دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 33 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
فصل دوم:مبانی نظری تحقیق
2-1-مبانی نظری تحقیق 12
2-1-1-نظریات موجود در ارتباط باشکل گیری وگسترش شهرها 12
2-1-2- شهرهای تولیدی بازرگانی 13
2-1-3- شهرهای اداری سیاسی 13
2-1-3- شهرهای مذهبی 14
2-1-4-شهرهای نظامی 14
2-2- ساخت قطاعی شهر 15
2-3- انواع اشکال و نقشه های شهر 16
2-3-1- شهر خطی یا کریدوری 16
2-3-2- شهر گسترده (شطرنجی) 16
2-3-3- شهر در مدل کهکشان 17
2-3-4- شهر مدل حلقه ای 17
2-3-5- شهرهای اقماری 18
2-3-6- شهرهای ستاره ای (شعاعی) 19
2-1-مبانی نظری تحقیق
2-1-1-نظریات موجود در ارتباط باشکل گیری وگسترش شهرها
انسان پالئولیتیک به صورت کوچ نشین زندگی خود رااز راه شکار میوه چینی وماهیگیری تامین می کرد پالئولیتیک (عصر حجر قدیم ) تقریبا 10 هزار سال پیش پایان گرفت در این دوره غار نشینی اساس سکونت گاه انسانها بود ومعتقدات آنها بر پایه سحر وجادو قرار داشت .
انسان عصر حجر قدیم بتدریج به زندگی خانوادگی گروهی وقبیله ای روی آوردوبر اساس مقتضیات فصلی در یکی از اقامتگاههابه زندگی جمعی پرداخت تا از گزند حوادث طبیعی مصون بماند .اقامتگاههای انتخابی بیشتر در کنار رود ها باتلاقها وخلیج های کوچک به وجود می آمد.آنجایی که دسترسی به ماهیگیری وآب شرب امکانپذیر بود این اقامتگاهها همه اقامتگاههای فصلی بودند .
در طی زمان به دلیل آب وهوای مساعد وخاک حاصلخیز بتدریج زندگی روستا نشینی با پرورش گیاه ودام ظاهر شد ودرحدود 12 هزار سال پیش اهلی کردن حیوانات وپرورش نباتات عملی شد این تحولات منابع ذخیره غذایی رابرای ادامه حیات گروههای انسانی فراهم ساخت پیام این تحولات نیز به وجود آمدن سکونتگاه های روستای بود .
شهر ها مراحل تکامل تدریجی خود را از روستاها آغاز نمودند چنانچه در این نظریه پاتریک گدس و لوئیزمامفورد شکل گیری شهر ها را به هسته اولیه روستا مرتب می دانند . ارتباط و همکاری روستاها شکل تازه ای از سکونتگاههای انسانی رابه صورت شهر به وجود آورد .این گفته از نظریه های مربوط پیدایش شهر است .
وگذر از مرحله روستایی به شهری را تحت تاثیر شرایط مختلف پایدار شد که در این استقرار گاههای جمعیتی به وجود آمده است .از طرفی برسی روند رشد وگسترش شهرها با توجه به نقشه ههای که می پذیرند وشرایط خواص که بر صفحه تاریخی شهرها اثر می گذارد نیز اهمیت خاصی بر خوردار است اما اینکه رشد شهر ها به عقیده ماکس دروئو به سه صورت خود را نشان داد. به صورت غنت چه فضایی و یا به گفته پیر رژر و چه صور شهری است. یعنی ملاحظه این نکته که شهر چگونه در مقر خویش رو به رشد می نهد و چگونه این رشد درسیمای بناها انعکاس می یابد.
صورت دوم و وجه عملی شهر است که ابتکار برای واقعیت دارد که چگونه می توان نقشها و انطباق آنها با الزامات و مقتضیات تاریخی موجب پدید آمدن وضع کنونی شهر گردیده است. این امر با وجه دیگری پیوند می خورد که جمعیت می باشد. نقش شهر معمولا موجب تثبیتی میزان از جمعیت می شود و خود عاملی موثر برای رشد شهر می باشد.[8]
در شکل گیری فضای شهر ما عواملی موثری از اهمیت خاصی برخوردارند. لذا مطالعه در ارتباط با هسته فرعی و روستاها مستحیل شده در آن می توان ره یافتی مناسب باشد . برای تشکیل و قوام یافتن و تبیین عملکرد ها و نقش هایی که در طول تاریخ داشته است.
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 111 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
3-1- مقدمه.. 21
3-2- شکست سد.. 21
3-3- عوامل مؤثر بر شکست سد.. 22
3-3-1- نوع شکست سد با توجه به هیدروگراف سیل ناشی از آن 23
3-4- بررسی عوامل ایجادکننده شکست.. 23
3-5- مدل ریاضی و روشهای محاسباتی.. 25
3-5-1- مدلهای ریاضیاتی.. 25
3-5-2- انتخاب مدل عددی.. 26
3-5-3- رویکردهای اساسی برای حل مسائل ناپیوستگی.. 26
3-6- معادلات حاکم بر جریان یک بعدی.. 29
3-6-1- روشهای حل عددی معادلات حاکم.. 32
3-6-1-1- روش اختلافهای محدود.. 32
3-6-1-2- روش احجام محدود.. 33
3-6-1-3- روش حجم کنترل.. 34
3-6-1-4- روش المانهای محدود.. 34
3-7- روش حل عددی HLL ………………………………………………………35
فصل سوم: مبانی نظری
مقدمه
شکست سد پدیدهای است که، صرفنظر از علت شکست، تا کنون به ندرت رخ داده است، اما قدرت تخریب سیلاب ناشی از شکست سد به حدی زیاد است که در عمل انجام مطالعات شکست سد را به یکی از بخشهای مهم مطالعاتی، چه برای سدهای در حال احداث و چه برای سدهای ساختهشده تبدیل نموده است. در صورت وقوع شکست سد، خسارات ناشی از انتشار سیلاب بسیار شدید خواهد بود و این امر میتواند بر بسیاری از پارامترهای طراحی سد تأثیرگذار باشد. به طور کلی مراحل اصلی مطالعات شکست سد را میتوان به موارد زیر تقسیم نمود.
1- شبیهسازی ریاضی نحوه انتشار سیل
2- مطالعات تحلیل خسارت
3- مطالعات مدیریت بحران
یکی از مهمترین گامها و به نوعی بخش پیشنیاز سایر بخشهای مطالعات، شبیهسازی ریاضی نحوه انتشار موج ناشی از شکست سد است. چرا که در روند مطالعات نتایج این شبیهسازی در عمل پایه مطالعات تحلیل خسارت قرار خواهد گرفت و مطالعات مدیریت بحران نیز بر پایه نتایج حاصل از مطالعات تحلیل خسارت و همچنین نتایج مدلسازیهای ریاضی انجام خواهد شد. با توجه به محدوده وسیع پاییندست سد و همچنین وجود پیچیدگیهای هندسی فراوان در این محدوده وسیع در عمل امکان شبیهسازی نحوه انتشار موج ناشی از شکست با استفاده از مدلهای فیزیکی وجود ندارد و کاربرد اصلی مدلهای فیزیکی در این مطالعات به بررسی روند تخریب بدنه سد محدود میشود (قنادکار سرابی، 1390).
