمانشان قوی تر شده و گفتند: خدا برای ما بس است و اوست بهترین وکیل " (حبیبیان، 1374، مروری بر روان آدمی، ص 372 )

و در قالب فیضی و نگرش افراطی به اعتماد به نفس و بدون توجه به خداوند در قابلیت های خود مفهوم عُجب بکار می رود که از بیماری های قلبی و درونی به شمار رفته و عجب «خودبینی» حالتی است که فرد خود را بی عیب و نقص می بیند و از اینکه در کمال و نعمت است، خود را بزرگ می بیند و این کمال و برتری و صفات را از خود می داند و نه از ناحیه خداوند و به این صفات تکیه کرده و دلشاد می گردد. و هر گاه از او سلب می گردد ترس و وحشت او را فرا می گیرد (حبیبیان، 1374، ص 372)

اما بهر حال در این تحقیق مقصود منظور از عزت نفس همان ارزیابی و مراقبه و محاسبه از استعدادهای و توانایی هایی که در وجود او قرار داده شده است و وی با اطمینان و اعتماد در صدد کاربست و کاربرد آنها در اعتلای انگیزه های درونی و نیل به هدف های تعیین شده می باشد. و پر واضح است که منشأ همه این قوّه ها و خلاقیت ها و استعدادها را در کشور و جامعه اسلامی منسوب به خدا می دانیم. و در واقع مثل پول تو جیبی قابل توجهی است که فرد می تواند از این پول در جهت تهیه وسایل و لوازم ضروری خوراک و پوشاک و ورزش و کتاب و تحصیل استفاده کند و خود را علیرغم مصرف این پول قوّی و مستحکم و استوار گرداند. ولی اصل پول را قبول دارد که از خداست.

و فرد دیگری با همین پول توجیبی مشروبات الکلی تهیه و روح و روان خود را رنجور و آبرو و حیثیّت خود و خانواده خود را لکّه دار می سازد و باز اصل این مسئله که پول از آن پدر بوده قبول دارد. و عزت نفس و خود شکوفایی نحوه ی مصرف دارایی بالقوّه و استعدادها و خلاقیت ها در رسیدن به هدف های ورزشی و تحصیلی است.

اهمیت و ضرورت مسئله :

چنانچه در بیان مسأله اشاره گردید، خود شکوفایی هنر و استعداد شناخت ویژگی های فرد توسط خود فرد و بارور ساختن این قوّه ها و خلاقیت آنها در جهت رسیدن به هدف در زندگی است.

جوان دانشجویی در طول زندگی نوجوانی در اثر ارزیابی قوای جسمانی متوجه می شود که ریخت و شکل بدن و انعطاف عضلات و استخوان بندی اسکلت بدنی در کنار شوق و علاقه شدید به کشتی و نیز جسارت و بی باکی و عدم ترس از شکست و نیز استقامت و پایداری که در انجام کارها دارد می تواند او را به یک کشتی گیر مطرح و ملّی تبدیل کند.

اوّلین قدم شناخت این زمینه ها و امکانات است که توجه خود نوجوان و جوان صورت می گیرد قدم دوم اقدام و تصمیم به ارزیابی این صفات خود می شود. و در مرحله سوّم عملاً در کوره ی تمرین و میادین کشتی قرار می گیرد. در مرحله چهارم قوای معنوی و درونی خود یعنی اعتماد و اطمینان از خود و نترسیدن از شکست را چاشنی این سه مرحله می کند و در تمرینات به صورت مرتبّ شرکت می کند و پیروز پشت پیروزی نصیب او می شود و در اثر اعتماد به خود و عدم تکبّر و غرور و عُجب و حقد و حسد و بُغض به کمال و توفیق دست می یابد. (حبیبیان ، 1374، ص 377)

دانشجویان در تعبیر و تفسیر و ارزیابی صفات خود متوجه می شوند که دارای استعدادهای زیر هستند.

1- عضلات قوی و مستعد پرورش

2- دارای حجم قفسه سینه بالا

3- عضلات تنیده و آماده برای فعالیت

4- تناسب عضلات و استخوان بندی

5- عدم بیماری خاص فیزیکی و جسمانی در مقابل این استعدادها

6- عطش به انجام فعالیت های ورزشی

7- علاقه مند شدید به سلامت جسمانی

8- استفاده از سلامت جسمانی در خدت به جامعه و خود و خداوند.

