دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1801 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
تمرینات قدرتــــی در کودکــان
افزایش قدرت عضلانی در کودکان در چند دهه اخیر موضوع بحث انگیز بوده است . با این حال مدارک علمی برای جداکردن واقعیات از تصورات کم می باشد . ورزش جوانان عامه پسند تر و از طرف دیگر رقابتی تر هستند . بسیاری از ورزشکاران جوان و خانواده هایشان به دنبال راه هایی هستند که به ورزش شکل رقابتی دهند . آن ها توسط برداشت های اشتباه بمباران می شوند و حتی گاهی اطلاعات متضادی در مورد ایمنی و کارآمدی تمرینات قدرتی به آن ها داده می شود . والدین مکررا" سوال می کنند که آیا عضلات کودک آن ها بزرگ خواهد شد ، آیا عملکرد ورزشی آن ها بهبود پیدا خواهد کرد ، آیا تمرین ایمنی دارد و آیا آسیب صفحه رشدیاتوقف رشد اثرات جانبی احتمالی می باشند . پزشکانی که اطلاعات کافی داشته باشند می توانند به رفع ابهام برخی از اشتباهات و مجادلات کمک کنند .
تفاوت قایل شدن بین تمرین (تمرین قدرتی با وزنه یا تمرین مقاومتی ) و ورزش های رقابتی وزنه برداری ، پاورلیفتینگ و بدنسازی امری ضروری است .
تمرین قدرتی از روشهای مقاومتی برای افزایش توانایی خود جهت مقابله در برابر نیرو استفاده می کند. وزنه های آزاد ، وزن بدن خود شخص ، ماشین ها یا سایر وسایل (مثل باندهای الاستیک ، مدیسن بال) برای ایجاد مقاومت به کار می روند .
وزنه برداری و پاورلیفتینگ ورزش های رقابتی هستند که توانایی بلند کردن حداکثر وزنه در آنها به رقابت گذاشته می شود . ورزش وزنه برداری شامل دو مرحله رقابتی است : یک ضرب و دوضرب .پاورلیفتینگ شامل سه مرحله بلند کردن وزنه است : اسکات ، پرس سینه و لیفت مرده .
ورزشکاران جهت این ورزش ها تمرینات بسیار سنگینی انجام می دهند . بدنسازی یک ورزش مبتنی بر زیبایی است که با بلند کردن رقابتی وزنه ارتباطی ندارد اما به تمرین با وزنه وابسته است .
مقالات گوناگون صدمات حاد زیادی را در ورزش های وزنه برداری و پاورلیفتینگ گزارش کرده اند . اما در مورد برنامه های تمرین قدرتی که با نظارت افراد با صلاحیت انجام می شود چنین گزارشی داده نشده است .
افزایش قدرت
امروزه روشهای قابل اعتمادتر تست قدرت و درک بهتر از فیزیولوژی و قدرت عصبی – عضلانی شناخته شده اند . کودکان 6 ساله می توانند قدرت خود را با انجام برنامه های تمرین مقاومتی مخصوص سن خودشان بهبود بخشند . دو دهه قبل ، افزایش اولیه قدرت در نمونه های بزرگسال بیشتر به فاکتورها عصبی نسبت داده می شد تا هایپرتروفی ناشی از تمرین قدرتی ، محققان نتیجه گیری کردند که قدرت کسب شده در کودکانی که تمرین مقاومتی انجام می دهند ، ناشی از سازگاری های گوناگون عصبی است ، اندازه عضله در کودکان زیر سن بلوغ عملا" افزایش نمی یابد .
در مطالعه که توسط Belanger و Mac Comas ارایه شد . twitch interpoloution را برای ارزیابی سهم تغییر در فعالیت واحدهای حرکتی در اثر افزایش قدرت ناشی از تمرین در پسران زیر سن بلوغ بکار بردند . پس از 10 هفته تمرین ، فعالیت واحدهای حرکتی خم کننده آرنج ها و بازکننده های زانو بترتیب 9% و 12 % افزایش یافت . این مطالعه و بسیاری از نتایج منشره شده دیگر مدارک کافی ارائه دادند . مبنی بر اینکه تمرینات مقاومتی ، زمانیکه تحت نظارت مناسب انجام شوند ، می توانند منجر به افزایش قابل توجه قدرت (اما نه سایز عضله ) در قبل از سن بلوغ شوند به نظر می رسد که افزایش فعالیت عصبی ، سازش طبیعی عضله و بهبود هماهنگی حرکتی (آموزش ) همگی نقش مهمی را در توسعه قدرت در کودکی داشته باشند . Faigenbaum و همکاران خاطر نشان کردند که جهت کسب قدرت در کودکان قبل از سن بلوغ حداقل باید دو جلسه در هفته تمرین شود .