شکست سد
طراحی یک سد با انجام مطالعات گسترده همراه است و مهندسان طراح در برآورد نیروهای وارده اعم از زلزله، باد، فشار آب و غیره از ضرایب اطمینان نسبتاً بزرگی استفاده میکنند. همچنین برای به دست آوردن ابعاد مناسب سرریزها و سایر سازههای کنترلی، از سیلابهای با دوره بازگشت بسیار طولانی استفاده میشود؛ ولی علیرغم تمامی احتیاطها و کنترلهای موصوف نمونههای زیادی از پدیدهی شکست سد در طول تاریخ سدسازی رخ داده است که در جدول 3-1 به چند مورد از آن اشاره شده است (چیت سازان، 1389).
جدول 3‑1- نمونههایی از پدیده شکست سد (چیت سازان، 1389)
تعداد کشته |
حجم مخزن |
ارتفاع تاج سد |
تاریخ شکست |
تاریخ احداث |
نام سد |
----- |
222.6 |
----- |
August 1967 |
1962 |
Nanaksagar Dam |
300 |
----- |
----- |
1985 |
----- |
Stave |
1800 |
118.8 |
22.56 |
August 1979 |
August 1972 |
Machhu Ⅱ |
----- |
1780 |
31.25 |
1961 |
1879 |
Khadakwasla Dam |
----- |
332.6 |
93 |
June 1976 |
1975 |
Teton Dam (USA) |
421 |
----- |
66 |
----- |
----- |
Malpasset Dam |
450 |
----- |
62.5 |
1928 |
1926 |
St. Francisdam (USA) |
2187 |
------ |
140 |
1889 |
1853 |
South Fork Dam |
2000 |
------ |
262 |
1963 |
1959 |
Vajont Dam (Italy) |
80 |
------ |
148 |
2005 |
2003 |
Shakidor Dam (Pakistan) |
عوامل مؤثر بر شکست سد
برای شبیهسازی هیدرولیکی موج ناشی از شکست سد لازم است که در ابتدا هیدروگراف سیلاب ناشی از شکست مشخص گردد. اما این هیدروگراف خود تابع نوع شکست سد است و به همین دلیل نیز لازم است که در ابتدا عوامل مؤثر بر شکست سد را بررسی نمود تا به کمک آن بتوان تخمینی از هیدروگراف سیلاب به دست آورد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 32 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
عنوان صفحه
چکیده 3
فصل اول: مقدمه 5
بیان مسئله 8
هدف پژوهش 10
تاریخچه مهد کودک در ایران 13
دوره پیش دبستانی و مهد کودک و اهمیت آن 19
اهداف و فرضیه ها 21
اهداف کاربردى 22
فصل دوم: روش تحقیق 24
تعاریف نظرى اصطلاحات 25
آموزش مهد کودک 26
نمونه 28
روش یا طرح تحقیق 30
روش هاى آمارى 31
فصل سوم: تجزیه و تحلیل 33
محدودیت ها 38
پیشنهادات 39
منابع 40
چکیده
این تحقیق به منظور بررسی تأثیر مهد کودک در بالا بردن هوش عملی مقاطع اول و دوم و سوم ابتدایی که قبل از ورود به مدرسه دورة مهد کودک و پیش دبستانی را طی کرده اند انجام گرفته است .
برای نمونه برداری از بین دانش آموزان شهرستان ابهر ، ناحیه یک آموزش و پرورش این شهر تعداد 96 نفر در مقاطع تحصیلی اوّل ، دوّم ، سوّم به طور تصادفی خوشه ای گزینش شدند که از این تعداد نیمی پسر و نیمی دختر هستند .
فرضیه های اساسی این پژوهش عبارتند از :
ـ رشد هوش عملی کودکان برخوردار از آموزش های مهد کودک بیش از رشد عملی کودکان محروم از آموزشهای مهد کودک است .
ـ بین کودکان دختر و پسر برخوردار از آموزشهای مهد کودک بر رشد هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد .
ـ نتایج بدست آمده از تحقیق حاکی از آن بود که تفاوت بین دو گروه معنادار نبود .نتایج حاصل از آزمونt محاسبه شده مربوط به نمره های حاصل ازمکعبهای کهس نشان داد که فرض صفردر هردو گروه از پسران و دختران تایید می شود و فرض خلاف رد می شود این بدان معنا است که رشد هوش عملی در دو گروه مهد رفته یا نرفته معنی دار نبود به عبارت دیگر فرضیه پژوهش مبنی بر تفاوت این گروه تاکید نمی شود.در کل یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزشهای مهد کودک بر رشد هوش عمل تاثیری ندارد و بین رشد هوش عمل کودکان مهد کودک رفته و نرفته تفاوت معنا داری وجود ندارد
مقدمه
همه روزه در روزنامه ها آگهی تشکیل دوره هایی را می خوانیم که ادعا می شود گذراندن آنها موجب بالا رقتن نمره های داوطلب در آزمونهایی نظیر استعداد تحصیلی ، آزمون ورودی دوره های بعد از لیسانس و ...... می شود .
آماده سازی داوطلبان برای گذراندن اینگونه آزمونها به کسب و کار سوادآوری تبدیل شده است که نوعی از آن را می توان در مهد کودک مشاهده کرد . براساس تجربیات و بررسیهای روان شناختی و تربیتی ، سال های اولیه زندگی کودکان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می کند چرا که 80 درصد شخصیت کودک ظرف 6 سال اولیه حیات شکل می گیرد و بر این اساس آموزش و پرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود . و تلاش عمدة دولت ها براین بوده است که هر روزه تعداد بیشتری از کودکان تحت پوشش آموزشهای این دوره قرار گرفته و با توجه به ویژگیها و نیازهای فردی از آموزشهای مناسب و سازنده برخوردار گردند . اینکه آماده سازی تا چه حد می تواند نمره های آزمونها را بهبود بخشید خود مسلة بحث انگیزی است (مفیدی ، 1368) ؟
اگر بخواهیم در قرن 21 که قدرت کشورها در نیروی انسانی نهفته است به پیشرفت همه جانبه در زمینه های فردی ، اجتماعی ، اقتصادی ، صنعتی ، علمی و فرهنگی نایل شویم به شخصیت های رشد یافته انسان های متفکر و دست های ماهر و توانا نیازمندیم و چنین شخصیت هایی به جهت بالندگی همه جانبه باید تربیت شوند . (اشتری ـ 1383) .