9- تشویق همکلاسی ها و همسالان و دوستان به این تمرینات

10- ایجاد روحیه ورزشکاری در افراد و پرهیز از مشکلات اجتماعی و آسیب ها این ده ویژگی را بالقوه در خود سراغ دارد. اما کلید اصلی و چاشنی حرکت هنوز باقی است که باید با استفاده از حسّ نیاز و کمال و آینده نگری به این صفات جامعه عمل بپوشاند و عملاً در بنگاه ها و سالن ها حضور یابد و تحت نظارت اساتید و متخصصان تمرینات متناسب را آغاز کند و همزمان ضمن برنامه ریزی و پیروی از اساتید خود شکوفایی ورزشی را عملاً به فعل بنشاند. خود شکوفایی تحصیلی نیز همچنین است. دانشجویی با درک خود و شناخت نسبت به ویژگی های خود مثلاً علم دارد که دانشجو در زمینه استعداد ریاضی بسیار باهوش است و مسائل پیچیده ریاضی و فیزیک و حسابان و جبر و دیفرانسیل را بخوبی درک می کند و قدرت فضایی و تحلیل هندسی بسیار عالی دارد و در مدارس نیز همیشه در حل مسائل پیشقدم بوده است و در کلاس های مختلف همواره نمره بسیار عالی می گرفته است به همین دلیل رشته های دانشگاهی را نیز متناسب با این توانایی ها و استعدادها انتخاب می کند و رشته های مهندسی ریاضی را بر می گزیند و در کلاس های دانشگاهی در مقابل ارائه دروس ریاضی و مشتقات آن نوآوری و ابداع می کند و از روش های خود ساخته و بدیع استفاده می کند. و علاوه بر اداره کلاس و جوشش دروس و تحلیل موارد مختلف ریاضی به تحلیل و تجزیه همه ی موارد ریاضی می پردازد و در ادامه درس به نوآوریها و خلاقیت ها می رسد. و در مقابل ممکن است دانشجویی همین قوّه ها و استعدادها را داشته باشد ولی قبول معروف به خودش بگوید چه کسی حوصله دارد کلاس درس را به خود اختصاص دهد من در کنار کلاس به گفته های استاد گوش می دهم و نمره خوبی هم می گیرد چه کسی حوصله بررسی دارد. اصلاً به چه درد می خورد؟ و هزاران سئوال از این قبیل که این فرد خود شکوفایی ندارد.

اهداف تحقیق :

هدف های عمده و مؤثر در رسیدن به نتایج عبارتند از :

1- تبیین ماده های خود شکوفایی در میان دانشجویان در امر ورزش و تحصیل

2- تبیین ماده های عزت نفس با استفاده از پرسشنامه کوپر اسمیت (گنجی، 1380، ص 25)

3- برآورد نمرات عزت نفس دانشجویان دختر و پسر

4- مقایسه نمرات عزت نفس دانشجویان با شاخص ها و ماده های خود شکوفایی

5- مقایسه دانشجویان خود شکوفا و عادی در زمینه ورزش و تحصیل


مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل docx
حجم فایل 766 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 91
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

2-1-مقدمه.. 21

2-2- تعاریف و مفاهیم.. 22

2-2-1- بلایای طبیعی.. 22

2-2-2- بحران.. 23

2-2-3- شرایط اضطراری.. 23

2-2-4- پایداری.. 24

2-2-5- ظرفیت.. 24

2-2-6- آسیب پذیری.. 24

2-2-8- ریسک، احتمال خطر یا خطر پذیری.. 25

2-2-9- خطر.. 25

2-3- ایمنی شهری.. 27

2-4- اثرات سانحه زلزله بر انسان.. 27

2-5- بررسی اثرات سوانح.. 28

2-5-1- بررسی اثرات محیطی سوانح.. 28

2-5-2- بررسی اثرات بهداشتی و درمانی سوانح.. 28

2-5-3- اثرات اجتماعی سوانح.. 29

2-5-4- اثرات اقتصادی سوانح.. 29

2-5-5- بررسی اثرات مدیریتی و اجرایی سوانح.. 32

2-5-6- تأثیر سوانح بر مدیران جامعه.. 32

2-5-7- فروپاشی سازمان‌های رسمی.. 33

2-5-8- وارد آمدن خسارت به تسهیلات و زیر ساخت‌های یک جامعه 33

2-5-9- از هم گسیختن سیستم حمل و نقل.. 33

2-6- مدیریت بحران.. 34

2-6-1- چرخة مدیریت بحران.. 35

2-6-1-1- چرخه مدیریت بحران چهار قسمتی.. 35

2-6-1-1-2- چرخة مدیریت بحران شش قسمتی.. 36

2-7- مراحل و فرایند های مدیریت بحران.. 37

2-7-1- امکانات جستجو، نجات و امداد.. 37

2-7-2- امکانات امداد پزشکی- بهداشتی اضطراری.. 37

2-7-3- اسکان اضطراری و موقت.. 37

2-7-4- حمل و نقل و ترافیک اضطراری.. 38

2-8- دیدگاه‌های نظری آسیب‌پذیری نسبت به مخاطرات طبیعی.. 38

2-8-1- دیدگاه زیستی - فیزیکی.. 39

2-8-2- دیدگاه ساخت اجتماعی.. 40

2-8-3- دیدگاه ترکیبی.. 42

2-9- مدیریت آسیب‌پذیری؛ ریسک- بحران (رویکرد غالب).. 48

2-10- نقش برنامه‌ریزی شهری در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از زلزله 50