در سال 2001 ، AAP در سیاستگزاری های خودش تجدید نظر کرد تا نتایج آخرین تحقیقات در مورد تاثیر تمرین قدرتی در کودکان و جوانان را منعکس کند . حال چنین عنوان می شود که مطالعات نشان دادند که تمرین قدرتی ، زمانیکه بطور مناسب و با در نظر گرفتن تکرار ، شیوه (نوع بلند کردن) ، شدت و زمان برنامه تنظیم شده باشد ، می تواند موجب افزایش قدرت در نوجوانان و جوانان شود .
لذا والدین باید مطمئن باشند که زمانیکه کودکان آنها در یک برنامه تمرین قدرتی شرکت می کنند از افزایش قدرت در اثر تلاش خود سود خواهند برد . والدین افزایش اندازه ای را در عضلات فرزندانشان نخواهند دید . با این حال این بچه ها حتی پس از اینکه به سن بلوغ رسیدند از لحاظ جسمی قویتر هستند .
صدمات ناشی از وزنه برداری
علی رغم اعتقاد به اینکه تمرین قدرتی در کودکات خطرناک یا بی تاثیر است ، ایمنی تاثیر تمرین قدرتی در جوانان در حال حاضر به خوبی شناخته شده است .
از سال 1991 تا 1996 بطور تخمینی 20940 تا 26120 آسیب ناشی از وزنه برداری توسط کودکان (سنین 0 تا 21 سال ) گزارش شد که به درمان اورژانسی نیاز داشتند .
شدت این صدمات از استرین و اسپرین تا شکستگی ها متفاوت بود . استرین عضلانی تقریبا" 70% گزارش ها را شامل می شد . این اطلاعات جمع آوری شده بین برنامه هایی که تحت نظارت مناسب بودند و فعالیت هایی که بدون نظارت در خانه انجام می شدند ، تفاوتی قائل نشدند . آسیب دیدگی در تمرینات بدون نظارت گاهی می تواند ناشی از اعمال وزنه زیاد و تکنیک نامناسب باشد . چندین مطالعه آینده نگر خطر آسیب ناشی از تمرین قدرتی در کودکان زیر سن بلوغ را طی برنامه های گوناگون مورد بررسی قرار دادند . خطر آسیب دیدگی زمانی که تحت نظارت مناسب بودند ، خیلی کم بود .
لذا سازمان های مهم در امر سلامتی اکنون از شرکت کودکان در برنامه های تمرین مقاومتی که به طور مناسبی طراحی شده و تحت نظارت کامل باشند ، حمایت می کنند .
یک عقیده تئوریک اینست که استخوان های در حال رشد کودکان نسبت به استخوان های بزرگسالان در مقابل استرس خاصیت ارتجاعی کمتری دارند . مطالعات موردی شکستگی های صفحه رشد را در کودکانی که وزنه برداری می کردند ، گزارش کردند . اما بیشتراین صدمات در نتیجه تمرین نامناسب ، وزنه زیاد و عدم نظارت کافی توسط بزرگترها رخ دادند . یک مقاله بررسی کننده ادبیات پیشینه هیچ موردی از صدمات کلینیکی مشخص مثل شکستگی اپی فیز را در بین کسانی که تمرین قدرتی را تحت نظارت مناسب انجام می دادند . گزارش نکردند . خطر شکستگی صفحه اپی فیز در افرادی که زیر سن بلوغ باشند . عملا" از در سنین بلوغ کمتر است چرا که صفحات اپی فیز آنها در مقابل نیروهای قیچی کننده قویتر و مقاومتر هستند .