انسان از بدو تولد تا شش ـ هفت سالگی حساس ترین و مهمترین مراحل رشد خود را طی می کند این سالها مرحلة شکل گیری شخصیت است که با حساسیت زیاد کودک نسبت به پیرامون خود شخص می شود و زمان آموزش قبل از دبستان است نفوذ تأثیر این منطقه می تواند دائمی باشد . ثابت شده است کودکانی که مراکز پیش دبستانی را طی کرده اند آسان تر از کودکانی که از این امتیاز محروم بوده اند وارد دبستان و مرحلة بعدی تحصیل می شوند بنابراین گذراندن دورة پیش دبستانی عامل مهمی در موفقیت تحصیلی به حساب می آید هرگاه مراکز پیش دبستانی نظیر مهد کودک ها یا کودکستانها دارای برنامه های با کیفیت بالا باشند کمی ضروری برای خانواده ها در دنیای امروزی به شمار می آید . (باز اللهی ـ 1381) .
لذا کودکانی که از حدود سه تا شش سالگی به مراکزی می روند که در آنجا بازی ـ تفریح و آزمایشات هوشی بر روی آنها انجام می شود ، با این فرض ها باید دارای معلومات و تواناییهای بیشتری باشند .
در این تحقیق ، بررسی تأثیر آموزشهای مهد کودک بر رشد کودکان به عنوان اصلی در پژوهش حاضر است .
بیان مسئله : (سوال پژوهشی)
متخصصان عقیده دارند که شخصیت هر انسان در شش سال اول زندگی شکل می گیرد و لذا سال های اولیه زندگی کودک از نظر تعلیم وتربیت بسیار پر اهمیت می باشد که کوتاهی در مورد آن زیان بار است . امروزه جهت رشد و بالندگی بهتر کودکان از مراکزی نظیر مهد کودک ها استفاده می شود که هدف از ایجاد این مراکز کمک به رشد جسمانی ، ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان و در نهایت کمک به شکوفایی استعدادها و علایق آنان می باشد . (پارسا و 1374) .
از طرفی آموزش و پرورش هم مانند بسیاری دیگر از امور زندگی پیوسته در حال تغییر و تحول است از این رو مسئولان تعلیم و تربیت یک جامعه بخصوص معلمان و مربیانی که با کودکان در ارتباط هستند باید به تحولات تعلیم و تربیت و روش های پیشرفته تر آگاهی یافته و روش کار خود را اصلاح و تغییر دهند . (برقک ، 1372) .
تنها با تشخیص مراکز توجه و کانون ررغبت کودک می توانیم مطلب مورد نیاز او را به وی بیاموزیم ، می توان فعالیت هایی که در برنامه روزانه ، هفتگی و ماهانه کلاس های آمادگی و یا ضمیمه مهد کودک ها پیش بینی شده است را نظیر فعالیت های زبان آموزی ، آموزش مفاهیم و علوم اجتماعی ، دینی و اخلاقی و هر نوع فعالیت را که در اطراف یک موضوع متمرکز شده را مرکز فعالیت کودکان قرار دهیم (برقک ، 1372) .
لذا با توجه به آنچه توصیف شده در این پژوهش سعی می شود بررسی شود که آیا بین کودکانی که از آموزش های مهد کودک برخوردار بوده اند با کودکانی که از این آموزشها برخوردار نبوده اند تفاوت معناداری در رشد هوش عملی وجود دارد ؟ .
آیا بین کودکان دختر و پسر برخوردار از آموزش های مهد کودک بر رشد هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد ؟ .
هدف پژوهش
هدف اصلی پژوهش پی بردن به تأثیرات آموزش های مهد کودک بررشدهوش عملی کوکان است .
در واقع در این پژوهش سعی می شود بررسی صورت گیرد در بین کودکانی که به مهد کودک رفته اند و آموزش دیده اند با کودکانی که سابقة رفتن به مراکزی مثل مهد کودک ها را ندارند و مشخص شود که بین این 2 گروه چه تفاوت هایی می تواند در خصوص رشد هوش عملی در آنان وجود داشته باشد ؟ آیا کودکان در این مراکز فقط به بازیهای ساده و حفظ شعر می پردازند یانه در کنار آن به کسب تجارت و هوش عملی مثل : بازی با خمیر و درست کردن اشیا و بازیهای ابتکاری و بازیهای خلاقیت را می آموزند ؟ آیا این آموزشها باعث بالا رفتن هوش عملی کودکان در آینده می شود ؟
اهمیت پژوهش
امروزه آموزش پیش از دبستان در کشورهای در کشورهای توسعه یافته در زمره بخش های اساسی آموزش عمومی به شمار می رود در این گونه کشورها از سالیان دور برای توسعه آموزش پیش دبستانی سرمایه گذاری شده است . تأثیر آموزش های کودک در سنین زیر شش سال برهمگان آشکار است و از زمانهای دور اندیشمندانی چون افلاطون ارسطو ، کمینوس ، شروع تعلیم وتربیت را از دامان مادر واوان کودکی پیشنهاد نموده اند . اندیشمندان حوزه تعلیم وتربیت دورة معاصر همچون فردبل ، ردسود پستالوزی و ... نیز بر این امر تأکید نموده و معتقدند سال های اول زندگی و تجربیات یافته های این دوره پایه و اساس یادگیری و موفقیت های آینده کودکان به شمار می رود .
تحقیقات انجام شده از تأثیر نگرش اولیا بر تعلیم وتربیت کودکان گواهی می دهند چنان که اولیا آگاه و علاقمند به رشد کودک در پرورش کودکان خود موفق تر بود . و کودکانی شاد ، سالم و پویا به جامعه تحویل داده اند . خانواده هایی که به سرنوشت کودک خود می اندیشند قطعاً با به کارگیری همه امکانات به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب با تصویرهای ذهنی مثبت برای کودک خویش گام بر می دارند . این گونه اولیا با آگاهی ازاین که آموزش پیش از دبستان (دورة 3 تا 6 سال ، نقش بسزایی در رشد پرورش و خلاقیت و توانمندی ها و شخصیت کودک در فرهنگ پذیری و جامعه پذیری دارد در تلاش برای شناسایی مراکزی هستند که بدون هیچ گونه فشار روانی آنهارا با نقش های گوناگون افراد و تأثیر آن بر زندگی آشنا نمایند و با دقت و توجه به نیازهای کودکان زمینة کسب تجربیات کودک را فراهم آورند . ) (اشتری ـ 1383) .
از طرفی هزینه کردن در این مقطع سنی با برنامه ها و آموزشهای صحیح برای کودکان سبب می شود بستر فرهنگی مناسبی برای تغییر بسیاری از عادات غلط باشد ، تأثیر آموزشهای مستقیم در این دوران چندین برابر آموزشهای غیر مستقیم نظیر رسانه های گروهی است و نیز از لحاظ حقوقی هم پرداختن به آموزش کودکان یعنی حمایت از حقوق شناخته شدة آنان . (اللهیاری و همکاران 1380) .