2-11- اهداف کلی در مناطق زلزله خیز.. 51

2-12- توجه به اصل لزوم برنامه ریزی منطقه ای .. 53

2-13- انتخاب مکات شهر وتوسعه های جدید در محل مناسب .. 53

2-14- موقعیت جغرافیایی شهر.. 53

2-15- ساختار شهر.. 54

2-16- بافت شهر.. 54

2-17- فرم شهر.. 57

2-18- کاربری اراضی شهری.. 57

2-19- تراکم‌‌های شهری.. 60

2-19-1- گروه اول.. 61

2-19-2- گروه دوم.. 61

2-19-3- گروه سوم.. 61

2-19-4- گروه چهارم.. 62

2-20- شریان‌های حیاتی.. 62

2-21- ایستگاه‌های آتش نشانی.. 63

2-22- دسترسی به فضاهای باز عمومی.. 64

2-23- دسترسی به شبکه معابر.. 64

2-24- راهبرد‌های برنامه‌ریزی کاهش خطرات ناشی از زلزله.. 65

2-25-1- کاهش تراکم جمعیتی بافت‌های موجود.. 65

2-26-2- کاهش تراکم ساختمانی.. 65

2-26-3 منطقه بندی.. 66

2-26-4- پهنه‌بندی در خدمت کاربری زمین.. 66

2-26-5- ریز پهنه‌بندی جهت کاربری زمین.. 67

2-26-6- پروانه ساخت و پروانه استقرار کاربری.. 69

2-27- 8-تعیین مقررات فضای آزاد (باز).. 69

2-27-9- مقررات ساختمانی.. 70

2-27-10- جمع آوری و یکی کردن قطعات زمین.. 70

2-28-1- مدیریت بحران در ژاپن.. 71

2-28--1-2- درس‌هایی از زلزله بزرگ هانشین.. 72

2-28-1-3- اقدامات اجرایی جهت بازسازی ناشی از زلزله در ژاپن 72

2-28-1-4- استراتژی بازسازی در ژاپن.. 74

2-28-2 - هند( تجربه گجرات هند).. 75

2-28-2-1- موارد مورد توجه در بازسازی.. 75

2-28-2-2- استراتژی بازسازی ناشی از زلزله.. 76

2-28-2- 3- نقش سازمان‌های غیر دولتی در بازسازی گجرات.. 76

2-28-2-4- ساختارهای مهم در بازسازی‌های ناشی از زلزله.. 77

2-28-2-5 - مسائل و نکات مورد توجه در بازسازی‌های جدید.. 77

2-28-2- 6- تخصیص اعتبارات.. 78

2-28-2-7- آموخته‌ها و نتایج زلزلة گجرات.. 78

2-28-3- ترکیه.. 78

2-28-3-1- باز سازی تأسیسات زیر بنایی ناشی از زلزله.. 79

2-28-3-2- اقدامات انجام گرفته در روند بازسازی در ترکیه 80

2-28-3-3- طراحی مقاومت در برابر زمین لرزه با تعمیر تأسیسات زیر بنایی 80

2-29- ساختار اصلی طرح مدیریت بحران.. 81

2-30- مدیریت بحران در ایران.. 84

2-31- روش شناسی پژوهش.. 90

2-31-1- گردآوری داده ها ............................ 91

2-31-2- آزمون فرضیه ها ............................. 92

2-32-3- تجزیه وتحلیل اطلاعات ........................ 93

2-33- جمع بندی و نتیجه گیری.. 93

2-1- مقدمه

در این فصل به مبحث مفاهیم، دیدگاه‌ها و مبانی نظری در قالب چند بخش پرداخته شده است. ابتدا مفاهیم مرتبط با زلزله و آسیب‌پذیری و مدیریت آن مورد توجه قرار گرفته، سپس دیدگاه‌ها و رویکردهای حاکم بر مدیریت آسیب‌پذیری در برابر زلزله (مدیریت بحران) از همان ابتدا تاکنون اشاره شده، به طوری که دیدگاه مدیریت استراتژیک (ریسک- بحران) به عنوان رویکردی که جامع و کلی نگر بوده است، مورد مداقة بیشتر و مدنظر این تحقیق بوده است.

تحت همین عنوان، ابعاد و عوامل مؤثر برآسیب‌پذیری و نیز ساختار مدیریت بحران و فرایندهای آن آورده شده است. همچنین با توجه به تأکید خاص این پژوهش بر نقش برنامه‌ریزی شهری در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از زلزله، راهبردهای برنامه‌ریزی جهت کاهش آسیب‌ها از جمله توجه به ساختار شهر، شاخص‌‌های آسیب‌پذیری مکان، بافت شهر، تراکم‌‌های شهری، همجواری کاربری‌‌ها و ... آمده است. در این پژوهش به استاندارد‌ها و میزان خطرپذیری زیرساخت‌‌های شهری مانند خطوط انتقال نیرو، گاز، مخابرات، پمپ بنزین و ایستگاه‌های آتش نشانی نیز می‌پردازیم. در نهایت روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی به عنوان روش ارزیابی چند معیاری که می‌تواند چندین شاخص را مورد ارزیابی قرار دهد، مورد معرفی و مداقه قرار گرفته است.

2-2- تعاریف و مفاهیم

2-2-1- بلایای طبیعی

بلایای طبیعی سـوانحی هستنـد که به واسطـه بی‌نظمی‌‌‌غیـرعادی عناصر اصلی زمین، هـوا، آتش و آب به وجـود می‌آیند و مصائب ناشی از این وضع به همان شدت گذشته، هنوز هم تکرار می‌گردد. این‌گونه بلایا شامل ریزش کوه، فرسایش زمین، توفان خاک، گردباد، تندباد، آتشفشان، زلزله و غیره هستند (Taylor, 2003: 150).

بلایای طبیعی، عملی از طبیعت است با چنان شدتی که وضعی فاجعه انگیز ایجاد می‌کند و در این وضع شیرازة زندگی روزمره، ناگهان گسیخته می‌شود و مردم دچار رنج و درماندگی می‌شوند و در نتیجه به غذا، پوشاک، سرپناه و مراقبت‌های پزشکی، پرستاری و حفاظت در مقابل عوامل و شرایط نامساعد محتاج می‌گردند (ناطقی الهی، 1381 :16).