صدمات ناشی از استفاده بیش از حد می توانند در هر فعالیت تکرار شونده ای از جمله تمرین قدرتی رخ دهند . هدف برنامه تمرینی که به خوبی در کنار هم است که می تواند بهترین روش پیشگیری از صدمات باشد .
مطالعات آینده نگر نشان دادند که کودکان می توانند در برنامه تمرین قدرتی تحت نظارت مناسب بهره ببرند ، بدون اینکه صدمات اسکلتی غیر قابل درمان کلینیکی در آنها رخ دهد . مطالعه اسکن استخوانی توسط Rians و همکاران مدرکی مبنی بر آسیب اسکلتی بیش از 14 هفته تمرین قدرتی کانسنتریک بدست نیاورد . به نظر می رسد که آسیب های ناحیه کمر بیشترین ارتباط را با تمرین قدرتی بخصوص در وزنه برداری و ورزشکاران رشته پاورلیفتینگ داشته باشد . اشخاصی که در تمرین قدرتی شرکت می کنند .
در معرض خطر صدمات مربوط به خم شدن و چرخش کمر ( مثل جابجایی قدامی جسم مهره روی مهره دیگر که منجر به اسپاندیلولیستزیس می شود ، بیرون زدن دیسک بین مهره ای و استرین عضلات اطراف ستون فقرات ) و آسیب های مرتبط با باز شدن کمر (سندرم فاست ، شکستگی ناشی از استرس به اسپوندیلولیزیس) هستند با وجود این ، هیچ مدرکی در مورد شیوع و شدت صدمات اسکلتی و عضلانی وجود ندارد که ثابت کند تمرین مقاومتی خطرناکتر از شرکت ساده در ورزش های مخصوص جوانان و فعالیت های تفریحی است . صدمات استفاده بیش از حد از شانه ناشی از تکنیک نادرست بلند کردن و پیچ خوردگی آرنج نیز با عدم نظارت و بیش فعالی در ارتباط هستند .
شیوع بیشتر صدمات پشت وشانه ، بویژه در مبتدیان ناشی از ضعف عضلات شکمی و عضلات اصلی شانه و افزایش ثبات کتف می تواند احتمال بروز این صدمات را کاهش دهد .
تاثیر بر روی رشد
برخی از مقالات علمی به فعالیت هایی غیر از تمرین قدرتی ، مثل وزنه برداری رقابتی در گروه سنی غیر از گروه سنی قبل از بلوغ اشاره می کنند . اختلال رشدی در کودکان ژاپنی که برطبق عادت بار سنگینی را روی شانه هایشان حمل می کنند با تاثیر وزنه تمرینی قابل مقایسه است . اما این مطالعه به سایر عوامل مثل تغذیه نامناسب ، بی خوابی و وضعیت سلامت عمومی که همگی می توانند بر روی رشد اثرگذار باشند ، اشاره ای نکرده است .
مقالات اخیر نشان دادند که تمرین قدرتی تاثیر مخربی بر روی رشد ندارد . برخی مطالعات تاثیر مثبت آن بر روی رشد را زمانیکه با تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی ویژه همان سن همراه باشد ، ذکر کردند ، اگر چه تمرین مقاومتی بر روی ظرفیت بیشینه ژنوتیپی شخص تاثیر ندارد . والدین باید مطمئن شوند که تمرین قدرتی (به میزان متوسط ) تاثیر مخربی روی رشد ندارد . تمرین شدید عملا" یک محرک موثر برای رشد و رسوب مواد معدنی در استخوان ، در کودکان می باشد .
شروعی مطمئن
جهت طراحی و کاربرد یک برنامه قدرتی مناسب برای کودکان کم سن ، ضروری است که بدانیم طبیعت روانی و جسمانی کودکان در این مرحله از رشد بین افراد مختلف تفاوت زیادی دارد . کودکان باید از نظر عقلی و احساسی به اندازه کافی بالغ شده باشند تا از یک راهنمایی تبعیت کنند و این موضوع دقیقا" همزمان با موقعی است که یک کودک آماده شرکت در ورزشهای سازمان یافته است .