ـ اما اینکه مهد کودک (این آموزش ها) تا چه حد بر روی هوش عملی کودکان مؤثر است نیازمند بررسی و مطالعة بیشتر است ؟
تاریخچه مهد کودک در ایران»
کودکستان برای اولین بار در ایران در سال 1300 با تلاش معلمی سخت کوش و دلسوز به نام «جبار عسگرزاده» باغچه بان در شهر تبریز دایر گردید . باغچه بان با توجه به فرهیختگی و آشنایی با کودک و ادبیات کودک ، جان مایه اولین فعالیت های خود را در این زمینه به کار گرفت . او با آفرینش هنری خود برای کودکان شعرهایی سرود و داستان هایی نوشت تا با این ره توشه آنها را به منزلگه عشق و هنر و نوع درستی رهنمون کرد . به پرورش روح و فکر آنان بپردازد . وی در مدت عمر خود عمده ترین تلاشهایی را معطوف به کودکان نمود و در این زمینه توفیقاتی حاصل کرد . پس از او ثمین دخترش راه او را ادامه داد (اشتری ، 1382) .
وی در سال 1307 کودکستان دیگری در شیراز تأسیس کرد البته کودکان خانواده های مرفه به خصوص کارمندان عالی رتبه در کودکستان مزبور شرکت کردند و بازی ها و مراقبت های گروهی را تجربه می کردند . با استقبالی که از این کودکستان ها به عمل آمده طی مدت کوتاهی در تهران و پاره ای از شهرهای بزرگ از سوی بخش خصوصی کودکستانهایی افتتاح و با برنامه های ساده ای از قبیل بازیهای مرسوم آموزش مقدماتی خواندن و نوشتن و نقاشی ، عروسک بازی و غیره در جلب رضایت خانواده ها تلاش می کردند . اولین آئین نامه کودکستان ها در سال 1312 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید که در مادة اول آن سن اطفال و مورد پذیرش کودکستان را 4 الی 7 سال در نظر گرفته بود . در سال 1334 در وزارت فرهنگ ادارة مشتعلی برای کودکستان ها تأسیس شد و در سال 1335 نیز آئین نامه جدید برای ادارة امور کودکستانها به تصویب رسید که در آن سن کودکان بین 3 تا 6 سال قید شده بود در سال 1340 ادارة امور کودکستانها نیز منحل شد وتمام کارهای مربوط به کودکستان ها به ادارة تعلیمات ابتدایی محول گردید باگذشت زمان نحوة مدیریت آنها هم تغییر کرد ، چنان که هم اینک این مراکز به انواع زیر تقسیم می شوند .
1 ـ مهد کودک دولتی ؛ که با بودجه دولت و هزینه آن اداره می شوند .
2 ـ مهد کودک خود کفاء که توسط ادارات ، کارخانجات ، موسسات ، سازمان ها و بیمارستان ها و ... اداره می شوند .
3 ـ مهد کودک خصوصی ؛ که با سرمایة اشخاص حقیقی شکل گرفته اند .
4 ـ روستا مهد ؛ که در مراکز روستایی به همت اشخاص و حمایت سازمان بهزیستی دایر شده اند .
5 ـ مهد کودک تخصصی ؛ که در آنها از یک یا چند کارشناس فرهنگی، هنری ، و ورزشی استفاده می شد .
6 ـ مهد کودک (کودک در خانه) ؛ که در منزل مدیر مسئول با سه تا هفت کودک تأسیس می گردند . این مراکز به صورت نیمه وقت ، پاره وقت ، تمام وقت و در برخی نقاط به صورت شبانه روزی به انجام فعالیت مشغول هستند .
7 ـ مهد کودک غیر انتفاعی ؛ که توسط افراد خیّر و مؤسسات خیریه ایجاد می شوند و به صورت رایگان سرویس دهی می کنند . (ترکمان ، 1369) تا سال 1377 حدود 2 تا 3 % کودکان واجد شرایط به مهد کودک می رفتند . اما با توسعه کمی مهد کودک ها و تا حدودی نیاز آفرینی در این زمینه اینک حدود 7 % کودکان به مهد می روند در سال های گذشته با وجود اهمیت آموزش ازدبستان و روی کره های فراوانی که در دنیا به آن وجود داشته و به نوعی طبق تعاریف صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف (1)) یکی از شاخص های رشد یافتگی و توسعه ، تعداد کودکان موجود در مهدهای کودک دانسته شده است (بازاللهی ، 1381) .
باید دانست که کشور ما هم در تدارک توسعه این آموزش می باشد ولی تا دستیابی به استانداردهای جهانی که آموزش حداقل 70 % کودکان سه تا شش سال را ضروری می داند بسیار فاصله دارد . در حال حاضر در کشورهای مثل آمریکا فرانسه ، انگلیس ، آلمان و دیگر کشورهای توسعه یافته بین 85% تا 95% از کودکان واجد شرایط از این آموزش ها برخوردارند ، حتی در کشورهایی مثل آفریقای جنوبی (26 % ) و هند (95%) با وجود فقر و امکانات محودودتر به آموزش دوران اولیه کودکی توجه خاص شده است و در راستای تعیین و تصویب قوانین حمایت از کودکان تلاش هایی صورت گرفته است ، چنان که با برنامه ریزی کلان در زمینه محتوا و روش آموزش ، تجهیزات و .... هماهنگی های لازم را در فرهنگ پذیری و جامعه پذیر کردن نسل آینده نموده اند . اما متأسفانه در کشور ما در زمینه آموزش کودک و محتوای آن کار اصولی و گسترده ای صورت نگرفته و هنوز برنامه ای مدرن و منظم مند آماده نشده است .
چنان که در مهد کودکی با تلاش خود با استفاده از منابع قابل دسترسی و همت مدیر و مربیان مهد کودک نسبت به تهیه محتوا برنامه آموزشی اقدام می نماید که قطعاً کیفیت آن به دقت ، علاقه و منابع قابل دسترسی آنان بستگی داره . براساس تحقیقات و بررسی هایی نگارنده در مورد مهد کودک های کشور طی 5 سال گذشته انجام داده است . مهم ترین علل عدم کارایی مهد کودک در کشور عبارتند از :
1 ـ نداشتن مهدهای آموزشی مدرن که در آن به خلاقیت مربی نیز توجه شده باشد ؛
2 ـ کمبود کادر مجرب وآموزش دیده علاقمند به کار با کودک ؛
3 ـ کمبود اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه اهمیت آموزش پیش از دبستان ؛
4 ـ عدم حمایت های دولت از مهد کودک و اولیاء ؛
5 ـ فصلی بودن فعالیت های مهد کودک ؛
6 ـ عدم تأمین شغلی مربیان ؛
7 ـ جابه جایی مکان های مهد کودک و درگیری های دایمی برای تهیة ساختمان ؛
8 ـ بی ثباتی شغلی و عدم استمرار فعالیت مربی در این شغل به علت های گوناگون از جمله ازدواج ، باردارشدن ، جابه جایی منزل ، عدم تأمین مالی ، برخوردهای غیر اصولی و .... ؛
9 ـ عدم آشنایی مدیران مهد کودک با سیستم های مدیریتی ؛
10 ـ نداشتن برنامه های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت برای هر گروه سنی به صورت مجزا ؛
11 ـ کمبود منابع وکتب ؛
12 ـمشکلات مالی مدیران ؛
13 ـ غیر ضروری بر شمردن آموزش پیش دبستانی از طرف اولیاء ؛
14 ـ عدم نظارت کیفی از طرف سازمان بهزیستی و ارائه ندادن راه کارهای مناسب و کاربردی ؛
15 ـ کمبود ارتباطات و تعاملات بین مدیران و مربیان مهدهای کودک ؛
16 ـ توقع غیر منطقی برخی از اولیا در خصوص آموزش مستقیم به کودک ؛
17 ـ بالا بودن میزان استهلاک سرمایه در مهد کودک ؛
18 ـ عدم تخصیص یارانه به مهدهای کودک از سوی دولت ؛
19 ـ براین اساس، برای جبران همه نقایص وعلل ذکر شده به همدلی و تلاش همه جانبة مسئولین ، اولیاء مهدهای کودک ، بیش از پیش نیاز است تا بتوان کودکانی صلح جو ، خلاق و پویا پرورش داد (اشتری ، 1382) ؛
دورة پیش دبستانی و مهد کودک و اهمیت آن :
این دوره معمولاً از 3 تا 4 سالگی آغاز می شود و مدت آن 2 تا 3 سال است . دورة کودکستان را دورة جدا شده تدریجی از محیط ثانوس و مألوف خانه و آماده شدن برای انس گرفتن و کار و فعالیت در مدرسه گویند .