در هر صورت یک صحنة سانحه را می‌توان با کالبدی در هم ریخته، مردمانی مصیبت زده و مجروح و از حیث روانی در هم ریخته، مدیرانی بهت زده و نگران و اجتماعی بدون کارکرد تصویر نمود. لیکن نکتة مهم این است که خوشبختانه این تصویر پایا و ماندگار نیست و گذرا است (بحرینی، آخوندی، 1379: 98).

بلایا، دارای خصوصیاتی هستند که با توجه به وقوع آنها در گستره‌های مختلف اعم از شهری و روستایی لازم است جنبه‌های آن روشن شود.

رویداد چنین حوادثی در طبیعت تا زمانی که دور از سکونت‌گاه‌های انسانی رخ دهد، آثار زیان‌بار مستقیم و مخرب در حیات انسان‌ها نخواهد داشت. اما در طول تاریخ، انسان‌ها همواره با بروز پدیده‌های مذکور که در کنش و تقابل عناصر طبیعت ناشی می‌شود، در نزدیکی و یا همان محل سکونت‌گاهایشان رو به رو بوده‌اند، به طوری که وقوع حوادث طبیعی اغلب موارد تأثیرات مخربی بر سکونت‌گاه‌های انسانی باقی گذارده است و تلفات سنگینی بر ساکنان آنها وارد ساخته است.


مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدالت فضایی و تسهیلات عمومی شهری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدالت فضایی و تسهیلات عمومی شهری
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل docx
حجم فایل 144 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 57
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدالت فضایی و تسهیلات عمومی شهری

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

مقدمه...............................................................................................................................14

2-1-مفاهیم فضا، عدالت اجتماعی و عدالت فضایی........................................................15

2-1-1-فضا.....................................................................................................................15

2-1-1-1-فضا در جغرافیا...............................................................................................16

2-1-1-2-فضای شهری..................................................................................................18

2-1-2-عدالت.................................................................................................................20

2-1-2-1-عدالت جغرافیایی............................................................................................21

2-1-2-2-عدالت محیطی................................................................................................22

2-1-2-3-عدالت اجتماعی..............................................................................................23

2-1-2-4-عدالت اجتماعی و شهر...................................................................................25

2-1-2-5-عدالت اجتماعی و برنامه ریزی شهری.............................................................27

2-1-2-6-عدالت اجتماعی و رفاه اجتماعی.....................................................................28

2-1-2-7-عدالت اجتماعی و احساس سرزندگی.............................................................30

2-1-2-8-عدالت اجتماعی و توسعه پایدار.....................................................................31

2-1-3-عدالت فضایی.....................................................................................................33

2-1-3-1-عدالت فضایی شهری......................................................................................34

2-1-3-2-نابرابری فضایی و اجتماعی در شهرها.............................................................35

2-1-4-مکاتب شهری، جغرافیایی و عدالت اجتماعی.......................................................38

2-1-4-1-عدالت در یونان باستان...................................................................................38

2-1-4-2-عدالت اجتماعی و مکاتب شهری....................................................................40

2-1-4-3-عدالت اجتماعی و آنارشیسم...........................................................................40

2-1-4-4-عدالت اجتماعی و کارکردگرایان....................................................................41

2-1-4-5-عدالت اجتماعی و رادیکالیسم........................................................................42

2-1-4-6-عدالت اجتماعی و لیبرالیسم............................................................................44

2-2-تسهیلات شهری.......................................................................................................46

2-2-1-تسهیلات و خدمات عمومی شهری......................................................................46

2-2-2-تسهیلات شهری و عدالت فضایی........................................................................48

2-2-3-تسهیلات شهری و دسترسی.................................................................................49

2-2-4-کیفیت زندگی......................................................................................................51

2-2-4-1-کیفیت زندگی شهری......................................................................................52

2-2-4-2-کیفیت زندگی و عدالت اجتماعی....................................................................54

2-2-5-سیستم اطلاعات جغرافیایی..................................................................................55

2-2-6-فرایند تحلیل سلسله مراتبی..................................................................................56

2-2-7-خود همبستگی فضایی.........................................................................................57

جمع بندی.......................................................................................................................59

مقدمه:

رشد شهری در قرن بیستم سهم جمعیت شهر نشین را به شدت افزایش داد و شهرنشینی را به شیوه غالب زندگی تبدیل کرد. اگرچه شهر و شهرنشینی خود یکی از مهمترین شاخص های رفاه و توسعه اجتماعی واقتصادی محسوب می شود، رشد شتابان آن می تواند سرانه برخورداری از بسیاری از امکانات اجتماعی و اقتصادی را کاهش دهد و از این طریق پیامدهای آن به صورت کاهش سطح کیفیت زندگی در عرصه های مختلف شهری نمایان شود. نابرابری های اجتماعی قبل از هر چیز در معیارهای زندگی بازتاب میشود و به نوبه ی خود با مفهوم فرصت ها و کیفیت زندگی ارتباط دارد. گسترش نامتقارن کیفیت زندگی یکی از مهم ترین ابزارها برای پی بردن به وجود نابرابری های اجتماعی در هر جامعه است. به این دلیل از مهمترین عوامل در برنامه ریزی شهری استفاده از فضاها و توزیع مناسب و به عبارتی کامل تر عدالت فضایی است. در این راستا تسهیلات و خدمات شهری از جمله عوامل مؤثر و مفیدی هستند که با پاسخگویی به نیازهای جمعیتی، افزایش منفعت عمومی و توجه به شایستگی افراد می توانند با برقراری ابعاد عدالت فضایی، عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی را برقرار نمایند. در واقع تعادل فضایی در توزیع مراکز خدماتی در شهر و دستیابی به آن مقدمات توسعه پایدار شهری را فراهم می آورد و نابسامانی در توزیع منطقه ای و محلی باعث دوری مناطق و محلات از عدالت اجتماعی می گردد.