تمرینات مربوط به تحمل وزن بدن (دراز و نشست ) برای مبتدیان خوب است . افزایش توان عضلات شکم و شانه می تواند موجب کاهش احتمال بروز صدمات ناشی از استفاده بیش از حد در شکم و شانه در زمان شروع برنامه تمرین قدرتی شود . توانایی اجرای تمرینات پلایومتریک خاص یک ورزش ، مثل جهیدن و پرش طول شاید علامتی مبنی بر آمادگی برای شرکت در تمرینات وزنه ای مورد نظر باشد . یک نکته کلیدی توجه به تمرین ایمن و پیشرفت هر کس به تنهایی ، قبل از رقابت است .
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1700 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
غدد بدن
غده بافتی است که ماده ای را به داخل خود و یا به خارج از خود ترشح میکند.غدد بدن را میتوان به دو دسته درون ریز (اندوکرین) و برون ریز (اگزوکرین)تقسیم کرد.غده های برون ریز مواد را به خارج از خود ترشح میکنند.این غدد به زیر مجموعه های آپوکرین و اکرین تقسیم میشوند.غدد آپوکرین و اکرین هر دو دارای مجراهایی هستند که غدد آپوکرین از راه این مجاری مایع چربی گونه ای ترشح میکنند( مثل روغنی که به سطح پوست ترشح میشود;یا مجاری صفراوی کبد).
غدد اکرین عرق ترشح میکنند.غدد درون ریز مجاری ترشحی ندارند و ماده را مستقیم به درون خون ترشح میکنند.از دیر باز موادی را که غدد درون ریز ترشح میکنند هورمون نامیده اند.هورمونها به مقدار خیلی کم ترشح میشوند لذا غلظت آنها در خون بسیار کم است (کمتر از یک میکرو مول). هورمونها عملکردشان را بر بافتهایی اعمال میکنند که در نقاط دیگر بدن هستند.
آیا همه هورمونها از غدد ترشح میشوند؟
پژوهش هایی که در دهه اخیر انجام شده اند نشان میدهند که تعریف سنتی هورمون میتواند مناسب نباشد.اکنون میدانیم که بجز غدد درون ریز واقعی بافتهای دیگر نیز موادی را ترشح میکنند که عملکردی شبیه هورمونها دارند.بافتهایی مثل قلب از راه هورمون پپتید دهلیزی سدیمی در تنظیم فشار خون و تعادل مایعات نقش دارد و مواد مشتق شده از آستر اندوتلیال عروق خونی میتواند باعث انقباض و اتساع عروق به صورت موضعی و نیز عروق خونی مجاور خود شوند.
طبقه بندی هورمونها
روشهای تحریک سلولی همه هورمونها یکسان نیست بر این اساس هورمونها را میتوان به 3 طبقه اصلی هورمونهای آمینی –پپتیدی و استروئیدی تقسیم کرد.
هورمونهای آمینی و پپتیدی
هورمونهای آمینی از اسید های آمینه مشتق میشوند.هورمونهای پپتیدی پروتئینی هستند و در نتیجه از چندین اسید آمینه تشکیل میشوندکه با پیوندهای پپتیدی به یکدیگر متصل شده اند.اپی نفرین-نور اپی نفرین و هورمونهای تیروئیدی از جمله هورمونهای آمینی مهم اند.هورمونهای پپتیدی برجسته عبارتند از:هورمون ضد ادراری-انسولین و اریتروپویتین. از آنجا که هورمونهای آمینی و پپتیدی حل شدنی هستند لذا بیشتر به شکل محلول در پلاسمای خون حمل میشوند.
هورمونهای استروئیدی در آب نامحلولند از این رو در پیوند با پروتئینهای ناقل ویژه در خون حمل میشوند.ویژگی حلالیت هورمونهای پپتیدی و آمینی در اب این امکان را میسر میسازد تا به آسانی از سوی بافتهایی مثل کبد کلیه ها و ریه ها از گردش خون برداشت شونددر نتیجه فقط چند دقیقه فرصت دارند تا وظیفه خود را عملی کنند. مدت زمانی که طول میکشد تا نیمی از هورمون برداشت یا از بین برود اصطلاحا نیمه عمر هورمون نامیده میشود.