دسته بندی | برنامه نویسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 5398 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 133 |
1-1) مقدمه
تیالیت (AL2Tio5) ماده سرامیکی است که بوسیله واکنش حالت جامد ترکیب هم مولار Tio2و AL2O3 در محدوده دمایی 1400-1360 درجه سانتی گراد تشکیل می شود و تا بالای نقطه ذوبش (1860c) پایدار می ماند سرامیکهای بر پایه تیالیت ویژگیهای خارق العاده ای دارند که آنها را برای کاربردهای مدرن به ویژه صنعت اتوموتیو مناسب می سازد . تیالیت به دلیل شوک پذیری عالی و ضریب انبساط حرارتی خیلی پایین مورد استفاده در کاربردهای دما بالا است . با این همه به دلیل دو عیبی که دارد کاربردهای صنعتی آن محدود شده است .یکی از این معایب تجزیه حرارتی تیالیت به کوراندم و روتایل در محدوده دمایی 1280-800 درجه سانتیگراد بوده و دیگری استحکام شکست خیلی پایین تیالیت که ناشی از توسعه میکروترکهای گسترده در حین سرمایش از زینترینگ تا دمای اتاق است . اکسیدهایی از قبیلZrTio4,Fe2o3,Zro2,Mgo و مولایت جهت کنترل تجزیه تیالیت افزوده می شوند در میان این پایدارسازهاMgo و Fe2o3 میزان بالایی از پایداری فازی را در شرایط بحرانی ارائه می دهند مقاومت مکانیکی پایین با ساخت کامپوزیتهای تیالیت – زیرکونیا و کامپوزیتهای تیالیت – مولایت که با افزودن کائولن تهیه می شود افزایش داده می شود جدیدترین روش سنتز تیالیت از طریق فرایند سل – ژل صورت می گیرد که به تولید ذرات نانوی تیالیت منجر می گردد.
1 . 2 ) ساختار کریستالی تیالیت
ساختار کریستالی تیالیت با ساختار مینرال پزودوبروکیت ()ایزوموروف است و در گروه فضایی اوروتورومبیک متبلور می شود و ثوابت شبکه آن به صورت زیر است :
a = 3/591 A , b = 9/429 A , c = 9/636 A
در این ساختار هر کاتیون بوسیله شش یون اکسیژن محاصره شده و هشت وجهی اعوجاج یافته اکسیژنی تشکیل می شود[15]. هشت وجهی 6Tio یا6ALo زنجیرهای دو جهته (001)را تشکیل می دهند که به طور ضعیف با اشتراک لبه ها به یکدیگر متصل می شوند[10].
تیالیت به دو فرم آلوتروپی وجود دارد. 5Tio2AL - فاز دما پایین و 5Tio2AL -فاز دما بالا بوده و دمای تبدیل این دو فرم c 1820 است[13].
1 .3 ) ویژگی های تیالیت
تیالیت (5Tio2AL ) یک ماده دیرگداز با ضریب انبساط حرارتی خیلی پایین (کمتر از سیلیس گداخته) است، که پیامد آن مقاومت به شوک حرارتی عالی بوده و این مزیت عمده تیالیت است. به علاوه، این ماده هدایت حرارتی خیلی پایین، حدوداً 5/1 و نقطه ذوب بالا، حدود c 1860 دارد. مقاومت شیمیایی خوب، عایق حرارتی و مقاومت الکتریکی بالا از دیگر ویژگی های تیالیت است[1-3].
1 . 3 . 1 ) انیزوتروپی حرارتی تیالیت و پدیده میکروترک خوردگی
ساختار کریستالی تیالیت موجب انیزوتروپی حرارتی شدید می شود که سیستم پیچیده ای از تنشهای درونی موضعی را در طی سرمایش ازدمای زینترینگ ایجاد می کند. این تنشهای متجاوز از استحکام شکست ذاتی ماده، منجر به میکروترک خوردگی شدید می شود. میکروترک خوردگی دلیل ضعف مکانیکی تیالیت و همچنین ضریب انبساط حرارتی پایین آن است. به عبارتی دیگر، میکروترکها هدایت حرارتی پایین و شوک پذیری عالی را موجب می شوند[4],[15]. ضرایب انبساط حرارتی در امتداد جهات اصلی کریستالوگرافی دارای مقادیر زیر است[11] :
1 - k6-10× 4/1- = c و 1-k 6-10×6/20 = bو 1-k 6-10× 8/9 = a
پدیده میکروترک مرتبط با ریز ساختار ماده است. در زیر اندازه دانه بحرانی که در محدوده 2-1 میکرومتر است، انرژی الاستیک سیستم برای تشکیل میکروترک در طول سرمایش کافی نبوده و بنابراین ویژگی های مکانیکی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد[1],[5]. اندازه دانه به تاریخچه حرارتی نمونه بستگی دارد. اندازه دانه بحرانی به طور معکوس متناسب با مجذور میزان انیزوتروپی انبساط حرارتی است. اندازه دانه بحرانی به طور معکوس با دمای زینترینگ در زیر c1500 تغییر می کند. از این رو، دماهای زینترینگ پایین تر منجر به اندازه دانه بحرانی بیشتر و میکروترک خوردگی کمتر می شود[10].