2-1- مفاهیم فضا، عدالت اجتماعی و عدالت فضایی

2-1-1- فضا

ریشه ی کلمه ی فضا "Espace" از کلمه ی لاتین "Spatiun" است و به وسعت گسترده ای اطلاق می شود که با داشتن سه بعد می تواند اشیاء را در برگیرد. فضا می تواند با چهار بعد هم مطرح شود که بعد چهارم آن زمین است. در بیان علمی و فلسفی فضا معادل کلمه ی مکان یا نقطه ای گرفته شده که با بخش های پیرامونی خود مشخص می شود و در قلمرو فلسفه، فضا محیط همگون و نامحدودی است که در آن اشیاء محسوس جایگزین شده است و از نظر لایپ نیتز و کانت فضا ادراک شدنی و غیر قابل تقسیم است و مفهوم فضا با وسعت "Etendue" که بی نهایت تقسیم شدنی است یکی نمی باشد(فرید،1380: 9). در رویکرد ژئوپلیتیکی، مفهوم فضا شامل سرزمین هایی است که انسان توانسته در آنجا سکونت گزیند یا به گونه ای در آن دخل و تصرف کند. فضا صحنه نمایش پدیده های گوناگونی است که در آن ترکیب و تلفیق این پدیده ها به شکلهای گوناگون، آثار متنوعی از خود بر جای می گذارند(جوان و عبداللهی،1387: 137).


بررسی رابطه بین میزان باورهای دینی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی اهتمام ورزیده است جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تشکیل می دهد با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد، 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفر دختر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند برای آزمایش فرضیه ها از پرسشنامه سنجش میزان باورهای مذهبی و سلامت روا
دسته بندی معارف اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 58 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43
بررسی رابطه بین میزان باورهای دینی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

چکیده پژوهش

پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی اهتمام ورزیده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تشکیل می دهد. با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد، 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفر دختر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای آزمایش فرضیه ها از پرسشنامه سنجش میزان باورهای مذهبی و سلامت روانی مورد استفاده قرار گرفت.

پس از جمع آوری داده ها فرضیه پژوهشی که شامل 4 فرضیه بود مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. برای بدست آوردن میزان ارتباط با وجه اشتراک بین دو گروه از ضریب همبستگی استفاده به عمل خواهد آمد.

فصل اول

¹ مقدمه

¹ بیان مسئله

¹ اهمیت و ضرورت تحقیق

¹ اهداف پژوهش

¹ متغیرهای پژوهشی

¹ فرضیه های پژوهشی

¹ تعریف مفاهیم و تعریف عملیاتی واژه ها

مقدمه

آدمی در طول زندگی خود با پدیده های گوناگون سر و کار داشته است و نسبت به این پدیده در او شناختهای معین و احساسات بخصوص پدید می آید و نوعی آمادگی در او پیدا می شود که نسبت به آنها شیوه معینی رفتار می کند.

در اکثر جوامع بشری چه از جنبه تاریخی و چه در زمانهای معاصر نهاد اساسی در شکل گیری شخصیت افراد مؤثر است که عبارتند از : اجتماع، خانواده، مدرسه، همسالان و مذهب که ممکن است عواملی چون وسایل ارتباطی جمعی تبلیغات، ایدئولوژی های خاص تأثیر این نهادها را تا حدودی تحت الشعاع قرار دهند. شناخت این عوامل بخصوص در رابطه با بهداشت روانی امری ضروری.

توجه به مذهب یک رویکرد جدید نیست بلکه امری است که سالیان دراز توجه دانشمندان مختلف را چه تجزیه و تحلیل دلایل رد آوری به مذهب و چه در جهت و نحوۀ تأثیر آن بر فتار بخود جلب کرئه است.

در عصر کنونی یک سلسله پرسشها و تردیدهایی نسبت به مسائل نسبت به مسائل مذهبی در ذهن جوانان ایجاد شده که نتیجۀ مستقیم آن ایجاد شک و اضطراب و ناآرائی در میان این طبقه از جامعه شده است.

عصر ما از نظر دینی و مذهبی خصوصاً برای طبقه جوانان عصر اضطراب و بحران است و سؤالات کهن و فراموش شده نیز از نوع مطرح ساخته است که سلامت روانی جوانان را تحت پوشش خود قرار داده است (مطهری، 1348، ص 49) مذهب می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اخلاقی و روانی باشد واژه های علمی درمان نفس پس از شناساندن ریشه های بیماری های روانی و با استمداد او از جهانی دینی و وحی آسمانی و طرح شده است که می تواند ما را از بسیای از کتب جدید روان شناسی و سلامت روانی به میزان قابل توجهی بی نیاز سازد چون علم می خواهد از راه تفکر و استدلال و تجزیه و تحلیل به واقعیتهایی برسد تا زمانی که خود فرد نقش فعالی در روند سلامت روانی خود به عهده نگیرد بعضی از سیاستها در جامعه بی بهره است. بهره برداری از دستگاه الوهیت و معامله با خدا حداقل یک آمادگی فردی می خواهد یک ایمان، یک تسلیم بخصوص و علاقه و حتی تمرینها و انجام دادن اعمالی را لازم دارد. و بسا که استعدادی را می خواهد و توفیقی هم باید یاری کند، لیکن اگر فرد با دستگاه الوهیت آشنا شد اگر مردمی خدا را شناختند. اگر سران قومی با این قدرت آشنا شدند، مگر پیشوایان جماعتی خود را با این نیرو مرتبط کردند آن وقت است که هر گونه سعادتی، ترقی و پیشرفتی نه تنها میسر است بلکه دوام نیز می یابد.