سازوکارهای پاسخ سلولی
هورمونهای آمینی و پپتیدی با اتصال به گیرنده های ویژه خود که روی غشاهای سلولی بافتهای هدف قرار دارند نقش خود را بر سلولهای هدف اعمال میکنند.بنابراین وجود این گیرنده های غشایی برای پاسخ بیولوژیکی به هورمونهای آمینی و پپتیدی ضروری است.برای تولید یک پاسخ سلولی پیوند یک هورمون آمینی یا پپتیدی به یک گیرنده باید تغییراتی را در عملکرد سلولی به وجود آورد.مولکولهایی که در پاسخ به پیوند هورمون در سلول تولید و سپس باعث تحریک یک پاسخ سلولی میشوندپیکهای ثانویه نام گرفته اند.
درون مایه پایدار موجود در پیوند گیرنده و تولید پیک ثانویه باعث میشود آنزیم پیوندی غشایی فعال شود و تولید پیک ثانویه را کاتالیز کند. پیکهای ثانویه سپس فعال میشوند و آنزیم هایی خاص را مهار میکنند که به نوبه خود متابولیسم سلول را تغییر میدهند.
هورمونهای استروئیدی
هورمونهای استروئیدی نام خود را از ساختار شیمیایی شان میگیرند که از چهار حلقه متصل به هم تشکیل شده ویک هسته استروئیدی نامیده میشود. کلسترول سوبسترایی مهم در سنتز هورمونهای استروئیدی است.هورمونهای استروئیدی به دلیل نامحلول بودن در آب باید به پروتئین های پلاسمایی پیوند بخورند تا در خون حمل شوند و به بافتهای هدف برسند.پیوند پروتئینی فعالیت ونیمه عمر این هورمونها را پیچیده میکند.از آنجا که پیوند هورمون استروئیدی به پروتئین مانع از ورود آن به سلول و تحریک پاسخ بیولوژیکی میشود لذا میزان
نابودی یا خروج هورمون از جریان خون کاهش میابد و در نتیجه نیمه عمر هورمون طولانی میشود.
ساز و کارهای پاسخ سلولی
هورمونهای استروئیدی به گیرنده پیوندی در غشای سلول متصل نمیشوند اما میتوانند از غشای سلول عبور کنند.هورمونهای استروئیدی به یک گیرنده استروئیدی سیتوپلاسمی مخصوص در داخل سلول پیوند میخورند.مجموعه استروئید گیرنده به درون هسته وارد میشود .پاسخ هسته ای به هورمونهای استروئیدی برای ایجاد پاسخ سلولی ممکن است به بیش از 45 دقیقه زمان نیاز داشته باشد
پاسخ های عملکردی اصلی بافتهای غده ای و هورمونهایی که در سازگاری کوتاه مدت به فعالیت ورزشی درگیر میشوند
سازگاریهای کوتاه مدت دستگاه عصبی غده ای با فعالیت ورزشی
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1711 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
پاورپوینت تاسیسات ارث (برقگیر) شامل معرفی و توضیحات کامل سیستم ارث (برقگیر) ساختمانی به همراه تصاویر می باشد.
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 159 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
برنامه ریزی
و
طراحی تمرین
تعریف برنامه ریزی
برنامه ریزی عبارتست از پیش بینی عملیات
برای رسیدن به هدف
طراحی تمرین :
ویژگیهای تمرین :
تکرار
مدت
شدت
روش
1- اول باید بر تکرار تاکید کرد
2- دوم بر افزایش مدت تمرین تاکید می کنیم
3- شدت تا رسید ن به حد مطلوب پایین باشد
طرح یک جلسه تمرین :
1- آمادگی
2- گرم کردن
3- بخش اصلی
4- سرد کردن
رشد همه جانبه و کامل :
مختصات برنامه ریزی
سیستم یا سیستم های انرژی درگیر
فاکتور های آمادگی جسمانی
سن
زمانبندی تمرین
فصول تمرینی
فاکتور های آمادگی جسمانی
استقامت زمان عکس العمل
قدرت استقامت در قدرت
سرعت استقامت در سرعت
توان چابکی
انعطاف پذیری
هماهنگی
برنامه تمرینی سالانه :
1- قبل از فصل مسابقه (افزایش عملکرد فیزیولوژیکی و قابلیت های جسمانی با تاکید بر فاکتورهای قالب )
2- فصل مسابقه ( برآورده شدن نیازمندیهای ویژه مسابقه )
3- پس از فصل مسابقه ( مرحله انتقال رفع خستگی ؛ بازتوانی ؛ جایگزینی ذخایر انرژی )
رهنمودهای عمومی (کلی) در تمرین
مرحله آشناسازی (10-6)
بر رشد چند جانبه و کامل تاکید کنید. کودکان را با فعالیتها و تمرینات ویژه ای آشنا کنید.