1 . 3 . 2 ) ناپایداری حرارتی تیالیت
ناپایداری فاز تیالیت به اعوجاج شبکه کریستالی آن نسبت داده است. این اعوجاج ناشی از اختلاف شعاع بین است. یون کوچک آلومینیم (به شعاع یونی 05/0 نانومتر) که در بعد بزرگتر ساختار قرار می گیرد، پایداری حرارتی ساختار را تحت تأثیر قرار می دهد. تیالیت در محدوده دمایی c 1280 – 800 تجزیه می شود، در واقع تیالیت در دمای اتاق تا c750 و از c 1280 تا نقطه ذوبش پایدار است و در محدوده دمایی c 1280 – 800 به اکسیدهای سازنده، کوراندم (3o2AL -) و روتایل (2Tio) تجزیه می شود. پدیده تجزیه زیر c 900 خیلی آهسته است و در محدوده دمایی c 1200 – 900 به حداکثر سرعت می رسد[1]. پدیده تجزیه که با فرآیند جوانه زنی و رشد دانه کنترل می شود بوسیله ویژگی های پودر اولیه و متغیرهای فرآیند (فشار تراکم، دما و زمان زینترینگ) تحت تأثیر قرار می گیرد[15].
1 . 4 ) وابستگی دمایی ویژگی های مکانیکی سرامیکهای تیالیتی
1 . 4 . 1 ) تأثیر دما بر ریز ساختار
تصویر SEM سطح پولیش شده در شکل) 1 – 1( نشان داده شده است. نواحی خاکستری دانه های AT با طول متوسط حدوداً 3 میکرومتر، و نواحی تیره تخلخل های توزیع شده به طور یکنواخت در سرتاسر زمینه هستند. شکل) 1 – 2 ( تصاویر SEM سطوح شکست نمونه ها در دمای اتاق (RT) را نشان می دهد :
(a) بدون عملیات حرارتی، (b) پس ازاولین عملیات حرارتی، و (c) بعد از دومین عملیات حرارتی. پیکانهای سفید میکروترکها را نشان می دهند و حلقه های نقطه چین آگلومره های شیشه ای را نشان می دهند. میکروترکهای زیادی در امتداد مرز دانه های زمینه در دمای اتاق وجود دارد (شکل a – 1 - 2) میکروترک خوردگی به وسیله تغییر ضریب انبساط حرارتی در جهات کریستالی دانه های AT ایجاد می شود و تنشهای مرز دانه افزایش می یابد. این تنش ها برای شروع ترکهای کوچک کافی هستند. تنش های تولید شده در طول سرمایش نمونه ها از دمای زینترینگ موجب میکروترک خوردگی بدون شکست می شود. در دمای بالا، میکروترکها بسته شده و خود جوش خورندگی مسئول فاز شیشه است. خود جوش خورندگی میکروترکها مکرراً در نتیجه تکرار سرمایش از c 702 به RT اتفاق می افتد. بنابراین، دانسیته میکروترک در مقایسه با نمونه بدون عملیات حرارتی کمتر است (شکل 1 - 2). زیرا فاز شیشه از ساختار جدا شده و مقدار زیادی از فاز شیشه در زمینه AT به دام می افتد. اختلاف زیادی در ریز ساختار سطح شکست در دمای c702 پس از اولین و دومین سیکل عملیات حرارتی دیده نمی شود (شکل 1 - 3). میکروترک خوردگی بین دانه ای کمتری در سطح شکست در c 702 در مقایسه با سطح شکست در دمای محیط دیده می شود. فازشیشه از تقاطع سه گانه دور شده و در مرز دانه قرار می گیرد. دیفراکسیون اشعه x نشان داد که عملیات حرارتی ترکیب فازی را تغییر نمی دهد.
1 . 4 . 2 ) تأثیر دما بر مدول الاستیک و هدایت حرارتی تیالیت
شکل) 1 – 4( وابستگی دمایی مدول الاستیک و هدایت حرارتی سرامیکهای AT از دمای محیط تا 704 درجه را نشان می دهد. افزایش ناگهانی مدول الاستیک و هدایت حرارتی در بالای 502 درجه سانتی گراد پیشنهاد می کند که سطوح ترک بسته شده، خود جوش خورنده هستند و موجب اتصال دانه های AT بوسیله فاز شیشه زمینه می شوند. یک رفتار هیسترزیس حرارتی طی گرمایش و سرمایش در ویژگیهای انبساط حرارتی خطی سرامیکهای AT مشاهده می شود (شکل 1 - 5). آنالیز ICP نشان می دهد که اختلاف ترکیب فاز شیشه بین 19 – TM و 20 – TM در مقدار 2Sio است (19 – TM : 1/8 درصد جرمی، 20 – TM : 31/6 درصد جرمی). این بوسیله میکروترک خوردگی ناشی از انیزوتروپی انبساط حرارتی کریستالهای AT می تواند توضیح داده شود، که تنش های میکروسکوپی را در طول سرمایش افزایش می دهد. این تنشهای درونی موضعی نیرو محرکه میکروترک خوردگی هستند. به طور واضح، اختلاف ترکیب فاز شیشه اثر زیادی بر انقباض و انبساط کریستالهای AT دارد[20].
1 . 4 . 3 ) تأثیر دما بر استحکام شکست تیالیت
استحکام شکست () با استفاده از معادله زیر ارزیابی می شود :
1 )
P : بار اعمالی ماکزیمم
S : طول دهنه
W : عرض نمونه پولیش شده
H : ارتفاع نمونه پولیش شده
تافنس شکست ذاتی (k1c) با استفاده از فاکتور شدت تنش ارزیابی می شود :
: تنش بحرانی سطح کشش نمونه خمشی
شکل) 1 – 6( وابستگی دمایی استحکام شکست را بعد از عملیات حرارتی نشان می دهد. استحکام شکست سرامیکهای AT با افزایش دمای فرآیند به دلیل کاهش تعداد میکروترکهای مرز دانه های AT از طریق فاز شیشه در دماهای بالاتر، افزایش می یابد. این پدیده با استفاده از منحنی بار – جابجایی پس از شکست توضیح داده می شود (شکل 1 - 7). جابجایی در با ماکزیمم در دمای اتاق در مقایسه با دمای بالا به دلیل غلظت بیشتر میکروترکها در RT بیشتر است. رفتار شکست پایدار در RT بدست آمد، جایی که هیچ ناحیه الاستیک خطی اولیه آشکار قبل از حصول بار ماکزیمم مشاهده نشد. به این دلیل که تحت بارگذاری شکست فقط در فاز شیشه و انتشار ترکها در امتداد لایه شیشه ای اطراف مرزدانه های AT اتفاق می افتد. استحکام شکست پس از عملیات حرارتی دوم در نتیجه توزیع مجدد تنش در دانه های AT بهبود می یابد. این احتمالاً به دلیل کرنش بین دانه ای تولید شده در زینترینگ، زمانی که غلظت بالای میکروترکها در فرآیند کوئنچ در اثر هیسترزیس و انیزوتروپی انبساط حرارتی سرامیکهای AT تشکیل می شود است. تنشهای باقیمانده در دانه بعد از تکرار عملیات حرارتی رها می شوند. در مقایسه با نتایج سیکل دوم اختلاف زیادی در استحکام یا تافنس بعد از سیکل سوم باقی نمی ماند. دلیل این است که حذف کامل تنشهای باقیمانده با عملیات حرارتی غیر ممکن است و بنابراین، حساسیت سرامیکهای AT به اثرات حرارتی کم می شود. دلیل دیگر این است که ساختار شیشه در طول تکرار عملیات حرارتی پایدار شده و از تغییر ویژگی ها جلوگیری می کند.وابستگی دمایی تافنس شکست پس از عملیات حرارتی در شکل (1 – 8) نشان داده شده است. تافنس شکست با افزایش دما زیاد می شود. پس از عملیات حرارتی دوم تافنس شکست نسبت به اولین عملیات حرارتی، به جز در دمای محیط کاهش مییابد. ارتباطی که بین تافنس شکست و استحکام باد ما بعد از اولین سیکل عملیات حرارتی وجود دارد پس از دومین سیکل عملیات حرارتی برعکس می شود. این احتمالاً بدلیل مکانیزمهای مختلف جدایش فازی اولیه در دماهای مختلف وابسته به تاریخچه حرارتی گذشته است[21
1 . 5 ) کاربردهای تیالیت
ویژگی های تیالیت باعث می شود که آن ماده ای عالی برای کاربردهای زیر باشد[1],[3] :
- در صنایع متالورژی غیر آهنی مانند قالبهای ریخته گری آلومینیم
- در صنایع اتوموتیو مانند خطوط پورت اگزوز در موتورهای اتوموتیو
- به عنوان قطعات عایق برای افزایش راندمان حرارتی مانند ورودی های چند شاخه اگزوز، تاج پیستون و خطوط توربوشارژر که در هر دو مقاومت به شوک حرارتی و عایق بودن لازم است.