روان شناسان معتقدند که تنها روزنه ای که می تواند آزام و ناراحتی های حاصل را از بدن آدمی خارج ساختند و یا آنها را خنثی ایمان به خدا و اعتقاد به یک مبدأ حقیقت است و یک قدرت مافوق انسانیت است، زیرا تنها نیروی که می تواند بر مشکلات فائق شود نیروی الهی است.

آمار نشان داده است که بسیاری از بیماری های شایع روانی در کشورهی پیشرفته و در حال توسعه زائیدۀ عواملی هستند که خود انسان آنها را خلق می کند و گرفتار آن می شود. بیماری های روانی از بدو تولد پیدایش بشر وجود داشته است و هیچ فردی در مقابل آن مصونیت ندارد. پیوند و ارتباط میان بهداشت روانی و باورهای مذهبی افراد غیر قابل انکار است.

دانشمندان کنونی و روان شناسان عصر حاضر معتقدند که آلام روحی و هیجانات خارجی موجب بیماری می شود چون زندگی روزمره کنونی با نگرانی و اضطراب توأم است و داشتن ایمان به خدا و اعتقاد به یک مبدأ حقیقت و یک قدرت مافوق و مطلق است که ما را بر مشکلات فائق می سازد. (مطهری، مرتضی، 1368، ص 98) دین و مذهب از ارکان اصلی فرهنگ هر ملتی است و روش زندگی که یکی از شاخص های مهلک سلامت روانی است دین و دینداری چه بطور مستقیم در سلامت روان دخالت دارند. ارزهای دینی و ایمان و معتقدات دینی و مذهبی از عناصر متشکل مهم شخصیت است. (رشید پور، عبدالمجید 1371، ص 73)

عشق به خدا، انسان را بکار و فعالیت و از خود گذشتگی وا می دارد و کسی که خود را در جامعه عضوی سودمند وارزشمند بیند و سلامت روانی او تأمین می شود. تجربه های عینی و بررسی های اجتماعی نشان داده افرادی که با آموزشهای راستین و منطقی و دینی و اخلاقی پژوهش یافته اند. بیشتر از آنهایی که چنین آموزشهایی را نداشتند در راه هدف های ارزنده اجتماعی گام برداشته و فدارکاری کرده اند و کمتر به جامعه ستیزی و انحراف و خیانت کشیده شده اند، زیرا برای آنها رضای خدا بالاترین کار است (احمدی، سید علی، 1374، ص 84).

* عنوان به فارسی :

بررسی رابطه بین میزان باورهای مذهبی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.

* عنوان به انگلیسی :

Review relationship between rate religious belives and mentals students of Islamic Azad university Abhar Branch

بیان مسأله :

ایمان مسأله عبارتست از پذیرایی و قبول بخصوص از ناحیه نفس نسبت به آنچه که درک کرده است، قولیکه باعث می شود نفس برابر ادراک تسلیم شود (موسوی لاری 1345). انسان موجودی است که از خاک آغاز کرده است و مراحل مختلف تکامل را پشت سر گذاشته است تا آنجا که روح خدای در وی شکل گرفته و شکوفا شده است. آنچه همیشه در طول تاریخ ذهن بشر را متوجه خود کرده و به تلاش و تفکر واداشته است، معرفت نفس یا خودشناسی است. تعالیم عالیه اسلام و قرآن کریم به منظور دستیابی به خودشناسی و رشد شخصیت و ارتقای نفس انسان بر مدارج کمال انسانی، مناسب ترین و بهترین راه را به وی نشان داده است. ما می توانیم به کمک حقایقی که در قرآن و تعالیم اسلام درباره انسان و صفات و حالات گوناگون روانی او آمده است بخوبی شخصیت انسانی خویش را رشد دهیم و همچنین انگیزه های اصلی محرک رفتار و عواملی را که در هماهنگ کردن شخصیت و تکامل و ایجاد بهداشت روانی او تأثیر بسزایی دارند را بشناسیم، زیرا مبانی دین و قرآن سخن پروردگار است به طبیعت و اسرار آفرینش آگاهتر است.

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

بهداشت و سلامت روانی به عنوان یکی از رشته های اساسی مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است و یک بخش تخصصی دارد که نقش آن ایجاد تحرک و هماهنگی در تحقیقات بهداشت روانی در سطح جهان است و سعی در آن دارد تا میزان انگیزش بهداشت تأثیر انگیزش و اعتقادات مذهبی و سلامت روانی را مشخص کند تا به این اثبات برسد که با ارتباط دادن انسان به منبع و سرچشمه خود که یک منبع کنترل درونی قوی است و استمداد از او بر قدرت روحی و روانی انسان افزوده شده و بر مشکلات کنونی غلبه نماید و به پیشرفتهای محسوسی در سلامت روانی که متضمن بهداشت جسمانی است دست یابد. باورهای مذهبی قدرت تحمل ناکامی ها را بالا می برد و بدین ترتیب به حفظ سلامت جسم و روان کمک می نماید و از پیدایش بیماری های جسمی و روانی پیشگیری می کند.