فرصت و زمان کافی را در اختیار هر یک از کودکان قرار دهید تا بتوانند مهارتهای خود را به اندازه لازم توسعه دهند.
کودکان وظیفه شناسی و مسئولیت پذیر و منظم را به صورت مثبت تقویت و تشویق کنید.
کودکان را تشویق کنید تا انعطاف پذیری ، هماهنگی و تعادل خود را افزایش دهند.
کودکان را تشویق کنید تا توانایی های حرکتی گوناگون را در محیطهایی آرام و در شرایطی سبک و بدون استرس توسعه دهند.
برای هر مهارت تعداد تکرارهای مناسبی را انتخاب کرده و کودکان را تشویق کنید تا تلاش خود را بر اجرای فنون و مهارتها متمرکز کنند.
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 685 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
آسم چیست؟
اغلب مردم آسم را در کودکان و بزرگسالان به عنوان حملات تنگی نفس همراه با خس خس می شناسند که گاهی به هنگام کار سخت بدنی ،گاهی زمان استراحت ،گاهی به طور خفیفو گاهی به شدت روی می دهد.برخی تصور می کنند بیماری آسم مخصوص کودکان است وبرخی دیگر آن را نوعی بیماری می دانند که می توانند افراد را کلیه سنین تحت تاثیر قرار دهد .بهترین تعریف در مورد آسم این است که آسم نوعی بیماری است که دران راههای هوایی ریه ملتهب می شود و بنابراین نسبت به محرکهای اختصاصی که باعث تنگ شدن انها و کاهش جریان هوا در انهامی شوندبسیار حساس می گردندوباعث تنگی نفس وخس خس سینه می شود
نام پزشکی این حساسیت مجاری تنفسی ”تحریک بیش از حد نایژه ها“است در بخش جراحی یا کلینیک ،پزشکان از مجرای منقبض استفاده می کنند.تنگی نفس نشانه بسیاری از بیماری هامانند کم خونی ،اختلالات هورمونی وبیماریهای قلبی است نشانه اصلی اختلالات تنفسی احساس عدم توانایی در فرو بردن هوای کافی به ریه هاست
انواع بیماری های مزمن انسدادی ریه
1-آسم گاه گیر (متناوب)2-التهاب آسمی مزمن نایژه3-التهاب مزمن نایژه4-امفیزم
Normal Airway
Asthma Attack Airway Changes
Asthma Airway Changes
هدف فیزیولوژیست های ورزشی
استفاده از ورزش به مثابه ابزاری برای کاهش تنگی نفس و بهبود کارایی کلی ووضعیت روحی است
ورزش هدفی دراز مدت دارد:
- کاهش احتمال ابتلا به بیماریها ی مزمنی که ناشی از یک زندگی بی تحرک وبی فعالیت است
پزشکان باستان این را نیز می دانستند که بیماریهای تنفسی ،انجام ورزش های خاص را مشکل می سازند در قرن دوم پس از میلاد،واژه آسم در متون پزشکی ظاهر شد.اراتائوس اهل آسیای صغیرنوشته است اگر در پی دویدن ، انجام حرکات ژیمناستیک،یا فعالیت دیگری تنفس مشکل گردد این حالت آسم نامیده میشود
میزان شیوع آسم چقدر است؟
تازه ترین براوردها نشان می دهد که 20% از کودکان در سنین دبستان ودر حدود 6تا 7%از کل جمعیت.
آسم شایع ترین بیماری در میان مردم کشورهای غربی است در میان کودکان پسرها دو برابر دخترها از این بیماری رنج می برند
ایا آسم در حال افزایش است؟
این بیماری در دو دهه پیش افزایش یافته است بخصوص در کودکان که 5 برابر بوده است
چرا آسم در حال افزایش است؟
احتمالا بخشی از این افزایش به دلیل استفاده کنونی پزشکان از کلمه آسم است.