- به عنوان سپرهای حرارتی در راکتورهای هسته ای
- به عنوان فیلتر جهت کاربردهای تمیز کننده گاز گرم
- به عنوان دودگیر موتورهای دیزلی
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 64 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 75 |
چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستا شهرستان ابهر است که فرضیه عنوان شده این است که بین اضطراب و سبکهای دلبستگی رابطه وجود دارد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر است که 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و آزمون اضطراب کتل و سبکهای دلبستگی بر روی آن اجرا گردیده که جهت آزمون فرضیه از روش آماری ضریب هم بستگی پیرسون استفاده گردیده و چون t حامل 273/1 از اعتبار جهت پایایی ضریب هم بستگی از t جدول 676/2 در سطح معنی داری 5% کوچکتر است پس می توان گفت که فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار نگرفته و بین اضطراب و سبکهای دلبستگی رابطه وجود ندارد.
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه:
تعامل اجتماعی با والدین در طول مراحل رشد نفس یا خود اهمیت بسزایی دارد.آنچه اهمیت زیادی دارد رابطه والد – فرزند است که می تواند نگرانیها را کاهش یا افزایش دهد اگر مادر یا مراقب اصلی، محبت و امنیت کافی تأمین کند، نفس به تدریج و به طور منظم رشد خواهد کرد و کودک به رشد روان شناختی مثبت کافی دست خواهد یافت انگیزهای کودکی آزاد خواهند بود تا به تلاشهای خودمختاری بزرگسالی تبدیل شوند و الگوی آمادگیهای شخصی شکل خواهد گرفت و نتیجه آن بزرگسال پخته و سالم خواهد بود.در صورتی که نیازهای کودکی ناکام شده باشند ، نفس به قدر کافی پخته نخواهد شد و کودک ناامن، متوقع ، حسود و خودخواه خواهد شد و از رشد روان شناختی او جلوگیری می شود که تمام این مراحل می تواند باعث اضطراب شود.سبکهای دلبستگی نشانگر شخصیت است و این سبکها نه تنها منشاء اثرات مهمی بر روی روان شناسی شخصیت و روان شناسی تحولی بوده بلکه تأثیر غیرقابل اغماضی بر آسیب شناسی روانی و ابعاد مختلف روان درمانگری مانند خانواده درمانی و زناشویی و روان درمانگری نوجوان داشته است.امروز این نظریه الهام بخش هزاران پژوهش درباره نقش نوع دلبستگی به تحول شخصیت، رشد اجتماعی، انواع اختلالهای روانی مانند اضطراب ، اضطراب جدایی، مدرسه هراسی، اختلالهای تغذیه ای .... بوده است.
مسألة اصلی در این پژوهش بررسی رابطه هویت خود، سبکهای دلبستگی و ویژگی های شخصیتی است و برای دست یابی به این هدف سؤال هایی مطرح شده است سبک های دلبستگی نقش مهمی در کنترل روابط نزدیک عاطفی و بخصوص روابط زوجین ایفا می کنند و هم چنین پیشنهاد شده است که برای فهم بهتر کیفیت رابطه زوجین بررسی سبک های دلبستگی در همسران مهم تر است و همین موضوع در بین نوجوانان و سبک های دلبستگی که بین نوجوانان و خانواده ها ایجاد می شود و گاهی اوقات ممکن است که وابستگی به این سبک ها باعث مشکلات روحی و روانی در فرد شود.
بیان مسأله:
ما انسانها در کودکی از بابت تأمین نیازهای اولیه و داشتن امنیت روانی و مادی کافی وابستگی زیادی به نزدیکان خود داریم.اگر با وجود این نزدیکان ما مانند پدر و مادرمان (بجای محیط امن و راحت) باعث ایجاد محیط پر از فشار و تنش و نگرانی و ترسهای خفقان آور شوند ( بدلیل عدم شکل گیری واکنشهای دفاعی در کودکان) این امر باعث شکل گیری خشم و عصبانیت زیاد در ما می شود، همچنین تعرضات جنسی که از سوی نزدیکان به کودک می شود نقش بسیار مهمی در شکل گیری چنین تعارضی در وی می شود.گر چه فردی که دارای سبک دلبستگی اجتنابی است در صورت از بین رفتن رابطه، احساس «بد بودن» نمی کند اما کسانی که این سبک دلبستگی را دارند، بهای سنگینی پرداخت می کنند، چرا که از روابط شان هرگز لذت نمی برند، سبکهای دوست داشتن و دلبستگی که افراد در روابط خود به کار می گیرند بستگی به زمینه های فرهنگی و الویت های فردی و تفاوت های جنسیتی آنها دارند.( محمدی، 1383)
سئوال مسأله:
آیا بین سبکهای دلبستگی و اضطراب رابطه معنی داری وجود دارد؟
اهمیت و ضرورت تحقیق:
مسألة اساسی در این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی به خصوص اضطراب است.برای دست یابی به این هدف سئوالهای مطرح شده و متغیرهای ذکر شده و تعاریف میان متغیرها ارائه شده است ابتدا مفهوم کلی هویت و پایه های نظریه آن با توجه به دیدگاههای اریکسون و مارسیا مطرح و حالات را پایگاههای هویتی چهارگانه مارسیا که عبارتند از اضطراب آشفته و اضطراب زودرس، اضطراب تعلیق و حالت اضطراب پیشرفت و هم چنین عوامل تأثیر گذار بر اضطراب مورد بررسی قرار گرفته است پس مفهوم دلبستگی و پایه های نظری آن و سبک های دلبستگی در چرخه زندگی و کنش آنها با توجه به نظریه روان تحلیل گری فروید و دیدگاههای وینی کات مورد بررسی قرار گرفته است و هم چنین در مورد تفاوتهای فردی در دلبستگی و تأثیر وضعیت اقتصادی خانواده، است که اهمیت این موضوع در رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در محیط خانواده و نهادهای خانواده و نهادهای آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.