اهداف تحقیق

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین باورهای مذهبی با سلامت روانی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر می باشد که در صورت معنی دار بودن آماری رابطه بین باورهای مذهبی و سلامت روان می تواند در خصوص توجه به برنامه ریزی به منظور توجه و آگاهی خانواده ها و سوق دادن نوجوانان پیش نهادهای سازنده ای ارائه گردد.

7 ) متغیرهای تحقیق

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر : کلیه دانشجویان پسر یا دختری که در سال 1387 در واحد دانشگاهی ابهر مشغول به تحصیل هستند.

سلامت روانی : قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح فردی و اجتماعی و تعدیل تضادها و تمایلات شخصی بطور منطقی، عادلانه و مناسب (لوسیون و همکاران 1962)

باورهای دینی و مذهبی : تعهد و پایبندی فرد یا جامعه به استانداردها و موازین اخلاقی بطوریکه در زندگی و رفتار آنها ملاحظه می شود (هدایتی 1377)

8 ) فرضیه ها یا پرسش های تحقیق

به صورت فرض یا فرض های ویژه :

1 ) بین سلامت باورهای مذهبی و سلامت روانی دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد؛

2 ) بین سلامت باورهای مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر سیر معنی دار جود دارد؛

3 ) بین سلامت باورهای مذهبی و سلامت روانی دانشجویان پسر رابطه معنی دار وجود دارد؛

4 ) بین سلامت باورهای مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر رابطه معنی دار وجود دارد؛

به صورت پرسش یا پرسش های ویژه :

1 ) آیا بین میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی دانشجویان رابطه وجود دارد؟

2 ) آیا بین میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی دانشجویان پسر و دختر تفاوت معنی داری وجود دارد؟

3 ) آیا بین میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر رابطه معنی دار وجود دارد؟

4 ) آیا بین میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی دانشجویان پسر رابطه معنی دار وجود دارد؟

3 ) واژه های کلیدی فارس و انگلیسی : باورهای مذهبی، سلامت روانی، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.

تعریف مفاهیم و تعریف عملیاتی واژه ها

1 ) اعتقادات مذهبی : عبارت است از سیستم فکری و عملی برای درک و فهم حقایق طبیعی جهان و راهی که انسان از روی حقیقت به چیزی گرایش پیدا می کند (مدرسی، مطهری، 1368، 1372).

2 ) سلامت روانی : عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش با حداکثر امکان بطوریکه باعث شادی و برداشت مفید مؤثر می باشد. (ضیائی پور، 1376، ص 91).

3 ) تعریف عملیاتی (اعتقادات مذهبی) : میزان نمره ای که آزمودنی ها از پرسشنامه اعتقادات مذهبی بدست می آورند.

4 ) تعریف عملیاتی سلامت روانی : میزان نمره ای که آزمودنی ها از پرسش نامه سلاکت روانی عمومی (GHQ) بدست می آورند.

فصل دوم

¹ ادبیات تحقیق

¹ الف ) تئوری تحقیق

¹ ب ) بیشینه پژوهش

الف ) تئوری های تحقیق

قرآن و سلامت روانی

انسان از نظر شخصیت دارای یک سلسله خصوصیات روانی است که در نیازهای جسمانی متبلور هستند و این نیازها بخاطر ذات و بقای نوع باید ارضاء شوند. او همچنین دارای صفات ملکوتی است که در اشتیاق روحی نسبت به شناخت خداوند متعال و ایمان به او عبادت و تقدیس و تنزیه باری تعلی متبلور هستند. گاه میان این دو نوع خصوصیات شخصیتی انسان تعارض پیش می آید که گاهی نیازها و خواسته های جسمانی و روانی نیازها و اشتیاقات روحی، او را بطرف خود جذب می کنند و خود انسان نیز این نزاع درونی بین این دو جنبه شخصیتی را احساس می کند، قرآن به حالت نزاع میان جنبه های جسمانی و روانی انسان چنین اشاره می فرماید :

و اما خاف مقام امر و نهی عن الهوی فان الجنه هی الاولی

پس هر کس از حجم خدا سرکش و طاغی شد و زندگی دنیا را برگزید دوزخ جایگاه اوست و هر کسی از خصوصیات در پیشگاه قرب ربوبیت بترسد و از هوای نفس درونی جست همانا بهشت منزلگاه اوست. (نازعات : 37 - 41) بنابراین، ساختمان وجودی انسان خطرتاً هم استعداد انجام کارهای زشت، پیروی از هوای نفس و شهوات جسمانی، غرق شدن در لذتهای ملموس و تمایلات دنیوی را دارد و هم آمادگی ارتقاء به اوج فضیلت و تقوی و اخلاقیات عالی انسان، یعنی رسیدن به آرامش روانی و خوشبختی معنوی.

لازم به تذکر است که پس از گذشت چهارده قرن از نزول قرآن، زیگموندفروید مؤسس روانکاوی، در خصوص شخصیت، نظریه ای ارائه دارد و به اساس آن نفس را به 3 بخش متمایز تقسیم کرد. که شباهتهایی به مفهوم نفس اماره و لوامه و مطمئنه در قرآن دارد. فروید معتقد است که نفس انسان دارای 3 بخش «او» و «من» و «من برتر» است. «او» بنظر فروید حاوی غرایز ضعیف از جسم است و نفس در این مرحله از اصل «لذت» پیروی می کند. و هدفش دائماً ارضای غرایز بدون رعایت منطق، اخلاق و واقعیت است. «او» به این معنی تا حدودی شبیه «نفس اماره» در قرآن است «من برتر» آن بخش از نفس است که از آموزشهای فرد از طریق والدین و اساتید و نیز ارزشهای فرهنگی محیط تشکیل می شود و کم کم به یک نیروی نفسانی درونی مبدل می شود و به محاسبه و به مراقبت و انتقاد از فرد می پردازد و نیز گاهی او را به مکافات تهدید می کند. این نفس را معمولاً به نام جوان می شناسند.

«من برتر» تا حدودی شبیه مفهوم «نفس لوامه» است.

و بالاخره «من» آن بخش از نفس است که زمام تمایلات غریزی ناشی از «او» را در دست دارد و بر آنها مسلط است. در نتیجه به آنچه خود اجازۀ ارضاء می دهد و انجام آنچه را نمی خواهد، به تعویق می اندازد و نیز تمایلاتی که نابودی آنها را ضروری می داند سرکوب می کند در این کاره اصل واقعیت با توجه به جهان بیرونی از خود در را با تمام قوانین و ارزشها و اخلاقیات و دستورهای دینی آن مراعات می کند. به عقیده فروید کار «من» ایجاد هماهنگی بین «او» و واقعیت یا جهان و بین «من برتر» جلوگیری می کند. و مانع افراط در انتقاد و تهدید به مجازات بدون دلیل منطقی می شود اگر «من» در وظایف ایجاد هماهنگی بین «او» و «من برتر» موفق شود امکان تعادل و هنجار و سلامت روانی انسان تحقق پیدا خواهد شد «اصل واقعیت» به عقده فروید شامل این و اخلاق است که «من برتر» همان نفس مطمئنه در قرآن است.

مناسبترین راه حل مشکل تضاد میان جنبه های جسمانی و روانی انسان در واقع ایجاد هماهنگی میان آن دو است. اگر انسان در زندگی به میانه روی و اعتدلال و دوری از زیاده روی و افراط و ارضای انگیزه های جسمانی و روانی مستلزم باشد ایجاد هماهنگی میان نیازهای انگیزه های جسمانی مخالف باشد و در جهت سرکوب آن عمل و نه نوعی اباحهء مطلق که انگیزه های جسمانی را به طور کامل ارضاء کند اسلام خواهان هماهنگی انگیزه های جسم و روان و در پیش گرفتن راه میانه ای است که به ایجاد تعادل میان جنبه های مادی و معنوی انسان می انجامد.

قرآن درباره تفاوتهای فردی آورده است که مردم از لحاظ استعداد و تواناییهای جسمانی و روانی و عقلانی تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند که منشأ آنها به تأثیر و تأثر عوامل واداشت و محیطی بر می گردد قرآن در موردهای زیادی به تفاوتهای موجود در مردم اشاره کرده است.

و من الناس و ادوّآب و النعم مختلف الوانه و کذالک

و از انسانها و جنبدنگان و چهارپایان انواعی با الوان مختلف، (ادبی) حقیقت چنین است، (فاطر : 28 ) قرآن کریم اساساً برای هدایت و دعوت مردم به یگانه پرسش و آموزش ارزشهای تازه و روشهای تازه و روشهای جدید تفکر و زندگی به آنان ارشاد رفتارهای به هنجارهایی که صلاح خرد و خیر جامعه در آن باشد و نیز راهنمایی آنها به راه های درست تربیت و پژوهش نفس به نحوی که منجر به بلوغ کمال انسانی که متضمن سعادت انسان در دنیا و آخرت است، شود نازل شده است قرآن کریم تأثیر بسزایی در نفوس اعراب بجای گذاشت و شخصیت و اخلاق و رفتار و رشد زندگی آنها را به کلی تغییر داد و از آنان افرادی صاحب عقیده که دارای ارزشهای شریف انسانی بودند تربیت کرد و جامعه ای متحد و منظم بوجود آورد بطوری که توانستند روم و ایران را که بزرگترین دولتهای جهان آن زمان بودند، شکست دهند و در اکثر سرزمین های جهان منتشر شوند و به گسترش اسلام بپردازند. این تغییر بنیادی که قرآن در نفوس اعراب و مأمنان از اقوام مختلف بوجود آورد در میان تمام مکتبهای اعتقادی که در قرون مختلف تاریخ ظاهر شدند نظیری ندارند. بدون شک در قرآن نیروی معنوی عظیمی وجود دارد که در نفس سردرگمی در دنیای امروز می دانند به عقیده دانشمندان متخصص در حدود 12 سالگی یعنی آغاز دوران نوجوان بطور طبیعی قایلی در فرزندان آدم آشکار می گردد.

و آن عشق و علاقهبه مذهب است این تمایل با پیش رفتن عوامل طبیعی بلوغ تشدید می شود و در 12 سالگی به اوج خود می رسد. (مکارم شیرازی، 1368).