اهداف تحقیق:
هدف تحقیق در تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در بین نوجوانان مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر است و اینکه آیا بین سبکهای دلبستگی و اضطراب رابطه وجود دارد آیا پیوند عاطفی عمیقی که افراد دیگر در زندگی برقرار می کنند می تواند در کاهش یا افزایش اضطراب تأثیر داشته باشد، آیا احساس شعف و نشاط می توان دلبستگی را بیشتر کند یا نه؟
فرضیه تحقیق:
بین سبکهای دلبستگی و اضطراب رابطه وجود دارد.
متغیرهای تحقیق:
سبکهای دلبستگی = متغیر وابسته
اضطراب : متغیر مستقل
تعاریف نظری و عملیاتی واژها و مفاهیم
سبکهای دلبستگی : عبارت است از پیوند عاطفی عمیقی که با افراد خاص در زندگی خود برقرار می کنیم طوری که باعث می شود وقتی با آنها تعامل می کنیم ، احساس نشاط و شعف کرده و به هنگام استرس از اینکه آنها را در کنار خود داریم.احساس آرامش کنیم و در آخر عبارتند از نمره ای که آزمودنی از آزمون سبکهای دلبستگی بدست آورده اند.
اضطراب: عبارتند از ناکامی و احساس نارضایتی در بین افراد و ایجاد ترس و دلهره و تشویش و لرزش در بین اعضای بدن و احساس ناکامی در رسیدن به هدفی در زندگی و بالاخره عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون اضطراب کتل بدست آورده است.
فصل دوم
پیشینه و ادبیات تحقیق
فهرست:
تأثیر پذیری روان بر شیوة دلبستگی
نقش سبک های دلبستگی در روابط عاطفی
شیوه های دلبستگی
رابطة احساس اضطراب در سبک دلبستگی اضطرابی
نگرش های مضطربانه دلبستگی توأم با اضطراب
"اضطراب دلبستگی" چیست؟
کردار شناختی دلبستگی
نظریات فروید در مورد دلبستگی
مراحل دلبستگی
مراحب دلبستگی
آشنایی با اضطراب
علائم اضطراب
در دوران بلوغ ، نوجوان بیش از هر دوره دیگر از زندگی اش دستخوش هجوم احساسات است و دگرگونیها ، التهابها، اضطرابها و جلوه های غیرمعمول و ظاهراً غیرعادی در او ظاهر می شود.اما هیچ جلوه ای از جلوه های نوجوانی بی معنی، بی هدف و بیهوده نیست و اگر بزرگسالان را دچار خشم و ناراحتی می کند.دلیلش عدم آشنایی آنان با فلسفه وجود این گونه رفتارهای نوجوان است؛ در حالی که بسیاری از این رفتارها نیازمند عکس العمل پسندیده و مناسب از سوی والدین و مربیان می باشد.اگر علل وجودی جلوه های بلوغ را به درستی بشناسیم و آنها را به نوجوان بشناسانیم، هیچگاه در برقراری ارتباط، رهبری و ارشاد او دچار مشکل نخواهیم شد.
الف: اضطراب
1- تعریف اضطراب
اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است که خبر از خطری ناگهانی و قریب الوقوع می دهد و شخص را برای مقابله با تهدید آماده می سازد (کاپلان و سادوک به نقل از پورافکاری 1381) و نیز عبارت از یک ناراحتی دردناک ذهنی درباره پیش بینی یک تهدید و ناخوشایندی در آینده است.(نوابی نژاد 1381).
همچنین به عنوان یکی از حالتهای هیجانی یا عاطفی شناخته شده است (راجرز به نقل از سرمد 1382) که پاسخی عاطفی و فیزیولوژیکی به احساس خطر همه جانبه درونی می باشد.(احمدی 1379)
چاپ سوم فرهنگ و بستر اضطراب را چنین تعریف می کند: حالت مضطرب بودن یا احساس ترکیبی نیرومند یا مستولی از عدم یقین، بیتابی، بیم و ترس ریشه دارد و عمیق درباره یک اتفاق احتمالی و بالاخره از نظر روانپزشکی اضطراب عبارت است از : ناآرامی، هراس و ترس ناخوشایند و منتشر با احساس خطر قریب الوقوع که منبع آن قابل شناختن نیست ( راو به نقل از وهاب زاده 1380) و در آن عامل مبهمی از ترس ناشی از پیش بینی حوادث نامطبوع در آینده وجود دارد.این حالت در فرد حتی قبل از آنکه محرک واقعی ترس زا حضور داشته باشد اتفاق می افتد.(نوایی نژاد 1381)
اضطراب همان آگاهی نسبت به کشمکشهای حل و فصل نشده میان عوامل ساختاری شخصیت است.برای نمونه، کشمکش میان تمایلات ناخودآگاه و هنجارهای سرکوبگر ، تضاد میان تمایلات متفاوتی که هر یک سعی دارد بر شخصیت فرد مسلط شود، میان عوالم خیالی و تجربه جهان واقعی ، میان روندهای معطوف به بزرگی و کمال و تجربه حقارت و کوچکی و نقص خویش، میان آرزوی پذیرفته شدن از جانب دیگران جامعه، یا جهان هستی و احساس طرد شدن از جانب دیگران، میان اراده معطوف به بودن و سنگینی بار وجود که برای فرد غیرقابل تحمل می نماید و آرزوی آشکار یا پنهان نبودن را بر می انگیزد.تمام این کشمکش ها، اعم از ناخودآگاه و نیز نیمه خودآگاه، تصدیق شده یا نشده، در لحظات ناگهانی یا مداوم اضطراب بروز می کند.( تیلیش به نقل از فرهاد پور 1380)
2- علل بروز و ریشه های اضطراب
در مورد علل ایجاد اضطراب نمی توان با قاطعیت سخن گفت، شواهدی وجود دارد که استعداد به اضطراب در دوران رشد قبل از تولد پیدا می شود.اوتورانک[1] ضربه تولد را علت اولیه اضطراب تلقی می کرد.نظریه روانکاوی بر مسئله جدا شدن از مادر به عنوان منبع اضطراب تاکید می کند.ضربه هیجانی حاصل از جداییها نیز منبع اصلی اضطراب تلقی شده است.پاسخ اضطراب را برخی از محققان به عنوان پاسخی یاد گرفته تلقی می کنند.(راو به نقل از وهاب زاده 1380).